MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / SOULED OUT!!! the Essentials in Soul

zoeken in:
Wat een goudmijn dit topic!

Pas vanaf '62 komen de voor mij bekende platen erbij, maar er staat nog heel veel nieuws tussen ook, thanks.

Binnenkort een nieuwe aflevering. Zit namelijk nogal wat werk in, dus lukt niet op wekelijkse basis.

Hallo Reijersen.
Mijn complimenten. Ik volg soul en funkmuziek wel wat. Kijk op youtube naar soultrain.
Maar wat maak jij er een mooie overzicht van. Je maakt het voor mij alleen maar duidelijker en toegankelijker!!
Bedankt!

Goed werk Reijersen! Alhoewel ik de meeste albums wel ken, zitten er ook een aantal nieuwe bij. Het liefst zou ik ze allemaal aanschaffen, maar ja, dat kost veel geld...

Prachtig! Een waar labor of love dit.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1971

Souljaar 1971

Marvin Gaye – What’s Going On
Er zijn echt al heel veel woorden gewijd aan dit album en ik ga dat ook nog een keer doen. What’s Going On wordt niet voor niks door velen aangewezen als het beste soulalbum allertijden. Het moge dan ook duidelijk zijn dat op dit meesterwerk alles wat goed is samenkwam. De teksten die sociaal-kritisch geëngageerd zijn, misschien wel de beste soulstem allertijden, prachtige composities en ook nog eens gebracht in een conceptplaat. Superlatieven zullen ons allen tekort schieten als we naar deze plaat aan het luisteren zijn, want dat het prachtig is dat zal iedere muziekliefhebber onderkennen. Er is al zoveel gezegd over deze plaat dan alleen beluisteren nog helpt.

Gil Scott-Heron – Pieces of a Man
De liefde voor dit album is onder de soulliefhebbers en ook onder andere muziekliefhebbers altijd heel groot geweest. Dat ligt aan vele punten. De aparte manier van zingen, de doordringende teksten, de muzikale opbouw en waarschijnlijk vooral het feit dat het anders dan anders is. Ook in de toekomst, met het ontwikkelen van andere muziekstijlen (zoals hiphop) heeft dit album veel van doen. Het is hier gewoon 1971 hoor, en dan dit brengen. Ongelooflijk! Een ware luistertrip in top van de soul! Laat je verbazen en ademloos beluisteren.

Bill Withers – Just As I Am
Souldebuten, er zijn er velen die genoemd worden als de beste werken van de artiest ooit. Opvallend genoeg hoor ik daar vaak genoeg dit album van Bill Withers niet bij. Alsof er even vergeten wordt dat ook dit een debuut is. Maar ja, wie verwacht er dan ook zoveel kwaliteit op een debuut?
Tekstueel prachtig, muzikaal warm en persoonlijk. Bill Withers’ muziek is sympathiek tot in de details en hard als het moet. Twaalf nummers lang kwaliteit, niet zomaar kwaliteit maar topkwaliteit. Om af te sluiten met een “beng!”

Curtis Mayfield – Roots
Na het uitbrengen van het grensverleggende debuut Curtis zou het bijna onmogelijk zijn het niveau met de opvolger te benaderen of te overtreffen. Dat laatste doet Mayfield ook niet met deze plaat, maar Mayfield zou Mayfield niet zijn als hij niet wederom een album uitbracht met hoge kwaliteit.
Nummers als Get Down, Keep on Keeping On en eigenlijk ook de anderen doen niets af aan de soul, de funk, de opbouw en de muziek.

Sly & the Family Stone – There’s a Riot Going On
Sly & the Family Stone hadden zo hun geniale periode. Was daar eerste Stand! Is er nu dit album. Een genre-overschrijdende plaat boordevol met sociaal kritische teksten, freaky instrumentatie en de duidelijke vingerafdruk van Sly. De intensiteit van de muziek van dit album doet je geloven dat het voor hen noodgedwongen was deze teksten en muziek te spuien. Geweldige plaat!

Aretha Franklin – Aretha Live at Fillmore West
Soulalbums en liveregistraties hebben een goede geschiedenis samen. Neem Live at the Apollo van James Brown of Live in Europe van Otis. Ga zo maar verder en je komt ook uit bij deze registratie van Aretha Franklin.Midden in haar bloeiperiode kwam dit album uit. King Curtis als begeleiding met zijn band, Ray Charles als gastartiest en veel gevoelige, diepe noten en muziek. Meer dan geweldige registratie.

Baby Huey – The Baby Huey Story: The Living Legend
Alleen al door de cover zou je dit album geniaal kunnen noemen. Maar dat is niet het enige mooie aan dit album. Als je van de rauwere, meer in de funk en blues gestoelte versie van soul houdt dan is dit album een musthave voor je. Neem de uitgemeten cover van Sam COoke’s A Change is Gonna Come. Misschien wel de beste cover van dit nummer dat ooit gemaakt is. Maar ook klassiekers als Hard Times en California Dreamin vindt je terug op deze geniale plaat.

Donny Hathaway – Donny Hathaway
Als er één soulartiest is die het coveren van nummers tot een kunst heeft verheven dan is het wel Donny Hathaway. Dat bewijst hij met deze tweede plaat. De cd telt 11 nummers waarvan er maar één door hemzelf is geschreven. Of het ook zo voelt? Nee, want zoals Hathaway zich de nummers eigen maakt kan alleen Hathaway dat. Resulterend is een geniaal soulalbum.

Eugene McDaniels – Headless Heroes of the Apocalypse
Van vrolijke popsongs naar dit! Van Gene naar Eugene, er is muzikaal zekers wat gebeurd met Eugende McDaniels. Of dat erg is? Zeker niet als het dit soort kwaliteitswerk oplevert. Verwacht geen rust bij het beluisteren van dit album, maar juist intensiteit en overduidelijkheid. Overduidelijk waar McDaniels naartoe wil, het luchten van zijn hard. Je hoort van alles, maar vooral beleef je van alles. Het verhaal dat er klachten over de teksten van dit album binnenkwamen bij Atlantic verbaast me geenzins en doen de nummers alleen maar meer smachten.

Isaac Hayes – Black Moses
Twee cd’s nodig voor 14 nummers? Dat kan alleen Isaac Hayes zijn met zijn uitgesponnen composities. Op Black Moses brengt hij zijn muziek meer op een ingetogen, warmere en intiemere manier. Progressief als altijd qua lange opbouw en samengesmolten met zijn stem waar iedereen van smelt is dit weer een meesterwerkje.

Lee Moses – Time and Place
Één van de moeilijkst verkrijgbare soulplaten die je toch echt op moet zoeken. Want veel rauwer als dit wordt het niet meer. De opnamekwaliteit laat zo nu en dan wat te wensen over, maar dat vergroot eigenlijk alleen maar de charme van deze soulplaat. De rauwheid, het vuige wordt daardoor nog meer benadrukt.

------

Ook interessant

Al Green – Gets Next to You
De klassieke sound van Willie Mitchell is meer terug te horen op deze plaat. Staan een aantal grote hits op met de titeltrack, I’m a Ram en Tired of Being Alone.

Funkadelic – Maggot Brian
In de mind van George Clinton ontstonden al heel wat groepen, waaronder Funkadelic. Breed uitgesponnen solo’s, snerpende gitaren en stomende funk met een geschift randje. Dan heb je wel de muziek samengevat.

Curtis Mayfield – Curtis/Live!
Het lijkt mij een hele beleving om Curtis Mayfield live aan het werk te kunnen zien. Gelukkig hebben we daar deze plaat voor om het in ieder geval te horen.

Harlem River Drive – Harlem River Drive
De broertjes Eddie en Charlie Palmieri zitten achter deze geniale funkplaat. Je vindt hierop van alles terug, prachtig geblend tot een stomend geheel.

Candi Staton – Stand By Your Man
Een stem waar je U tegen zegt en ook nog eens opgenomen in de vermaarde Muscle Scoals studio. Dan kan het dus niet fout zijn.

Shuggie Otis – Freedom Flight
Album waarop Shuggie samenwerkte met zijn vader Johnny. Fijn album van een 15-jarige Shuggie die toen in staat bleek ijzersterke songs te schrijven.

Roberta Flack – Quiet Fire
Veel covers, maar eveneens een album met een warme sfeer en de dragende prachtige stem van Roberta Flack.

Ann Peebles – Part Time Love
Ann Peebles is één van de beste zangeressen in de soul en brengt met dit album een onversneden stukje soul in optima forma.

Booker T. & the MG’s – Melting Pot
Fantastisch uit eigen composities opgebouwd album. De titeltrack is de topper, maar de rest doet er weinig voor onder.

O.V. Wright – A Nickel and a Nail and Ace of Spades
Southern Soul in optima forma. Geproduceerd door Willie Mitchell, fantastisch gezongen door Wright.

100 Proof (Aged in Soul) – Somebody’s Been Sleeping in my Bed
Aan de naam ligt het in ieder geval niet. Album boordevol ijzersterke songs geschreven door onder andere Greg Perry en General Johnson.

King Floyd – Heart of the Matter
Erg mooi debuut van de man die bekend werd met Groove Me, maar ook op deze plaat laat horen je te kunnen verrassen met warme, mooie soulsongs.
King Floyd – King Floyd
Hetzelfde jaar kwam deze plaat nog uit. Hier staat dus die grote hit, Groove Me, op. Maar ook Let Us be en nog meer prachtige soultracks

Laura Lee – Women’s Love Rights
Voor de liefhebber van krachtige vocalen is het met Laura Lee niet ver meer zoeken. Onder de knoppen van Holland-Dozier-Holland ontspon zich hier ook nog eens een fantastische plaat op het vlak van productie.

The Undisputed Truth – The Undisputed Truth
Het fantastische Smiling Faces Sometimes maakt dit album vooral. Verder vooral covers die ook prima gebracht worden.

The Beginning of the End – Funky Nassau
De titeltrack in Parts 1 & 2 is een funkklassieker. Daarna is er nog steeds kwaliteit, maar lijkt per nummer ietwat af te nemen.

War – War / War – All Day Music
Twee album van War in dit jaar. Het onderscheidt zit hem in de vrijheid. War is een stuk vrijer, daar waar All Day Music wat meer binnen de lijntjes lijkt te blijven. Een topband, dat zullen ze altijd zijn.

Margie Joseph – Makes a New Impression
Luchtig soulalbum met de mooie stem van Margie Joseph. Eigenlijk is alleen de Supremes cover een misser.

Lou Johnson – With You in my Mind
Ik zeg je de naam van Allen Toussaint hierbij en je weet dat het productiegewijs goed zit. Daarnaast kan Lou Johnson ook nog eens heel goed zingen.

Wanda Robinson – Black Ivory
Bijzondere stem, bijzondere teksten en bijzonder muzikale omlijsting. Neem de tijd en laat je overtuigen door deze plaat.

Hot Chocolate – Hot Chocolate
Nee, dit is dit niet die zoete Britse band. Dit is een funky Canadese band. Lou Ragland zat in deze groep.

Change of Pace – Bring My Buddies Back
De cover verklapt al een beetje waar het tekstueel veelal over zal gaan. Muzikaal misschien niet heel verrassend, maar toch een mooie project te noemen.

Black Ivory – Don’t Turn Around
Veel met kopstem gezongen nummers. Een album waarin de funky nummers het beste uit de groep halen.

The New Rotary Connection – Hey, Love
Op zoek naar psychedelische soul? Dan zit je met deze band al snel goed. En dan te bedenken dat Minnie Riperton hier onderdeel van uit maakte.

Kiki Dee – Great Expectations
Een stem die staat als een huis bij de Tamla productie. Album dat voortgedreven is door Berry Gordy’s hitmachine.

Kyle Garrahan – Times That Try a Man’s Soul
De soul van Garrahan is gestoeld in de country. Dat hoor je tekstueel, muzikaal een ook wel vocaal. Mooi album waar bijna geen missers op staan.

The Stylistics – The Stylistics
Het is vooral de stem van Russell Tompkins Jr die deze muziek maakt. De romantiek was nooit ver weg met deze groep.

Placebo – Ball of Eyes
Meer funky groep van Belg Marc Moulin met covers en eigen werk. De jazz is nooit ver weg.

The Supremes – Touch
Zonder überdiva Diana Ross stonden de andere dames ook hun mannetje. Met tophit Nathan Jones.

Ik zie veel oud SAvdW langskomen. Daarnaast ook vele klassiekers. Dit is toch wel (wederom) een topjaar. Vele albums krijgen van mij 5 sterren. Ik ben nog zoekende naar die van Lee Moses en Eugene Daniels is niet voor mij weggelegd. De overige tips bevatten ook genoeg pareltjes; al zijn de albums in hun geheel niet allemaal even sterk (in tegenstelling tot het rijtje daarboven).

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1972

Souljaar 1972

Al Green – I’m Still in Love With You + Let’s Stay Together
Ik denk dat 1972 hét prijsjaar van Al Green is. Niet alleen bracht hij het prachtig I’m Still in Love With You uit, maar kwam hij ook met het album Let’s Stay Together. Twee albums die niet alleen tot zijn top horen, maar ook tot de top van de soulmuziek. Zwoel en sexy, romantisch en intens, je beleeft van alles als je naar Al Green luistert. Wereldhit na wereldhit, maar vooral wereldse muziek.

Curtis Mayfield – Superfly
Ik noem de titeltrack, ik noem Pusherman, ik noem Freddie’s Dead, ik noem Little Child Runnin’Wild en eigenlijk ben ik van plan alle nummers van dit album op te noemen want veel beter krijg je funky soul niet. Mayfield waagde zich aan soundtrack voor een blaxplotation film en hij kwam met deze parel van een album. Curtis Mayfield bewijst hiermee gewoon een soulheld te zijn.

Bill Withers – Still Bill
Werden we al verwend met Just As i Am, zet Withers dit ongelooflijk hoge niveau gewoon door in deze opvolger. Heel stiekem is dit album over de gehele linie nog wel sterker als het debuut. Hoogtepunten opnoemen zou afdoen aan de nummers die ik niet noem. Tijdloos fantastisch

Stevie Wonder –Music of My Mind + Talking Book
Ook Stevie Wonder kwam in 1972 met twee albums op de proppen. Music of my Mind is als het ware een voorloper van de kwaliteit die hierna zou komen. Je hoort al heel goed wat de man in zijn mars heeft, maar het is nog ontluikend. Talking Book behoort tot Stevie’s gouden kwartet, met onder andere megahit Superstition.

War – the World is a Ghetto
Dit album is het Opus Deus van War. Allerlei genres (latin, funk, jazz, R&B, soul) komen samen op dit album dat zes keer ijzersterk is. Tekstueel de ene keer zwaar, dan weer luchtig en muzikaal altijd van absoluut topniveau. Alles valt samen en doet je genieten.

Allen Toussaint – Life, Love and Faith
Toussaint is natuurlijk dé New Orleans soulman bij uitstek. Met deze plaat heeft hij zijn meest complete en volledige album uitgebracht. Nummers passen bij elkaar en voelen aan als een geheel. Dit komt natuurlijk door de geniale songwriting skills van de man zelf, zijn goede stem als de muzikale begeleiding van The Meters.

Roy Ayers Ubiquity – He’s Coming
Erg lekkere plaat. Met het aanstekelijke geluid van de wah wah gitaartjes zit je bij mij meestal wel goed. Daarnaast zijn de drumpartijen ook nog eens retestrak en heeft Ayers zelf een uiterst rustgevende stem.
Een dromerige plaat, maar dit is natuurlijk met deze mooie muzikale variatie geen enkel probleem. Want of het nu Ain’t Got Time of het ietwat meer swingende He’s Coming is: muzikaal en instrumentaal is dit album dik en dik in orde. En ook voor mij is We Live in Brooklyn Baby de absolute topper van deze plaat.

Candi Staton – Candi Staton
Deze dame behoort zonder twijfel tot de allerbeste soulzangeressen aller tijden. Veel mensen kennen haar misschien vooral van de disco en pop, maar op dit album vindt je onversneden Southern Soul. Dit is ook simpelweg de stijl waar Candi thuishoort. Dit is een album van bijzonder hoge kwaliteit en dat tot de besten van haar repertoire behoort.

Otis Clay – Trying to Live my Life Without You
Puur persoonlijk heb ik altijd het gevoel dat Otis Clay behoort tot één van de meest vergeten soulzangers. Zonde, vooral omdat hij gewoon echt heel erg goed is. Dat bewijst hij op deze plaat. De sound is south, de stem doorleeft, de nummers ijzersterk. Recht uit het hart gezongen, zoals het prachtige I Die a Little Each Day.

Harold Melvin & the Blue Notes – Harold Melvin & the Blue Notes
Veel zwoeler krijg je soul bijna niet als je luistert naar hun megahit If You Don’t Know Me By Now. Het staat op deze sterke plaat die eigenlijk geschreven was voor the Dells. Het is uiteindelijk Teddy Pendergrass die zij stem als het ware in de nummers graaft en je het doet beleven.

Cymande – Cymande
Baanbrekend, dat is de muziek van Cymande zeker te noemen. Deze Britse formatie speelde geen genres, ze creëerden genres. Dit alles verpakt in een bijzonder laidback papiertje waar je alleen maar een grote dikke strik omheen zet. En Bob Marley de eerste met de Rastafari in de muziek? Luister dan eens hier maar naar. Dove is het prijsnummer.

Roberta Flack & Donny Hathaway – Roberta Flack & Donny Hathaway
Ik vraag mij weleens af, is er een soulduo van wie de stemmen zo mooi bij elkaar passen als bij Donny Hathaway en Roberta Flack? Persoonlijk ben ik van mening dat dit niet zo is. Op dit prachtige album bewijzen ze dat en verrassen ze iedereen op prachtige, romantische ballads en doorleefde soulsongs. I (Who Have Nothing) is een persoonlijk favorietje, maar alle andere negen songs zijn ook genieten geblazen.

The Temptations – All Directions
Favoriete soulgroep? Dat zouden zomaar eens The Temptations kunnen zijn. Geweldige vocalen en rond deze periode ook fantastische muziek. Is er een nummer op dit album dat me niks doet? Nee! (oké de Flack-cover misschien). En wie kent niet Papa Was a Rolling Stone?! Van menig persoon het favoriete nummer.

---------------

Ook interessant:

Donny Hathaway – Live!
Legendarisch, maar dan ook echt legendarisch live-album van Donny Hathaway. Dat hij behoort tot één van beste soulzangers die ooit geleefd hebben horen we nu ook in live-vorm. Swingend, maar intiem en vocaal van wereldklasse.

Ann Peebles – Straight From the Heart
Fantastische soulplaat van Peebles met de bekende Hi-sound. Een niet te missen album met 99Lbs als grootste hit.

The Meters – Cabbage Alley
Op dit album gaan the Meters door met waarin ze goed zijn. Retestrakke funk maken, met zo nu en dan een vocale opsmuk.

Funkadelic – America Eats it Young
Deze dubbelplaat is misschien wel het meest poppy album van Funkadelic. Zover dat natuurlijk kan met snerende gitaren en groovende orgels.

Travis Wammack – Travis Wammack
Ben je niet vies van een beetje country en rock in je soul? Dan moet je deze plaat eens beluisteren. Laat je dan in eerste instantie betoveren door You Better Move On om daarna in de rest te duiken.

The JB’s – Food for Thought
Funk, pure funk, dat is hetgeen wat je kan verwachten bij deze plaat. Vooral muzikaal en met een paar wereldhits (The Grunt, Pass the Peas)

Betty Wright – I Love the Way You love
Soul van het minder zwaardere werk. Betty heeft een prachstem en op deze album prijkt het fantastische Clean Up Woman.

Terry Callier – Occasional Rain
Callier kende zijn absolute oogstperiode bij Cadet. Drie albums lang wereldniveau en daar is dit eerste van. Met prijsnummer Ordinary Joe.

The Staple Singers – Be Altitude: Respect Yourself
Nog zo’n beroemde soulfamilie. Dit keer van de Stax-stal. Gospelinvloeden zijn altijd dichtbij met deze Singers, maar het ligt er niet te dik op. Pops en Mavis zijn de grote namen.

Millie Jackson – Millie Jackson
Dit debuutalbum laat een andere Millie Jackson horen dan we later van haar gewend zullen zijn. Het sociaal-kritische zit er wel al in, maar de hele toon is lang niet zo rauw als later.

Mel & Tim – Starting All Over Again
De stemmen van Mel(Hardin) & Tim(McPherson), het zijn neefjes, passen erg goed bij elkaar. De stemmen zijn mooi in harmonie. Alle nummers zijn erg sfeervol neergezet en passen perfect binnen het plaatje om het album als één geheel over te laten komen.

Fontella Bass – Free
Is er ooit een zangeres vaker verward met Aretha Franklin dan deze dame? Debet daaraan is de single Rescue Me. Met deze dame had Chess een heet ijzer in het vuur.

Billy Preston – Music is My life
De gospel is ook hier weer dichtbij. Zijn platen uit 1969 en 1970 zijn wel beter, maar deze man is zo muzikaal dat je altijd kan genieten. Luister maar eens naar Will it Go Round in Circles.

Gil Scott-Heron – Free Will
Wederom een zeer lekker album van Gil Scott-Heron, maar wel allemaal niet zo spannend en verrassend als zijn klassiekers zoals ‘Pieces of a Man’.

The O’Jays – Back Stabbers
Er zijn mensen die zweren bij de Philly Soul van the O’Jays. En als je dan naar singles als Back Stabbers en Love Train luistert begrijp je dat ook wel. Maar een klassieker is dit album toch niet.

The Undisputed Truth – Face to Face With the Truth
Bijzonder regelmatig album van een groep die toch wel vaak vergeten wordt. Barrett Strong schreef alles op deze plaat, op de afsluiter na dan.

Maxayn – Maxayn
The Ikettes, the Gap Band en Maxayn. Deze namen behoren allemaal toe tot dezelfde persoon (Paulette Parker). Met die laatste naam kwam ze met dit bijzondere album.

Wattstax, the Living Word
Stax is natuurlijk één van de grootste soullabels ooit. Ze besloten dan ook een festival te organiseren van een dag lang met Stax’ grootste artiesten. Het vond plaats in Los Angeles en onder andere Isaac Hayes, Eddie Floyd, the Staple Singers en Albert King traden op. Fantastisch document.

Howard Tate – Howard Tate
Het leven van soulzanger Howard Tate is meer dan bijzonder te noemen. Kijk anders gewoon eens in welke jaren hij zijn albums uitbracht. Deze plaat is zijn beste.

Ohio Players – Pleasure
Vooral Funky Worm is een nummer dat menig luisteraar zal kennen. Al is het maar door een sample in een hiphopnummer. Verder een album vol prima funknummers. Hierna werden Ohio Players pas echt groot.

Billy Paul – 360 Degrees of Billy Paul
Me and Mrs. Jones kent iedereen natuurlijk, maar luister ook eens naar het prachtige Am I Black Enough for You. Dit nummer doet niet onder voor die wereldhit.

The Chi-Lites – A Lonely Man
Als je alleen de afsluitende cover kan vergeten dan heb je hier een prima soulalbum te pakken. Oh Girl zal iedereen wel kennen, maar de rest mag er zeker ook zijn.

Swamp Dogg – Cuffed, Collared and Tagged
Hier is het misschien wel de variatie die het hem doet. Swamp Dogg is natuurlijk een geniaal songwriter en producer die meestal op het geheel werkt. Hier triggered juist de variatie.

Elza Soares – Elza Pede Passagem
Soul? Ja, dit album heeft zeker soul. Braziliaanse soul, dus dan weet je dat het in ieder geval swingt als een tiet.

The Soul Searchers – We the People
Vrij breed uitgesponnen nummers in een niet als te diepgaande vorm van R&B en funk. Waren ooit de begeleidingsband van Chuck Brown

The Dramatics – Watcha See is Watcha Get
Een groep volgens het bekende concept van het vocale bereik. Soms ook wat glad, maar toegegeven de nummers zitten erg goed in elkaar.

Denise LaSalle – Trapped By a Thing Called Love
Fantastisch album uit de kelders van het Detroitse soullabel Westbound. Te vergelijken met Betty Wright, maar dan met een rauwere stem.

The Stylistics – Round 2
Mocht je een addict zijn van mierzoete soul dan moet je deze plaat eens uitproberen. Leadzanger Russell Thompkins Jr met zijn hoge stem en Thom Bell achter de producties leverden een paar mooie, romantische nummers op.

Z.Z. Hill – The Brand New Z.Z. Hill
Het verhaal vertelt dat ZZ Hill contractueel nog een plaat moest maken voor zijn platenmaatschappij en dat Swamp Dogg dat contract maar kocht om eens te bekijken of hij daar wat mee kon. Samenwerking was goed, maar het bleef wel het enige album dat hij met ZZ Hill maakte.

The Isley Brothers – Brother Brother Brother
Die stem van Ron Isley is natuurlijk uit duizenden te herkennen. Staan aardig wat covers op dit album, maar daar weten ze wel raad mee.

Michael Jackson – Ben
Hij was toen nog een lief schattig jochie dat de prachtige titeltrack song. De kwaliteit is al te horen en waar het naar toe ging weet iedereen.

100 Proof (Aged in Soul) – 100 Proof (Aged in Soul)
Achter deze plaat zit een groot scala aan topschrijvers (Greg Perry, General Johnson), wat zorgt voor sterke songs in een jazzy en funky schil. Van vergelijkbaar niveau als het debuut.

James Brown – There It Is + Get on the Good Foot
Vooral funk van JB, terwijl op deze prima cd’s ook de soulnummers niet ontbreken.

Maceo & All the King’s Men – Funky Music Machine
Dit album is niet zo goed als hun debuut, maar Maceo blaast nog vrolijk verder en het funkt prima mee.

Lyn Collins – Think (About it)
De titeltrack is de top, maar verder is er ook nog genoeg te beleven op dit album. Lyn Collins is een stoere soulchick met een topstem.

The Pharaohs – Awakening
Precies zo’n funkband die je ontdekt door echt goed te zoeken. Met elf man maken the Pharaohs funk in de traditie van Funkadelic, met een Afrikaans sausje.

Detroit Emeralds – You Want It, You Got It
Eigenlijk vooral gewoon een fijne soulplaat. Op het gehoor vrij makkelijk, maar van binnen toch wel doordacht en prima uitgewerkt.

The Vibrations – Taking a New Step
Vanuit de jaren ’50 van formatie in formatie. Het was roerige ontwikkeling die deze groep doormaakte. Dit album is en blijft hun bekendste en beste.

Luther Ingram – If Loving You is Wrong (I Don’t Want to Be Right)
Soul zonder randjes, rafeltjes, maar met de mooie stem van Ingram en de fantastische titeltrack.

Cane and Able – Cane and Able
Psychedelische soul uit Frankrijk die uit je speakers knalt. Van lange gitaarsolo’s, tot korte energieke funknummers, je hoort het allemaal.

Ernie Hines – Electrified
Our Generation is de single die er echt uitspringt bij dit album. Je wordt verder ook niet echt van je sokken geblazen, maar onderhoudend is het alleszins.

Ook hier geldt nog steeds: Als jullie uit een bepaald jaar een plaat missen wees dan zo vrij die hier te plaatsen. Dat maakt het overzicht alleen maar vollediger

Ik denk dat je al aardig compleet bent . Heel veel hoogtepunten in de soulmuziek in mijn geboortejaar .

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1973

Souljaar 1973

Marvin Gaye – Let’s Get it On
Do you want some sex? Dan kan je het krijgen ook. Ik denk dat er in de geschiedenis van de soul niet veel albums zijn gemaakt die net zo sexy zijn als deze van Marvin Gaye. Alles ademt seks, van het stemgebruik tot aan de sfeer, van de producties tot aan de teksten. Meesterzanger Gaye dompelt je helemaal onder en doet je smachten naar een partner om dit mee te delen. Gezellig samen, zwoel en intiem, dan werkt dit legendarisch album het best.

Stevie Wonder – Innervisions
Stevie Wonder was bezig met zijn heilige kwartet. Innervisions wordt daarvan vaak aangewezen als zijn nummer2 topalbum en door sommigen zelfs als nummer 1. En daar valt wat voor te zeggen, want een stukje korter dan het vaak en later hier nog genoemde Songs in the Key of Life, maar vooral een plaat vol met absolute topsongs. Geen zwak moment te bekennen. Van funky nummers als het energieke Living for the City en Higher Ground tot prachtig ingetogen songs als He’s Misstra Know it All en All in Love is Fair. Wonder zit hier op het toppen van zijn kunnen en bij een muzikaal genie is dat dus genieten geblazen.

Bill Withers – Live at Carnegie Hall
De soulmuziek grossiert in geniale live-albums. Daar valt zonder enige twijfel deze plaat van Bill Withers ook onder. Op elk vlak een muzikaal hoogtepunt waar iedereen wel bij had willen zijn. Warm, simpel, met een boodschap en doordacht. De liedjes kloppen als een bus en de verhalen die Withers verteld raken je in je hart. Het is zo overtuigend dat we het zelfs van Bill Withers niet zo erg vinden dat hij bij Lean on Me wat valse nootjes raakt.

Donny Hathaway – Extension of a Man
En dit is alweer het derde (en helaas laatste) stukje genialiteit dat Donny Hathaway op plaat heeft gezet. En dan laten we voor het gemak even zijn live-albums buiten beschouwing. Ook deze derde plaat is weer dé pracht die soulmuziek in zich heeft. Prachtige songs, prachtige vocalen en een prachtige sfeer.

24-Carat Black – Ghetto: Misfortune’s Wealth
Een funk-concept-album die zijn weerga niet kent. Achter dit project zit Dale O. Warren die onder andere ook verantwoordelijk was voor de strings op Isaac Hayes’ Hot Buttered Soul. Met 24-Carat Black kon hij zich helemaal creatief uiten, wat heeft geresulteerd in dit legendarische funkalbum. Geen muziek voor de simpele ziel, maar voor de mensen met soul en doorzettingsvermogen. Leer het kennen.

Gladys Knight and the Pips – Imagination

Een groep die vooral furore maakte in de Motown stal, maar misschien wel hun grootste hits scoorden nadat ze daar vertrokken. Dit album is hun eerste dat niet bij Motown opgenomen is en werd meteen een succes. Debet daaraan zijn natuurlijk grote hits als Midnight Train to Georgia en I’ve Got to Use My Imagination, maar ook de invloed van Gladys’ prachtige stem en haar samengang met the Pips is nooit buiten beschouwing te laten.

BlackNasty – Talking to the People
Ik begin maar met te zeggen dat dit van Stax komt. Van Stax? Zekers. Het is niet zo heel verwonderlijk als je dit niet kent. Wat kan je dan verwachten? Het rauwere funkwerk. Om een gitaartje meer of minder zitten ze in ieder geval niet verlegen en tekstueel verteld het vele sociaal-kritische boodschappen. Een geniaal Stax-album (wat anders) die in de krochten van de soulwereld ligt.

Sly & the Family Stone – Fresh
Naast cultalbums Stand! en There’s a Riot Going Onis dit album toch ook wel een klassieker van formaat te noemen. Als een soort vervolmaking van een grandioos trio is dit album meer recht door zee. What you hear is what you get. En wat je hoort is ronduit geweldig. Sly met zijn orgel, de strakke drums en de toevoegde vocalen. Dit album klopt. Leuk weetje over de hoes is dat Sly hier op een glasplaat staat in plaats van een sprong waar het op lijkt.

------------------------------------------

Ook interessant:
Terry Callier – What Color is Love
Als ik een echte groeiplaat zou moeten aanwijzen dan is het deze van Callier wel. Soul waarin de folk nooit ver weg is. Prachtige stem en meeslepende muzikaliteit. Prachtige plaat.

Roberta Flack – Killing Me Softly
Roberta maakt met haar vaak rustige nummers de softe soort van soul. Dat doet ze natuurlijk prachtig, of het nu covers zijn of eigen songs. Mevrouwtje Flack, dat is standaard genieten.

The Isley Brothers – 3+3
Volgens velen het beste album dat deze broertjes ooit gemaakt hebben en dat mag met recht gezegd worden als je naar hits als That Lady, Summer Breeze en The Highways of My Life luistert.

James Brown – Black Caesar + The Payback
Ook dit jaar weer twee albums van de Hardest Working Man in Show business. De eerste is een soundtrack van een blaxploitationfilm. De tweede is rauw, funky as heel. JB op zijn best.

Curtis Mayfield – Back to the World
Prijsnummer Right on For the Darkness zal iedereen kunnen boeien, maar verder is dit ook een plaat van hoge kwaliteit. Zijn we immers wat anders van Mayfield gewend?

Irma Thomas – In Between Tears
Irma Thomas is simpelweg een geniaal zangeres te noemen. Op dit album voegen ze bij die stem de producties van Swamp Dogg toe en je weet dat je een goede plaat krijgt. Tekstueel misschien niet al te verheffend, maar zowel vocaal als productioneel absolute top.

Herbie Hancock – Head Hunters
Een jazzgrootheid in deze lijst? Ja zeker, het is dan wel meer jazz dan soul, maar het is vooral de funk die de brug slaat. Hancock klonk nog nooit zo funky. Naast een fijne funkplaat ook één van de fijnste jazzplaten ooit gemaakt.

Al Green – Call Me
Misschien minder vaak genoemd en geroemd dan voorgaande albums, maar misschien is deze plaat wel zijn meest consistente werk.

The Temptations – Masterpiece
Treffende titel van één van de beste soulgroepen ooit. De titeltrack is een soort Papa Was a Rolling Stone 2.0 en de rest is wat je van deze mannen kan verwachten.

Billy Paul – War of the Gods
Een dikke buiging is vooral op zijn plaats voor de titeltrack. Wat een fantastisch in elkaar gezet nummer is dat zeg! Met ondersteuning van MFSB is de rest ook goed, maar nooit zo goed als War of Gods zelf.

The Dramatics – A Dramatic Experience
Een bijzonder rijk album met zijn meerstemmige vocalen, mooie arrangementen en leuke afwisseling. De hoes wordt ook nog eens vaak geprezen en je hebt een plaatje van een plaat.

Ollie Nightingale – Sweet Surrender
Een uniek stemgeluid hebben, maar toch behoren tot het rijtje ‘vergeten soulstemmen’. Helaas overkwam het Ollie Nightingale. Deze man heeft een stem om U tegen te zeggen en daar vult hij dit fantastische album mee.

The Staple Singers – Be What You Are
Een echt warme soulplaat, zal het goed in met de koudere dagen van het jaar. Mavis kennen we natuurlijk met haar prachtige stem, de nummers zijn net zo prachtig.

Dan Penn – Nobody’s Foul
Deze man kan weleens de ongekroonde koning van de countrysoul zijn. Dan Penn schreef fantastische nummers, zowel muzikaal als tekstueel, en kan zelf ook een bijzonder goed wijsje zingen.

Graham Central Station – Graham Central Station
Larry Graham, de man die het slapbassen uitgevonden heeft, komt in 1973 met dit debuutalbum van zijn groep. Hij maakt furore als bassist van Sly & the Family Stone en gooit hier ook een bak vol met funk op plaat.

The O’Jays – Ship Ahoy
Grootste Phillysoulgroep zet het succes voort met deze plaat. Genoeg hits, maar niet van het niveau van Back Stabbers. Nog steeds een zeer genietbaar album.

Betty Davis – Betty Davis
Voor het betere krijs- en schreeuwwerk ben je op het goede spoor met Betty Davis. Vuig, funky, smerig en niet volgens het boekje.

Cymande – Second Time Around
Geniale funkband doet wederom zijn ding met dit album. Fug, For Baby Ooh en Genevieve zijn zomaar een paar nummers die regelrechte funkklassiekers zouden kunenn zijn.

Frederick Knight – I’ve Been Lonely for So Long
Dit is vooral een cool soulalbum. Zanger Frederick Knight straalt dan ook een soort cooleness uit die perfect bij de muzikale omlijsting past.

O.V. Wright – Memphis Unlimited
OV Wright met de Hi-sound? Laat dat maar aan producer Willie Mitchell over. Het diepe, rauwere soulgeluid van OV voegt ook echt iets toe aan die Hi-Sound.

Al Wilson – Show & Tell
Het heeft even geduurd na zijn debuut uit 1968, maar Al Wilson overtuigde ook met dit album weer. Vooral de funkier nummers zijn genietbaar.

Betty Wright – Hard to Stop
Weer eens wat anders van deze dame. Zomerse soul van topniveau. Wright is een begenadigd zangeres en deze plaat verdiend als geheel gewoon meer aandacht.

Earth, Wind & Fire – Head to the Sky
EW&F mengt op deze plaat wat andere stijlen met hun bekende, vrolijke funk. Zo horen we latin(Evil) en jazz fusion(Zanzibar). Het is wederom gewoon weer een heerlijk album, met wat andere ingrediënten dan gewend.

Rare Earth – Ma
De titeltrack steelt met zijn 17 minuten en 24 seconden eigenlijk gewoon de show op dit album, maar ook de andere vier tracks liegen er niet om. Fantastische soul van een fantastische groep.

King Hannibal – Truth
Deze King is ook weleens bekend als Mighty en voor de familie waarschijnlijk bij zijn echte naam James Shaw. Een man met een naam, een man met personality. Dat lijkt hij ook goed blijken op deze plaat. De hele exposure, manier van zingen en de songs op zichzelf een interessante plaat.

Tower of Power –Tower of Power
Eerste album met leadzanger Lenny Williams. Swingt als een tiet, zoals je gewend bent van TOP. Vette blazers vooral.

Clarence Reid – Running Water
Misschien niet per sé het soulalbum dat je moet hebben, maar wel een soulalbum van een prima zanger dat vol staat met uitstekend geschreven soulsongs.

Willie Hutch – The Mack
Deze man heeft vele topsongs geschreven, dan wel voor zichzelf dan wel voor anderen. Dat dit album dus vol staat met goede songs is op zich geen verrassing te noemen, maar natuurlijk wel iets om naar uit te kijken.

War – Deliver the World
Reeds eerder besproken in de voorgaande jaren kunnen we met deze plaat in herhaling vallen. War is gewoonweg een fantastische funkband die iedereen moet beluisteren.

Inez Foxx – At Memphis
Ooit beroemd met haar broer Charlie en maakte hiermee een coveralbum met Volt. Inez Foxx is een steengoede zangeres die helaas te weinig heeft kunnen brengen, zonder dat dit haar schuld zal zijn geweest.

Boscoe – Boscoe
Gevalletje van een album waar je zin in moet hebben. Want soms heb je gewoon zin korte funknummers, andere keren voor het meer uitgesponnen werk. In het laatste geval ben je hier aan het goede adres.

Roy Ayers – Coffy
Ook Roy Ayers legde zich eens toe aan een soundtrack. Wat ontstond was deze fantastische plaat vol met funky floorfillers.

The Blackbyrds – The Blackbyrds
Een gezellige funkplaat, zo valt dit het beste te omschrijven. Gewoon een plaat die je af en toe eens lekker opzet, want kwaliteit herbergt het zeker.

Gloria Jones – Share My Love
Als zangeres vooral bekend van Tainted Love, maar deed vooral werk als tekstschrijver voor Motown. Onder dat label is dit album ook opgenomen. Zonder die wereldhit, maar met andere leuke nummers.

MFSB – MFSB
De Philly Soul kwam steeds meer opzetten en daar was huisband MSFB een goed voorbeeld van. Het tijdperk van de Soul Train kwam er aan, mede door deze groep.

Barry White – I’ve Got So Much to Give + Barry White – Stone Gon’
Veel zwoeler als deze man kregen we het niet. Volgens velen ook nog eens de zwaarste stem uit de soulgeschiedenis. Voor de romantici onder ons zijn dit twee prima platen.

Candi Staton – Candi
Wil je voor het laatst Candi met echte soul horen, dan moet je deze plaat opzetten. Hierna ging deze dame toch wat meer de disco en pop kant op.

Labelle – Pressure Cookin’
De groep met Patti dus. Dit album is er ruimte voor vele stijlen. Van rock naar funk, van pop naar soul. Roept u maar.

Ike & Tina Turner – Nutbush City Limits
De titeltrack en River Deep, Mountain High zijn de grootste hits op dit verder vermakelijke album van deze ex-geliefden.

The Pointer Sisters – The Pointer Sisters
Deze dames maken toch disco? Niks is minder waar, luister daarvoor maar eens naar deze plaat. De Sisters hoorde je nooit meer zo goed als hier.

Sir Joe Quarterman & Free Soul – Sir Joe Quarterman & Free Soul
Fijn swingend soulalbum van deze combinatie. Opener (I Got) So Much Trouble in My Mind zal de meesten bekend voorkomen.

The Spinners – Spinners
Fijne soulplaat met de grote hit I’ll Be Around. Niet al te moeilijke soul, maar the Spinners zijn altijd erg genietbaar.

Lea Roberts – Excuse Me, I Want to Talk to You
Geen bekende naam, maar wel een mooi debuut. De stem staat er en ook muzikaal is dit album interessant genoeg te noemen om te blijven boeien. Toch jammer dat dit soort dames nooit doorgebroken zijn.

The Three Degrees – The Three Degrees
Zoet plus sappig is zoetsappig en dat nog eens maal drie en dan heb je The Three Degrees. Philly Soul ten top.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1974

Gil Scott-Heron & Brian Jackson – Winter in America
Als er genialiteit op plaat bestaat kom je bij dit album uit. De muzikale basis is niet meer dan een piano, bas en drums. Voeg daar een Gil Scott-Heron in topvorm aan toe en je hebt goud in handen. Tekstueel was hij niet eerder zo scherp en vocaal niet eerder zo intiem. Jackson is een toparrangeur en maakt het plaatje compleet.

Ann Peebles – I Can’t Stand the Rain
De titeltrack zal altijd wel de meeste aandacht trekken, simpelweg omdat het de grootste hit was. Maar ook de rest van dit album doet daar zeker niet voor onder. In de Hi-sound is Ann Peebles de grand dame en overtuigd ze hier met een album die prachtig is in al zijn eenvoud. Weinig opsmuk, veel kwaliteit en echte soul.

Bill Withers – +’Justments
Aan de albumtitel ligt het niet en eerlijk gezegd aan de muziek ook niet. Maar het album ontbeert de grote hit om net zoveel aandacht te krijgen als Just As I Am en Still Bill. Is het daardoor een minder album? Zeker niet. Waar uberhaupt de vraag is of Withers met slechte nummers zou kunnen komen in deze periode van zijn loopbaan.

Shuggie Otis – Inspiration Information
Alleskunner Shuggie Otis was al op zeer jonge leeftijd begonnen met muziek maken en opnemen. Op dit album lijken al zijn talenten dan echt samen te komen. Inspiration Information is een plaat vol geniale, uitgesmeerde soul/funknummers. Nu en dan met stem, dan weer volledig muzikaal dompel je jezelf onder in de lome, prachtige muzikale wereld van dit toptalent.

Lou Courtney – I’m in Need of Love
Er zijn weleens van die albums die bij de grens van meesterwerk komen, maar nooit de aandacht krijgen die het verdient. Dat is ook zo met deze plaat van Lou Courtney. Ex-member van 5th Dimension en hier bewijzend dat hij een zeer goede tekstschrijver is. Alle songs komen namelijk van zijn hand. En wat je dan krijgt? Een intiem, dromerige geheel die je vervoert en niet loslaat. Topalbum!

-------------------------
Ook interessant:

Stevie Wonder – Fulfullingness’ First Finale
De magische periode van Stevie Wonder, daar zitten we nog steeds in. En dat is te horen. Misschien wat ondergesneeuwd door de geniale opvolger, maar geloof me dat dit nog steeds een album is vol met kwaliteit. Alleen dan misschien zonder de grote naam.

Millie Jackson – Caught Up
Een verhaal vertellen is je muziek, laat dat maar aan Millie Jackson over. Haar hele hebben en houden ze van zich af en heeft ze op dit prachtige album geplaatst, vol funk en soul.

The Meters – Rejuvenation
Misschien wel het beste album dat The Meters gemaakt hebben. De vocalen kwamen meer en meer bij de retestrakke funk. De sound blijft herkenbaar als altijd en één van de beste funkbands ooit levert hier weer een pareltje af.

Syl Johnson – Diamond in the Rough
Syl Johnson heeft een eigen stijl qua zingen die mij ten zeerste aanspreekt. Daarnaast kan productioneel gezien een album met Willie Mitchell achter de knoppen zowiezo niet fout gaan. Zo blijkt maar weer eens. Deze man van Hi brengt ook Syl Johnson weer naar een hoog niveau.

Cymande – Promised Heights
Originaliteit en funk samengebracht? Cymande doet dat keer op keer. Zomers, vrolijk en ongedwongen. Muziek zoals muziek zijn moet.

Labelle – Nightbirds
Allen Toussaint achter de knoppen, the Meters als begeleidingsband en dan de vocalen van Patti Labelle. Het zijn heel wat grote namen bij en dat ontaard ook in een groots album.

Fred Wesley and the JB’s – Damn Right I am Somebody
Duidelijk uit de stal van James Brown. Dat kan ook niet anders met de begeleidingsband. De stem van Fred Wesley voegt er wel weer een andere dimensie aan toe.

William DeVaughn – Be Thankful for What You Got
Fraai album van deze man die qua sound misschien wel een vergelijking met Marvin Gaye verdient. Vrij directe teksten en een mooie stem.

Minnie Riperton – Perfect Angel
Hoe een artiest een albumtitel bij elkaar kunnen passen. Vrij lieve muziek, maar wel steengoede muziek.

Tower of Power – Back to Oakland
De blazers en gitaren, dat maakt de sound van TOP toch wel een beetje. Goede zanger en het swingt de pan uit. Wat wil je nog meer?

Barry White – Can’t Get Enough
Sterk album van Mr. White. Natuurlijk staan er hits op, maar bij mij heeft gelaagde Mellow Mood vaak de meeste aandacht.

Betty Davis – They Say I’m Different
De sterkste vrouw van de scene misschien? Wel één van de meest uitgesproken in ieder geval. Dat horen we ook terug in haar muziek die valt onder de noemer vieze funk.

Al Green – Explores Your Mind
Een door de intieme, warme stem van Al Green gedragen album. Die Memphis sound van Mitchell blijft prachtig.

Curtis Mayfield – Sweet Exorcist
Niet de statuur van bijvoorbeeld een Superfly of een Curtis, maar zeg nou eerlijk dat maakt bij Mayfield weinig uit. Zijn muziek is namelijk altijd herkenbaar en steengoed.

Rufus & Chaka Khan – Rags to Rufus + Rufusized
Twee albums dit jaar van deze combinatie. Op de eerste horen we ingetogen Chaka met swingende instrumentatie. De tweede is eigenlijk net zo. De betere periode van Chaka.

Laura Lee – I Can’t Make it Alone
Misschien wel het meest soulvolle album van Laura Lee. En eigenlijk is het heel simpel bij deze dame: wie kan immers niet van haar stem houden?

Bobby Williams – Funky Super Fly
Voor de liefhebber van het meer obscure werk hebben we hier deze plaat van Bobby Williams. Een man waar maar weinig bekend van is, behalve dat hij hier een ijzersterke plaat maakte. Luister maar eens naar Morning of Love.

Gladys Knight & the Pips – I Feel a Song
Op één of andere manier heb ik altijd het gevoel dat je nooit een buil kan vallen aan de muziek van dit gezelschap. Vrij zoet, dat natuurlijk wel, maar uiterst genietbaar.

Ohio Players – Skin Tight
Alleen al om de hoezen hebben de Ohio Player aandacht. Dat de muziek dan ook nog eens onbedaarlijk funky is, weegt ook mee.

Chairmen of the Board – Skin I’m In
General Johnson was de grote man van deze band. Qua muziek steekt dit menig psychedelische funkgroep naar de troon.

Average White Band – AWB
De band doet zijn naam eer aan. Zes Schotten, zo blank als wat, die de swing van de soul en funk te pakken krijgen. Grote hit was Pick up the Pieces, die onder andere door Radio6 veelvuldig als sample gebruikt wordt.

Sly & the Family Stone – Small Talk
Niet de naam en de faam van eerder werk, misschien wel terecht ook. Maar nog steeds een heel sterk album van dit collectief.

Matata – Independence
Gevalletje afrofunk, vanuit de UK, maar origineel uit Kenia. Een album dat echt één geheel vormt.

B.T. Express – Do It (‘Til You’re Satisfied)
Veelvuldig in de hiphop gesampled album van een soul/funk band die het niet moet hebben van echte uitspattingen, maar een bijzonder degelijk album neerzet.

Commodores – Machine Gun
The Commodores, daar is zwijmelman Lionel Richie toch van? Zeker en dit was hun debuutplaat. Ze maakten toen ook nog strakke funk met een soulrandje.

Bettye Crutcher – As Long as You Love Me (I’ll Be Alright)
Enige album van deze dame die vooral werkte als songwriter bij Stax. Misschien niet helemaal a la Stax is het een vrij soft album geworden.

Syreeta – Stevie Wonder presents Syreeta
Alleen door de naam van Stevie Wonder is het al interessant. Het album is dan ook prima, maar voor de echte knallers moet je bij Stevie’s eigen werk zijn.

Black Heat – No Time to Burn
Muziek in de geest van Earth, Wind & Fire. Met misschien iets meer schwung, swing en funk. Een prima plaat.

Funkadelic – Standing on the Verge of Getting it On
Een album dat meer gestoeld is op het gitaarwerk. Een blend van funk, rock en soul zoals we die kennen van deze mannen. Ook zijn de gekkigheden niet ver weg.

George McCrae – Rock Your Baby
Heden ten dage draagt deze man nog steeds de onmisbare snor. De titeltrack is natuurlijk de grote hit en dat recept wordt op de rest van dit album herhaalt.

The Counts – Funk Pump
Lekkere plaat. Laidback funk, afwisselende instrumentale en vocale nummers. De nummers zijn wel wat conform het geëikte concept in elkaar gezet, maar dat maakt het er niet slechter in.

Willie Hutch – Foxy Brown
Willie Hutch mocht zich eens wagen aan een soundtrack en hij kwam met dit. Een mooie blend van soul en funk.

Magnum – Fully Loaded
Heerlijk funkalbum, vrij recht-toe-recht-aan, maar dat is ook weleens lekker. Voor de funkliefhebbers.

American Gypsy – Angel Eyes
Een Nederlands sausje in dit verhaal mag er ook wezen en dat komt er met American Gypsy. De Nederlands hierin zijn Piet Souer en Hans van Hemert. De muziek is voor diegene die van funk houdt.

Lou Bond – Lou Bond
Zeven nummers waarvan drie zelf geschreven. Lou Bond overtuigd ons op deze plaat. De ooit vergeten man van Stax heeft met deze plaat eindelijk de aandacht.

Sidney Joe Qualls – I Enjoy Loving You
De onophoudelijke vergelijking met Al Green lijkt hem vooral weinig goeds gedaan te hebben, maar dit album moet je simpelweg horen.

Gene Redding – Blood Brother
Ontdekt door Etta James, maar nooit echt doorgebroken. Sterker, na deze plaat hebben we nooit echt iets meer van hem gehoord. Behalve dat de soulliefhebbers deze plaat draaien natuurlijk.

Jimmy Lewis – Totally Involved
Is het slecht als er niks mis is met een album? Zeker niet, dat betekent alleen maar dat je van de muziek kan genieten. Dat is net zo met deze Jimmy Lewis, voormalig lid van the Drifters.

Penny Goodwin – Portrait of a Gemini
Een naam die voor velen onbekend is (en blijft?). Deze dame brengt een fantastische combinatie van jazz en soul.

Skull Snaps – Skull Snaps
It’s a New Day zal veel hiphopheads bekend in de horen klinken, zo vaak dat gesampled is. Enige album van dit funkcollectief.

Maxayn – Bail Out for Fun!
Inderdaad genoeg fun te vinden op dit album. Prima plaatje.

Kies je favoriet, of voeg 'm toe natuurlijk

Mooie update weer, vrij veel voor mij onbekende artiesten/albums.

Ook mooi dat je Matata noemt. Zeker één van mijn favorieten uit 1974!

Mb.
Reijersen schreef:
Willie Hutch – Foxy Brown
Willie Hutch mocht zich eens wagen aan een soundtrack en hij kwam met dit. Een mooie blend van soul en funk.

Het eerder uitgekomen The Mack was ook een blaxploitation soundtrack.

Het even geduurd, maar je kan je favorieten weer kiezen:

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1975

Sam Dees – The Show Must Go On
Fantastisch! Geweldig! Fenomenaal! Subliem! Alle superlatieven kan je voor dit album wel uit de kast trekken, maar het staat als een paal boven water. Dit is perfect.
Van de eerste beste noot af aan pakt dit album je bij de strot om je in een prachtige en groovende soultrip pas los te laten als je ten volle overtuigd bent van alle pracht en praal die hoornvliezen hebben gekieteld en je zenuwen hebben gestreeld. Prachtig album.

Allen Toussaint – Southern Nights
Toussaint heeft met Southern Nights ons een meesterwerk gegeven. Alles wat je van een goede plaat mag verwachten zit hierin. Het ietwat vagelijke conceptalbum bevat psychedelische noten, maar ook funk en soul. Soms wat gladder, soms wat rauwer. Een album dat in elke collectie te vinden moet zijn.

Greg Perry – One for the Road
Wat er echt van deze plaat afspat is de muzikaliteit. In elke groef, elke punt, elke komma zit 100% muzikaliteit. Het album mist misschien een echte uitschieter, maar aan de andere kant is het wel zo dat als meer artiesten albums gaan maken die over de gehele linie zo goed is, dan zou de muziek er in het geheel beter bijlopen.

Millie Jackson – Still Caught Up
Wat een stem, wat een stem, wat een stem! Ze blaast je echt weg op deze plaat. Werkelijk een topvocaliste! Voor als je van goede vocalen houdt. En dan ook de verhalende manier van de nummers. Heerlijk, vooral de eerste 3 songs zijn ijzersterk. Puur genieten deze soulplaat.

The Meters – Fire on the Bayou
Een wat relaxter album van the Meters dit keer. De herkenbare recepten zijn natuurlijk weer aanwezig. We hebben de groovende orgels, de stuiterende drums en de baslijnen. Daarnaast voegen ze prima zang toe en je hebt één van de beste funkalbums ooit te pakken. Op deze plaat is ook de latin terug te vinden. Overtuigend geheel vooral.

Yvonne Fair – The Bitch is Black
Het blijft me verrassen dat dit album een Motown album is. Yvonne Fair zat al geruime tijd bij het label voordat deze plaat, haar debuut, uitkwam. Helaas werd het ook haar enige plaat. Qua stijl is het helemaal niet des Motowns. Funky, vuig, een soort Betty Davis-light, maar dan met een betere stem. Geweldige plaat met louter sterke songs. Leuk weetje is dat we Marvin Gaye horen op Let Your Hair Down.

Smokey Robinson – A Quiet Storm
Erg sfeervol album vooral. De gehele relaxte sfeer die er om dit album hangt spreekt me erg aan. Smokey heeft een topstem die erg weet de boeien. Het muzikale gedeelte is erg ingetogen, erg mooi. Het is een soort artistiek schilderij op plaat.

-------------------------------------

Ook interessant:

Roberta Flack – Feel like Makin’ Love
Wederom een prachtig album van Roberta Flack, natuurlijk gedragen door één van de mooiste soulstemmen allertijden. Ook een stuk minder covers dit keer.

Fela Kuti & the Africa ’70 – Expensive Shit
Bijzonder album met maar twee nummers. Wel twee lange nummers. Voor wie van een beetje afrofunk houdt.

Betty Davis –Nasty Gal
Vuiger krijgen we deze dame bijna niet. Opvallend is dan ook dat het gevoelige You and I het prijsnummer van deze plaat is.

Shirley Brown – Woman to Woman
De dame kan goed zingen, damn! Muzikaal niet heel baanbrekend, maar maal daar ook niet om als het maar goed in elkaar zit. En dat zit het.

Curtis Mayfield – There’s No Place Like America Today
Wederom weer een goed album van Mayfield. Iets ingetogener en rustiger dan normaal.

War – Why Can’t We Be Friends?
Low Rider is zonder twijfel de bekendste song van dit swingende album. War bezorgd immers altijd een lach op je gezicht.

Earth, Wind & Fire – Gratitude / Earth, Wind & Fire – That’s the Way of the World
Twee albums in één jaar voor deze groep. De eerste is een combinatie van live- en studionummers. Het tweede valt op door de mooie ballads.

Camille Yarbrough – The Iron Pot Cooker
Echt een album waar je zin in moet hebben. Vaak betiteld als spoken-word, maar Camille zingt ook een aardig wijsje.

Gil Scott-Heron & Brian Jackson – Midnight Band: the First Minute of a New Day
Combinatie die al eerder goud opleverde, nu ondersteund door de Midnight Band. Voor instrumentaal nog steeds opvallend fris.

Tyrones Davis – Turning Point
Het titelnummer zal een ieder wel kennen. Is ook meteen het hoogtepunt van dit prima soulplaatje.

Parliament – Mothership Connection
Vlot klinkende P-Funk met een zotte twist. Het bekende recept van Clinton en consorten wordt ook hier weer uitgespeeld.

Terry Callier – I Just Can’t Help Myself
Weer wat meer de folk kant op met deze plaat. Deze cd ligt misschien wel het dichtst in de buurt van zijn debuut.

The Isley Brothers – The Heat is On
De broertjes Isley zijn hier bezig met een glorieperiode. Ook dit album is nog opgenomen met de gehele groep die achter prijsalbum 3+3 zat.

Curtis Mayfield & the Staple Singers – Let’s Do it Again
Een goede stap van the Staple Singers om met Mayfield in zee te gaan. Het titelnummer zorgde er weer voor dat the back on top waren.

Gwen McCrae – Rockin’ Chair
Album dat het vooral van de stem van deze dame moet hebben. Zowel zwoel als warm en integer.

Ann Peebles – Tellin’ It
Album volgens het gewenste soulconcept met de ijzersterke vocalen van Ann Peebles. Over de gehele linie een uitstekende plaat.

Sugar Billy – Super Duper Love
en gitaartje hier en daar en wat funky soul. Voeg daar een fijne stem met een lekker randje aan toe en je bent hooked.

Tower of Power – In the Slot / Tower of Power – Urban Renewal
De eerste is het eerste album met nieuwe zanger Lenny Williams. De tweede is wat romantischer.

Ohio Players – Fire / Ohio Players – Honey
Ook de Ohio Players maakten twee platen dit jaar. Fire is wat psychedelischer, meer richting de funkrock soms. Honey is wat zwoeler, maar nog steeds erg funky.

The O’Jays – Survival
Je weet zo onderhand wat je van the O’Jays mag verwachten. Dat is op deze plaat niet anders, alleen zonder de topkwaliteit van de twee voorgangers.

Minnie Riperton – Adventures in Paradise
Van vele markten thuis, dit album van Minnie Riperton. Klein, swingend, vrolijk of juist intiem. Je kan het allemaal hier op vinden.

Rufus & Chaka Khan – Rufus featuring Chaka Khan
Gouden combinatie maakt wederom een prima plaat. Persoonlijk vind ik het bijna zonde dat Chaka alleen verder is gegaan. Met Rufus was ze beter.

Van McCoy – Disco Baby
Disco kwam in opkomst en Van McCoy (helaas veel te vroeg overleden) heeft op deze plaat twee onversneden discohits staan: The Hustle en Get Dancin’.

Harold Melvin & the Blue Notes – To be True
De echte grote hits ontbreken dan wel op deze plaat, maar nog steeds maakten ze hier een bijzonder degelijk en interessant soulalbum.

Di Melo – Di Melo
Voor de mensen die ook weleens Portugees kunnen slikken. Mooi geheel met een romantische sfeer.

Labi Siffre – Remember My Song
Openingstrack is gesampled in één van Eminem’s grootste hits, maar The Vulture is het echte prijsnummer van deze plaat.

Donna Summer – Love to Love You Baby
Deze dame is onlosmakelijk verbonden met de disco. Daarvoor had ze ook nog dit leuke (geile) plaatje.

The Undisputed Truth – Cosmis Truth
Dit album is toch wel anders dan anders. Misschien dat ze ook wat meegingen in de tijd.

The Trammps – The Legendary Zing Album
The Trammps zullen altijd een disco-label op zich geplakt hebben, maar deze plaat is nog echte soul.

Al Jarreau – We Got By
Misschien niet een plaat om stijl van achterover te slaan, maar wel gewoon een lekkere plaat.

KC & the Sunshine Band – KC & the Sunshine Band
Feel good music in optima forma. Neigt wel een beetje richting het foute.

Een wat kortere lijst bij dit jaar....

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1976

Stevie Wonder – Songs in the Key of Life
Volgens velen is dit hét beste soulalbum ooit gemaakt. Behoort tot het Gouden Kwartet van deze soulman die twee LP’s lang laat horen wat een schat aan muzikaliteit hij heeft. Alles wat Stevie Wonder in zich had gooide hij er tijdens de opnames van dit album uit. Van funky songs als I Wish en Sir Duke, tot aan lieve rustigere nummers als Isn’t She Lovely. Hoe een soulartiest in topvorm klinkt? Nou, om dat te horen moet je maar eens deze plaat opzetten.

Marvin Gaye – I Want You
Geheel door Leon Ware geproduceerd album en het moet gezegd worden, Marvin Gaye’s stem is de perfecte toevoeging aan de muziek van de producer. Meer een liefdesverklaring dit keer want Gaye, waar dit album dus bij het Gouden Kwartet van deze soulzanger behoort. Zwoel en intiem.

Labelle – Chameleon
Echt radiovriendelijk was de muziek van Labelle natuurlijk niet met nummers die vaak over de 5 minuten heen gaan. Dat is op dit album niet anders. Voeg daaraan toe dat elke stijl wel een keer voorbij komt en je hebt een mooie mix. Een mix die wel echt aanvoelt als één geheel. De dames doen vocaal ook gewoon mee met hetgeen wat ze ons voorleggen. Erg sterk album.

James Booker – Junco Partner
De man uit New Orleans met de onmiskenbare lap voor het oog. Geniaal toetsenist en een man die er om bekend stond live te spelen wat er dat moment bij hem op kwam. Wel of dan niet met zang en spraak er tussendoor. Zoek alleen maar eens wat livefilmpjes op YouTube op en laat je overtuigen.

---------------------------------------

Ook interessant

Tavares – Sky High
Toch alweer hun vierde album, maar wel degene waarmee ze het meeste succes boekten. Dit is mede door producer Freddie Perren die meer disco in het Tavares-sausje gooide. Met Heaven Must be Missing an Angel als megahit.

Gil Scott-Heron & Brian Jackson – From South Africa to South Carolina
Tekstueel antinucleair en anti-apartheid, maar ook wat persoonlijker. Een geniale combinatie die topwerk na topwerk maakt.

Aretha Franklin – Sparkle
Een soundtrack waarop één van de beste stemmen allertijden (Franklin) en één van de beste songwriters allertijden (Mayfield) samenwerken en een prachtwerkje maakten.

Bootsy’s Rubber Band – Stretchin’ Out in Bootsy’s Rubber Band
Één van de vele geniale gekken die de funk rijk is. Geniaal op bass en met een hele bunch aan goede artiesten achter zich, funked dit album voort.

Rose Royce – Car Wash
De titeltrack, ja die kent iedereen wel meezingen. Ook Rose Royce heeft zich verder altijd op de grens van de disco begeven.

Roger and the Human Body – Introducing Roger
De Roger is Roger Troutman en Human Body zijn z’n broers. Later werden ze nog de groep Zapp, maar hier hoor je nog de rauwere funk. Leuk weetje 2Pac’s California Love, die ken je? De zang, dat is Roger Troutman.

General Johnson – General Johnson
De man van Chairmen of the Board, die het psychdelische nooit uit de weg gingen. Hier blend de man daar een groot portie disco doorheen.

Heatwave – Too Hot to Handle
Rod Temperton voor het songwriting en de stem van Johnnie Wilder zorgde voor een goede blend die goed was voor een aantal hits.

Barry White – Let the Music Play
Brede arrangementen en de disco die om de hoek krijgt. Één van White’s beste albums.

The Brothers Johnson – Look Out For #1
Debuutalbum van dit dynamische duo dat ook met een bijzonder Beatles cover op de proppen komt. Hun stijl is niet veel veranderd door de tijd.

Roy Ayers Ubiquity – Everybody Loves the Sunshine
Vele stijlen worden geblend op dit album van Roy Ayers, maar dat zijn we wel gewend van deze man. IJzersterke nummers wisselen af met wat mindere, maar altijd kwalitatief hoog.

The Isley Brothers – Harvest for the World
Van toen de Isley Brothers wat meer funk in hun muziek hadden. Na 3+3 hun beste plaat.

Wild Tchoupatilous – Wild Tchoupatilous
Een stel funkende indianen? Daar moet iets achter zitten. En inderdaad, het zijn gewoon Allen Toussaint en The Meters/Neville Brothers in disguise. Dit is trouwens de eerste plaat waarop alle Neville Brothers te horen zijn. Ze staan hier de Mardi Gras indianen bij.

Leon Ware – Musical Massage
Geniaal liedjesschrijver krijgt hulp van Gaye en Riperton op dit mooie album. Geen wereldzanger, maar de liedjes zitten erg sterk in elkaar.

Dexter Wansel – Life on Mars
Marketingtechnisch een goed neergezet album, Sci-Fi was immers hip toentertijd. Onmiskenbaar de Philly Soul Sound met de fantastische titeltrack.

Bobby Williams – Anybody Can Be Nobody
Vaak vergeleken met James Brown, vooral naar aanleiding van zijn eerste plaat. Op deze plaat zingt hij meer.

The Manhattans – Manhattans
Vooral bekend door Kiss and Say Goodbye, maar voor de rest ook een prima soulplaat.

Harlem Underground Band – Harlem Underground
Een bijzonder gezelschap, en waarschijnlijk hetgeen waarin George Benson nog wel kwaliteit kon leveren. Meer de funk kant op.

Gil Scott-Heron & Brian Jackson – It’s Your World
Wat live-uitvoeringen en wat meer latin invloeden. En een hoes die je onmiskenbaar in de schappen eruit haalt.

Vrij veel onbekende namen voor mij deze keer, genoeg uit te zoeken dus

Ben dit onderwerp even uit het oog verloren. Net op het moment dat (voor mij) de gouden jaren van de soul begonnen. Veel bekende albums, maar ook nog veel (eigenlijk nog meer) onbekende albums. Eens zien of ik er ooit aan toekom om de voor mij onbekende albums te beluisteren.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1977

Gil Scott-Heron & Brian Jackson – Bridges
Één van de goudste soulduo’s gaat nog even door en komt in 1977 met Bridges. Heron en Jackson lijken op constante basis het beste uit elkaar te kunnen halen. Dit album is daar geen uitzondering met We Almost Lost Detroit als absolute hoogtepunt. Gelukkig maakten de mannen hierna nog twee platen.

O.V. Wright – Into Something (Can’t Shake Loose)
O.V, oftewel Overton Vertis, was een man uit de stal van Willie Mitchell die niet de bekendheid heeft gekregen van bijvoorbeeld een Peebles en Green uit dezelfde stal. Komt dat omdat Mitchell altijd overdreven beschermend tegen over zijn artiesten was? Wie weet.
Onversneden deep soul met de Memphis Horns, Grimes en zelfs James Brown op piano(titelsong)

Lamont Dozier – Peddlin’ Music on the Side
Furore gemaakt als tekstschrijver (Holland-Dozier-Holland) en daarna als solo-artiest. Beste album is deze plaat. Vooruitstrevend, dat is hier ook wel te noemen. Niet de sterkste vocalist, maar de nummers en het album als geheel zit zo goed in elkaar dat dit niet afdoet aan de kwaliteit.

Willie Wright – Telling the Truth
Eerst over Willie Wright: zijn stijl is bijna onbekommerd. Ik zing wat ik wil, ik zing wat ik voel en wat jullie ervan vinden moeten jullie maar zelf weten. Ik trek me er in ieder geval niks van aan.
Dan wat steekwoorden om het album te bevatten: Warm, ingetogen, minimalistisch, sociaal bewogen. Eindigend met een quote van Willie Wright zelf: “I play the way I feel.” En zo hoort het ook!

Ook interessant:

Earth, Wind & Fire – All ’N All
Een plaat waarbij je krijgt wat je kan verwachten van Earth, Wind & Fire. Lekker ongecompliceerde en vrolijke, swingende soul/funk. Topkwaliteit van de bovenste plank.

Bill Withers – Menagerie
Album haalt bij lange na niet de kwaliteit uit zijn Sussex periode, maar zoals gewend van Withers is zijn muziek altijd erg genietbaar.

Chic – Chic
De onvolprezen Nile Rodgers is natuurlijk frontman van Chic. Prima album dat aardig richting de disco gaat. Luther Vandross is de zanger op Dance Dance Dance.

The Meters – New Directions
De nieuwe richting bleek het einde. Deze laatste plaat van The Meters is nog gemaakt volgens hun eigen funkprincipe. Niks meewaaien met de muzikale wind, gewoon knallen zoals gewend.

Minnie Riperton – Stay in Love
Zie Minnie eens uitdagend op de bank liggen. Niet het meest evenwichtige album van haar hand.
Ten tijde van deze plaat wist ze al dat ze kanker had.

Rose Royce – In Full Bloom
Prima album van Rose Royce, die toch vooral bekend is van een cover van één van hun hits. Licht, vermakelijk en dansbaar.

William Bell – Coming Back for More
Op dit album stapt William Bell van zijn Stax-label af en gaat hij meer richting de easy listening. Wat niet veranderd is zijn meer dan prachtige stem die overtuigd en mooi meegenomen is de mooie hoes.

Johnny Guitar Watson – A Real Mother for Ya
De funk en blues zijn nooit ver weg op dit album. De fun ook niet. Watson houdt van een lolletje en giet dit in ijzersterke nummers.

Roberta Flack – Blue Lights in the Basement
Smooth album met netjes afgeschaafde randjes. Mooi rond gezongen plaat van een artiest die in de begin jaren 70 toch stuk betere platen maakte.

Lou Rawls – Unmistakably You
De stem van Lou Rawls kan met recht donkerbruin worden genoemd. Zo makkelijk als deze man zingt hoor je ze niet vaak.

Average White Band – Person to Person
Blanke Schotten die funken als een malle en dat hier ook nog eens live aantonen.

Commodores – Commodores
Vrij afwisselend album van Richie en consorten. Brick House is natuurlijk de grote hit en de mooie afsluiter Easy mag er ook wezen.

George Benson – In Flight
Album vol covers, als brengt Benson ze wel op zijn eigen manier. Deze man kan wel wat op de gitaar.

The Crusaders – Free as the Wind
Lekker plaatje in de herkenbare Crusadersstijl. Een vrij net album, zonder al te veel edges en rafels.

Rufus & Chaka Khan – Ask Rufus
Dit album beschreven in één woord: cool! Gewoon een lekker album met goede producties en goede vocalen.

The Floaters – Float On
Wat vooral opvalt op dit album is de bijna 12 minuten durende versie van Float On, de prachtige titeltrack.

Lou Ragland – Is the Conveyor: Understand Each Other
Lekker album hoor! Muzikaal bijzonder strak en lekker afwisselend. Lou heeft daarnaast een kraakheldere stem die weet te boeien, maar niet helemaal weet in te pakken.|

Fred Wesley & the Horny Horns – A Blow for Me, A Toot for You
Album geproduceerd door George Clinton en Bootsy Collins. Dus dat dit P-Funk is behoeft niet zo heel veel verrassing. P-Funk van een hoog niveau welteverstaan.

RAMP – Come into Knowledge
Over de uitleg van de bandnaam bestaat nogal wat onduidelijkheid. De muziek? Fonky, sompig en met de nodige vocalen.

Maze – Maze featuring Frankie Beverly
De hoes alleen al straalt één en al disco uit en die kant gaat het ook op met deze plaat.

Greg Perry – Smokin’
Dit album haalt het niveau van het geniale One For the Road niet, maar Greg Perry weet ook op deze plaat weer nummers van hoge kwaliteit te brengen. In dezelfde stijl als zijn eerdere werk.

Fela and Afrika 70 – Sorrow Tears and Blood
Fela is niet zo van de albums vol met nummers. Ook deze plaat heeft er maar twee, maar wel twee lange. De politieke teksten zijn weer niet van de lucht.

War – Galaxy
Dit album zou je eigenlijk alleen al voor de titeltrack moeten beluisteren. De rest is ook prima, maar die titeltrack is geniaal.

Cameo – Cardiac Arrest
Sterke debuutplaat van Cameo. Vooral de funknummers doen het erg goed. De ballads missen wel die magie en dat haalt het geheel iets naar beneden.

Teddy Pendergrass – Teddy Pendergrass
Los van Harold Melvin & the Blue Notes, maar nog geen grote hits scorend. Smooth, zoals zijn stem dat betaamt.

Bootsy’s Rubber Band – Ahh… the Name is Bootsy, Baby
Vrij doorsnee funkalbum van dit voormalige Funkadelic lid. Maar het moet gezegd worden, het grooved lekker voort.

Millie Jackson – Feelin’ Bitchy
Moet altijd wel lachen om de hoes. Prima album van Millie met haar hese stem waar ook aardig wat covers op staan.

Ohio Players – Angel
Alleen de hoezen zullen als wat bekijks hebben. De muziek is vaak ook nog eens retestrak.

Parliament – Funkentelechy vs. The Placebo Syndrome
Album met een verhaal. Iets met Starchild en Sir Nose. Allemaal heel erg lollig gebracht met de nodig funk.

Fantastic Four – Got to Have Your Love
Een plaat om vrolijk van te worden. Vooral door de uptempo nummers. De ballads zijn ook mooi, maar zijn wel van wat mindere kwaliteit.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1978

Marvin Gaye – Here, My Dear
Het echtscheidingsverhaal rond deze plaat is over het algemeen wel bekend, dus het wordt eens tijd om het over de verscheidenheid van de muziek te hebben. Niet een plaat die je moet draaien als je liefdesverdriet hebt, anders raak je er nog meer in. Marvin Gaye zingt hier regelrecht je ziel in. Eigenlijk, heel stiekem, is dit hét meesterwerk van Marvin Gaye (en niet die andere).

Chic – C’est Chic
Een baanbrekend collectief is Chic zeker wel te noemen. Zo vaak gesampled, gecovered of verantwoordelijk voor de meest uiteenlopende producties. Maar ook steengoed bij hun eigen albums waar dit misschien wel de bekendste van is. Hits als Le Freak en I Want Your Love staan hier op.

Ook interessant:

Chaka Khan – Chaka
En toen ging Chaka solo, geen Rufus meer. Meteen scoorde ze hele grote hit met I’m Every Woman, die later ook door Whitney Houston nog een hit werd.

Quincy Jones – Sounds…
Vooral bekend als producer, maar ook sterk op eigen platen. Er zijn dan ook genoeg grote namen die hem hier bijstaan.

The Brothers Johnson – Blam!!
Voor het betere basswerk moet je bij the Brothers Johnson zijn. Zij maakten funkklassiekers als Ain’t We Funkin Now.

Funkadelic – One Nation Under a Groove
Waarschijnlijk het bekendste album van Funkadelic. Ze verzonnen een geheel eigen woordenbroek en alle gekheid is wederom niet verdwenen. Vol met grooves en funky vibes.

The Jacksons – Destiny
De kleine naamsverandering deed weinig aan de kwaliteit. Van funky songs, tot mooie popliedjes.

Rose Royce – Strikes Again
Dit was de absolute hitperiode van Rose Royce. Ook hier staat met Love Don’t Live Here een grote hit op.

The Brides of Funkenstein – Funk or Walk
Opgenomen met George Clinton. Van de stemmen moet je het niet hebben, maar het funked als een malle.

O.V. Wright – Bottom Line
Prachtige soulstem heeft OV Wright. Deze man belichaamt soul en die mix met Willie Mitchell is dan ook erg geslaagd.

Cameo – Ugly Ego
Dit album moet het toch vooral hebben van zijn lekkere funkgroove, met een strakke instrumentatie en een aantal leuke muzikale vondsten.

Bobby Caldwell – What You Won’t do For Love
De term Blue Eyed Soul lijkt gemaakt voor dit album. Deze blanke zanger is vooral bekend door de titeltrack, later nog gesampled door 2Pac.

Eddie Hinton – Very Extremely Dangerous
Wederom een blanke zanger, ik weet niet of iedereen dat weet. In de nadagen van Muscle Shoals werd deze topplaat opgenomen.

Lemuria – Lemuria
Een lekker onbekommerd album vind. Niet wereldverheffend goed, maar het luistert lekker weg. En zowel muzikaal als vocaal zit het goed in elkaar.

Sylvester – Step II
Sylvester was een byzonder artiest. Travestiet, maakte gospel en disco tegelijk, kortom een vertegenwoordiger van het genre in zijn oorspronkelijkste vorm.

Betty Wright – Betty Wright Live
Wat een stem! Wat een groove! Heerlijke live-plaat.

War – Youngblood
Ook War waagde zich aan een soundtrack. Aan de manier van muziek maken hebben ze weinig concessies gedaan. Funk zoals het moet.

Rick James – Come Get it!
Vrij solide album zonder echt grote hits (die kwamen later). Rick James en disco zijn ook nooit ver van elkaar.

The Pointers Sisters – Energy
Fijn album van de zusjes Pointer. Fire is geschreven door Bruce Springsteen.

Terry Callier – Fire on Ice
Ook Callier ging er een beetje aan geloven en mengde wat disco in zijn muziek. Wat blijft staan is zijn enorme muzikaliteit.

Ann Peebles – If This Is Heaven
Verwacht op deze plaat niet meer de bekende Memphis Sound. Peebles gaat hier nog niet richting de disco

Lee Dorsey – Night People
Hij was ooit automonteur en bokser, maar werd vooral bekend als zanger. Vrij slick album.

Gil Scott-Heron & Brian Jackson – Secrets
En daar zijn ze weer, ons favoriete duo. Het niveau daalt hier wel in verhouding met voorgaande, maar het blijft goede muziek.

The Bar-Kays – Money Talks
Eén van Stax’ grootste bands kwam hier met popnummers die een funky randje had. Niet hun beste, maar erg genietbaar.

Moet dit topic dringend nog eens bijbenen, werk aan de winkel! (enkel de eerste twee in huis, wat een platen wel)

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1979

Michael Jackson – Off the Wall
Natuurlijk had Michael al successen met zijn broers en natuurlijk had hij die successen ook alleen, maar de echt grote successen begonnen met deze plaat. Hier is de unieke combinatie van Michael Jackson en Quincy Jones voor het eerste te bewonderen. En hoe!? Hit na hit, record na record. Fantastische plaat.

Donna Summer – Bad Girls
De combinatie Morodor en Summer heeft voor baanbrekende muziek gezorgd in de discostroming. Morodor wist, samen met Bellotte, altijd goed te plaatsen waar het met de muziek naartoe ging en hier een eigen inslag op te nemen. Buiten de hitlijstsuccessen is dit ook gewoon muzikaal een zeer geslaagd album.

Chic – Risque
Was zou de disco zonder Rodgers en Edwards zijn? Chic maakt ook hier weer ingenieus aanstekelijk disco funk. Vooral de uptempo tracks doen weer ouderwets de voetjes van de vloer gaan, neem een Good Times. Disco wordt toch vaak gezien als een vrij simpele muziekstroming, maar daar valt de muziek van Chic zeker niet onder.

The Crusaders – Street Life
Ten tijde van dit album bestonden the Crusaders (eerst ook als Jazz Crusaders) al een tijdje. Ik denk dat ze het zelf ook nooit hebben zien aankomen dat ze met de titelrack, stem van Randy Crawford, zo’n grote hit zou worden. De rest van het album heeft niet de kwaliteit van die hit, maar slecht wordt het nergens.

Ook Interessant:

Minnie Riperton – Minnie
Bij de opnamen van deze plaat was 3 jaar duidelijk dat Minnie aan borstkanker leed. Met die feiten en haar pijn in gedachten is het vooral de openingstrack die je keihard raakt.

Ann Peebles – The Handwriting is on the Wall
Het laatste album dat Ann Peebles bij Hi Records maakte. Disco vierde hoogtij, maar Peebles maakte hier nog een onversneden soulplaat.

Roberta Flack – Featuring Donny Hathaway
In 1972 hadden Flack en Hathaway samen al een absoluut hitalbum. Op deze plaat wilden ze dat eens over doen. Is opgenomen vlak voor het overlijden van Hathaway.

Rick James – Bustin’ Out of L Seven
Hij heeft natuurlijk die ene hit, maar als geheel zijn de eerdere albums beter. Daar onder valt ook deze R&B plaat met vele funkinvloeden.

Rufus & Chaka Khan – Masterjam
De samenwerking liep op z’n einde, maar met deze door Quincy Jones geproduceerde plaat hadden ze nogmaals een schot in de roos.

Delegation – Eau de Vie
Album dat het vooral moet hebben van de uptempo nummers, zoals vaker in de disco. De ballads zijn wat vlak, maar er blijft nog genoeg herkenbaars over.

Sister Sledge – We Are Family
Rodgers en Edwards (die van Chic inderdaad) waren verantwoordelijk voor deze plaat. Hiermee bezorgen ze Sister Sledge een hit van een album en natuurlijk ook de bekende singlehits staan hier op.

Earth, Wind & Fire – I Am
Dit album begeeft zich nog op de grens tussen het eerder funk/soul en op dat moment populaire disco. Een gulden middenweg die qua kwaliteit ook wat wisselend uitpakt. Grote hit Boogie Wonderland staat hier ook op.

Stevie Wonder – The Secret Life of Plants
Wonder kwam met dit dubbelalbum als soundtrack van de gelijknamige documentaire. De kritieken zijn altijd wisselend geweest, maar Stevie blijft natuurlijk een genie.

Het begint een aardig boekwerk te worden

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1980

Prince – Dirty Mind
Misschien niet op z’n latere topniveau, maar wel een belangrijk album. Tekstueel, productioneel en visueel doet Prince hier helemaal zijn eigen ding. Niet zonder wat heilige huisjes te raken. Muzikaal lekker rauw en funky zoals hij vaker doet. Een fijne plaat.

Chaka Khan – Naughty
Een warm en jazzy album van de dame met de grote strot. Productioneel ijzersterk en vocaal vanzelfsprekend ook. Alles funkt genoeg en heeft voldoende pop-saus om ook de minder soul/funkliefhebbende beluisteraar te bekoren.

Teena Marie – Irons in the Fire
Natuurlijk staat hier I Need Your Lovin’ op, maar dit album heeft meer te bieden. Op dit album wordt funk afgewisseld met R&B-ballads en Teena kan ze beide duidelijk aan. Een lekker afwisselend album dus dat gerust nog wat meer hitjes had moeten hebben.

Change – The Glow of Love
Bij deze plaat kan je aardig wat landen noemen. Zo is producer Mauro Malavasi Italiaans, maar werd het vooral opgenomen in Amerika. Er schijnt ook een link met Guadeloupe te zijn. Luther Vandross is qua zang een bekende naam. Hij verleent zijn stem aan de discoproducties die meer brengen dan de standaard discoproducties. Het is allemaal net iets beter, strakker en doordachter. Fijne plaat.

Eramus Hall – Your Love is My Desire
Groep van George Clinton en vernoemd naar een gebouw in Chicago. Dit is album een prachtig modern aangelegd funk album met daarnaast fusies van de genres jazz, soul en latin. Daarmee is dit een heerlijke zomerse plaat geworden met veelal een losse sfeer.

Ook Interessant:
Stevie Wonder – Hotter Than July
Verwacht hier geen genialiteit meer, maar wel een lekkere plaat die goed wegluisterd. De reggae-achtige Master Blaster is de bekenste hit en er staat ook nog een verjaardagsliedje op.

Diana Ross – Diana
Een mooie foto maakt nog geen goed album, maar op dit album staan wel heel veel hits. Volgens mij ook qua verkopen het meest succesvolle album dat zij solo maakte.

Chic – Real People
Met Nile Rodgers in de geleden weet je altijd wat voor een sound je te wachten staat. Dit album is wat meer jazzy en disco.

Teddy Pendergrass – TP
Ging solo na zijn tijd bij Harold Melvin & the Blue Notes. Love T.K.O. is de tophit die je hier op vindt. De warme stem van Teddy zingt dit album vol.

Gil Scott-Heron – Real Eyes
Aandoenlijk cover, dat werkt al goed. Verder bevat dit album het bekende recept waarvan de muziek van Heron gemaakt wordt.

Patrice Rushen – Pizzazz
Deze vakvrouw heeft met Pizzazz een mellow album gemaakt. De funk is bij Rushen ook nooit ver weg.

Dexy’s Midnight Runners – Searching for the Young Soul Rebels
Geno is natuurlijk de grote hit van dit album, maar deze Britse mannen hadden met dit album de mogelijkheid te laten horen wat ze allemaal in hun mars hadden. Vrij poppy soul met wat punkinvloeden.

The Brothers Johnson – Light up the Night
Slap de bass en funk er lekker op los. The Brothers Johnson hebben hier duidelijk ook iets met disco.

Bootsy Collins – Ultra Wave
Bijzonder evenwichtig album van Bootsy Collins. Hij brengt je weer de bekende funk, af en toe met wat disco invloeden en andere rariteiten.

The S.O.S. Band – S.O.S.
Voetjes van de vloer zijn gewaarborgd als je naar The S.O.S Band luisters. Het swingt als een tiet en viel in deze tijd van de dansmuziek erg op.

Kool & the Gang – Celebrate
Album met in totaal vier hits. Ze brengen hier meer popdisco in plaats van de vroegere funk.

Narada Michael Walden – Victory
Aardig funky, beetje R&B en ook wat pop en dance invloeden. Narada heeft verder een aardige stem.

Gil Scott-Heron & Brian Jackson – 1980
Met dit album kwam de samenwerking tussen Heron en Jackson ten einde. Ook dit album bewijst weer hoe goed ze samen waren.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1981

Randy Crawford – Secret Combination
Een album bestaande uit tien nummers, tien goede nummers. De twee grote hits (You Might Need Somebody en One Day I’ll Fly Away) staan hier ook op. Maar verder in het album vindt je ook tracks die je hart doen smelten. Randy heeft een aparte manier van zingen die je moet liggen, maar dit is wel gewoon een sterk album.

Chaka Khan – What Cha’ Gonna Do for Me

Chaka Khan is natuurlijk een fantastische zangeres. In And the Melody Still Lingers On is een sample gebruikte van Charlie Parker’s Night in Tunesia. Daarnaast speelt de grote Dizzy Gillespie mee op trompet.

Grace Jones – Nightclubbing
Deze dame is natuurlijk een bijzondere verschijning en dat maakt de hoes nogmaals duidelijk. Misschien niet een dame die heel veel voor de muziekgeschiedenis betekent heeft, maar dit is een album vol ijzersterke songs. Die songs zijn vooral chique te noemen. Een karakter die vooral door haar stem gegeven wordt.

Ook interessant

Gil Scott-Heron – Reflections
In het brede oeuvre van Gil Scott-Heron is dit misschien wel de meest swingende plaat. Verder erg variërend en onmiskenbaar Gil Scott-Heron.

Prince – Controversy
Controversie is deze man inderdaad niet vreemd. Zijn gloriejaren moesten nog komen, maar zijn genialiteit is hier zeker al te horen.

Sylvia Striplin – Give Me Your Love
Elk nummer is een winner! Je hoort er nog een beetje Roy Ayers in terug, maar het is toch vooral een album met een unieke sound, inderdaad best modern, zonder overdreven hip te willen zijn.

Luther Vandross – Never Too Much
Misschien geen baanbrekende debuut, maar alle nummers zijn van uitstekende kwaliteit. Voeg daar de goede stem van Luther aan toe en je hebt een erg fijn album te pakken.

Was (Not Was) – Was (Not Was)
Dit zijn dus broertjes en wat je van het album kan verwachten? Het is vreemd, een tikkeltje raar, maar wel heel erg lekker en dansbaar.

Daryl Hall & John Oates – Private Eyes
Een heel erg poppy variant van soul. Hier en daar zijn er ook wat new wave invloeden te ontdekken. Zonder twijfel hun beste plaat.

The Neville Brothers – Fiyo on the Bayou
De Bayou komt altijd wel terug in de muziek van The Neville Brothers/The Meters. We vinden ook nummers van The Meters terug op de ze plaat. Maar ja, it’s all-in the family.

Rick James – Street Songs
Super Freak kent iedereen natuurlijk, maar eerlijk gezegd is dat niet eens het beste nummer op deze disco-plaat.

Quincy Jones – The Dude
Quincy Jones haalt op dit album vele grote namen als hulp bij de hand. Een vrij aardige plaat die vrij disco klinkt.

Zijn er hier ook echte 80's soul liefhebbers? Of toch liever de 2 decennia ervoor?

Ik ben wel een 80's liefhebber, maar dan niet specifiek soul. Disco is wel mijn ding, maar daarin heb ik nog heel veel te ontdekken.

Mb.
Het album van Al Johnson - uit 1980 - is wat mij betreft essentieel. En die van Chaka Khan uit 1981 vind ik niet zo goed, maar enfin. Verder kan ik de R&B uit de jaren 80' wel waarderen mits het een beetje swingen wil. Alvast een tip: Keepin' Love New van Howard Johnson is mijn favoriet uit 1982. Zet je 'm erin?

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1982

Michael Jackson – Thriller
Hét album van dit jaar! Is het nie qua muziek, dan wel qua verkoopcijfers. En die verkoopcijfers liggen er anno 2013 nog steeds niet om. Alles wate Michael Jackson en Quincy Jones aan talent in zich hadden kwam hier samen. Geen enkel nummer is geen hit en iedereen heeft dit wel in zijn of haar kast staan.

Prince – 1999
Controversie was er altijd al om Prince, maar toen kwamen er ook nog hits. Zoals de bekende titeltrack die zijn eerste hit in Europa was. Deze dubbelplaat staat wederom vol met muzikale vindingrijkheidjes en genoeg funk.

Marvin Gaye – Midnight Love
Sexual Healing heeft natuurlijk een cultstatus, het album is niet het beste van Marvin. Dit album heeft zich gecreëerd vanuit zijn periode in België om van al zijn problemen af te komen. Misschien mist dit album de soul van zijn eerdere werk. Teveel is te vlak of misschien wat overproduceerd. Om zijn stem kunnen we nooit heen.

Ook interessant

Patrice Rushen – Straight From the Heart
Beste plaat van deze dame. Een uiterst vermakelijke plaat zonder muzikaal echt grenzen op te zoeken. Patrice Rushen verstaat haar vak en biedt ons vakvrouwschap.

George Clinton – Computer Games
Elke hiphopliefhebber zal Atomic Dog wel herkennen van hun favoriete stijl. Funk, soul en een put waar de hiphop veel uit putte.

Ashford & Simpson – Street Opera
Ze werden vooral bekend als songwriters en producers, maar bewijzen hier ook volledig zelf een goed album neer te kunnen zetten. Vocaal sterk en productioneel richting de R&B.

Chic – Tongue in Chic
Chic maakt makkelijk te versmaden muziek in een funky sausje. Daar is dit album geen uitzondering op.

Gil Scott-Heron – Moving Target
De funky jazzgroove kennen we. De stem kennen we. De teksten kennen we. Dus dan weten we ook dat het kwalitatief sterk is.

Grace Jones – Living My Life
De personality staat er, dat moge duidelijk zijn. De rest is dan ook nog eens erg goed, al duren wat nummers misschien te lang.

Daryl Hall & John Oates – H2O
Hitmachines waren het. Voor de liefhebbers van de meest poppy vorm van R&B en Soul. En voor de liefhebbers van hits dus.

The Pointer Sisters – So Excited
De titeltrack zal zo maar hun grootste hit kunnen zijn. Voetjes van de vloer is hier sowieso een must.

Chaka Khan – Chaka Khan
Naast de vocale sterkte is dit album ook muzikaal erg sterk. Niet zo “elektronisch” als haar latere werk.

Donna Summer – Donna Summer
Dit keer staat Quincy Jones achter de knoppen bij Donna Summer. En dat die man veel goeds maakte in deze periode is duidelijk.

The Gap Band – Gap Band IV
Vooral de synthbeladen stompers zijn lekker. Gap Band behoort tot de top van eighties Funk!

Shalamar – Friends
Disco dansen en meezingen? Dan moet je bij Shalamar zijn. Zijn bieden hier een heel album vol van dat.

Howard Johnson – Keepin’ Love New
Debuutplaat van Howard Johnson waarin vooral zijn mooie stem opvalt. Echt 80’s R&B.

Don Blackman – Don Blackman
Deze man komt uit het kamp van George Clinton, dus dan weet je het wel: P-Funk.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:22 uur

geplaatst: vandaag om 04:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.