MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 35 x een aha-erlebnis, vigil's a-ha Toplijst

zoeken in:
http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/a-ha/resources/uploads/2013/10/legacy-4.jpg

a-ha!

Een van de bands die al mijn hele muzikale leven meegaat. Op de lagere school deed ik samen met 2 klasgenootjes al mee aan de playbackshow met een liedje van deze Noorse groep (nee daar zijn geen beelden van...). Inmiddels bestaat het trio alweer een jaar op 30 en heeft het in die periode 10 albums uitgebracht. De band heeft in die periode ook de nodige tijd stilgelegen (tussen 1994 en 2000 en tussen 2010 en 2015) en wat nu de status is na het in 2015 verschenen album Cast in Steel en de bijbehorende tour weet ik eigenlijk niet precies.

Maar goed een mooi moment om voor mij de balans op te maken en de voor mij beste 35 a-ha tracks te presenteren.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2009/10/15/article-1220694-05AAD8CE000005DC-4_468x324.jpg

35. How Sweet It Was

Voor de eerste grote break brachten de mannen het album Memorial Beach uit. Het groepsgeluid was behoorlijk veranderd. De bakvisjes moesten veranderen in serieuze muziekliefhebbers en Memorial Beach bleek een donker album waar meer ruimte was voor experiment en de gitaar was niet meer zo luchtig maar ineens dreigend aanwezig. Wat mij betreft een goede stap in hun loopbaan maar daar dacht het grote publiek toch net iets anders over. Dit is het 7de nummer van dat album en wat mij betreft gelijk een voltreffer. Nu staan er nog wel betere nummers op het album maar die zien we vanzelf wel voorbij komen. Dit is in ieder geval het begin en daar is niets mis mee!

A-haaaa!!!

34. The Bandstand

Het laatste album voor de 2de break was Foot of the Mountain. Het op 34 staande The Bandstand was daarvan de eerste single. Een electronische single waar de nodige moderne invloeden in zijn verwerkt om de band aansluiting te laten vinden met de huidige tijd. Wat mij betreft een behoorlijk geslaagde poging.

33. Cosy Prisons

Dit nummer komt van het Analogue album af. Een album dat hier best goed gewaardeerd wordt (3,73 gemiddeld) maar ik vind het zelf het minste album van de groep. Helaas komt er ook maar 1 nummer van dit album voorbij en dat is dus deze. Het lied heeft een lange aanloop maar komt langzaam maar zeker wel los zonder echt te barsten. De onderhuidse spanning blijft hierdoor het hele nummer aanwezig.

32. Velvet

De band heeft wel de nodige sterke videoclips gemaakt (een videoclip werd zelfs hun doorbraak) maar dit is daarvan toch de sterkste. Een zeer mooie lugubere clip die zelfs in de nodige landen verboden werd zorgt voor de juiste omlijsting bij deze song. Het heeft ook toegevoegde waarde want zo op het album (Minor Earth | Major Sky) valt in eerste instantie niet eens zo op. Ken je de clip niet? Dan zou ik toch echt even klikken!

31. Hurry Home

Het eerste rijtje sluit ik af met Hurry Home en duiken we "eindelijk" de jaren 80 in . Dit lied is afkomstig van het derde album van de band. Ook dit album was een voltreffer. Een paar flinke hits en miljoenen verkopen waren het gevolg. De plaat had wel wat te lijden onder de productie. Te dof en daardoor was de remaster van een paar geleden meer dan welkom en bleek het album veel goed te doen. Een dikke laag werd er afgeschraapt en het album klonk een stuk frisser dan daarvoor. Dit nummer dus ook en verdiende daarmee een mooie 31ste plek in deze lijst.

Casartelli (moderator)
The Bandstand zou bij mij wel toptien scoren denk ik.

30. Under the Makeup

Het laatste album was al even ter spraken gekomen en hier is dan de eerste inbreng van die plaat. Op 30 staat de ballade Under the Makeup. Een mooie classy videoclip wat past bij een mooi liedje.

29. The Blood That Moves the Body

In 1987 mocht a-ha de muziek maken voor de James Bond The Living Daylights. Dit nummer komt ook uit die periode en dat is te horen, misschien wel meer 007 dan The Living Daylights zelf. Blood That Moves the Body is ook gewoon een perfecte Bondtitel maar goed zo ver kwam het niet. Dit nummer werd als 2de single van Stay on These Roads uitgebracht en verscheen later ook nog in een andere mix om de succcesvolle verzamel cd a-ha - Headlines and Deadlines (1991) wat interessanter te maken voor de fans.

28. Soft Rains of April

Het album Scoundrel Days is mijn favoriete a-ha album. Een wat meer gelaagd herfstig album en dit nummer is daar misschien wel een exponent van. Soms wat zwaar aangezet maar al met al een zeer fraai druilerig werkje.

27. Touchy

De volgende single van Stay on These Roads. Behalve het wat meer gelaagde serieuze werk hou ik ook erg van de soms haast lullige popliedjes van de band. Dit is zo'n (hit)single. Meezingen en dansen is verplicht. De gitaarsolo (in duet met de mondharmonica) is kort maar wel krachtig. Fijne liedje.

26. Crying in the Rain

De eerste single van het album East of the Sun, West of the Moon. Dat was ook direct de eerste single van de band in de 90's. Het lied is geschreven door Carole King en van eeuwigheidswaarde voorzien door The Everly Brothers die er in 1962 een grote hit mee hadden. Dit succes werd in 1990 moeiteloos herhaald door a-ha die in vrijwel heel Europa in de Top 10 stond. Belgie was goed voor een 8ste positie en Nederland een 11de in de Top 40 (10de in single Top 100). Het is de enige cover welke de band op plaat uitbracht en dat deden ze dan ook gelijk goed!

Ik ken eigenlijk te weinig van A-ha..moet maar eens wat aan doen. Goed bezig

25. Shadowside

Het tweede nummer van Foot of the Mountain wat hier voorbij komt is Shadowside. En beetje een ongemakkelijk liedje. Het klopt niet precies, het past niet en de zang (de hoge gedeeltes) gaat richting vals en toch spreekt het mij enorm aan. Of tenminste goed genoeg voor een 25ste plek,

24. You Are the One

Misschien wel het lulligste liedje van a-ha. Een extreem foute heppie de peppie clip maakt het verder af. De extreme niets aan de hand mentaliteit spreekt mij wel weer aan. Het meest dansbare nummer van de band zo catchy als de pest. Het past goed bij onze Nederlandse nazomer.

23. Lifelines

De tweede single van het album met dezelfde naam. Na de extreme zomerse klanten van You Are The One gaan we terug naar de herst, als ik naar de clip kijk zou dat zelfs de winter moeten zijn. Het is overigens een bijzondere clip. Het Noorse landschap en zijn bewoners verpakt in duizenden verschillende foto's die op hoge snelheid achter elkaar geplakt zijn. Ondanks de clip wist dit lied vreemd genoeg geen grote hit te worden in eigen land. Het Oostblok was de band veel beter gezind met een eerste plek in Rusland en Polen plus een vierde positie in Letland.

22. Sycamore Leaves

Ondanks dat dit geen single was is er blijkbaar toch een clip voor gemaakt. Een popbandje voor meisjes? Met dit donkere rocknummer rekenen ze daar wel mee af. Een waanzinnige orgelsolo na zo'n kleine drie minuten laat mij sidderen van genot. Dit doet Magne de laatste 2 minuten van het lied nog eens dunnetjes over. Deep Purple eat your heart out. De psychedelische bluesrocksong van de band!

21. Cold as Stone

Als we dan toch in de alternatieve a-ha hoek zitten dan kan deze er ook nog wel bij. Bijna 8 en halve minuut uitdagende muziek. De symfotrack van a-ha? Het komt in ieder geval van het minst commerciele album van de band Memorial Beach. Kwaliteits muziek uit Noorwegen, dat u het even weet!

Casartelli (moderator)
Fraai nummer, Cold as Stone. Maar Lifelines is favoriet van dit kwintet.

Excusez, ken ze geen van allen, maar mooi te lezen

Rustig maar iedereen, er komt echt wel een volgende update

20. The Swing of Things

De Top 20 trap ik af met dit zeer fraaie lied. Het lied is afkomstig van het beste album van de band Scoundrel Days. De kenner weet dat de eerste regel uit het refrein de titel (https://www.musicmeter.nl/album/15176) is van het eerste live album van de band welke zo'n tien jaar geleden verscheen. Misschien te laag, in ieder geval erg lekker om mee te blerren

19. Move to Memphis

Een heerlijke cathy rocksong van het album Memorial Beach. Dit album verscheen in 1993 maar toen was het nummer al lang en breed op single verschenen. Move to Memphis stond namelijk als bonustrack op de Headlines & Deadlines verzamel cd. In Noorwegen behaalde het nummer met een langharige Morten de 2de plek in de singlecharts.

18. Forever Not Yours

Dit is de eerste single van het Lifelines album. Een album dat de eerste plek behaalde in de albumlijsten in (uiteraard) Noorwegen maar ook Duitsland. De single wist dezelfde plek in hun thuisland te bereiken. In totaal wisten de mannen maar liefst 8 x de eerste plek te veroveren met een single in eigen land. Precies het zelfde aantal wat ze ook met de albums bereikte. Van de 10 studio albums wisten er dus 8 de eerste plek te behalen. De twee andere moesten genoegen nemen met "slechts" een 2de plek.

17. There's Never a Forever Thing

een echte ballade van nog geen drie minuten. Geen versnelling of lange solo's maar gewoon een heel mooi relatief klein liedje, fijn hoor. Het komt van het derde album van de Noorse groep.

16. Rolling Thunder

Dan schakelen we snel over naar het vierde album van de band East of the Sun, West of the Moon uit 1990. Geen ballade deze keer maar weer wat meer de rock kant op. Een wat donkerder geluid waar de band goed laat horen welke kanten ze op kunnen gaan zonder zichzelf te verloochenen.

Velvet staat veel te laag

Leuk, al die topics met persoonlijke lijsten! Zie ze nu pas..

15. East of the Sun

Van de zelfde plaat als de nummer 16 komt nummer 15. Het titelnummer nog wel. Ik denk dat dit het eerste album was wat ik volledig leerde kennen. Overgenomen op tape wat anders . Het is een erg fraai werkje, goed gezongen door Morten en mooie muzikale accenten her en der. Een fraaie opbouw en een spanningsboog om u tegen te zeggen.

14. She's Humming a Tune

Dan nu een werkje van hun (voorlopig?) laatste werkje. Een zeer fraai zwierige popliedje. Muzikaal zeer rijk en met fijne zanglijnen. Met dit soort werk mag de band nog wel een paar albums uitbrengen, graag zelfs.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:15 uur

geplaatst: vandaag om 13:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.