MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Arctic Monkeys: A Reckless Serenade

zoeken in:
19. My Propeller
(Afkomstig van Humbug (2009))

We zijn nu op de helft van de lijst en daar komen we het openingsnummer van Humbug tegen. My Propeller is een bezwerend nummer, maar ook een stevig rockend nummer mede dankzij het heerlijke drumwerk van Helder.

18. Fake Tales Of San Francisco
(Afkomstig van Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006))

Turner klinkt hier geïrriteerd en lijkt de woorden wel je gezicht in te willen spugen. Er wordt een teleurstellend avondje uit beschreven met een slecht spelende band, die zelf denken dat ze juist geweldig zijn. De muziek ondersteunt dit gevoel alleen nog maar meer en klinkt heerlijk opgefokt.

And as the microphone squeaks
A young girl's telephone beeps
Yeah she's dashing for the exit
Oh she's running to the streets outside
"Oh you've saved me," she screams down the line
"The band were fucking wank
And I'm not having a nice time"

17. Who The Fuck Are Arctic Monkeys?
(Afkomstig van Who The Fuck Are Arctic Monkeys? (2006))

Voor mij is dit het ultieme B-kantje, om het even makkelijk te zeggen, van de Monkeys. Het nummer lijkt een regelrechte sneer te zijn naar critici of mensen die denken het beter te weten over wat ze zouden moeten doen. De Monkeys doen lekker wat ze zelf willen.

Just cos we're having a say-so
Not lining up to be playdoh
Oh, in five years time, will it be
"Who the fuck's Arctic Monkeys?"

16. The Jeweller's Hands

Eén van mijn favoriete nummers van Humbug, ik vind het een wonderschoon nummer en is een perfecte albumafsluiter. Het nummer lijkt te gaan over iemand die met de verkeerde persoon omgaat.

And now it's no ones fault but yours
At the foot of the house of cards
You thought you'd never get obsessed
You thought the wolves would be impressed
And you're a sinking stone
But you know what it's like to hold the jeweler's hand
That procession of pioneers all drowned

15. Pretty Visitors

Op de eerste twee albums kon Turner al haast rappend door zijn teksten heen gaan, maar op dit nummer van Humbug gaat het in een nog hogere versnelling. Ondanks dat het nummer fel is, heeft het nummer ook iets mysterieus en donkers, wat denk ik als een rode draad door heel Humbug loopt. Waar het nummer over gaat is nog altijd een raadsel voor me.

What came first the chicken or the dickhead?
Split sleep reeps through rewards and ill fitting thoughts,
A twilight force, she doesn't wanna walk,
Your legs start running and your head gets caught

14. Fireside
(Afkomstig van AM (2013))

Een nummer over een verloren liefde waar je aan blijft denken. Een nummer dat langzaam aan steeds meer is gaan groeien bij mij tot één van mijn favoriete nummers van AM. Vooral het stuwende drumpatroon maakt het nummer zo geweldig en verslavend. Ook zijn zoals vaker op AM fijne gelikte backing vocals te horen.

I'm not sure if I should show you what I've found
Has it gone for good?
Or is it coming back around?
Isn't it hard to make up your mind?
When you're losing and your fuse is fireside

13. Do Me A Favour
(Afkomstig van Favourite Worst Nightmare (2007))

Een nummer dat volgens mij het einde van een relatie beschrijft, wat niet goed gaat, en de gevoelens die daarbij horen. ‘’The start to breaking up, to start to fall apart’’. Dit alles begeleid door een aanhoudend drumpatroon en prachtig gitaarspel. Het nummer en tekst hebben ook iets meelijwekkends door de weinige gitaarklanken in combinatie met de teksten:

Do me a favour, break my nose!
Do me a favour, tell me to go away!
Do me a favour, stop asking questions!

Vervolgens overheerst vooral boosheid en gaat de beuk er even in. De laatste twee regels zeggen voldoende.

And do me a favor, and ask, if you need some help!
She said, do me a favor, and stop flattering yourself!
How to tear apart the ties that bind
Perhaps 'fuck off' might be too kind
Perhaps 'fuck off' might be too kind

12. Brianstorm

Oh, oh, oh, wat een meesterlijk drumwerk bevat dit nummer toch! Helder verdient hiervoor niets minder dan een hele diepe buiging. Behalve het drumwerk is het hele begin van het nummer één grote energie uitbarsting. De titel van het nummer is een leuke woordspeling. De band zou een brainstorm sessie hebben gehouden nadat een jongen genaamd Brian hun backstage was binnen geslopen, en de band onder de indruk was geraakt van zijn aanwezigheid.

And I wonder
Are you putting us under
'Cause we can't take our eyes
Off the t-shirt and ties combination?
Well, see you later, innovator

Ik ben geen groot fan, maar dit nummer vind ik geweldig.

Ik reageer misschien niet, maar lees wel degelijk mee. Ik ben groot fan dus geen verrassing dat ik ieder nummer dat langskomt geweldig vind. Van de top 20 tot nu toe heb ik het meest met My Propeller en natuurlijk Brianstorm. Twee openers met enorme energie.

11. Still Take You Home

Daar is weer zo’n knaller van het debuut. Het tempo ligt hier moordend hoog. Halverwege gaat het tempo heel eventjes ietsjes omlaag, maar het duurt niet lang voordat de beuk er nog een keer vol word ingegooid.

Yeah, so what do you know?
Oh you know nothing, no!
But I'll still take you home

We zijn bij de top 10 aanbeland .

10. Do I Wanna Know?

Op plek 10 vinden we mijn, by far, favoriete nummer van AM. Wat mij betreft heeft dit nummer één van de beste gitaarriffs die ik ken en is ook de beste van de Monkeys. Het is een heerlijke stevige catchy riff die je direct herkent bij de eerste tonen. Naast de riff klopt verder ook alles aan het nummer.

So have you got the guts?
Been wondering if your heart's still open and
If so I wanna know what time it shuts

9. From The Ritz To The Rubble

Dit nummer is een hele tijd mijn favoriete nummer geweest. Dit kwam mede door de meesterlijke live uitvoering uit 2007 op het Glastonbury festival. De opgefokte energie in dit nummer vind ik echt geweldig. Wanneer je een beetje een klote dag hebt gehad of gewoon ergens boos om bent, dan is dit het perfecte nummer om alle frustraties eruit te gooien.

And you can swap jumpers and make another move
Instilled in your brain you've got something to prove
To all the smirking faces and the boys in black
Why can't they be pleasant?
Why can't they have a laugh?

VladTheImpaler schreef:
We zijn bij de top 10 aanbeland .

10. Do I Wanna Know?
(embed)

Op plek 10 vinden we mijn, by far, favoriete nummer van AM. Wat mij betreft heeft dit nummer één van de beste gitaarriffs die ik ken en is ook de beste van de Monkeys. Het is een heerlijke stevige catchy riff die je direct herkent bij de eerste tonen. Naast de riff klopt verder ook alles aan het nummer.

Alleen daarom nu al een klassieker inderdaad.

Ik lees uiteraard ook mee met de superlatieven die VladTheImpaler kwijt kan aan een van de beste (live) bands ooit.

Voorspelling komende nummers:

8. Teddy Picker
7. Who The Fuck Are Arctic Monkeys?
6. Cornerstone
5. A Certain Romance
4. Fluorescent Adolescent
3. 505
2. Crying Lightning
1. When the Sun Goes Down

Gretz schreef:
Voorspelling komende nummers:

7. Who The Fuck Are Arctic Monkeys?

Die is al op plek 17 geëindigd .

VladTheImpaler schreef:
(quote)

Die is al op plek 17 geëindigd .

Ah, even over het hoofd gezien. Dan denk ik Suck It and See.

8. Suck It And See
(Afkomstig van Suck It And See (2011))

Op plaats acht staat het titelnummer en tevens hoogst geëindigde nummer van Suck It And See. Bij andere nummers van dat album had ik het al over de heerlijke zomerse sfeer die de nummers bij me oproepen. Dit nummer is daarin de absolute uitblinker voor mij. Behalve dat is het een heerlijk en perfect rock/pop nummer. Daarnaast bevat dit nummer ook weer ontelbaar fantastische zinnen zoals alleen Turner ze in mijn ogen kan schrijven.

Your love is like a studded leather headlock
Your kiss, it put could creases in the rain
You're rarer than a can of dandelion and burdock
And those other girls are just Postmix lemonade

Blue moon girls from once upon a Shangri-La
How I often wonder where you are
You have got that face that just says
"Baby, I was made to break your heart"

7. I Bet You Look Good On The Dancefloor

Dit is toch wel absoluut het bekendste nummer van de band denk ik. Het heeft de kenmerkende opgefokte energie van het debuut met een fantastisch refrein. Ik denk dat dit nummer de perfecte mix is van alle ingrediënten die het debuut bevat. Het tempo ligt verschrikkelijk hoog, het heeft een geweldige catchy gitaarriffs, beukend drumwerk, de frustratie is te horen in de manier van zingen van Turner en het thema van het nummer sluit aan bij de andere nummers. Ik vraag mezelf bijna af waarom het dan toch 'maar' op plek zeven is geëindigd.

I bet that you look good on the dance floor
I don't know if your looking for romance or
I don't know what you're looking for
I said I bet that you look good on the dance floor
Dancing to electro-pop like a robot from 1984
From 1984!

6. Crying Lightning

Josh Homme nam de Monkeys mee de woestijn van Californië in en mede daaruit kwamen de tracks van Humbug waarop de sound nogal veranderde. Crying Lightning is voor mij het perfecte voorbeeld van deze verandering. Het is een typisch Humbug nummer zoals I Bet You Good On The Dancefloor dat is voor het debuut. Stevig drumwerk in combinatie met zang en gitaarspel dat voor een donkere sfeer zorgt. Tekstueel bevat het ook één van mijn favoriete stukken geschreven door Turner. Sowieso vind ik dat hij op Humbug laat zien dat hij als songwriter gegroeid is ten opzichte van de eerste twee albums.

The next time that I caught my own reflection
It was on it's way to meet you
Thinking of excuses to postpone
You never look like yourself from the side
But your profile did not hide
The fact you knew I was approaching your throne

5. 505

Liefde en romantiek is een geliefd thema voor Turner om over te schrijven en 505 is daar geen uitzondering in. Zoals ik al eerder zei vind ik dat de teksten vanaf Humbug een stuk sterker zijn geworden. Echter heeft hij daarvoor met 505 wel één van zijn best geschreven nummers geleverd. De metaforen en cryptische omschrijvingen vliegen je om de oren, maar oh, wat een geweldige! Ik kan wel een paar zinnen hier onder neerzetten, maar eigenlijk zou ik de gehele tekst moeten neerzetten.

En dan hebben we het nog niet eens over de muziek gehad. Er bestaat voor mij geen betere albumafsluiter dan dit nummer. De opbouw van dit nummer is prachtig. Na alle andere nummers van Favourite Worst Nightmare te hebben gehad brengt dit nummer je eerst in een warm bad dankzij de heerlijke weids klinkende gitaren. En natuurlijk mogen die goddelijke klanken van de (Hammond?) orgel niet vergeten te worden benoemd. Uiteindelijk komen de andere instrumenten meer naar voren en wordt er opgebouwd naar het einde, wat stevig is en kenmerkend voor de rest van het album. Meerdere nummers heb ik leren waarderen door live versies en voor dit nummer geldt dat ook. De live versie van Lowlands 2011 moet ik zeker vaker dan 50 keer hebben bekeken.

I'm going back to 505
If it's a seven hour flight or a forty-five minute drive
In my imagination you're waiting, lying on your side
With your hands between your thighs

4. A Certain Romance

Hadden we op plek vijf de afsluiter van Favourite Worst Nightmare, hebben we hier de afsluiter van Whatever People Say (…). Ik had het daarover dat het de perfecte albumafsluiter is en toch eindigt dit nummer hoger? Dat komt omdat ik dit nummer eigenlijk niet echt zie als albumafsluiter, zo klinkt het voor mij niet. Dit nummer had net zo goed ergens halverwege kunnen staan.

Maar enfin, laat ik het maar gewoon over het nummer hebben. De opbouw van dit nummer met zijn tempowisselingen is gewoon fantastisch. Heerlijk hoe het stevig begint en als snel overschakelt naar speels en nonchalant (maar briljant) gitaarwerk. Grappig ook hoe Turner hier als jong snotneusje een soort van nostalgisch klinkt en boos klinkt over bepaalde dingen uit die tijd.

And if you could only see them, then you would agree
Agree that there ain't no romance around there

There's only music, so that there's new ringtones

Don't get me wrong, oh there's boys in bands
And kids who like to scrap with pool cues in their hands

Halverwege is er weer een tempowisseling en is er een geweldige baslijn te horen in combinatie met weer het speelse gitaarwerk. Vervolgens wordt er opgebouwd naar een heerlijke apotheose waarbij het heerlijk is om los te gaan. Het nummer eindigt uiteindelijk toch nog klein, maar oh zo wonderschoon.

Morgen komt de top 3, voorspellingen mogen

1. When the Sun Goes Down
2. Cornerstone
3. Fluorescent Adolescent

Al lijkt het mij met jouw avatar ook heel goed mogelijk dat Cornerstone op 1 staat.
Verder zou A Certain Romance mijn nummer 1 zijn.

3. Fluorescent Adolescent

Dat gitaarloopje, gewoonweg briljant, kan er niks anders over zeggen. Waar de rest van Favourite Worst Nightmare toch een stuk steviger en uptempo is, klinkt dit nummer juist enorm licht en zelfs een beetje vrolijk. Wat best vreemd is voor een nummer dat gaat over ouder worden (in welke vorm of situatie dan ook) waar de herinneringen aan vroeger mooier blijven dan hoe het nu is. Misschien dat het me juist daarom nu zo enorm aanspreekt. Het klinkt wat gek van, want ja ik ben pas 22, maar toch denk je terug aan de goede herinneringen uit je tienerjaren die zo onbezorgd en zoveel beter leken dan nu.

Everything's in order in a black hole
Everything was pretty in the past though
That Bloody Mary's lacking in Tabasco
Remember when he used to be a rascal?

2. Cornerstone

Een nummer van Humbug dat op de tweede plaats eindigt, wie had dat gedacht? Maar Cornerstone verdient dat gewoon. Ik heb zelfs even getwijfeld om dit nummer niet 'gewoon' op de eerste plaats te zetten.

Wat is er dan zo geweldig aan dit nummer? Er is voor mij niet echt één bepaald gitaarriffje of iets anders dat er echt uit springt. De kracht van dit nummer is dat werkelijk alles eraan klopt. Van muzikaal tot tekstueel, alles is prachtig en sluit perfect op elkaar aan. De dromerige sfeer van het nummer en de romantische teksten sluiten zo naadloos op elkaar aan. En het belangrijkste is natuurlijk dat het de juiste snaar weet te raken bij me. De perfecte pop/rock song, punt uit. En dan die clip bij het nummer, zo simpel, alsof het budget op was bij de platenmaatschappij, maar toch oh zo fantastisch en treffend. Een prachtigere song gaat Tuner denk ik niet meer schrijven (al hoop ik natuurlijk van wel). Heb ik al gezegd dat alles klopt aan dit nummer?

I thought I saw you in the battleship
But it was only a look a like
She was nothing but a vision trick
Under the warning light
She was close, close enough to be your ghost
But my chances turned to toast
When I asked her if I could call her your name

It was close, so close that the walls were wet
And she wrote it out in letraset
No you can't call me her name

Tell me where's your hiding place
I'm worried I'll forget your face
And I've asked everyone
I'm beginning to think I imagined you all along

1. When The Sun Goes Down

En het goud gaat naar het nummer waardoor ik de band leerde kennen en uiteindelijk een grote fan ben geworden. Ik geloof dat ik wat live videos van Lowlands aan het kijken was op zoek naar nieuwe muziek om te ontdekken toen ik op dit legendarische fragment uit 2006 stuitte. Geweldig hoe Turner verbaast voor zich uitkijkt over het uitzinnige publiek, wat geloof ik mede kwam door de mensen die van de heuvel naast de Alpha door de modder naar beneden gleden. Het nummer blies me direct omver van verbazing over hoe geweldig het was.

Op opbouw van dit nummer blijft geniaal. Het nummer begint (en eindigt) heel klein met een heel simpel en nonchalant gitaarriffje waar je gelijk verkocht aan raakt. En dan komt het moment van het nummer; de stilte en het moment waarop het nummer uitbarst. Vanaf dat moment is het nog een grote energiekick. Dit nummer heeft alle kenmerkende ingrediënten die de Arctic Monkeys zo fantastisch maken.

So who's that girl there?
I wonder what went wrong
So that she had to roam the streets
She don't do major credit cards
I doubt she does receipts
It's all not quite legitimate
And what a scummy man
Just give him half a chance
I bet he'll rob you if he can
Can see it in his eyes, yeah
That he's got a driving ban
Amongst some other offences

Het was fijn om te volgen Vlad! Ik krijg er direct zin van om hun debuut nog eens op te leggen.

Leuk om te volgen!

Bedankt voor de reacties en ik hoop dat iedereen die meegelezen heeft het leuk vond om dit te volgen . Misschien dat ik binnenkort een topic start voor een andere band/artiest.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:09 uur

geplaatst: vandaag om 17:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.