MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMixtape Sessies

zoeken in:
Hoewel ik er al helemaal klaar voor ben wellicht ook hier (in navolging van de "electronic mixtape") switchen van 2 naar 3 weken per mix? Die van Lukas staat er nu 2 weken maar ik geloof niet dat er al veel naar geluisterd is. En ja, daar ben ik zelf ook schuldig aan

Is er überhaupt nog voldoende animo van de deelnemers eigenlijk of sterft dit topic wederom een vroegtijdige dood? Zal eens even wat mensen taggen die het topic blijkbaar uit het oog verloren zijn (maar hopelijk niet uit het hart):

tuktak
herman
kemm
sxesven
Jazper
Ploppesteksel
The Eraser
Teunnis

Blijkbaar is-ie saai

Nou ja, zoals ik zelf al eerder aangaf: als er een dl-link met mp3's was had ik er al meerdere luisterbeurten opzitten nu.

Ik moet binnenkort m'n top 100 presenteren en dat neemt voorlopig het meeste luistertijd in. Maar ik ga de mixtape van Lukas (en de daaropvolgenden) zeker nog beluisteren.

Thanks voor de bump, ik was het topic inderdaad wat uit het oog verloren.

Oja!!!
Ik zet t m direct op een beluisteren!

Ik niet, en ik ga zeker nog naar Lukas z'n mixtape luisteren. Heb het alleen erg druk gehad en dan zet ik liever iets op waar ik niet al m'n aandacht op moet vestigen.

Ok, dan wacht ik nog een weekje met mijn mix, anders heeft vervolgens daar niemand meer tijd en aandacht voor

Hm, voor die mix van Lukas geldt hetzelfde als voor die van Herman: om de paar nummers even geen muziek maar reclameboodschappen haalt de vaart er wel een beetje uit

Vandaag heb ik me er ook eindelijk aan gewaagd en ik moet zeggen dat het me erg beviel! Ik had ook niet anders verwacht met dat geniale thema. Elk liedje met een vette baslijn is op z'n minst al voor de helft geslaagd. Shriekback is meteen een leuke ontdekking; doet me wat denken aan !!!. Nummer van Love & Rockets sluit daar naadloos bij aan, hoewel het een pak lawaaieriger is. Als ik - na het nodige opzoekwerk - besef dat deze nummers beiden uit de jaren '80 komen, komt ineens het besef dat misschien niet alle werk uit de 80's suckt

More Bounce to the Ounce klinkt ontzettend funky en geweldig voor op een feestje, maar 5 minuten lang kan het niet bepaald boeien. In het midden van de mix glijden er wel meer nummers langs me heen. Bij Soul Rebels, Coup & Coconut kon ik toch even opveren van plezier. Eén nummer brak dan weer mijn veer: hoewel ik geen Vlaamse nationalist ben, trek ik dat Frans van Les Négresses Vertes echt niet. Verschrikkelijk nummer

Gelukkig volgde er snel na dat dieptepunt Still Diggin'! Vanaf Showbiz & A.G. komt de mix weer helemaal op gang. Ook It's Obvious heeft een onweerstaanbare drive en hoog meekweikgehalte. Daarna volgt misschien wel het lekkerste basloopje, nl. dat van Thee Oh Sees die er tijdens de refreintjes stevig inhakken. Stool Pigeon, ten slotte, hoeft geen betoog. Het laatste nummer past overigens wonderwel in de mix, al denk ik niet dat ik het los erg zou kunnen appreciëren.

Kortom: vooral fan van het begin (#1-2) en het einde (#11-14). Geslaagde tape, Lukas!

En die reclame op Spotify is inderdaad ontzettend vervelend. Killing the buzz.

Ploppesteksel schreef:
More Bounce to the Ounce klinkt ontzettend funky en geweldig voor op een feestje, maar 5 minuten lang kan het niet bepaald boeien.
Wees blij, de albumversie duurt bijna dubbel zo lang.

Heerlijke funky mixtape trouwens, halverwege nu en nog geen moment stilgezeten!

sxesven
Ik probeer bij te blijven, al vind ik het lastig me ertoe te zetten mixtapes te draaien die me muzikaal zeker of hoogstwaarschijnlijk niet echt liggen terwijl ik tegelijkertijd een luisterachterstand van 150 CD's/LP's/tapes heb Met de tapes die ik tot nu toe geluisterd heb kon ik niet zo veel en bovendien doe ik nog mee aan de electronic mixtape-cirkel die me in general wat beter ligt. Evengoed heb ik zelf al een mixtape voor dit topic klaarliggen die voor velen weer een ver-van-hún-bed-show zal zijn (tipje van de sluier: geennnnnnn! noise). Ik heb al eerder gezegd: daarin ligt wmb ook wel de kracht van dit topic, al kost dat soms wat moeite. Ik blijf in ieder geval gewoon dapper meeluisteren. Overigens: 3 weken, yes please, 2 is echt te krap.

Net met kemms mixtape begonnen en drie tracks erin, instrumentaal tot dusver (slechts een fractie, maar toch) de tape die mij veruit het meest bevalt (ik had heel anders verwacht, tbh); beats als die van SGP liggen mij uitstekend, al ligt mijn interesse meer in instrumentale of beperkt (dan liefst hoog gepitchte) vocale muziek op dit vlak. Evengoed dus tof tot dusver. En die Joni track past er echt geweldig bij, trouwens

My Spine Is the Bassline

Eigenlijk moet je een bassline al ferm manipuleren om ‘m niet funky te laten klinken. Dat blijkt wel uit Lukas’ mixtape, waar een fijne rij aan stijlen gezellig de polonaise danst over de ongemoeide baslijn. De titeltrack zet meteen het vurige, ietwat vuile, tempo. Discomuziek die geen discomuziek is behoort vaak tot de betere discomuziek en dit is meteen een goed voorbeeld, de leukste ontdekking van deze tape. De eighties/nineties vibe overheerst in de mix, maar wordt nergens overheersend omdat het de typische valkuilen van beide decennia omzeilt.

Het leuke aan de enkele mij bekende nummers die hier langskomen, is dat het songs zijn die in mijn playlist (ten onrechte) nogal under the radar liggen. En als je dan die lekker eigenzinnige Z-funk van Roger Troutman weer eens voorbij hoort komen is het toch direct feest. Van hiphop heeft Lukas duidelijk ook kaas gegeten, want hetzelfde geldt voor de nummers van Talib Kweli en Showbiz & AG. Van Dexys Midnight Runners heb ik al beter gehoord, van Morphine al slechter, van 23 Skidoo nog niks, leuk!

De Coconut-knipoog halverwege is erg geslaagd. Niet iets dat ik snel uit mezelf opzet, maar wel een fijn relaxpuntje zo middenin de dansmix. Een klein stijlbreukje dat wel op zijn plaats is. Daarna is de polonaise weer vertrokken met Les Négresses Vertes, ook niet mijn favoriet in het rijtje, maar nog goed aanhoorbaar. Het subtielere Mandoia verteert iets makkelijker.

De wazige rock van Au Pairs en Thee Oh Sees is minder aan mij besteed, al kan ik de typische ambiance wel appreciëren. Stool Pigeon is een beetje zoals die andere Coconut, lekker lichtvoetig en in theorie ook weer een buitenbeentje. In de praktijk past het echter perfect tussen het voorgaande geweld en de sfeervolle afsluiter.

Het zwaartepunt ligt voor mij in de eerste helft van de mixtape, waar het continu nieuwe danspasjes bedenken is op de funky bassen. Ook in z’n totaliteit is het een erg solide geheel met een stevig tempo en de nodige verrassingen, zodat de muziek nooit in de achtergrond verdwijnt.

Cijfers:
1. Shriekback - My Spine (Is the Bassline) 8,5
2. Love and Rockets - Yin and Yang (The Flowerpot Man) 6,5
3. Zapp - More Bounce to the Ounce 9
4. Morphine - You Speak My Language 7,5
5. Reflection Eternal & De La Soul - Soul Rebels 8,5
6. Dexys Midnight Runners - Dance Stance 6,5
7. 23 Skidoo - Coup 7,5
8. Harry Nilsson - Coconut 7
9. Les Négresses Vertes - Zobi la Mouche 6
10. Chrisma - Mandoia 7
11. Showbiz & A.G. - Still Diggin' 8,5
12. Au Pairs - It's Obvious 6,5
13. Thee Oh Sees - Toe Cutter - Thumb Buster 6
14. Kid Creole and the Coconuts - Stool Pigeon 7
15. Peter Richard - Walking in the Neon 7

Ben hem nu aan het draaien. Lekker hoor!

Ok, 24 dagen gewacht dus ik gooi de mijne maar online nu. M'n eerste versie van de mix was extreem eclectisch en ging echt alle kanten op, maar op een dusdanige manier dat er echt geen enkele lijn in te ontdekken was en hij een beetje op m'n zenuwen ging werken. Terug naar de tekentafel dus, en een poging gedaan om een wat meer luisterbare mix te maken, al is ie nu niet meer zo heel erg eclectisch. Het is voor mijn doen een vrij funky mix geworden, waarbij het zwaartepunt ligt in de periode eind '70s en mid-80's. Wat (semi-)bekende namen her en der en hopelijk ook wat obscuurder materiaal om de kenners alhier (ik denk dan vooral aan Lukas en herman) te verrassen. Echte rockmuziek is overigens ver te zoeken in deze mix, dus weest gewaarschuwd .

WeTransfer

Tracklist:

01 - Disco Inferno - Summer's Last Sound (1992)
02 - Classixx - Hanging Gardens (2013)
03 - Keep Shelly in Athens - Cremonia Memories (2010)
04 - The Vyllies - Give me a name (1986)
05 - Holger Czukay - Cool in the Pool (1979)
06 - The Dance - Do Dada (1980)
07 - Kleenex - Nice (1978)
08 - Maximum Joy - Where's Deke (1982)
09 - Blah Blah Blah - Central Park (1981)
10 - Arthur Russell - Make 1, 2 (198?)
11 - Rational Youth - I Want to See the Light (1981)
12 - Mandre - Masked Music Man (1977)
13 - Shlohmo - Later (2013)
14 - The Walker Brothers - Shutout (1978)
15 - Bryan Ferry - Boys and Girls (1985)

Speelduur: 1 uur en 26 seconden.

sxesven
Shlohmo en Keep Shelly in Athens

Dat zijn wel een beetje de vreemde eenden in de bijt hier moet ik bekennen, dus weet niet hoe je de mix als geheel gaat beoordelen .

Bonuspunten voor mensen die me kunnen helpen aan de exacte jaartallen van tracks 7, 9 en 10. Let op: 7 en 10 zijn terug te vinden op veel later uitgekomen verzamelaars dus dat is niet het jaar van opname.

Kleenex - Untitled at Discogs

Liliput heette ten tijde van dit nummer blijkbaar Kleenex. 1978 dus.

Hoe kan ik mijn punten in ontvangst nemen?

EDIT: Volgens mij is Blah Blah Blah - Central Park voor het eerst verschenen op deze compilatie (met alleen nieuw werk): Various - Some Bizzare Album at Discogs . 1981 dus.

EDIT 2: Bij deze verzamelaar Arthur Russell - Calling Out Of Context (CD) at Discogs staat dat het allemaal unreleased tracks betreft. Make 1, 2 is opgenomen ergens tussen 1986 en 1990, maar dus pas op die verzamelaar voor het eerste uitgebracht (2004).

Dat was mijn Discogs-speurtocht.

Ah, dat verklaart waarom ik hem niet kon vinden. Ik heb hem van deze verzamelaar waar al het werk van "beide bands" op de LiliPut-hoop gegooid worden.

/edit: nog meer idioterie van mijn kant, ik heb dat nummer van Blah Blah van die Some Bizarre compilatie geplukt besef ik me nu, dus ook dat had ik moeten weten

Zoals verwacht heerlijke muziek, typisch Graf. Keep Shelly in Athens was de mooiste van allen, daar ga ik eens een album van proberen. Shlohmo ken ik al en is ook heel goed. Verder bevestigd Disco Inferno dat het echt een bandje voor mij is; hoog tijd om daar ook eens wat meer van te beluisteren.

Maximum Joy, Arthur Russel, Mandré, Shlohmo en geen echte rockmuziek: kan haast niet missen

Ben benieuwd! Toevallig dat nummer van Disco Inferno vorige week ontdekt, dus dat is alvast een positieve opener

Bijna naar pagina 2 weggezakt, dus maar eens een (tevergeefse?) bump...

Gast
geplaatst: vandaag om 05:58 uur

geplaatst: vandaag om 05:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.