MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Streaming - hoe doe je het en wat heb je nodig

zoeken in:
Op meerdere topics - zoals Cd's gaan verdwijnen en Het Grote Audio-topic wordt regelmatig over streaming gesproken en regelmatig duiken allerlei misverstanden op.

Daarom schreef ik ook op het eerste topic:
1. Er zijn twee manieren om te streamen - A. van een streaming services provider naar jouw pc/netwerk, met koppeling aan je hifi-set (is wél zo handig); B. je eigen (gedigitaliseerde) albums beluisteren vanaf een NAS (opslag in je eigen thuisnetwerk; en de muziek staat bij je thuis) of vanuit de cloud (bij een provider).

A. en B. zijn fundamenteel verschillend: bij A. ben je gebonden aan wat er aangeboden wordt; bij B bepaal je zelf hoe en wat je opslaat, al zullen sommige cloud streaming services dat niet altijd mogelijk maken (je kunt dan niet je eigen exemplaar opslaan, maar verwerft dan luisterrechten tot een inmiddels generiek/of door anderen opgeslagen exemplaar (dit om redundantie te voorkomen).

Heb hierover met Broem van gedachten gewisseld en hij gaf me een link als een soort inleiding voor geïnteresseerden, opgesteld door Alpha Audio:

Hoe te beginnen met streaming? - Alpha-Audio

Een mooi initiatief Mjuman. Ik ben benieuwd wat de behoefte is op deze site. Er is erg veel te vinden en te lezen op het net. De link die je hebt gepost legt eea prima uit. Ik lees graag mee en kan vanuit mijn kennis die ik heb opgedaan de afgelopen jaren, redelijk adviseren cq de weg wijzen. Ben zelf ook met beperkte kennis begonnen.

Je ziet overigens steeds meer een combi van A en B. Hardware om cd's op de slaan en te streamen terwijl er een geïntegreerde mogelijkheid is om een streamingdienst te koppelen (Spotify, Tidal enz)

Stel jezelf de vraag wat je ermee wil gaan doen. Je cd collectie digitaliseren en ruimte maken, audiofiel en slag slaan (denk aan de vele hi-res bestanden) en/of alle varianten? Het gemak van streamen is top. Aan alles hangt een prijskaartje. Een budget is handig en de prijs-kwaliteit verhouding is de afgelopen jaren spectaculair toegenomen. Meer voor minder.

Enige computervaardigheid (mn op het gebied van netwerkbeheer) is handig.

Enfin, we gaan het lezen Ik ben een happy streamer

A: laten we daar eens naar kijken. Van je pc streamen van spotify en YouTube naar je hifi set.

Ok, voor menig audiofiel klinkt streamen van spotify (mp3 res) naar je hifi-set als de Tour fietsen met een omafiets, maar vooruit ….

De cheepskate optie: je trekt een kabel (ene kant: minijack; andere kant: dubbel cinch) van je pc naar de versterker en sluit die aan op de aux ingang. Wanneer je dan naar aux schakelt, kun je naar Spotify en YouTube luisteren. Nadelen: je geluidskaart is een beperkende factor én de bediening verloopt vanaf je pc.
Nogmaals: dit is een goedkope optie (ca 10,-) ; zo'n kabel kost weinig en stelt je in staat te kijken wat je ervan vindt.

Een stap vooruit: het eerste nadeel kan je wegnemen door in een vrije usb-poort de Audioquest Dragonfly (ca 85,-) te steken, zie hier DragonFly Red · AudioQuesten vervolgens de eerdergenoemde kabel daarin te steken en het einde met de dubbel cinch gewoon in je versterker te laten zitten.

Morgen verder: van A. naar B.

Wauw, die DragonFly Red klinkt als iets wat ik heel goed kan gebruiken. Dank voor de tip. En een goed topic, ik volg mee zonder er ook maar iets van te kennen.

Dat is zeker een mooi ding en een goed voorbeeld dat je met een acceptabel budget mooie stappen kunt maken.

Ik vind het nogal een prijzig dingetje voor die ene functie wat het heeft. (Betere d/a conversie). Ik dacht dat het speciaal voor een headset was. Maar goed, als dit alles is wat je nodig hebt, why not.

Edit: wacht even met naar de winkel rennen totdat alles is uitgelegd.

Misschien ten overvloede, je hebt altijd een streamer nodig. In het geval hierboven is je PC de streamer.

Zelf erg geïnteresseerd in optie B. Op mijn stereo installatie al een Chromecast Audio aangesloten. Al zeer ideaal voor Spotify. Nu nog een manier zien te vinden om lokale muziekbestanden te kunnen afspelen

Morgen meer over B, incl inventarisatie; nu eerst Massive Attack live

Wat ik vraag als totale noob: hoe is Fiio in verhouding tot Dragonfly?

Edit: ik weet dat ik hiermee wel erg breed ga (“Hoe is rock in verhouding tot electronica?”), dus corrigeer me gerust.

Mijn interesse is een versterker met eventueel combi streamer. Liever dan allerlei losse componenten. Ik zou mijn cd speler willen houden. Mijn dac liefst ook. Maar ja, als je eenmaal gaat beginnen....

Mijn twijfel zit in het feit dat ik nog wel eens YouTube stream via tv en chromecast. Zelden met voldoening. Teveel zappen. En wellicht speelt de geluidskwaliteit ook een belangrijke, beperkende rol. Dus ik twijfel nogal.
Mijn cd collectie is gelukkig redelijk beperkt. Dus daar zou een oplossing voor moeten zijn.

Alleen audio streamen of audio plus video (zoals YT) kom je vaak op hele andere producten uit. Waarbij het eerste vaak duurder is dan het tweede

Ik heb hier al sinds de vroege 00's het volgende systeem:
-Een platen kast met de (+/-) 500 albums die mij het meest dierbaar zijn geweest in mijn leven
-Een CD kast (ongeveer 250 stuks) waarbij iets meer nummers geskipt worden.
-bij mijn versterkers staat een amper stroom verbruikende Mac mini, met 2 externe harde schijven, waarvan good old iTunes de mp3 (of vooral AAC) collectie mag spelen.
Tussen de Mac mini en mijn voorversterker staat een los DA convertertje, met een input switch tussen cd speler en computer, die ik tevens gebruik voor mijn filmcollectie. Wel gebruik ik nog de Bitperfect plugin voor iTunes, die zeer duidelijk geluidswinst oplevert.

Uiteraard snap ik dat bij pakhuis collecties niet zo aantrekkelijk is om met platenkasten te werken in je woonkamer. Maar er is bij mij toch een grens aan muziek die ik kan waarderen (vooral nog qua tijd en behoefte aan overzicht).

Als ik een album echt goed vind (ipv losse nummers) dan wil 'm fysiek hebben. Dat is een verzamel-afwijking, maar ik hou ook van het ritueel om zo'n ding op te zetten, en ik ben zeer gesteld op mooi artwork.
Of ik een lp of cd koop heeft te maken met dat artwork, het aantal skip nummers, en of ik enig nostalgisch gevoel bij het album heb.

iTunes gebruik ik voor het losse spul, in slimme afspeellijsten (categorisering die onmogelijk is in Spotify) met substijl/ periode/ werelddeel. Ook zo'n kolombrowser met genre, artiest etc zou ik onmisbaar vinden bij mijn software keuze.
Als ik bezoek heb of ergens mee bezig ben dan gaat dit op shuffle. Deze collectie heb ik een paar jaar terug uitgedund tot de kern van meest genietbare nummers (ongeveer 4000) ipv het aanvankelijke resultaat (meer dan het driedubbele) van blinde verzamelwoede.

De moraal van dit alles: "het moet wel leuk blijven". En een beetje overzichtelijk. En hoeveel kun je nou werkelijk draaien..
En.. Spelen via de computer of een fysiek exemplaar is zo wezenlijk anders voor mij.
De geniet momentjes (kop koffie zondag ochtend, of met licht uit s'avonds laat echt luisteren zijn voor mij qua tijdsduur perfect om een albumpje uit te de kast te pikken. Ik stal mijn 3 "albums van de week" ook uit op de schouw.

Oh, en Spotify is voor mij gewoon de moderne luisterbar (als vroeger in de platenzaak). Ik heb niet eens een abonnement. Hier luister ik nieuwe muziek (via het losse programma). Tja.. en er is in Spotify inmiddels wel een kleine verzameling "rest nummertjes" van platen die ik het kopen niet waard vind, die ik toch maar eens in iTunes moet krijgen. Dit spul luister ik als ik aan het werk ben (beeldbewerking van mijn fotografie in mijn geval). Voor mij geldt dus: voor al die verschillende muziekmedia een eigen gebruiksdoel.

Ik snap werkelijk niet dat er nu een hele generatie opgroeit met het idee dat je muziek de rest van je leven huurt zonder een eigen collectie op te bouwen. Zonder te weten wat de regelgeving of tarieven in de toekomst gaan doen. Wordt muziek door hen veel meer als iets vluchtigs/ inwisselbaars / bijzaak gezien? Misschien is het een generatiekloof, maar muziek is de belangrijkste bijzaak in mijn leven. Sport mag een leuke 2e plaats innemen.

Minneapolis schreef:

Ik snap werkelijk niet dat er nu een hele generatie opgroeit met het idee dat je muziek de rest van je leven huurt zonder een eigen collectie op te bouwen. Zonder te weten wat de regelgeving of tarieven in de toekomst gaan doen. Wordt muziek door hen veel meer als iets vluchtigs/ inwisselbaars / bijzaak gezien? Misschien is het een generatiekloof, maar muziek is waarschijnlijk de belangrijkste onzin in mijn leven.

Haha, maar andersom snappen de " jongelui" ook vaak niet waarom je fysieke exemplaren zou kopen als ze ook via de oortjes kan streamen, hier wordt toch vaak meewarig naar mijn CD kast gekeken.

Rudi S schreef:
(quote)

Haha, maar andersom snappen de " jongelui" ook vaak niet waarom je fysieke exemplaren zou kopen als ze ook via de oortjes kan streamen, hier wordt toch vaak meewarig naar mijn CD kast gekeken.

Dat geloof ik.
Tot je weer een "greyed out" nummer tegenkomt. Of waarschijnlijk merken ze het niet eens, want de boel wordt toch zonder enige structuur weggezet en op shuffle gezet.
Losse nummers wil ik graag in een zelf bedachte categorie stoppen. Daarvoor leent een computer (en vooral betere software dan Spotify) zich uitstekend. Albums wil ik graag ook kunnen ontdekken "die had ik ook nog, laat ik die deze week eens aandacht geven" zonder schermpje.

Rudi S schreef:

Ook mijn eigen generatie snapt het niet altijd. Kom ik weer thuis met een CD krijg ik steevast te horen “je betaalt toch 10,- per maand voor Spotify?”. Ik maak haar dan altijd wijs dat het een bijzondere CD is die niet op Spotify te vinden is ?

Minneapolis schreef:
(quote)

Dat geloof ik.
Tot je weer een "greyed out" nummer tegenkomt.

Dan download ik hem.

Joshua68 schreef:
(quote)

Ook mijn eigen generatie snapt het niet altijd. Kom ik weer thuis met een CD krijg ik steevast te horen “je betaalt toch 10,- per maand voor Spotify?”. Ik maak haar dan altijd wijs dat het een bijzondere CD is die niet op Spotify te vinden is ?

Bij mij is die €120 voldoende voor de aanschaf van de jaarlijks nieuwe releases tegenwoordig.
En dan mag Spotify de tarieven gaan verdubbelen, of artiesten zich terugtrekken in de toekomst.

Minneapolis schreef:
Ik snap werkelijk niet dat er nu een hele generatie opgroeit met het idee dat je muziek de rest van je leven huurt zonder een eigen collectie op te bouwen. Zonder te weten wat de regelgeving of tarieven in de toekomst gaan doen. Wordt muziek door hen veel meer als iets vluchtigs/ inwisselbaars / bijzaak gezien? Misschien is het een generatiekloof, maar muziek is de belangrijkste bijzaak in mijn leven. Sport mag een leuke 2e plaats innemen.

Ik denk dat je te veel je eigen ervaringen op anderen projecteert. Natuurlijk zijn er genoeg mensen voor wie muziek iets vluchtigs/inwisselbaars is, voor hun is Spotify wat vroeger de radio was. Die mensen had je vroeger dus ook.

Ondanks dat ik opgegroeid ben met downloaden, ben ik op een gegeven moment cd’s en platen gaan kopen. Met die cd’s en platen doe ik nu letterlijk niks meer. Ik hecht er ook bijzonder weinig waarde aan. Ik vind Spotify ideaal. En ik kan je zeggen dat muziek ook best een groot onderdeel van mijn leven is, en zeker geen bijzaak.

Ik vind het heerlijk dat er zoveel muziek direct beschikbaar is. De playlists van Sootify geven mij voldoende mogelijkheid voor structuur (die neiging heb ik sowieso niet echt). Ik kan net zo goed dingen tegenkomen die ik al een tijd niet meer gehoord had. Met een schermpje. Ik ben met schermpjes opgegroeid en ik hou van wat die schermpjes mij allemaal hebben gebracht. Ik zou niet zonder willen.

Naar mijn idee is het dus een generatiekloof ja.

Ik zal niet te lang off-topic doorgaan, maar ik vind die structuur (of beter het gebrek er aan) van Spotify dus wel verschrikkelijk.

In Itunes kan ik, terwijl ik in een grote playlist speel, simpelweg in de kolom-browser de artiest/ het genre / mijn zelf aangemaakte groepering aanklikken om de verzameling te beperken tot wat ik dan wil spelen.
In Spotify zou ik talloze niet-slimme (zonder tags) lijsten moeten aanmaken. Ik gebruik genres, groeperingen en opmerkingen, waarmee ik slimme lijsten kan creëren. Bij Spotify krijg ik inderdaad het idee dat het heel snel richting radio gaat (of één grote verzamelbak). Inderdaad prima voor rest-nummertjes voor mij, maar niet meer dan dat. Maar het is maar net wat je gewend bent inderdaad.
En de eerder genoemde zaken als artwork en bezitten vs leven lang overgeleverd zijn aan een machtige partij van wie je "jouw collectie" huurt spelen ook een grote rol voor mij.

We gaan straks verder - eerst even douchen (na het sporten) en lunchen.

Optie A - van je pc (bij velen staat zo'n ding in de woonkamer) een kabel trekken naar je hifi-set is door mij alleen vermeld omdat het eenvoudig en goedkoop is (met zo'n Dragonfly of vergelijkbaar 80,- duurder) en ik het zelf ook al lang doe, op mijn werkkamer. Bovendien wanneer ik op een feest/borrel kom, staat daar ook vaak een laptop, vanwaar muziek wordt gespeeld (playlists in Windows mediaplayer).

Verder: titel van het topic spreekt boekdelen (wat en hoe), ervaringen delen, informatief. De meer visionaire/religieuze discussie (inzake format) kan imo beter hier worden gevoerd. Cd's gaan verdwijnen

On a personal note: heb een betaald abonnement op Spotify (10,-) en gebruik dat om nieuw werk te leren kennen enof oud nog eens op te zoeken. Kijk nu regelmatig naar Qobuz, aanbod en het kostenplaatje ervan. Mijn hifi-leverancier demoo't heel veel mbv Qobuz

Binnen categorie A heb ik de stap gemaakt naar een network receiver met oa Spotify Connect.
Bekabeld rechtstreeks aangesloten op internet. iPhone/iPad gebruik je om Spotify te bedienen. Werkt perfect!

Binnen categorie A heb ik de stap gemaakt naar een network receiver

welke receiver heb je?

Er zijn inmiddels meerdere zgn, all-in-one apparaten beschikbaar (netwerkspeler - dac - amp) in één van merken als Linn, Moon en Naim (laatste heeft bijv Uniti Star, met ook een cd-speler aan boord, voor ca 4200,-); komen nog aan bod.

Oke.. puur technisch dan... Een Apple gebruiker hier (ik weet dat Mjuman's haren nu recht overeind gaan staan . Ik gebruik simpelweg een Macmini als mediaplayer.
Klein, stil, energiezuinig en gebruiksvriendelijk. Het ding is met een optisch kabeltje aangesloten op een betere DA converter die het weer naar de voorversterker doorloodst en HDMI naar tv en projector voor films.
Makkelijk te bedienen via iPad/ telefoon middels simpele remote apps of zelfs volledige schermdeling. De bibliotheek (staat op externe schijf bij Macmini) is te delen in andere computers (in werkkamer bijvoorbeeld).
Ik heb de meerwaarde van NAS nooit ingezien t.o.v. mijn oplossing.
Andere software draaien (geen behoefte aan gezien de fijne organisatie mogelijkheden van iTunes) of Flac is natuurlijk ook een optie.

Minneapolis schreef:
Oke.. puur technisch dan... Een Apple gebruiker hier (ik weet dat Mjuman's haren nu recht overeind gaan staan . (…) Ik heb de meerwaarde van NAS nooit ingezien t.o.v. mijn oplossing.

Weliswaar fruitliefhebber, hoeft men mij geen Apple'tje door de strot te duwen. Dat zal voor een groot deel een professionele aandoening zijn, alhoewel meerdere maten (ex-collega's) ferme Mac-afficionado's - wilde haast schrijven "apostelen"- zijn. Edoch eenmaal een keuze gemaakt - en eenieder maakt zijn keus obv heug, meug en budget, is het haast ondoenlijk (prijsplaatje) om te zwitsen.

Moet wel zeggen dat ik grote bewondering heb voor de manier waarop de Jobisten erin slagen grote scharen naar het Leidse Plein te lokken aan de vooravond van de release van een nieuw product. Kan me niet heugen ooit zoveel mensen verlangend hebben zien uitkijken naar de release van de IBM/PS2 of OS/2

Misschien kan ik je een beetje op andere gedachten brengen tav een NAS, tenminste ikwil het iig proberen

Nou ga jezelf weer off- topic, zo komt het verhaal nooit af haha

Ok, hier gaan we: wat heb je nodig om goed te kunnen streamen (kwalitatief), plan B. Ik ga ervan uit dat er een internetaansluiting is en een modem/router waarop apparaten kunnen worden aangesloten (hierop kom ik nog terug).

A. Hardware:
1. ethernetkabels - bij voorkeur cat6; streaming via wifi is voor hi-res audio en video (kom ik nog op terug) geen optie. Lengte en aantal zijn afhankelijk van het aantal apparaten dat je wilt aansluiten en hun plaats.
1a: eventueel een (intelligente) switch
2. mediaplayer; beschikbaar vanaf zo'n 100,-
3. DAC -digital analog converter; zet een digitaal signaal om in analoog (geluidsgolven), een ding dat in principe in een cd-speler zit, muv die spelers die transport only zin, zoals de Cambridge Audio CXC.
4. Om de geripte of gedownloade albums - er zijn thans aardig wat partijen (Boomkat, Juno, Qobuz) die albums als betaalde download aanbieden, ook albums die al jaren O/P zijn, zoals Pub - Do You Ever Regret Pantomime? (2001) - op te slaan heb je storage nodig:
5a. NAS - network attached storage
5b. DAS - direct attached storage; een externe schijf die je op een usb-poort aansluit.
5c. Eigenlijk een speciaal geval, de Usb-stick; ze zijn er thans al van 64 en 128 GB

Verderop komt aan de orde dat apparaten kunnen worden gecombineerd en zoiets gebeurt steeds meer.

B. Software:
B1. om te beheren en/of te rippen; paar voorbeelden: J-River (mediacenter), db poweramp etc.
B2. om af te spelen; mimic, twonkymedia etc. Bij een NAS (gebruikelijke merken Synology en Qnap worden software-tools meegeleverd, daarbij software voor het afspelen.
B3. voor de bediening (zittend in je stoel, tablet bij de hand): een app van de leverancier van je mediaplayer/dac die je simpel kunt downloaden en installeren.

Straks (eind middag/begin avond) gaan we inzoomen en kijken naar combi-apparaten.

Een rondgang onder wat vrienden en bekenden leerde me dat ik misschien streng in de leer ben geweest toen ik schreef:
Mjuman schreef:
streaming via wifi is voor hi-res audio en video (kom ik nog op terug) geen optie.

De nadruk ligt hier dan echt op het gecursiveerde deel. Zelf wil ik zoveel mogelijk streamen in hi-res (Flac) kwaliteit en gebruik ik mp3 alleen als niets anders beschikbaar is (spotify of een album dat O/P is en alleen in mp3-vorm te vinden).
Bepalend zijn:
* behoeften - wat wil je?
* budget -wat heb je ervoor over?
* omstandigheden: hoe goed is wifi bij je thuis; staan pc en hifi-set in verschillende ruimtes en hoe moeilijk is het om ethernetkabels te trekken

Anderen zijn uiterst tevreden met wireless streaming. Daarover is hier Advies over streaming - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis aardig wat info te vinden, met apparaten en prijzen.

Eerlijk gezegd zou ik - als ik vandaag zou moeten beginnen met streaming - misschien ook wel een andere weg volgen. Audiofilie is echter een kwaal die lastig te behandelen is en onverwachts weer de kop kan opsteken.

Misschien zou ik nu wel beginnen met een all-in-one apparaat zoals de, Moon Ace Neo van 2990,- Uiteraard zijn er goedkopere merken, en duurdere
In aansluiting wat ik al eerder schreef over cd-spelers (en hun noodzaak tot onderhoud/vervanging van loopwerk na verloop van tijd) zou ik niet gaan voor een apparaat met cd-speler erin.

Heb zelf m'n cd-speler verkocht en even overwogen om een Cambridge Audio CXC (500,-) te kopen, maar besloten daarvan af zien. Hier in huis staat nog een fatsoenlijke DVD-speler (een multiplayer die ook SACD speelt) die nauwelijks voor dvd's wordt gebruikt en dus fungeert als stand-in en via een digitale kabel is die aangesloten op mijn mediaplayer/dac; dat geeft een betere geluid dan wanneer ik het signaal rechtstreeks naar de versterker stuur. Verder rip ik de enkele nieuwe cd naar mijn NAS om die als Flac te kunnen beluisteren.

Ik stream draadloos via dit apparaatje en ben daar wel tevreden over. Het geval is niet meer te koop en er zijn inmiddels zat andere (én wellicht betere) opties op de markt. Wat ik alleen jammer vind is dat ik YouTube er niet mee kan streamen. Zou ik eventueel kunnen doen via de Chromecast die in m'n (niet smart-)TV zit, maar dan moet ik m'n scherm ook aanzetten.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:18 uur

geplaatst: vandaag om 14:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.