MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Instrumentale funk albums

zoeken in:
Ik ben niet zo thuis in de funkmuziek, dus misschien kunnen jullie me helpen. Ik ben op zoek naar funk albums die geheel instrumentaal zijn. Bijvoorbeeld het oude werk van Kool & the Gang, je hoort dan meestal slechts 1 woord wat een heel nummer herhaald wordt, voor de rest geen tekst alleen maar instrumentale muziek.

Weten jullie wat andere groepen? Bedankt!

Average White Band?

Enige wat ik van ze ken is instrumentaal in ieder geval.

herman schreef:
Average White Band?

Enige wat ik van ze ken is instrumentaal in ieder geval.

Ik neem aan dat je Pick up the pieces bedoelt. Het gaat er om dat het hele album instrumentaal is, niet alleen één nummer. Ik weet dat soort funk albums bestaan, alleen kom ik niet zo gauw op de titels.

Nou, the Average White Band maakte in elk geval géén instrumentale albums. Ik ken niet alle jaren zeventig-albums van Kool & the Gang, maar volgens mij heeft praktisch elk album wel een paar nummers waarin gezongen wordt. En dan bedoel ik méér dan alleen wat 'chants' over de grooves.

Een heel instrumentaal funk-album, dat valt nog niet mee. De eerste waar ik aan denk is het album Soul Finger van The Bar-Kays, die zijn alle elf instrumentaal. Als ik me goed herinner is hun Black Rock LP ook zo goed als helemaal instrumentaal.

Verder Brass Construction (de hit Movin' herken je wel als je 'm hoort) en de mid-seventies albums van Herbie Hancock (Headhunters, Thrust, Man-Child), maar die muziek is een grensgeval tussen funk en jazz. Dat geldt ook voor Donald Byrd, van wie ik het album Places and spaces een aanrader vind.

Op disco-gebied zijn er volgens mij veel meer albums die instrumentaal zijn. Vooral de platen waar ze gebruik maken van die grote disco-orkesten in de jaren zeventig. Ik denk aan de LP's van Deodato (een soort disco-jazz), Van McCoy, Meco, the Mike Theodore Orchestra, the Salsoul Orchestra, Vince Montana jr. etc.

LocoHermano
The Meters - Look-Ka Py Py

Hier zou ik wel wat van moeten weten, maar heb er toch ook de grootste moeite mee. Meestal staat er altijd wel ergens een nummertje waarop toch gezongen wordt. De lijst zal wel eindeloos zijn, deze schieten me nu te binnen:

The Invaders - Spacing Out
The Rimshots - Soul Train
Placebo - 1973
The Politicians Featuring McKinley Jackson - s/t
The Whitefield Brothers - In the Raw
The Heliocentrics - Out There
Dam-Funk - Toeachizown
albums van The Blackbyrds (van Donald Byrd, maar dan meer funk)
albums van Fela Kuti (als dat als funk valt te beschouwen)

Stuk voor stuk TOPalbums, vooral The Invaders en die van The Meters die LocoHermano noemde.

Mezzoforte

Booker T. & The M.G.'s wil ik ook nog even noemen. Voornamelijk hun albums The Melting Pot en Green Onions zijn grotendeels aardig funky. En volledig instrumentaal natuurlijk.

RedLightCityBoy
The Mohawks - The Champ

Jongens, bedankt tot zover. Ik kan weer even vooruit. En mochten jullie nog meer aanraders hebben, graag blijven sturen

The JB's; begeleidingsband van James Brown
Madhouse; zelfde van Prince
Lefties Soul Connection; Nederlands
Lafayette Afro Rock Band

Nog een aardige toevoeging: de meeste albums van The Crusaders.

Op latere platen hadden ze soms in één of twee nummers een gastvocalist, zoals Randy Crawford (Street life natuurlijk), Joe Cocker, Bill Withers of B.B. King.

Maar hun meeste albums zijn instrumentaal. Heerlijk jazzy, maar overduidelijk met een funky groove. Aanraders zijn: Free as the wind, Southern comfort, Those southern knights en zeker ook Street life (de LP dus, met uiteraard één vocaal nummer).

In Genres > Soul, Funk en R&B > Instrumentale funk:

Weet iemand bands die instrumentale funk maken?

Muziekliefhebbert schreef:
Weet iemand bands die instrumentale funk maken?
Persoonlijk vind ik dit een bijzonder sterk instrumentaal funk album. Donald Byrd - Ethiopian Knights is ook fraai.

En dan heb je nog bands/ artiesten met gemengd vocaal/ instrumentaal. Ik denk dan aan Allen Toussaint, Ohio Players en Funkadelic.

Ik dacht nog aan deze: Incredible Bongo Band - Bongo Rock (1973) - MusicMeter.nl

Oorspronkelijk opgestart om instrumentale funkmuziek te leveren bij Blaxploitation-films. En er zijn vast veel soundtracks in dat genre (ik denk bijv. aan Shaft) die grotendeels of helemaal instrumentaal zijn. Alleen ben ik niet zo'n kenner van dat genre.
Deze is volgens mij in elk geval volledig instrumentaal: Roy Ayers - Coffy (1973) - MusicMeter.nl

En die titel doet me natuurlijk meteen denken aan de albums van voormalig Motown-sessiegitarist Dennis Coffey. Diens albums zijn volgens mij ook allemaal zo'n beetje volledig instrumentaal.

gaucho schreef:
Deze is volgens mij in elk geval volledig instrumentaal: Roy Ayers - Coffy (1973) - MusicMeter.nl
De titeltrack is dat niet. De rest van het album ken ik niet goed genoeg.

Verder wel een goeie top, Roy Ayers!

De combi jazz/funk levert meer op, geachte heren, paar namen: Roy Hargrove (in alle gedaantes), James Blood Ulmer en ook Stanley Clarke kan je van aardig wat funk verdenken. "Ohio Players" - JK!

Alle p-funk folks, onder wie ook Prince Charles & The City Beat Band. En de earliest funking dudes - 1968: natuurlijk de band van James Brown (Live at the Apollo): The Flames

Gast
geplaatst: vandaag om 23:27 uur

geplaatst: vandaag om 23:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.