menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Verrukkelijke 15

zoeken in:
titan (crew)
In 1983 startte de Vara met de Verrukkelijke 15, een alternatieve hitlijst samengesteld door de luisteraars van de Varadinsdag, die een briefkaart konden insturen (later kon je ook bellen). Vanaf vandaag post ik minstens 1x per week een nieuwe lijst. Ik ben benieuwd naar jullie herinneringen en bespreking van de nummers. Heeft 1 van jullie wel eens gewonnen met het biografiespel? Is er wel eens iemand in de uitzending geweest om zijn favoriet kenbaar te maken en aan te geven op welke plek je dacht dat hij in de lijst zou komen?

Dit is de eerste lijst van 4 oktober 1983, gepresenteerd door wijlen Jeroen Soer van 17:00 tot 18:00 op Hilversum 3:

deze week / vorige week / titel / artiest / weken

1 - Mama - Genesis 1
2 - Gold - Spandau Ballet 1
3 - Big Log - Robert Plant 1
4 - Slow Motion - De Dijk 1
5 - This Is Welfare - The Dutch 1
6 - Long Hot Summer - Style Council 1
7 - Ik Wil Je Nooit Meer Zien - Polle Eduard Band 1
8 - Big Apple - Kajagoogoo 1
9 - Will You Stay Tonight - Comsat Angels 1
10 - Confusion - New Order 1
11 - Change - Big Country 1
12 - Secret Messages ELO 1
13 - I Can Hear Your Heartbeat - Criss Rea 1
14 - Zara - Nina Hagen 1
15 - They Don't Know - Tracy Ullman 1

Voor de liefhebbers: Verrukkelijke 15 ? 1 by rolfmeijer on Spotify - open.spotify.com

deric raven
Hier luisterde ik vroeger ook na.
Chance is een klassieker, They Don't Know haalde ik uit een aanbiedingbak en Will You Stay Tonight ontdekte ik pas jaren later.
Gold staat terecht hoog in de lijst, want je kunt zeggen wat je wilt over Spandau Ballet, Gold sloeg toen wel in als een bom.
Dit ga ik zeker volgen!

Dit was helaas net iets voor mijn tijd. Ik begon op m'n 7e in 1986 met radiomuziek luisteren.

Wel met terugwerkend besef altijd een leuke lijst gevonden en er is hier nog ergens een cassettebandje waarop mijn zus nummers heeft opgenomen van de uitzending van een jaaroverzicht puntenlijst van de V15.

deric raven
Leuk, die spotify link, ben gelijk aan het luisteren naar Mama.

Ik hoop dat dit topic het laatste jaar niet haalt, toen No More Boleros en Girl I'm Gonna Miss You gewoon bovenaan prijkten
Maar klassiek programma natuurlijk, al was het uurtje van 4 tot 5, de aangetipte 15, nog iets interessanter en muzikaal 'spannender'.

Overigens heet het nummer van Big Country natuurlijk 'Chance'.

deric raven
Jammer dat die link niet elk nummer pakt.

Cured
Luisterde daar wel eens naar, zeker in 1984 (het hele jaar). Van deze lijst herinner ik me vooral Big Log en Chance, het al door Deric aangehaalde Big Country nummer. Mijn vriendin destijds ging natuurlijk voor......Spandau Ballet met Gold, wat ze met mij toen dus in handen had (overigens vond ik Gold ook wel een lekker nummer).

edit: een paar weken later ging ze voor die van Polle en was de liefde over.... .

Beste 2 nummers vind ik hier Mama en Big Log, leuk topic overigens

titan (crew)
In de begintijd volgde ik de lijst nog niet zo fanatiek (ik was toen 11), maar de eerste editie was meteen al een leuke mengeling van alternatief en de betere hitparadepop (The Comsat Angels en Kajagoogoo naast elkaar, kom daar maar eens op). Ik weet nog uit die tijd dat ik Long Hot Summer een fantastisch broeierig nummer vond (met overigens een hilarische licht homo-erotische videoclip waar we Paul Weller in zijn ontblote kippeborstje zien, kijk maar). Op een snikhete dag komen steevast twee liedjes bij me naar boven: Love Come Down van Barry Biggs en deze Long Hot Summer dus. Mama en Chance zijn uitgegroeid tot vaste waarden in mijn top 1000. Van deze eerste editie moest ik alleen Polle Eduard en Nina Hagen even herbeluisteren, die waren weggezakt in mijn geheugen. De tiplijst (uitgezonden in het uur voorafgaand aan de verrukkelijke 15) was een door de dj's van de Vara samengestelde lijst, door de latere presentator Rob Stenders ook wel egotips genoemd.

Cured
Die van Long Hot Summer zegt me zo niks,; later maar even beluisteren.

Geweldige tijd was dat met De Verrukkelijke 15, heel veel "nieuwe "muziek ontdekt destijds en wat een fantastische 1e lijst op 4 oktober 1983 met o.a. het Nederpop pareltje The Dutch - This Is Welfare, wereldklasse uit Nederland

In de 1e lijst staat sowieso geen één zwak nummer vind ik.

sheep67 (crew)
Was een trouwe luisteraar en heb alle lijstjes nog in een schrift staan. Ik hield in de periode 1982-1990 diversen hitparades bij en schreef ze allemaal op. Heb alles nog bewaard en leuk om zo af en toe terug te lezen. Ongetwijfeld meerdere users met zo'n verleden
Vond de Verrukkelijke 15 een unieke lijst die ruimte bood aan alternatieve muziek die niet altijd de hitparades bereikten. Zo uit mijn hoofd weet ik nog wel dat The Smiths regelmatig in de lijst stonden en dat deed mij deugd...
Toppers uit de eerste lijst: The Comsat Angels en Big Country

titan (crew)
sheep67 schreef:
Zo uit mijn hoofd weet ik nog wel dat The Smiths regelmatig in de lijst stonden en dat deed mij deugd...

Klopt, die band was razend populair bij de Varaluisteraars. De Vara heeft zelfs nog een keer een leuke 1 april grap uitgehaald met The Smiths. Op dinsdag 1 april 1986 deed de Vara alsof The Smiths een nieuwe single had uitgebracht. Hoewel het nummer niet gedraaid werd vertelden de dj's overdag wel dat je er op kon stemmen als je dat wilde (er kon inmiddels ook telefonisch gestemd worden). Het niet bestaande nummer kwam prompt in de top 5 binnen.......

Naast de Verrukkelijke 15 had je natuurlijk ook nog de Verrukkelijke Tips met uit de lijst van 4 oktober als hoogtepunt The Maisonettes met This Affair

sheep67 (crew)
titan Kan mij er vaag nog iets van herinneren. Mooie grap inderdaad. Heb even die bewuste lijst opgezocht maar het geintje is niet zover doorgevoerd dat-ie uiteindelijk in de lijst werd opgenomen. Zeg maar in een fictieve lijst. Talk Talk - Living In Another World stond bovenaan en er was één nieuwe binnenkomer die week Het Goede Doel - Ik Dans Dus Ik Besta en o.a. Arno - Forget the Cold Sweat als tipplaat en ook een favorietje van mij toen. Leuk topic om te volgen!

Edit: The Maisonettes volgende week een nieuwkomer in de lijst - nummer 12

Nooit in de uitzending geweest maar wel een nummer door kunnen geven buiten de uitzending (The Mission met Tower of Strength). Wessel van Diepen had ik toen aan de lijn. Volgens mij toen een opkomend presentator.

Mooi programma, luisterde ik altijd naar.

Voor mij jeugdsentiment en het begin van het ontdekken van de betere muziek.
Samen met een radio programma van volgens mij ook de VARA waar ze nonstop alternatieve muziek draaiden ("Hou Je Harses"?) mijn favoriete programma's destijds.
Meeste nummers ken ik nog wel.
Favoriet van deze lijst Comsat Angels.

Even ge-Googled:
Peter Holland had in zijn programma tussen 1500 en 15.30 uur de rubriek 'Hou je harses'. Daarvoor kon je platen aanvragen die het voorbije halfjaar ten onrechte geen hit waren geworden.

titan (crew)
Dit is de 2e lijst van 11 oktober 1983:

01 (04) Slow Motion - De Dijk 2
02 (----) Modern Love - David Bowie 1 klik
03 (06) Long Hot Summer - Style Council 2
04 (07) Ik Wil Je Nooit Meer Zien - Polle Eduard Band 2
05 (02) Gold - Spandau Ballet 2
06 (05) This Is Welfare - The Dutch 2
07 (----) All Night Long - Lionel Richie 1 klik
08 (----) Nobody's Diary - Yazoo 1 klik
09 (----) Karma Chameleon - Culture Club 1 klik
10 (01) Mama - Genesis 2
11 (11) Chance - Big Country 2
12 (----) This Affair - Maisonettes 1 klik
13 (09) Will You Stay Tonight - Comsat Angels 2
14 (08) Big Apple - Kajagoogoo 2
15 (10) Confusion - New Order 2

De hierbij horende spotifylink: Verrukkelijke 15 ? 2 by rolfmeijer on Spotify - open.spotify.com

Bespreking nieuwe binnenkomers:

02) Bowie uit zijn commercieel succesvolste periode. Lekker uptempo nummer, maar zijn artistieke top had hij duidelijk al gehad
07) De man heeft beslist beroerdere nummers gemaakt, maar hier word ik niet warm van
08) Prima synthipopdeuntje, let ook even op het kapsel van Vince Clarke in de clip
09) Luchtig niemendalletje dat uiteindelijk zelfs de eerste plaats van de nationale hitlijsten wist te halen
12) Die andere single van deze band. Was een veel minder grote hit dan het fantastische Heartache Avenue, maar is zeker de moeite waard

deric raven
Nobody's Diary is het mooiste nummer van Yazoo, en die hebben hoe dan ook geen mindere nummers.
Terwijl het bij Depeche Mode tot Some Great Reward duurde voordat er meerdere singles succesvol waren, lukte Vince Clarke het gelijk om tijdloze singles te produceren. Hij was een Koning Midas waarbij alles in goud veranderde (The Assembly vervolgens met Never, Never en Erasure met Sometimes).

sheep67 (crew)
Beste nieuwkomer inderdaad Yazoo - Nobody's Diary, blikvanger van hun tweede album You and Me Both (1983). Minder succesvol dan hun debuutalbum een jaar eerder. Ik zie ook twee draken van platen die de lijst deze week vernieuwen. All Night Long en Karma Chameleon, beide flinke nummer 1 hits maar tevens ook aardig vervelend. Met het jaar werd Boy George en co steeds minder interessant en te gladjes. Vond Do You Really Want to Hurt Me (1982) nog wel een dijk van een plaat.

Het beste nummer na 2 weken blijft Big Country - Chance. Passend in mijn rijtje favoriete bands toendertijd. Heerlijke krachtige melodieuse gitaarrock en het herkenbare stemgeluid van de in 2001 overleden zanger Stuart Adamson. Het album The Crossing is een must!

Als ik het goed heb was Mike Oldfield - Shadow on the Wall de tipplaat van week 2

Heb All Night Long en Karma Chameleon eigenlijk altijd wel goede nummer gevonden.

Bowie is ook prima met een van z'n beste van het album Let's Dance

titan (crew)
Dit is de 3e lijst van 18 oktober 1983:

01 (06) This Is Welfare - The Dutch 3
02 (02) Modern Love - David Bowie 2
03 (05) Gold - Spandau Ballet 3
04 (11) Chance - Big Country 3
05 (----) Come Back And Stay - Paul Young 1 klik
06 (09) Karma Chameleon - Culture Club 2
07 (07) All Night Long - Lionel Richie 2
08 (01) Slow motion - De Dijk 3
09 (03) Long hot summer - Style Council 3
10 (10) Mama - Genesis 3
11 (13) Will You Stay Tonight - Comsat Angels 3
12 (----) Lined up - Shriekback 1 klik
13 (08) Nobody's Diary - Yazoo 2
14 (04) Ik Wil Je Nooit Meer Zien - Polle Eduard Band 3
15 (----) Shadow on the wall - Mike Oldfield ft Roger Chapman 1 klik

05) Mijn eerste LP ooit was No Parlez van Paul Young, waar dit de tweede single van was en net als de 1e, 3e en 4e single een cover. Wat je ook van covers mag vinden: Paul Young gaf er duidelijk een eigen draai aan.
12) Een onverwoestbare eightiesklassieker die op geen enkele New Wave verzamelaar mag ontbreken. Sterker nog: er is er zelfs eentje naar vernoemd (en nog een hele goede ook)! klik
15) Destijds vond ik het wel een aardig nummer, maar vandaag de dag vind ik het nogal saai en schreeuwerig. Hij was gelukkig de week erop weer verdwenen.

deric raven
Come Back and Stay vond ik geweldig, voor mij de eerste kennismaking met Paul Young.
Deze had ik ook op single.
Lined Up leerde ik pas later kennen, via deze verzamelaar All Lined Up (2003) (aanrader!!)
Shadow on the Wall vind ik minder dan de Maggie Reilly singles rond deze periode (To France en Moonlight Shadow.

15. Shadow On The Wall - Mike Oldfield:
Als jeugdig en onbeholpen puber zongen wij "Schaamhaar op je hol" ...

deric raven
Vervelend....

sheep67 (crew)
Paul Young kon ik toen niet verdragen en vind er nog weinig aan. Emotieloos en mij te kleffig. Zag dat zijn album No Parlez een 2.0* stem heeft gekregen van mij dus dat zegt genoeg. Desondanks bestormde hij de hitlijsten met tal van nummers maar het paste simpelweg niet in mijn straatje.
Een blanke soulzanger......dat was ook even wennen.

Ik ben net te jong om echt herinneringen te hebben aan de V15, sowieso aan het begin in 1983 want toen was ik zelf 8. Ik ken het natuurlijk wel maar dan van de laatste twee jaren (88 en 89). Dat waren toch mooie radiotijden, elke zender een eigen dag met allemaal zeg maar zijn eigen alarmschijf, favorietschijf, paradeplaat e.d.

titan (crew)
Dit is de 4e lijst van 25 oktober 1983:

01 (01) This Is Welfare - The Dutch 4
02 (05) Come Back And Stay - Paul Young 2
03 (----) Suddenly Last Summer - The Motels 1 klik
04 (11) Will You Stay Tonight - Comsat Angels 4
05 (04) Chance - Big Country 4
06 (12) Lined Up - Shriekback 2
07 (03) Gold - Spandau Ballet 4
08 (13) Nobody's Diary - Yazoo 3
09 (07) All Night Long - Lionel Richie 3
10 (02) Modern Love - David Bowie 3
11 (14) Ik Wil Je Nooit Meer Zien - Polle Eduard Band 4
12 (----) Working With Fire And Steel - China Crisis 1 klik
13 (----) Different Worlds - Vandenberg 1 klik
14 (09) Long Hot Summer - Style Council 4
15 (08) Slow Motion - De Dijk 4

03) Een heerlijk melancholisch nummer van een band die vandaag de dag nog steeds blijkt te bestaan, maar dat gaat volgens mij aan de hele goegemeente voorbij.
12) Echt zo'n nummer dat typisch in het Varageluid van die tijd past. Ietsje left of center, te eigenzinning voor de hitparade, maar ook niet zo moeilijk als die jongens en meisjes van de VPRO.
13) Dit vind ik dan weer minder typisch Vara, maar desalniettemin een verdienstelijke rockballad van een man die vandaag de dag weer helemaal in de belangstelling staat.

12. China Crises werd behoorlijk populair, vooral toen van hetzelfde album later "Wishful Thinking" werd uitgebracht. Heb ze daarna nog een keer als voorprogramma van Simple Minds begin 1984 gezien en dat was het.

sheep67 (crew)
Working With Fire And Steel - China Crisis is toch wel één van mijn favorietjes uit 1983. Ik was helemaal weg van de drumpartijen in het nummer. Schafte toen ook gelijk het album aan en de
12 inch versie (slechts anderhalve minuut langer) van het nummer met de ingekorte titel Fire and Steel (mix). Ben zelfs van mening dat hun grootste hit Wishful Thinking (1984) er maar schril bij afsteekt.
Las net dat de band live nog steeds actief is. Had ze eigenlijk allang afgeschreven.

Verrassend hoog binnen in de lijst Suddenly Last Summer - The Motels. Best een leuk nummer van het slaapverwekkend album Little Robbers (1983).

Gast
geplaatst: vandaag om 03:28 uur

geplaatst: vandaag om 03:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.