menu

Overig / Apparatuur / Streaming - hoe doe je het en wat heb je nodig

zoeken in:
Even wat ervaringen met opslag, software en apparaten. Als je een bestand opslaat op je pc, lijkt dat in windows verkenner één (fysiek) geheel - niets is echter minder waar. De zgn FAT (file allocation table) zoekt waar zoveel mogelijk aaneengesloten sectoren op de harddisk beschikbaar zijn en kent die vervolgens toe; het bestand is dan zeg maar één logisch geheel. Hetzelfde geldt ook voor een map (folder), dat is ook een logisch geheel.

Sommige spelers, zoals Naim kijken niet naar de mappen (logische eenheden). Dat betekent dat een album als Madonna - Rebel Heart (2015) in de Deluxe Version in meerdere eenheden wordt opgesplitst, ook al staan dit album in één map. Dit vergt dus wat 'fikswerk' mbt metadata bijv in J-River Mediacenter. De Cambridge Audio StreamMagic kan daarentegen wel overweg met mappen.

Dan even over de afspeelsoftware: veelal wordt bij Qnap of Syllogic, de twee hoofdmerken voor opslag, bij de meegeleverde tools ook afspeelsoftware meegeleverd, Twonkymedia. Alleen van Qnap kreeg ik op een bepaald punt een bericht dat Twonkymedia niet langer werd ondersteund. Tja, dan switch je naar andere meegeleverde afspeelsoftware, Mimic, die eigenlijk fijner is in gebruik en beter om kan gaan met metadata - al zijn ook daar wat haken en ogen.

Echter de updates die windows (ongevraagd) door het internet heen duwt, maken dat je af en toe weer instellingen moet aanpassen. In een eerder geval heeft zo'n update ervoor gezorgd dat ik mijn NAS niet meer als fysieke unit in mijn netwerk kon zien (wel als 'gemapte' drive met een aanduiding van 1 letter), maar nu heeft zo'n update ervoor gezorgd dat mijn minim-player niet meer zichtbaar is op het display van mijn Naim.

Toch maar eens google'n - of is dat voor anderen, Broembijv iets waarmee ze bekend zijn? Ook kan Broem misschien wel wat vertellen over de pro's en cons van Roon (en de kosten ervan)?

Komt Broem op terug. Die is op vinyljacht in Antwerpen

Hier terechtgekomen door titel van topic: hoe doe je het en wat heb je nodig? Het woordje streaming had ik gemist. Veel plezier allemaal verder!

Ben nu wel benieuwd wat je beeld vooraf dan was .

geplaatst:
Zit nu serieus te overwegen om Naim spulletjes aan te gaan schaffen. De demo pasgeleden was iig indrukwekkend. Voorversterker/dac/streamer + eindversterker. Kan mijn gelievde cd-speler dan nog behouden en hoef niet meteen al mijn cd's op zolder te zetten.

geplaatst:
Aldus geschiedde. Ben overstag gegaan en zeil momenteel streamend aan de wind.

Het blijkt vervolgens een kunst om ook nog cd's te blijven luisteren...maar op een ochtend als deze is een ontbijtje met cd wel lekker.

geplaatst:
O btw, de keuze voor de apparatuur is gemaakt op basis van het geluid (specifiek: de muzikale betrokkenheid en uiteraard beperkt door de prijs) en niet zozeer de functionaliteit. Ik stream via Tidal en de Naim-app. Geen Spotify, NAS, Roon, etc.

geplaatst:
Als ik dit zo zie dan maakt de streamer zelf niet zo veel uit indien digitaal aangesloten.
Dus mijn vraag aan Leptop, heb je je eigen DAC er nog tussen zitten of gebruik je de Naim d/ a conversie? Of allebei.

geplaatst:
Naim NAC N272 + NAP 250 DR = voorversterker + dac en een losse eindversterker.
Daarop een Music Hall cd-speler met losse dac (+ Telefunken NOS buis) op het analoge deel van de voorversterker. Dus op dit moment nog 2 dacs. Ben verder nog wat geluidoptimalisaties aan het doen. En tussendoor vooral genieten.

geplaatst:
Wow, mooi spul !

geplaatst:
Tis een hobby zeg ik dan maar altijd...

geplaatst:
Mooi hoor Leptop. Wat voor speakers heb je eraan hangen?

geplaatst:
Vivid Audio V1.5

Blijkbaar mag je de streamer niet rechtstreeks aan je router koppelen maar moet er een switch tussen. Ik heb wat globaal geluisterd maar haalde er niet veel verschil uit. Totdat ik de switch liet vallen...einde luistertest. Mensen die er wel verschil in horen bij het online streamen?

Vreemd, bij mij was het precies andersom: toen ik mijn streamer/dac op de switch had zitten, werd er niets herkend. Toen ik 'em vervolgens rechtstreeks op het Ziggo/modem router zette, werd alles herkend (ook de NAS die op de switch zit). Vervelend is wel als Microsoft (of Ziggo) weer een upgrade erdoorheen (OS of netwerk) duwt, dan moet je soms dingen opnieuw uitvogelen (DNS en zo en verlies je soms je 'logische' drives - dwz netwerkdrives waarnaar je met een enkele letter (in plaats van het hele pad) verwijst.

Hij deed het verder wel ( tot aan de val) . Het kan zijn dat de streamer niet overweg kan met precies die switch. Ik ben geen it-er, maar las wel vaker zo'n verhaal. Netgear van paar tientjes deed het dan weer wel. Maar het zou beter voor het geluid zijn (storende voeding/ruis van router of zoiets)

Volgens de leverancier van het apparaat zou het wél moeten kunnen op de switch, maar ik had geen zin om eea uit te vogelen.

Ik weet wel dat de router/modems die een ISP levert - Ziggo in mijn geval - van een brak soort zijn. Menigeen die ik spreek heeft dat ding middels een (ik dacht blauwe) ethernetkabel verbonden met een beter apparaat en dat wordt dan gebruikt om eea op aan te sluiten.

Storende voeding? Je hebt dat modem toch niet bij je versterker staan? Als er iets is, wat storing (interferentie) kan geven is het digitale kabels die te dicht langs stroomkabels lopen.

Een modem/router heeft 4 ingangen voor ethernetkabels; da's onvoldoende en dus moet je weleen switch ertussen zetten. Misschien moet je eens contact opnemen met Wifimedia (Arnhem)?

Ja, dat kan. Maar mijn vraag was of iemand hier er wel eens op gelet, of iets van verschil gehoord heeft.

In de audiowereld is de functie van switches (bij streaming) momenteel een hot item. Op de diverse sites zijn testen gaande met audiofiele switches. Uiteraard gaat het vooral om de verbeterde geluidskwaliteit die zo’n switch zou moeten geven Voor diegene die geïnteresseerd zijn is het wellicht leuk om de site van Alpha Audio te raadplegen Home - Alpha-Audio Binnenkort komt er een blinde test met publiek waarin er verschillende switches worden gebruikt. Ben benieuwd.

Ik heb zelf enige tijd geleden mijn TP Link switch een upgrade gegeven met een Ifi voeding. Zo’n verbeterde voeding is vooral bedoeld om de ruisdrempel te verlagen/verbeteren. Heb een aardige audioset staan en ik moet zeggen dat het wat meer definitie gaf in de weergave. Voor mij voldoende om de aankoop te rechtvaardigen. Op de site lees je ook een bespreking van een audiofiele switch genaamd Bon Silent Angel. Lees er veel positieve reacties over.

Mijn Ziggo modem staat in m’n meterkast en bij de laatste verbouwing (2,5 jaar geleden) meteen een extra stroomgroep aangelegd in de woonkamer om m’n set van stroom te voorzien. Vanuit het modem een goeie lan kabel naar mijn switch. Van daaruit zelfgemaakte lan kabels (blijft ‘n hobby he) naar mijn streamer en dedicated computer (SonicTransporter I5) . Werkt super. Mijn NAS (met daarop al mijn albums - 3500 stuks) staat naast het Ziggo modem/router.

Zoals altijd moeten het je oren zijn die je portemonnee overtuigen om een aankoop te doen. De Ifi voeding (bij Wifimedia voor 60 euro) was er zo eentje. Een hoorbare verbetering in mijn set en geen spijt van gehad.

Bedankt heren voor de bijdrages. Ik ga er dus een switch tussen plakken ( broem) en de kabels uit de buurt houden van de power cords (mjuman).
Maar ik neem n gele.

gigage schreef:
Bedankt heren voor de bijdrages. Ik ga er dus een switch tussen plakken ( broem) en de kabels uit de buurt houden van de power cords (mjuman).
Maar ik neem n gele.

Neem vooral 'n goeie

Hier ook een positieve ervaring.
Van wifi, naar lan en vervolgens met een switch van Netgear (paar tientjes) ertussen. Steeds een lichte verbetering.
Heb nu van de router naar de switch een cat6e liggen. Ik wil nog een beter kort kabeltje van de switch naar de streamer leggen.. Denk aan een Audioquest. Daar zit het meeste hoorbare verschil tussen. Zegt men. The proof of the pudding.... luisteren vooral dus.

Leptop schreef:
Hier ook een positieve ervaring.
Van wifi, naar lan en vervolgens met een switch van Netgear (paar tientjes) ertussen. Steeds een lichte verbetering.
Heb nu van de router naar de switch een cat6e liggen. Ik wil nog een beter kort kabeltje van de switch naar de streamer leggen.. Denk aan een Audioquest. Daar zit het meeste hoorbare verschil tussen. Zegt men. The proof of the pudding.... luisteren vooral dus.

Zijn allemaal nullen en 1tjes maar wat een verschil kan het maken. Tip voor een nette en betaalbare kabel is de Audioquest Carbon en daar zelf de zgn Telegartner pluggen aanzetten. Wil je/iemand meer weten pm dan even. Zet ik je graag op 'n betaalbaar www spoor.

Broem schreef:
(quote)

Zijn allemaal nullen en 1tjes maar wat een verschil kan het maken. Tip voor een nette en betaalbare kabel is de Audioquest Carbon en daar zelf de zgn Telegartner pluggen aanzetten. Wil je/iemand meer weten pm dan even. Zet ik je graag op 'n betaalbaar www spoor.

Voor wie niet een hele emmer wil leeggooien maar toch een betaalbare en hoogwaardige ethernet kabel blieft: de Supra CAT8.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:32 uur

geplaatst: vandaag om 06:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.