MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Nouja, hoe meet je kwaliteit? Ik vind een Firework persoonlijk niet van dezelfde kwaliteit als Troy. Ik vind Troy tekstueel veel sterker, qua vorm veel interessanter, en qua zang veel mooier. Firework is een aardig popliedje, maar Troy weet ijzersterk emotie over te brengen. Maar dat is allemaal subjectief natuurlijk.

Teunnis schreef:
Roar Kutnummer. En anders niks. Gewoon kut.

Wacht, en Firework vind je fantastisch? Ik ben het wel een beetje kwijt nu.

Arrie schreef:
dat is allemaal subjectief natuurlijk.

Haha, zie de smilie. Wat dat betreft is de discussie of Katy gelijkwaardig is aan Kate of Sinéad ook heel lastig. En dat staat verder los van de bredere, relevantere discussie van meer en positievere/serieuzere aandacht voor vrouwelijke muzikanten.

Ja, je heldere verhaal van 12:03 sneeuwt zo wel een beetje onder. Misschien dat een "like" het goedmaakt.

[quote]Teunnis schreef:
(quote)

Irrelevante kwestie. Het is natuurlijk Taylor Swift vs. Katy Perry. En er is een correct antwoord: Taylor Swift.

Ik heb onbewust toch nog 17 dames in mijn lijstje weten te krijgen.
Zit ik aan de goeie kant, mocht de pleuris nog eens uitbreken.

Ik overweeg The Polyphonic Spree in mijn lijstje te doen, daarmee kom ik vast ruim boven de 17 vrouwen.

Onweerwolf
Ik stem elk jaar alleen maar op ABBA nummers omdat ik het onacceptabel vind als de verdeling der geslachten niet exact 50-50 is.

Stem voor de Top 2000 - NPO Radio 2 - stem.nporadio2.nl

Sfeer laatste week is altijd wel leuk maar ik ga weer niet stemmen op deze vreselijke lijst. Teveel afschuwelijke nummers.

Arrie schreef:
Nog steeds is er ontzettend veel aandacht voor mannelijke artiesten en krijgen vrouwen veel met seksisme te maken (vrouwen worden te vaak niet serieus genomen als artiest).
Al dan niet deels door eigen toedoen. Want er wordt vaak gedaan alsof mannen daar geen last van hebben. Kijk naar alle boybands die evengoed geseksualiseerd worden.

Maar moet je dat forceren? Dat vind ik ook een lastige, en ik snap dat dat tot veel hakken in het zand leidt.
Ik vraag me of dat hakken in het zand zijn. Er zijn ook zeker vrouwelijke artiesten die geen last hebben van stigma's. Kijk naar een Kate Bush, die niet gewaardeerd wordt "omdat ze een vrouw is", maar omdat ze nou eenmaal goede muziek maakt.

Vrouwen als Katy Perry, Selena Gomez, Ariana Grande, etc dragen welzeker een hoop bij aan hun muziek en het schrijven daarvan.
Maar niemand betwist dat toch? Ik vraag me alleen af of hun muziek niet juist bijdraagt aan het beeld dat vrouwen gemiddeld genomen minder goede muzikale output leveren dan mannen.

Maar door van de mannen vooral de classic rock van Pink Floyd, etc. erin te stemmen en van vrouwen die confectiepop dan ontstaat er ook wel een verkeerd beeld. Vrouwen kunnen ook diepgaandere muziek maken.
Uiteraard, maar is die verhouding niet behoorlijk zoek? Althans, voor iedere vrouw kan ik minstens 10 mannelijke equivalenten noemen.

Maar het lijkt me niet verkeerd om meer aandacht te creëren voor serieuze, vrouwelijke artiesten en ze bovendien ook zo te behandelen.
Volgens mij komt het van twee kanten. Vrouwen zelf moeten natuurlijk ook een bepaald soort muziek maken. En als ze geen muziek zoals Pink Floyd willen maken, is dat natuurlijk helemaal prima, maar dat is wel het soort muziek dat (bij dit soort lijsten) boven komt drijven als het summum van de muziek. Dan kun je achteraf moeilijk klagen over de gemiddelde smaak van de samenstellers, want dat is zo'n lijst natuurlijk wel.

En wat dat betreft doen veel Pink Floyd-fans net zo laatdunkend over Ronnie Flex en Kanye West als over sommige (confectiepop) vrouwen.

Ik ken genoeg vrouwen die leuke muziek maken, maar gemiddeld genomen halen deze het zelden bij de diepgang en emotie die andere (mannelijke) artiesten bij mij teweegbrengen. Dat dat allerhande onderliggende oorzaken heeft, onderschrijf ik volledig, maar om nou artificieel de proportie vrouwen hoger te krijgen, tja... zoals royh zegt: "ik stem gewoon op kwaliteit".

Daarmee niet gezegd dat vrouwen geen kwaliteit kunnen leveren, maar voor mij steekt de hoeveelheid vrouwelijke kwaliteit schril af bij de hoeveelheid mannelijke kwaliteit. En met mij velen, blijkbaar. Daar kan maar één partij wat aan doen: de vrouwen moeten betere kwaliteit (willen) leveren. Althans, mochten ze in de Top 2000 willen komen. Ik denk dat er genoeg vrouwen zijn die de T2000 niet halen, maar verder weinig te klagen hebben. Itt tot veel mannelijke artiesten die de T2000 wel halen, maar verder alle zeilen bij moeten zetten om een degelijk inkomen te bemachtigen.

Erikpol schreef:
Sfeer laatste week is altijd wel leuk maar ik ga weer niet stemmen op deze vreselijke lijst. Teveel afschuwelijke nummers.

Je weet dat je 35 eigen nominaties mag aandragen he? Dus als je de lijst iets minder vreselijk wilt maken is dit je kans

Laten we ook wat schilderijen uit het Rijksmuseum pleuren en er wat doeken van vrouwelijke artiesten hangen. Is daar nog geen actiegroep voor?

Mijn lijst met zowaar Inner City Blues en The First Time Ever I Saw Your Face in de keuzelijst: (geen vrije keuzes)

Stevie Wonder - I Wish
Stevie Wonder - Superstition
Sly & The Family Stone - Family Affair
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Roots ft. Cody ChesnuTT - The Seed
Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
Prince & the Revolution - When Doves Cry
Outkast - Ms Jackson
Otis Redding - I've Been Loving You Too Long
Michael Kiwanuka - Cold Little Heart
Michael Jackson - Human Nature
Marvin Gaye - What's Going On
Marvin Gaye - Inner City Blues
Marlena Shaw - California Soul
Lucy Pearl - Don't Mess With My Man
John Legend - This Time
Joe Tex - Get Out Of My Way
Jean Knight - Mr. Big Stuff
James Brown - It's A Man's Man's World
Gregory Porter - Don't Lose Your Steam
Goo Goo Dolls - Iris
Gil Scott Heron - The Bottle
George Michael - Jesus To A Child
D'Angelo - Brown Sugar
Curtis Mayfield - Move On Up
Curtis Mayfield - Pusherman
Curtis Harding - Keep On Shining
Bobby Womack - Across 110th Street
Billy Preston - Will It Go Round In Circles
Bill Withers - Harlem
Aretha Franklin - Rock Steady
Amy Winehouse - Back To Black
Aloe Blacc - I Need A Dollar
Alicia Keys - You Don't Know My Name
Al Green - Tired Of Being Alone

Reijersen schreef:
Mijn lijst met zowaar The First Time Ever I Saw Your Face in de keuzelijst: (geen vrije keuzes)

Niet zo vreemd toch, die staat al ergens halverwege de Top 2000

Gretz schreef:
Dus als je de lijst iets minder vreselijk wilt maken is dit je kans

Dat is ook altijd de repliek die ik krijg als ik dit zeg, maar dan maken mensen de aanname dat ik de muziek an sich vreselijk vind. Terwijl het juist het idee van een gemiddelde "lijst der lijsten" is waar ik totaal niet tegen kan. (Zo heb ik ook totaal niks met de mume-top250)... Hier staat de lijst der lijsten.

Over hoe meer mensen je gaat middelen, hoe saaier je lijst wordt.. Dus in dat opzicht doe ik mensen juist een plezier door niet te stemmen

De enige reden dat ik op MuMe nog wel een top10 heb ingevuld is dat het als mijn top10 op zich nog een tipgevende werking heeft voor sommige users.

Ik zal jullie maar niet langer in spanning houden. Hier is 'ie dan, de lijst der lijsten:

808 State - In Yer Face (Bicep Remix)
Amy Winehouse - Back To Black
Arcade Fire - Reflektor
Aphex Twin - Heliosphan
Aretha Franklin - Ain't No Way
Bangles - Eternal Flame
Beatles - Penny Lane
Bettie Serveert - Palomine
Björk - Body Memory
Charlatans - Only One I Know
Charlotte Gainsbourg - Deadly Valentine
Cure - Friday I'm In Love
Cut Copy - Meet Me In A House Of Love
David Bowie - Blackstar
dEUS - Nothing Really Ends
Depeche Mode - Enjoy The Silence
DJ Koze - XTC
Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count To Ten
Jane Birkin & Serge Gainsbourg - 69 Année Érotique
LCD Soundsystem - How Do You Sleep
Let's Eat Grandma - Falling Into Me
Massive Attack - Unfinished Sympathy
Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning
New Order - Blue Monday
Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street
Sophie B. Hawkins - Right Beside You
PJ Harvey - To Bring You My Love
Sonic Youth - Disappearer
Stereolab - French Disko
Stevie Nicks - Stand Back
Stone Roses - Fools Gold
The Maytals - 54-46 Was My Number
The Shangri-Las - Remember Walking In The Sand
Underworld - Cowgirl
Wild Nothing - To Know You

Beetje veel 70s, herman.
Je lijkt wel een babyboomer.

Mausie schreef:
Laten we ook wat schilderijen uit het Rijksmuseum pleuren en er wat doeken van vrouwelijke artiesten hangen. Is daar nog geen actiegroep voor?

Ik zou zo meedoen aan een actie voor meer werk van Judith Leyster In het Rijks!!!

Gretz schreef:
Dus als je de lijst iets minder vreselijk wilt maken is dit je kans

Voor de Top 2000 geldt hetzelfde als voor de politiek: als je niet stemt mag je ook niet zeuren.

Als je stemt mag je ook niet zeuren.. je hebt er dan zelf voor gekozen

Slowgaze schreef:
(quote)

Voor de Top 2000 geldt hetzelfde als voor de politiek: als je niet stemt mag je ook niet zeuren.

Je mag niet over politiek prateuhhh

Gretz schreef:
(quote)

Je weet dat je 35 eigen nominaties mag aandragen he? Dus als je de lijst iets minder vreselijk wilt maken is dit je kans
alsof die erin komen... ik snob wel.

Mijn lijstje met niet perse mijn favoriete 35 nummers aller tijden - wel allemaal nummers die ik natuurlijk heel goed vind -, want voor veel van die nummers acht ik de kans klein dat ze in de lijst zouden komen. Dus heb ik voornamelijk nummers uit de keuzelijst gepakt met daarbij een paar vrije keuzes die er perse toch bij moesten.

Arcade Fire - Reflektor
Arctic Monkeys - Do I Wanna Know?
Arctic Monkeys - Fluorescent Adolescent
Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor
Arctic Monkeys - When The Sun Goes Down
The Beatles - Come Together
The Black Keys - Little Black Submarines
Bon Iver - Skinny Love
The Clash - London Calling
Courtney Barnett - Pedestrian at Best
David Bowie - Lady Stardust
DIIV - Doused
The Doors - Riders on the Storm
Editors - Smokers Outside the Hospital Doors
Foals - What Went Down
Joy Division - Love Will Tear Us Apart
Kevin Morby - I Have Been to the Mountain
The Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made For You
The Libertines - Time For Heroes
Mac DeMarco - Ode to Viceroy
The National - Bloodbuzz Ohio
Neil Young - Old Man
Oasis - Champagne Supernova
Oasis - Don't Look Back In Anger
Queens of the Stone Age - No One Knows
Radiohead - Paranoid Android
The Smiths - There is a Light That Never Goes Out
Spinvis - Smalfilm
The Strokes - Someday
Tame Impala - Let It Happen
The War On Drugs - Red Eyes
The War On Drugs - Thinking Of A Place
Whitney - Golden Days
Wolf Alice - Don't Delete The Kisses
The Velvet Underground - Heroin

StopMakingSenseo schreef:
(quote)

Niet zo vreemd toch, die staat al ergens halverwege de Top 2000

Stond er vorig jaar volgens mij niet in. Ook niet in de keuzelijst.

Edit: m'n geheugen laat me erg in de steek. Stond gewoon op 1191

The Scientist schreef:
De enige reden dat ik op MuMe nog wel een top10 heb ingevuld is dat het als mijn top10 op zich nog een tipgevende werking heeft voor sommige users.

Dat kan ik beamen. (Atomic, Paavoharju en had jij niet in het verleden Islaja in je top-10?)

On-topic: zometeen de andere helft van het alfabet langs, maar ik zit al op 76 nummers (exclusief vrije keuzes). Lastig, lastig...

Hier mijn 35 cent. Alles uit de keuzelijst, die weer aardig ververst lijkt te zijn, goeie zaak.

White Town – Your Woman
Tubeway Army – Are Friends Electric?
The DB's – A Spy In The House Of Love
The Church – Under The Milky Way
Stone Roses – Fools Gold
Specials – Ghost Town
Specials – Gangsters
Sophie B. Hawkins – Right Beside You
Smiths – Panic
Prince – Erotic City
Primal Scream – Loaded
Pixies – Monkey Gone To Heaven
Moloko – The Time Is Now
Massive Attack with Tracey Thorn – Protection
Massive Attack – Safe From Harm
Martha & The Muffins – Echo Beach
Lloyd Cole – Rattlesnakes
Lloyd Cole – Perfect Skin
KLF – Last Train To Trancentral
Kirsty Maccoll – A New England
Kirstin (sic) Hersh & Michael Stipe – Your Ghost
Inner City – Good Life
Happy Mondays – Step On
Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message
Gil Scott Heron – The Bottle
Gary Numan – Cars
Felix – Don't You Want Me
Echo & The Bunnymen – Killing Moon
Deacon Blue – Your Town
De La Soul – Eye Know
De La Soul – A Roller Skating Jam Named Saturdays
Charlatans – The Only One I Know
Breeders – Cannonball
Bobby Womack – Across 110th Street
Arrested Development – Mr. Wendal

Poek schreef:
Ik overweeg The Polyphonic Spree in mijn lijstje te doen, daarmee kom ik vast ruim boven de 17 vrouwen.

Gedaan! Echt goed voor mijn vrouwenquota dat.

Stem voor de Top 2000 - NPO Radio 2 - stem.nporadio2.nl

Nieuw in de lijst:
Belle and Sebastian - Funny Little Frog
Boo Radleys - Wake Up Boo
Feist - The Limit to Your Love
Joe Jackson - Another World
Kirsty Maccoll - A New England
Phoenix - If I Ever Feel Better
Prefab Sprout - Bonny + When Loves Breaks Down
Pursuit of Happiness - She's So Young
The Thrills - Big Sur (vorig jaar nog genomineerd voor de ladder)
Undertones - Teenage Kicks
The Whitest Boy Alive - 1517
Yann Tiersen - Blabla Amelie

Poek schreef:
(quote)

Nieuw in de lijst:

In jouw lijst bedoel je dan toch? Ze zijn niet allemaal nieuw in de keuzelijst in ieder geval.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:04 uur

geplaatst: vandaag om 15:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.