MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / The Big Express: de XTC top 80

zoeken in:
Het moest er eens van komen natuurlijk. Dat ik ook zo'n topic zou openen over het Liverpools duo dat met Maid of Orleans mijn interesse in popmuziek aanwakkerde. Ik ben de band altijd blijven volgen, vanuit een soort nostalgische trouw aan mijn eerste, muzikale liefde. Dat wil zeggen dat ik lang niet alles van hen even fantastisch vind. En dat OMD niet de meest intrigerende band uit mijn collectie is.

Ik heb echter een probleem met top 100 lijstjes. Nummer 1 klinkt bij mij nooit 100 keer beter dan nummer 100. Laat staan dat ik die 98 nummers daartussen naar behoren zou kunnen rangschikken. Ik doe het dus maar op mijn manier: in 25 zelfverzonnen chronologische ep's van 4 tracks.

Hopelijk houd ik het 100 songs vol, al heb ik zo mijn twijfels bij de interesse voor Orchestral Manoeuvres in the Dark, een niet onverdienstelijk hitgroepje uit de jaren '80 dat de meesten onder ons nog durven loven voor hun synthipop pionierswerk. Maar tegelijk ook een band met een wat lichter soortelijk gewicht, eentje die je niet al te ernstig moet nemen. Daarvoor richten we ons doorgaans tot Depeche Mode.

Kijk nu toch eens!

01. ELECTRICITY EP
https://www.mupload.nl/img/4lymbhrrx9lh4.jpg

Electricity / Almost / Bunker Soldiers / Pretending to See the Future

Op de eerste 7" single die het pas opgerichte Factory Records uitbracht, speelde OMD meteen haar twee grootste troeven uit. Op de A-kant ontpopte zich hun neus voor de hitgevoelige uptempo song en op de B-kant wikkelden Andy McCluskey en Paul Humphreys zich in een weemoedig synthesizerdeken.

A1. ELECTRICITY ♪

Our one source of energy
The ultimate discovery
Electric blue for me
Never more to be free

A2. ALMOST ♪

Always making statements
And moving step by step
Always acting theories
I will regret

Electricity is OMDs antwoord op Kraftwerks Radio-Activity. Elektriciteit als de energiebron waarmee de muziek van de toekomst zou gegenereerd worden. Een mooi statement als binnenkomer dus. Almost verklankt de onbereikbare afstanden die van de liefde een weemoedig affaire maken.

B1. BUNKER SOLDIERS ♪

Waves of people in strange directions
It's no use talking, there's no decisions
They gave up houses to be refugees

B2. PRETENDING TO SEE THE FUTURE ♪

We appear to be in control of our fate
Just like soldiers believe they're in control of a war
But it's moving so fast we cannot see what we've done
We're losing our eyes just to say that we've won

Bunker Soldiers en Pretending to See the Future zijn de respectieve opener en afsluiter van OMDs debuutalbum. Zoals wel vaker in de new wave flirt het duo met het militarisme. Vanuit hun studiobunker in Liverpool verkennen zij de wereld. Of er voor hen ook een toekomst is weggelegd in de muziekwereld, wordt met de nodige scepsis overwogen.

*zet in updates*

OMitD heb ik in de begin jaren zo'n 3x gezien. Daar stonden zij dan met zijn 2en op het podium.
Was altijd plezierig en goed.

Of zat er nog een drummer bij, kan me het niet meer herinneren.

Rufus schreef:
Of zat er nog een drummer bij, kan me het niet meer herinneren.

Voor 1980 stond de drummer op band en die band (Winston genaamd) stond mee op het podium.
Vanaf Enola Gay hadden Andy (bas en zang) en Paul (synths en zang) een live drummer (Malcolm Holmes).

Toch werd de live bassende en drummende band steevast een synthipop band genoemd.

Dank je Gunter (dazzler) voor je uitleg.
Misschien heb ik ze voor en na Enola Gay gezien, het is ook al weer 36 jaar geleden.

Rufus schreef:
Dank je Gunter (dazzler) voor je uitleg.
Misschien heb ik ze voor en na Enola Gay gezien, het is ook al weer 36 jaar geleden.

Stokvishallen - Arnhem, okt '80 wellicht?

Dacht dat de Factory single slechts 2 tracks had - niet da'k 'em heb

Mjuman
Denk ook aan 1980, maand weet ik niet meer.
Ja ging zeker 2x per week naar de Stokvishal (Dronkenschap is Meesterschap).
Heel jammer dat het destijds gesloten werd, was er gezellig en goedkoop.

Dan heb ik weer een virtuele ontmoeting met een MuMe-user te pakken. Mijn idee: idd oktober; zaal matig gevuld, meeste toeschouwers dromden om het podium heen - geen drummer idd, tapedeck (Revox dacht ik) pontificaal op podium. Those were the days my friend

02. MESSAGES EP
https://www.mupload.nl/img/bluqagu2b48m0.jpg

Messages / I Betray My Friends / Red Frame/White Light / Julia's Song

De fans waren het erover eens dat publiekslieveling Messages de opvolger van Electricity moest worden. Dindisc koos voor de hoekige dans van Red Frame/White Light, een single die iets te licht woog om de groep naar een hoger plan te tillen. Leuk maar vrijblijvend is niet ernstig genoeg.

A1. MESSAGES ♪

I'd write and tell you that I've burnt them all
But you never send me your address
And i've, I've kept them anyway

A2. I BETRAY MY FRIENDS ♪

You can't explain yourself
I can't explain this pain

Uiteindelijk verscheen Messages toch op single in een nieuwe versie die voller klonk en meer klemtoon legde op de baslijn. Toch zweer ik bij de synthesizerlijnen van de albumversie. I Betray My Friends was een leftover van de albumsessies die als b-kant van Red Frame/White Light werd ingezet. Zowel muziek als tekst kwamen al experimenterend tot stand tijden de opnames.

B1. RED FRAME / WHITE LIGHT ♪

Telephone box
Red on grey
Six three two
Three double 'O' three

B2. JULIA'S SONG ♪

Heavy but generalised
Sordid and wet
Someone advised me to die
Blowing your mind
'cause you know what you'll find
When you're looking for things in the sky

Red Frame/White Light is een song uit de begindagen van OMD. Toen de groep repeteerde in de buurt van de telefooncel waarvan het nummer in de song vermeld wordt. Julia's Song dateert zelfs uit de tijd dat Andy nog zanger was van The Id. Zijn toenmalige vriendin Julia Kneale schreef de getormenteerde tekst. Paul was geluidstechnicus bij deze scholierenband uit de late jaren '70.

03. ENOLA GAY EP
https://www.mupload.nl/img/lghxokqkkif4m.jpg

Enola Gay / Annex / Promise / Stanlow

Paul vond Enola Gay te poppy. Het was dan ook het eerste nummer dat Andy zonder zijn hulp geschreven had omdat zijn vriend tijd nodig had voor zijn Amerikaanse vriendin. Paul droeg zelf Promise aan als solo-compositie. Een song die het gerust tot tweede single van Organisation had kunnen schoppen. Het zwaarmoedigste album uit de carrière van OMD zou echter maar één single tellen.

A1. ENOLA GAY ♪

Enola gay
Iis mother proud of little boy today
Oho, this kiss you give
It's never ever gonna fade away

A2. ANNEX ♪

Principles never worked before
I want everything I can take
Everything I can take

Dansen op de bom. Toen Enola Gay in oktober 1980 de Britste top 10 binnenkwam, leek het zijn tijd ver vooruit. De hitparade telde toen nog weinig synthesizerhits. Er was Gary Numan, bij wie OMD in het voorprogramma had gespeeld, en er was Fade to Grey van Visage dat bijna gelijktijdig een hit werd. Annex is de b-kant die OMD op volle sterkte laat horen als elektronische pioniers in een postpunk landschap.

B1. PROMISE ♪

So far from me to be the same
I'll try again I'm here alone
I shan't forget I feel this way
And all the time you can dance until we meet again

B2. STANLOW ♪

Eternally
This field remains
Stanlow
No heart or head or mind
No season could erase
We set you down
To care for us
Stanlow

Het rijk gearrangeerde Promise is het eerste nummer waarop Paul de leadvocalen voor zijn rekening neemt. Hij schreef het voor een Amerikaanse danseres, zijn latere vrouw Maureen. Op het album gaat deze als new wave track gecamoufleerde popsong het epische werkstuk Stanlow vooraf. Een liefdesverklaring aan de olieraffinaderij waarin de meeste vaders uit de Liverpoolse rand werkzaam waren. De pompende machines van Stanlow zelf zorgen voor de hartslag van het nummer.

04. SOUVENIR EP
https://www.mupload.nl/img/ytxi9qxmejve0.jpg

Souvenir / Sacred Heart / Motion and Heart / Statues

Na het succes van Andy's Enola Gay, mocht Paul zijn Souvenir op single uitbrengen. Het hoeft niet gezegd dat Andy dat liedje een beetje te soft vond. Vierde bandlid Martin Cooper tekent mee voor de credits van deze OMD klassieker. Een nieuwe versie van Motion and Heart was één van de twee b-kanten. De single werd net zoals het album Organisation geproducet door Mike Howlett.

A1. SOUVENIR ♪

All I need is co-ordination
I can't imagine, my destination
My intention, ask my opinion
But no excuse, my feelings still remain

A2. SACRED HEART ♪

Heaven is holding my hand,
knowing she cares helps me stand.
Oh my arms open wide as she prays,
caring for me in her way.

Souvenir behoort net als Enola Gay en Maid of Orleans tot het trio classic synthipop singles waarmee Orchestral Manoeuvres in the Dark zich bijschreef in de annalen van de popmuziek. De vocale loop waarin het lied gebed is doet wat denken aan I'm Not in Love van 10cc. De 10" versie van de single heeft een extra vers. Sacred Heart is een b-kant die dicht bij In a Lonely Place van New Order komt.

B1. MOTION AND HEART ♪

Each time we tried we failed as before
From laissez faire to the knock on the door
But everything is as it should be
When you give your heart to me

B2. STATUES ♪

I never said
And though I tried
If I could leave
And sleep tonight

Motion and Heart en Statues zijn beide afkomstig van Organisation. Ik presenteer hier de gewone albumversie van Motion and Heart. Het nummer werd live aangekondigd als "for the Fred Astaire fans" en heeft inderdaad een retro grammofoon twist in zich. Statues werd live oorspronkelijk als instrumental gebracht. Toen de tekst klaar was, stapte Ian Curtis uit het leven. De titel Statues verwijst naar de standbeelden op de Joy Division hoezen van Closer en Love Will Tear Us Apart 12".

05. JOAN OF ARC EP
https://www.mupload.nl/img/txezx9hi16bin.jpg

Joan of Arc / The Romance of the Telescope / The New Stone Age / Sealand

Dindisc wilde graag meteen een nieuwe single na Souvenir en dat zou Joan of Arc worden.
Voor de b-kant werd ras een nummer gekozen dat eigenlijk nog niet helemaal klaar was.
Architecture & Morality was nog in productie toen Joan of Arc een UK top 3 hit werd.

A1. JOAN OF ARC ♪

Little catholic girl is fallin' in love
A face on a page, a gift from above
She should've known better than to give her heart
She should've known better than to ever part
Without me, without me

A2. THE ROMANCE OF THE TELESCOPE ♪

We're just waiting looking skyward as the days come down
Someone promised there'd be answers, if we stayed around

Andy droomde als kind van archeologie. Vandaar wellicht zijn fascinatie voor de figuur van Jeanne D'Arc. Hoeveel mannen hadden voor deze sterke vrouw kunnen vallen, mocht zij haar hart niet aan de Heer verpand hebben? Andy was niet tevreden over het bizarre walstempo van Maid of Orleans en schreef prompt een nieuw nummer over Joan of Arc in een soort hoempapa maat. De b-kant van de single staat stijf van de mellotron en klinkt met zijn drumroffels als een sloom broertje van Maid of Orleans.

B1. THE NEW STONE AGE ♪

Oh my god,
What have I done this time

B2. SEALAND ♪

Mother
Sister
And home

De eerste plaatkant van Architecture & Morality opent met de stomende elektro postpunk van The New Stone Age. Een song die de fans van de popdeuntjes Enola Gay en Souvenir de stuipen op het lijf moest jagen. Diezelfde plaatkant eindigt met het breed uitgesponnen Sealand, wat net als Stanlow op Organisation een soundtrack bij de thuishaven van Andy en Paul wil zijn. Dit keer is het hinterland achter de dokken met hun scheepswerven de muzikaal vormgegeven site.

06. MAID OF ORLEANS EP
https://www.mupload.nl/img/qzxqndrueqk4k.jpg

Maid of Orleans / Navigation / She's Leaving / The Beginning and the End

Nummer 1 in België, Nederland en Duitsland. Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc), zoals de single voluit getiteld werd om verwarring met zijn voorganger te vermijden, blijft tot op heden een onbetwiste klassieker uit de vroege jaren '80. De sfeer van het nummer is enigszins vergelijkbaar met die van Ultravox' Vienna. Romantisch synthipop ballades uit de catacomben van de tijd.

A1. MAID OF ORLEANS ♪

If Joan of Arc had a heart,
Would she give it as a gift
To such as me who longs to see,
How an angel ought to be

A2. NAVIGATION ♪

This, this is all
It, it ought to be
Two, two a part of me
Anymore, anymore to
Two, two hearts

Andy zat verveeld met het rustieke walstempo van zijn eerste lied over Jeanne D'Arc. Hij besloot om er een krankzinnige intro aan te breien, zodat het nummer zwaar genoeg woog om op het album te zetten. Het werd uiteindelijk pas de derde single en tegen de verwachtingen van de band in een grote hit. Met Enola Gay, Souvenir en Maid of Orleans had OMD haar afspraak met de annalen van de hitparade niet gemist. De b-kant Navigation laat nog meer experiment horen uit de opnamesessies van Architecture & Morality. Het brommende geluid in de outro is de eerste elekronische opname van Andy en Paul en is gedateerd in 1975.

B1. SHE'S LEAVING ♪

But as she left, she gave her heart
Abandoned hope and turned for home
I thought I'd ask, but then again
The more we learn, the less we know

B2. THE BEGINNING AND THE END ♪

This is where we start
This now take our hearts
Away

Vanwege het succes van Maid of Orelans wilde Dindisc She's Leaving graag als vierde single uitbrengen, maar Andy en Paul weigerden dat. Een beslissing die ze met de jaren zouden betreuren. Virgin Europa bracht She's Leaving wel op single uit, maar omdat er geen promomateriaal van bestond en het plaatje in een lelijke hoes met een stoel zat, flopte die beslissing. The Beginning and the End is de afsluiter van OMD's bekendste album. Toen de groep in 2007 een comeback maakte met een integrale uitvoering van deze LP, was dit het nummer dat me emotioneel het hardst raakte.

07. GENETIC ENGINEERING EP
https://www.mupload.nl/img/3k16est0hbspk.jpg

Genetic Engineering / 4-Neu / Radio Waves / ABC Auto-Industy

Ik zat met de taperecorder in de aanslag op de dag dat de nieuwe OMD single na meer dan een jaar wachten zijn intrede deed in de vaderlandse hitparade. Trouwe fans die na hits als Enola Gay, Souvenir en Maid of Orleans op meer van hetzelfde zaten te wachten, fronsten hun wenkbrauwen bij het horen van deze sputterende brok elektronica. Ik herinner me dat ik het een intrigerend stuk vond.

A1. GENETIC ENGINEERING ♪

(Babies, mother, hospital, scissors)
These are the lies they tell us, the future's good as sold
(Creature, judgement, butcher, engineer)
In all the things we do and know, we really must be told

A2. 4-NEU ♪

We shall be together
Face to face, all alone
When hearts will break
When dreams are made
In heaven above

Genetic Engineering en Dazzle Ships waren geen commercieel succes. Wellicht stond het experiment te centraal. OMD kreeg vaak te horen dat ze wel mooi, maar leeg klonken. Wat was hun relevantie binnen de new wave? Dansen op de chip, maar waar gingen hun songs echt over? Andy en Paul wilden op Dazzle Ships de paradox blootleggen tussen de technologische vooruitgang in de wereld en het politieke status quo van de koude oorlog. De b-kant van de single wil een ode zijn aan de Duitse elektrogroep Neu.

B1. RADIO WAVES ♪

Through america to albania.
Over reagan's head, under moscow's bed.
To the warsaw pact and the nato pact.
Down this cul de sac, never turning back

B2. ABC AUTO-INDUSTRY ♪

Frankenstein's monster...

Radio Waves is voor velen de gemiste derde single van het vierde OMD album. Het nummer heeft een zekere rock drive. De riff dateert dan ook uit de tijd dat Andy nog bij The Id zat, want John Floyd kreeg mee credits voor de song die op Dazzle Ships in een vanzelfsprekende elektro jas werd gestoken. ABC Auto-Industy is het nummer waarmee OMD de met een merkwaardig decor uitgedoste Dazzle Ships optredens off stage begon. De compositie die het ritme uit de A-kant van het album haalt.

08. TELEGRAPH EP
https://www.mupload.nl/img/tbsdzwepqsygv.jpg

Telegraph / Silent Running / Dazzle Ships / The Romance Of The Telescope

Eigenlijk moest het dansbare Telegraph de eerste single van Dazzle Ships worden, maar de groep was niet tevreden met de album mix. Het nummer miste een instrumentale brug die gek genoeg wel in de 12" versie en het live arrangement van de song was opgenomen. Op OMDs eerste CD verzamelaar uit 1988 staat een nieuwe remix van Telegraph zoals het nummer min of meer bedoeld was.

A1. TELEGRAPH ♪

I've got a telegraph in my hand
Words on paper, written in sand
We've got telegraph, right across this land
It doesn't mean a damn thing

A2. SILENT RUNNING ♪

We're walking on air
We're taking our time
But God only knows
This isn't reason or rhyme

Telegraph haalde in Vlaanderen de tipparade, maar kon het gebrekkige succes van Dazzle Ships niet keren. De b-kant van de single was een zes en halve minuut durende instrumentale track met als titel 66 And Fading. Daarvoor had Paul de akkoorden van de albumtrack Silent Running omgedraaid en vertraagd. Het zegt iets over OMDs compositorische bloedarmoede als je dat gegeven optelt bij het feit dat de demo van Telegraph nog uit de Architecture & Morality sessies stamde.

B1. DAZZLE SHIPS (Parts II, III & VII) ♪

Blue

B2. THE ROMANCE OF THE TELESCOPE ♪

Over decades, now this romance has sustained us all
Never questioned, only giving what it made us for

Dazzle Ships en The Romance Of The Telescope klinken als een tweeluik. Net als de afsluiter Of All The Things We've Made was TROTT een b-kant uit de A&M sessies die voor Dazzle Ships opnieuw gemixt werd. Een aanpak die opnieuw getuigt van het gebrek aan nieuw materiaal. Nieuw is de instrumentale titeltrack wel. Een erg mooi voorbeeld van hoe OMD erin slaagt om het industriële geluid in contrast te zetten met onze emoties. Een zinkende onderzeeër die kermt als een stervende walvis.

Andy en Paul hebben meermaals in interview aangegeven dat The Romance Of The Telescope
de compositie is waar ze het meest trots op zijn. De song die de essentie van de OMD sound vat.
Het nummer beheerst in ieder geval de balans tussen het zwaarmoedige en het lichtvoetige.

09. MANOEUVRES mini-LP
https://www.mupload.nl/img/p6mst6rhvx8ru.jpg

Electricity / Messages / Enola gay / Souvenir / Maid of Orleans / Genetic Engineering

De vier old school OMD albums liggen achter ons. De pioniersjaren zijn voorbij.
Andy en Paul waren tussen 1979 en 1983 hun eigenste zelf wanneer het op musiceren aankwam.
Het succes ging drie albums in stijgende lijn, maar kreeg een knauw met het te complexe Dazzle Ships.

In 1983 was de hitparade het territorium van Duran Duran, Spandau Ballet, Culture Club en Wham!
Korte kapsels, kantoorhemden en stropdassen waren niet langer in de mode. OMD kon inpakken.

We blikken even terug op die vier albums aan de hand van zes klassiekers.
Maar we steken ze de bovenstaande opmerking indachtig in een nieuw kleedje.
Zes alternatieve versies die een uniek licht werpen op de genesis van de grote hits.

A1. ELECTRICITY (factory version) ♪

Electricity zoals het nummer te horen was op de legendarische Factory Records release.
Het is OMDs eigen demoversie die de A-kant haalde in plaats van Martin Hannetts productie.

A2. MESSAGES (10" version) ♪

Messages in zijn 10" hitversie met een nieuw baslijn en een vollere productie.
De synthesizerlijnen zijn naar de achtergrond verbannen. De 7" versie was een edit.

A3. ENOLA GAY (peel session version) ♪

Peel Session van Enola Gay, een paar maanden voor de single release.
Baslijn, melodie en tekst zijn al klaar, maar het arrangement mist duidelijk body.

B1. SOUVENIR (10" version) ♪

De 10" versie van Souvenir met het extra vers is de oorspronkelijke.
Wellicht vond men het nummer krachtiger in zijn bekende, gekortwiekte vorm.

B2. MAID OF ORLEANS (live version) ♪

De gebalde live versie met molenwiekende zanger zoals die te horen (en te zien) was
op de video van OMDs concert Live at the Drury Lane dat eind 1981 werd opgenomen.

B2. GENETIC ENGINEERING (12" version) ♪

De 12" versie van Genetic Engineering wordt ook wel eens de 312mm versie genoemd.
Ze bevat een paar langere instrumentale stukken die de song iets muzikaler maken.

Het contract dat OMD eind 1979 met Virgin (Dindisc) had getekend
stipuleerde dat de band zeven albums in zeven jaar tijd moest uitbrengen.
Nog drie exemplaren te gaan dus en nog maar drie jaren tijd.

10. LOCOMOTION EP
https://www.mupload.nl/img/piiecf1vms2j0.jpg

Locomotion / Her Body in My Soul / Junk Culture / Love and Violence

Ik zat in bad met mijn transistorradio naast me toen het vrolijke Locomotion werd afgekondigd als de nieuwste OMD single. Was dat even wennen zeg aan de opvallende lichtvoetigheid ervan. Ruim één jaar na het experimentele Dazzle Ships was OMD terug met een pure popplaat.

A1. LOCOMOTION ♪

I'm staring through the window
Wondering where you are
Moving through the landscape at a million miles an hour

A2. HER BODY IN MY SOUL ♪

Thank you for the good time, was all she said.
Black rose in my pocket, was all she left.

Locomotion mag dan wel een Benelux top 10 hit zijn geweest, het is toch wel een opvallende stijlbreuk met het verleden. De haast sissy vocalen, de blazerspartijen en de synthetische steeldrums voeren je als luisteraar mee naar de Montserrat studio's waar de nieuwe OMD werd ingeblikt. De b-kant Her Body in My Soul laat eenzelfde popgeluid horen, maar zonder de opsmuk zoals die beschreven werd bij Locomotion.

B1. JUNK CULTURE ♪

...

B2. LOVE AND VIOLENCE ♪

She walks real slow
Talks like an animal
What am i supposed to do

De titeltrack van Junk Culture loopt als een trein. Lekkere baslijn, zuiderse percussie, gesmoorde blazers en ondeugend gegniffel. Het venijnige en door de Fairlight overstuurde Love and Violence opende de tweede plaatkant. Het was lang de werktitel van het album, maar Junk Culture omschreef beter het statement dat OMD wilde maken. Hoe relevant is onze muziek? We zijn gewoon onderdeel van de wegwerp popcultuur.

Merk op dat Her Body in My Soul (de b-kant) en Love and Violence (de albumtrack)
niet alleen inhoudelijk eenzelfde gevoel oproepen: dat van het door een dame vertrappeld hart.
Ook muzikaal zijn ze een echo van elkaar, alsof Love and Violence de definitieve versie van de song is.

ps. Wie de originele versie van Love and Violence op CD wil, komt bedrogen uit met de 2CD deluxe editie. Daarop werd per vergissing een kortere take van het nummer geremasterd.

11. TALKING LOUD AND CLEAR EP
https://www.mupload.nl/img/jr8qrghjx4fi4.jpg

Talking Loud and Clear / Garden City / Tesla Girls / Never Turn Away

Drie singles op één zelfverzonnen EP. We zitten dan ook in de fase dat OMDs singlewerk met kop en schouders boven de doorsnee albumtrack uitstak. Locomotion haalde in de Benelux moeiteloos de top 10, Tesla Girls nauwelijks de top 20. En Never Turn Away werd eigenlijk alleen in de UK gepromoot.

A1. TALKING LOUD AND CLEAR ♪

Talking loud and clear, saying just what we feel
Lying in the grass, we've got time on our hands
Body next to body with silence all around
We understand each other but didn't make a sound

A2. GARDEN CITY ♪

I wanna live in a garden city
marble and glass between heaven and hell
I wanna dream when the lights go down
I wanna save my soul don't wanna fuck around
trading heaven for a living in a city made of gold

Talking Loud and Clear begon als een vingeroefening op de fairlight. De song begon pas echt te sprankelen als saxofonist/keyboardspeler Martin Cooper er een blazersarrangement bij noteerde. De behoorlijk melige melodie wordt in een zodanig gezapige retrostijl vorm gegeven dat het antieke behangpapier van de hoes er vrolijk van wordt. Mijn favoriete OMD single hoes trouwens.

B1. TESLA GIRLS ♪

Tesla girls Tesla girls
Testing out theories
Electric chairs and dynamos
Dressed to kill they're killing me
But heaven knows their recipe

B2. NEVER TURN AWAY ♪

Save it for the next time
Hands over my head
Faintest sound of lightning
Faintest sound I heard
I'll never, no, no
I'll never...

De als New Order stuiterende beats van Tesla Girls ondersteunen een behoorlijk fijne melodie. Tesla Girls zijn moderne meiden die zich zorgeloos bedienen van de meest hippe elektro huishoudspullen. Geen staafmixers of wafelijzers, maar lady shaves en haardrogers. Never Turn Away is het meest donkere nummer van Junk Culture. Een beetje het Every Breath You Take van OMD met de immer romantische Paul in een vocale hoofdrol. En met een groeibriljant van een synthesizerarrangement.

ps. Wie de originele versie van Tesla Girls op CD wil, komt bedrogen uit met de 2CD deluxe editie. Daarop werd per vergissing een kortere take van het nummer geremasterd. Alweer dus...

Talking Loud And Clear en Tesla Girls, voorlopig de twee beste post Architecture & Morality-nummers van OMD voor mij

De videoclip van die laatste is trouwens ook behoorlijk hilarisch, best eens een kijkbeurt waard!

12. SO IN LOVE EP
https://www.mupload.nl/img/embllcfiuxe68.jpg

So in Love / Concrete Hands / 88 Seconds in Greensboro / The Native Daughters of the Golden West

De nieuwe OMD single had opnieuw overtuigende top 10 papieren bij zich. In productie van Stephen Hague (bekend van zijn werk met Pet Shop Boys en nadien ook met New Order) wordt een classic popsong afgeleverd. So in Love valt op door zijn gitaar licks en zijn falsetto refrein. Op het album Crush probeerde OMD zich bewust te profileren als popband in plaats van als synthesizer duo.

A1. SO IN LOVE ♪

Talk to me, don't lie to me, save your breath
Don't look at me, don't smile at me, just close your eyes
I was so impressed by you, I was running blind
I would fall for every trick, every twist of mind

A2. CONCRETE HANDS ♪

Boy saw the girl
And the girl saw the boy
They gave each other objects
To remind them of that night

So in Love was tot dan toe hun meest mainstream klinkende, maar bleef onder meer door zijn hobbelige baslijn klinken als een OMD product. Meer nog, de b-kant Concrete Hands gooit alle clichés uit de late jaren '80 OMD sound op één hoop en maakt er een prettig in het gehoor liggende cocktail van. Wie naar de hoes van So in Love kijkt, ontwaart misschien een telefoon, een gitaarplug, een keyboard, drumsticks en een bliksemschicht die voor saxofoon kan doorgaan. Een zoekplaatje voor de fans.

B1. 88 SECONDS IN GREENSBORO ♪

They're heading for a shallow grave
With a big black cross by a tall white house
To a place down south, we won't forget
To be stabbed in the back by a man they met

B2. THE NATIVE DAUGHTERS OF THE GOLDEN WEST ♪

The native daughters of the golden west
They talk all day, but we were not impressed

Met dit tweeluik werd de voor mij sterkste post Dazzle Ships plaatkant geopend. Eerst krijgen we een maatschappelijk relevante rocksong die overgaat in een stormachtig nummer dat in zijn arrangement nog het dichtst bij de oude OMD sound aanleunt. Het mag opvallen dat heel wat titels en onderwerpen, alsmede de op Edward Hopper geïnspireerde albumhoes van Crush naar Amerika verwijzen.

Native Daughters

13. LA FEMME ACCIDENT EP
https://www.mupload.nl/img/bmiu4hlnqpkrz.jpg

La Femme Accident / Firegun / If You Leave / Crush

Het is me nog steeds een raadsel waarom ik als trouwe OMD fan de opvolger van So in Love nooit bij mijn platenboer gevonden heb. Ook in tweedehandswinkels en op beurzen kwam ik Secret nergens tegen. Ik heb het tien jaar geleden op eBay van een Duitser moeten kopen. De single met Paul in de hoofdrol kan me misschien mede door dat avontuur minder bekoren dan het barokke La Femme Accident.

A1. LA FEMME ACCIDENT ♪

La femme accident
A woman full of want
Her heart's on the line
You haven't go the time
She suffers like some joan of arc

A2. FIREGUN ♪

Hear us pray
Sisters slay your brothers
Mothers slay your sons
Heaven isn't waiting anymore

Een moderne Joan of Arc met een subliem synthetisch strijkarrangement. Mensen die de eerste verzamelaar van OMD op CD kochten kregen een verschrikkelijker 12" remix te horen die het nummer behoorlijk verminkte. Luiste naar de originele versie. Een top 20 hit in Vlaanderen die nog regelmatig voorbij komt op de radio. De b-kant Firegun laat een wat meer maatschappijkritische OMD horen.

B1. IF YOU LEAVE ♪

If you leave, don't leave now
Please don't take my heart away
Promise me just one more night
Then we'll go our separate ways

B2. CRUSH ♪

Rain rain
Go away
I can't stand this one more day
I'll close my eyes
I'll shut my brain
I can't stand this
Fucking rain

If You Leave zorgde eindelijk voor de doorbraak van OMD in de US. Een dikke top 10 hit werd dit nummer uit de film Pretty in Pink. Het succes van deze single (in Europa deed hij nauwelijks wat) bezorgde OMDs actuele album een boost. Hoewel If You Leave er niet op stond, blijft Crush door de miljoenen kopers in de States het meest verkochte OMD album. De titeltrack werd opgebouwd uit samples van Japanse reclameadvertenties (in Concrete Hands kon je er al een paar horen). OMD goes brass and jazz.

14. (FOREVER) LIVE AND DIE
https://www.mupload.nl/img/umpxsk33ueour.jpg

(Forever) Live and Die / This Town / The Pacific Age / Watch Us Fall

7 albums in 7 jaren stipuleerde het contract dat OMD met Virgin had afgesloten. Het laatste album in die rij werd inderhaast bij elkaar gesprokkeld. Er was weinig tijd om songs te laten rijpen. En er werd opgenomen met de meest digitale technieken die de muziek uit de tweede helft van de jaren '80 vandaag zo synthetisch fout en gedateerd laten klinken.

A1. (FOREVER) LIVE AND DIE ♪

I look at all of the people
Doing it over and over
You're never getting older
I wish that you could be here
I hope that you and I
Made the same mistakes
Baby..
Before I go

A2. THIS TOWN ♪

Couldn't you believe me,
for once you could believe me.
But every small emotion,
that you treasured so completely.
We're a failing combination,
like no other two I know

(Forever) Live and Die zou OMDs grootste Benelux hit worden na Maid of Orleans. Andy en Paul hadden het in de hitlijsten in ieder geval langer uitgezongen dan de meest new romantics of synthipopduo's die hen ten tijde van Dazzle Ships als saai en ouwbollig hadden overtroefd. Paul zingt nog eens lead op zijn eigen song en de Schotse broertjes Weir zorgen voor een fraai blazersarrangement. De jazzy b-kant This Town vind ik sterker dan menige albumtrack.

B1. THE PACIFIC AGE ♪

The Pacific Age
Comes down like rain
Washing over us again and again
It's spreading west
Like a speeding train
As the wheels slow down and we lose the game

B2. WATCH US FALL ♪

And time stood still
In a distant town
I know you
I know you much too well
Last year you said
It's time to settle down
Last time I saw you
You were still running around

De titelsong van The Pacific Age voorspelt hoe de naties uit de Stille Ocean (met Japan op kop) de wereldeconomie zullen overnemen van het eens zo welvarende westen. Een idee dat uiteraard mee werd ingegeven door de muziek-technologisch ontwikkelingen van onder meer het Sony imperium. Watch Us Fall is de afsluiter van het zevende OMD album. De groep is moe en aan een pauze toe. Die komt er in de vorm van de verzamelaar In the Dark: The OMD Singles.

15. IN THE DARK - mini LP
https://www.mupload.nl/img/oe0eh2nohgxos.jpg

In the Dark was de subtitel van de eerste OMD verzamelaar uit 1988. De CD-versie telde vier bonustracks, waaronder twee extended versies (van La Femme Accident en We Love You). Omdat we van de laatste twee albums een paar minder tot de verbeelding sprekende singles hebben overgeslagen, krijgen ze hier een herkansing in hun soms verrassende 12" versie.

A1. TALKING LOUD AND CLEAR (12" version) ♪

De 12" versie van Talking Loud and Clear laat goed horen dat het hier een proefstuk op de Fairlight betreft. Het nummer kent hier twee bewegingen: een soort instrumentale proloog en daarna een langgerekte versie van de song zelf. De drums verraden daarbij dat het om een andere take gaat.

A2. WRAPPUP (7" en 12" version) ♪

Wrappup is een naakte versie van de Junk Culture albumtrack All Wrapped Up. Ontdaan van zijn steeldrums en blazersarrangement krijgen we een idee hoe het nummer in zijn demofase moet hebben geklonken. Het werd een tijdje getipt als vierde single van het album. Die rol zou Never Turn Away te beurt vallen. Wrappup is te vinden op de 7" en 12" release van die song.

A3. SECRET (12" version) ♪

Het wat lichtvoetige Secret klinkt in zijn 12" versie een pak potiger. Dat komt onder meer omdat drums en bas een prominentere rol krijgen in de mix. Het Valentijnslied van Paul wordt zoals we dat van hem gewoon zijn dromerig gezongen. De vrouwelijke vocalen zijn van zijn toenmalige vrouw Maureen.

B1. WE LOVE YOU (12" version) ♪

We Love You werd beschouwd als een ode aan de fans. Het nummer kreeg een behoorlijk rocky arrangement en het refrein nodigde uit tot meezingen. De 12" versie zet nog meer in op gitaren en op de percussie. De b-kant van de single was een verrassende dub versie van de song.

B2. SHAME (12" version) ♪

Shame was een albumtrack van The Pacific Age waaraan de broers Neil en Graham Weir hadden meegewerkt. Zij trokken vanaf Junk Culture mee op tournee om OMD te ondersteunen op bas (zo kon Andy vrij zingen) en blazers. De heropgenomen versie uit 1987 laat horen hoe prematuur de album versie was.

B3. DREAMING (12" version) ♪

Dreaming was de nieuwe single die The Best of OMD moest trekken. Een nieuwe en uiterst hip vormgegeven popsong. De groep kondigde een rustperiode aan die zou uitdraaien in een split. Maar daarover in een volgend hoofdstuk meer.

Ps. In tegenstelling tot zijn 12" versie is de 7" versie van Shame nog nooit op CD verschenen.

16. SAILING ON THE SEVEN SEAS EP
https://www.mupload.nl/img/xeywnjveba07k.jpg

Saling on the Seven Seas / Burning / Was It Something I Said / Apollo XI

Ik kocht Sailing on the Seven Seas in de week van zijn release. Toen ik de single beluisterd had, bekroop me een merkwaardig gevoel. Het was alsof ik de aanwezigheid van Paul gemist had. De videoclip gecheckt en nadien ook de artikels gelezen. Paul en Andy waren uit elkaar gegaan. Paul nam drummer Malcolm en toetsenist/saxofonist Martin mee en vormde The Listening Pool. Andy mocht de naam en het succes behouden. Sailing on the Seven Seas werd een stevige top 3 hit in de UK.

A1. SAILING ON THE SEVEN SEAS ♪

People try and drag us down
So we learn to swim before we drown

A2. BURNING ♪

Destiny, comes knocking on your door
Takes you where, the money meets the floor
Jealousy comes creeping up on you
And makes you do those things that you hate to do

Sailing on the Seven Seas had een soliede beat. Co-writer en drummer Stuart Kershaw drukte mee zijn stempel op het nieuwe album. Sugar Tax zou het oude, analoge OMD-geluid weer naar de voorgrond halen in nieuwe en eigentijdse songs. B-kant Burning laat horen dat Andy mee was met zijn tijd. Met beats die begin jaren '90 vanuit Manchester de Britpop definieerden.

B1. WAS IT SOMETHING I SAID ♪

I'm know I'm not perfect
I wanted to be
I have this big mouth
It always contradicts me
You say you don't know
I say anything goes

B2. APOLLO XI ♪

It's one small step for man
One giant leap for mankind

Was It Something I Said laat goed de match met het vintage OMD arrangement horen. Andy wrijft zichzelf de nodige grootspraak aan die wel eens leidt tot een breuk. Alle love songs op Sugar Tax hebben een twist en zouden evengoed over het stukgelopen partnerschap tussen Andy en Paul kunnen gaan. Op Apollo XI schept McCluskey een indrukwekkende soundtrack bij de 20ste verjaardag van de maanlanding.

Andy gaat in de jaren '90 dus drie albums lang solo.
Wat een kleine stap voor OMD had kunnen zijn, lijkt een reuzensprong solo.
Op Sugar Tax is het bibberen en betaalt hij de compositorische prijs van de split.
Maar het avontuur draait positief uit. OMD staat met de bijhorende hits weer op de kaart.

17. PANDORA'S BOX EP
https://www.mupload.nl/img/ep0910k2s8f75.jpg

Pandora's Box / All She Wants Is Everything / Then You Turn Away / Walk Tall

Wat mij betreft de beste OMD single van de jaren '90. Met een geweldige zwart wit videoclip die helemaal op maat geknipt is van het onderwerp Louise Brooks, een femme fatale van de stomme film. Misschien wel Andy's Joan of Arc (let op de hoes) van de jaren '90. Miljoenen mannenharten sneller doen slaan, maar tegelijk onbereikbaar zijn achter dat witte doek.

A1. PANDORA'S BOX ♪

And all the stars you kissed
Could never ease the pain
Still the grace remains
And though the face has changed
You're still the same

A2. ALL SHE WANTS IS EVERYTHING ♪

In splendid isolation,
You will drift from day to day
I gave you everything I could
Yoúve thrown it all away

Pandora's Box deed het niet onaardig in continentaal Europa. Daar was de single Sailing on the Seven Seas het publiek wat ontgaan. De bruisende b-kant All She Wants Is Everything was bedoeld voor Sugar Tax, maar moest plaats ruimen voor het lullige Speed of Light, een song die op de valreep aan de langspeler werd toegevoegd. Toch koos Virgin (terecht) voor andere single kandidaten.

B1. THEN YOU TURN AWAY ♪

There's people saying that it's obvious
That I'm wasting my time on you
And people saying that it's obvious
That I've fallen in love, it's not true

B2. WALK TALL ♪

Remember the days we spent
Just lying on your bed
Remember how crazy we went
Right out of our heads

Voor het midtempo Then You Turn Away bijvoorbeeld. Een love song die deed denken aan Paul single Never Turn Away uit 1984. Zoals reeds aangegeven leest de fan tussen de regels van de ordinaire love song over de breuk tussen Andy en Paul. Walk Tall opent met een sample uit Miserere Mei van Allegri en danst dan zachtjes begeleid door Kraftwerkiaanse percussie op een Manchester beat.

De fantastische clip.

Gaan we nog een Call my name (heerlijke single mix) EP krijgen of zoeven we door naar het meest discutabele album van Andy en co.

Call My Name heb ik in extremis door Walk Tall vervangen.
Ik geef toe dat de remixen best aardig zijn, maar ik krijg bij Call My Name
Sister Mary Says-achtige kriebels en die zal ik bij dat laatste nummer toelichten.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:27 uur

geplaatst: vandaag om 20:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.