MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Reacties op je cd-'fetisj' uit je omgeving

zoeken in:
Ik heb eens zitten rekenen en kwam op een 146 euro in 2006 en (tot nu toe) 168 euro in 2007 per maand aan nieuwe muziek. Ik kan het nu nog net bijbenen met luisteren maar meer moet het echt niet worden, want dan koop ik muziekprojecten voor 'de heb', en dat is nutteloos. Ik zit nu tegen de 600 cd's, niet héél veel vergeleken met oude rotten en sommige jonge lui hier. maar hoe reageerd je omgeving er op? Als ik op mn werk of op school meldt dat ik weer wat heb uitgegeven aan plaat X van band Y dan is ongeveer 90% van alle keren de reactie 'waarom download je die niet gewoon?"

Niet dat ik niet download, maar ik ben nog genoeg van de 'oude generatie' om waarde te hechten aan de schijfjes. Als een verzamelaar. De reacties die ik krijg zijn voornamelijk gevuld met onbegrip. Is dat logisch? of is dit de verkeerde plek om een onderwerp als deze voor te leggen?

Dit is de perfecte plek ervoor
Wat mij betreft,als je het geld ervoor hebt,en het gaat niet ten koste van andere prioriteiten,dan kan je het gewoon kopen.
En een cdtje kopen maakt het toch persoonlijker lijkt me.

Ik krijg eigenlijk enkel leuke reacties. Men vindt het meestal wel interessant en grappig dat ik zoveel met muziek bezig ben. Men begrijpt gelukkig vaak ook nog wel dat ik enkel koop en niet download gezien mijn passie voor muziek. Wel zeggen ze er dan vaak snel bij dat ze er zelf geen geld voor over hebben, vooral omdat cd's (en dvd's) te duur zouden zijn en dat ze er toch niet zoveel mee bezig zijn. Dat vind ik op zich wel jammer, maar goed, als die echte interesse voor muziek er toch niet is dan heeft het weinig zin voor mij om eventueel te proberen ze te overtuigen om wel te kopen.

Ik ga ook eens uitrekenen wat ik er aan uitgeef, leuk om te weten (of niet, hangt er een beetje vanaf) Hoop ik dat niks contant betaald heb, want die mis ik dan.

De meeste mensen in mijn omgeving hebben hun mening erover niet over gegeven. Maar soms valt me een huh-waarom-dat-dan?-gezicht ten deel als ik zeg dat ik de muziek ook echt graag heb op het echte schijfje.

En wat dat downloaden betreft, dat doe ik ook. Maar kan dat moreel wel goedpraten door de aankopen vind ik, die hebben sindsdien een vlucht genomen.

Overigens heb ik hetzelfde probleem als Nakur. Ik kan het beluisteren nog net bijbenen. Of eigenlijk net niet, want veel platen zou ik beter willen leren kennen. En de volgende aankoop wil dat nog wel eens verhinderen. Misschien tijd voor een tijdelijke nieuwe-muziek stop. Ga ik nu even uitrekenen wat me dat gaat besparen.

Tot op heden heb ik een verbod gekregen op het aanschaffen van "nieuwe" cd's. Verbod is opgelegd door mijn vrouw. Ik denk dat ik mij hier NIET aan ga houden.

Hahaha muziek kun je neit verbieden. Anyway, ik heb nog maar 68 originelen, laatst uitgeteld. Dit had er inderdaad mee temaken dat ik veel brandde. Echter ik miste altijd wat in muziek. Net of ik dat ene kleine geluidje niet hoorde. Ik heb uitzonderlijk goeie oren heb ik me laten vertellen dus in een rotmp3 hoor ik veel wegvallen en daar ben ik natuurlijk niet de enige in. Gelukkig is FLAC de laatste tijd steeds meer een uitkomst, maar dat kost dan weer zoveel ruimte op je pc. Puur voor de slechte kwaliteitsrips van tegenwoordig (of vroeger ook al?) koop ik steeds meer cd's sinds nog niet zo heel lang. Ook moet ik natuurlijk toegeven dat het artwork +org. cd in handen hebben, wel erg lekker is. Inderdaad word ik dan wel vaak door veel mensen voor gek verklaard.
Reacties als "Maar veel is toch wel 320 kbps geluid tegenwoordig?" heb ik dan ook al veel gehoord. Het fenomeen van 128 kbps files omzetten naar 320 kbps geluid files is dan ook velen onbekend en zorgt voor heel wat verbaasde gezichten, maar even later downloaden diezelfde mensen weer vrolijk verder.
Ach, laat ze.

Sietse
Mijn vrienden kijken er al niet meer van op als ik zeg dat ik per maand >20 platen en cd's heb gekocht. Ook vinden ze mijn gigantische platenkast niet vreemd. Krijg wel vaak de vraag of ik alles dan nog wel kan horen en daar komt het grootste probleem...er was een tijd dat ik dit makkelijk bij kon benen, maar sinds ik 32 werk red ik het niet meer.
Er ligt bij mij continu een stapel van zo'n 10 cds die ik nog moet horen.
Dit jaag ik er meestal in de mijn 3 vrije dagen door heen, maar toch het is moeilijk (moet ik er wel bij zeggen dat ik nu "maar" 6 cd's heb liggen die ik nog nooit heb gehoord, maar die zijn deze en vorige week binnen gekomen)

Het wordt echt weer tijd voor werk waar ik met koptelefoon op bezig kan zijn. Dan is dit probleem in een keer verholpen.

Ben nu ook wel aan het minderen met kopen, want dat is echt ff nodig.

Wel steeds meer mensen hebben zoiets van, maar je kunt toch ook downloaden...en dan probeer ik uit te leggen dat je dan niet iets hebt. Het is niet echt en je mist de hoezen enzo

Nog weinig schokkende reacties op mijn cd verzameling tot dusver. Wel over mijn keuze om voor het halen van mijn havo-diploma destijds een stereo-set kado te kiezen ipv een rijbewijs + een paar rijlessen. Weinig mensen die dat begrepen hebben, maar ik heb nog steeds geen spijt van m'n keuze.

max en joep
ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nauwelijsk nog cd's koop.

ik ben namelijk muzikant en het gaat mij echt om de muziek.
de hoesjes, de texten etc, de layout doen me helemaal niets.
ik pindakaas het dus allemaal.
en ik filter eruit wat ik echt goed vind en dat euh.... koop ik vervolgens ook niet vrees ik....

Sietse
max en joep schreef:

ik ben namelijk muzikant en het gaat mij echt om de muziek.

dit vind ik echt het domste excuus dat ik ooit heb gezien.
Zeker nog nooit iets uitgebracht...

serieus, heel dom excuus.

ik ben namelijk muzikant en het gaat mij echt om de muziek
........dan zul je wel geen beroepsmuzikant zijn, maar wellicht kunnen we jouw muziek ergens pindakazen, want betalen doen we er natuurlijk niet voor.........

rico-bballer
Ik ben een Jong broekie met net zo weinig geld, maar ik koop graag cd's. Ik ben eigenlijk pas begonnen met kopen 1 jaar geleden ben er nu vrij verslaafd aan koop snel een cd als ik geld heb. Maar bij mij kijken ze nu al raar op als ik vertel dat ik weer een nieuwe cd heb.

1 a 2 jaren geleden kocht ik nog heel veel. Af en toe koop ik nou ook nog wel eens als ik een leuk cd'tje voor een nog leuker prijsje zie liggen maar het komt niet vaak meer voor. Ik moet ook een beetje aan mijn geld denken en regelmatig cd's kopen vind ik gewoon teveel van het goede.

Yak
'Fetisj' is met een J, ik heb de titel even aangepast. Maar is dit topic niet hetzelfde als deze?

Dat topic gaat over muziekobsessie in het algemeen. Dus reacties op het feit dat je alternatieve muziek houdt. Dit gaat over het feit dat je nog CDs koopt.

Reactie op je cd-'fetisj' uit omgeving; ben je nou alweer met die muziek bezig?!

Welke muziek bedoeld wordt zegt men er nooit bij.

Sietse
ohh ja dat heb ik wel van vrienden...
ik mag niet over muziek praten met ze, want dan stop ik nl. niet...

Bobiej
Sommige mensen snappen gewoon niet dat er überhaupt nog cd's gekocht worden. 'Je kan het toch downloaden...', maar het is gewoon zoveel toffer om een cd in je speler te drukken, boekje uit het hoesje te schuiven, het liefst een lekker dik boekje met allemaal foto's etc, zoals in bijvoorbeeld de Iron Maiden remasters.

Overigens is mijn cd aankoop een stukje gezakt de laatste tijd, een vriendin is een bodemloze put waar je maar geld in blijft smijten !

De teller van cd's staat nu op iets van 60,70 gekochte cd's. Gemiddeld een prijs van 8 euro, ongeveer 500 euro aan cd's uitgegeven intotaal.

Uit mijn omgeving zijn de reacties verschillend, mijn ouders vinden het leuk dat ik geld investeer in muziek, mijn vader is een ontzettend verzamelaar, KASTEN puilen uit met boeken, cd's, beeldjes (maar goed dat ie een eigen hok heeft, anders zou het op een echtscheiding uitlopen ). Weinig van mijn vrienden kopen cd's, meestal maar van 1 band die ze ECHT goed vinden, maar mijn vriendin heb ik nu aangestoken met het virus!

fastpulseboy
ik verzamel al heel lang muziek. Dus inmiddels is men er wel aan gewend dat ik er veel geld aan uitgeef. Ik zou niet weten wat ik zonder muziek zou moeten. Krijg dus niet vaak verbaasde reacties. Wel soms over mijn idiote smiths/morrissey verzamelwoede. ik koop dus van alles alle formaten, dus van een single de 12" de 7" de cd single (evt deel 2 van de cd single) en als er een andere amerikaanse persing is die ook. enz (zelfs de oude cassettesingles probeer ik compleet te maken...) ik ben dus een wel beetje gek. maar ja er zijn slechtere hobbies hehehe.
daarnaast ben ik ook nog wel eens aan het dj-en. (weer een goed excuus om dingen te kopen)

Ik heb van mijn vrouw te horen gekregen dat ik GEEN nieuwe cd's meer mag aanschaffen. De cd's die ik niet of nauwelijks meer draai moet ik maar verkopen. Lieve vrouw, maar bovenstaande heb ik even niet serieus genomen. Ben benieuwd hoelang het huwelijk nog standhoudt.

God ja!
De ene geeft voornamelijk zijn geld uit aan reizen, de andere aan merkkledij, dan weer aan de voetbal, weer iemand anders aan boetes ( bedoel ik dan mee mensen die constant zitten te racen) enzoverder.

Downloaden of kopen dat zijn zaken die je zelf moet weten. Ik kan best begrijpen dat mensen die voorbeeld heel veel centen in reizen steken, een serieus deel minder gaan investeren in cd's. Eveneens andersom

Zelf moet ik van het download en ook niet veel weten, toch niet als het gaat om volle albums. Nummers download ik wel, al is het om groepen te ontdekken of om bepaalde muziek te hebben dat ik graag hoor ( Die probeer ik dan wel te kopen, maar men kan ook niet alles kopen, het gamma is te groot)

Om met een cliché te zeggen: iedereen zijn hobby

Oldfart schreef:
Reactie op je cd-'fetisj' uit omgeving; ben je nou alweer met die muziek bezig?!

Welke muziek bedoeld wordt zegt men er nooit bij.

Heb ik ook, ik laat iemand 1 ding horen waar ik van hou en ze denken gelijk dat het representatief is voor al mijn muziek.

VB1
Och ja, sommige mensen vinden het een beetje raar, maar daar zit ik niet zo mee. De reactie ''je kan toch ook gewoon downloaden'' komt mij ook erg bekend voor.

Mijn vrienden weten niet beter dan dat ik altijd al een muziekliefhebber ben geweest. Als ik dan vervolgens aan iemand die de eerste keer bij mij thuis komt mijn cd-collectie laat zien, staat diegene verbaasd te kijken over de hoeveelheid cd's. Ik geef er ook best wel veel geld aan uit: koop ook regelmatig speciale uitgaves, maar goed een hobby mag geld kosten vind ik. En ik durf best te zeggen dat ik een hekel heb aan downloads: muziek moet voor mij iets tastbaars zijn.

Stijn_Slayer
Ik ga elke week of elke 2 weken toch wel voor minstens 40 euro (al probeer ik niet boven de 70 uit te gaan) even muziek kopen. Ik krijg vaak reacties van geldverspilling enzo, maar dat vind ik niet. Het is kunst, amusement en de platenwinkels afzoeken is één van mijn grootste hobbies.

Stijn_Slayer schreef:
Ik ga elke week of elke 2 weken toch wel voor minstens 40 euro (al probeer ik niet boven de 70 uit te gaan) even muziek kopen. Ik krijg vaak reacties van geldverspilling enzo, maar dat vind ik niet. Het is kunst, amusement en de platenwinkels afzoeken is één van mijn grootste hobbies.

Ik geef iedere maand gemiddeld 500 euro aan mijn cd-hobby, dus ik herken jouw verhaal. Alleen snuffel ik de laatste jaren nauwelijks meer in cdzaken (fame en mediamarkt uitgezonderd), maar beperkt de zoektocht zich tot internet (bol.com, ebay en amazon dan met name)

Ik koop ook erg veel, maar mijn vrouw heeft er geen moeite mee, het is mijn hobby.

Stijn_Slayer
royh schreef:
(quote)

Ik geef iedere maand gemiddeld 500 euro aan mijn cd-hobby, dus ik herken jouw verhaal. Alleen snuffel ik de laatste jaren nauwelijks meer in cdzaken (fame en mediamarkt uitgezonderd), maar beperkt de zoektocht zich tot internet (bol.com, ebay en amazon dan met name)

Ja, alleen Internet vind ik dan niet leuk Ik moet er nog altijd een paar bestellen omdat ik ze gewoon niet in de winkel kan vinden.. Maar op Internet kopen is de charme van een ''middagje uit'' weg vind ik. Maargoed dat doet er verder niet toe

Ja, internet is inderdaad wat minder spannend dan snuffelen in de cd-bakken, alleen het aanbod bij sommige cd-zaken is vaak bedroevend en een krasvrij exemplaar bemachtigen is vaak ook een probleem, tenzij de cd's gesealed zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:47 uur

geplaatst: vandaag om 19:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.