MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe vaak draai jij je favorieten?

zoeken in:
Sammael
Het viel me laatst op dat ik de albums die lang en/of hoog in mijn top 10 staan, eigenlijk helemaal niet vaak draai. Als een album net in mijn top 10 staat, draai ik hem nog wel regelmatig (waarschijnlijk omdat ik er dan nog helemaal gek van ben), maar daarna luister ik ze eigenlijk vrij weinig. Ik denk dat dit komt omdat ik zulke albums toch als iets speciaals wil blijven zien, en ik ben bang dat het speciale gevoel zal verdwijnen wanneer ik er te vaak naar luister. Overdaad schaadt, met andere woorden. Aan de andere kant kan ik me goed voorstellen dat mensen hun favorieten juist vaak draaien, omdat het nou eenmaal het beste is wat je kent. Benieuwd hoe de mensen op MuMe erover denken.

Ja ik heb precies hetzelfde hier, mijn favoriet alltime ''Future Days'' van Can draai ik ook expres heel weinig, omdat ik bang ben dat het dadelijk meer een sleur gaat worden.
Maar toevallig dacht ik er laatst nog aan om het weer meer en meer te gaan draaien, omdat die plaat me wel altijd een uber-euforische gevoel geeft, en als ik merk dat het minder gaat worden, zet ik het weer een tijdje opzij.
Meestal gaat je muziek ook wat minder worden als je er heelveel naar hebt geluisterd, maar dat moeten dan wel een hoop luisterbeurten zijn, omdat je het in het begin wel eindeloos kan draaien.
Maar goed dan is het ook fijn dat er ook zoveel meer muziek is, dan krijgen de overige platen ook weer een kans.
En als je het gevarieerd houd geniet je ook meer van de verschillende platen, omdat die de muziek weer vanuit een ander perspectief weergeven.

sq
Ik draai eigenlijk al mijn albums erg weinig. Al mijn top 10 albums heb ik dit jaar wel eens gedraaid.

De meest albums uit mijn top 10 komen regelmatig in de CD speler, nog steeds, en zeer zeker de top 3 / top 5..

Maar ook veel andere albums/artiesten krijgen heel regelmatige airplay tenhuize c-moon waarbij je weer gaat denken: verdorie album x van groep y hoort eigenlijk OOK in de top 10

In concreto (bands die ik heel erg vaak draai) gaat het em dan o.m. over Killing Joke, The Stranglers, Swans, maar evengoed Porcupine Tree, Blackfield, Arena, The Tragically Hip, Anathema...)

Nu je het zegt...

- Painkiller is van vorige week geleden
- Master Of Puppets vorige maand.
- Reign in blood: september ofzo ?
- Don't break the oath (van vanmiddag, omdat het lang geleden was. )
- Kill 'em all: Vorige maand of begin deze maand?
- Blizzard of ozz: Zo lang dat ik het me niet meer kan herrineren(zomerverlof mss?)
- Orgasmatron: hetzelfde
- Abigail: hetzelfde als Don't break the oath.
- Sabbath bloody Sabbath: een week of 2 geleden
- Somewhere in time: een uur geleden...

Thuis rouleren ze weinig. Maar in de auto passeren ze regelmatig de revue !!!

basketballerke
Net zoals wat anderen staan platen niet vaak op als ik ze al goed ken, simpelweg om het speciale ervan te behouden. Ontdekken duurt bij mij meestal een maand, als ik het heel goed vind draai ik het vaak nog langer. Sigur Rós staat hier momenteel nog zeker 5 à 6 keer per week op, Amber van Autechre ken ik ook nog niet al te lang, Marbles is bijvoorbeeld al zeker een maand of 3 niet meer aan bod gekomen.

rusty nail schreef:
Thuis rouleren ze weinig. Maar in de auto passeren ze regelmatig de revue !!!

In de auto gebruik ik steeds kopies.
Vertrouw die autoradio voor geen haar!

Daarnaast leg ik tijdens het studeren regelmatig een leuk plaatje op.

En huishoudelijke taken (waar ne mens van tegenwoordig zich moet met bezig houden) gaat niet zonder iets deftig op de achtergrond. (meestal staat het dan zo luid dat het het stofzuigerlawaai domineerd)

Ik luister elke voor ik ga slapen mn hele top 10

nee ff serieus, de albums van Can, Mar de Robles en Trentemoller luister ik veel de laatste tijd, en die staan dan ook pas net in mijn top 10...

De rest luister ik incidenteel, zo pak hem beet eens per 1 à 2 maanden ofzo... Alleen mn nummers 1&2 draai ik nog minder, maar das meer omdat dat al sinds jaar en dag mijn favoriete albums zijn, en ik zodoende inmiddels elke noot kan dromen en het luisteren ernaar bijna irrelevant is geworden...

als je je top 10 ook maar iedere week luisterd dan hoor je de magie na een tijdje niet meer! dus draai ik ze 1x per maand

Minimaal 1x per jaar.
Ik kan zonder overdrijven zeggen dat ik mijn nr.1 minimaal 1000x
gedraaid heb en het verveeld nog steeds niet.

999Grey schreef:
als je je top 10 ook maar iedere week luisterd dan hoor je de magie na een tijdje niet meer! dus draai ik ze 1x per maand

Ik niet, ik verander gewoon van top10 als het moet...

Stijn_Slayer
Het zijn wel albums die ik aanvankelijk allemaal vaak gedraaid heb. Led Zeppelin II echter heb ik al minstens twee jaar niet meer gedraaid, alleen af en toe een los nummer. De rest misschien om de drie/vier maanden ofzo.

Het is wel een beetje voorkomen dat ze gaan vervelen. De muziek een beetje 'speciaal' houden.

Mijn favoriet Turn on the Bright Lights van Interpol heb ik ook alweer in geen tijden meer geluisterd. Nummer 2 Loveless van My Bloody Valentine heb ik maandenlang bijna dagelijks geluisterd en begint nu pas af te koelen.

Nummer 5 Silent Alarm van Bloc Party, Nummer 3 Takk van Sigur Ros luister ik zelden.

Het enige album wat ik toch wel een keer per maand opzet is Neon Bible van Arcade Fire. Die staat ook alweer een tijdje in de top 10.

The Oath
De meeste albums in mijn persoonlijke toplijst worden soms weken niet gedraaid, alvorens ze weer ten tonele komen en ik er aan herrinerd wordt waarom ik ze daar plaatste.

Bij vlagen ; soms dagen achtereen, dan weer weken niet.

In het algemeen luister ik muziek bij vlagen; nu zit ik in een nieuwe albums vlaag, dan komt er weer een dance-vlaag, dan weer een jaren '60 vlaag, etc. De albums in mijn top 10 zijn de albums waar ik altijd weer op terugval, de constanten in mijn smaak. Sommige luister ik maar eens in de paar maanden, maar dat doet niets af aan de beleving...

Heb al mijn top 10-albums wel gedraaid in 2009, maar ik hoef ze zeker niet elke week op te zetten.

Favorieten draai ik met beleid, zo blijven het ijkpunten binnen de collectie. Hierdoor blijven ze fris en nieuw klinken, zonder dat je op de seconde nauwkeurig weet wanneer die triangel in het stuk komt. Muziek is iets gevoeligs en bepaalde zaken draai je zo stuk gevoelsmatig, iets wat de radio vaak doet. Bepaalde liedjes zijn best mooi maar door dat ze te vaak langs zijn gekomen krijg ik bijvoorbeeld al bij de eerste noot die ik hoor al pijn in mijn buik. Iets wat ik mijn favorieten wil besparen, die zien dus weing de binnenkant van de cd-speler. Het liefst. zou ik ze in een kluis willen doen die eens in het jaar een weekje open gaat. En reken dan maar dat het smullen geblazen wordt, daar kan een bord met lekker eten niet tegen op.

Na een dag met tegenslag draai ik mijn favorieten ook niet, omdat ik dan bang ben dat ik ze ga associëren met de vervelende gebeurtenissen die aan deze dag of tijd herinneren en dat wil ik mijn favorieten zeker niet aan doen. Daar zijn andere zaken voor in huis of ik zet de radio aan. Favorieten zijn in die zin medailles, die hang ik ook niet om mijn nek als ik depri ben, maar wel als ik het gevoel heb van gooi het er uit, je mag er van genieten. In dat geval gaat een lievelingsalbum de cd-speler in, die ik dan het liefst in het donker afspeel omdat ik dan het idee heb er alles uit te halen wat er in zit.

Met mate, ik bezit heel wat albums dat ik onmogelijk mijn favoriete albums vaak kan draaien, ik wil zoveel mogelijk afwisseling en de laatste tijd draai ik vooral nieuwe albums. Alle albums uit mijn top-10 heb ik één keer gedraaid dit jaar.

Ik luister al mijn favorieten wel vrij regelmatig. Maar het verschilt wel erg per album. Mijn favoriet, Disintegration van The Cure, vind ik altijd vrij zwaar en zet ik dus niet vaak zomaar op. Ik zet het alleen op om zeer intensief naar te luisteren. Belle & Sebastian is dan weer een stuk luchtiger en zet ik dan ook een stuk vaker op. Als een album echt al heel lang bij mijn favorieten hoort (Ziggy Stardust of London Calling bijvoorbeeld) dan heb ik niet supervaak meer de neiging om dit album te draaien. Maar als ik het dan opzet geniet ik toch weer van elke noot. Maar ik heb er niet echt een beleid bij zoals Gerards Dream. Ik luister altijd gewoon waar ik op dat moment zin in heb. Ik heb heel mijn top 10 sowieso dit jaar wel een keer beluisterd.
De albums uit mijn top 10 die elke maand minstens 1x langskomen zijn Sigur Rós - ( ), Modest Mouse - The Lonesome Crowded West en My Bloody Valentine - Isn't Anything.

LucM schreef:
Met mate, ik bezit heel wat albums dat ik onmogelijk mijn favoriete albums vaak kan draaien, ik wil zoveel mogelijk afwisseling en de laatste tijd draai ik vooral nieuwe albums. Alle albums uit mijn top-10 heb ik één keer gedraaid dit jaar.

Ik luister ook heel veel nieuwe platen. Heeft ook een beetje te maken met de aankomende jaarlijstjes. Ik wil toch zoveel mogelijk van het essentiele werk meenemen in de beoordeling.

Iedere dag toch minstens 4 Soad liedjes. Ook Blind Boys of Alabama (Way Down in the Hole) beluister ik dagelijks.

Maar nu dat ik Non Phixion heb leren kennen is The Future Is Now men meest beluisterde lied.

Sir Spamalot (crew)
Soms heb ik een "ik-sta-pinnig-en-ik-moet-adrenaline-kwijt"-avond en komt mijn toptien aan bod. Ik voel ze aan als zekerheden, de tien albums die ik niet zou kunnen missen, de tien albums die ik zou meenemen naar een onbewoond eiland, in mijn kist, ...

Woutt
Eigenlijk heb ik met al mijn top-10 platen al een periode gehad van heel regelmatig draaien. Nu koester ik mijn favorieten en luister ik ze nog af en toe.

bobbee
Niet vaak, ik ben heel gauw uitgeluisterd op muziek. Ik vind muziek leuk zolang ik het niet ken, zodra ik ga meezingen is het einde oefening.

1. draai ik best regelmatig, niet elke dag, terwijl ik toch wel uren per dag muziek luister maar zeker om de paar dagen wel
2.zelfde als 1
3.draai ik (bijna) elke dag
4.idem 1 en 2
5.draai ik niet vaak, ik denk eens per maand is, maar als ik het luister is het echt genieten!
6.draai ik ook niet al te vaak, staat wel is op in de auto
7.vandaag toevallig nog geluisterd maar ik luister het niet héél erg vaak
8.niet zo vaak, eens per 2 weken ofzo..
9.vaak een paar nummers
10. idem 9

ik luister over het algemeen idd vaak andere muziek dan die in me top 10 staat, maar bij mij is dat totaal niet omdat het me anders gaat vervelen ik weet eigenlijk niet waarom...

Either / Or, Five Leaves Left en Rattlesnakes luister ik waarschijnlijk het meest / meest constant. Alle drie fijne platen om voor het slapen nog in bed te luisteren op mijn iPod (ik denk allemaal wel wekelijks). Soul Mining, Tigermilk en Ys vallen ook wel in die categorie, maar zijn geloof ik de laatste weken wat minder vaak langs gekomen. Het gaat een beetje in periodes.

1. Draai ik een keer in de maand, maar ik draai dan sowieso veel Atmosphere-albums.
2. Draai ik een keer in de twee maanden, meestal tijdens een week dat ik in mindere mate behoefte heb aan hiphop.
3. Draai ik een keer in de maand, in het begin wat meer. Ken het nog niet zo lang, maar hij blijft groeien heb ik het idee.
4. Mijn meest gedraaie plaat in de top 10 denk ik. Jaar geleden wekelijkse kost, nu een keer in de maand en ik blijf het even sterk waarderen.
5. In het begin wat minder, nu draai ik het steeds vaker. Denk sowieso een keer per maand.
6. Zelfde als bij nummer 5, ook een echte groeier overigens.
7. Een keer in de twee maanden, vaak na een periode van oldschoolhiphop. Dan heb ik zin in funky platen.
8. In het begin heel vaak om er aan te wennen, nu een keer in de drie maanden. Moet ik niet te vaak horen, maar met periodes fenomenaal.
9. Een keer in de maand, kan er sowieso geen genoeg van krijgen. Draai losse nummers regelmatig.
10. Minder dan eerst, is ook een plaat die nu het eerst uit mijn top 10 gaat. Draai het nu een keer in de drie maanden. Maar ik ken het al een hele tijd, dus het zal altijd van hoge waarde zijn. Een van de eerste albums buiten hiphop die ik helemaal het einde vond.

1. Niet het hele album, maar toch iedere dag 'n paar nummers.
2. Het volledig album non-stop is geleden van...ik kan het zelfs niet meer herinneren. Maar losse songs toch om de 5-6 dagen, op de mp3.
3. Volledig album geleden van in januari, losse songs vorige week.
4. Laatste keer volledig was begin april, losse songs geleden van deze morgen/nacht
5. Oei, erg lang geleden... laatste losse song misschien 3 maand geleden.
6. Euh, eind december vorig jaar. Geweldig album, maar moet er een beetje in de stemming voor zijn.
7. Losse songs geleden van gisteren, volledig album een paar maand geleden.
8. Uh... volledige plaat eind oktober vorig jaar, losse song van ongeveer 2 weken geleden.
9. Volledig album vorige week, losse songs bijna iedere dag. Ik heb dit album nog niet zo lang, dus het zal wel minderen.
10. Volledig album, een paar maand geleden, maar een compilatiealbum leent zich er natuurlijk beter toe om losse songs te draaien of als "achtergrondgeluid". Losse songs een week geleden.

Father McKenzie
Dingen uit mijn toptien echt wel regelmatig, ik denk een keer of 2 per maand.
In de truck neem ik vaak copietjes mee van mijn persoonlijke favorieten, dus toch nog vrij vaak, jawel.
En soms probeer ik wel eens iets nieuws.... wat me meestal niet erg bevalt. Ik vind de huidige scene nogal ziekjes; alles klinkt als eenheidsworst, de Keanes, Coldplays, Radiohead s enzovoorts... ze beginnen allemaal prima en zwakken dan stuk voor stuk redeljk af... Ach, ik ben dan ook niet voor niets een nostalgicus, lang leve fifties, sixties en seventies. En ook nog een pluim voor de eighties, daarna is het flink behelpen...

Bye

Gast
geplaatst: vandaag om 21:35 uur

geplaatst: vandaag om 21:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.