MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Discman of Mp3speler of.....

zoeken in:
Mijn discman is kapot!!! Nog al een gemis maar ik twijfel nu wat ik zal kopen. Zat te denken misschien is een Mp3speler. Wat gebruiken jullie en wat vinden jullie nou beter??

Ik heb zelf een MD speler van Sharp (net zo goed als die van Sony verzekerde de verkoper mij alleen iets goedkoper, ik kan het beamen) van een jaar of 5 oud en ik ben er nog erg tevreden over. Opnemen is nogal een karwij maar met de nieuwste generatie MD recorders gaat dat veel sneller en gemakkelijker. Volgens mij zijn er ook al MD's waar meer dan 80 minuten op kan. Voordeel is dat er eindeloos vaak overheengenomen kan worden en je zo dus elke keer andere muziek erop kan zetten.

Als mijn MD speler ermee zou stoppen zou ik een discman kopen die ook MP3 cd's kan afspelen. Dan krijg je hetzelfde effect als met een MD speler alleen kan je ook nog je cd collectie erop afspelen. Mijn zus heeft zo'n ding en is er erg tevreden over. Moet je even in de consumentengids kijken wat de beste keus is.

MP3 player all the way, maar dan wel eentje die ook als externe harde schijf dienst doet. Twee vliegen in 1 klap, en een minimum aan last.

Ik zou ook een iPod of iets dergelijks kopen. Het hele idee dat muziek op een schijfje moet staan, waar je helemaal voor naar een platenzaak moet lopen/rijden, begint volgens mij een beetje uit te sterven.

Kos
Jordy schreef:

Het hele idee dat muziek op een schijfje moet staan, waar je helemaal voor naar een platenzaak moet lopen/rijden, begint volgens mij een beetje uit te sterven.
Zeker weten.

Ik heb een MP3 Jukebox die je ook kan gebruiken als externe hardeschijf. Ik heb 20 GB aan ruimte, dus 2/3 van mijn muziekcollectie past erop. Het is echt een aanrader, omdat je altijd lekker veel muziek bij de hand hebt en omdat er geen bewegende delen zijn, kan ie ook nooit overslaan enzo. Nadeel is natuurlijk het prijskaartje. De mijne was 279 euri, maar dan heb je dus ook wat.

Zeker een MP3 speler, ik heb er ook al ruim een jaar eentje. Weliswaar geen jukebox, omdat die toen nog aan de prijzige kant waren.

Ik heb er eentje met een compact flashcard (nu zit er een 250MB kaart in, dus da's toch al zo'n 4 uur muziek.

MD spelers lijken mij al een beetje achterhaald.

Yak
MD-spelers, althans van het type die ik heb, zijn inderdaad zo achterhaald dat het ding diep in mijn bureaula ligt weg te rotten. Puur en alleen het feit dat het je de tijdsduur van een volledige cd kost om hem over te zetten op MD is gewoon zo ongelooflijk 1999. De moderne MD-spelers kunnen een heel stuk beter kletsen met je computer en je kunt nu ook met hoge snelheid bestanden verplaatsen. Een stap in de goede richting, maar per MD past er echt niet veel aan muziek op en het gehannes met die kloteschijfjes is echt niet om te lachen. Voor portable zou ik een mp3-speler kopen (de iPod mini is bijvoorbeeld echt heel erg stoer), maar cd's en lp's kopen bij de platenboer zal ik ook blijven doen zolang het nog kan.

Ik zit tegenwoordig nooit meer in de trein dus een draagbaar ding heb ik niet echt nodig. Heb een webservertje draaien thuis, waardoor ik op m'n werk gewoon al m'n muziek van thuis kan streamen

Voor de uitzonderingen (vakantie, dagje weg, sporten) voldoet m'n discman nog wel even.... vind de 20/30 GB van de huidige spelers nog nét iets te weinig.

Yak
Jordy schreef:

vind de 20/30 GB van de huidige spelers nog nét iets te weinig.

Excuse me? Zit je te wachten totdat die dingen de opslagcapaciteit hebben om in één keer je hele platencollectie erin te kunnen smijten? Noem me een loser, maar voor mij volstaat 40GB* (== ongeveer 60 albums) wel, hoor.

*) $399 voor een iPod met deze capaciteit

Yak schreef:

Excuse me? Zit je te wachten totdat die dingen de opslagcapaciteit hebben om in één keer je hele platencollectie erin te kunnen smijten?

Ja. Geen zin om elke keer als ik een bepaalde cd wil luisteren eerst iets te moeten verwijderen (zodat ik die later wéér kan encoden), om vervolgens ruimte te hebben om er een ander album op te zetten. Een halve TB, dan ga ik meedoen.

JonnieBrasco
Jordy schreef:

Een halve TB, dan ga ik meedoen.

Tegen die tijd reken je niet meer in cd's, maar in full-discography's. Dan mag je de ene full-discography verwijderen, om plaats te maken voor de andere. Ik bedoel, de afgelopen tien jaar heeft ons toch wel geleerd dat je nooit genoeg bytes hebt...

Een halve TB... Dat zijn zo'n 5000 albums (uitgaande van 100MB per album). Of zit ik nu fout (100MB per album, dus 10 albums per 1GB en 5000 per 500GB. 500GB = toch een halve TB?). Heb je er zoveel?!

Ik heb alleen nog een disc- en walkman. Zie daar ook niet zo snel verandering in komen.

Ja ik overdreef een beetje blijkbaar. Ik wil inderdaad een apparaat waar m'n hele collectie op kan, dus 75 GB zal dan ook wel genoeg zijn.

Ik zou er dan wel een op de groei kopen. Met de dubbele ruimte ofzo.

FeZ
Hi-MD. 1 Gig per schijfje -> 40/45 albums per schijfje. Zeer handig; past veel op en je kan oneindig uitbreiden. Zelf heb ik een Net MD, vlak voordat ik gehoord had van het bestaan van de hi MD heb ik dit ding aangeschaft en ben er wel tevreden over -> 320 minuten per schijfje, zelfde verhaal als Hi MD alleen dan passen hier maar 4 CD's van 80 minuten op. Snelheid van opnemen is ook allemaal zeer fijn 64 x real time.

Yak
FeZ schreef:

Hi-MD. 1 Gig per schijfje -> 40/45 albums per schijfje.

Met gemiddeld zo'n 70MB voor één album op MP3-formaat krijg ik toch echt maar een album of 15 op een schijf van 1 GB. Maar dat de MD's verwisselbaar zijn is inderdaad wel een groot voordeel.

Yak
Yak schreef:

40GB* (== ongeveer 60 albums)

Dit was ook een grove misrekening. Op 40GB kun je ongeveer 600 albums kwijt.

FeZ
Yak schreef:
(quote)

Met gemiddeld zo'n 70MB voor één album op MP3-formaat krijg ik toch echt maar een album of 15 op een schijf van 1 GB. Maar dat de MD's verwisselbaar zijn is inderdaad wel een groot voordeel.

Ze gebruiken een andere compressie techniek, waardoor er wel 40 tot 45 cd's op kunnen. Maar de kwaliteit wordt er niet hoorbaar slechter door.

Want muziek klinkt sowieso al voor geen meter door zo'n apparaat?

FeZ
Ik hoor geen verschil tussen een CD en een MD die van die CD is overgenomen. Hier een uitleg van de gebruikte techt van het opnemen en afspelen van een Hi MD.

"Unlike CD and DVD, which are all-optical, an MD records data magnetically, while a laser then reads it optically. To record, it heats a spot of a ferromagnetic material with an infrared laser pulse that briefly raises its temperature above the material's Curie point - the temperature at which it loses its existing magnetism. Then, as it cools, it becomes imprinted with a magnetic field that is focused on it by a nearby magnetic recording head. The recording is read by switching the laser to a lower power, so that it does not heat the coating past its Curie point, and optically sensing the effect each spot has on the reflection of polarised light.

On a Hi-MD disc, the magnetic domains are five times smaller than on an ordinary MD, allowing it to record five times as much data. These domains are too small to be read by the infrared wavelengths used in MD players, because the beam simply cannot focus tightly enough to read them, yet the wavelength cannot be changed because Sony wants the Hi-MD players to be able to play old MD discs.

Sony has come up with a clever trick to resolve this dilemma. By employing three magnetic layers instead of one, it has devised a way to temporarily swell the shrunken domains to a readable size (see Graphic). On top of the standard magnetic layer, a Hi-MD disc has a "switching" layer, with a "displacement" layer on top of that. When a domain isn't being read, the magnetic field in the memory layer is coupled right through the switching and displacement layers.

Crucially, the middle switching layer is made from a magnetic material that has a lower Curie point than the layer above. When the read-out laser heats the disc, the spot on the switching layer beneath the laser loses its magnetic properties, so it is no longer coupled to the displacement layer above. This weakens the "magnetic fence" around the domain in the displacement layer so it temporarily swells to a readable size for a brief moment as the laser passes. Sony's patents do not identify the materials that do this."

Bron: http://www.minidisc.org/keep/n...

Ik heb een discman waarop ik MP3 CD's kan afspelen. Ideaal, want ik kan ook mijn originele CD's erop afspelen zonder dat ik die eerst moet omzetten in MP3

neo
Als ik ga slapen maakik nog iedere avond gebruik van mijn discman. En als ik naar buiten ga altijd de mp3 speler die ik sinds kort heb

Laatst een hele goedkope discman gekocht bij Kruidvat (€30) omdat deze volgens de advertentie mp3 aankon. Dus ik stop thuis een mp3 cd erin.... ERROR
Weet nog steeds niet waar dit aan ligt, want de ene doet het wel en de ander doet het niet...
Ik zou dus wel graag een mp3-speler willen, maarja, die zijn wel erg duur

Yak
evelien schreef:

Weet nog steeds niet waar dit aan ligt, want de ene doet het wel en de ander doet het niet...

Misschien snapt 'ie geen mp3's met een variabele bitrate. Mijn dvd-speler heeft dat probleem ook.

Ja mijn moeder had er eentje bij de LIDL gekocht een keer, maar dat ding vrat batterijen dus die heeft ze teruggebracht. Ik heb er zelf eentje van Sony. Als ik dit soort dingen koop wil ik eigenlijk toch wel merk, want dan weet je dat je kwaliteit hebt gekocht. En volgens mij zijn MP3 spelers niet meer zo duur als eerst. Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor een je wilt. De betere zijn altijd duurder...

Yak schreef:
(quote)

Misschien snapt 'ie geen mp3's met een variabele bitrate. Mijn dvd-speler heeft dat probleem ook.

Wat wil dat zeggen dan?

neo
irene83 schreef:

Ja mijn moeder had er eentje bij de LIDL gekocht een keer, maar dat ding vrat batterijen dus die heeft ze teruggebracht.

oplaadbare batterijen....

Oplaadbare batterijen zijn altijd heel erg snel op in discman en dergelijke. Met 1 batterij kan ik nog niet eens 1 minidisk afspelen. Maar de minidiskspeler is ook al zeker 5 jaar oud.

Ik adviseer kruidvat batterijen gaan écht lang mee!

Gast
geplaatst: vandaag om 15:10 uur

geplaatst: vandaag om 15:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.