MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Arctic Monkeys: A Reckless Serenade

zoeken in:
Naar aanleiding van het topic en top 40 van aERodynamIC voor The Smiths heb ik me laten inspireren om ook een top 40 samen te stellen voor één van mijn favoriete bands; de Arctic Monkeys.

http://115.imagebam.com/download/8nJhUnDdoYlevgX3KoHeGg/48225/482247559/arctic%20monkeys.png

De Arctic Monkeys is een band die een zeer grote plek innemen in mijn muzikale hart. Nadat mijn interesse in (rock)muziek toenam kwam ik ook op een gegeven moment in aanraking met de Arctic Monkeys. Dit moet zo rond de periode zijn geweest van toen het vierde album Suck It And See uitkwam. Echter is het debuut de eerste plaat die ik leerde kennen en me direct fan maakte, tot op de dag van vandaag. Door de jaren heen heeft de band zich natuurlijk erg ontwikkeld en veranderde de sound per album steeds een beetje. Gelukkig voor mij vind ik alle stijlen die ze beheersen geweldig en zal de lijst dus bestaan uit het gehele oeuvre van de band. Buiten dat ik de muziek geweldig vind, vind ik Alex Turner een fantastische songwriter. Vooral zijn soms cryptische manier van schrijven trekt me heel erg aan. Voorbeelden zullen bij de nummers voorbijkomen.

Laten we maar gewoon beginnen met het eerste nummer. Veel luister plezier en mee discussiëren over de lijst of muziek is zeer welkom natuurlijk .

------------------------------------------------------------------------------------------------------
40. I Wanna Be Yours
(afkomstig van AM (2013)).

Het eerste nummer van de lijst is de afsluiter van het meest recente album; AM. De band zet hier het gedicht van ‘punk poet’ John Cooper Clarke op muziek met een paar kleine aanpassingen / toevoegingen. Voor Turner schijnt Cooper Clarke een grote inspiratiebron te zijn geweest voor hem als songschrijver. En als je de tekst leest zou het me niet verbazen als je me had gezegd dat Turner dit allemaal zelf heeft geschreven. De muziek zorgt voor een mooie donkere en broeierige sfeer alsof je een rokerig café binnenstapt, dat geweldig bij de tekst past.

I wanna be your vacuum cleaner
Breathing in your dust
I wanna be your Ford Cortina
I won't ever rust
If you like your coffee hot
Let me be your coffee pot
You call the shots babe
I just wanna be yours

Leuk, Vlad! Ik ga dit zeker volgen.

Altijd leuk dit soort topics (ook al ben ik in dit geval niet een heel groot liefhebber, ik vind ze gewoon leuk).

Zelf ben ik begonnen aan The Smashing Pumpkins: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> The Smashing Pumpkins: The AEROplane Flies High

Leuk! Ik ga erna ook mijn top 40 plaatsen. Maar eerst Kate Bush eens doen. Heb er nu eindelijk tijd voor.

En met I Wanna Be Yours een mooi startschot. Ik ben zeer benieuwd naar de rest.

Leuk dit ik ga het zeker volgen.

39. You're So Dark
[afkomstig van One For The Road (2013)]

Het b-kantje van single One For The Road dat afkomstig is van AM. One For The Road is al een fijn nummer, maar het b-kantje bevalt mij nog heel een stuk beter. Net zoals het vorige nummer heeft het een hele fijne donkere sfeer in combinatie met de bijna mysterieuze zang van Turner. Let ook op de heerlijk gelikte backing vocals.

And you're so mysterious
Got that obsession with death
I saw your driving your Prius
And even that was Munster Koach-esque

38. Bigger Boys And Stolen Sweethearts
(Afkomstig van Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor (2005)

Op plaats 38 staat een nummer dat stamt uit 2005 van de eerste EP; I Bet You Look Good On The Dancefloor. Het titelnummer van de EP stijgt er natuurlijk bovenuit, maar ook Bigger Boys And Stolen Sweethearts vind ik een geweldig nummer dat misschien zelfs niet had misstaan op het debuutalbum. Heerlijk speels gitaarwerk in combinatie met de verbeten teksten van Turner over het verliezen van een meisje aan iemand die beter is dan hem.

37. Knee Socks
(Afkomstig van Arctic Monkeys - AM (2013)

Dit is zo’n heerlijk rock/pop nummer zoals de Monkeys er meer van hebben geschreven waaraan eigenlijk alles klopt. Het is een nummer dat je makkelijk op elk moment van de dag kunt luisteren. De backing vocal van Josh Homme op het einde van het nummer vind ik een heerlijke toevoeging.

36. Secret Door
(Afkomstig van Arctic Monkeys - Humbug (2009)

Het eerste nummer van Humbug dat voorbij komt. Humbug is denk ik toch altijd een beetje een onderschatte plaat gebleven, mede door de koerswijziging die ze hier insloegen met hulp van Josh Homme. Secret Door is voor mij een beetje het verborgen pareltje van het album. De stemming in het nummer schommelt continue van klein en dromerig over in wat meer zwaardere en donkere stukken. In de laatste minuut bloeit het nummer prachtig open waarbij je even kunt wegdromen.

As all the fools on parade cavort and carry on for waiting eyes
One you would rather be beside than in front of
But she's never been the kind to be hollowed by the stares

Ah, Bigger Boys and Stolen Sweethearts, top dat je die erbij hebt gestoken. Het is mijn op 1 na favoriete B-kant (enkel Who the Fuck Are Arctic Monkeys steekt daar nog bovenuit).

But she's not nice, she's pretty fuckin' far from nice. She's looking at you funny rarely looking at you twice.

35. Only Ones Who Know
(Afkomstig van Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare (2007)

Het rustpuntje van Favourite Worst Nightmare, maar wel een prachtige waar de galmende gitaren een dromerige sfeer creëren. Door de tekst en manier van zingen heeft het nummer ook wel iets verdrietigs.

In a foreign place the saving grace was the feeling
That it was a heart that he was stealing
Oh, he was ready to impress and the fierce excitement
The eyes are bright; he couldn't wait to get away
I bet the Juliet was just the icing on the cake
Make no mistake, no

34. The Hellcat Spangled Shalalala
(Afkomstig van Suck It And See (2011))

Een heerlijk losjes gespeeld nummer dat voor mij het gevoel geeft van een zwoele zomeravond. Dit nummer vind ik een goed voorbeeld waarop te horen is dat Suck It And See in Californie is opgenomen. Turner is hier heerlijk op de cryptisch romantiserende tour. Ik kan me nog herinneren dat ik dit nummer grijs heb gedraaid nadat het was uitgebracht.

Sing another fucking shalalala

33. Riot Van
(Afkomstig van Whatever People Say I am, That's What I'm Not (2006))

Het eerste nummer van Whatever People Say I Am, That's What I'm Not in de lijst. Het mooie van Riot Van vind ik het contrast tussen het kleine rustige nummer dat het op het eerste gehoor lijkt, en de tekst. Want het nummer lijkt over verveelde jongeren te gaan die de politie een beetje lopen uit te dagen waarvan ze niet zo onder de indruk zijn.

Up rolls a riot van
And sparks excitement in the boys
But the policemen look annoyed
Perhaps these are ones they should avoid

Have you been drinking, son? You don't look old enough to me."
"I'm sorry, officer, is there a certain age you're supposed to be? 'Cause nobody told me

32. That's Where You're Wrong

Ik word altijd vrolijk als ik dit nummer hoor. Het heeft een heerlijke zomerse laidback sfeer met toch ook een lekker uptempo refrein. In deze stijl hoor ik de Monkeys zeer graag.

31. This House Is A Circus
(Afkomstig van Favourite Worst Nightmare (2007))

Heerlijk energiek nummer waarin Turner haast rappend door de tekst heen gaat zoals hij vaak zo geweldig deed op vooral de eerste twee albums. Het drumwerk van Matt Helder is hier ook geweldig, en vooral op het einde is het heerlijk om zelf mee te drummen.

30. Dance Little Liar
(Afkomstig van Humbug (2009))

Ik heb dit altijd een vrij mysterieus nummer gevonden, maar daarom past het ook wel goed op Humbug denk ik. De tekst in dit nummer vind ik erg sterk en het hele nummer door strooit Turner met geweldige zinnen. Daarom is dit nummer een mooi voorbeeld van waarom ik Turner een geweldige songwriter vind. Muzikaal is er ook genoeg te genieten en blijft het een geweldig moment wanneer het nummer openbarst.

29. Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair

Een nummer dat eigenlijk nergens over lijkt te gaan door de vrij rare en random zinnen. Zelf interpreteer dat het lijkt te gaan over dat men allerlei grote risico’s neemt, maar niet de risico’s overziet van de kleine dingen waar juist het gevaar in schuilt. Waar het ook over gaat, het blijft een lekker rockend nummer en zijn de teksten zeer vermakelijk om mee te zingen.

Break a mirror
Roll the dice
Run with scissors
Through a chip pan fire fight
Go into business with a grizzly bear
But just don't sit down 'cause I've moved your chair

28. If You Were There, Beware
(Afkomstig van Favourite Worst Nightmare (2007))

Het nummer opent fel en energiek, maar zet je daarmee een beetje op het verkeerde been. Na het energieke begin wordt het rustiger en zijn er galmende gitaren te horen. Vervolgens wordt op het einde de beuk er nog een keer ingegooid en scheuren de gitaren.

27. Leave Before The Lights Come On
(Afkomstig van Leave Before The Lights Come On (2006))

Een nummer uit 2006 dat alleen als losse single/EP is uitgegeven en niet op het debuut of tweede album verscheen terwijl het daar gemakkelijk op had gepast. Het is gewoon een lekker energiek uptempo nummer met de overduidelijke gitaarsound van de Monkeys uit de begin periode en over het algemeen veel Britse indie bands uit de 00’s.

26. R U Mine?
(Afkomstig van AM (2013))

Na Suck It And See was het wachten op een nieuwe plaat, maar eerst was daar nog een tussendoortje. Maar wat voor een tussendoortje zeg! Ik weet nog dat ik enorm blij was toen deze uitkwam, want de band rockte hier weer eens geweldig en het deed me zelfs een beetje denken aan de sound van de eerste twee albums, alleen dan net iets heavier. Uiteindelijk kreeg het nummer later ook nog een plek op AM.

25. The View From The Afternoon
(Afkomstig van Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006))

Hoe vaak ik dit nummer ook hoor, ik blijf denken dat het nummer na zo’n twee minuten al is afgelopen, wat natuurlijk niet het geval is. Ik vraag me af hoeveel mensen dat idee nog meer hebben? Als lekker felle opener van WPSIATWIM zet het direct de toon voor de rest van het album.

24. Library Pictures

Net zoals bij Don’t Sit Down Cause I’ve Moved Your Chair lijkt dit nummer wat maffe teksten te hebben. Muzikaal is het echter een geweldige knaller waar je een energieboost van krijgt die gelijk staat aan 10 bakken koffie. Give me an eeny-meeny-miny-moe, Or an ipp dipp, dog-shit rock and roll!

23. She's Thunderstorms

Voor mij is dit weer een typische Suck It And See track, sprankelende gitaren, een zwoel zingende Turner en het geeft je het gevoel van een relaxte zomer.

She's thunderstorms
In an unusual place
When you're feeling far away
She does what the night does to the day

Ah, je ploetert net zo hard en op het eerste gezicht eenzaam voort als ik met de Pumpkins. Toch volg ik het wel hoor

Dankje, ik hoop dat er meer mensen zijn die meelezen. Ik ga gewoon lekker door .

22. Mardy Bum

Volgens mij is dit voor veel fans een favoriet van WPSIATWIN. Voor mij is dat echter niet helemaal het geval. Ik vind het wel een heerlijk nummer met losjes en catchy gitaarspel, maar er zijn betere nummers te vinden op WPSIATWIN. Dat het toch op plek 22 is geëindigd in de lijst, zegt voldoende over hoe goed het nummer is.

Can't we laugh and joke around
Remember cuddles in the kitchen
Yeah, to get things off the ground
And it was up, up and away
Oh, but it's right hard to remember
That on a day like today when you're all argumentative
And you've got the face on

Ik lees ook nog steeds met plezier mee. Heb The Hellcat Spangled Shalala ook helemaal stukgedraaid toen. Ik denk dat het mijn AM top 10 misschien zelfs zou halen. Over het algemeen is Suck it and See wat mij betreft nogal ondergewaardeerd, die moet zeker niet onder doen voor zijn opvolger.

Mardy Bum mocht wel een kleine 20 plekken hoger.

arcade monkeys schreef:
Over het algemeen is Suck it and See wat mij betreft nogal ondergewaardeerd, die moet zeker niet onder doen voor zijn opvolger.

Daar heb je wel gelijk in denk ik ja, Suck It And See vind ik een tikkie beter dan AM.

21. Dancing Shoes

Get on your dancing shoes! Een enorm toepasselijke zin voor dit nummer, want het is haast onmogelijk om bij dit nummer stil te blijven staan. Een ruim twee minuten durende energiebom.

And the shit, shock, horror
You've seen your future bride
Oh, but it's oh so absurd
For you to say the first word
So you're waiting and waiting

20. Reckless Serenade

Turner is hier weer de cryptische romanticus waar ik zo enorm van kan genieten. Van zinnen als ''When she laughs the heavens hum a stun gun lullaby'' kan ik genieten en zwijmel ik bijna weg. Muzikaal is het een typisch Suck It And See nummer en mag het lekkere basloopje niet onbenoemd blijven.

I've been trying to figure out exactly what it is I need
Call up to listen to the voice of reason
And got the answering machine

Gast
geplaatst: vandaag om 17:09 uur

geplaatst: vandaag om 17:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.