MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Drop een lijstje

zoeken in:
Nee en nee...

Dare is natuurlijk ook geweldig, met die frontman van Happy Mondays als zanger.

deric raven schreef:
Ik kende de versie van Raf niet, wel goed, maar voor mij veel overeenkomsten met Laura Branigan.

Ik vind ze ook allebei erg goed, maar die van Raf is iets zwaarder en een gitaar.

Geweldige lijst verder!

Heb ook wel een idee voor een volgend lijstje, maar dat moet ik eerst nog samenstellen, dus ik grijp mijn kans wel over een week of wat.

Wat een heerlijk lijstje!

johannesA
De meeste nummers in je lijst zijn niet echt mijn ding, maar hoe je de teksten bij de liedjes schrijft, dat is werkelijk briljant. Het lijkt of je er geen enkele moeite mee hebt om een kort, grappig stukje bij elke notering te schrijven.

Hij is dan ook stukjesschrijver van beroep, dat scheelt een slok op een borrel.

40 Adamski - Killer || 1990

Genre: dance-pop
Top 40: nummer 2 (13 weken)

Zo leer je nog eens wat. Het clipje had ik nog nooit gezien, maar daarin blijkt ineens dat Seal ooit dreadlocks had. Die zitten zelfs een beetje voor zijn litteken, waardoor hij bijna incognito is. Dit was dan ook ruim voor het tijdperk Heidi Klum. Verder is dit een enorme danceklassieker. Die ik trouwens ooit leerde kennen in de coverversie van ATB.

39 Chrisma - What For || 1977

Genre: synth punk
Top 40: -

Kunnen Italianen dan echt alleen maar disco maken? Nee, er is ook nog zoiets als Chrisma. Toch best een voorloper in de new wave. Debuutalbum Chinese Restaurant is een geweldig dansbaar plaatje dat je het best kunt omschrijven als de lightversie van Suicide. Iets melodieuzer en lichter van toon, maar net zo goed leunend op synthesizers en met veel krautrockinvloeden.

38 Earth, Wind & Fire - Let's Groove || 1981

Genre: synth funk
Top 40: nummer 5 (9 weken)

Het aantal robotstemmen in deze lijst heb ik niet geteld, maar het zullen er heel wat zijn. Zo ook hier. Het kenmerkende intro zet de toon, de fijne blazers maken het af. Verder vind ik de zanger van Earth, Wind & Fire altijd erg oud lijken. Toen al.

37 The Knife - Marble House || 2006

Genre: electropop

Weer eens tijd voor iets nieuwerwets. Gezellig popdeuntje van de elektrovogels van The Knife; een beetje Abba on acid. Eigenlijk is The Knife iets te hip voor een notering, maar de melodie is cheesy genoeg om toch in dit geweld mee te kunnen.

36 Donna Summer - I Feel Love || 1977

Genre: disco
Top 40: nummer 1 (11 weken)

Het nummer dat je wist dat zou komen is eindelijk daar. Of eindelijk, volgens velen misschien wel te vroeg. Ze voelt liefde, dat is in elk geval duidelijk.

35 Kraftwerk - Das Model || 1978

Genre: synth pop

De band die model staat voor zo ongeveer de volledige synthesizerfactor in deze lijst. En dat die hoog ligt, is u vast niet ontgaan. Toch moet ik bekennen dat ik verder eigenlijk een behoorlijke Kraftwerk-n00b ben. De lange stukken houden me tegen om hun albums te gaan luisteren. Misschien moet ik maar eens over die drempel heen.

34 Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made of This) || 1983

Top 40: nummer 9 (8 weken)

Van veel wat grotere bands heb ik wel een andere persoonlijke favoriet ontwikkeld dan het allerbekendste nummer. Bij de Eurythmics niet. Dit is verreweg hun meest swingende en kenmerkende deuntje. Enige andere single die aan dat niveau kan zitten is het soulvolle Who's That Girl. Op zich is dit trouwens in beginsel geen synthpoplijstje. De stem van Annie Lennox is echter zo 'zwart' dat deze mee mag doen.

33 Sphinx - Collision || 1982

Genre: Italo

Weer eens een instrumentaal Italo-plaatje, met een van de meest catchy melodielijnen die ik ken. Dit kan ik werkelijk dagen in mijn hoofd hebben. Als ik dit al kende in de tijd dat we nog Nokia's met polyfone ringtones hadden, dan had ik het wel geweten.

32 Yello - Bostich || 1981

Genre: electro-disco

StandingatthemachineeverydayforallmylifeIusedtodoitandIneeditit'stheonlythingIwantit'sjustarush. Push. Cash. Ik heb geoefend en ik kan dat nu ook heel snel zeggen. Yello was toch echt het Daft Punk van de jaren tachtig. Wat een duo.

31 Sheila B. Devotion - Spacer || 1978

Genre: Euro-disco
Top 40: nummer 19 (8 weken)

Ken ik eigenlijk pas sinds kort. Dat wil zeggen: het nummer. Het riedeltje ken ik natuurlijk al heel lang dankzij Alcazar. Deze versie is natuurlijk logisch, al is het maar vanwege het hilarisch overdreven Franse accent van Sheila.

johannesA schreef:
De meeste nummers in je lijst zijn niet echt mijn ding, maar hoe je de teksten bij de liedjes schrijft, dat is werkelijk briljant. Het lijkt of je er geen enkele moeite mee hebt om een kort, grappig stukje bij elke notering te schrijven.

Nou, geen moeite... Het blijft lastig om in zo'n genrelijstje niet al te veel in herhaling te vallen. Maar dank, natuurlijk

Lukas schreef:
Toch moet ik bekennen dat ik verder eigenlijk een behoorlijke Kraftwerk-n00b ben. De lange stukken houden me tegen om hun albums te gaan luisteren. Misschien moet ik maar eens over die drempel heen.

Lange stukken? Op Autobahn na valt dat toch wel mee?

Nu ik zo rondkijk valt het inderdaad wel mee. Moet je nagaan hoe bevooroordeeld ik ben.

30 Yarbrough & Peoples - Don't Stop the Music || 1980

Top 40: nummer 2 (12 weken)

Het voornaamste wapenfeit van dit duo. Gedragen door een synthesizerriff die zelfs in deze lijst vol synthesizerriffs er nogal bovenuit steekt. Waarom dan niet op 1? Omdat dat stemmetje dat zegt dat we écht niet willen stoppen eigenlijk gewoon gruwelijk irritant is.

29 Boney M - Ma Baker || 1977

Top 40: nummer 1 (15 weken)

Een nummer uit mijn jeugd, want dit werd in niet al te zeer gewijzigde versie heruitgebracht in 1999. Ik vond het toen leuk, en nu al jaren weer (er was een periode dat alles uit de top 40 per definitie stom was). Verder blijf ik erbij dat Kim Wilde op het idee is gekomen dit nummer in mineur te zetten en dat er toen Cambodia was.

28 Blondie - Atomic || 1979

Genre: new wave
Top 40: nummer 29 (4 weken)

Lang was Heart of Glass toch wel mijn favoriet van Blondie, maar langzaam is die voorbijgestreefd door Atomic. Een aangenaam hoog tempo en de zang in dienst van de instrumentatie. Bijna een soort trancenummer in een surfrockjasje in de discotheek.

27 International Music System - Dancing Therapy || 1984

Een van de weinige Italonummers in de lijst met een coupletje-refreintje-structuur. Meestal is dat in dit genre geen aanbeveling. Hier wel. Weliswaar cheesy, maar de manier waarop zij 'anxiety' uitspreekt vergoedt veel.

26 Loose Joints - Is It All Over My Face || 1980

Invloedrijk man schijnt dat geweest te zijn, Arthur Russell. En tevens iemand die zich telkens anders noemt zodat niemand weet dat híj het is. Hier is goed te horen dat hij in zijn discotijd ook wel eens met Talking Heads werkte: de percussieritmes aan het eind dienen zich aan. De echte versie schijnt mannelijke vocalen te hebben. Ik kende eerst deze. De andere wel eens gehoord, maar daar kon ik moeilijk aan wennen.

25 Valerie Dore - Get Closer || 1984

Enige Italo-nummer dat ik ken waarbij de zang niet alleen te doorstaan is, maar zelfs het nummer maakt. Niet dat Valerie Dore de beste zangeres te wereld is; in het refreintje gebeurt echter iets magers. Haar zang valt heerlijk weg in het bad van synthesizer. Als een soort toetsenshoegaze.

24 Trans-X - Living on Video || 1983

Top 40: nummer 12 (5 weken)

Italo kan natuurlijk ook gewoon uit Canada komen. Eigenlijk is het wel een beetje Enola Gay in een nieuw jasje dit. Maar het klinkt verder zo lekker leeghoofdig, alsof Scooter hier de mosterd heeft gehaald.

23 Yazoo - Don't Go || 1982

Top 40: nummer 2 (10 weken)

Jarenlang heb ik gedacht dat Don't Go veel nieuwer was. Dit had ook gewoon het beste jaren '90 eurodancenummer kunnen zijn. Verder geldt hier nog sterker dan bij Annie Lennox dat Alison Moyet zo heerlijk zwart zingt dat het moeiteloos in deze lijst in te passen is.

22 Basement Jaxx - Red Alert || 1999

Genre: funky house
Top 40: nummer 31 (5 weken)

Geweldig nummer uit mijn eigen Top 40-tijd, evenals de daaropvolgende single Rendez-vu. Later heb ik het album nog eens gekocht, maar dat ligt hier eerlijk gezegd vooral stof te happen. Die funky baslijn is hier echter zó moorddadig goed...

21 Simple Minds - I Travel || 1980

Genre: post-punk

Typisch zo'n nummer om de 12 inch de lijst in te gooien, dus doen we dat maar. De Simple Minds heb ik na een paar slechte ervaringen altijd angstvallig gemeden, tot ik per ongeluk wat erg vroeg werk hoorde. Dat klinkt een stuk beter dan de vervelende stadionrock die ik toch ook (al) op het veelgeprezen New Gold Dream meen te horen. Dit soort nummers swingen daarentegen de pan uit.

20 Was (Not Was) - Out Come the Freaks || 1980

Genre: post-disco

'Woodwork Squeaks and out comes Che Guevara'. Heerlijke zinnen toch om mee te zingen. Veel eclectischer dan dit gaat muziek niet worden. Onmogelijk in een hokje te stop. Volgens mij nog wel een miniem hitje geworden toen Was (Not Was) eind jaren tachtig commercieel succesvol werd.

19 Zapp - More Bounce to the Ounce || 1980

Van eclectisch gaan we over naar zeldzaam relaxed. Heerlijke computerstem van Roger, zo'n beetje de ultieme feelgoodmuziek. En ook 'more bounce to the ounce' is een heel fijne zin.

18 Propaganda - Dr. Mabuse || 1984

In tegenstelling tot Duel en P-Machinery nooit een hit geweest in Nederland. Opmerkelijk, want ik vind dit veel catchier dan met name laatstgenoemde. Verder moet dit wel ongeveer de meest lompe en smakeloze synthpopband ooit zijn. Maar dat geeft in dat genre nu eenmaal helemaal niets.

17 Dinosaur - Kiss Me Again || 1978

Artiesten mogen in deze lijst maar met een nummer vertegenwoordigd zijn van mij, maar er zijn er altijd weer bij die daar een loopje mee nemen. Arthur Russell is het dus gelukt. Staat erin met Loose Joints, en ook met Dinosaur. Aan de andere kant: als je als cellist je eigen instrument in een discoklassieker weet weg te werken, dan verdien je dat misschien ook wel.

16 Visage - Fade to Grey || 1980

Top 40: nummer 22 (6 weken)

Visage heeft met Fade to Grey, Mind of a Toy en het nogal vergeten Tar toch een paar leuke singles op zijn palmares. Dit zit wel een beetje op het randje van wat nog bij dit lijstje kan horen, maar dezelfde trance-achtige dansbaarheid als bij Atomic hielp me over de streep.

15 Lipps Inc. - Funkytown || 1980

Top 40: nummer 1 (15 weken)

Voor wie het weten wil: Funkytown stond in 28 landen op nummer 1 in de hitlijsten. Een prestatie die pas 25 jaar later door Hung Up van Madonna werd verbeterd. En het is nog een uitermate terechte hit ook. Ik heb trouwens altijd de neiging om I Feel Love en Funkytown door elkaar te halen. Als ik I Feel Love zing, heb ik de neiging om met 'talkaboutit talkaboutit talkaboutit' te vervolgen.

14 New Order - Bizarre Love Triangle || 1986

Een band die ook niet echt kan ontbreken is dit gezelschap. De meest disco-achtige aller new wavebands. Met dé dansvloerklassieker van New Order, Blue Monday, heb ik minder dan met de meeste andere singles van de band. Deze heeft zo'n lekker niet-vanzelfsprekende zanglijn.

13 Peter Richard - Walking in the Neon || 1985

Lekker zweverige en melancholische Italoplaat. Mensen die vinden dat je alleen gevoel kan leggen in een gitaar, maar niet in een synthesizer of computer, zouden eigenlijk verplicht moeten worden om hier 24 uur per dag naar te luisteren. Een symfonie van ontroerende melodieën.

12 Prince & The Revolution - Raspberry Beret || 1985

Genre: pop
Top 40: nummer 19 (6 weken)

Prince is zo'n onverlaat die zijn muziek van Youtube laat verwijderen. Moet hij weten, kan lekker niemand het horen hier. Eigenlijk heb ik niet zo gek veel met Prince, toch de man die ongeveer in het epicentrum van dit lijstje zou moeten liggen. Maar een uitzondering is dit perfecte popliedje, dat dan eigenlijk weer minder goed hier past dan een synthfunknummer als 1999. Maar daar hou ik dus gewoon een stuk minder van.

11 The Normal - Warm Leatherette || 1978

Genre: synth punk

Zonder overdrijven een van de meest geniale nummers ooit, als je het mij vraagt. Dit zwaar electronisch geladen nummer is zijn tijd ver vooruit. Zou al ongeveer 35 jaar gisteren uitgebracht kunnen zijn. Minimalistisch meesterwerk.

10 Adventures of Stevie V - Dirty Cash || 1990

Genre: house
Top 40: nummer 1 (14 weken)

Alweer de zesde nummer 1-hit in deze lijst. Een aantal dat ik voor het op ging zoeken niet voor mogelijk had gehouden. Hebben wij Nederlanders dan tóch smaak? En dan stellen de Adventures of Stevie V ook nog eens keihard de graaicultuur en het materialisme aan de kaak. Waarom staat Bohemian Rhapsody eigenlijk bovenaan de Top 2000?

9 Daft Punk - Giorgio By Moroder || 2013

Ik had keihard beloofd bij de notering van Giorgio Moroder dat hij zijn levensverhaal later in de lijst zou vertalen. En dus spreekt hij hier tot jullie over dat hij een album wilde maken met ze sound of ze fifties, ze sound of ze zixties, ze sound of ze zeventies, and zen ze sound of ze future. De future is nu en Daft Punk maakte vorig jaar een geniale plaat. Waaran akte.

8 Salt-N-Pepa - Push It || 1986

Genre: disco rap
Top 40: nummer 1 (14 weken)

En daar is nummer 1-hit nummer zeven. Tevens het nummer dat ik denk ik het meeste zing in mijn leven. Elke keer als ik bij mijn ouders ben en daar poes Sjaak tref, zing ik even van 'aahhh... poesje!'. Maar dit wilden jullie waarschijnlijk niet weten. Rap en synthesizers zijn trouwens een leuke combinatie, maar hoor je maar weinig.

7 Roxy Music - Love Is the Drug || 1975

Genre: funk rock
Top 40: nummer 8 (10 weken)

Het oudste nummer in de lijst. Volgens mij al uitgevonden voor de term disco überhaupt bestond. En dus zullen we het maar als dansbare funkrock met een synthesizer omschrijven. Nu is dit natuurlijk vrij bekend, er is ongetwijfeld een obscuurling uit de jaren zestig die nóg eerder was. Wie biedt?

6 Kid Creole & The Coconuts - Stool Pigeon || 1982

Top 40: nummer 17 (6 weken)

Heerlijke smeltkroes van culturen. Mediterrane blazers, discosound, stukje rap, punky gitaartje. Alles wat goed en vernieuwend is aan het begin van de jaren tachtig zit erin, en toch vormt het een mooi en vanzelfsprekend geheel.

5 The Gap Band - Oops Up Side Your Head || 1979

Genre: funk
Top 40: nummer 7 (9 weken)

De laatste tijd helemaal grijs gedraaid. Vooral de lange versie (uit dit clipje) kan mij niet lang genoeg duren. Tegen zo veel vernuftige zang-, bas-, gitaar- en blazerslijntjes ben ik gewoonweg niet bestand. Het is ook zo'n lekker knullige titel. Want wat nou Oops en waarom in hemelsnaam een spatie in Up Side?

4 Change - The End || 1980

Top 40: nummer 18 (7 weken) (als B-kantje)

Het valt me nu op dat de nummers die ik heel hoog zet, toch al opvallen in een soort van gelaagdheid. Bijna allemaal kenmerken ze zich door een veelheid aan themaatjes die zich op quasi vanzelfsprekende en vernuftige wijze afwisselen. Hier gebeurt dat weer eens met een hoop synthesizers. Waar Screamadelica van Primal Scream trouwens ook wel bekend staat als 'Herman', heeft de plaat waar dit op staat een sterke 'sq'-associatie.

3 Shriekback - My Spine (Is the Bassline) || 1982

Genre: dance-punk

Een beetje een vreemde eend in de top 5, want hier juist geen overdaad. Sterker nog, het nummer vergt een paar luisterbeurt om het echt te waarderen. De grommende bas brengt het wat traag, doch zeer indringend op gang. Shriekback heeft toch al ongeveer de beste (ex-Gang of Four-)bassist ooit. De wat hijgerige, amelodieuze zang is even wennen, maar past perfect bij deze punk-funkhybride. De beloning van deze aanloop is een fantastische climax, in de vorm van iets dat bijna op een hiphopverse lijkt. Het hele nummer is trouwens sowieso al de ideale beat voor een old school hiphopnummer. Uit deze omschrijving kunt u ongetwijfeld niet echt wijs, dus luister het maar eens. Een paar keer. Minstens.

2 Funkadelic - (Not Just) Knee Deep || 1979

Weer terug naar de overdaad met de grootste orgie van funkmuziek en synthesizers die er ooit gemaakt is. Hoewel ik niet iemand ben die tot over zijn oren in de funk zit, bestaat over de genialiteit van George Clinton bij mij weinig twijfel. Dit is een van de weinige nummers van een kwartier dat ook echt een kwartier lang boeiend is. I've got angst in my pants and I need to dance!

1 Cyber People - Void Vision || 1985

Maar de allerhoogste positie gaat toch weer naar een ouderwetse Italiaan. Void Vision is ver voorbij alle cheesiness die het genre kenmerkt. Het enorme tempo van de drummachines maakt dit nummer nostalgisch (zelfs als je die tijd níet hebt meegemaakt, zoals ik) en futuristisch tegelijk. Cyber People op andere planeten dansen hier waarschijnlijk de hele dag op. Ik wil daarheen.

Stiekem lazen jullie ook de laatste 30 nummers allemaal keihard mee. Nu is de beurt aan de volgende die zich opwerpt.

3 Shriekback - My Spine (Is the Bassline)

Lukas, ook bekend met All Lined Up?
Die vind ik nog beter.

Ja, ook fijn, Shriekback is een geweldige band. Maar ik vind deze leuker.

Zeker een geweldige band.

Deze italo fan las uiteraard mee

Ik vond het een bijzonder leuke lijst waarmee ik ook het een en ander heb ontdekt! Dankjewel, Lukas!

Erg leuke lijst, ik heb inderdaad stiekem meegelezen en meegeluisterd. Hier en daar mooie nieuwe namen ontdekt. Trans-X Waarvoor dank. Ik had stiekem nog iets van YMO o.id. verwacht, Rydeen bijvoorbeeld. Gegarandeerd dansfestijn.

Heb zeker meegelezen, nu nog bijluisteren.

Leuk lijstje! Best wat bekenden uit de RYM 5000, maar ook wat mooie ontdekkingen!

En 'stoombootsynthesizer' houden we erin de komende tijd

Ik ben met een 90s lijstje bezig maar ben nog niet zover.....

Ha, ik ook al. Mijn thema is Top 40 hits uit de periode 1989-1992, hoop niet dat jij precies hetzelfde hebt.

Ik heb ook meegelezen de afgelopen week! Nog niet alles kunnen beluisteren, maar dat gaat zeker nog een keer gebeuren. De nummers van Adamski & Salt N Pepa zijn alvast mooie (her)ontdekkingen!

Nee Herman, gewoon alles van de 90s. Top40, niet conmercieel en albumtracks... gewoon alles door elkaar

Gast
geplaatst: vandaag om 13:44 uur

geplaatst: vandaag om 13:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.