menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / The Big Express: de XTC top 80

zoeken in:
avatar van dazzler
Waarom moet het eigenlijk altijd een Top 100 zijn?
Ik ben een man van de 80s, dus vanaf nu een Top 80.

THE MENINBLACK: DE STRANGLERS TOP 80
https://www.mupload.nl/img/n2jbqrxtntov8.jpg

Eerst was er No Mercy en daarna Skin Deep en Aural Scupture.
Feline volgende en dan bleek ook Golden Brown nog van hen te zijn.

Rattus Norvegicus en The Meninblack en daarna de andere albums uit de bib.
Ik werd een fan en dan vooral van de tongue-in-cheek teksten van Hugh Cornwell.
Toen hij de band verliet, hield ik op met fan te zijn. Wat moest ik zonder zijn orakel?

In 80 songs nummer ik mijn liefde met de nieuwsgierige lezer.
Ik doe dat zoals ik dat zelf het liefste doe: in zelf verzonnen EP's van 4 (of 6) songs.
Omdat in dat compacte formaat de essentie vaak beter uit de verf komt.

Een reis die loopt van Rattus Norvegicus (1977) tot 10 (1990).

ps. De foto hierboven heb ik terug moeten spiegelen (zie watermerk) omdat hij gespiegeld stond.

avatar van dazzler
01. RATTUS NORVEGICUS EP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/11000/11660.300.jpg

(Get a) Grip (on Yourself) / London Lady / Sometimes / Hanging Around

A1. (GET A) GRIP (ON YOURSELF) ♪
Deze single werd net als het debuutalbum van The Stranglers opgenomen eind 1976.
Bedoeling was om een live set als eerste langspeler op de markt te brengen, maar uiteindelijk
werd er toch met producer Martin Rushent in de studio gedoken om 15 nummers op te nemen.


A2. LONDON LADY ♪
De debuutsingle van The Stranglers verdeelt de hoofdvocalen netjes over de twee kanten.
In London Lady mag bassist JJ Burnel zijn hese roepstem aan de microfoon toevertrouwen.
Op (Get a) Grip (on Yourself) smeert Hugh Cornwell ons zijn snerende stembanden aan.


B1. SOMETIMES ♪
Het album Rattus Norvegicus begint met een vuist van een binnenkomer.
Meteen krijg je een perfecte staalkaart van het muzikale geluid van deze band.
Wurgende bas, strakke drums, klaterend orgeltje en snerpende gitaren.


B2. HANGING AROUND ♪
The Stranglers werden opgericht in 1974 en timmeren dus al drie jaar aan de weg.
Omdat ze bij gebrek aan betere geluidsapparatuur staan te schreeuwen op het podium
worden ze al snel helden in de punkscene. Maar hun muziek heeft veel meer diverse wortels.


De eerste drie albums van The Stranglers zijn hun drie punkplaten.
Telkens is Martin Rushent de producer en die scherpt het ruige geluid van de groep.
Rattus Norvegicus is zonder twijfel de meest gevarieerde van deze eerste set LP's.

avatar van dazzler
02. PEACHES EP
https://www.mupload.nl/img/esjwmiszhqzyk.jpg

Peaches / Go Buddy Go / Goodbye Toulouse / Down in the Sewer

A1. PEACHES ♪
Radiostations hadden een vette kluif aan deze pseudo reggae single.
Als een stel hitsige rioolratten geilen The Stranglers over de stranden.
Daarbij vrank de sappigheden van de andere kunne benoemend.


A2. GO BUDDY GO ♪
Het lijkt erop dat gitarist Cornwell en bassist Burnel de zaken op 45 toeren netjes verdelen.
Net zoals bij de voorganger mag de andere leadzanger loos gaan op de b-kant van het schijfje.
Go Buddy Go is een pretentieloze rocker die wellicht daarom niet op het album geraakte.


B1. GOODBYE TOULOUSE ♪
Zo hoor ik de jongens dus het liefst. Een nummer met een glimp van wat later zal komen.
Dat mag je ook letterlijk nemen, want de voorspellingen van Nostradamus zijn hier een thema.
The Stranglers hebben altijd graag met het paranormale gegoocheld. Eindigt met een atoombom.


B2. DOWN IN THE SEWER ♪
Een epos in vier bedrijven. The Stranglers zijn geen echte punkband.
Daarvoor zijn de invloeden echt te divers. Neem nu hun toetsenist Dave Greenfield.
Die sleet zijn debuutjaren in een paar progrock bands. De ratten zijn maar een dekmantel.


The Stranglers scoren met hun tweede single meteen een UK top 10 hit.
Ze worden een handje geholpen door de immer preutse BBC die het nummer bant
tot er een gekuiste versie wordt ingestuurd waarin een paar woorden zijn vervangen.

De naam van vetzakken zullen ze nog een paar jaren met zich meedragen.
Riep er iemand "parels voor de zwijnen"? Het is maar hoe je het bekijkt.

O ja, over Nostradamus gesproken.
Naar het schijnt bevat de hoes van Rattus Norvegicus in de kamer
voorwerpen die naar de meeste van de nog te maken albums verwijzen.
Met bijvoorbeeld helemaal achteraan in het venster een meninblack silhouet.

avatar van dazzler
03. NO MORE HEROES EP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5872.300.jpg

Something Better Change / Straighten Out / I Feel Like a Wog / Dead Ringer

A1. SOMETHING BETTER CHANGE ♪
Nauwelijks een half jaar na het debuutalbum verscheen de derde single.
Met Burnel op leadzang horen we een nummer dat de punkattitude in zich draagt.
De song behoorde tot het handvol leftovers uit de vorige sessies dat werd opgespaard.


A2. STRAIGHTEN OUT ♪
Hetzelfde gold voor de B-kant, die officeel een dubbele A-kant bleek te zijn.
Dit keer met Cornwell achter de microfoon om de ego's in de groep ter wille te zijn.
We horen een nummer dat structureel iets complexer in elkaar zit.


B1. I FEEL LIKE A WOG ♪
In die compositorische complexiteit verschilt No More Heroes van zijn voorganger.
De LP opent met een nieuwe song, wat te horen is aan het meer geavanceerde keyboardgeluid.
Met het schimpende I Feel Like a Wog voedt de band de controverse rond haar identiteit.


B2. DEAD RINGER ♪
The Stranglers hebben nog een derde zanger aan boord.
Al zal hij zijn vocale hoofdpartijen beperken tot de eerste albums.
Dave Greenfield laat zijn nogal geschifte stemgeluid los op de luisteraar.


No More Heroes bevat een paar nummers uit de Rattus Norvegicus sessies.
Bitching, Something Better Change, Peasant in the Big Shitty en School Mam.

buizen
dazzler schreef:
02. PEACHES EP
(afbeelding)

Peaches / Go Buddy Go / Goodbye Toulouse / Down in the Sewer

O ja, over Nostradamus gesproken.
Naar het schijnt bevat de hoes van Rattus Norvegicus in de kamer
voorwerpen die naar de meeste van de nog te maken albums verwijzen.
Met bijvoorbeeld helemaal achteraan in het venster een meninblack silhouet.

Fijne trivia.

avatar van dazzler
04. NO MORE HEROES EP
https://www.mupload.nl/img/rwtea22dkgohe.jpg

No More Heroes / Dagenham Dave / 5 Minutes / Rok It to the Moon

A1. NO MORE HEROES ♪
Geen punkcompilatie zonder No More Heroes, zo lijkt het wel.
De opvolger van Something Better Change is er meteen de pendant van.
Want er moest wat veranderen, maar wat en door wie is niet meer zo duidelijk.


A2. DAGENHAM DAVE ♪
The Stranglers hadden zo hun eigen helden en Dagenham Dave was er één van.
Een die hard fan die te vroeg het leven liet. Het brengt me ook bij de imagoproblemen
van de band die via hun bassist sympathieën koesterde voor onder meer de Hells Angels.


B1. 5 MINUTES ♪
Dat er met de zwarte gordel van karatekid JJ Burnel niet gelachen moest worden,
was voelbaar in deze non-album single die beschrijft hoe de Strangler vijf minuten te laat kwam
om de gauwdieven in zijn appartement bij de kraag te vatten en vakkundig dood te knijpen.


B2. ROK IT TO THE MOON ♪
Op de B-kant van hun vierde UK top 10 hit op rij laten The Stranglers een ander geluid horen.
Hoekiger (ik moet aan Devo denken) en elektronischer dan we van hen gewend waren.
Een evolutie die ze tijdens hun punkdagen zullen doortrekken op de derde LP.


Op de eerste twee albums is de rolverdeling tussen zanger en gitarist Hugh Cornwell
en zanger en bassist JJ Burnel in evenwicht. Beide rockers dragen evenveel materiaal aan
en spelen met het idee om op de volgende langspeler elk één plaatkant vol te schrijven.

avatar van dazzler
05. BLACK AND WHITE EP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/11000/11661.300.jpg

Tank / Nice 'N' Sleazy / Sweden (All Quiet on the Eastern Front) / Toiler on the Sea

A1. TANK ♪
Een zekere vorm van maatschappijkritiek krijgt de boventoon op de eerste plaatkant.
Wie nu nog niet door heeft dat dit bandje muzikaal rijker is dan de doorsnee punkband
heeft het niet begrepen. Tank is een forse binnenkomer die je meteen plat walst.


A2. NICE 'N' SLEAZY ♪
Nice 'N' Sleazy wordt de eerste en enige single die van het album getrokken wordt.
Dat ze het vetzakkenimago ook aan zichzelf te danken hebben, bevestigen ze natuurlijk
door de song, net als Peaches, door de Strangleriaanse reggae mangel te halen.


B1 SWEDEN (ALL QUIET ON THE EASTERN FRONT) ♪
Een veel betere single was Sverige, de in het Zweeds gezongen versie van Sweden.
Cornwell studeerde er ooit biologie en heeft dus nog een eitje te pellen met het land.
Er bestaat een videoclip. De song was dus ook in zijn Engelse versie een singlekandidaat.


B2. TOILER ON THE SEA ♪
Voor de fans is Toiler on the Sea het prijsnummer van het album.
The Stranglers zullen zich later nog meermaals aan de maritieme metafoor wagen.
De new wave band A Flock of Seagulls dankt zijn naam aan deze bruisende compositie.


Hugh Cornwell hield woord en alle nummers op de A-kant van de LP waren van zijn hand.
Ik pik er vier uit die ons wat meer konnen leren over de snerende gitarist van The Stranglers.

Op Black and White trekt de groep de lijn door met het hanteren van mee complexe songstructuren.
De keyboards hebben alweer een upgrade ondergaan en de teksten worden maatschappijkritisch.
Toch blijft de groep voor de pers in de hoek van de vrouwonvriendelijke punkzwijnen zitten.
Producer Martin Rushent behoudt dan ook de wurgende punksound van de band.

avatar van dazzler
06. WALK ON BY EP
https://www.mupload.nl/img/5uqyteyeuf4q9.jpg

Do You Wanna? / Death and Night and Blood (Yukio) / Curfew / Walk On By

A1. DO YOU WANNA? ♪
De barracuda bas van JJ bijt zich vast in je luisterbrein.
Steevast vooraan in de productie om de groepsnaam eer aan te doen.
De track wordt ons door de strot gesnauwd door keyboardspeler Greenfield.


A2. DEATH AND NIGHT AND BLOOD (YUKIO) ♪
Een andere, zelf gezongen Burnel nummer zit in een crossfade met zijn voorganger.
Misschien wel omdat beide korte songs moeilijk op eigen benen staan. Het mag duidelijk zijn
dat JJ oerdegelijke riffs uit zijn bas kan schudden, maar hulp behoeft om er een song van te maken.


B1. CURFEW ♪
Zo krijgt hij twee helpende handen van Dave Greenfield aangeboden voor Curfew.
Die man weet met zijn eigenzinnige progrock insteek steeds voor de nodige verrassing te zorgen.
In het sloganeske meebrulrefrein (waar het album zijn titel haalt) herkennen we de vuist van Cornwell.


B2. WALK ON BY ♪
Laten we er deze waanzinnig sterke cover van de Burt en Bacharach klassieker bijhalen.
Aanvankelijk gratis op EP bij de 75000 eerste exemplaren van het album, nadien alsnog een hitsingle.
Cornwell vond het grappig om zijn hoofd op de hoes te vervangen door dat van Dionne Warwick.


JJ Burnel bleek niet meer dan drie of vier songs klaar te hebben voor de tweede plaatkant.
Een deel van de credits moest hij zelfs hoorbaar delen met toetsenist Dave Greenfield.

In the Shadows, de b-kant van No More Heroes, werd opgevist
en de afsluiter Enough Time werd letterlijk in de laatste uurtjes studiotijd in elkaar geflanst.

In the Shadows is op de vinyl versie van de plaat (en op MuMe) het voorlaatste nummer.
Op de eerste CD release schoof het nummer drie plaatsen hoger op in de tracklijst.
Een fout die bij geen enkele latere CD heruitgave werd hersteld.

avatar van dazzler
07. THE RAVEN EP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/11000/11662.300.jpg

Longships / The Raven / Baroque Bordello / Meninblack

A1. LONGSHIPS ♪
Een instrumentale ouverture op de titelsong die fungeert als beginselverklaring.
De bas zet een stap achteruit ten voordele van het toetsenwerk, zoveel is duidelijk.
Wie dacht dat de groep na No More Heroes niets meer te vertellen had, vergiste zich.


A2. THE RAVEN ♪
De band probeert zichzelf op deze uitstekende titelsong een nieuw imago aan te meten.
Geen rioolratten meer, maar raven die vikingsgewijs de wereld in kaart willen brengen.
Ik krijg letterlijk kippenvel van de fantastische synthesizerkleuren in dit nummer.


B1. BAROQUE BORDELLO ♪
Het overtuigende Baroque Bordello behoort tot de favoriete nummers van Hugh Cornwell.
Een bijzonder complexe compositie waarmee de groep verrassend goed wegkomt.
De song barst van de ongebruikelijke maatwissels en contrapunten.


B2. MENINBLACK ♪
Toen ik The Stranglers beter leerde kennen was ik 15 jaar.
Ik verslond boeken over UFO's, close encounters en de bijhorende meninblack.
Dit nummer laat plots een volstrekt andere groep horen, eentje bij wie ik kon thuiskomen.


De punkratten zijn dood. Leve de postpunk raven.
Als het aan het management lag, hielden The Stranglers op te bestaan.
Take the money and run, want de hoogtijdagen van de punk waren voorbij.

De groep ging door en zal met haar drie volgende platen het new wave spoor volgen.
Meer melodie en minder riffs in de muziek. Meer wol en minder geblaat in de teksten.
Dat The Stranglers uitstekende muzikanten zijn, blijkt ten overvloede op The Raven.

avatar van dazzler
08. DUCHESS EP
https://www.mupload.nl/img/glbmjdwelxusv.jpeg

Duchess / Nuclear Device (The Wizard of Aus) / Shah Shah a Go Go / Don't Bring Harry

A1. DUCHESS ♪
The Raven is zonder meer de meest politieke plaat van The Stranglers.
Het Britse establishment krijgt ervan langs in de single Duchess, de VS wordt
in Dead Loss Angeles (met dubbele S dus) vergeleken met een inerte mastodont.


A2. NUCLEAR DEVICE (THE WIZARD OF AUS) ♪
De kernproeven in de Stille Zuidzee worden op de korrel genomen.
Zelfdoding en prostitutie zijn thema's. Er loopt een roze olifant door de gang.
En het album eindigt met enkele bedenkingen bij genetische manipulatie.


B1. SHAH SHAH A GO GO ♪
De theocratische revolutie in Iran die muziek verwerpt is de groep niet ontgaan.
Het nummer werd hernomen als b-kant van de zwakke non-album single Bear Cage.
Shah Shah a Go Go eindigt met dezelfde keyboardmelodie waarmee de track Ice begon.


B2. DON'T BRING HARRY ♪
De derde single na Duchess en Nuclear Device is een song van JJ Burnel
met een fijne gitaarsolo van Cornwell. Hij verscheen enkel in de UK als 7" EP.
Vreemd genoeg werd de heroïsche titeltrack van de LP nooit op 45toeren gezet.


The Raven (zie ook de singlehoes hierboven) is het eerste album
waarop The Stranglers het rode logo met hun naam systematisch gaan gebruiken.
Het dook eerder al 'ns op, maar vanaf nu zal het alle platen van de band sieren.

avatar van dazzler
09. WHO WANTS THE WORLD EP
https://www.mupload.nl/img/pdzxnlq9lh7tm.jpg

Who Wants the World / Waiting for the Meninblack / Two Sunspots / Vietnamerica

A1. WHO WANTS THE WORLD ♪
Tweede non-album single na het geflopte Bear Cage.
De single die het conceptalbum The Gospel According to the Meninblack aankondigde.
Schaamteloos vergeten als bonustrack op de remaster van die bewuste langspeler.


A2. WAITING FOR THE MENINBLACK ♪
De b-kant van Who Wants the World was een instrumentale versie van deze albumtrack.
Voor mij het nummer dat het best de sfeer van mijn favoriete Stranglers plaat weet te vangen.
Sinister, donker en badend in een postpunk atmosfeer, maar met voldoende pop aspiraties.


B1. TWO SUNSPOTS ♪
Track uit The Raven sessies die per ongeluk vertraagd werd afgespeeld in de studio
en op die manier de muzikale basis werd voor het nummer Meninblack (zie EP nr. 7).
Het lied dat eigenlijk over twee tepels gaat, werd opgevist voor het Gospel album.


B2. VIETNAMERICA ♪
Prachtig nummer dat exclusief op een sampler voor de US markt uit 1980 verscheen.
Later in Europa te verkrijgen als b-kant van de single Let Me Introduce You to the Family.
Politiek gekruide protestsong die muzikaal in de lijn ligt van het Meninblack album.


We bevinden ons op heilige grond met het Meninblack album.
In volle postpunk tijden komen The Stranglers met hun eigen, unieke doemverhaal.
De mens blijkt een buitenaards experiment te zijn geweest dat zichzelf om zeep heeft geholpen.
De aliens zullen weldra het mislukte experiment komen wegvagen op de Dag des Oordeels.

The Meninblack is een pseudowetenschappelijk huwelijk
tussen UFO's, buitenaardse beschavingen en de grote Bijbelse mysteries.
Zoals gezegd zat ik als puber nogal met mijn neus in dergelijke boeken.
Ik begrijp het album daardoor wellicht beter dan de doorsnee luisteraar.

Ik kocht een paar jaren geleden het album voor 1 euro op vinyl in een kringloopwinkel.
The Gospel According to the Meninblack zat er tussen de afgeprijsde albums met kerkmuziek.

avatar van dazzler
10. THE MENINBLACK EP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/15000/15881.300.jpg

Waltzinblack / Just Like Nothing on Earth / Second Coming / Four Horsemen

A1. WALTZINBLACK ♪
Dit is wellicht het bekendste nummer van het meest verguisde Stranglers album.
Het werd als thema gebruikt voor een televisiedocumentaire en belandde daarom
op een paar verzamelaars van de band. Lekker griezelen terwijl je over aliens leest.


A2. JUST LIKE NOTHING ON EARTH ♪
De tweede single van het album is één van de meest complexe songs uit het oeuvre van de band.
Het is me een raadsel wie ooit in de hitpotentie van het nummer heeft geloofd en waarom men
bijvoorbeeld niet voor Two Sunspots is gegaan. Ik vind het een bijzonder intrigerende song.


B1. SECOND COMING ♪
Hier horen we de band al klinken als de hitgroep van Skin Deep of No Mercy.
Een deel van de keyboardlijn zou de inspiratiebron vormen voor Golden Brown.
Leuk natuurlijk dat ook het nummer zelf nog eens een keer terugkomt.


B2. THROWN AWAY ♪
Eerste single van het album die in tegenstelling tot zijn opvolger nog nipt de UK hitlijsten haalde.
JJ brengt op passende toon de moraal van het verhaal: de mensheid heeft zijn eigen kansen verknald
en zal weldra door zijn buitenaardse scheppers vernietigd worden. Postpunk doem met een twist.


Tracks uit een compilatiealbum lichten is natuurlijk nooit ideaal.
Zo betreur ik het dat Turn the Centuries Turn en Four Horsemen heb moeten laten liggen.
Geen enkele van de drie Meninblack gerelateerde single verscheen buiten de UK op 45toeren.

The Meninblack waren als CIA agenten uitgedoste aliens
die erover waakten dat de mogelijk sporen naar hun aandeel in de wereldgeschiedenis
uitgewist werden. Drummer Jet Black was diegene die thuis was in deze verhaallijnen.

De release van het album dat bedoeld was voor 1980 kende een paar maanden vertraging
omdat Hugh Cornwell een paar weken in de cel zat voor drugbezit. De drie andere bandleden
hadden ook even mogen brommen omdat ze tijdens een optreden in Nice rellen hadden uitgelokt.

Wie zin heeft in een stereofonisch ervaring moet naar Hallow to Our Men luisteren.
Het nummer dat de plaat afsluit en tekstueel een parodie wil zijn op het Onze Vader
eindigt met een opstijgende UFO. Je zou zweren dat hij naast je in de kamer stond.

avatar van dazzler
11. LA FOLIE EP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6207.300.jpg

Non Stop / Everybody Loves You When You're Dead / Let Me Introduce You to the Family / La Folie

A1. NON STOP ♪
Beide plaatkanten beginnen met een kort en fris liedje met single allures.
Nochtans verschijnen zowel Non Stop als Pin Up niet op 45 toeren.
Non Stop heeft nog een iets zwarter randje dan die andere.


A2. EVERYBODY LOVES YOU WHEN YOU'RE DEAD ♪
Eén van de weinige echte favorieten die ik van dit album koester.
Deze sneer aan het adres van de platenbonzen is niet zonder zelfkritiek.
Verkeerde singlekeuzes en een bijster geraakt spoor platen The Stranglers.


B1. LET ME INTRODUCE YOU TO THE FAMILY ♪
De eerste single van het album en wellicht uitverkoren omdat het één van de weinige songs is
die nog een klein beetje naar het punkverleden van de band geurt. Maar een hit is het natuurlijk niet.
Onderwerp van de song is de trouw die in maffiakringen aan de familie wordt gezworen.


B2. LA FOLIE ♪
En de titelsong werd tot eenieders verrassing de derde single van La Folie.
Volledig in de Franse moedertaal van JJ Burnel gezongen en volkomen atmosferisch.
Misschien dat men hiermee het publiek dat voor Golden Brown viel trachtte te versieren.


La Folie is de snelle opvolger van The Meninblack.
Hoorbaar het meest poppy album van The Stranglers tot dan toe.
Sommige nummers klinken alsof ze nog wat in de Meninblack jas zitten.

Ik vind La Folie het op één na zwakste album van de tien uit dit overzicht.
Maar voor de fans van Golden Brown is het vaak wel de (enige) instap in hun oeuvre geweest.

avatar van dazzler
12. GOLDEN BROWN EP
https://www.mupload.nl/img/dv77mklqdnq7o.jpg

Golden Brown / Tramp / Strange Little Girl / Cruel Garden

A1. GOLDEN BROWN ♪
Wie op La Folie nog naar een tweede goudklompje zoekt, komt bedrogen uit.
Golden Brown is het buitenbeentje van de plaat. Een popsong op klavecimbel.
In een wat gekke walsmaat, net als die OMD hit in de winter van 1982.


A2. TRAMP ♪
Tramp is zonder meer het favoriete La Folie nummer van Hugh Cornwell.
Een behoorlijk ingewikkeld nummer dat net niet struikelt over zijn complexiteit.
Gered door het refrein. Opvallend is het maatschappelijk engagement in de tekst.


B1. STRANGE LITTLE GIRL ♪
Een lied dat teruggaat naar de kinderjaren van The Guildford Stranglers.
Zo heette de groep toen de Zweedse gitarist en studiegenoot van Cornwell
nog deel uitmaakte van de line-up. Hans Warmling schreef mee aan de song.


B2. CRUEL GARDEN ♪
Op de b-kant van Strange Little Girl gaan The Stranglers plots akoestisch.
Een meer pastorale insteek met jazzgitaren en fraaie melodielijnen.
Meer hierover op de zevende langspeler van deze groep.


Het boterde al een tijdje niet meer tussen Liberty (voorheen United Artists) en The Stranglers.
Op het moment dat de relaties ver onder het minpunt zijn gezakt, wordt Golden Brown een hit.

Toch tekent de groep bij Epic. Liberty reageert met een verzamelaar.
Daarvoor is de band bereid om nog één laatste single op te nemen.
En gek genoeg is dat opnieuw een behoorlijke hit in Engeland.

avatar van dazzler
13. MIDNIGHT SUMMER DREAM EP
https://www.mupload.nl/img/b1alm4qaoy8a8.jpg

Midnight Summer Dream / European Female / All Roads Lead to Rome / Vladimir & Olga

A1. MIDNIGHT SUMMER DREAM ♪
Midnight Summer Dream is het prijsnummer van Feline, hoewel European Female de hit was.
De single remix verminkt het nummer dat ik hier liever in zijn volledige album-glorie laat beluisteren.
Heerlijke synthesizerbogen en een verhalende Hugh Cornwell met een kippenvel tekst.


A2. EUROPEAN FEMALE ♪
Live werden deze twee nummers aan elkaar gelast in deze volgorde.
JJ Burnel laat zijn Europees hart spreken in een ode aan de vrouwelijke sensualiteit.
Geen meesterlijke klassieker, maar toch goed voor de voorlaatste top 10 notering in de UK.


B1. ALL ROADS LEAD TO ROME ♪
Natuurlijk had dit nummer wel op single moeten verschijnen. Er bestaat zelfs een videoclip van.
Zo hoor ik mijn Stranglers het liefst in hun jaren '80 incarnatie. Sinister en met een neus voor suspens.
Het gekke keyboard refreintje knipoogt nog naar de avonturen van hun Meninblack album.


B2. VLADIMIR & OLGA ♪
Tijdens hun Epic periode hebben The Stranglers een aantal prachtige b-kantjes gemaakt.
Zoals de psychedelische lotgevallen van Vladimir & Olga waar dit het eerste hoofdstukje van is.
Andere deeltjes verschenen als bonus op andere singles van zowel groeps- als solo-albums.


The Stranglers laten er bij hun nieuwe label Epic geen gras over groeien.
In hetzelfde jaar waarin Golden Brown en Strange Little Girl een hit werden,
blikken ze Feline in dat op 1 januari 1983 officieel in de winkels zal liggen.

Opmerkelijk aan het geluid van de plaat is dat het palet opvallend akoestisch klinkt.
Met uitzondering van de drumklik van Jet Black die absoluut zijn elektronisch kit wilde benutten.
Feline baadt in een nachtelijke sfeer en is tegelijk sinister, onderkoeld en romantisch van toon.

avatar van dazzler
14. FELINE EP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/15000/15882.300.jpg

Never Say Goodbye / Ships That Pass in the Night / Paradise / Pawsher

A1. NEVER SAY GOODBYE ♪
De afsluiter van Feline heeft een groot vrienden onder elkaar gevoel.
Black friend of the night... Hugh Cornwell is het nummer altijd trouw gebleven.
Met akoestische gitaren en een kronkelende bas zwaait hij ons uit, de nacht tegemoet.


A2. SHIPS THAT PASS IN THE NIGHT ♪
En in die nacht varen schepen voorbij. The Stranglers spelen graag met het beeld van de boot.
Die boot (ook in Golden Brown bijvoorbeeld) staat symbool voor de troost die een vrouw kan bieden.
Fraai snaarwerk met een bijna flamenco karakter en een paar rake maatwisselingen.


B1. PARADISE ♪
JJ Burnel heeft slechts twee songs waarop hij de leadvocalen voert.
En beide verschenen op single. Dit is de derde single van Feline en een complete flop.
Nochtans baadt het nummer in een aangename sfeer, maar de vocalen zitten duidelijk te hoog.


B2. PAWSHER ♪
Dit is de b-kant van Paradise en een nachtelijke song met een hypnotiserend effect.
Op een deinend ritme maakt Cornwell met zijn dromerige stem een mantra van de titel.
De muzikale meerwaarde zit in de improviserende gitaar in de achtergrond.


The Meninblack (want die metafoor slaat los van het conceptalbum ook op de band zelf)
pakken uit met een zwarte hoes met daarop in reliëf een sluipende panter afgebeeld.

De ratten werden raven. De raven worden panters.

Misschien kan je opwerpen dat met die Feline vrouwen bedoeld worden.
Uiteraard, want vanaf nu maken The Stranglers lovesongs als elke andere band.

De punkers werden new wavers. De new wavers worden popartiesten.

buizen
dazzler schreef:

Feline baadt in een nachtelijke sfeer en is tegelijk sinister, onderkoeld en romantisch van toon.

Denk dat dat wel een pakkende omschrijving is. Weet het wel zeker.
Via dit topic maak je nu eindelijk eens goed kennis met The Stranglers. Dank.

avatar van dazzler
15. SKIN DEEP EP
https://www.mupload.nl/img/2zgur4prezbk2.jpg

Skin Deep / North Winds / No Mercy / In One Door

A1. SKIN DEEP ♪
Wat blijft dit toch een fantastisch nummer. En wat een coole videoclip ook.
Samen met Midnight Summer Dream en Always the Sun mijn top 3 van hun Epic periode.
Die onderkoelde vocalen, dat onderhuids gitaartje, dat vintage toetsenwerk en de samenzang.


A2. NORTH WINDS ♪
Het boterde al een tijdje niet meer tussen gitarist Hugh en bassist JJ.
Voor dit album draagt de wispelturig Burnel maar één song aan, maar wat voor eentje.
North Winds heeft een reflecterende boodschap die je normaal van Cornwell zou verwachten.


B1. NO MERCY ♪
Dit is de single waarmee ik de groep leerde kennen. Een onverwachte top 10 hit.
No Mercy deed het daarmee in Vlaanderen zelfs beter dan de klassieker Golden Brown.
The Stranglers gebruiken voor het eerst blazers op een plaat, al komen ze hier uit een doosje.


B2. IN ONE DOOR ♪
Ik hou van perfecte singles. Dat zijn plaatjes met een volwaardige A- en B-kant.
No Mercy is zo'n single. Van zodra ik hem gekocht had was ik verliefd op de ommezijde.
Een zachtjes brommende bas en excellent gecaste synthesizers zorgen voor de verfrissing.


Bij het Feline album zat aanvankelijk een gratis singletje dat maar aan één kant speelde.
Daarop stond het zogenaamde Aural Sculpture Manifesto. Een oorkonde waarin The Stranglers
de hedendaagse muzikanten ervan beschuldigden om zich te prostitueren op de commerciële markt.

Die tekst staat ook afgedrukt op de binnenhoes van de Aural Sculpture LP.
Er waren journalisten die struikelden over zoveel pretentie van een bende punkratten
die zich zelf bekeerd hadden tot pretentieloze consumptiepop. Maar The Stranglers kennende
gebruikten ze de bestaande kritiek op hun muzikale koerswijziging als een ironische boemerang.

Met Aural Sculpure wilden ze niet meer dan goed geconstrueerde pop brengen.

avatar van dazzler
16. AURAL SCULPTURE EP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6206.300.jpg

Spain / Laughing / Let Me Down Easy / Achilles Heel

A1. SPAIN ♪
Er had gerust nog een vierde single van het album geplukt kunnen worden.
Spain is zo verduiveld groovy dat je meteen gaat meedoen. De Spaanse tekst
is van de dochter van Franco, maar wordt ingesproken door een vriendin van JJ.


A2. LAUGHING ♪
Als je vindt dat de intro van dit nummer een beetje op Sexual Healing lijkt,
dan mag je meteen een bank vooruit. Want het nummer is een ode aan de op foto's
breed glimlachende, maar door zijn bloedeigen vader neergeschoten soullegende.

B1. LET ME DOWN EASY ♪
De derde single van het album en net als Skin Deep badend in sfeervolle backing vocalen.
Een nummer dat respijt vraagt om het verlies van een dierbare te kunnen verwerken.
De 12" versie is nog beter, al was het maar omdat die een extra strofe bevat.


B2. ACHILLES HEEL ♪
De Aural Sculpture sessies leverden 20 songs op en dus heel wat B-kantjes.
Tijdens een eerste sessie kampte de band met twijfels over de te volgen richting
Paul Young producer Laurie Latham zette de te volgen bakens uit in een tweede sessie.


You're laughing we're carving
Your name in a tree for the kids to see

Een paar maanden later brachten de Commodores met Nightshift hun ode
aan zowel Marvin Gaye als Jackie Wilson. Die hit heeft ook een glijdende bas net als Laughing
van The Stranglers. Let bij die laatste ook nog eens op de heerlijke keyboardlijnen aan het einde.

avatar van dazzler
17. ALWAYS THE SUN EP
https://www.mupload.nl/img/ybyi0ztbs46j3.jpg

Always the Sun / Norman Normal / Nice in Nice / When You Went Away

A1. ALWAYS THE SUN ♪
Als de perfecte popsong bestaat dan kwamen The Stranglers meer dan eens in de buurt.
Ook nu weer met een levensles die we te danken hebben aan de traditionele culturen.
Hoe donker ook de nacht, morgen schijnt gelukkig altijd weer de zon.


A2. NORMAN NORMAL ♪
De schuif met leftovers uit de Aural Sculpture sessies was nog niet leeg.
Liedje over homorechten, wat we van deze vrouwonvriendelijke zwijnen niet hadden verwacht.
Neen, dat imago hadden ze gelukkig en wellicht dankzij Golden Brown van zich afgeschud.


B1. NICE IN NICE ♪
Deze song van JJ Burnel werd dus de eerste single van het negende Stranglers album.
En hoewel het geen evergreen is in de categorie Always the Sun, blijf ik het goed nummer vinden.
Maar de clip was te karikaturaal. Een lovesong met een knipoog naar het celverleden van de band.


B2. SINCE YOU WENT AWAY ♪
De hele singel was een werkstuk van de bassist want ook op de B-kant trok hij van leer.
Een gekke titel aangezien hij Since She Went Away zingt en dan is er nog die keyboardlijn.
Die heb ik al eens gehoord. Leg maar naast Midnight Summer Dream van Feline.


Epic wilde The Stranglers heel Europa doen veroveren.
In de UK braadde hun haring niet echt meer, maar op het continent wel.
Het idee was om met Nice and Nice het publiek alvast op te warmen
om daarna met het prijsnummer Always the Sun toe te slaan.

Maar Nice in Nice met zijn kinderachtige videoclip flopte en het momentum was weg.
Alleen in Frankrijk (geboorteland van de bassist) werd Always the Sun een behoorlijke hit.

Maar Epic gaf niet op en sloeg opnieuw de bal mis met de derde single.
Big in America vind ik één van de meest ongeloofwaardige Stranglers singles.
Nog wat ironisch doen over het feit dat men je in de US nooit gelust heeft.

Dan verscheen het voor de hand liggende Shakin' Like a Leaf op single.
En er zat zelfs nog een vijfde 45toeren plaat in de pijplijn met Was It You?

Aan motivatie en centen bij de platenbonzen geen gebrek,
maar Always the Sun had altijd de eerste single geweest moeten zijn.

avatar van dazzler
18. DREAMTIME EP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6232.300.jpg

Was It You? / Mayan Skies / Ghost Train / Shakin' Like a Leaf

A1. WAS IT YOU? ♪
Een sneer van Burnel en dit nummer stinkt weer ouderwets naar de riool.
De blazers zorgen voor een bevreemdend effect, maar de song blijft overeind.
God die de mensheid ter verantwoording roept voor de rotzooi op deze aardkloot.


A2. MAYAN SKIES ♪
Zo'n albumtrack waar voor mij verder niets op aan te merken valt.
Alle lekkere Stranglers ingrediënten zijn aanwezig en de trompet stelt niet teleur.
Mooie vocale harmonieën, stralende keyboards en dat typische breken van het ritme.


B1. GHOST TRAIN ♪
Laat ik het titelnummer toch maar vervangen door het wat langer Ghost Train.
Een metafoor voor de reeds gereden jaren met vier muzikale karakters in één band.
Dit lied heeft een meer organische structuur en laat de band op een ander wijze horen.


B2. SHAKIN' LIKE A LEAF ♪
Dit nummer werd bijna integraal uit de Aural Sculpture sessies overgenomen.
Wellicht toen iets te simpel bevonden, maar het ding swingt wel als de beesten.
Ook op The Official Bootleg met Cornwell die 30 minuten lang live het publiek jent.


Het album Dreamtime hinkte op twee benen.
Een been van Burnel (weer goed voor een viertal songs)
en een been van Cornwell (tegelijk bezig met een solo-album).

Er was de inspirerende reis naar Latijns-Amerika geweest
die onder meer Souls, Mayan Skies en Always the Sun had opgeleverd.
Was de hoes van die laatste song duidelijk een verwijzing naar de oude indianen,
dan had het album een foto van vier aboriginals met bijhorende tekst op de achterkant.

Twee uiteenliggende karakters en culturen die samensmelten op één album?

Daar bovenop kwam de ijver van Epic om de band groter te maken.
Na de eerste sessies werd de groep terug naar af gestuurd met huiswerk.
Er werd een gelikte producer bijgehaald die de groep soms te braaf laat klinken.

En dan moest die blazerssectie ook weer mee op tournee... een vermoeiende reis.

avatar van dazzler
19. 10 EP
https://www.musicmeter.nl/images/cover/45000/45278.300.jpg

All Day and All of the Night / Viva Vlad / 96 Tears / Sweet Smell of Success

A1. ALL DAY AND ALL OF THE NIGHT ♪
Eerst was er nog het live verslag All Live and All of the Night.
De studio versie van de Kinks cover bracht The Stranglers weer in de Britse top 10.
Zou de groep die verrassende comeback door kunnen trekken op hun 10de langspeler?


A2. VIVA VLAD ♪
De single (inclusief weer een waanzinnige episode uit de Vladimir & Olga)
werd in het remaster project uit 2001 als bonustrack aan het album 10 gekoppeld.
Het live album kreeg er een live versie van All Day and All of the Night voor in de plaats.


B1. 96 TEARS ♪
Laten we als eerste single van het jubileumalbum opnieuw een cover nemen,
dachten de platenbonzen. En 96 Tears (een sixties origineel van ? & The Mysterians)
deed het erg aardig op de radio, maar een pak minder in de hitlijsten.


B2. SWEET SMELL OF SUCCESS ♪
Nog één single had Epic veil voor de hoorbaar uit de mode geraakte band.
Het werd deze sneer van Cornwell naar de platenwereld of naar zijn bandgenoten.
De bioloog in Hugh weet dat als de chemie is uitgewerkt de dood is ingetreden.


Tijdens een tournee in 1990 verliet Cornwell de band. Hij zou nooit op zijn stappen terugkeren.
De spanningen in de groep moe. De bemoeienissen en foute beslissingen van het label beu.
Het is natuurlijk altijd de schuld van de anderen op zo'n moment.

Het album 10 is ronduit de slechtste LP uit het rijtje dat hier de revue passeerde.
Een nieuwe cyclus van drie platen (ratten, raven, panters) zat er dit keer niet meer in.
Op de hoes figureren dit keer alleen maar idiote klonen van de band.

Op 10 klinken The Stranglers nauwelijks nog als zichzelf. De productie is te clean.
Het aantal nummers dat echt blijft hangen? Voor mij enkel de beide singles.

avatar van dazzler
20. ENCORE EP
https://www.mupload.nl/img/de1ij1kjtpyck.fw_.png

The Aural Sculpture Manifesto / Maninwhite / Love 30 / Hot Club

A1. AURAL SCULPTURE MANIFESTO ♪
Gratis eenzijdige 7" bij de eerste oplage van Feline. Een fuck you aan de persmuskieten.
Professor Greenfield zal aantonen dat The Stranglers wel degelijk prachtige muziek maken.


A2. MANINWHITE ♪
Als we een heel album over The Meninblack maken en daarin religie aan buitenaards leven koppelen,
dan mogen we de brave man uit Rome niet vergeten. Het B-kantje van Just Like Nothing on Earth.


B1. LOVE 30 ♪
De groep experimenteerde graag de backwards recording techniek.
Wellicht vertrouwd voor wie de single van Golden Brown in huis heeft.


B2. HOT CLUB ♪
Lief B-kantje van de No Mercy 12" single dat ik niet kon laten liggen.
Een goeie band strooit graag met parels in de meest onverwachte hoeken.


U was 80 Stranglers songs lang een fijn publiek.

buizen
dazzler schreef:

Een goeie band strooit graag met parels in de meest onverwachte hoeken.

U was 80 Stranglers songs lang een fijn publiek.

Een goed schrijver, bevlogen en met kennis, trakteert het lezend en luisterend publiek op een weergaloos topic, met onverwachte wonderschone taal.
Dank.

avatar van dazzler
XTC

De band is ouder dan de drug.
En zoals dat vaak gaat is het origineel beter dan de namaak.

In 80 songs doorheen de jaren '80 dus, al overweeg ik hun twee comeback platen erbij te nemen.
Die heb ik dus nog steeds niet in mijn collectie zitten, want gerust een schande mag genoemd worden.

En we vertrekken de treinreis gewoon vanaf het eerste station uit 1977.

avatar van dazzler
01. SCIENCE FRICTION EP
https://www.mupload.nl/img/od1u9px13kg73.jpeg.jpg

Science Friction / She's So Square / Statue of Liberty / Heatwave

A1. SCIENCE FRICTION ♪
Opener van de enkel op CD te verkrijgen compilatie The Compact XTC.
Stug als een punkhit, hoekig als een new wave song en lyrisch als een popparel.


A2. SHE' SO SQUARE ♪
De B-kant is in handen van bassist Colin Moulding die minder materiaal zal leveren
dan opperhoofd Andy Partridge. Maar wat hij schrijft is minstens zo sterk.


B1. STATUE OF LIBERTY ♪
De tweede single van XTC is een radiovriendelijk popsong die geen hit werd.
Lang niet zo neurotisch als de meeste schrijfsels uit hun beginjaren.


B2. HEATWAVE ♪
Heatwave is de verrassend fraaie B-kant van hun derde single This Is Pop?
Een eigenzinnige XTC kijk op reggae met een meesterlijk arrangement.


Er gebeurt altijd erg veel in een XTC song.
Dat maakt hun muziek genietbaar voor de meerwaardezoeker.

Maar het verklaart misschien de drempel die het grote publiek voelde.
Grote hits zouden ze ondanks de sterke melodieën en refreinen nooit scoren.

avatar van zaaf
XTC! Nice...
Ik lees en luister mee!


avatar van zaaf
Ik neem het even voor dazzler op hoewel het gruwelijk off topic gaat raken zo.

Eind jaren zeventig werd door een groep chemici een illegaal laboratorium opgezet in Californië. Men wilde MDMA als middel op de markt brengen. Men vond de naam MDMA niet geschikt en noemde het ‘Ecstasy’, oftewel XTC.

De band was not amused....

avatar van dazzler
Punt dat ik wilde maken is dat de band zich nooit naar de drug zou vernoemen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:58 uur

geplaatst: vandaag om 14:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.