Muziek / Toplijsten en favorieten / De Standaards van vigil, de 90 beste Nederlandstalige nummers
zoeken in:
0
geplaatst: 30 september 2015, 09:58 uur
EttaJamesBrown schreef:
' Betonpoalties binn kut' had ook gekund..
' Betonpoalties binn kut' had ook gekund..
Dat was zeker een optie! Erg leuk liedje inderdaad. Punk uit de polder

0
geplaatst: 30 september 2015, 10:07 uur
81 Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
Frank Boeijen in de synthpopmodus incluis computerstemmen. Pure pop en dan ook nog eens smakelijk verpakt. Veel werk van Frank en co. is mij te pathetisch maar dit mag er zeker zijn.
Je vroeg "ben je veranderd"
Het antwoord is "nee"
Maar om me heen doet iedereen vreemd
Frank Boeijen in de synthpopmodus incluis computerstemmen. Pure pop en dan ook nog eens smakelijk verpakt. Veel werk van Frank en co. is mij te pathetisch maar dit mag er zeker zijn.
Je vroeg "ben je veranderd"
Het antwoord is "nee"
Maar om me heen doet iedereen vreemd
0
geplaatst: 30 september 2015, 11:01 uur
Gretz schreef:
Leuk idee, ga ik zeker volgen!
Als reactie op de Gouden Klomp Top 103 van 3fm (met daarin naar mijns inziens veel te rommel ben ik gestart met het samenstellen van een Top 200 uit Nederland/België op Spotify, De Gouden Vos (ter ere van Vossieboy). Engels-, Franstalig en dialectzang is daarbij wel toegestaan. Als ik die compleet heb ga ik hem misschien ook nog een keer presenteren.
Leuk idee, ga ik zeker volgen!
Als reactie op de Gouden Klomp Top 103 van 3fm (met daarin naar mijns inziens veel te rommel ben ik gestart met het samenstellen van een Top 200 uit Nederland/België op Spotify, De Gouden Vos (ter ere van Vossieboy). Engels-, Franstalig en dialectzang is daarbij wel toegestaan. Als ik die compleet heb ga ik hem misschien ook nog een keer presenteren.
Leuk, een dergelijk projectje heb ik ook nog op stapel staan maar dan met de beste 100 nummers van Nederlandse bodem. Maar goed, de stapel met toekomstige projectjes is erg hoog hier, dus wie weet komt het er nooit van

Ik ga ook dit topic maar eens volgen, leuk Vigil!
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 12:33 uur
10 nummers ver in dit topic. Tijd om een top 5 te maken.
Het overzicht tot dusver bevatte voor de helft nummers die ik niet kende.
Ze kunnen jammer genoeg niet tippen aan mijn top 3 (die steken er bovenuit)
en plaatsten 4 en 5 worden ook bezet door songs of bands die ik wel kan smaken.
01. 87 Bonnie St. Claire & Ron Brandsteder - Dokter Bernhard
Een erg geslaagde en gesmaakte smartlap. Het verhaal wordt nergens melig.
En dokter Barnard was natuurlijk een hartchirurg, dus ook tussen de regels klopt het.
Een geslaagde interventie ook van Ron Brandsteder die in Vlaanderen heel wat fans had.
02. 83 Clouseau - Fiets
Dat de familie Wauters een potje kon zingen, was al meteen hoorbaar op het debuut.
Fijn acapella grapje dat op een album boordevol hits altijd werkt als welgekomen adempauze.
De Nieuwe Snaar maakte ooit een fijne parodie of Fiets (vind geen YouTube link).
03. 81 Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
De prille Boeijen was meer nederpop dan het werk van Frank doet vermoeden.
Hun periode by Sky (Telstar) telde een aantal erg stevige en overtuigende popsongs.
Kronenburg Park en Zwart Wit zijn uiteraard favorieten. Maar ook Linda en deze Sterren.
04. 84 Bloem - Omdat (Parce Que, Beacause)
Is dat niet het zoontje van Mies Bouwman? Dat weetje gaf de hit Even aan Mijn Moeder Vragen
natuurlijk een extra dimensie. Omdat bleek de opvolger en met dat (Parce Que) in de ondertitel
moet ik denken aan The Shorts. Nederlanders en de Franse taal: het is altijd een beetje lachen.
05. 86 De Dijk - Zevende hemel
Eigenlijk kende ik dit nummer ook niet van tevoren, al bezit ik wel Alle 40 Goed.
Maar De Dijk brengt iets wat we in Vlaanderen niet meteen hebben: blues in je moerstaal.
En daar slagen ze op hun beste momenten erg aardig in. Dus deze is uit respect.
Na de volgende 10 songs maak ik een top 10.
Eens benieuwd hoeveel er uit dit lijstje overeind gaan blijven.
Het overzicht tot dusver bevatte voor de helft nummers die ik niet kende.
Ze kunnen jammer genoeg niet tippen aan mijn top 3 (die steken er bovenuit)
en plaatsten 4 en 5 worden ook bezet door songs of bands die ik wel kan smaken.
01. 87 Bonnie St. Claire & Ron Brandsteder - Dokter Bernhard
Een erg geslaagde en gesmaakte smartlap. Het verhaal wordt nergens melig.
En dokter Barnard was natuurlijk een hartchirurg, dus ook tussen de regels klopt het.
Een geslaagde interventie ook van Ron Brandsteder die in Vlaanderen heel wat fans had.
02. 83 Clouseau - Fiets
Dat de familie Wauters een potje kon zingen, was al meteen hoorbaar op het debuut.
Fijn acapella grapje dat op een album boordevol hits altijd werkt als welgekomen adempauze.
De Nieuwe Snaar maakte ooit een fijne parodie of Fiets (vind geen YouTube link).
03. 81 Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
De prille Boeijen was meer nederpop dan het werk van Frank doet vermoeden.
Hun periode by Sky (Telstar) telde een aantal erg stevige en overtuigende popsongs.
Kronenburg Park en Zwart Wit zijn uiteraard favorieten. Maar ook Linda en deze Sterren.
04. 84 Bloem - Omdat (Parce Que, Beacause)
Is dat niet het zoontje van Mies Bouwman? Dat weetje gaf de hit Even aan Mijn Moeder Vragen
natuurlijk een extra dimensie. Omdat bleek de opvolger en met dat (Parce Que) in de ondertitel
moet ik denken aan The Shorts. Nederlanders en de Franse taal: het is altijd een beetje lachen.
05. 86 De Dijk - Zevende hemel
Eigenlijk kende ik dit nummer ook niet van tevoren, al bezit ik wel Alle 40 Goed.
Maar De Dijk brengt iets wat we in Vlaanderen niet meteen hebben: blues in je moerstaal.
En daar slagen ze op hun beste momenten erg aardig in. Dus deze is uit respect.
Na de volgende 10 songs maak ik een top 10.
Eens benieuwd hoeveel er uit dit lijstje overeind gaan blijven.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 12:57 uur
Top 3 voor mij tot nu toe:
1. Bonnie St. Claire & Ron Brandsteder - Dokter Bernhard
2. Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
3. Buster Fonteijn - Een Beetje Misselijk
Ik verwacht nog veel moois.
1. Bonnie St. Claire & Ron Brandsteder - Dokter Bernhard
2. Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
3. Buster Fonteijn - Een Beetje Misselijk
Ik verwacht nog veel moois.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 13:26 uur
Zou De Munck, Polle Eduard, Krang en De Kift nog voorbij komen?
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 13:38 uur
Danny de Mun(c)k?
Ben zelf niet zo'n fan van Vrienden voor het Leven
Verder vind ik Ik voel me zo verdomd alleen... best een aardig liedje, zeker ook in de context van de film die ik in de bioscoop zag als 9 jarig ventje en daar best van onder de indruk was. Maar ik verwacht niet (maar je weet het natuurlijk nooit
) dat deze voorbij gaat komen.
Ben zelf niet zo'n fan van Vrienden voor het Leven
Verder vind ik Ik voel me zo verdomd alleen... best een aardig liedje, zeker ook in de context van de film die ik in de bioscoop zag als 9 jarig ventje en daar best van onder de indruk was. Maar ik verwacht niet (maar je weet het natuurlijk nooit
) dat deze voorbij gaat komen.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 13:47 uur
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 1 oktober 2015, 14:02 uur
Ik vraag me eerder af er plek is voor Bram Vermeulen. Ik hoop vurig dat Vigil minimaal 1 plekje voor hem over heeft.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 1 oktober 2015, 14:04 uur
En mijn top 3:
1. De Dijk - Zevende hemel. Inderdaad, blues (maar ook wel pop/rock/soul) in je moerstaal en daarom mijn favoriete Nederlandstalige band
2. Skik - Het giet zoals het giet. Americana in je moerstaal, niets mis mee
3. Clouseau - Fiets. Gewoon omdat het een zeer sympathiek liedje is
1. De Dijk - Zevende hemel. Inderdaad, blues (maar ook wel pop/rock/soul) in je moerstaal en daarom mijn favoriete Nederlandstalige band
2. Skik - Het giet zoals het giet. Americana in je moerstaal, niets mis mee
3. Clouseau - Fiets. Gewoon omdat het een zeer sympathiek liedje is
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 14:38 uur
laxus11 Ah, ken ik niet dus die zal er denk ik ook niet inkomen
cosmic kid U kunt rustig gaan slapen, Bram komt een keer voorbij
cosmic kid U kunt rustig gaan slapen, Bram komt een keer voorbij
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 19:25 uur
80 Toontje Lager - Vroeg of Laat
Een ander sterrenensemble vanuit de Telstar catalogus. Een mooie ballade van het sympathieke gezelschap rond Erik Mesie. Na Doe Maar en Het Goede Doel toch wel de nummer drie qua populariteit tijdens de grote Nederpophoos begin jaren '80. Instrumentaal zit het goed in elkaar. De gitarist van Toontje Lager was Rob Winter die later grote bekendheid kreeg als de gitarist in de band van Marco Borsato. Verder zat hij bij Robby Valentine in de band toen deze doorbrak en was hij van de partij toen Kayak zo rond het millennium nieuw leven werd ingeblazen.
Je moet weg want je moet weg
Omdat 't ergens anders ligt
Je eigen weg, en ik de mijne
Als in een slecht gedicht
Een ander sterrenensemble vanuit de Telstar catalogus. Een mooie ballade van het sympathieke gezelschap rond Erik Mesie. Na Doe Maar en Het Goede Doel toch wel de nummer drie qua populariteit tijdens de grote Nederpophoos begin jaren '80. Instrumentaal zit het goed in elkaar. De gitarist van Toontje Lager was Rob Winter die later grote bekendheid kreeg als de gitarist in de band van Marco Borsato. Verder zat hij bij Robby Valentine in de band toen deze doorbrak en was hij van de partij toen Kayak zo rond het millennium nieuw leven werd ingeblazen.
Je moet weg want je moet weg
Omdat 't ergens anders ligt
Je eigen weg, en ik de mijne
Als in een slecht gedicht
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 19:33 uur
79 Dimitri van Toren & Flairck - He Kom Aan!
Het lied gaat al een tijdje mee toen er besloten werd in 1989 om er een re-make van te maken met muzikale begeleiding van Flairck. Dat was een schot in de roos, het lied knapte er enorm van op en het nummer kwam ook gewoon weer in de Top 40 Terecht. Zo'n grote hit als in 1973 (vijfde plek) werd het natuurlijk niet maar in het extreem veranderde muzieklandschap was de 26ste plek tussen al het Stock Aitken & Waterman geweld toch een hele prestatie. Ik vind dit een heerlijk positief liedje.
He, kom aan, blijf niet staan en loop me achterna
Door de straat over 't plein met je tingeltamboerijn
Met je hand vol geld en je Herculesheld
Je haren in de wind en alles wat je vindt
Het lied gaat al een tijdje mee toen er besloten werd in 1989 om er een re-make van te maken met muzikale begeleiding van Flairck. Dat was een schot in de roos, het lied knapte er enorm van op en het nummer kwam ook gewoon weer in de Top 40 Terecht. Zo'n grote hit als in 1973 (vijfde plek) werd het natuurlijk niet maar in het extreem veranderde muzieklandschap was de 26ste plek tussen al het Stock Aitken & Waterman geweld toch een hele prestatie. Ik vind dit een heerlijk positief liedje.
He, kom aan, blijf niet staan en loop me achterna
Door de straat over 't plein met je tingeltamboerijn
Met je hand vol geld en je Herculesheld
Je haren in de wind en alles wat je vindt
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 19:36 uur
80 Toontje Lager - Vroeg of Laat
Ja, dit is wel een kanjer hoor. Dat stuk tekst is pure poëzie (zonder ironie).
Wel ironisch in de verzen natuurlijk, maar ik bedoel dat ik meen wat ik schrijf.
Flauwe excuses als "Ik ben er nog niet klaar voor." of "Ik wil me nog niet binden."
worden hier op briljante wijze weergegeven met "Ik moet weg, want ik moet weg...".
En voor je kan vragen waar naartoe dan wel, krijg je als antwoord "...omdat 't ergens anders ligt."
En voor al die luisteraars die niet tussen de regels kunnen lezen, maait de tekstschrijver
het gras voor de voeten weg door zelf te suggereren dat dit wel een slecht gedicht lijkt.
Wat ik zo bijzonder vond aan de hits van Toontje Lager was
dat er altijd een bijzonder mooi uitgewerkte instrumentale brug in zat.
Niet zelden met een lekkere gitaar, die hier hartverscheurend tekeer mag gaan.
Ja, dit is wel een kanjer hoor. Dat stuk tekst is pure poëzie (zonder ironie).
Wel ironisch in de verzen natuurlijk, maar ik bedoel dat ik meen wat ik schrijf.
Flauwe excuses als "Ik ben er nog niet klaar voor." of "Ik wil me nog niet binden."
worden hier op briljante wijze weergegeven met "Ik moet weg, want ik moet weg...".
En voor je kan vragen waar naartoe dan wel, krijg je als antwoord "...omdat 't ergens anders ligt."
En voor al die luisteraars die niet tussen de regels kunnen lezen, maait de tekstschrijver
het gras voor de voeten weg door zelf te suggereren dat dit wel een slecht gedicht lijkt.
Wat ik zo bijzonder vond aan de hits van Toontje Lager was
dat er altijd een bijzonder mooi uitgewerkte instrumentale brug in zat.
Niet zelden met een lekkere gitaar, die hier hartverscheurend tekeer mag gaan.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 1 oktober 2015, 19:52 uur
Vroeg of laat is inderdaad een kanjer, zeker ook tekstueel bezien. De teksten van Toontje Lager hadden sowieso wel een ironische ondertoon. Dit hadden ze gemeen met generatiegenoten "Het Goede Doel", al lag het er bij hen nog dikker bovenop.
Rob Winter is een prima gitarist die dit gelukkig heel af en toe mag laten horen in de band van Borsato. Het nummer Vlinder is één van de weinige Borsato-nummers die ik graag mag horen en in de live-uitvoeringen gaat Rob helemaal los.
Rob Winter is een prima gitarist die dit gelukkig heel af en toe mag laten horen in de band van Borsato. Het nummer Vlinder is één van de weinige Borsato-nummers die ik graag mag horen en in de live-uitvoeringen gaat Rob helemaal los.
0
geplaatst: 2 oktober 2015, 16:42 uur
78 Bram Vermeulen - De Wedstrijd
Er was al een verzoek voor Bram binnengekomen en hier is tie al. Een prachtig kleinkunstwerkje. Zoals bekend is Vermeulen begonnen bij Neerlands Hoop (samen met Freek de Jonge) als een soort barricade cabaret. Bram Vermeulen had een bijzondere stem welke ik niet altijd even mooi vond klinken. In dit zeer fraaie werkje komt het erg goed tot zijn recht, een prachtige tekst er bij en klaar zijn we.
Wie is hier bang in het donker
Nou, hij is het zeker niet
In het donker lijkt alles wel anders
Maar dat komt alleen
Omdat je niks ziet
Kijk maar, kijk maar
Er was al een verzoek voor Bram binnengekomen en hier is tie al. Een prachtig kleinkunstwerkje. Zoals bekend is Vermeulen begonnen bij Neerlands Hoop (samen met Freek de Jonge) als een soort barricade cabaret. Bram Vermeulen had een bijzondere stem welke ik niet altijd even mooi vond klinken. In dit zeer fraaie werkje komt het erg goed tot zijn recht, een prachtige tekst er bij en klaar zijn we.
Wie is hier bang in het donker
Nou, hij is het zeker niet
In het donker lijkt alles wel anders
Maar dat komt alleen
Omdat je niks ziet
Kijk maar, kijk maar
0
geplaatst: 2 oktober 2015, 18:35 uur
Ken niet heel erg veel van Bram maar De Wedstrijd vind ik top 

0
geplaatst: 2 oktober 2015, 19:45 uur
77 Robert Long - Jos
Ik neem me al heel lang voor om me eens goed te verdiepen in de muziek van Robert Long om een of andere reden komt dat er toch niet helemaal van. Een redelijk logisch begin zou dan eventueel het album Dag Kleine Jongen zijn want met het op 77 staande Jos heeft het voor mij in ieder geval al 1 klassieker te pakken. De tekst zegt verder genoeg.
hij schreef: ook jij liet me weer los
door niks te zeggen heb je toch gelogen
want wat ik wilde zag ik in je ogen
ook jij, gevangen in je onvermogen
jij bent nog meer dan ik de klos
je bent misschien een oude vos
jij kan op meer ervaring bogen
jij kunt ertegen als je wordt bedrogen
maar ik heb alles nog een overwogen
ik wil niet meer
het beste,
Jos
Ik neem me al heel lang voor om me eens goed te verdiepen in de muziek van Robert Long om een of andere reden komt dat er toch niet helemaal van. Een redelijk logisch begin zou dan eventueel het album Dag Kleine Jongen zijn want met het op 77 staande Jos heeft het voor mij in ieder geval al 1 klassieker te pakken. De tekst zegt verder genoeg.
hij schreef: ook jij liet me weer los
door niks te zeggen heb je toch gelogen
want wat ik wilde zag ik in je ogen
ook jij, gevangen in je onvermogen
jij bent nog meer dan ik de klos
je bent misschien een oude vos
jij kan op meer ervaring bogen
jij kunt ertegen als je wordt bedrogen
maar ik heb alles nog een overwogen
ik wil niet meer
het beste,
Jos
0
geplaatst: 2 oktober 2015, 19:55 uur
76 Herman Van Veen - Ik Hou van Jou
We zitten duidelijk in een kleinkunstfase, we zitten ook in een niet zo gezellige polonaise fase... Op 76 een prachtige liefdes epos van Herman van Veen.
we hebben zoveel jaar gestreden..
tegen elkaar en met elkaar.
maar rustig leven en tevreden
is voor de liefde een gevaar...
We zitten duidelijk in een kleinkunstfase, we zitten ook in een niet zo gezellige polonaise fase... Op 76 een prachtige liefdes epos van Herman van Veen.
we hebben zoveel jaar gestreden..
tegen elkaar en met elkaar.
maar rustig leven en tevreden
is voor de liefde een gevaar...
0
geplaatst: 2 oktober 2015, 21:04 uur
Omdat ik even wou nagaan of De Standaards van Spits al op de site stond, kwam ik bij dit topic terecht. Ik lees je bijdrages met erg veel plezier vigil
Ik ben benieuwd naar de rest van de lijst, want ik mis natuurlijk nog veel, maar er zijn nog 75 gelegenheden om die gaten te dichten 
Ik ben benieuwd naar de rest van de lijst, want ik mis natuurlijk nog veel, maar er zijn nog 75 gelegenheden om die gaten te dichten 
0
geplaatst: 2 oktober 2015, 21:13 uur
Herman van Veen. 
Ik hoop ook vurig dat vigil minimaal 1 plekje heeft ingeruimd voor Eefje de Visser. (Daar waar dhr. Spits jammerlijk genoeg is vergeten de grootste Nederlandstalige artieste van dit moment in zijn collectie op te nemen.) Ik neem aan dat je ter voorbereiding van dit topic haar muziek nog een nieuwe kans hebt gegeven.
Dus ik was benieuwd, krijg je nog steeds ijskoude rillingen van haar muziek?
Mocht er toch geen plek meer zijn voor Eefje, dan ben ik ook content met 1x Spinvis. Hopen kan altijd natuurlijk.

Ik hoop ook vurig dat vigil minimaal 1 plekje heeft ingeruimd voor Eefje de Visser. (Daar waar dhr. Spits jammerlijk genoeg is vergeten de grootste Nederlandstalige artieste van dit moment in zijn collectie op te nemen.) Ik neem aan dat je ter voorbereiding van dit topic haar muziek nog een nieuwe kans hebt gegeven.
Dus ik was benieuwd, krijg je nog steeds ijskoude rillingen van haar muziek? Mocht er toch geen plek meer zijn voor Eefje, dan ben ik ook content met 1x Spinvis. Hopen kan altijd natuurlijk.

0
geplaatst: 2 oktober 2015, 22:45 uur
Beste Geert, hopen op Spinvis...
Jouw naïviteit heeft zijn charme dat moet ik toegeven
Jouw naïviteit heeft zijn charme dat moet ik toegeven

0
geplaatst: 2 oktober 2015, 22:56 uur
De kans op Spinvis is net zo groot als de kans op Drs. P. En die kans is bijna net zo groot als de kans op Noodweer. En dan heb ik het nog niet eens over Mieke Telkamp.
0
geplaatst: 2 oktober 2015, 23:08 uur
Na de afgelopen 2 nummers ben ik wel heel benieuwd wat er gaat volgen, want beter kan bijna niet.
0
geplaatst: 3 oktober 2015, 09:48 uur
EttaJamesBrown schreef:
De kans op Spinvis is net zo groot als de kans op Drs. P. En die kans is bijna net zo groot als de kans op Noodweer. En dan heb ik het nog niet eens over Mieke Telkamp.
Nou 1 van de door jouw genoemde artiesten komt sowieso voorbij
* denotes required fields.