menu

Overig / Apparatuur / Cdspeler

zoeken in:
avatar van HiLL
Ik wil een cd-speler kopen. Ik heb een surroundset voor mijn dvd's waar ik uiteraard mijn cd's op af kan spelen, maar qua geluid ben ik er niet tevreden over. Wel over het geluid van de dvd's die dat ding afspeelt. Maar doordat het toch een dvdlens is, is het geluid niet optimaal. Nu wil ik dus een ouderwetse cdspeler kopen en die aansluiten op mijn versterker van de surroundset. Maar hoe stom het ook mag klinken (ik zie erop het internet te weinig over) wat kost mij een goede, degelijke cdspeler eigenlijk, anno 2006? En hebben mensen tips? Graag!

avatar van HammerHead
Ik zou voor een Marantz of een NAD gaan. Bijvoorbeeld een Nad C521BEE, C525BEE of C542 of een Marantz CD7300 (wordt inmiddels niet meer gemaakt zie ik).

Een 521 moet wel voor minder dan 300 euro te krijgen zijn, wat overigens een zeer schappelijke prijs is voor de kwaliteit die je krijgt (ik heb 'm zelf ook ). Voor een 542 ben je ongeveer het dubbele kwijt, maar die is dan ook (iets) beter.

Klop anders gewoon even wat merken/typen spelers in op Google en lees wat reviews.

NAD inderdaad. Prachtige cd spelers. Een merk dat zich nog echt inzet voor stereo hi-fi dus in jouw geval perfect.

avatar van HiLL
Wow Hammerhead noemt even wat merken...
Maar ik dacht dat we in 2006 voor €100 klaar zouden zijn. Ok Marantz dan heb je ook wel wat.

avatar van grovonion
Dit vind ik allemaal erg vergezocht. Ik heb zelf meegewerkt aan de ontwikkeling van de eerste DVD-recorders van Philips en ken wel het een en ander van laser-technologie en toepassingen. Eerst en vooral is een CD of DVD speler heel waarschijnlijk niet de zwakste schakel in de keten. Als de muziek-kwaliteit tegen valt is dat voor een belangrijk stuk te wijten aan speakers en versterkers. Ten tweede is de klank-kwaliteit van een CD of DVD speler niet bepaald door de laser. Belangrijk is het type van DAC, oftwewel de omzetting van digitaal naar analoog. Als Hill dus niet tevreden is over de klank van afgespeelde CD's zou ik eerst en vooral kijken naar de front-speakers van de surround set. Natuurlijk praten we hier niet over een DVD-speler van een of ander Chinees low-end merk. Want daar ratelt de CD/DVD-tray al zo hard dat men niet meer van muziek kan spreken. Maar een of andere Panasonic, Philips, Pioneer of noem maar op kan zeker voldoende kwaliteit in huis brengen. Wat merken als Marantz of NAD meegeven is een heel subtiele touch die vooral in de begin-jaren van de CD nog voor verschil konden zorgen, maar vandaag de dag gebruiken ook de marantzen en NAD's gewone off-the-shelf DAC's, als ik me niet vergis.

[Roel]
ik heb een kenwood met prachtige geluidskwaliteit voor 150 euro

avatar van Running On Empty
grovonion schreef:
Eerst en vooral is een CD of DVD speler heel waarschijnlijk niet de zwakste schakel in de keten. Als de muziek-kwaliteit tegen valt is dat voor een belangrijk stuk te wijten aan speakers en versterkers

Veel mensen bezuinigen ten onrechte op de bekabeling. Ik heb nog niet zo lang geleden de speakerkabels en de CD kabel vervangen door kabels van een veel betere (en nog betaalbare) kwaliteit en het geluidsverschil was gigantisch. De helderheid en dynamiek is nu geweldig. De basregelaar staat nu op half in plaats van voluit.

CD kabel ongeveer 80 Euro
Speakerkabels ongeveer 9 Euro per meter

Meteen ook de kabel tussen DVD speler en versterker vervangen, echt een wereld van verschil. Aanradertje voor mensen die nog de meegeleverde fabriekskabeltjes gebruiken en op een simpele manier het geluid willen verbeteren.

Harald
Absoluut eens met Running On Empty, bezuinigen op bekabeling is fout, en het gaat ten laste van luistergenoot. Ik heb voor mijn installatie voor de Van Den Hul M.C. MAGNUM HYBRID geluidspeaker kabel gekozen en het is de moete en het geld waardl

Ook de de kabels (interlinks) tussen CD, DVD speler en versterker zijn er bij van Van Den Hul. Kan ik echt aanraden!

avatar van HammerHead
Voldoende dikke en niet te lange speaker-kabels is vrij belangrijk inderdaad. Een groot verschil tussen een standaard interlink kabel en een belachelijk dure Van Den Hul heb ik echter nog nooit kunnen ontdekken. Rechtvaardigt wat mij betreft op geen enkele wijze de prijzen die ze voor die dingen vragen. (en ja ik heb er diverse gehoord)

Harald
Van den Hul kabels en interlinks zijn natuurlijk (helaas) duur maar toch geeft het zin en het verschil is te horen. Het is natuurlijk ook afhangelijk van welke installatie je in huis hebt. Als je b.v. een gevoelige en professioneele installatie hebt (versterker, cd speeler en geluidsspekers) dan is een professioneele upgrade te horen. Je koopt ja ook geen versterker van -om maar iets te zeggen- boven de € 2000 maar voor geluidsspekers heb je alleen € 100 over. Geeft toch geen zin...is toch logisch.

avatar van HammerHead
Tja, allemaal leuk en aardig, ik hoor het verschil niet of nauwelijks. Ik heb vanwege de lage impedantie van m'n MC-element en phono voorversterker wel een vrij dikke (en korte!) vd Hul kabel naar m'n platenspeler, maar tussen CD-speler en versterker heb ik gewoon het standaard bijgeleverde kabeltje, voldoet prima.

[Roel]
daar ben ik het helemaal mee eens ik gebruik ook het bijgeleverde kabeltje en daar valt niets op aan te merken

Als je het verschil niet hoort dan moet je daar inderdaad ook absoluut geen geld aan uitgeven. Altijd eerst even proberen dus. Ik hoorde zelf bij het uitzoeken van mijn spul wel het verschil dus heb een mooie kabel gekocht. Maar het grootste verschil ten opzichte van standaardkabels merk je nog wel met scartkabels. Goeiegenade wat zijn die standaarddingen slecht!

avatar van we tigers
ik ben helemaal weg van Rega.
die jongens hebben een werkelijk fantastische cd-speler gemaakt (kost je wel een vermogen). Ook hun versterkers en draaitafels zijn absoluut top. En wat betreft de interlinks: het is echt goed te horen. Ik heb geëxperimenteerd met interlinks van 80 tot zo'n 350 euro per setje en het verschil is echt te horen. Mijn interlinkje is 200 euro en ik verklaarde mezelf voor gek toen ik het er voor neerlegde. Maar een geluid... Zelfs de voeding van je apparatuur (geaard? stekkerdozen er tussen? zo puur mogelijk uit de muur zien te krijgen) kun je in je geluid terug horen.

Maar ik moet er ook bij zeggen dat er geen weg terug meer is als je aan goede audio-apparatuur begint. Elke stapje vooruit hoor je en wilt niets minders meer. verkloot voor het leven door het audiovirus.

avatar van Mjuman
we tigers schreef:
(...)tverschil is echt te horen. Mijn interlinkje is 200 euro en ik verklaarde mezelf voor gek toen ik het er voor neerlegde. Maar een geluid... Zelfs de voeding van je apparatuur (geaard? stekkerdozen er tussen? zo puur mogelijk uit de muur zien te krijgen) kun je in je geluid terug horen.

Maar ik moet er ook bij zeggen dat er geen weg terug meer is als je aan goede audio-apparatuur begint. Elke stapje vooruit hoor je en wilt niets minders meer. verkloot voor het leven door het audiovirus.


Waarom denk je dat er "Whisky-proeverijen" zijn? Once you're hooked, you 're sold! Zonder gekheid ik doe het al jaren met draadjes van MIT (importeur MoreMusic.NL) wordt door menigeen voor gek versleten, maar I couldn't care less. Mijn draadjes kosten bij elkaar de prijs van een kek setje, maar ik geniet er vaak genoeg van. Enne, met die prijs van concertkaartjes..

Een nadeel van 5.1 surround: probeer maar eens een leuk setje te bouwen met Audio Physik of JMR en niet gierend de budgettaire bocht uit te vliegen.

Da's weer eens wat anders dan thuis komen met vinyl en vooraf de prijsstickers eraf halen!

avatar van rudiger
HiLL schreef:
Wow Hammerhead noemt even wat merken...
Maar ik dacht dat we in 2006 voor €100 klaar zouden zijn. Ok Marantz dan heb je ook wel wat.


Kijk gewoon op Marktplaats , daar staan er honderden , en ben je voor rond de 30-50 euro klaar .

avatar van Mjuman
Alle waar is naar zijn geld. Wil je echt wat en toch binnen de perken blijven koop dan NAD of wellicht Cambridge. Ik bedoel als je toch een paar honderd cd's (of meer) hebt, mag je toch ook wel wat uitgeven om ze op te draaien?

avatar van Edwin
Ik ben mij momenteel wat aan het verdiepen in de wereld van high-end audio en heb ook al een middagje zitten luisteren in een hifi-zaak van Hobo. Probleem is dat er zo eindeloos veel merken zijn en dat een winkel daarvan maar een bescheiden selectie voor handen heeft. Ik ben dan zo eentje die het liefst zo veel mogelijk verschillende opstellingen wil uitproberen, alvorens een keus te maken. Ik vrees dat het op deze manier een vijfjaren plan wordt, voordat er iets nieuws in huize Edwin staat te pronken. De recensies op een website als hifi.nl zijn trouwens wel heerlijk om te lezen. De meest exclusieve merken komen daar aan bod, een wereld gaat voor je open. Tot voor kort had ik nog nooit van magnetostatische speakers gehoord. Geen idee hoe ze klinken, maar de techniek erachter is fascinerend leesvoer. Ook verbijsterend zijn de astronomische prijzen van zogenaamde state-of-the-art CD-spelers. Op AVBlog.nl staan een Boulder 1021 voor € 24.500 en een Burmester 069 voor € 33.900!!! Mijn ontdekkingsreis duurt voorlopig nog wel even.

avatar van we tigers
@Ewdin:
Het is belangrijk om te onderzoeken wat voor geluid je wilt. Wat vind je prettig? Mag het geluid iets gekleurd zijn of wil je het zo zuiver mogelijk? Wordt er door de apparatuur 'geclipt'? dat soort dingetjes.
En verder mijn advies met duur high-end spul: luister ook thuis! Geluid is ook ontzettend afhankelijk van de ruimte waar je het hebt staan.
Volgens mij is Hobo niet echt voor de audiofiele high-end-freak, maar meer voor de luisteraar die niet meer iets wil kopen bij de grote ketens/merken.

avatar van Edwin
@Tiger:
Bedankt voor de tips. Ik ben inderdaad gebonden aan een opstelling in mijn huiskamer met alle beperkingen vandien. Het echt dure high-end spul laat ik daarom beter buiten beschouwing, omdat ik daaruit toch niet het optimale rendement kan halen.

Ik heb wel een voorkeur voor zo een zuiver en gedetailleerd mogelijk geluid zonder kleuring. Wat ik bijvoorbeeld over Van Medevoort heb gelezen, spreekt mij zeer aan. Hetzelfde geldt voor speakers van Lentus Audio, Impulse en Thiel. Zoals jij zegt, het blijft natuurlijk een kwestie van zelf luisteren.

Over Hobo heb je waarschijnlijk gelijk. Ik ga daar niet iets kopen. Ik vond de wijze van advisering niet echt op mij toegesneden, ik had er geen goed gevoel bij.

avatar van we tigers
Ik ben zelf in mijn zoektocht (duur: 2 jaar...) bij Rega uitgekomen. Eigenlijk omdat ik daarvan het meest onder de indruk was qua zuiverheid en detaillering. Instrumenten komen echt los van elkaar en er ontstaat ruimte in het geluid. En vooral: het is op de één of andere manier een 'rustig' geluid. Ik moet toegeven dat er wel dikke gebiwirede zuilen van Tannoy met zogenaamde supertweeters aanhangen...
neem er de tijd voor!

avatar van Mjuman
Rhapsody in H'sum heeft mooi spul - heb je wel een redelijke beurs nodig - hun 'instapniveau' is ongeveer 4000 - 5000 euri voor amp, cd-speler en speakers; evt. nog wat xtra voor mooiere draadjes.
Wilbert in Utrecht is ook ok; en er zit ook eengoede zaak in Mijdrecht.

Ga je vinyl komt daar vanaf 350 bij - Project Debut: mooie speler (daaronder: niet doen als audiofiel)

Rega: mooi Engels spul; ook mooie draaitafels; koop anders eens een "Hifi Choice"of "What Hifi" beide ca. 7 euri voor goede overzichten/tests.

Speakers: kijk ook eens naar Audio Physik

avatar van Kronos
Al meer dan tien jaar niet meer gereageerd in dit topic. Tja, wie koopt nog een cd-speler.

Ikke dus. Want mijn NAD C521BEE doet af en toe lastig. Sommige cd's niet willen lezen of er heel lang over doen om te starten. Haperen als hij pas aanstaat. Of haperen ergens midden een cd, zonder dat die beschadigd is. Ik heb de speler al eens opgehaald om de laser schoon te maken en de geleiders wat te oliën. Hielp wel maar niet afdoende. Het ding is ook alweer 15 jaar oud en draait dagelijks een tiental cd'tjes, wat meestal nog altijd goed gaat.

Nu heb ik toch de Yamaha CD-S300 bijgekocht. Prima geluidskwaliteit voor de prijs. Hopelijk is ie wat betrouwbaarder dan de NAD want die kreeg al tijdens de garantieperiode kuren, wat toen wel gefikst werd maar na verschillende jaren zijn er toch weer die haperingen in gekomen. Heeft NAD wel vaker last van las ik ergens.

Beide zijn nu aangesloten, zolang het niet te erg wordt met die NAD. Soms wel handig om twee spelers te hebben.

avatar van Mjuman
Kronos schreef:
Al meer dan tien jaar niet meer gereageerd in dit topic. Tja, wie koopt nog een cd-speler.

Ikke dus. Want mijn NAD C521BEE doet af en toe lastig. Sommige cd's niet willen lezen of er heel lang over doen om te starten. Haperen als hij pas aanstaat. Of haperen ergens midden een cd, zonder dat die beschadigd is. Ik heb de speler al eens opgehaald om de laser schoon te maken en de geleiders wat te oliën. Hielp wel maar niet afdoende. Het ding is ook alweer 15 jaar oud en draait dagelijks een tiental cd'tjes, wat meestal nog altijd goed gaat.

Nu heb ik toch de Yamaha CD-S300 bijgekocht. Prima geluidskwaliteit voor de prijs. Hopelijk is ie wat betrouwbaarder dan de NAD want die kreeg al tijdens de garantieperiode kuren, wat toen wel gefikst werd maar na verschillende jaren zijn er toch weer die haperingen in gekomen. Heeft NAD wel vaker last van las ik ergens.

Beide zijn nu aangesloten, zolang het niet te erg wordt met die NAD. Soms wel handig om twee spelers te hebben.


Eerlijk gezegd klinkt dat een beetje alsof je het loopwerk moet vervangen. Daarvan heb ik al tweemaal last gehad. Zo'n reparatie laten uitvoeren kost ca 200 - 225,- Het probleem is alleen dat bij gebrek aan specifieke cd-loopwerken er tegenwoordig een generiek dvd-loopwerk gemonteerd wordt. Dat generieke loopwerk kan je zelf met een beetje google'n ook wel vinden voor ca 30,- (in Taiwan), maar daarmee ben je er nog niet: je moet dat nl inbouwen in je pc - de specifieke firmware vinden en downloaden - op dat ding zetten, vervolgens dat loopwerk uitbouwen en weer inbouwen in je cd-speler. Zoals ik het beschrijf, lijkt het een audioversie van Wheeler Dealers en dat is het eigenlijk ook. Dat verklaart de kostprijs.

Zo lang als al m'n cd's nog niet geript zijn (naar mijn NAS) draai ik cd's in m'n Denon Multi-player (cd, sacd, dvd). Mocht die de geest geven voordat alles is geript, verkeer ik in dire straits

avatar van Kronos
Mjuman schreef:
Eerlijk gezegd klinkt dat een beetje alsof je het loopwerk moet vervangen. [...] Zo'n reparatie laten uitvoeren kost ca 200 - 225,- [...] Dat verklaart de kostprijs.

Dat klinkt eerlijk gezegd alsof ik mijn cd speler moet vervangen.

In de jaren negentig heb ik trouwens na een Pioneer een Denon cd speler gehad. Die had ook al vrij snel dat soort problemen. Zal ongetwijfeld met het aantal speeluren te maken hebben maar zo'n high-end toestel wordt op die manier wel heel duur. De Yamaha die ik nu heb gekocht kostte 200 euro. Dat is maar de helft van de NAD.

avatar van Mjuman
Kronos schreef:
(quote)

Dat klinkt eerlijk gezegd alsof ik mijn cd speler moet vervangen.

In de jaren negentig heb ik trouwens na een Pioneer een Denon cd speler gehad. Die had ook al vrij snel dat soort problemen. Zal ongetwijfeld met het aantal speeluren te maken hebben maar zo'n high-end toestel wordt op die manier wel heel duur. De Yamaha die ik nu heb gekocht kostte 200 euro. Dat is maar de helft van de NAD.


In mijn werkkamer heb ik een cd-speler gehad van Philips waarin een 'dvd'-loopwerk zat; die kon bepaalde cd's (langere speeltijden) niet lezen. Mijn hifi-leverancier vertelde me dat ze thans max. 1 cd-speler per maand verkopen, en dat topmerken zoals Moon en Meridian wél specifieke loopwerken op voorraad houden. Ik had een Primare - was een topmerk - maar ook daar wordt het loopwerk vervangen door iets generieks.

Menig hifi-liefhebber lijkt te gaan streamen, waarbij velen kiezen voor een all-in-one apparaat (zoals de Niam Uniti Atom): versterker, dac/streamer met Spotify en Tidal 'on board'; via een digitale kabel (als je cd-speler een digitale uitgang heeft) kan je dan de dac van je cd-speler passeren en afspelen via de dac van die Uniti (of een andere streamer met digitale ingang). Zelfs een relatief goedkope kabel (30,-) geeft al een beter resultaat dan je cd-speler alleen

avatar van Kronos
Beter dan cd-speler, waarom? Ik ben een leek inzake streaming.

Ik weet niet hoeveel verbetering ik nog mag verwachten van het 'inspelen' van de cd speler. Voorlopig klinkt die Yamaha echt wel wat minder goed dan de NAD. (Nog) niet zo ruimtelijk, rond, sappig, punchy/crunchy en vol. Minder detail ook. Het zal ook wel een kwestie van wennen zijn, maar aangezien ik kan blijven vergelijken met de NAD zou eventuele verbetering toch vast te stellen moeten zijn.

avatar van Mjuman
Kronos schreef:
Beter dan cd-speler, waarom? Ik ben een leek inzake streaming.

Ik weet niet hoeveel verbetering ik nog mag verwachten van het 'inspelen' van de cd speler. Voorlopig klinkt die Yamaha echt wel wat minder goed dan de NAD. (Nog) niet zo ruimtelijk, rond, sappig, punchy/crunchy en vol. Minder detail ook. Het zal ook wel een kwestie van wennen zijn, maar aangezien ik kan blijven vergelijken met de NAD zou eventuele verbetering toch vast te stellen moeten zijn.


Omdat een goede streamer zoals een Naim een betere DAC aan boord heeft dan menige cd-speler kan je de C(onversie) van D(igital) naar A(naloog) beter laten plaatsvinden in de streamer (mocht je die hebben). De slijtage aan het loopwerk (en de kosten ervan) telde voor mij ook mee bij de stap naar streaming.

Er zijn ook all-in-one systemen die een cd-drive 'aan boord' hebben - maakt de overgang soepeler

avatar van Kronos
Mjuman schreef:
Omdat een goede streamer zoals een Naim een betere DAC aan boord heeft dan menige cd-speler kan je de C(onversie) van D(igital) naar A(naloog) beter laten plaatsvinden in de streamer (mocht je die hebben).

Oké, nu snap ik het. Maar ik zou denken dat de DAC van een goede cd-speler even goed is als die van een goede streamer.

Zo'n Naim Uniti Core zou voor mij wel een interessante aanvulling zijn. Om mijn hifi-speakers te gebruiken bij het streamen. Sommige cd's die ik nu nog koop hebben amper of geen emotionele waarde voor me. Dat zou ik beter streamen dus. Al denk ik er niet aan ooit helemaal over te schakelen en al mijn cd's rippen vind ik ook niet nodig.

Ik zal me eens een beetje inlezen bij het streaming-topic.

Mijn nieuwe Yamaha cd-speler bevalt inmiddels goed. De laatste dagen geen rechtstreekse vergelijking gedaan met de NAD en ik vind de klank prima zo. Straks ga ik nog wel eens vergelijken, of het verschil ook echt kleiner is geworden.

avatar van Leptop
Ik denk dat de dac van een goede cd-speler gemiddeld niet beter is dan die van een streamer. Op dac gebied zijn er veel ontwikkelingen en die sluiten beter aan op streamers dan op de cd-spelerwereld van nu.

Ik heb zelf nu ook een streamer en qua muziek is het wel een snoepwinkeltje zeg.... Gelukkig zet ik ook nog wel eens een cd'tje op, maar dat klinkt net wat minder dan mijn streamer. En dan heb ik een goede cd-speler en een losse dac die de cd-speler een niveau beter laat spelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:04 uur

geplaatst: vandaag om 16:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.