MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 35 x een aha-erlebnis, vigil's a-ha Toplijst

zoeken in:
13. Living at the End of the World

Weer een liedje wat van het zelfde album af komt als het vorige. Op 13 staat Living at the End of the World. Een prachtig liedje met een refrein om te janken zo mooi. Wederom van Cast in Steel dus, een behoorlijk succesvol album welke in grote muzieklanden als Duitsland en Engeland met gemak een dikke Top 10 notering wist te behalen.

Ik zit nog steeds te wachten op een nummer dat ik ken
Ms staan ze wel allemaal in de top 10

12. Take on Me

Dan nu een hit! Nou ja enkel hit is nog wat karig, monsterhit is wellicht een betere benadering. Een nummer 1 hit in Australie, Oostenrijk, Belgie, Canada, Duitsland, Japan, Nederland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland en Amerika en dan ben ik er nog niet... In 36 landen wist het de eerste plek te behalen, in de European Chart 100 (de gemiddelde hitlijst van alle Europese hitlijsten) stond hij 9 weken op de eerste plek en het totaal verkochte singles van dit nummer is ongeveer 7 miljoen en dat is goed voor een van de beste verkochte singles ooit.

luigifort schreef:
Ik zit nog steeds te wachten op een nummer dat ik ken
Ms staan ze wel allemaal in de top 10

Nou daar is tie dan

Haha..veeeeel te laaaag

Zeker top-5 voor mij

ik heb wel het vage vermoeden dat jij ook niet alles zal kennen dus dat kan er ook nog mee te maken hebben. We hebben het over de nummer 12 dus zo slecht is dat toch niet

Klopt, ik heb wel 10-15 grote favorieten, maar die heb ik voor het overgrote gedeelte hier nog niet gezien, dus die verwacht ik in de top-11

Beetje laat dit topic gezien, jammer.
Wel al heel wat moois zien passeren, soft rains of april / cosy prisons / crying in the rain enz... en 1 van mijn absolute A-ha favorieten 'The Swing Of Things', magistraal nummer dat deel uitmaakt van het magistrale openings-drieluik Scoundrel Days/Swing of Things/I've been losing you.

De andere 2 passeren nog wel vermoed ik, hopelijk Scoundrel days pas helemaal op het einde !!!

Wow, Take On Me nu al... Ik hoop dan maar op het titelnummer van het debuut of Scoundrel Days op 1

11. Summer Moved On

a-ha goes Moody Blues noem ik het wel eens gekscherend al zit er zeker een kern van waarheid in. Het was de comebacksingle in mei 2000 die gelijk indruk maakte. Zes jaar had de band niets gedaan, althans niets onder de noemer a-ha en de band kwam en overwon. De single ging maar liefst 2,5 miljoen keer over de toonbank en wist in vele landen de top 10 te behalen en in Polen, Portugal en uiteraard thuisland Noorwegen de eerste plek te veroveren. De carriere in Amerika was dan helaas voorbij in Europa stonden ze gelijk weer op een voetstuk.

10. Living a Boy's Adventure Tale

Een uiterst fijn nummer welke op het debuut te vinden is. Een lied wat goed aangeeft dat de band meer is dan synthpop. Een mooie gedragen maar toch uptempo song die muzikaal een hoop heeft te bieden. Voor mij altijd een mooi duo met het luchtige Blue Sky (welke verder niet in de lijst staat).

Kijk mijn ultimate fave deze
Nummerrrrrrrrrrrrrrrr 1!
Blue Sky ook erg leuk ja

geweldig topic!
Blij met Summer moved on (top 10 had ook gemogen)
2 nummers nog niet genoemd en 1 ervan verwacht ik nog....
En ik hoop dat the sun always shines on tv de hele top 35 niet heeft gehaald, 1 van de niet nummers voor mij

Damn Sun Always Shines is fantastisch..wat een intro alleen al

09. Stay on These Roads

De titeltrack van het derde album van de mannen was een groot succes in de hitlijsten. De single verscheen in maart 1988 dat was twee maanden voordat het hele album het levenslicht zag. In vrijwel heel Europa een Top 10 hit waaronder Nederland dat een mooie 8ste plek voor deze mooie geproduceerde single over had. Ik zou dit toch wel als een perfecte popsong willen bestempelen.

08. Dark Is the Night for All

Zoals eerder beschreven was het vijfde album van a-ha (Memorial Beach) geen heel groot succes (naar a-ha maartstaven dan). Dark is the Night for All was daarvan de eerste single. Natuurlijk was Noorwegen goed voor een Top 5 notering maar verder de single nergens echt iets al is een 19de plek in Engeland ook weer niet heel slecht. Op moment van verschijning was ik echt helemaal gek van dit nummer en ook van het album. Nu is dat misschien ietsje minder maar nog steeds staat dit zeer fijne werkje hoog in aanzien. Een zeer nette 8ste plek in deze fraaie lijst tot gevolg.

07. Minor Earth, Major Sky

Na het vijfde album kwam uiteraard het zesde album maar zo vanzelfsprekend zoals dat nu hier staat was dat niet. De band ging na Memorial Beach (1993) in de ruststand en kwam hier in 2000 pas weer uit met het album Minor Earth | Major Sky. Het titelnummer (zonder streep) verscheen na Summer Moved On als tweede single. De videoclip is een hele mooie. De astronautenpakken die ze aanhebben komen uit de film Apollo 13. In de clip laten de twee andere Morten achter op de maan, dat is een soort van grap omdat de zanger altijd en overal te laat is en ze al vaak geroepen hebben dat ze dan maar eens zonder hem een concert/interview/fotoshoot e.d. moesten beginnen. Een fantastisch nummer met een killer intro en dito refrein.

06. The Sun Always Shines on T.V.

Er werd al over gesproken, de ene zal hem te hoog vinden staan en de andere waarschijnlijk te laag. Dus de waarheid ligt in het midden en het midden is dan blijkbaar nummer 6! Deze uptempo popsong was de derde single van het debuutalbum. Het werd net zoals de eerdere twee singles een groot succes. 5 miljoen keer ging The Sun Always Shines on T.V. over de toonbank, je zou toch voor minder. In Nederland bereikte het de 4de plek. De band had een reputatie dus ook deze keer weer een mooie clip. Het nummer werd geschreven door a-ha gitarist Paul Waaktaar-Savoy

Een ijzersterk nummer die blijkbaar niet kapot kan.

zo de Top 5 staat voor de deur, wat zal daar in staan? Zijn er mensen die durven te gokken?

na de lof in het 1991 topic verwacht ik toch wel I call your name

Casartelli (moderator)
pureshores schreef:
na de lof in het 1991 topic verwacht ik toch wel I call your name
Die zou in mijn lijstje "mis ik nog, maar verwacht ik niet meer" gestaan hebben, maar ik heb dat 1991 topic dan ook gemist. In die categorie kan ik dan nog wel Love Is Reason noemen.

Verwacht ik sowieso nog: Here I Stand and Face the Rain, Hunting High and Low en Scoundrel Days.

En dan nog één verrassing...

I've been losing you lijkt me een zekerheidje ook

Casartelli (moderator)
O ja. Ik meende dat die al geweest was, maar neen... nou, dan hebben we de topvijf denk ik.

Casartelli schreef:
In die categorie kan ik dan nog wel Love Is Reason noemen.

Ja prima nummer maar ik vrees het ergste. Waarom niet? Geen idee eigenlijk, volgende top zoveel wellicht

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Behalve het wat meer gelaagde serieuze werk hou ik ook erg van de soms haast lullige popliedjes van de band. Dit is zo'n (hit)single. Meezingen en dansen is verplicht.
Dit bood hoop voor Love Is Reason, maar goed, er kunnen maar 35 nummers in een top 35 natuurlijk.

Sun Always Shines in mijn top 5

luigifort schreef:
Sun Always Shines in mijn top 5

En in mijn top 6

Ik heb een zwak voor Cry Wolf, maar ik vrees dat die buiten de boot gaat vallen

GrafGantz schreef:
Ik heb een zwak voor Cry Wolf, maar ik vrees dat die buiten de boot gaat vallen

Ow, Time to worry now...

Gast
geplaatst: vandaag om 16:18 uur

geplaatst: vandaag om 16:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.