MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Nieuw in De Afrekening 2015 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
JoaMuse schreef:
Week 41.

28. Hozier - Angel Of Small Death & The Codeine Scene
Nog geen schim van Take Me to Church.
Cijfer: 4

Grappig, ik vind hem juist een stuk mooier dan Take Me to Church.

Week 46.

1. Eagles of Death Metal - Save A Prayer
Binnengekomen op 1 en je weet waarom. Een cover van Duran Duran in een Queens of the Stone Age-jasje gestoken, zo klinkt dat nummer. Zeker niet slecht gedaan en natuurlijk een sympathieke actie van de StuBru-luisteraars.
Cijfer: 7

29. Jacle Bow - Suit Yourself
Het gitaargeluid en de riffs doen mij denken aan Rolling Stones. Niets nieuws onder de zon maar wel een onderhoudende bluesy song.
Cijfer: 6,5

Week 47.

24. Mumford And Sons - Tompkins Square Park
Weer een nummer uit hun tegenvallende Wilder Mind, breng maar zoveel mogelijk uit van dat album, er zal toch wel een nummer aanslaan. Dit is het ook net niet, wat anonieme rocksong dat ook snel vergeten is al is dat nog één van hun - relatief - betere nummers daaruit.
Cijfer: 5,5

29. Tourist LeMC - En Route
Hoor je nu vaak op de radio. Gevoelig rapnummer in dialect met sublieme arrangementen waarbij de roffelende drum het meest ih het oog (of oor) springt.
Cijfer: 7,5

Week 48.

26. Muse - Revolt
Vind ik even goed als hun klapper Mercy, sterke melodie en sublieme tempowisselingen, Muse klinkt hier opmerkelijk vitaal al is de bombast ook hier aanwezig.
Cijfer: 8

28. Woodie Smalls - About The Dutch
Die belletjes vind ik origineel, verder een degelijk rapnummer die ook mijn aandacht kan blijven houden.

29. Foo Fighters - Saint Cecilia
Deze band is ook niet uit de Afrekening weg te denken net als Muse. Aanstekelijke riffs en refrein maar nieuwigheden zijn in geen velden of wegen te bekennen.

Dapper proberen dit jaar nog af te krijgen...

Adele - Hello
Saaie opbouw, enkel het refrein is een beetje de moeite. Adele heeft een straffe stem, maar dat geldt vooral als ze uithaalt. In rustige stukken weet ze me niet echt te boeien.

Week 44.

26. Oscar And The Wolf feat. Tsar B - Back to Black
Klinkt erg traag en gezapig, overbodige cover.

28. Alabama Shakes - Shoegaze
Alabama Shakes is een rockband waar ik weinig mee heb. Dit nummer is wel oké, doet wat denken aan The Strokes.

29. Jasper Steverlinck - Things That I Should Have Done
Nummer vol emotie, maar het komt op mij nogal geforceerd over.

Week 49.

29. The Van Jets - Pink & Blue
Een luchtig nummer met sublieme toevoeging van elektronica, erg aanstekelijk en radiovriendelijk. The Van Jets zijn definitief mainstream geworden zonder aan kwaliteit in te boeten.

30. X Ambassadors - Renegades
Een akoestisch nummer met een vrij simpele maar vlotte en aanstekelijke melodie die blijft hangen, vlot ritme ook en leuke koortjes.

Nadien komen er geen Afrekeningen meer wegens Music For Life.

Week 45.

26. Coldplay - Adventure Of A Lifetime
Luchtig nummer met een herkenbaar riedeltje. Zeker niet Coldplay op z'n best, maar ik vind het nog wel een tof nummer. Van die woehoe's op het einde word ik zelfs erg vrolijk. Niet zo ergerlijk als hun uitstapjes met Rihanna of Avicii maar het is mij te zoutloos. Typisch een nummer dat niet stoort maar het zal ook geen nummer worden waarmee je Coldplay zal herinneren.

28. Hooverphonic - Badaboum
Leuk en verrassend nummer, tweetalig en met zangers én zangeres. Lang geen nieuwe Hooverphonicklassieker, maar het maakt me wel benieuwd naar wat Alex Callier nog allemaal bedacht heeft nu hij zonder leadzangeres zit.

29. Jamie XX - Stranger In A Room
Saai. Ik hou niet zo van minimalistische nummers met subtiele instrumentatie.
Cijfer: 5

Week 46.

1. Eagles of Death Metal - Save A Prayer
Goeie cover. Vooral bekend geworden dankzij de aanslagen in Parijs, maar dat wil niet zeggen dat het muzikaal niets voorstelt. Ik heb nu ook het origineel meer leren waarderen. Ik kende het nummer wel, maar had het nog maar zelden of nooit uit eigen beweging opgezet. Dat heb ik de voorbije weken wel een aantal keer gedaan.

29. Jacle Bow - Suit Yourself
Zomers rocknummer. Minder ruige versie van Black Box Revelation.

Mijn top-30 van de Afrekening 2015 (sommige nummers opnieuw beluisterd):

1. Noel Gallagher's High Flying Birds - Ballad Of The Mighty I
2. Tame Impala - The Less I Know The Better
3. London Grammar - Nightcall
4. Leon Bridges - Better Man
5. Hozier - From Eden
6. Jasper Steverlinck - Things That I Should Have Done
7. Blur - Ong Ong
8. The War On Drugs - Burning
9. Ibeyi - Stranger/Lover
10. Protection Patrol Pinkerton - Don't Wreck This

11. Blur - Lonesome Street
12. Jacco Gardner – Find Yourself
13. Dotan - Fall
14. The Vaccines - Handsome
15. Intergalactic Lovers - Great Evader
16. Adele - Hello
17. Muse - Mercy
18. Bed Rugs - Piles
19. Christine and The Queens - It
20. Bony King - Sad Rosanne

21. Dotan - Hungry
22. Muse - Revolt
23. The Van Jets - Pink & Blue
24. X Ambassadors - Renegades
25. Florence + The Machine - Queen of Peace
26. Lost Frequencies feat. Janieck Devy - Reality
27. Hozier - Angel Of Small Death & The Codeine Scene
28. Bear's Den - Agape
29. Marco Z - Supercomputer
30. Courtney Barnett - Dead Fox

Gemiddelde = 6,93

Het jaar 2015 zal vooral herinnerd worden met de verbetering van het recordaantal weken op nr.1 door Muse met Mercy en de binnenkomst op 1 door Eagles of Death Metal (het terrorisme had ook een invloed op de Afrekening). Daarnaast ook de sterke come-back van Blur en de definitieve doorbraak van Tame Impala. De Belgische bands deden het ook in 2015 goed maar Nederland heeft nu ook een klepper met Dotan die zowel het hitpubliek als het StuBru-publiek kan bekoren en je kon niet om Adele heen, wellicht dé ster van het moment.

Week 47.

24. Mumford And Sons - Tompkins Square Park
Wel oké, maar zoals alle recente nummers van M&S geen nummer dat ik uit eigen beweging opzet.
Cijfer: 6

29. Tourist LeMC - En Route
Opvallende arrangementen, maar het nummer op zich vind ik niet zo goed.

Week 48.

26. Muse - Revolt
Wellicht het meest foute nummer van hun laatste plaat door het wel heel erg rechttoe rechtaan refrein. Maar dat is dan wel onweerstaanbaar catchy.

28. Woodie Smalls - About The Dutch
Tof hiphopnummer dat met die belletjes (?) wat aan Still D.R.E. doet denken. Veelbelovend. Woodie Smalls is een jonge rapper uit Sint-Niklaas waar we wellicht nog meer van gaan horen.

29. Foo Fighters - Saint Cecilia
Pff, net als Mumford & Sons alweer een nummer dat amper van de vorige singles te onderscheiden is. Ik kan er weinig meer over zeggen, we weten allemaal wel hoe Foo Fighters klinkt.

Wacht, heb ik nu een hiphopnummer een hoger cijfer dan Muse gegeven?

Week 49.

29. The Van Jets - Pink & Blue
Leuk nummer, klinkt weer anders dan we gewend zijn. Zo bevestigen ze een citaat dat ik vandaag in Humo las van Eppo Janssen (jurylid Humo's Rock Rally): "The Van Jets zijn kleine Bowies: ze blijven zichzelf heruitvinden."

30. X Ambassadors - Renegades
Niet slecht, maar dit soort radiovriendelijke indiefolkpop doet me meestal weinig.

En we zijn weer klaar! Morgen wordt op Studio Brussel de Eindafrekening uitgezonden met de meest succesvolle nummers van 2015.

Lost Frequencies, Dotan, James Bay; Stubru is wel echt achteruitgegaan, zeg.

Die nummers hebben ook in de top-40 gestaan (vind ik overigens het betere top-40-werk). Overigens is bijna de helft van de lijst van Belgische afkomst. Dit geldt in mindere mate voor de Ultratop-lijsten, zowel de singles als de albums, daar wordt een flink deel (zowat één derde) ook door Belgische artiesten ingenomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:49 uur

geplaatst: vandaag om 18:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.