MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Nieuw in De Afrekening 2015 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
Week 35.

24. Macklemore & Ryan Lewis - Growing Up (Sloane's Song) feat. Ed Sheeran
Een nummer dat je eerder in de top-40 zou verwachten. Dit schreef Macklemore voor zijn dochter en komt wel sympathiek en oprecht over.
Cijfer: 7

27. Leon Bridges - Better Man
Een soulnummer dat klinkt alsof het in 1962 is uitgebracht: de sax en vrouwelijke achtergrondkoortjes ... typisch voor die tijd. Maar dit is heerlijke en pure soul waar ik geen genoeg van kan krijgen mede door de uitstekende zang. Leve de retrosoul!
Cijfer: 9

Week 24.

23. Foo Fighters - The Feast and The Famine
Tja, hier heb ik niet veel over te zeggen. Typisch Foo Fighters nummer, de fans zullen dit wel kunnen smaken en wie weinig met FF heeft, kan dit links laten liggen.
Cijfer: 6,5

28. Team William - Stormy Weather
Instrumentaal nog wel redelijk interessant, maar de zang overtuigt niet en compositorisch is het ook geen hoogvlieger.
Cijfer: 5

30. Mumford & Sons - The Wolf
Als ik een single van het laatste album van M&M op de radio hoor, weet ik amper of ik dat nummer al gehoord heb of dat het de nieuwe single is. Hun nieuwe nummers lijken op mekaar en doen we weinig. Niet dat Mumford & Sons nu slechte muziek maakt, maar de urgentie is helemaal weg.
Cijfer: 6

Week 25.

26. Oscar & The wolf - Joaquim
Bijzonder sfeervol nummer, met geweldige synths die aan de eindmuziek van Dexter doen denken.
Cijfer: 8

28. Bazart - Tunnels
Een band die de weg die Oscar and the Wolf is ingeslagen volgt, maar in het Nederlands zingt om de vergelijking met die band te proberen ontlopen. Haha, mislukt.

Week 26.

23. K's Choice - Bag Full of Concrete
Middelmatig rocknummer.

25. Selah Sue - I Won't Gor For More
Behoorlijk nummer van Sanne Putseys, goed gezongen en mooie arrangementen.

29. Zinger - Beachy Head
Nog nooit gehoord van deze band. Wat opzoekwerk leert me dat deze band een van de winnaars van De Nieuwe Lichting (talentenwedstrijd van StuBru) is en zinger New Yorks slang voor shock en revelation is. Muzikaal is het niet onaardig, maar ook niet opzienbarend. Luchtige indiepop met blaasinstrumenten en een elektronisch tintje.
Cijfer: 5,5

Week 27.

27. Beck - Dreams
Beck had blijkbaar nog een uptempo-nummer nodig voor zijn liveset. Wel ja, dit lijkt me inderdaad een leuk nummer om live te spelen en te horen.

30. Netsky - Rio
Aardige nieuwe single van Netsky met een Braziliaans tintje. Ben hem wel vrij rap beu.

Week 36.

22. Mumford & Sons - Ditmas
De coupletten zijn veelbelovend maar het refrein is te standaard. Uiteindelijk te vlak om te bekoren, Mumford & Sons hoeft voor mij niet echt meer.

29. Trixie Whitley - Soft Spoken Words
Ze slaat hier een nieuwe richting in, het klinkt duister en ook wat dreigend. Haar vocalen staan nu meer in dienst van de song en dat kan ik enkel toejuichen, het is een nummer die ik hoe langer hoe meer waardeer.

Week 37.

25. Zornik - Home
Een stevige gitaarmuur met in de verte een orgel maar aanstekelijk is het nummer wel zoals de meeste Zornik-nummers. Minder pathos en bombast dan vroeger en wat eenvoudiger van structuur.
Cijfer: 7,5

26. Foals - Mountain At My Gates
Dit heeft ook enigszins een melodie die blijft hangen maar verder is het nummer wat te gewoontjes omdat deze band wat eigenheid mist. De melodieuze gitaarklanken zijn wel mooi maar de zang ligt mij minder.

29. Bring Me The Horizon - Throne
Hier ligt de zang mij nog minder, de geschreeuw komt te geforceerd en niet aangenaam over en het refrein is mij te cliché.
Cijfer: 4

Week 28.

26. Jamie xx ft Romy - Loud Places
Was re-entry, zie week 17.
Cijfer: /

28. I Will, I Swear - Summer Nights
Doet denken aan London Grammar. De zangeres heeft een mooie stem, al mis ik toch wat persoonlijkheid in de zang.

Week 29.

20. Tourist LeMC ft. Flip Kowlier - De Troubadours
De Antwerpse troubadour neemt de strofes voor zijn rekening en de West-Vlaamse het refrein. Leuke samenwerking die een mooi, relaxt hiphopnummer oplevert.

29. Blur - Ong Ong
Tof nummer, ik begin al gauw mee te lalalala'en.

Week 30.

26. The Strypes - Get Into It
The Strypes is een jonge, Britse rockgroep die me eigenlijk nog met geen enkele single heeft kunnen overtuigen. Dit nummer doet wat denken aan Miles Kane en valt op met zijn pompende bas.

28. Unknown Mortal Orchestra - Multi-Love
Ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden. Klinkt bij momenten leuk, maar doet me al bij al toch weinig.

29. The Van Jets - Carpet Man
Opvallende (bijna) a capella-intro. Voor de rest is dit wel herkenbaar Van Jets, maar verre van hun beste.

Week 38.

24. Florence + The Machine - Queen of Peace
De bombast van hun vorige albums is hier achterwege gelaten, de nadruk wordt meer gelegd op de emotie en Florence + The Machine mag op die weg verder gaan. Sterk refrein ook en prima zang.

27. Coasts - Ocean
Redelijk nummer waarbij het stadionrefrein het meest blijft hangen. Niet erg origineel en ook vrij bombastische productie maar scoren doet het zeker wel.

28. Protection Patrol Pinkerton - Don't Wreck ThisHet doet mij denken aan Vampire Weekend maar het is wel een erg aanstekelijk nummer met heel leuke en originele percussie en ritme. Ja, ik word hier vrolijk van.
Cijfer: 8,5

Week 39.

28. All Tvvins - Darkest Ocean
De melodie spreekt mij minder aan wegens eentoniger, het doet mij ook denken aan de recente Mumford & Sons en dat is geen goed teken. De rinkelende gitaar is wel een pluspunt maar het nummer zal niet lang bijblijven, vrees ik.
Cijfer: 4,5

29. Bear's Den - Agape
Dit heeft wel een aanstekelijk refrein en ook hier is de heldere gitaarsound en banjo een pluspunt. Ook dit doet mij denken aan Mumford & Sons maar dan in hun betere tijd.

Week 40.

28. Ryan Adams - Bad Blood
Het nummer kwam mij bekend voor maar kon het niet dadelijk thuisbrengen. Het blijkt nu een cover te zijn van een nummer van Taylor Swift uit haar recente 1989 (onlangs nog beluisterd). En dat heeft Ryan Adams goed gedaan, hij herleidt het tot de essentie zonder overbodige opsmuk of overproductie en dat komt de song alleen ten goede.

29. Låpsley - Hurt Me
Een nummer die ik steeds meer waardeer, ik had het aanvankelijk wat moeilijk met dat hoge stemmetje maar nu ben ik ervoor gewonnen. Mooi refrein en gepaste, eigentijdse productie.

Week 31.

23. Tame Impala - The Less I Know The Better
Prachtig nummer, heerlijke intro met die bas en daarna wordt het zeker niet minder. Mooie tekst ook waar veel mensen zich kunnen in herkennen.

30. Courtney Barnett - Dead Fox
De eerste single met veel airplay op Studio Brussel van Courtney Barnett is niet een van haar beste. Avant Gardener, History Eraser, Pedestrian at Best werden helaas niet opgepikt of enkel in avondprogramma's als Select gedraaid. Maar ach, Dead Fox is ook wel goed en sowieso tof dat deze eigenzinnige, grappige jongedame gedraaid wordt.

Week 32.

25. Christine and The Queens - It
Ook in het Engels klinkt Christine and the Queens interessant en een beetje mysterieus. Melodieus sterk en prima elektronische arrangementen.

26. Pharrell Williams - Freedom
Pharrell Williams in de Afrekening, dat moet geen gewoonte worden. Idiote tekst 'First name is free, last name is dom', idiote lalala'tjes... Nee, dan nog liever Happy.

29. Lost Frequencies feat. Janieck Devy - Reality
Relaxed nummer dat aanvankelijk wat onopgemerkt voorbij gaat, maar na meerdere keren horen dankzij een aangename melodie toch blijft hangen. Doet wat denken aan de remix van Robin Schulz van Prayer In C, al was dat nummer nog heel wat beter door de mooie zang, die ik hier wat bleekjes vind.

Muse staat nu al 12 weken op 1 met Mercy (ik merk nu dat ik dat nummer niet had besproken, waarom duidt StuBru de nieuwkomers niet aan?). Vind ik het beste nummer op hun album Drones, Muse zoals ik ze wil horen.

Pharrell Williams - Freedom (week 32) verlaag ik naar 7.
Bring Me The Horizon - Throne (week 37) verlaag ik naar 3.

Opvallend dat Mercy het zo goed doet, Muse heeft toch al zo'n 25 betere singles gehad. De concurrentie is misschien niet veel soeps, zo was het nummer van enkele artiesten die op 2 en 3 gestaan hebben zoals Blur (Ong Ong), School Is Cool (If So), The Van Jets (Carpet Man) en Editors (Life Is a Fear) lang niet het beste uit hun oeuvre. The Less I Know the Better van Tame Impala (nu op 2) en Queen of Peace van Florence and the Machine (nu op 4) zouden de nummer 1 van mij mogen overnemen. Maar als Muse op 1 blijft, zal ik zeker niet klagen.

Enkel Instant Street en Little Arithmetics, allebei nummers van dEUS, stonden langer op 1 dan Mercy. Van Instant Street begrijp ik dat helemaal, Little Arithmetics vind ik dan weer geen topnummer.

Week 33.

26. Black Box Revelation - Gloria
Behoorlijk, maar ik hoor deze band liever wat wilder rocken.

29. EL VY - Return to the Moon
Mooie intro en door de zang van Matt Berninger klinkt dit natuurlijk heel erg als een nummer van The National. Niet opzienbarend, wel gewoon een goed nummer.

Week 34.

24. Editors - Life Is A Fear
Meest hitgevoelige nummer van de nieuwe plaat. Knappe single met overtuigende zang van Smith en een prominente rol voor bas en synthesizer.

25. Family of the Year - Make You Mine
Hun vorige hit Hero vond ik nogal saai en melig, dit klinkt veel frisser en leuker. Instrumentaal zou het bijna een nummer van Keane kunnen zijn.

Black Box Revelation - Gloria (week 33) verhoog ik naar 8.
EL VY - Return to the Moon (week 33) verhoog ik naar 7,5.

Week 41.

28. Hozier - Angel Of Small Death & The Codeine Scene
Dit nummer ken ik allang, staat immers op zijn album. Donkere singer-songwriterspop met wat gospel, unieke stem en persoonlijke tekst.

29. Channel Zero - Help (unplugged)
20 jaar later brengt metalband Channel Zero een unplugged-versie uit van Help onderdteund met violen. De dramatiek komt hier wat meer naar voren en misschien komt dat de song ten goede.

Week 42.

27. Dotan - Fall
Weer een nummer uit zijn album 7 Layers maar één van de beste daaruit. Relaxt en sfeervol maar niet zonder spanning.

29. Bazart - Goud
Het lijkt wel alsof ze twijfelen in het Engels of in het Nederlands te zingen. Verder vind ik het nummer te eentonig waarbij ook de syhts wat te dominant zijn.

Week 43.

26. De Jeugd Van Tegenwoordig - Manon
Vreemd dat dit nummer nog niet in de top-40 staat. Uiteindelijk stelt mij dat teleur: vlak, inspiratieloos en ook niet grappig, ik heb beter van hen gehoord.

27. Selah Sue - Fear Nothing
De overproductie is hier een minpunt en er had wat meer pit in gemogen. Jammer, want Selah Sue is op zich een talentvolle zangeres en het refrein is redelijk sterk.

30. The Dead Weather - I Feel Love
De nieuwe band van Jack White en ik hoor daar inderdaad nog iets in van White Stripes (die gitaarriffs), hier wel ingezongen door Alison Mosshart. Het klinkt even energiek als zijn White Stripes-werk maar aan dit nummer moet ik nog wennen.

Week 35.

24. Macklemore & Ryan Lewis - Growing Up (Sloane's Song) feat. Ed Sheeran
Rustig hiphopnummer met een refrein van Ed Sheeran. Kan mij niet meteen boeien.

27. Leon Bridges - Better Man
Oude of nieuwe soul, ik heb er op een paar klassiekers na niets mee. Wat niet is, kan nog komen natuurlijk (ik ben nog jong). Dit vind ik zoals veel soulnummers niet onaardig maar ook niet bijzonder.

Week 36.

22. Mumford & Sons - Ditmas
Ai ai Mumford & Sons, nog maar aan het derde album toe en door de meeste muziekliefhebbers al niet meer als relevant beschouwd worden. Tja eigen schuld, moeten ze maar interessantere muziek maken.

29. Trixie Whitley - Soft Spoken Words
Ik heb het de laatste tijd wel voor vrouwelijke singer-songwriters, in eigen land is er echter niemand die me echt kan bekoren. Ook mevrouw Whitley niet, dit vind ik wel een van haar betere nummers.

LucM schreef:
De nieuwe band van Jack White en ik hoor daar inderdaad nog iets in van White Stripes (die gitaarriffs), hier wel ingezongen door Alison Mosshart. Het klinkt even energiek als zijn White Stripes-werk maar aan dit nummer moet ik nog wennen.
Goh, zo nieuw is die band niet. Dit pittige rocknummer is bijvoorbeeld al van 2009. Alison Mosshart (bekend van The Kills) is trouwens de vaste zangeres van de groep geloof ik.

Mercy van Muse breekt het record van Instant Street en heeft nu het langst op 1 gestaan in de geschiedenis van De Afrekening (15 weken)! De dEUS-fans openen alvast een tegenoffensief: re-entry Instant Street!

Mercy is een prima Muse-nummer maan lang niet zo indrukwekkend als Instant Street van dEUS.

Het blijft bij 15 weken voor Mercy. Hello van Adele is de nieuwe nummer 1.

Week 37.

25. Zornik - Home
Zornik wordt misschien een beetje scheef bekeken binnen de Belgische rock (vanwege te pathetisch) maar van mij mogen ze er best zijn. Deze single vind ik echter niks. Niet te pathetisch, maar gewoon te doorsnee om te kunnen boeien.

26. Foals - Mountain At My Gates
Goed nummer met een sterk refrein. Wel niet heel origineel en ik was het vrij rap beugehoord.

29. Bring Me The Horizon -Throne
De metalscene heeft een beetje een probleem, steeds weer dezelfde oude knarren (Black Sabbath, Iron Maiden, Metallica, of wat jonger Slipknot...) zijn headliners op metalfestivals als Graspop. Er is nood aan jonge bands die kwalitatieve muziek brengen en ook een aanzienlijk publiek bereiken. Volbeat leek een van de nieuwe vaandeldragers van de metal te gaan worden, maar hun laatste album viel tegen. Met Throne scoort eindelijk nog eens een metalgroep een hit, maar dan zijn de reacties van de fans dat het 'niet stevig genoeg' is of 'een commerciële knieval'. Dus ik weet ook niet of Bring Me the Horizon zo'n nieuwe straffe headliner kan worden.

Mee eens dat de metal nieuwe goede bands nodig heeft (Bring Me The Horizon kan mij niet bekoren). Tool en Opeth zijn eveneens prima metalbands maar bestaan ook al zo'n 20 jaar.

De Jeugd Van Tegenwoordig - Manon verhoog ik naar 6, vind het toch leuker na een tijd.

Adele - Hello
Was ik vergeten. Inmiddels al (te) vaak gehoord maar haar vocale klasse kun je niet ontkennen en het is een sterk nummer. Toch maar haar laatste album beluisteren (krijgt wisselende reaties).

Week 44.

26. Oscar And The Wolf feat. Tsar B - Back to Black
Een cover van Amy Winehouse. Sorry, maar haar versie vind ik veel beter, deze versie is vlakker gezongen en mist de soul van het origineel.

28. Alabama Shakes - Shoegaze
Kende ik toch wat langer, waarom komt dit nummer nu pas in de Afrekening? Doet mij een beetje denken aan de rock in de jaren '70 - die tijd zou het wel een hit zijn geweest - waarbij de gitaarsound wel apart is en mij een hoog cijfer doet geven.

29. Jasper Steverlinck - Things That I Should Have Done
Jasper Steverlinck zou veel vaker dit soort nummers moeten brengen. Hier komt hij erg emotioneel over waarbij hij zijn prachtige stem maximaal benut. De begeleiding verhoogt de sfeer ook nog. Een aangename verrassing van een artiest die ik begon af te schrijven.

Week 45.

26. Coldplay - Adventure Of A Lifetime
De nieuwe Coldplay met een luchtig nummer. Niet zo ergerlijk als hun uitstapjes met Rihanna of Avicii maar het is mij te zoutloos. Typisch een nummer dat niet stoort maar het zal ook geen nummer worden waarmee je Coldplay zal herinneren.

28. Hooverphonic - Badaboum
Net als Coldplay heeft Hooverphonic haar beste tijd duidelijk achter de rug. Dit is zelfs een niemendalletje zonder enige spanning, Hooverphonic onwaardig. Als dat de voorbode van hun volgende album moet zijn vrees ik het ergste.

29. Jamie XX - Stranger In A Room
Dit kan mij evenmin bekoren, een zeurderige stem waarbij het lijkt alsof hij tegen zijn zin zingt en het geheel is zo montoon, zo futloos. Wannneer je denkt dat de spanning erin gaat komen is het al gedaan.
Cijfer: 3,5

Een zwakke week (zelfs slechter dan de gemiddelde top-40-week), de boog kan niet altijd gespannen staan.

Week 38.

24. Florence + The Machine - Queen of Peace
Een van de beste nummers van het album. Met passie en overgave gezongen zoals we dat gewoon zijn van Florence, maar wel gedoseerd.

27. Coasts - Ocean
Aanvankelijk vond ik het wel een goed nummer, maar eigenlijk heeft het weinig om het lijf en ik was het dan ook rap beu. Beetje een light-versie van Foals. StuBru lijkt deze band wat te willen pushen door dit nummer tot Hotshot te benoemen (en ook daarna ontzettend veel te draaien) en de band voor Music for Life in het voorprogramma van Muse te laten spelen, maar ik betwijfel of Coasts nog veel interessants in petto heeft.

28. Protection Patrol Pinkerton - Don't Wreck This
Middelmatig maar toch licht aanstekelijk nummer van het Belgische doorslagje van Two Door Vampire Club.

Week 39.

28. All Tvvins - Darkest Ocean
Niet slecht, maar ook niet echt goed. Zang lijkt een beetje op die van Bloc Party.

29. Bear's Den - Agape
Een soort Hozier maar dan een met minder opvallende en minder krachtige stem. Niet heel interessant.

Week 40.

28. Ryan Adams - Bad Blood
Mooie cover van het nummer van Taylor Swift (en Kendrick Lamar). Rappen hoor ik Ryan Adams wel niet doen dus dat stuk heeft hij maar achterwege gelaten zo te horen. Misschien maar goed ook. Origineel vind ik iets beter omdat dat toch wat pittiger klinkt.

29. Låpsley - Hurt Me
Låpsley is een Britse zangeres van 19 jaar. Aan het begin van haar carrière dus, haar Nederlandstalige Wikipediapagina telt voorlopig dan ook amper drie zinnen. StuBru lijkt haar wel een duwtje in de rug te willen geven. Falling Short kreeg veel airplay en Hurt Me was zelfs hotshot. Terwijl ik Falling Short niet heel bijzonder vind, wist Hurt Me na een aantal luisterbeurten wel te pakken. Prachtig nummer, veel emotie in de zang en mooie arrangementen.

Week 41.

28. Hozier - Angel Of Small Death & The Codeine Scene
Nog geen schim van Take Me to Church.

29. Channel Zero - Help (unplugged)
Een metalnummer unplugged, dat lijkt me geen goed idee en hier pakt het inderdaad niet goed uit. Ik vind het eigenlijk niet zoveel anders klinken dan het origineel, maar gewoon omdat deze nieuwe versie geen meerwaarde heeft, geef ik een veel lager cijfer dan ik het origineel zou geven.

Week 42.

27. Dotan - Fall
Kwam volgens mij al veel eerder uit in Nederland, terwijl wij na Home eerst Hungry kregen. De kwaliteit gaat in dalende lijn vind ik. Fall is een sober en degelijk nummer, maar mist toch wat. Urgentie, goeie melodieën, een scherp randje... en zo van die dingen.

29. Bazart - Goud
Mwa, niet echt super, maar wel redelijk origineel. Ik ken toch niet veel Nederlandstalige synthpop.

Week 43.

26. De Jeugd Van Tegenwoordig - Manon
Refrein gaat nog wel, de strofes vind ik slecht.

27. Selah Sue - Fear Nothing
Refrein vind ik erg overtuigend gezongen, de rest boeit helaas minder.

Snedig en vettig rocknummer, zoals je ook kan verwachten van een groep met Jack White en Alison Mosshart.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:29 uur

geplaatst: vandaag om 07:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.