menu

Genres / Soul, Funk en R&B / SOULED OUT!!! the Essentials in Soul

zoeken in:
Binnenkort schrijven we een nieuw hoofdstuk in onze Souled Out!!! reeks. Ik ga namelijk beginnen met Souled Out! the Essential Reviewed...

http://opusdesoul.nl/wp-content/uploads/2014/08/SouledOutReviewed-banner.jpg
Souled Out! the Essentials Reviewed | Mahalia Jackson – The World’s Greatest Gospel Singer (1955)

Met Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Vandaag de eerste paragraaf in het nieuwe hoofdstuk en tevens het eerste album uit de reeks die we begonnen in souljaar 1995… Mahalia Jackson – The World’s Greatest Gospel Singer

Soul heeft zijn oorsprong in de gospel en als er dan één zangeres is die op dat vlak niet mag ontbreken dan is het wel Mahalia Jackson. Het album The World’s Greatest Gospel Singer uit 1955 is één van haar eerste opnames voor Columbia en ze wordt hierop bijgestaan door het Fall-Jones Ensemble.

I’m Going to Live the Life I Sing About in My Song – Zo haar stem knalt er wel meteen in zeg! Simpel gehouden qua muziek om de vocalen te laten shinen. Er klinkt een bepaalde woede, overtuiging, energie in door. Haar stem heeft ook duidelijk blues.
When I Wake Up in Glory – Muzikaal is dit ook weer erg simpel gehouden. Ze zingt haar geloof in God daadwerkelijk recht uit het hart.
Jesus Met the Woman at the Well – Dit is de gospel die je voetjes meer doet bewegen. Niet de meest swingende vorm van gospel, maar voor Mahalia al aardig swingend
Oh Lord Is It – Vocale kracht, daar staat dit nummer voor.
I Will Move Up a Little Higher – Vergelijkbaar met de andere nummers, maar dit is toch wel het recept dat je vaak vindt bij gospelalbums als deze.
When the Saints Go Marching In – Dit is toch wel een gospel evergreen, maar deze versie van Mahalia is één van de allerbeste die ik ooit heb gehoord.
Jesus – Dit is het eerste nummer waarbij ik denk “ach ja”. Vooral omdat het vergelijkbaar is met de rest.
Out of the Depths – Een klein beetje vergelijkbaar met de vorige, al ligt de tekst hier minder voor de hand. Ik vind dat wel een stuk mooier, als de teksten in de gospel wat subtieler zijn.
Walk Over God’s Heaven – Dat gospel ook kan swingen wordt op dit fantastische nummers nog maar eens bewezen.
Keep Your Hands on the Plow – Wederom een sterk nummer, dat qua opbouw overeen komt met de rest.
Didn’t It Rain – Een gospelstandard, maar in de versie van Jackson één van de mooiste gospelsongs ooit.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1997

Erykah Baduh – Baduizm
Dit waren de hoogtijdagen van de neosoul en de eigenwijze Erykah Badu deed daar heel leuk aan mee. Badu is een wat experimentele dame in het nu-soul genre. Met een totaal eigen sound en stem weet ze op haar debuut erg te boeien. Live-knaller en bekendste hit ‘Tyrone’ staat hier niet eens op. Badu doet vooral waar ze zelf zin in heeft, en dat hoor je. Top cd in het genre.

Rahsaan Patterson – Rahsaan Patterson
rahsaanBijzonder sterk debuut van deze man die met zijn manier van zingen de soul 100% terug brengt. Wat een fantastische stem heeft deze man. Het is vooral rustig werk met nuttige producties en alles valt en staat met zijn stem.

---------------------------------------

Ook interessant:

Usher – My Way
Zijn carriere begon niet al gewenst, maar de echte doorbraak kwam er met deze plaat. De combinatie van catchy popsongs met R&B-invloeden en vette dansmoves in de video’s deden het voor hem.

Brian McKnight – Anytime
De mooie sound in de stem van McKnight is zijn grootste wapen, want te vaak zijn de songs an sich niet al te boeiend. Muziek voor de zwijmelmomenten.

K-Ci & Jojo – Love Always
Van Jodeci naar platen maken met z’n tweeën. De harmonieën zijn goed vertegenwoordigd en natuurlijk de hit All My Life.

Souled Out goes Spotify!

Ik heb voor deze lange reeks een Spotify playlist aangemaakt waar ik steeds nummers aan toe ga voegen naar aanleiding van de album beluisteringen. De songs die ik het beste vind komen in de playlist. Veel luisterplezier heb je hier/

Reijersen schreef:
Souled Out goes Spotify!

Ik heb voor deze lange reeks een Spotify playlist aangemaakt waar ik steeds nummers aan toe ga voegen naar aanleiding van de album beluisteringen. De songs die ik het beste vind komen in de playlist. Veel luisterplezier heb je hier/

Super! Ik hoopte al op zoiets.
Ik ga je Spotify lijst zeker volgen. Komen al je "essentials" aan bod?

Is wel de bedoeling. Zover ik alles kan vinden natuurlijk.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1998
Lauryn Hill – The Miseducation of Lauryn Hill
Een genreklassieker met een combinatie van R&B en hiphop, gebracht met voldoende soul om het vernoemen waard te zijn. Een verhaal verteld door middel van liedjes. Het is alleen wel erg jammer te noemen dat Lauryn Hill dit niveau nooit meer bereikte naderhand. Geniale plaat.

Davina – Best of Both Worlds
Best of Both Worlds brengt duidelijk R&B, maar doet dat op zulk atypische wijze dat het lijdt onder die aanduiding. Davina is een artieste in een wereld van zangeressen. Niet begrepen in haar tijd en omgeving, en toch simpelweg het beste wat dit genre te bieden heeft.

Johnny Adams – Man of My Word
Prachtige cd van Johnny Adams. Warm, sfeervol, funky, groovend en vooral bijzonder mooi. Dit album staat vol met de prachtigste soulballads, ballads die toch een ruw randje meekregen door het zeer eigen stemgeluid van Adams.

Ook interessant

Maxwell – Embrya
Maxwell gaat er prat op sterke platen te maken. Dat bewijst ook dit album met de lastige titels. Maxwell heeft een zeer bijzondere, warme en sterke stem en muzikaal zit het allemaal sterk en vaak erg origineel in elkaar.

R. Kelly – R.
Een grootheid in de R&B die heel wisselend van kwaliteit zijn albums in elkaar zet. Hier kan ook gezegd worden dat 2 cd’s misschien iets teveel van het goede is, maar er staan niet voor niks grote hits op.

Carleen Anderson – Blessed Burden
Samen met Paul Weller maakte Carleen Anderson deze makkelijke plaat waarop vooral haar stem opvalt.

Whitney Houston – My Love is Your Love
Was toch een soort comeback van Whitney. Met Wyclef achter de knoppen en aardig wat leuke liedjes.

Destiny’s Child – Destiny’s Child
Het debuut waar aardig wat sterren uit voort zijn gekomen. Onder de vleugels van Wyclef Jean.

Chezere – Upfront… and Personal
Het is heel simpel, van deze stem moet je wel houden. Wat een zangeres zeg!

TQ – They Never Saw Me Coming
Als een komeet ging TQ met zijn single Westside. Ook Bye Bye Baby was een hit, daarna was het snel klaar.

Sam Dees – The Heritage of a Black Man
Een verzamelaar van één van de grootste vergeten soulzangers.

Souled Out! the Essentials Reviewed | Johnny Ace – The Memorial Album (1955)

Johnny Ace is een artiest die zijn oorsprong meer in de rock&roll heeft. Ace heeft zelfs de eer bezongen te worden op een nummer van Paul Simon. Bezongen misschien wel door zijn jonge dood bij een potje Russisch roulette.
Zijn Memorial Album is zo ongeveer het enige album dat nog een beetje verkrijgbaar is van hem, met daarop dus al het beste van de zanger. Onder dat beste valt zonder twijfel het sterke Pledging My Love en het tergende So Lonely.

1. Pledging My Love – Romantisch en zoet, maar wel mooi gezongen. Wel wat kort.
2. Don’t You Know – Dit nummer swingt wel een stuk meer. Echt van die jaren ’50 swing.
3. Never Let Me Go – Een erg mooie ballad, vooral door de prachtige stem van Ace. Wel wat vlak verder.
4. So Lonely – Prachtig nummer zeg! Dit is genieten door de prachtige sfeer en hoe de muziek en stem samenkomen.
5. I’m Crazy Baby – Dit nummer doet me dan weer weinig. Natuurlijk is het mooi, maar ook wat te vlak. Het houdt mijn aandacht nooit echt vast.
6. My Song – Het jazzy karakter van dit nummer doet het goed, maar eigenlijk geldt voor dit nummer over de gehele linie hetzelfde als voor de vorige.
7. Saving My Love for You – Dit is de perfecte song voor als je romantisch met je geliefde een leuke avond wilt hebben. Ace zingt je zo het bed in.
8. The Clock – Een nummer dat in de verwachting ligt. Johnny Ace maakt ze vaker zo. Rustig en romantisch.
9. How Can You Be So Mean – Ace kan duidelijk ook swingen. Eigenlijk wel jammer dat er niet meer nummers als dit op deze plaat terug te vinden zijn. Tussen als het zoete geweld op deze plaat is dit nummer zelfs een beetje vuig te noemen.
10. Still Love You So – Juist ja, en weer terug naar het rustigere werk. Past natuurlijk goed bij Johnny Ace.
11. Cross My Heart - Hier wordt de sfeer toch wel weer erg mooi neergezet.
12. Anymore – Dit nummer gaat verder, en sluit af, waar Johnny Ace al het hele album mee bezig is. Voor de romantische zielen dus.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1999

Kelis – Kaleidoscope
Deze dame heeft zich al in veel verschillende gedaantjes voorgedaan. Op dit debuut met the Neptunes achter de spreekwoordelijke knoppen speelde ze nog het brutale R&B-dametje. Een album waarmee ze zichzelf op de kaart zette, opvallend is wel dat alles zo ongeveer door de mensen achter de schermen is gedaan. Van produceren tot schrijven. Ze mocht het nog net zelf inzingen.

Macy Gray – On How Life Is
Rivella inderdaad die stem: een beetje vreemd, maar wel lekker. Tsja je moet er gewoon van houden.
Ms. Gray zelf is ook zo gek als een deur en doet gewoon lekker haar eigen ding, want ten volle ten bate is voor de muziek. Originele soul met aardig wat R&B invloeden en heerlijke funky.

Ook interessant
Destiny’s Child – The Writing’s on the Wall
Bijzonder fijn en erg leuk luisterbaar album van DC. De singles zijn natuurlijk erg bekend en het geheel luister buitengewoon lekker weg.

Angie Stone – Black Diamond
Angie Stone heeft een erg warme en volle stem die ze erg onder controle heeft. De nummers zijn allemaal erg relaxed en hebben vrij intelligente teksten. Het enige nadeel is dat het allemaal wat eentonig wordt.

Me’Shell NdegeOcello – Bitter
Fantastische eigen stijl en ook een fantastische albumcover. Haar stem en de sfeer die ze altijd weet te creeeren zijn uniek.

Tower of Power – Soul Vaccination [Live]
Live is deze band op z’n best en dat hoor je. Wat een beleving, wat een plezier en wat een topmuzikaliteit . Perfect swingende liveplaat.

Grenique – Black Butterfly
Met Motown als label had deze dame zeker wat minder in de vergetelheid mogen raken. Dat gebeurde wel en is nog steeds erg jammer. Een over de gehele linie sterk album. Productioneel staat het goed en ook vocaal staat Grenique haar mannetje.

Rahsaan Patterson – Love in Stereo
Na het geweldige debuut is dit een zeer aardige opvolger van Rahsaan. Deze man zingt met ongelooflijk veel bezieling en warmte en heeft ongelooflijk veel soul in zijn stem. Toch wat minder als het debuut omdat het wat teveel van hetzelfde is.

TLC – Fanmail
TLC heeft een goede mix gevonden tussen hiphop, R&B en pop en dat netjes samengebracht tot dit album. Afwisselend van up- naar low-tempo, zeer divers.

Brian McKnight – Back at One
Simpelweg het allerbeste wat B. McKnight ooit gemaakt heeft. Album zit goed in elkaar. McKnight heeft een goede sound en de teksten passen prima bij de sfeer die neergezet wordt..

Donell Jones – Where I Wanna Be
Met ‘U Know What’s Up’ kwam Donell Jones’ doorbraak. Het album staat vol met van diezelfde relaxte R&B songs. Sterke stem en een fijne sound. ‘U Know What’s Up’ is geschreven door Anthony Hamilton.

Mary J. Blige – Mary
Krachtige cover, maar als muziek niet altijd even krachtig. Haar gloriejaren waren over, maar dit album herbergt zeker nog goede songs.

Montell Jordan – Get it On… Tonite
Onevenwichtig album van Montell Jordan. Het begint sterk, om daarna wat af te zwakken en daarna weer beter te worden. Album bestaat uit 2 delen: partysongs en ballads.

Bij 1997 mis ik eigenlijk toch wel Maxwell - MTV Unplugged (1997). Maxwell was (en is hopelijk nog steeds), nog net even beter dan op plaat.

En bij 1998 wil ik graag ook nog even de aandacht vestigen op D'Angelo - Live at the Jazz Cafe (1998) geweldig live album dat begin dit jaar is her uitgegeven met nu het volledige optreden op cd. Kan wel stellen verplichte kost.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 2000

D’Angelo – Voodoo
Opvolging geven aan een geweldig debuut is lastig. Het duurde ook even bij D’Angelo, maar met conceptalbum Voodoo sloeg hij demensen stijl achterover. Nu-soul vierde als nieuwe stroming hoogtij en D’Angelo heeft met dit album een instant klassieker op zijn naam staan. Zompig, duister geniaal.

Erykah Badu – Mama’s Gun
De meningen over welk album van Badu het best is zijn verdeeld. Met deze prachtige , afwisselende maar ook als geheel aanvoelende plaat zette ze haar naam defintief neer. Muzikaal vol, tekstueel ondoorgrondelijk en vocaal op haar top.

Ook interessant

Jill Scott – Who is Jill Scott?
Buiten het nu-soulgeweld van gevestigde namen kwamen daar ook opeens Jill Scott om het hoekje kijken. Redelijk gepushed door the Roots kwam ze met een mooie, eigen plaat. Eigen qua sound, qua stem en qua geheel.

Lucy Pearl – Lucy Pearl
Supergroepen zijn van alle tijden. Bij dit hit makende trio zitten Raphael Saadiq, Dawn Robinson en Ali Shaheed Muhammad. Alle drie bekend van hun eigen groepje. Vooral de hitsingles blijven leuk.

Musiq Soulchild – Aijuswanaseing
Eerste album van Musiq (Soulchild). Hij onderscheidt zich met een erg laidbacke manier van zingen, een warme stem en warme soulsongs met wat R&B invloeden. Heerlijk relaxte muziek dat gewoon erg goed in het gehoor ligt.

Sade – Lovers Rock
Dit album benaderd het niveau van Diamond Life. Stuk voor stuk en louter fantastisch mooie jazzy, soulvolle popsongs. Zowel op plaat als in reallife een schone verschijning.

Craig David – Born to Do It
Wat een debuut was dit zeg! Eerst een hit met the Artful Dodger en daarna volledig op eigen voeten kunnen staan. Hit na hit scoren met sterke nummers en concertzalen platspelen. Craig David wel een dingetje in deze tijd.

Mya – Fear of Flying
Die single (Case of the Ex red.) kwam wel binnen zeg. Een dame met pit en haar eigen talenten. Al moet gezegd worden dat de ballads achterlopen op de uptempo nummers.

Syleena Johnson – Chapter I: Love, Pain & Forgiveness
Syleena Johnson is toch wel een dame op zich. In ieder geval is ze een weergaloze vocaliste. Helaas weet ze dit niet al te vaak op plaat over te brengen, waardoor deze vaak in alleen maar lekkere R&B songs ontaarden.

Ik ben nu ook een volger van je Spotifylijst!

Souled Out! the Essentials Reviewed | The Platters – The Platters (1956)

The Platters waren een groepje bestaand uit vier mannen en één vrouw die ook nog dicht bij de gospel stonden. Vooral met dit debuut. Alle, vooral rustige, nummers die we op The Platters horen hebben hun inspiratie duidelijk uit de muziek die in de Gods huizen werd gezongen.

1. Glory of Love – mooie romantische muziek met die lage warme stem en harmonieën.
2. Bewitched – klassieker die hier heel braaf gecovered wordt. Ligt in het verlengde van voorgaande nummer.
3. Someone to Watch Over Me – Meer ruimte voor de dame dit keer. Met haar wat scheller stemgeluid wijkt ze echt af van de heren.
4. At Your Beck and Call – Wederom mooie harmonieën. You-wop, doo-wop.
5. Heaven on Earth – Brave ballad, wel mooi gezongen.
6. Why Should I – De saxofoon is een mooie toevoeging aan dit nummer. Maakt het ook meteen een stukje meer jazzy.
7. I Wanna – Meer uptempo en verrassend. Leuke rock ‘n roll track die qua sound typisch uit deze periode komt.
8. On My Word of Honor – vocaal weer bijzonder vaardig, maar mis hier toch wel een bepaalde urgentie. Een bepaalde bezieling.
9. My Prayer – Typisch geval van gospel in de soul.
10. Remember When – Romantiek ten top, vooral door die harmonieën.
11. I’m Sorry – Hoe lieflijk kan sorry klinken? The Platters laten horen hoe je dat het best doet.
12. Have Mercy – precies wat je van the Platters kan verwachten en wat we hiervoor ook al gehoord hebben.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 2001

India.Arie – Acoustic Soul
Trots! Dat is het ijkwoord voor dit album. India.Arie is een trotse en ietwat verlegen zangeres die vol vervoering bezingt was beschrijft. De producties zijn erg functioneel gehouden en vaak best catchy. Tekstueel beklijft het vaak en nooit storend hangen. En haar stem, tsja, die is van onvoorstelbare schoonheid.

Alicia Keys – Songs in A Minor
Dit debuut had wat voet in de aarde, maar toen die eerste single er eenmaal was viel het bij de hele wereld goed. Ze kwam, zag en overwon letterlijk met deze debuutplaat. R&B-songs vol met soul en een topvocaliste.

Daniel Lemma – Morning Train
Prachtig! Prachtig! en nog een prachtig! Die stem, dat spel, alles is helemaal mooi op dit album. Zit ongelooflijk gevoel in alles en is ook nog eens übermuzikaal.
Beetje blues, beetje jazz en een beetje soul. Maar een heleboel fantastisch.

Ook interessant

Aaliyah – Aaliyah
De combinatie Aaliyah en Timbaland bleek een gouden. Dit geweldige R&B album bewijst dat. Aaliyah was een grote ster en helaas weten we nooit hoe groot die had kunnen worden.

Maxwell – Now
Maxwell makes music for the love. Prachtige en vol gevoel gezongen plaat van Maxwell. Liefde en seks zijn nooit ver weg.

Macy Gray – The Id
Sterke opvolger van de sterke debuutplaat van Macy Gray. Ze gaat gewoon lekker verder waar ze goed in is en overtuigd wederom: vocaal, muzikaal en tekstueel. Deze dame heeft definitief een plekje verworven in de soultoplijsten.

Mary J. Blige – No More Drama
Het was even stil en de kwaliteit van haar platen was daar ook de reden toe. Maar met deze plaat kwam ze toch weer sterk terug. Vooral de single Family Affair en de titeltrack spreken voor zich.

Angie Stone – Mahogany Soul
Nog steeds de beste soloplaat die Angie Stone gemaakt heeft. Als geheel ademt het een warme sfeer uit. Qua nummers is er niet echt een uitschieter, maar ook geen tegenvaller. Evenwichtig album die vooral blijft boeien vanwege Angie’s fantastische stem.

Usher – 8701
De single Pop Ya Collar was misschien een vrolijke mispeer, maar de rest van de plaat bracht ons een paar parels. Verschillende producers, verschillende stijlen. Erg lekkere R&B plaat.

Bilal – 1st Born Second
Bilal kan erg veel met zijn stem en heeft ongekend veel muzikaal talent. Hij heeft hiermee en topalbum afgeleverd. Hierna duurde het lang en zelfs een album uitstel (Love for Sale).

Charles Webster – Born on the 24th of July
Van origine houseproducer komt hier met een erg soulvol album. Met de hulp van wat vocalisten (Del St. Joseph, Terra Diva, Sara Jay) brengt hij hier een bijzondere sound.

Res – How I Do
Vooral de single Golden Boys is blijven hangen, maar over de gehele linie is dit een prima plaat. Naast R&B en soul zit er ook een vleugje rock in.

Kelis – Wanderland
Wederom een album onder aanvoering van the Neptunes. Kelis heeft hier een andere rol dan op haar vorige wat meer woedende plaat.

The Whitefield Brothers – In the Raw
Duitse formatie biedt hier een recht-toe-recht-aan funk beleving. Het leverde hen een contract bij StonesThrow op.

Nikka Costa – Everybody Got Their Something
Een blend van R&B, pop, funk, soul, blues en rock. En nog wat meer dingen natuurlijk. De stem van Nikka is ook erg prettig.

Souled Out! the Essentials Reviewed | Clyde McPhatter & the Drifters – Rock & Roll (1957)
The Drifters, die zullen we later in deze artikelreeks nog wel tegenkomen. Clyde McPhatter is misschien wat minder bekend, maar is wel één van de eersten die gospel en R&B samenvoegde. Dat begon al met zijn groepje Billy Ward and His Dominoes.
Later richtte hij The Drifters op en maakte wat mooie platen, waaronder deze.

1. Without Love (There is Nothing) – Prahtig gezongen. Echt een rolverdeling tussen Clyde en the Platters op de achtergrond. Muziek is wat zoet en heel herkenbaar voor deze tijd.
2. Someday You’ll Want Me to Want You – Ik vind dit nummer wat minder dan de opener. Zelfde vibe, maar minder overtuigend.
3. Treasure of Love – Dit nummer doet mij persoonlijk ook weer niet zo heel veel.
4. I’m Not Worthy of You – Ligt erg in het verlengde van het vorige nummer. Luistert prima weg, maar kan te weinig boeien.
5. Bells of St. Mary’s – Hier gaat het tempo legio stappen naar beneden, zover dat kon. Wegzwijmelballad met mooie uithalen.
6. White Christmas – Bing wordt hier ook weer eens gecovered.
7. I Make Believe – Mooi liedje waar uiteindelijk toch iets te weinig in gebeurd.
8. Seven Days – Bij dit nummer is een mooi spel tussen de hoofdvocalist en de backing vocals.
9. Warm Your Heart – Gewoon een prima nummer die makkelijk voorbij gaat.
10. Money Honey – Dit nummer is dan wel een stuk voller en neigt naar de rock&roll. Goed voor de afwisseling.
11. Whatcha Gonna Do – Het swingt door met dit nummer. Erg fijn nummer dit. Ligt de mannen ook prima, deze meer swingende stijl. Die saxofoon is ook gewoon cool.
12. Such a Night – Niet voor niks een grote hit. De nummer swingt, raakt en overtuigd een erg, erg sterk nummer.
13. Honey Love – Caraïbische invloeden in dit nummer. Lekker vrolijk.
14. Thirty Days – Album sluit af met waar het vooral mee gevuld is, romantische muziek.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 2002
India.Arie – Voyage to India
India.Arie is een zangeres die uitblinkt in het neerzetten van een heerlijke sfeer op een album. Ook is elk nummer op zichzelf een topper, maar draagt het ook nog eens toe aan het totaalbeeld van het album. Het klopt gewoon wat deze dame doet.
Dit album is de langverwachte opvolger van het album waar India.Arie bekend mee werd (Acoustic Soul). India.Arie maakt zogenaamde nu-soul. Een dame met bewuste teksten en bewuste muzikaliteit. Vaak er catchy refreintjes zoals in ‘Talk to Her’ en ‘Get it Together’. Daarnaast ook nog veel prachtige ballads zoals ‘The One’ en ‘God is Real’. Gewoonweg een topalbum dat uitblinkt in sfeer en muzikaliteit. Het klopt simpelweg.

Raphael Saadiq – Instant Vintage
Redelijk geniaal album van Saadiq die met de sound van deze plaat de latere vintage revival jaren voor was. Een lange plaat die constant kan boeien, eigenzinnig is en de grote muzikaliteit van Raphael Saadiq bewijst. Mooie arrangementen, goede teksten en basslijnen om u tegen te zeggen.

Donnie – The Colored Section
Fantastische cd van Donnie. Tekstueel van ongekend niveau, muzikaal behorend bij de top en vocaal erg sterk. Het funkt aan alle kanten, maar is toch ook op een bepaalde manier erg innemend. Perfecte sfeer en erg origineel.

-----------------------------------------------

Ook interessant:

Sharon Jones & the Dap Kings – Dap-Dippin’ With…
Met het aardige funkgeweld kwamen Sharon Jones en haar Dap Kings hier goed binnen. Daptone, het label dat soulmuziek maakt volgens de oude formule.

Cody ChesnuTT – The Headphone Masterpiece
Twee cd’s vol aan bijzondere muziek van de hand van Cody. Muzikaal altijd dik in orde, tekstueel erg leuk en vocaal misschien soms wat tegen het valse aan. Maar dat brengt ook zijn charme met zich mee.

Remy Shand – The Way I Feel
Precies zo’n artiest waarvan het jammer is dat ze vergeten zijn. Met deze plaat maakte de Canadese zanger een topplaat. Een topplaat die de aandacht nooit kreeg.

Lee Fields – Problems
Deze plaat kwam uit voordat hij weer heel bekend werd. Meer funk op deze plaat, met die onmiskenbaar goede stem.

Solomon Burke – Don’t GIve Up On Me
Het comeback album van de inmiddels overleden Burke. Karakteristieke stem en natuurlijk zijn karakteristieke optredens in de zetel.

Ellis Hooks – Undeniable
Ellis Hooks zingt de blues met heel veel soul in zijn stem en spel. Prachtige stem, prachtig gitaarspel en goede muziek.

Souled Out! the Essentials Reviewed | Ray Charles – Hallelujah I Love Her So (1957)

Ray Charles, een bekende naam die al zeer vroeg in de geschiedenis ook al steengoede muziek maakte. Iedereen die de film Ray heeft gezien kent de scene waarin Ray Charles (gespeeld door Jamie Foxx) het nummer I Got a Woman zingt en hiermee de brug legt tussen R&B, jazz en gospel. Dit is niet voor niks nog steeds één van zijn bekendste nummers.
Niet alleen dit nummer is top op zijn gelijknamige album. Dat zijn ze eigenlijk alle 14, met eigen composities als Ain’t That Love en Hallelujah I Love Her So.

1. Ain’t That Love – hier is heel duidelijk te horen hoe Ray Charles de populairdere muziek mengde met de gospel. Mooi koortje, fijn sax en onmiskenbaar Ray Charles.
2. Drown in My Own Tears – Hier horen we de subtielere versie van Ray. Die subtiliteit zit hem vooral in het pianospel.
3. Come Back Baby – Hoe Charles op dit nummer zingt is gewoonweg geniaal. Wat een inleving!
4. Sinner’s Prayer – Charles timmert hier een stuk meer op zijn piano.
5. Funny (But I Still Love You) – Dit nummer is lekker lazy. Sit back and relax.
6. Losing Hand – Herkenbare Ray Charles song, maar niet zo indrukwekkend als het voorgaande werk.
7. A Fool for You – Prachtig om te horen hoe blazers, piano, ritmesectie en stem hier elkaar afwisselen.
8. Hallelujah I Love Her So – Wil je een aanstekelijke Ray Charles horen dan moet je zonder twijfel dit nummer hebben. Je zingt het zo mee en stilzitten is ook geen optie.
9. Mess Around – Dat Ray zo nu end an ook wat rock ‘n roll leende moge duidelijk zijn. Zo niet? Luister dit nummer maar eens. Swingend tot en met.
10. This Little Girl of Mine – Een hele bekende van Charles. Aanstekelijk is het zeker.
11. Mary Ann – In deze sterke plaat voelt dit nummer toch wat als opvulling. En dat zeg ik dan over een nummer van zeer hoge kwaliteit.
12. Greenbacks – Charles maakte dit soort nummers vaker, waarin hij praat, zingt en speelt. Vooral door het praten vallen die nummers zo op.
13. Don’t You Know – Hier hoor je duidelijk de pianovirtuoos in Ray Charles
14. I Got a Woman – nummer waar je niet om heen kan als soulliefhebber. Ray Charles brengt hier één van de allerbeste soulsongs ooit!

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 2003

Alicia Keys – The Diary of Alicia Keys
Hoe kom je met een tweede plaat na een overweldigend succesvol debuut? Dat is altijd een moeilijke vraag als een artiest dit overkomt. Alicia Keys had daar een aantal jaren de bekendtijd voor genomen en kwam met een stuk volwassener sound dan op haar debuut. Natuurlijk ontbreken de prachtige stem en het subtiele pianospel niet. Eveneens staan ook hier weer meer dan genoeg hits op.

Anthony Hamilton – Comin’ From Where I’m From
Het duurde een aantal jaren voor zijn echte succes. Veel nummers bleven op de plank liggen en zijn eigenlijke debuut kwam nooit goed in de schappen te liggen. Dat bleek allemaal onterecht, want het talent van Anthony Hamilton is groots. Tussen alle artiesten die soul met R&B mengen in deze tijd was Anthony Hamilton een opvallende verschijning die er een volledig eigen sound op na hield.

Ook interessant
Joss Stone – The Soul Sessions
Het debuut dat als een bom insloeg. Covers is hetgeen wat je hoort, maar dat een 16-jarig meisje deze nummers op zo’n manier kon zingen was toch wel ongehoord. Op en top talent volledig benut. Hierna heeft ze eigenlijk geen beter werk meer gemaakt.

Amy Winehouse – Frank
Haar echte succes kwam een plaat later, maar om eerlijk te zijn doet Frank daar niet voor onder. Misschien qua sound minder vintage dan die bedoelde succesplaat, maar eveneens een plaat boordevol ijzersterk songs.

Luther Vandross – Dance With My Father
Werd toch een beetje gezien als een soort comeback en kreeg door de prachtige titelsong zijn welverdiende aandacht. Erg mooie R&B-plaat.

Macy Gray – The Trouble With Being Myself
Het houdt niet op met Macy Gray. Wederom een sterk album en eigenlijk is alles over haar wel gezegd. Die stem, die muziek, als geheel klopt het gewoon.

R. Kelly – Chocolate Factory
Dit album is wel precies zoals R&B moet zijn. Veel soulinvloeden, veel mooie songs met goede love-lyrics. Robert Kelly bewijst op deze cd te beschikken over één van de beste R&B-voices ever. De producties zijn nagenoeg perfect.

Musiq Soulchild – Soulstar
Sterk album van Musiq. Wederom dus eigenlijk wel. Het zijn stuk voor stuk supersterke soulsongs op de heerlijk relaxte manier. Goede muziek voor het lekkere weer of een zomerse gedachte tijdens slecht weer. ‘ Whoknows’ is bijzonder mooi bijvoorbeeld. En tekstueel doet hij het standaard toch anders.

Frank McComb – The Truth
Als zanger van Buckshot Lefonque kent iedereen deze man van Another Day. Zijn solowerk is vooral gestoeld op zijn toetsvaardigheden en zijn warme, rustige stem. Zonder al te veel stemakrobatiek brengt hij hier zowel smooth songs als funky songs.

Me’Shell NdegeOcello – Comfort Woman
Een weerga van stijlen op dit album: jazz, funk, hiphop, R&B en soul komen onder andere voorbij. Me’Shell is een erg herkenbare artieste met een totaal eigen sound.

Ellis Hooks – Up Your Mind
Daar waar soul en blues elkaar raken moet je bij Ellis Hooks zijn. Deze man maakt op vrij constante basis albums van een vrij constant niveau. Slechte nummers zijn bij deze man sowieso niet zo snel te vinden.

The RH Factor – Hard Groove
Erg goede mix van jazz overgoten met een nu-soul-sausje. De gastoptredens voegen heerlijk iets toe aan de tracks en muzikaal is het tiptop in orde.

Dwele – Subject
Deze man doet alles zelf en treed ook vaak op als feature. Producties met wat tierelantijntjes en bliepjes, een relaxte vibe en even zo relaxte stem.

Lizz Wright – Salt
Haar warme stem overtuigt iedereen. Daarnaast is het muzikaal ook nog eens erg licht verteerbaar. Prachtige plaat door haar prachtige stem.

Tower of Power – Oakland Zone
Pucketful of Soul is misschien wel mijn favoriete Tower of Power track. Wat een energieke song is dat zeg! Inderdaad nog steeds een topalbum van deze topband.

McKay – McKay
Album van voordat ze haar voornaam ook ging gebruiken. Sterk album, en wat het vooral sterk maakt is dat het echt een geheel is. Geen uitspringende songs, want alles is van hoog niveau. Vooral als geheel is het enorm boeiend.

Outkast – Speakerboxxx/The Love Below
Lang getwijfeld deze ook in de lijst op te nemen omdat de ene helft hiphop is. Die andere helft is dan wel weer zo interessant dat het hier hoort.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 2004

Jill Scott – Beautifully Human
Deze cd van Jill is wel wat sterker en vooral constanter als de voorganger. Vooral als geheel maakt dit album ongelooflijk veel indruk. Scott heeft een warme stem en is bovenal een bijzondere zangeres die veel genres aankan. Want daar is de cd wel een bonte selectie van. Jill Scott gaat moeiteloos van soul naar jazz en weer naar R&B. Alles zit erin en komt er knalgoed uit.
Eigenlijk moet je het gewoon horen want het is lastig onder worden te brengen hoe fantastisch dit is.

John Legend – Get Lifted
Debuutalbum van Mr. Legend is van buitengewoon origineel hoog niveau. Hij weet met een soulvolle stem R&B-achtige nummers zoveel soul mee te geven dat het gewoonweg prachtig is. Vooral de ballads waar John’s muzikale talent ten volle naar boven komt zijn imponerend. Heerlijk dat er nog dit soort muziek gemaakt wordt.

Van Hunt – Van Hunt
Van Hunt, een artiest die vooral zijn eigen ding doet en alles ook zelf doet. Teksten schrijven, instrumenten inspelen, producere, arangeren, noem maar op of het doet het wel zelf.
Funky soul van de bovenste plank. IJzersterk album waar ik den beginne erg aan moest wennen, maar nu is Van Hunt uigegroeid tot één van mijn favoriete artiesten.

Ook interessant
Amp Fiddler – Waltz of a Ghetto Fly
Dit album heeft weinig met de wals te maken. Funky, Groovy, Soulvol en vooral steengoed. Het zijn zomaar een paar superlatieven die hun weerslag op dit album van Amp Fiddler hebben. Geweldige coole cd in de puurste zin van het woord cool.

Bettye Swann – Bettye Swann / Candi Staton – Candi Staton / Willie Hightower – Willie Hightower
Een drietal verzamel cd’s die voor elke soulliefhebber in de kast moeten staan. Ze wisten hier de paretljes van deze mensen te vinden. “Vergeten” artiesten die steengoede muziek hebben gemaakt.

Alice Russell – Under the Munka Moon
Alice Russell is een opvallende verschijning. Je hoort een “zwarte” stem maar ziet een blanke dame. Ze maakt soul die lounged, die grooved en funked, maar bovenal raakt. Fantastische neo-soul album met veel interessante genre-mixes en veel originaliteit.

Raphael Saadiq – As Ray Ray
Sterke zanger is deze Saadiq, maar bovenal een sterke producer. En dat hoor je ook terug op dit album. Heerlijke funky R&B-achtige nu-soul. Het is allemaal erg laidback, vooral de Saadiq’s stem. Kwalitatief sterk cd’tje.

Anthony David – 3 Chords and the Truth
Niks minder als geweldig lekker kan ik dit album niet noemen. Mooie gevoelige nummers met bijna alleen maar vocal en akoestische gitaar. Mooi teksten, mooie zang, prachtig winteravond/openhaard-cd’tje. Om lekker bij weg te zwijmelen met je geliefde.

Martin Luther – Rebel Soul Music
Groovend, funkend, rauw en soms gevoelig. De funkrocksoul van Martin Luther is aardig divers. Deze man kan je oa kennen van werk met The Roots. En levert met dit solo-album een aardige plaat. Niet altijd even boeiend, maar zolang het uptempo blijft is het wel sterk.

PlantLife – The Return of Jack Splash
Bij de eerste beste noot van dit album had ik het gevoel dat ik PlantLife al ergens van kende. Ben er alleen nog steeds niet achter waarvan. Erg lekker album. Funk in een nieuwe jasje. Muzikaal absolute dikke vette top en ook vocaal zeer interessant.

Fertile Ground – Black Is…
Weten hoe je een sfeervolle plaat neerzet kan je deze zeskoppige band uit Baltimore niet ontzeggen. Daar waar funk, jazz en soul samen komen vindt je Fertile Ground. Tekstueel wat arm, maar muzikaal o zo rijk.

R. Kelly – Happy People/U Saved Me
De eerste cd is een waar dancefloor-genot. De foxtrotjes en rumba’s tover je zo uit je benen met deze cd. CD twee begint met een rommelige songs (3 Way Phone Call), maar valt verder vooral vocaal erg op. Enorm sterk gezongen door mister Kellz. Fantastisch album!

Georgia Anne Muldrow – Worthnothing
21 minuten en 38 seconden aan fantastisch originele en louter ijzersterke songs. Niet in één genre te vangen, maar ongelooflijk boeiend.

Siji – God-Given
Moderne soul met Afrikaanse invloeden; het levert voor Siji een paar pareltjes op op een zeer onderhoudende plaat om zo af en toe eens te spelen.

3 Chairs – 3 Chairs
Daar waar soul en electronics samen komen gaat het vaak goed. Ook hier. Gewoon een lekker plaatje met een grote soulinhoud. Niet een plaatje dat ik vaak op zal zetten, maar zo op zn tijd zal deze het zeker goed doen.

Even wat geluisterd, en ik denk dat ik best blij wordt van die 3 chairs tip. Op dit moment staat Midday blues at midnight op, en dat klinkt i.i.g. erg goed. Bedankt!.

Souled Out! the Essentials Reviewed | Ruth Brown – Ruth Brown (1957)

Een album dat diep geworteld is in de Gospel en R&B, maar met de essentie van Soul gebracht word. Zo als al gesteld is is de Soul voortgekomen uit de Gospel en R&B waardoor de scheidslijn midden jaren 50 zeer dun was.

1. Lucky Lips – de swing en soul raken elkaar duidelijk bij dit nummer. Vocaal prima, maar toch niet al te opvallend. Ik wordt er wel vrolijk van.
2. As Long As I’m Moving – ook hier is het weer swing en soul samen. Maar ook de rock ’n roll komt om de hoek kijken
3. Wild, Wild Young Men – Dit swingt dus echt de pan uit. Veel meer dan de vorige songs. Ook de sax tussendoor is geweldig.
4. Daddy Daddy – Hier domineert naast de stem van Ruth vooral het pianospel. Vind dit nummer een beetje tegenvallen in verhouding met de vorige drie.
5. Mambo Baby – Kijk, deze swingt weer. Leuk “hikje” ook van Ruth aan het einde van een paar noten.
6. Teardrops from My Eyes – Dit nummer valt me maar weinig op. Kleine tegenvaller dus weer tussendoor.
7. Hello Little Boy – Ruth Brown en consorten leven zich weer helemaal uit op dit nummer. Stilzitten is moeilijk en wellicht zelf ongeoorloofd bij dit nummer.
8. Mama He Treats Your Daugther Mean – In dit rustigere nummer hoor je hoe Ruth Brown van die “hik” haar herkenbaarheid maakt.
9. 5-10-15 Hours – Prima nummer dat helemaal bij deze tijd van het muziek maken past.
10. It’s Love Baby (24 Hours a Day) – Vooral vocaal is dit een erg sterk nummer. Wat een stem zeg!
11. Sentimental Journey – Ook dit nummer valt me niet zo op. Wel leuk om haar eens in een soort duet te horen.
12. Ol’ Man River – Door het ge-dum heeft het iets herkenbaars, maar kan over de gehele linie te weinig bij mij doen.
13. So Long – Wederom een nummer dat een vocaal prachtplaatje is. Want wat kan deze dame zingen zeg.
14. Oh What a Dream – Het album sluit rustig en vredig af met dit nummer.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 2005

Bettye LaVette – I’ve Got My Own Hell to Raise
De combeackplaat van LaVette die haar nu nog steeds een actieve carriere geeft. Rauw, bluesy en doorleeft. Als je naar Bettye luistert hoor je dat de pijn recht uit haar hart komt. Bij deze dame gaat echt alles om het gevoel en dat is toch wel de essentie van soulmuziek.

Ook interessant

Sharon Jones & the Dap Kings – Naturally
Energieke cd met een nostalgische vibe, vooral muzikaal. De stem van Sharon Jones is ook heerlijk en wederom is het geheel erg fijn om te beluisteren.

Alice Russell – My Favourite Letters
Een stem waarbij je geen leuk Brits, blank vrouwtje verwacht. Wat een power kan zij geven met haar stem zeg! Voeg daar de vaak electronisch aandoende producties van een TM Juke aan toe en je hebt een broeierige plaat te pakken.

Jamie Lidell – Multiply
De titeltrack is natuurlijk een wereldhit, maar ook de rest is erg fijn. Vaak funy, soms lekker elektronisch vaag. De switch naar de meer soulvolle kant is Jamie Lidell erg bevallen bewijst zijn latere releases ook.

Stevie Wonder – A Time to Love
Fijne telg van Stevie Wonder. Vooral de single So What the Fuss is erg lekker en groovend. Soms zijn de ballads wat te zeurderig, maar nooit vervelend. Dat deze man het nog steeds kan bewijst hij hier weer.

Amos Lee – Amos Lee
Hele sympahtieke muziek die ook in de grote massa goed valt. Deze man heeft een prachtige stem en schrijft daar dan ook prachtige liedjes bij.

Faith Evans – The First Lady
Een hitje heeft ze hier te pakken, maar verder verveelt het album ook niet. Allemaal prima songs die misschien niet al te verheffend zijn, maar zeker boven de middelmaat die dit genre karakteristeert uitkomen.

Raul Midon – State of Mind
Vooral live is deze man een ware belevenis. Zijn combinatie van snel gitaarspel en de mondtrompet is erg sterk neergezet. Dat hoor je ook op plaat.

The Quantic Soul Orchestra – Pushin’ On
Cool, dat is het woord wat ik zelf het best bij dit album vind passen. Met Alice Russell als meest voorkomende feature-artieste kan het vocaal in ieder geval niet fout gaan. Als dan het muzikale gedeelte ook nog uiterst lekker is dan zit het wel goed met dit album.

Nneka – Victim of Truth
Topalbum van Nneka. Deze uit Afrika komende dame mixt hiphop met reggae met R&B met soul en nog wat dingen. Live ook een hele beleving en tekstueel ijzersterk.

Leela James – A Change is Gonna Come
Zo snel als ze kwam, was ze ook weer weg. Maar niet eerst voordat ze dit album uitbracht. Een stoere soulchick met meedijnend kapsel. Vooral de single Music blijft erg sterk.

Mary J. Blige – The Breakthrough
Werd toch ook wel gezien als een soort comeback van Mary J. Blige. Dit is dan ook een erg sterke plaat geworden, zoals we gewend zijn van haar met veel gevoelige teksten. Staan erg veel sterke songs op.

Dwele – Some Kinda…
Bijzonder muzikaal artiest is Dwele zeker. En in vergelijking met zijn vorige cd is dit toch wat funky-er met aardig wat blazers en iets meer up en mid-tempo songs.

Goapele – Change it All
Het nummer ‘You’ met Dwele is echt een topsong. De rest zit allemaal ook wel aardig in elkaar, maar wordt af en toe alleen iets te eentonig. Het funked en grooved af en toe wel erg lekker.

The Budos Band – The Budos Band
En weer een Daptone plaat die goed is. Dat label timmert al erg goed aan de weg de laatste tijd.
Budos Band maakt gewoon lekkere, interessante muziek die constant je aandacht erbij houdt. Goede plaat.

Benny Sings – I Love You
Voor goede soul van Nederlandse bodem moet je bij deze man zijn. Vooral op productioneel vlak is het een verademing om naar zijn muziek te luisteren. Vindingrijk en uiterst muzikaal.

Steve Spacek – Space Shift
Leuke, licht experimentele soulplaat. Hiphopbeats, funky beats en een prima stem van Spacek. Vooral Dollar is een feestje.

Nikka Costa – Can’tneverdidnothin’
Aangename popplaat. Haar stem is erg mooi. Muzikaal hangt het wat meer richting de pop dan de echte soul.

Souled Out! the Essentials Reviewed | Jackie Wilson – He’s So Fine (1958)

Ooit onderdeel van The Dominoes, maar brengt nu met dit album zijn eerste soloplaat. Wacht je kan verwachten is vrolijke soul met een gevoelig randje. Natuurlijk is vloervuller Reet Petite wereldberoemd, maar Jackie laat ook zijn gevoelige kant zien met de topballads To Be Loved en Danny Boy. Jackie Wilson is een man van de vocale mogelijkheden, een vocalist pur sang.

1. Etcetera – Wat een vrolijke opener zeg!
2. To Be Loved – Een stuk rustiger, maar dan komt zijn warme stem wel goed tot uiting.
3. Come Back to Me – Dit nummer gaat weer meer de rock ’n roll swing kant op.
4. If I Can’t Have You – Het valt dan wel onder soul, maar eigenlijk is het gewoon een rock ’n roll plaat. Luister maar.
5. As Long As I Live – Weer wat rustiger van tempo. Dik aangezette productie. Niet mijn favoriete op dit album.
6. Reet Petite – Werd in 1987 een grotere hit dan het ooit was. Wie kent ‘m niet?
7. It’s Too Bad We Had to Say Goodbye – Best wel een leuk nummer weer, maar niet het meest opvallende van deze plaat.
8. Why Can’t You Be Mine – Lekker swingen nummer, vooral de kreetjes tussendoor van Jackie zorgen wat variatie.
9. I’m Wanderin’ – Mooi nummer hoor. Past perfect in het straatje van dit album.
10. Right Now! – Het bluesy gitaartje valt wel op hier. Rock ’n roll ten top weer.
11. Danny Boy – Dit nummers is Jackie Wilson op zijn best. Prachtig nummer en mijn persoonlijke favoriet van dit album.
12. It’s So Fine – Toch een soort van titeltrack. Hiermee maakt Jackie Wilson het feestje helemaal af.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 2006

Amy Winehouse – Back to Black
Album dat zich ontwikkeld heeft naar een klassieker. Alles zit gewoonweg perfect in elkaar. Vocaal, muzikaal en tekstueel van wereldniveau. Een erg aangrijpend album. Het maakte Mark Ronson tot een internationaal erkend topproducer en Amy Winehouse tot één van de meest gevolgde artiesten. Helaas overleed zij veel te vroeg.

John Legend – Once Again
Wat mij vooral erg pakt aan deze cd is de gehele sfeer die over het album zweeft. Dit is een heerlijk relaxte, intenste, gevoelige en ingetogen sfeer. Elk lied zingt John met heel veel gevoel, de producties zijn precies goed en het pianospel van John voegt vaak veel toe aan de songs. Ook is er nergens overdreven stemacrobatiek te horen, Legend zingt heel ingetogen. En juist dat doet het album ten goede en brengt de ongekende sfeer op het album.

Anthony Hamilton – Ain’t Nobody Worryin’
De kracht van dit album ligt vooral in het geheel. Het heeft een bepaalde sfeer die je ongelooflijk kan raken, maar dit kan vooral als je het gehele album beluisterd en niet zomaar een paar losse nummers. Ik ben er in ieder geval over uit dat Anthony Hamilton een zanger met een erg eigen sound. Een sound die mij heel erg bevalt.

Van Hunt – On the Jungle Floor
Het plezier spat ervanaf. En dat is zekers goed te horen in de Intro. In het algemeen kan je de muziekstijl van dit album toch wel omschrijven als een smeltkroes van funk, soul, pop, rock en R&B. De muzikale basis van de meeste songs is toch wel soul/funk, waar Van Hunt dan met zijn rauwige, nasale en veelal kopstem gezongen teksten uiterst goed in kwijt kan. Om dan nog even voort te borduren over de teksten, die gaan vaak ook ergens over. Ja natuurlijk ook over relaties, liefde etcetera. Maar Van Hunt weet dit allemaal op een zeer vindingrijke en met een grote originele woordenschat te omlijsten.

Ook interessant

Amp Fiddler – Afro Strut
Erg leuke cd van de voormalig toetsenist van beroepsgek George Clinton. Amp Fiddler’s tweede cd is er eentje met meer soul als de eerste, maar de bonte mix met hiphop, reggae, electronic en natuurlijk! funk ontbreekt hier ook niet.

Candi Staton – His Hands
Je wordt simpelweg stil van de prachtige stem van Candi Staton. Wat een strotje zeg! Ontroerend, gevoelig en ijzersterk. Kwam uit in een periode dat meer oudere soulartiesten hun revival beleefden.

Corinne Bailey Rae – Corinne Bailey Rae
Je kan het R&B noemen, wat het niet is. Kan jazz genoemd worden, wat het niet is. Norah Jones-achtig, maar dat is het ook niet. Beetje Billie Holiday-achtig, maar dan sla je plank ook mis. De plaat zit vol semi-akoestische soul die vooral veel uitstraalt van Corinne’s eigen kracht. Geen platenbons artiestje, maar een zangeres die doet wat ze zelf wil.

Ayo – Joyful
Ayo zingt met de souplesse van Corinne Bailey Rae en de durf van Amy Winehouse. Dit is een erg fijn album geworden. Maar helemaal lyrisch kan je nog niet zijn. Het kabbelt daarvoor teveel voort, zonder echt te verrassen. Een pluspunt is wel dat Ayo niet aan overdreven stemacrobatiek doet waardoor de sfeer van de cd wel behouden wordt.

Darondo – Let My People Go
Van pooier naar soulzanger, de weg lijkt lang maar was in het geval van Darondo prima te berijden. Een beetje jazz, soul en vooral wat blues. Een opvallend album en een opvallend sterk album.

Spanky Wilson & the Quantic Soul Orchestra – I’m Thankful
En wederom een artieste die al wat furore maakte in de jaren ‘60’s en ‘70’s en rond deze periode met een soort comebackplaat kwam. Met de hulp van Quantic kan dat natuurlijk nooit mis gaan.

The RH Factor – Distractions
Jazz gemixt met nu-soul aangevoerd door Roy Hargrove. Dat betekent funky, swingend en erg! lekker. Topalbum met ook mooi zangstukken van de zangeres.

Nicole Willis & the Soul Investigators – Keep Reachin’ Up
Best een lekker plaatje. Oud soulgeluid met veel funky invloeden. Dit doet mij wel goed.
Maar aan de andere kant kan het me niet de heel 38 minuten 34 seconden lang blijven vasthouden. Het verveelt vrij snel, is vrij eentonig.

Nino Moschella – The Fix
Wie denk je? Nino Moschella dus, één van de interessantste releases van dit jaar. Een man die qua sound erg naar de funk leunt, modern met oog voor de geschiedenis.

Georgia Anne Muldrow – Olesi: Fragments of an Earth
Erg sterk album van Georgia Anne Muldrow. Deze dame heeft een heerlijke sound en de producties passen daar ook nog eens goed bij. Elke song heeft iets wat je blijft boeien.

The Bamboos – Step it Up
Australische funk die af en toe vocaal hulp krijgen van Alice Russell. De groove zit er constant in. De muziek stuwt zich elf nummers lang lekker door.

Lefties Soul Connection – Hutspot
Funk van de bovenste plank. Erg goed te vergelijken met de legendarische The Meters. Vooral live zijn deze gasten geweldig. Moeilijk stil te zitten bij deze plaat en het bewijs dat Nederland muzikaal is.

Souled Out! the Essentials Reviewed | Ray Charles – Ray Charles at Newport (1958)

Live-albums zullen natuurlijk niet ontbreken in deze artikelreeks. De eerste die we tegen komen is deze van Ray Charles. Ray Charles is sowieso al een man die belangrijk is geweest in de vorming van soul en laat hier horen dat hij ook live zijn mannetje staat. Swingend als altijd, getuige het fantastische Talkin’ Bout You.

1. Night Time Is the Right Time – Is dit echt live?! Doet niks onder voor de bekende studioversie. Geweldig ook, die zangeres.
2. In a Little Spanish Town – Hoor je duidelijk Hit the Road Jack in door. Meer ruimte voor het muzikale aspect en de latin uit de titel hoor je er duidelijk in door.
3. I Got a Woman – Wereldhit wordt hier nog een slagje intenser en sneller gespeeld. Spelplezier hoor je ook duidelijk door in dit fantastische nummer.
4. Blues Waltz – Wederom volledig muzikaal, maar daarmee niet minder interessant. Het nummer swingt heerlijk alle kanten op.
5. Hot Rod – Dit nummer heeft dan veel meer basis in de jazzmuziek. Blijkt maar eens te meer welke stijlen er allemaal in de muziek van Ray Charles verwezen zijn.
6. Talkin’bout You – Dit is toch wel een heel erg sterk nummer. Gospel en soul komen hier samen met rock’n roll en rhythm & blues. Het meest swingende nummer van dit live optreden.
7. Sherry – Meer richting de boogiewoogie gecombineerd met jazz. Fantastisch pianospel natuurlijk.
8. A Fool for You – Een ballad om het geheel af te sluiten en dat werkt echt heel goed. Prachtig gezongen.

Souled Out! the Essentials Reviewed | Sam Cooke – Sam Cooke (1958)

Het prachtige You Send Me wordt vaak genoemd als hét eerste soulnummer. Op dit debuutalbum (later dit jaar kwam ook nog Encore uit) laat Sam al zien hoe loepzuiver, flexibel en intrigerend zijn stem is. Niet voor niks is Cooke één van de grote voorbeelden van latere toppers als Marvin Gaye en Al Green die ook in het begin van hun carrière een E achter de achternaam plakten in navolging van Cooke.

1. You Send Me – Één van zijn allermooiste nummers. Zo beheerst gezongen, zo’n romantische sfeer, zo prachtig. Cooke ten top.
2. The Lonesome Road – Lekker swing gitaartje op de achtergrond en de kraakheldere stem van Sam.
3. Tammy – Prachtig gezongen, rustig nummer.
4. Ol’ Man River – De lichte rock ’n roll doet hier zijn intrede. Dansen kan en mag op dit nummer.
5. Moonlight in Vermont – Dit is zoals oude muziek klinkt. Sam is heer meer crooner dan soulzanger.
6. Canadian Sunset – Beetje hetzelfde gegeven als de vorige song. Meewiegen is geoorloofd.
7. Summertime – Zijn versie van dit erg veel gecoverde nummer
8. Around the World – Cooke gaat rustig verder op de romantische tour alhier.
9. Ain’t Misbehavin’ – Klein beetje swing hier en daar doet het ook goed met stem van Sam.
10. The Bells of St. Mary’s – Gevoelig en romantisch, daar waar Cooke zich goed bij voelt.
11. So Long – En daar is de romantiek weer.
12. Danny Boy – Veel gezongen song uit deze tijd. Sam doet er het zijne mee.
13. That Lucky Old Sun – Afsluiten zoals we Sam vooral dit album gehoord hebben. Rustig, gedegen en beheerst.

Souled Out! the Essentials Reviewed | Ivory Joe Hunter – Sings Sixteen of His Greatest Hits (1958)

Blues, het is zomaar een genre die ook vaak gelinkt is aan de soulmuziek. Dat zullen we verder in deze artikelreeks nog gaan zien met bijvoorbeeld een artiest als Albert King. Nu dus werk van Ivory Joe Hunter, een pianist waarvan een aantal nummers op dit album zijn verzamelt. De blues is hier vooral in de zang hoorbaar, muzikaal ligt de basis in de jazz.

1. Jealous Heart – prettig nummer met een hele relaxte sfeer.
2. I Quit My Pretty Mama – past perfect in het plaatje. Hier heeft de piano wat meer de aandacht.
3. Waiting in Vain – blaast je lekker op weg, maar gaat daarna in het tempo verder waar de vorige nummers ook in waren.
4. No Money, No Luck – wederom van het rustigere karakter als de rest. De stem van Ivory Joe blijft prettig om naar te luisteren.
5. Too Late – Nu wordt het toch wel een beetje teveel van hetzelfde en ontwikkelt het zich meer en meer naar achtergrondmuziek. Prettige achtergrondmuziek
6. I Like It – Opent met een lekker swingen pianootje en saxofoontje. Eindelijk wat meer swing in de nummers doet me duidelijk goed.
7. I Have No Reason to Complain – hier wordt die swing alweer achterwege gelaten en maakt Ivory Joe een mooi nummer.
8. Lying Woman – Dit nummer is dan weer een stuk meer bluesy gezongen. Sterk gedaan.
9. Guess Who – Dit nummer ging eigenlijk vrij onopvallend voorbij
10. In Time – datzelfde is toch ook wel te zeggen van dit nummer
11. Code Song – de piano zorgt hier voor wat meer swing en vrolijkheid
12. Please Don’t Cry Anymore – Ook dit nummer is weer voorbij voordat ik erg in heb.
13. Don’t Fall In Love With Me – Lekkere saxofoon in dit nummer. Wel weer die rustige muziek.
14. False Friend Blues – Dit nummer gaat dan juist weer wat meer de blueskant op. Bevalt me goed mede door de afwisseling.
15. It’s You Just You – Traag en rustig, zoals de meeste nummers op deze plaat.
16. Changing Blues – Een afsluiter die er toch nog een beetje pit en energie in stopt.

Souled Out! the Essentials Reviewed | Tousan – The Wild Sound of New Orleans (1958)

Tousan, dat is de eerdere artiestennaam van soulgrootheid Allen Toussaint. Toussaint is te noemen als grondlegger van de New Orleans Soul stroming(later meer hierover). Toussaint is iemand die eigen platen opnam, maar ook veel werk voor anderen maakte. Hit na hit kwam uit zijn hand. Hits die nog niet op dit album staan. Dit album tekent wel het al vroeg hoorbare talent van Allen. Een album vol feelgoodmuziek waar we bijvoorbeeld via Bono al de aparte pianotechniek van Toussaint horen.

1. Whirlaway – Lekker swingende piano rock&roll
2. Up the Creek – Luisterend naar dit nummer, waan jij je op Bourbon Street.
3. Tim Tam – Jiven en twisten op de dansvloer.
4. Me and You – vrolijk en olijk nummer.
5. Bono – Heerlijk nummer met wat kleine Latijnse swingmomentjes erin. Bijzonder goed pianospel van Tousan.
6. Java – En we gaan weer de dansvloer op. Wat een vrolijke swing weer.
7. Happy Times – Die Happy uit de titel is het zeker.
8. Wham Tousan – Tempo wordt nog maar eens opgestuwd.
9. Nowhere to Go – Kort en swingend.
10. Nashua – en we rammen de pianotoetsen nog maar eens vrolijk in. Energie en swing ten top. Ook een erg lekkere track.
11. Po’Boy Walk – Tempo’tje lager maar net zo kundig gespeeld. Heeft ook een bluesy kant.
12. Pelican Parade – Nog even knallen en klaar.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 2007

Bettye Lavette – The Scene of the Crime

Bettye zingt haar levensverhaal. Ze heeft een lastige carriére gehad. Haar echt doorbraak kwam eigenlijk bijvoorbeeld pas met haar vorige album I’ve Got My Own Hell to Raise. De teksten op deze cd zijn dus echt uit het leven gegrepen, puurder krijg je het niet. Dat laat ze zowel tekstueel als vocaal merken.

Donnie – The Daily News
Waar vroeger in de soul de spreekwoordelijke stok nog weleens in het hoenderhok werd gegooid is het genre toch steeds meer tekstueel naar love-songs gegaan. Maar opeens is daar Donnie (met zijn debuut Colored Section) en doet weer ouderwets rebels. Tekstueel is dit album bijna onovertroffen in vergelijking met andere hedendaagse soul. Muzikaal is het erg origineel en vocaal staat het als een huis. Het neigt inderdaad naar een jong meesterwerk.

Mavis Staples – We’ll Never Turn Back
Het lijkt zo onderhand hip te worden om als oude soulveteraan in deze tijd er een nieuw album tegenaan te knallen die nog wel die oude sound herbergt. Net als Solomon Burke en Bettye LaVette doet Mavis Staples dat hier ook. En net als bij de 2 voorgenoemden is het een heerlijk plaat geworden en zit ik vaak te denken: “Werd deze sound maar meer gemaakt dezertijds.”
Mavis brengt dus in samenwerking met Ry Cooder rauwe, gospelachtige soulsongs die af en toe eens ouderwets de knuppel in het hoenderhok gooien. Bijzonder interessant en intigrerende cd.

Ook interessant
Alicia Keys – As I Am
Het is echt weer een Alicia Keys album zoals we dat van haar mogen verwachten. Hoog vocaal niveau, minimale gastartiesten en toffe producties. Ze weet weer een cd lang te boeien.

Sharon Jones & the Dap Kings – 100 Days, 100 Nights
Begin deze cd steeds meer te waarderen, vooral omdat ze die oldskool soulvibe zo goed weten terug te brengen. Het is bijna nostalgisch goed. Sharon Jones’ stem staat daarnaast ook nog als een huis. Dus de formule is helemaal goed uitgepakt.

Jill Scott – The Real Thing
Wederom een sterk album van Jill Scott. Weer ijzersterke autobiografisch teksten die met wederom ongelooflijk veel gevoel worden bezongen. Het album begint wat funkier om daarna vooral wat ballads te hebben, hierna komt het tempo er weer wat meer in.

The Budos Band – The Budos Band II
Deze band is een samensmelting van de Dap Kings en de Menahan Street Band. Recht door zee afrofunk en afrosoul.

Beverley Knight – Music City Soul
Beverley Knight laat op dit alum het beste van haar stem horen. Knallen op bluesy en swingende nummers. Precies zoals, blijkbaar, bij haar stem past. Erg netjes gedaan door deze dame.

Cookin’ on 3 Burners – Baked, Broiled and Fried
Dat Australiërs ook kunnen funken laten ze hier duidelijk horen, wat een plaat zeg. Misschien worden de vocalen hier en daar wat gemist, maar muzikaal zit het uitstekend in elkaar.

The Politik – The Politik
The Politik is een samenwerking tussen producer Mark De Clive-Lowe en zangeres Bembe Segue en er is zeker vuurwerk tussen die 2. Al komt het op deze plaat nooit echt tot een explosie, het ligt gewoon erg fijn in het gehoor. En meer hoeft dat soms niet te zijn.

Benny Sings – Benny at Home
Funky jazz van Nederlandse bodem. Benny Sings zit al een tijdje in de muziek, maar verkreeg met dit album pas echt aandacht. Het album zit aardig in elkaar en luistert goed weg, vooral erg muzikaal geheel.

Kathy Diamond – Miss Diamond to You
Prachtige en krachtige funky muziek van deze Britse dame. Tevens een prachtige basslijn op de single All Woman.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:30 uur

geplaatst: vandaag om 04:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.