MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Nieuw in De Afrekening 2015 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
Week 19.

27. Marco Z - Supercomputer
Een vlotte en prettige melodie en ritme, dat moet je eerst en vooral hebben. Dat orgeltje geeft het nummer nog meer kleur.
Cijfer: 8

29. Jacco Gardner – Find Yourself
Het komt mij bekend over maar het is toch nieuw. Prachtige dubbele vocalen die voor de duistere sfeer zorgen waarbij op gepaste wijze naar de psychedelica wordt teruggegrepen.
Cijfer: 8,5

Week 20.

27. Balthazar - Bunker
Then What staat nog in de lijst en dan komen ze nu al met een nieuwe. Het weet mij tot nu toe minder te raken dan hun vorige single maar degelijk is het wel waarbij ik die gitaar het mooiste vind.
Cijfer: 6,5

29. Stromae - Carmen
Deze man kent nu iedereen wel en dit is de zoveelste track uit zijn succesalbum. Melodie lijkt mij deels gejat maar het zal hem worst wezen en als geheel is het wederom even eigenzinnig als geslaagd.
Cijfer: 7

Week 21.

26. School is Cool - If So
Enerzijds retro maar toch eigentijds met slimme toevoeging van elektronica. Ook vrij eigenzinnig, al spreekt het in zijn geheel mij iets minder aan dan hun werk uit het debuutalbum.
Cijfer: 7,5

27. Circa Waves - T-Shirt Weather
Niet erg origineel (een beetje Kooks-achtig) maar wat een catchy en energieke gitaarpopsong waarbij de riffs blijven hangen en - wat de titel belooft - inderdaad zomers.

29. Bed Rugs - Piles
Deze knapen hebben ook veel gevoel voor melodie. Teruggrijpend naar de jaren '60-psychedelica maar in een fris en eigentijds jasje gestoken.

Mumford & Sons - Believe (week 13) verlaag ik naar 5,5.

Week 22.

24. Royal Blood - Little Monster
De mosterd wordt duidelijk bij Queens of the Stone Age gehaald. Weinig nieuws dus maar de vette riffs en het excellent drumwerk staan garant door opwinding en een behoorlijk hoog cijfer.

29. Soldier's Heart - Ears & Eyes
Dit klinkt lieflijker maar ook vrij kil en ook wat zeurderig, het spreekt mij in ieder geval minder aan dan African Fire (week 23 van 2013).
Cijfer: 5,5

Week 23.

26. The Chemical Brothers Ft. Q-Tip - Go
Klinkt oneindig veel beter dan de top-40-dance, dit heeft een sterke baslijn en ritme en zit vrij inventief in elkaar. Chemical Brothers blijken nog steeds toonaangevend te zijn in de dance-scène.

29. Zornik - My Friend My Stranger
Een gruizig gitaargeluid en ook de nodige Zornik-drama. De Muse-invloeden blijven nog steeds aanwezig maar Koen Buysse weet daar een eigen draai te geven door zijn zang en ritmisch is het ook wel geslaagd.

Week 24.

23. Foo Fighters - The Feast and The FamineOp Werchter kon Foo Fighters niet optreden wegens de gekende reden maar in de Afrekening zijn ze steeds aanwezig. Stevige en opwindende maar toch wat

28. Team William - Stormy Weather
Team William gaat hier meer op de duistere en dramatische toer (wat de titel van hun album belooft) maar het nummer valt enigszins tegen. Matige tekst en vrij mager refrein en in zijn geheel aan de vlakke kant.
Cijfer: 5

30. Mumford & Sons - The Wolf
Een vrij stevige maar kleurloze rocksong door de zang van Marcus Mumford die zich niet leent voor dit soort nummers, het klinkt te vlak en mist toch wel identiteit.
Cijfer: 4,5

Week 24.

23. Foo Fighters - The Feast and The Famine
Op Werchter kon Foo Fighters niet optreden wegens de gekende reden maar in de Afrekening zijn ze steeds aanwezig. Stevige en opwindende rock maar toch wat te doorsnee.

Week 25.

26. Oscar & The wolf - Joaquim
Melancholieke en sfeervolle popsong met veel eletktronica in verwerkt. Toch een wat teveel effecten en galm om mijn totale goedkering te krijgen.

28. Bazart - Tunnels
Dit ligt in het zelfde straatje maar is in het Nederlands gezongen. Het refrein is moeilijk te verstaan maar het resultaat is niet onaardig.
Cijfer: 6

Week 26.

23. K's Choice - Bag Full of Concrete
Een steviger gitaargeluid dat het nummer maakt evanals de zang van Sarah Bettens maar het nummer is een tikkelte eentonig. Toch liever hun vroegere werk.

25. Selah Sue - I Won't Gor For More
Redelijke single van Selah Sue, vrij ingetogen voor haar doen maar een tikkeltje langdradig. Mooi gitaartje evenwel op het einde.

29. Zinger - Beachy Head
Kan er meer door maar ik word er warm noch koud van. Ik heb trouwens teveel de indruk zoiets eerder gehoord te hebben.

Week 11.

21. The Subs feat. Friends in Paris - Close To Faith
Niet zo feestelijk als je van The Subs kan verwachten, maar de serieuzere toon gaat hen goed af. Mannelijke vocalen, vrij opvallend want om een of andere reden wordt in elektronische nummers meestal met zangeressen gewerkt.

24. The Van Jets - Two Tides of Ice
Electro-indie, zo kan je het recente werk van The Van Jets wel beschrijven. Ook in dit zeer goede nummer horen we de elektronica, zonder dat de gitaren verdwenen zijn.

28. Amongster - Salrow
Los van de zang, lijkt dit wel wat op The Van Jets. Ik krijg hier een 'spacegevoel' bij, door de bevreemdende synthgeluiden. Maar songmatig stelt het weinig voor.

LucM schreef:
Klinkt oneindig veel beter dan de top-40-dance, dit heeft een sterke baslijn en ritme en zit vrij inventief in elkaar. Chemical Brothers blijken nog steeds toonaangevend te zijn in de dance-scène.

Dat laatste mochten ze willen Toonaangevend zijn ze al zeker 15 jaar niet meer.

Week 12.

22. Muse - Psycho
Song die leunt op een geweldige riff die al zo'n 15 jaar oud is. Muse speelde de riff live wel eens als outro, maar die verdiende eigenlijk wel een song eromheen en heeft die nu gekregen. Kritiek op de tekst ('Your ass belongs to me now') kan ik begrijpen, maar moet binnen het concept van het album gezien worden.

24. Intergalactic Lovers - Great Evader
Heel mooi nummer. Het blijft allemaal netjes binnen de lijntjes, maar als de song goed is en de zangeres mooi zingt, gaan we daar niet over klagen.

28. Raving George feat. Oscar & The Wolf - You're Mine
Al wat Max Colombie tegenwoordig aanraakt, verandert in goud. Maar deze samenwerking kan me niet zo bekoren.

Week 13.

24. Blur - Lonesome Street
Geen onaardig nummer, maar ook niet echt opvallend.

25. Mumford & Sons - Believe
Anders zonder banjo, maar mede dankzij de herkenbare stem van de zanger toch onmiskenbaar Mumford & Sons. Dit nummer kent een rustige opbouw, waarna het langzaamaan losbarst. Dat is ook wel typisch M&S. Goed zonder meer.

29. Gavin James - The Book of Love
Best emotioneel, maar de song mist goede melodieën om echt pakkend te zijn. Schijnt een cover te zijn, maar het origineel ken ik niet.

Marco Z - Fill My Life Up (week 6) verlaag ik naar 7, ALT-J - Left Hand Free (week 7) verlaag ik naar 6,5.

Top-15 tot nu toe:

1. Noel Gallagher's High Flying Birds - Ballad Of The Mighty I
2. London Grammar - Nightcall
3. Hozier - From Eden
4. The War On Drugs - Burning
5. Ibeyi - Stranger/Lover
6. Blur - Lonesome Street
7. Jacco Gardner – Find Yourself
8. The Vaccines - Handsome
9. Intergalactic Lovers - Great Evader
10. Bed Rugs - Piles

11. Bony King - Sad Rosanne
12. Dotan - Hungry
13. Marco Z - Supercomputer
14. The Van Jets - Two Tides of Ice
15. Circa Waves - T-Shirt Weather

Gemiddelde: 6,85.

Week 27.

27. Beck - Dreams
Zijn laatste album Morning Phase vond ik fantastisch dus was ik toch benieuwd naar zijn nieuwste single. Dat hoge peil haalt hij niet maar het is weer wat anders: vrij luchtig maar meer ritmisch en sfeervol met verzorgde vocalen en onverwachte wendingen.

30. Netsky - Rio
Veel elektronische nummers dit jaar maar ze vallen goed mee. Ook dit nummer is vrij inventief en aanstekelijk en verveelt niet door voortdurende afwisseling van vocale en instrumentale stukken.

Week 28.

26. Jamie xx ft Romy - Loud Places
Dit nummer weet ik steeds meer te waarderen. Heeft toch wel hitpotentie, het refrein blijft alleszins hangen en daarnaast is er ook een zekere spanning en duister randje.

28. I Will, I Swear - Summer Nights
Dit vind ik iets beter dan hun vorige single Fractures (week 18), dit heeft toch wat meer eigenheid en is niet meer een kloon van London Grammar mede door de eigenzinnigere productie. Verder wederom emotioneel en melancholiek.

Week 29.

20. Tourist LeMC ft. Flip Kowlier - De Troubadours
Nederlandstalige hiphop zoals het moet zijn, even emotioneel als ritmisch en leuke tekst en sublieme arrangementen.

29. Blur - Ong Ong
Een nummer dat The Beatles ook hadden kunnen schrijven, ogenschijnlijk simpele maar erg aanstekelijke en prettige melodie dat als een oorwurm blijft hangen en licht experimenteel randje.
Cijfer: 9

Het niveau van de Afrekening vind ik hoog (heel wat beter dan de top-40), hopelijk komen meer users hier hun commentaar geven (ik voel mij eenzaam hier).

LucM schreef:
Het niveau van de Afrekening vind ik hoog (heel wat beter dan de top-40), hopelijk komen meer users hier hun commentaar geven (ik voel mij eenzaam hier).
Ik lees en schrijf nog, dat laatste weliswaar op aanzienlijke achterstand. Voor de rest is het hier inderdaad niet veel soeps, jammer.

Week 14.

23. Selah Sue - Reason
Selah Sue heeft een aantal sterke singles, maar de singles van haar laatste album overtuigen me niet. De uithalen komen wat geforceerd over.

29. Tout Va Bien - Old Love
This Fight vind ik een van de beste recente Belgische nummers, de opvolger overtuigt me minder.

Week 15.

24. Ibeyi - Stranger/Lover
Ibeyi is een naam die door veel muziekliefhebbers getipt wordt. Het is best bijzonder zo'n Frans-Cubaanse tweeling. Ik ben er nog niet zot van, maar het is zeker niet verkeerd wat ze maken.

28. Manoeuvres - My Love
Dit is het nieuwe project van zanger/presentator Sean D'Hondt. Leuk dat hij het opnieuw in de muziek probeert, al begint dit plaatje al gauw ietwat te irriteren. Ook al omdat hij voor een reclamespot een andere versie zingt. Dan hoor ik liever de poppunk van zijn vroegere band Nailpin.

29. Kendrick Lamar - King Kunta
Fenomeen Kendrick Lamar voor het eerst solo in De Afrekening! Deze rapper spreekt ook niet-hiphopliefhebbers aan. Zo luisterde ik enkele maanden geleden met good kid, m.A.A.d city voor het eerst naar een hiphopalbum. Kendrick Lamar is een genreoverschrijdende artiest. Misschien kunnen we Kendrick Lamar met Bob Marley en Metallica vergelijken: zoals je niet van reggae of metal moet houden om fan van te zijn van respectievelijk Bob Marley of Metallica, zo hoef je geen hiphopfan te zijn om Kendrick Lamar te kennen en te kunnen waarderen. En oh ja, nog iets over King Kunta: wat een verdomd catchy nummer!
Cijfer: 9

LucM schreef:
23. Jamie xx ft Romy - Loud Places
Een nummer dat mij ook na meerdere luisterbeurten koud laat, het komt kil en afstandelijk over al is er degelijk werk van gemaakt.

Een van de mooiste nummers van dit jaar.

edit: zie dat je inmiddels 7,5 geeft, dat komt al meer in de buurt

Jamie xx ft Romy - Loud Places
Dat nummer deed mij aanvankelijk inderdaad weinig maar nadat ik het na een tijd opnieuw beluisterde vind ik het wel goed.
Het gebeurt wel eens dat een album mij na een eerste en zelfs tweede luisterbeurt mij weinig doet. Dan laat ik het een tijd liggen en probeer het dan opnieuw, misschien heb ik er dan een andere kijk op heb en soms valt dan het kwartje (zoals bij dit album).

Waarom staat Loud Places bij 2 weken? Was dat een re-entry die 2e keer?

Week 16.

27. Muse - Dead Inside
De meest R&B getinte song van Drones, beetje funky ook. Ik vond hem eerst maar zwakjes, maar Dead Inside is wel gegroeid. Hoewel geen hoogvlieger binnen hun oeuvre kan ik hier erg van genieten, zeker naar de uithalen op het einde toe.

29. Triggerfinger - Big Hole
Mja, Triggerfinger. Op een paar nummers na word ik er niet echt warm van. Lekker vuile gitaren weer, maar dit is niet meer dan een middelmatig rocknummer.

Week 17.

23. Jamie xx ft Romy - Loud Places
Dit is eigenlijk voor 2/3 een The XX-nummer. Romy heeft wel een zekere wartme in haar stem, maar klinkt vaak wat te monotoon, ook hier. Met de achtergrondzang wordt gelukkig wel wat dynamiek gecreëerd.

28. Tourist LeMC - Koning Liefde
Ik heb me lang afgevraagd waarom zoveel kennissen met Tourist dweepten, maar hij begint me te overtuigen. Een rapper klonk zelden zo gevoelig als in dit nummer.

30. AC/DC - Rock the Blues Away
Plezierig is hier wel het juiste woord, zeker als je de clip erbij ziet. AC/DC heb ik nooit echt goed gevonden, maar van dit pretentieloze 'niets aan de hand'-nummertje word ik wel blij.

Week 18.

25. Brandon Flowers - Can't Deny My Love
Behoorlijk goed plaatje, maar niet zo goed als het beste van The Killers en de bijzonder sterke singles Crossfire en Only the Young van Flowers' solodebuut. Catchy refrein en mooie, volle productie zijn hier de sterke punten.

28. I will, I swear - Fractures
Eens met LucM. Melancholisch nummer met gevoelige zang dat inderdaad wat persoonlijkheid mist en doet denken aan o.a. London Grammer en Birdy. Niettemin een mooi nummer.

29. Douglas Firs - Don't Buy The House
Tof nummer. En haha, zie ik de zanger van Balthazar nu vogelenpik spelen in de clip?

Week 19.

27. Marco Z - Supercomputer
Er zit een goede drive in het nummer, waardoor het makkelijker is het einde te halen, wat vaak nogal moeilijk is bij een saaie artiest als Marco Z.

29. Jacco Gardner – Find Yourself
Klinkt wat oubollig. Die stemvervorming hoeft niet voor mij. Dan klinkt Clear the Air, hoewel ook retro, toch frisser.

Week 20.

27. Balthazar - Bunker
Redelijk goed nummer met fijne samenzang en mooie gitaarklanken. En toch hoor ik deze band liever wat enthousiaster.

29. Stromae - Carmen
Twee jaar na de release van succesalbum Racine Carrée nog een nieuwe single van dat album. Song en clip laten je nadenken sociale media, met name voor de gevaren van twitter wordt hier gewaarschuwd.

Week 30.

26. The Strypes - Get Into It
No nonsens-rock, een ietsje te simpel maar op een festival (als Pukkelpop bv.) zal dit goed tot zijn recht komen. Toch wat te weinig eigenheid om tot de top te horen.

28. Unknown Mortal Orchestra - Multi-Love
Een Nieuw-Zeelandse band (eigenlijk een éénmansband). Het nummer zit vernuftig in elkaar en heeft beslist ook sfeer maar het is ook wat gekunsteld.

29. The Van Jets - Carpet Man
Het refrein blijft enigszins hangen maar globaal klinkt het nummer mij toch wat te synthetisch, ik heb beter van hen gehoord.

Week 31.

23. Tame Impala - The Less I Know The Better
Een geslaagde mengeling van psychedelica en synthipop, vrij eigenzinnig met sfeer en emotie en ook wat dromerig. Ook hun recentste album is een aanrader.

30. Courtney Barnett - Dead Fox
Dit komt eveneens uit Australië en ook hier zit wat psychedelica in. Vooral tekstueel een sterk nummer met aanstekelijk refrein.

Week 21.

26. School is Cool - If So
Leuke single, beetje jaren '80 en de speelsheid die School Is Cool vaak wel heeft, zit er ook in.

27. Circa Waves - T-Shirt Weather
Leuk en onbezorgd rocknummertje, doet het vast goed op festivals. Krijg er een beetje hetzelfde gevoel bij als bij Come Together van Echosmith.

29. Bed Rugs - Piles
De naam Tame Impala zal al wel eens gevallen zijn als het over deze band gaat zeker? Haha, o.a. door mezelf bij een vorig nummer van Bed Rugs zie ik.

Week 32.

25. Christine and The Queens - It
Nu in het Engels en het doet nauwelijks onder voor Christine. Aanstekelijke elektronische pop en helder en transparant geproduceerd.

26. Pharrell Williams - Freedom
Inmiddels al (te) vaak gehoord maar het blijft een sterke song mede door de piano en de tekst.

29. Lost Frequencies feat. Janieck Devy - Reality
Ook al vaak gehoord maar dit wordt ongetwijfeld een evergreen door de melodie die niet uit je hoofd te branden is en het aangename gitaartje.

Week 33.

26. Black Box Revelation - Gloria
Degelijke ruige rock met gruizige gitaar, niet erg origineel meer maar de melodie en gitaarriff blijven alleszins hangen.

29. EL VY - Return to the Moon
Het doet erg denken aan The National, de zang lijkt er sterk op (al heb ik liever dat ze op The National lijkt dan bv. Kane). Wel een vlot en fijn nummer maar origineel is wat anders.

Week 22.

24. Royal Blood - Little Monster
Dreigende strofes en losgaan in het refrein, da's mooi gedaan. Goed nummer dus maar een echte klik met Royal Blood heb ik nog niet.

29. Soldier's Heart - Ears & Eyes
Derde single in Afrekening, en voor de derde keer een prima nummer! Soldier's Heart klinkt tegelijk mysterieus en poppy, ik hou van die sound. Waar blijft dat debuutalbum?

Week 23.

Een groeinummer, ik werd bij elke luisterbeurt enthousiaster. Lekkere synths en de vocalen bevallen me ook wel.

29. Zornik - My Friend My Stranger
Origineel is Zornik zelden, ook in dit nummer niet. Melodieus zijn we vaak wel sterk, maar in dit nummer niet. Op een paar aardige riffs na is dit niet veel soeps.

LucM schreef:
29. EL VY - Return to the Moon
Het doet erg denken aan The National, de zang lijkt er sterk op
Het is ook de zanger van The National. Dat niemand anders dat opmerkte, zegt iets over de leescijfers van dit topic vrees ik.

Week 34.

24. Editors - Life Is A Fear
Editors hebben de synthesizer terug van stal gehaald en het nummer zou perfect in de hitlijsten anno 1982 passen. Ik vind het alleszins een prima nummer waarbij de falsetto van Tom Smith krachtiger en emotioneler is geworden.

25. Family of the Year - Make You Mine
Family of the Year kennen wij natuurlijk nog van Hero, één van de leukste hits vorig jaar. Dit nummer is vlakker wat de melodie betreft maar nog net aanstekelijk genoeg, ritmisch zit het wel goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:49 uur

geplaatst: vandaag om 18:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.