MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 35 x een aha-erlebnis, vigil's a-ha Toplijst

zoeken in:
05. Here I Stand and Face the Rain

Wat een manier om de Top 5 te starten. Wederom een nummer geschreven door Paul Waaktaar-Savoy. Het is de albumafsluiter van de debuutplaat waarvan stiekem wel erg vaak nummers voorbij komen in de hogere regionen. Een prachtig nummer, erg mooi gezongen door Harket en muzikaal uiterst fraai ingekleurd door vooral toetsenist Magne Furuholmen. Deze was prima door Casartelli ingeschat.

Ik typ net 'ik hoop op Here I stand and Face the Rain'

Ik hou van stiekum

Mijn fave toch wel deze, samen met Adventure Tale, TV and TOM.

04. I've Been Losing You

Deze single van het tweede album van de heren is al eeuwen een zeer groot favoriet van mij. Soms net wel op het podium en soms blijkbaar zoals nu net niet. Het was de eerste single van mijn favoriete a-ha album. In veel landen goed voor een Top 10 notering zoals in Belgie (8), in Nederland net niet namelijk een 11de stek. De reprise die er achteraan komt vind ik echt waanzinnig. Ik denk dat dit zo ongeveer wel mijn meest gedraaide a-ha nummer is en vervelen doet het nog steeds niet en ik verwacht dat dit ook niet zal gaan gebeuren. Waanzinnig nummer!

Goed vooruit geschoven door steven

Hunting High and Low ook wel een beetje, dit jaar

In de loop van de middag volgt de Top 3 (er moet vanavond tenslotte ook weer een Het Goede Doel spel opgestart worden, u bent van harte welkom), iemand een voorspelling over de volgorde van nummers in die a-ha Top 3?

1. België
2. Alles Geprobeerd
3. Gijzelaar

Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Ik heb een zwak voor Cry Wolf, maar ik vrees dat die buiten de boot gaat vallen
Niet helemaal toptienwaardig, maar betreurd is hij hier ook wel.

Voor de a-ha topdrie (ik ga er maar vanuit dat Sander daarop doelde met die Top 3) zet ik in op

3 I Call Your Name
2 Hunting High and Low
1 Scoundrel Days

Casartelli schreef:
Dit bood hoop voor Love Is Reason, maar goed, er kunnen maar 35 nummers in een top 35 natuurlijk.

Leuk dat Love Is Reason genoemd wordt, de b-kant van Take On Me werd hier op een gegeven moment meer gedraaid dan Take On Me zelf

Hallo? "Manhattan Skyline" iemand?

Marty McFly schreef:
Hallo? "Manhattan Skyline" iemand?

Hehe, natuurlijk!

03. Manhattan Skyline

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/2/25/Cover-manhattan-big.jpg/220px-Cover-manhattan-big.jpg

dit was de derde single van het album Scoundrel Days en deed verder weinig in de hitlijsten. Natuurlijk wel in het eigen land en ook Engeland was met een dertiende plek weer van de partij maar verder... Ik denk toch iets te veel afwijkend in vergelijk met de andere singles van de band op dat moment in hun carriere. De scheurende gitaren was wellicht niet iets te veel voor de grote massa. Voor mij zeker niet want het is een fantastisch liedje met een heerlijke opbouw en een mooie combi van hard en zacht.

Casartelli (moderator)
Nee... die zag ik niet aankomen.

Casartelli schreef:
Nee... die zag ik niet aankomen.

Toch een groot fan favoriet en staat behoudens de Head/Dead verzamelaar op alle andere verzamel en live albums die de band heeft uitgebracht. Komt ook altijd live voorbij tijdens hun concerten. Voor mij al jaren een vaste waarde en mijns inziens een ijkpunt op het voor mij 5 sterren album Scoundrel Days. Als je daar bij de voorkeur stemmen (3de met behoorlijk aantal punten) had gekeken had je het wellicht wel geweten.

Prachtig nummer. Plaatkant 1 van "Scoundrel Days" is sowieso beangstigend goed.

02. Hunting High and Low

http://www.vinyltap.co.uk/media/catalog/product/cache/1/small_image/295x295/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/image_236192_3_1_3_5_8_6_6_10_1_266708_1_8968.jpg

Weer een single van het debuut van a-ha staat op nummer 2. Waar de eerste veel meer een relatief vrolijk huppelend synthpopnummer was gaat het hier al meer een iets andere kant op. Nog steeds pop natuurlijk maar nu veel zwaarder aangezet en haast theatraal. Een zeer sterk eindschot in het nummer zorgt voor een zeer mooie zilveren plak. Het nummer heeft een prachtige opbouw en laat de band schitteren. Vooral deze song (en dit a-ha werk) heeft veel invloed gehad op hedendaagse bands. Bands als Coldplay en Keane zijn zelf verklaard fan. De eerste genoemde band heeft dit prachtige nummer zelfs regelmatig tijdens concerten laten horen:klik

01. Scoundrel Days

http://www.delphidude.com/content/cdcollection/aha/scoundreldays/cover.jpg

Op 1 staat het meesterwerk van het meesterwerk. De titelsong van de altijd lastige tweede plaat. Dat deze 2de plaat niet lastig bleek al snel. Het was een prachtig werk geworden. Wat minder lichtvoetig dan het debuut maar man man wat een album. Het pronkstuk van dat album Scoundrel Days is het titelnummer wat ook nog eens de aftrapper is van de plaat. Alle registers worden opengetrokken en dat doen ze met veel succes. Het is een roetsjbaan van jawelste en voor mij keer op keer een fraaie ontdekkingsreis terwijl ik het nummer al heel vaak heb gehoord en ook nog heel vaak zal horen.

Ik dank u voor uw aandacht!

Mooi werk vigil
Ik ga me ns meer in ze verdiepen

Mijn nummer 1 bij jou op 2. Ik mag niet klagen.

Dank je Vigil. Heel fijn om de nummers te horen.

Mooie lijst Vigil, bedankt!

Mooie lijst, en een perfecte nummer 1. Ronduit briljant nummer.

Ah met 1987 topic gaande nu toch die derde plaats voor Manhattan skyline beter te snappen

vigil schreef:
33. Cosy Prisons

(embed)

Dit nummer komt van het Analogue album af. Een album dat hier best goed gewaardeerd wordt (3,73 gemiddeld) maar ik vind het zelf het minste album van de groep. Helaas komt er ook maar 1 nummer van dit album voorbij en dat is dus deze.

Net dit topic ontdekt, weer eens mooi op tijd
Zelf heb ik het album op 3 sterren staan, waarbij ik Celice (simpele maar stuwende track) en het prachtige Holy Ground genoteerd als fraaie tracks. Nu eens zien waar de toppers van Minor Earth | Major Sky ergens terecht gekomen zijn.

Mijn top 5 (en de plek hier):

1. (11) Summer Moved On
2. (4) I've Been Losing You
3. (10) Living a Boy's Adventure Tale
4. (6) The Sun Always Shines on T.V.
5. (7) Minor Earth, Major Sky

Stay on These Roads en Huning High and Low, hoe goed ook, heb ik altijd wat op tegen gehad. Waarom? Lastig te zeggen.
Memorial Beach heeft met Dark is the Night For All (hier #8) en Lie Down in Darkness (niet genoemd) twee parels afgeleverd en er staan nog zeker twee mooie tracks op (Move to Memphis en Cold As Stone). Verder vind ik juist dat album hun minste.
En gek genoeg (?) heb ik hun laatste album Cast In Steel (2015) op dit moment het hoogst gewaardeerd. Maar weer eens allemaal de revue laten passeren om te luisteren of dat nog wel klopt.

Hier nog even de (verlaatte) credits voor dit interessante topic. Scoundrel days, hunting high and low en memorial beach in de pocket. Meer dan 10 topnummers erbij! thanx!

A-ha! "a-ha"

Ik heb weer een interessant topic gemist.
De Noren zijn in mijn memorie vooral een singles groep.
Al heb ik de eerste drie albums zowel op vinyl als 2CD deluxe formaat.

Take On Me blijft (mede omwille van de videoclip) toch een 80's icoon
dat heel hoog bij me staat aangeschreven. Maar de meeste singles waren sterk.
Stay On These Roads staat bij mij op twee en ook I've Been Losing You scoort hoog.

The Sun Always Shine On TV heb ik altijd net iets te commercieel gevonden.
Ja, al hun hits zijn met een neus voor de hitparade geschreven, maar TV spant de kroon.
Een beetje in rijtje naast Touchy of You Are The One. Toch herinner ik me een prachtige 12" versie.

Ik vergelijk a-ha ook steevast met Alphaville.
Zowel de Noren als de Duitsers kozen voor het Engels.
En beide bands brachten een soort volwassen songwriters synthipop.
A-ha's palmares werd uiteindelijk een stuk indrukwekkender.

Maar Take On Me en Forever Young zijn toch songs die me telkens weer 15 of 16 jaar oud maken.

A-ha is inderdaad zo'n band waarvan je zegt oja ze maakten meer nummers dan alleen Take On Me.

Mijn top 5:
1. Stay On These Roads
2. Hunting High And Low
3. The Sun Always Shines On TV
4. I've Been Losing You
5. The Living Daylights

Gast
geplaatst: vandaag om 17:47 uur

geplaatst: vandaag om 17:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.