MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (2014): 10s

zoeken in:
Rock is inderdaad een lading die veel dekt en is op zich al een mengeling van diverse substromingen: de prille rock'n roll in de jaren '50, de beat en psychedelica in de jaren '60, de prog-, hard- en glamrock in de jaren '70, de punk & new wave en de grunge .
De muziekindustrie verandert inderdaad, vele artiesten en zeker de rockbands profileren zich vooral via internet en festivals en brengen hun werk in eigen beheer uit.

herman schreef:
Ik heb de proef op de som genomen en van de top 40 van de lijst van de 00s en de 10s de hoofdgenres geteld. Vind de resultaten toch wel schokkend en volgens mij wordt de diversiteit alleen maar kleiner naarmate je verder teruggaat:
Ik vind dit wel erg simplistisch aangezien genres als electronic en hiphop in de jaren '70 amper grote namen voortbrachten. Sowieso is rock een erg grote grabbelbak, waarbij Genesis verder van Neil Young (beiden Rock) staat dan Frank Ocean (R&B in jouw lijstje) van James Blake (electronic).
Dit komt op mij in ieder geval kinderachtig over en ik geloof ook niet dat je toevallig de 70s gekozen hebt waarbij de eindlijst waarschijnlijk minder jouw smaak was.

Ik vind de 10s ook diverser dan de 70s, maar om op deze manier je punt te maken, vind ik erg kort door de bocht. Zoals vigil terecht aangeeft, is dit decennium nog geen 5 jaar onderweg. Bands als The National en Arcade Fire hebben pas twee albums uitgebracht dit decennium en andere grote acts als Bon Iver, Nick Cave, alt-J hebben er zelfs pas één.

Daarbij maken bands tegenwoordig veel minder albums. Daar waar Neil Young er solo al zes maakte ik de 70s (nog geen Crazy Horse, CSN&Y etc. meegerekend).

Het belangrijkste lijkt me het gebrek aan grote klassiekers. Er zijn er een paar (pak 'm beet de top 10), daar waar 80% van de 70s-lijst in de Top 250 staat en 500+ stemmen heeft.

Als ik zelf de proef op de som neem:
Prog(related) Rock (8): Pink Floyd (4x), Supertramp, Genesis, Queen (2x), Tago Mago*
Soul (3): Marvin Gaye, Stevie Wonder (2x)
Hard/Blues Rock (7): Led Zeppelin, Creedence Clearwater Revival, The Rolling Stones (2x), The Who, The Doors, Transformer
Art rock (4): David Bowie (3x), Berlin
Classic Rock (3): Rumours, Ziggy Stardust, Hunky Dory
Pop (1): The Kick Inside
Folk(rock) (10): Nick Drake (2x), Joni Mitchell, CSN&Y, Bob Dylan, Bruce Springsteen (2x), Neil Young (3x)
New Wave (1): Joy Division

Nog over: Closing Time (jazzy pop) en London Calling (beetje een vergaarbak van verschillende genres)

*) Tago Mago, tja.. krautrock is een onderdeel van progrock volgens Progarchives, maar ik vind iets als Supertramp behoorlijk ver staan van Can.

Ben wel benieuwd waar je op uit zou komen als je ditzelfde van de bovenste 40 van de 10s zou doen.

De jaren '10 zijn ongetwijfeld diverser qua genres maar de rock in de jaren '70 is dan weer diverser dan nu, je had er progrock (herbergt op zich al een scala van bands), hardrock, glamrock, folkrock, countryrock en punk & new wave.
De elektronische muziek kende in de jaren '70 al grote namen met Kraftwerk en Jean Michel Jarre, hiphop was toen nog volledig ondergronds.
De soul en reggae leverde in de jaren '70 ook klassieke albums, daar is helaas nauwelijks sprake van in de jaren '10.

LucM schreef:
De soul en reggae leverde in de jaren '70 ook klassieke albums, daar is helaas nauwelijks sprake van in de jaren '10.

Vwb soul kan je dat gewoon nu nog niet zeggen; de jaren 10 zijn nog volop bezig. Waar zou je bijv een Gregory Porter of een Charles Bradley dan toe willen rekenen?

En in het vorige decennium kan je bijv niet heen om bepaalde albums van D'Angelo, Jill Scott, Angie Stone en Erykah Baduh - terwijl een Roy Hargrove met zijn RH-Factor dan boeiende soul-jazz cross-overs maakt. Klassiekers? Dacht het wel, uitgaand van intrensieke kwaliteit - alleen wellicht niet in jouw blikveld

Ook de laatste van The Roots en van Gill Scott-Heron moeten genoemd worden.

chevy93 schreef:
(quote)
Ik vind dit wel erg simplistisch aangezien genres als electronic en hiphop in de jaren '70 amper grote namen voortbrachten.

In de jaren '70 waren er wel weer andere genres groot.

Sowieso is rock een erg grote grabbelbak, waarbij Genesis verder van Neil Young (beiden Rock) staat dan Frank Ocean (R&B in jouw lijstje) van James Blake (electronic).

Vind ik wel meevallen, eerlijk gezegd. Er zit een lichtjaar tussen een liveshow van Frank Ocean of James Blake. Alsof sommige andere genres geen grote grabbelbak zijn.

Dit komt op mij in ieder geval kinderachtig over en ik geloof ook niet dat je toevallig de 70s gekozen hebt waarbij de eindlijst waarschijnlijk minder jouw smaak was.

Mijn smaak heeft daar niets mee te maken, ik had ook de 60s kunnen nemen. Bovendien zou het me niets verbazen wanneer de eindlijst van de 70s meer overeenkomsten heeft met mijn lijstje (met ook gewoon veel Bowie en Can erin) dan in dit topic het geval is.

Ik vind de 10s ook diverser dan de 70s, maar om op deze manier je punt te maken, vind ik erg kort door de bocht. Zoals vigil terecht aangeeft, is dit decennium nog geen 5 jaar onderweg. Bands als The National en Arcade Fire hebben pas twee albums uitgebracht dit decennium en andere grote acts als Bon Iver, Nick Cave, alt-J hebben er zelfs pas één.

En dus? Waarom zou de verhouding daardoor veranderen? The Roots, Kanye West, Kendrick Lamar, etc. brengen wellicht ook nog albums uit de komende jaren. Rock in brede zin is gewoon een minder dominant genre geworden, dat gaat de komende jaren echt niet eens terugveranderen.

Het belangrijkste lijkt me het gebrek aan grote klassiekers. Er zijn er een paar (pak 'm beet de top 10), daar waar 80% van de 70s-lijst in de Top 250 staat en 500+ stemmen heeft.

Tja, anno 2014 zijn er ook geen supersterren/grote artiesten meer. Ik geloof ook niet dat er in het internettijdperk nog albums uitkomen die redelijk unaniem worden gedragen. De winnaar van deze editie werd ook maar door 1 op de 3 deelnemers genoemd geloof ik.

herman schreef:
Vind ik wel meevallen, eerlijk gezegd. Er zit een lichtjaar tussen een liveshow van Frank Ocean of James Blake. Alsof sommige andere genres geen grote grabbelbak zijn.
Maar waarom dan doen alsof het in de 70s allemaal hetzelfde is en alles simpel afdoen als "Rock"? Zoals ik al zei Can bevindt zich aan de andere kant van het spectrum als Supertramp en datzelfde kan gezegd worden voor bv. Joni Mitchell vs. Pink Floyd.

Zoals ik al zei, ik vind deze 10s ook de meest diverse lijst, maar dat heeft er meer mee te maken dat er nog weinig binnen genregrenzen gewerkt wordt. Ik strijd alleen tegen de tendens die ontstaat waarin men insinueert dat eerdere lijsten vol met eenheidsworsten staan en allemaal van hetzelfde laken een pak is. Terwijl dat toch overduidelijk niet zo is, want iedere editie had tot nu toe haar eigen diversiteit.

Joni Mitchell heb ik nooit onder rock geschaard en dat ik de jaren '70 lijst eenheidsworst vind heb ik ook niet gezegd, dat maak jij ervan. Er staat 4 keer Pink Floyd en 5 keer Bowie in. Niet heel divers, maar wel twee artiesten die ik nagenoeg compleet in de kast heb staan. Ik snap gewoon niet wat er zo eenvormig zou zijn aan de ontstane toplijst uit dit topic.

Verbaasd me wel dat in deze lijst Daughter pas op positie 164 te vinden is.

chevy93 schreef:
Ik vind dit wel erg simplistisch aangezien genres als electronic en hiphop in de jaren '70 amper grote namen voortbrachten.

Op elektronisch gebied was bijv. Kraftwerk al erg groot. Daarnaast zijn de 70's voor mij het decennium van de soul en funk maar wat zien we daar in de eindlijst van terug...

Dan is het huidige decennium (tot nu toe) kijkend naar bijv. het aantal electro en hiphop platen echt diverser vertegenwoordigd. En speculeren hoe dat over tien jaar zal zijn lijkt me behoorlijk zinloos, we zullen het tenslotte over tien jaar pas weten.

Indrukwekkende namen onder in de lijst.

Zo ook deze.
knip uit de lijst:
642. 628. Isobell Campbell and Marc Lanegan - Sunday at devil dirt (2008) | 6 punten | 1x genoemd

Inderdaad een aangename onderneming dit! Was helaas te laat met het insturen van mijn lijstje, maar volgend jaar ben ik zeker van de partij. Leuk om te zien dat er nog goede muziek gewaardeerd wordt Doe zo verder!

Gast
geplaatst: vandaag om 09:11 uur

geplaatst: vandaag om 09:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.