MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (Lustrum): 70s

zoeken in:
Van deze Top 50 albums heb ik 11 stuks nog nooit beluisterd waarvan 1 uit de top 20. 31 albums heb ik ooit in mijn bezit gehad of heb die nog steeds.

Van de Top 100 heb ik er 30-35 nog nooit beluisterd, van circa 5 kan ik me niet meer herinneren of ik die ooit beluisterd heb dus die zuilen een herkansing krijgen plus 10 andere albums die al op mijn lijstje staan om eens te luisteren.

Eigenlijk vind ik het een zeer rare lijst. De 2 bands van de seventies Electric Light Orchestra en ABBA staan er geeneens in ??!!??

Robbie34 schreef:
Eigenlijk vind ik het een zeer rare lijst. De 2 bands van de seventies Electric Light Orchestra en ABBA staan er geeneens in ??!!??

ELO hoort niet echt bij de 2 bands van de seventies. ABBA hoort wel degelijk in de lijst thuis, maar ook ik stemde net niet op hen. Misschien was dat het probleem, te vaak net niet.

MuMe valt gemiddeld gezien niet onder de doelgroep van ABBA, denk ik.

Tja Abba en ELO die zie je hier in de toplijsten ook niet meer terug.
Ook nationale en internationale bladen hebben die 2 groepen ook niet in de decenniumlijstjes.

ABBA moest het vooral van de singles hebben als je het mij vraagt. Er wordt vrijwel nooit over een echt meesterwerk gesproken als het gaat over hun langspelers.

E.L.O heeft een aantal knappe albums gemaakt. En dan met name Elderado en Out Of The Blue als meest beroemde.
Toen Jeff Lynne en Richard Tandy ( de enige originele leden nog) begin dit decenium onder E.l.O wilden gaan touren, bleek de aandacht erg verslapt en is de zaak gecancelt.
Zegt wellicht genoeg.

ELO II, On the third day, Eldorado, A new world record en Out of the blue komen allemaal in de lijst voor, maar de hoogste daarvan (ANWR) pas op de 126ste plaats, en van ABBA staan Arrival (de hoogste, op #144), The album en Voulez-vous in de lijst. Er zijn hier dus wel (een paar) liefhebbers voor (waaronder ik), maar die, eh, hebben ze gewoon niet lief genoeg (zoals ik).

De Bee Gees en Donna Summer staan ook zeer laag in de lijst ondanks dat ik juist die associeer met de seventies en shockrocker Alice Cooper komt eveneens niet erg hoog. Het best verkocht album voor MJ's Thriller was Saturday Night Fever (1977) en die werd alleen door mij benoemd.

MuMe zit vol fans van prog-rock, folk-rock, hard-rock en metal dus in die zin verbaasd het me niet dat de artiesten die echt groot waren in de 70s hier niet of nauwelijks terug komen in de lijst.

Iemand nog voor Richard Clayderman, Nana Mouskouri, James Last?

Toch blijft A New World Record een geweldig album.

Robbie34 schreef:

Die gedachte heb ik hier ook wel Es',het vertekend beeld van mume, voor elke musicliefhebber
Maar.....
BeeGees ABBA Donna Summer moet je hier niet teveel op een voetstuk zetten,
Nee het is interessanter om het overwicht aan de moeilijkere alternatievere kant te houden
Ik bedoel soms heb ik het idee dat een aantal gebruikers bv. hier met deze lijstjes
Niet zichzelf zijn ,maar tegen elkaar op met zo,'n moeilijk mogelijke lijst te komen
Let op! ik zeg een aantal ...of sommige die niet onder willen doen voor de ander
Want je heb natuurlijk ook echte prog rock liefhebbers,begrijp me goed
Maar met deze lijsten vind ik dat er te weinig decennium iconen instaan
Zoals idd E.L.O die ook uitstekende albums afleverde
Mss denk ik zo ,omdat ik zelf ongv voor maar 30% alternatieve/progrock aanhang

ABBA moest het inderdaad vooral van hun hits hebben maar heeft (zeker vanaf Arrival) ook uitstekende albums uitgebracht (Arrival stond in mijn lijst). ELO leverde ook uitstekende albums (o.a. hun meesterwerk Eldorado).
Natuurlijk heb ik liefhebber van progressieve/alternatieve rock maar niet alleen dat. Ik heb bewust gekozen voor variatie (zie ook mijn jaarlijsten) omdat in de jaren '70 in heel wat muziekstijlen meesterwerken werden uitgebracht: prog-, glam-, country- en hardrock, postpunk/new wave, soul, reggae, singer-songwriters, Nederlandstalig (kleinkunst), elektronische muziek, pure pop ... De jaren '70 vind ik qua albums het beste decennium.

LucM schreef:
ABBA moest het inderdaad vooral van hun hits hebben maar heeft (zeker vanaf Arrival) ook uitstekende albums uitgebracht (Arrival stond in mijn lijst). ELO leverde ook uitstekende albums (o.a. hun meesterwerk Eldorado).
Natuurlijk heb ik liefhebber van progressieve/alternatieve rock maar niet alleen dat. Ik heb bewust gekozen voor variatie (zie ook mijn jaarlijsten) omdat in de jaren '70 in heel wat muziekstijlen meesterwerken werden uitgebracht: prog-, glam-, country- en hardrock, postpunk/new wave, soul, reggae, singer-songwriters, Nederlandstalig (kleinkunst), elektronische muziek, pure pop ... De jaren '70 vind ik qua albums het beste decennium.

Zoals jij het beschrijft ,zo bedoelde ik het ook hiervoor,zo moet het eigg bij alle gebruikers zijn
Heb niks met mijn smaak te maken,gewoon meer een eerlijke kijk op een muzikaal decennium
En ja mee eens de 70's staat muzikaal voor de hoogste kwaliteit
Meer ontwikkelde pure handmakemusic ( zeker in de eerste helft van de '70's)

Het gaat natuurlijk om favorieten. Als bepaalde bands (hoe bepalend ook) daar voor veel stemmers niet bij horen dan is het logisch dat ze de eindlijstjes niet halen.

Mooi werk, Chevy!
Wel de verwachte platen...spannend is anders dus.
Goede muziek dat is zeker..maar ook enkele waar ik nog niet naar geluisterd heb (Joy Division) of gewoon geen zin in heb (Nick Drake).
Toch blij met mijn bijdrage (Station to Station) aan de bovenste 40.

ChristianoHeso
Jammer van het lage aantal deelnemers en de weinige discussie in dit topic, hoofdzakelijk door de sleets geworden formule. Het is tijd voor een andere indeling: 1965 t/m 1974, 1975 t/m 1984, 1985 t/m 1994, 1995 t/m 2004 en 2005 t/m 2014. Volgend jaar beter!

Over de einduitslag; grootwarenhuismuzak op 1, nauwelijks heavy (progressive) rock in de lijst. Kutzooi!

Toch een bedankje aan de Chef voor zijn onvermoeibare inzet.

vanwijk schreef:
Toch blijft A New World Record een geweldig album.

Ik had 'm op 6 staan. Had ik ervoor gekozen om meerdere albums per artiest op te nemen dan had ik Out of the Blue er zeker ook in gezet. Eldorado en Face the Music hadden de top 30 niet gehaald maar zijn zeker voortreffelijke albums die ik nog steeds met veel plezier draai.
Je zou naast de top 40 ook een lijstje moeten zetten met de meest verkochte albums uit de jaren '70, dan ziet de lijst er opeens heel anders uit.

Op Wikipedia staat een lijst met de best verkochte albums wereldwijd. Lijst van bestverkochte albums wereldwijd - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Daarvan komen de volgende 13 uit de jaren '70:
1. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
2. Meat Loaf - Bat Out of Hell (1977)
3. Eagles - Their Greatest Hits (1971–1975) (1976)
4. Saturday Night Fever (1977)
5. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
6. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)
7. Bee Gees - Spirits Having Flown (1979)
8. Pink Floyd - The Wall (1979)
9. Grease (1978)
10. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water (1970)
11. Carole King - Tapestry (1971)
12. Blondie - Parallel Lines (1978)
13. Michael Jackson - Off the Wall (1979)

Dat is toch een heel andere top 13.

Inderdaad, en ik weet wel welk lijstje ik prefereer.

A New World Record was voor mij de kennismaking met ELO, dat is toch altijd speciaal. Tevens draai ik deze nog geregeld. Ik vind het samen met Face the Music het meest spannende ELO album. Out of the Blue is ook fantastisch, maar om de een of andere reden vindt deze de weg naar mijn cd speler lastiger te vinden. Eldorado is voor mij de vierde van een redelijk volmaakt kwartet, tevens een mooie afspiegeling van De jaren '70.

1. Pink Floyd - Dark Side of the Moon ('73)
2. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV ('71)
3. Pink Floyd - Wish You Were Here ('75)
4. Led Zeppelin - Physical Graffiti ('75)
5. Pink Floyd - The Wall ('79)
6. Jimi Hendrix - Band of Gypsys ('70)
7. Pink Floyd - Animals ('77)
8. Dire Straits - Dire Straits ('78)
9. Pink Floyd - Meddle ('71)
10. Dire Straits - Communique ('79)

Het wordt volgens mij wel eens tijd om platen van andere bands te gaan beluisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:36 uur

geplaatst: vandaag om 12:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.