menu

Overig / Apparatuur / Streaming - hoe doe je het en wat heb je nodig

zoeken in:
avatar van whaha
Ben ik hier aan het goede adres om tips te krijgen voor de dienst Apple Music?
Je kunt nogal veel met die dienst en ik wil voornamelijk muziek ontdekken aan de hand van mijn bestaande muziekbibliotheek die ik over de jaren heen geïmporteerd heb in het programma Apple Muziek (wat vroeger iTunes was).

bennerd
whaha Ik wist niet dat Apple Music die functie (nog) had? Verder wel een heel erg goede streaming service. Wel destijds op iPhone een hoop technische issues bij meegemaakt die niet te doen waren, dus terug overgestapt naar Spotify.

avatar van whaha
Je kunt je eigen radiostations aanmaken op basis van artiest(en), liedjes of genres.
Helaas lijkt dit niet zo te werken als dat ik gewend ben (bij Pandora).

Aangezien ik nog 4 maanden gratis gebruik kan maken van Apple Music wil ik de nadelen nog even voor lief nemen als ik in staat blijk te zijn om nieuwe muziek te ontdekken via dit medium.
Het lijkt er alleen op dat het feit dat Apple Music meer muziek heeft ook zo zijn nadelen heeft...
Ik gebruik de dienst voornamelijk op mijn iMac alhoewel ik de muziekbibliotheek nu wel kan synchroniseren met mijn iPhone, wat ik nu ook doe. Ik heb slechts 1 GB data, dus streamen als ik onderweg ben zit er niet echt in (vooralsnog gelukkig ook geen behoefte aan).

Beantwoordt dat je vraag een beetje?

avatar van m@rcel_a
Misschien past mijn vraag beter hier dan in een ander draadje waar ik hem ook heb gesteld: iemand ervaring met een powernode? Ik zou graag wat gebruikerservaringen horen.

avatar van Buur
Het is wat mosterd na de maaltijd (van twee jaar oud), maar ik zag in dit forum iemand bezig met een SqueezeBox. Misschien leuk om te weten dat er een extreem eenvoudig te installeren linux-pakketje bestaat dat piCorePlayer (link) heet, en kan worden geïnstalleerd op een energiezuinige Raspberry Pi. Bekijk die site eens om te zien wat het inhoudt. Duidelijke stap voor stap handleiding en er is een oké forum op slimdevices.com...

Voor mensen die al deze termen nooit eerder hebben gehoord klinkt dit wellicht als quantummechanische mumbo jumbo, maar het stelt echt geen biet voor. PiCorePlayer bevat SqueezeLite, waarmee je van de Pi meteen een SqueezeBox-player maakt. De audio-out (minijack) is niet fantastisch, maar voor twee a drie tientjes heb je een DAC (bv van HiFiBerry), waar je prima geluid uit haalt. Vergeet niet dat de SqueezeBox ook flac kan afspelen.

Het is ook (wederom eenvoudig) mogelijk om LMS (Logitech Music Server) op diezelfde Pi te installeren. Die server kun je koppelen met je muziekcollectie, bijvoorbeeld op je NAS en hoppa, gaan met die banaan, je hebt gelijk de streamer met de beste prijs/kwaliteit in huis. Tevens heb je de mogelijkheid met verschillende plugins ook muziek van Spotify, Tidal, whatever te streamen.

De interface van LMS is redelijk gedateerd. Geen probleem! Ook daar is een oplossing voor: de Material Skin. Deze is dan ook prima te bedienen vanaf een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone.
En bonus voor de mensen die al SqueezeBox apparatuur in huis hebben: die wordt gedetecteerd. Ik kan nu vanaf mijn mobiele telefoon mijn complete NAS-collectie en streaming muziek afspelen op elke locatie in het huis waar ik iets heb staan dat een SqueezeBox-client heeft. Ik had nog een draagbare Squeezebox Radio en twee Squeezebox receiver-kastjes. Werkt. Voor de hobby heb ik ook nog een Raspberry Pi Zero (tegenwoordig moeilijk te krijgen, dus tweedehands) + DAC + behuizing erbij geknutseld met picoreplayer er op. Werkt prima draadloos (WiFi) en verbruikt nauwelijks iets.

Ergo, ik ben helemaal voorzien, een compleet multi room huismuzieksysteem voor een hobbyprijsje.
https://i.ibb.co/hLcGMZq/picoreplaye-materialskin.jpg

Leuk om te lezen dat iemand ook met Logitech Media Server-software bezig is. Jarenlang plezier van gehad en werkelijk uitstekende geluidskwaliteit. Alles onder het motto: veel voor weinig. Zoals hierboven staat, de audio-kwaliteit van Raspberry Pi's mini-jack is niet best. Ik heb toen een zgn. HAT (een uitbreidingskaartje) gekocht om de audio van de Raspberry Pi digitaal via SPDIF/optisch naar mijn DAC te sturen. Die uitbreiding van een paar tientjes kan ik iedereen aanraden.
Echter, na verloop van tijd vond ik toch de aanpak van LMS wat rommelig worden; vooral het aanbod en onderhoud van al die plug-ins. Bovendien kreeg ik toen problemen met de Spotify-Connect plug-in. Ik heb toen de overstap gemaakt naar Moode Audio. En uiteindelijk bleek ik daar erg blij van te worden. Meer stabiliteit, meer controle over de uitbreidingen / upgrades. De LMS-diehards kunnen hun PiCoreplayer blijven integreren maar de MPD-player van Moode is net zo goed (zo niet beter....). Kortom, LMS, Moode, gratis stukjes sofware welke een geweldige geluidskwaliteit leveren, Spotify-Connect bezit en alle bestandformaten aankunnen. Een mooie uitbreiding van je muziekbibliotheek; zeer functioneel, van hoogstaande kwaliteit en financieel zeer aantrekkelijk.

avatar van vivalamusica
Ik vind de Bluesound Node nog altijd een prima betaalbare streamer voor hifi. Wie heeft hier aktuele ervaring mee, of gehad. Ik het laatste. De nieuwprijs van de N130, dit type nooit gehad is momenteel €499 euro.

avatar van Paalhaas
vivalamusica schreef:
Ik vind de Bluesound Node nog altijd een prima betaalbare streamer voor hifi. Wie heeft hier aktuele ervaring mee, of gehad. Ik het laatste. De nieuwprijs van de N130, dit type nooit gehad is momenteel €499 euro.

Kijk uit, objectieve metingen geven aan dat dat ding qua DAC performance ergens onderaan bungelt:
Bluesound Node Review (Streamer) | Audio Science Review (ASR) Forum - audiosciencereview.com

Er zijn tegenwoordig hartstikke veel zeer betaalbare en uitstekend presterende DACs uit China. Al enige tijd is het niet erg zinnig om veel geld uit te geven aan de beste DAC omdat tegenwoordig een heel peloton aan DACs gewoon transparant is binnen ons auditief spectrum. Ik heb zelf door heel mijn huis per zone een setje van een Raspberry Pi als roon bridge + simpele DAC. Betere performance en veel goedkoper. Heel tevreden mee.

avatar van Michiel Cohen
Dit schijnt momenteel nogal een hot topic te zijn op het gebied van streaming.
WiiM Amp Versatile Streaming Amplifier - SoundImports






Dit schijnt momenteel nogal een hot topic te zijn op het gebied van streaming.

Wellicht kleine toevoeging/verduidelijken: is voor streamen én is versterker.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:33 uur

geplaatst: vandaag om 15:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.