MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Standaards van vigil, de 90 beste Nederlandstalige nummers

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Brunniepoo schreef:
Casartelli: ja, zeker sinds ik dat tijdens een concert van onze troubadourende vriend hoorde, vind ik het eigenlijk wel een van zijn sterkste nummers. Boudewijn goes epic!

De recente concertreeks met het muzikaleglazenintermezzo?

Het sterkste nummer van Een Nieuwe Herfst, tot zover kan ik er wel in mee gaan.

Casartelli schreef:
(quote)

De recente concertreeks met het muzikaleglazenintermezzo?

Ca. 2005, volgens mij de Eiland in de Verte-tour

Erg mooie lijst! Jammer dat verschillende andere favorieten (Gorki, Spinvis, Connie Vandenbos, MAM, Zjef etc) om verschillende redenen geen kans maakten op een uitverkiezing. Gelukkig verder toch veel bekende favorieten, en - het mooiste in zo'n topic - ook een paar prachtige nieuwe nummers ontdekt
Zoals wel vaker bij Vigils lijsten vind ik de helft sowieso geweldig. Dat is hier niet anders, vandaar een top 45 van mijn favorieten uit je lijst (hoewel ik in werkelijkheid hier zeker zo'n 60 songs meer dan de moeite vind).

1. Liesbeth List & Ramses Shaffy - Pastorale
2. Boudewijn de Groot - Wat Geweest is, is Geweest
3. Wim de Craene - Tim
4. Frank Boeijen Groep - De Verzoening
5. Boudewijn de Groot - Eva
6. Monza - Van God Los
7. Ramses Shaffy - An en Jan
8. Maggie MacNeal - Terug Naar de Kust
9. Wim Sonneveld - Het Dorp
10. Kadanz - In het Donker (Zien Ze Je Niet)

11. Ramses Shaffy - Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder
12. Klein Orkest - Achter Elke Deur
13. Tröckener Kecks - Niemand Thuis
14. Frans Halsema - Voor Haar
15. Bram Vermeulen - De Wedstrijd
16. Ramses Shaffy - We leven nog
17. Bonnie St. Claire & Ron Brandsteder - Dokter Bernhard
18. Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
19. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
20. Klein Orkest - Over de Muur

21. Erik Mesie - Zonder Jou
22. Skik - Op Fietse
23. Drs. P - Dodenrit
24. Klein Orkest - Later is Allang Begonnen
25. Harrie Jekkers - De Man in de Wolken
26. Abel - Onderweg
27. Het Goede Doel - Uit Vrije Wil
28. Harrie Jekkers - Terug bij Af
29. Circus Custers - Monica
30. Trockener Kecks - Het Komt Nooit Meer Goed

31. Hans de Booij - Trees
32. Kadanz - Dagen Dat Ik Je Vergeet
33. Stef Bos - Is Dit Nu later?
34. Jan de Wilde - De Fanfare van Honger en Dorst
35. Robert Long - Jos
36. The Scene - Open
37. Het Goede Doel - Niemand Weet Dat Jij Bestaat
38. Andre Hazes - Zeg Maar Niets Meer
39. Joost Nuissl - Ik Ben Blij Dat Ik Je Niet Vergeten Ben
40. Dimitri van Toren & Flairck - He Kom Aan!

41. Klein Orkest - Ballade van de Dood
42. Rob de Nijs - Zonder Jou
43. Buster Fonteijn - Een Beetje Misselijk
44. Noordkaap - Gigant
45. Toontje Lager - Vroeg of Laat

Casartelli (moderator)
johan de witt schreef:
Erg mooie lijst! Jammer dat verschillende andere favorieten (Gorki, Spinvis, Connie Vandenbos, Robert Long, MAM, Zjef etc) om verschillende redenen geen kans maakten op een uitverkiezing.

Robert Long ben ik nochtans wel tegengekomen.

Casartelli schreef:

Robert Long ben ik nochtans wel tegengekomen.

Klopt Moet ik bij het maken van een eerdere tussenstand overheen hebben gekeken.
Lijstje aangepast!

Het is een mooi idee om evenals Spits 90 Nederlandstalige liedjes uit te zoeken en te publiceren. Ik maak al lijstjes sinds 1975 maar blijk niet zo'n liefhebber van het Nederlandstalige lied. Toch is zo'n 25% van de hier genoemde liedjes de moeite waard, en dat is voor mij al heel wat. Wat dat betreft dank aan allen die hieraan meegewerkt hebben.
De lijst van Spits is niet als standaard genomen. Er is een overlap van minder dan 10% met de standaards van Vigil en Brunniepoo zit ook niet veel hoger.
Vergeleken met Spits zijn er bovendien een aantal duidelijke verbeteringen.
Vooral het Vlaamse werk, dat bij Spits zeer ondergewaardeerd blijkt, is hier duidelijk genereuzer behandeld.
Daarnaast zijn er meer dan bij Spits meer onbekendere nummers genoemd. Frits zijn lijst kent een hoger top 2000 / top 40 gehalte.
Spits heeft er een chronologische bloemlezing van gemaakt, zonder zijn echte favorieten aan te geven, maar Vigil en Brunniepoo hebben er een echte top 90 van gemaakt. Dat is niet makkelijk want ik weet uit ervaring dat lijstjes veranderlijk zijn. De nummer 10 van vandaag kan de nummer 50 van morgen zijn, knap werk dus.
De lijst van Spits heeft daarentegen weer wat meer oudere liedjes en dat kan ik daar dan weer meer waarderen.
Spits levert bovendien nog twee Koot en Bie nummers op, 1948 (als tekstschrijvers) en de tegenpartij (als uitvoerenden). Wat dat betreft lijkt Vigil zijn logo te verloochenen.

Top vigil ! Deze ga ik ook eens doornemen. Ik ben, op bepaalde momenten, echt zo'n 'sucker' voor het Nederlandse lied.

Zeer mooie toplijst om na te lezen en vooral te beluisteren. Herkenbaar ook. En soms terug de tijd in met herinneringen en dan vooral aan de basisschooltijd en het middelbaar onderwijs. En toch was het ergens 'not done' om in de jaren 80 naar Nederpop te luisteren. Maar veel hier genoteerde liedjes zijn vol van wat Nederland in de 20e eeuw voelbaar en tastbaar was. Ik mis dat nog weleens, maar dat is mijn leeftijd.

Dat Jekkers en Het Klein Orkest hier lichtelijk domineren is, voor deze fan, niet anders dan begrijpelijk. En, idd, 'Roltrap Naar de Maan' is ook bij mij favoriet en 1 liedje daarvan wat ik zo mooi vond, ook omdat ik mijzelf er in terug herken toen ik nog les gaf op een basisschool ergens in de jaren 90.. Tekstueel ook geniaal:

Ik moet ze binnenkort maar eens bekijken: Harrie Jekkers En Klein Orkest - stage-entertainment.nl

Maar !!

Als inwoner van Walcheren en genieter van het Zeeuwse Landschap in alle jaargetijden mis ik hier natuurlijk een liedje van Blof. Ja, ik weet de teksten.. Ja, ik weet het..

Daarom hier een cover door deze band van Wim Sonnevelds 'Scheveningse Tram' wat door een zeer jonge Pascal Jacobsen (van een stukje geschiedenis waar je de kern van vele Nederlandse sfeerbelevingen uit de jaren 30 tot eind jaren 80 in elke noot kan vinden) zo wordt gebracht dat deze sfeer voelbaar is. Mijn favoriet.

En toch, ook mijn meest favoriete nummer is een oude cover van de band 'Fratsen' met een begrijpelijke tekst, zeer onbekend (en onbemind). Je moet het beluisterd hebben om het te begrijpen, ook het beleven van Het Betere Bier in de Vlaamse nachten. Dat doe ik, soms, dan ook graag.:

Ik heb een vreselijke dorst
Een dorst naar anders avontuur
Weg met de tijd
Ik wil bestaan
Ik wil weten dat ik leef
Ik wil hier weg
Laten we gaan

Ik wil naar België, Antwerpen
De haven, de cafés
Luisteren naar Jacques Brel in de kroeg
Waar ik eerder ben geweest
Stormen na jaren dagelijks leven
Is me even helemaal woest
Even wat anders

Laatste: vraag -> vigil is Kate Bush al een keer gedaan ? En dan bedoel ik natuurlijk een favorieten lijst

meneer schreef:

Laatste: vraag -> vigil is Kate Bush al een keer gedaan ? En dan bedoel ik natuurlijk een favorieten lijst

We wachten nog altijd op thelion om deze lijst op te stellen en te presenteren

Beste meneer,

Blof? Nee dat is vloeken in de kerk en dan druk ik mij nog zeer voorzichtig uit

Ik ben nu bezig met een OMD lijst en de volgende projecten zullen Peter Gabriel (wel natuurlijk een link naar Kate) en Fish solo zijn.

Maar wanneer kunnen we iets van jouw kant verwachten? Aan je schrijvers kwaliteiten en enthousiasme zal het in ieder geval niet liggen

P.s. ik heb al kaarten voor Klein Orkest in Rijswijk

Nog meer leesvoer, voor mij heel onontgonnen terrein maar sommigen zoals Erik Mesie en Kadanz in latere instantie leren kennen. Het Goede Doel heb ik in Engeland meegekregen door bandjes van familie

En wanneer komt jouw Craig David lijst of toch liever Howard Jones

het kost mij al zo een jaar voor 1 top 50....

Ik mis Splitsing-Wind en zeilen ook een later in de 90's "ontdekking"
Wat is er met Blof dan? kwam ik tegen met vloeken in de kerk (behalve de articulatie )
ik vind Mooie dag en harder dan ik hebben kan wel OK

Bløf heeft veel mooie nummers voortgebracht. Niks mis mee, maar hier op MuMe mag je daar schijnbaar niet voor uitkomen.
Tekstueel is het allemaal niet geweldig, maar muzikaal is/was het toch wel vaak in orde. Schilder Me Rood, Anders, Lieveling, Hier en Blauwe Ruis zijn een aantal van de puike songs die ze hebben voortgebracht.

vigil schreef:
Beste meneer,
Bløf? Nee dat is vloeken in de kerk en dan druk ik mij nog zeer voorzichtig uit

Maar wanneer kunnen we iets van jouw kant verwachten? Aan je schrijvers kwaliteiten en enthousiasme zal het in ieder geval niet liggen

En waarom is Bløf nu juist vloeken in de kerk ? Ik hoor dit vaker maar dan komt het altijd weer neer op de teksten van Slager. Ik ben zelf vooral zeer fan van de vroegere periode van Bløf waarbij ik het album Bløf - Boven (1999) echt een hoogtepunt vind in de Nederpop. Na Umoja ben ik afgehaakt vanwege de herhaling in de muziek en weinig vernieuwing.

Natuurlijk bedankt voor je compliment voor 'mijn schrijven', en dat is dan ook wederzijds want je hebt behoorlijk veel moois opgezet en uitgewerkt op deze site. Ik zat eerst te denken aan Kate Bush, maar dit is al gereserveerd voor The Lion, las ik. Wie weet, indien nog niet gedaan, is Radiohead of The Beatles een idee. En, maar ik weet niet of dat op deze site kan en/of mag, een top 25 van klassieke muziek (daar ligt toch ook een hoop geschiedenis van de muziek waar we naar luisteren). Ik weet niet of hier echte liefhebbers op deze site van zijn.

Ik probeer je OMD lijst te volgen maar bijna elk nummer is nieuw voor mij, dus is het puur kennismaken. Trouwens, ik lees hier ook prima berichten van Buizen. Jammer dat hij het voor zichzelf zo verkloot heeft hier en weg is (gestuurd ?).

Tja Blof... En dan ook nog een Zeeuw die er over begint

Ik weet dat het hip is om af te geven op de band, dat heb je soms zie bv ook Kane. Ik loop niet mee met de menigte overigens maar weet waar ik over praat. Tot een paar jaar geleden was vrouwlief best fan van de band en daardoor staat tot de April/Oktober releases hier "gewoon" in de kast. Tekstueel krijg ik er op een negatieve manier kippenvel van maar ook muzikaal weet het me nauwelijks te boeien en eerder irritatie op te roepen. De plaat Umoja dan nog het meest want die heeft tenminste de nodige variatie en durf te beiden, uiteraard ook door wereldse invloeden. Daar hoor je een hongerige band, nu enkel een vermoeide op routine draaiend collectief. Ook op de meer rockplaat Blauwe Ruis staan nog wel een paar aardige nummers zoals het titelnummer maar nummers als Dansen aan Zee, Omarm en Wat Zou Je Doen? behoren voor mij tot het slechtste wat de vaderlandse muziek ons gebracht heeft. Het klinkt hard maar zo voel ik dat wel terwijl ik toch best een allesvreter ben qua muziek.

vigil schreef:
Tja Blof... En dan ook nog een Zeeuw die er over begint .

Soms dwaal ik over Zeeuwse gronden van zand
Waar het zoute zilt de Bløffiaanse oesters bemind omarmd
Dan open ik ze, één voor één,
Op zoek naar parels, maar ik vind er bijna geen
Velen zijn routineus gevuld met vermoeidheid
Toch hebben enkelen mij wel met hun inhoud verblijd
Want ware Zeeuwse geheimen blijven verborgen in onze oude paarlemoeren klei
Zij worstelen en komen boven. Niet voor jou, maar wel voor mij..

meneer schreef:
Ik zat eerst te denken aan Kate Bush, maar dit is al gereserveerd voor The Lion, las ik.

Excuses dat de grap niet overkwam, ik dacht dat het toch wel gevoeglijk bekend was dat Lion een ongelooflijke hekel heeft aan Kate Bush

En het is zo'n leuke meid, die Kate

GrafGantz schreef:
(quote)

Excuses dat de grap niet overkwam, ik dacht dat het toch wel gevoeglijk bekend was dat Lion een ongelooflijke hekel heeft aan Kate Bush

Van de 47.828 users hier ken ik natuurlijk niet iedereen. Maar ik zag net dat thelion bij mij op Walcheren woont. Dit opent natuurlijk perspectieven om iets met deze leuke meid te gaan doen

Lion leuke meid, ja succes

meneer schreef:
Dit opent natuurlijk perspectieven om iets met deze leuke meid te gaan doen

Rudi S schreef:
Lion leuke meid, ja succes

Je weet het nooit, natuurlijk met La Bush..

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/56/87/34/56873450e09e4f034d21fd75386cd44b--music-pictures-music-life.jpg

meneer schreef:

Vorig jaar nog ja

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Kate Bush: Aero's Aerial

Top ! Ga ik op mijn gemak doornemen. Prima lees- en luistervoedsel lijkt mij

Ik was begonnen om ook een lijst hier te posten, maar ik kwam er gewoon niet uit. Misschien ooit nog eens.

meneer schreef:
(quote)

(quote)

Je weet het nooit, natuurlijk met La Bush..

(afbeelding)

Kate heeft een lion-heart

Wat een geweldig topic! Mooie lijst. Ik heb er weer een paar herontdekt, onder andere Abel en Kadanz. Ik ga maar gauw eens mijn eigen lijsten weer updaten, op basis van deze lijst.

Ik vroeg me trouwens de hele tijd af of alles geprobeerd nog in de lijst zou voorkomen. Mooi om te zien dat die op 1 staat.

had je Abel-Neem me mee wel een kans gegeven Vigil

ik KAN en WIL Onderweg niet serieus nemen, dat ligt ook aan omstandigheden rond die tijd

Ja hoor, ook een leuk liedje maar het heeft geen Birgit heh

Gast
geplaatst: vandaag om 10:03 uur

geplaatst: vandaag om 10:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.