MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / SOULED OUT!!! the Essentials in Soul

zoeken in:
Weer een soultopic dat overlijdt door te weinig reacties/populariteit?

Dat is niet te hopen. Ik vind het namelijk uitermate interessant, al zijn we nog niet bij mijn favoriete soulperiode aangekomen.

Tja, de soul blijft een ondergeschoven kindje op de site hier helaas. Op de laatste twee ladders hebben in 24 uur 5 mensen gestemd, toch zonde.

Ik snap overigens wel dat het frusterend werkt, als je er veel tijd en energie insteekt en er heel weing respons is.

Reijersen schreef:
Weer een soultopic dat overlijdt door te weinig reacties/populariteit?

Ik lees wel, maar reageer niet/zelden. Gewoon doordoen dus

Ik zie dit topic meer als een soort naslagwerk, waar je steeds naar terug kan grijpen op zoek naar het essentiële/beste soulmateriaal. Naast eventuele aanvullingen van andere users is hier ook weinig behoefte aan interactie denk ik. Wat je van de albums vindt kan je beter bij het album zelf plaatsen. Dat reacties uitblijven betekent volgens mij dus niet dat het topic niet gelezen wordt. Integendeel: dit lijkt me een initiatief dat ook over vele jaren nog steeds geraadpleegd zal worden (en verder aangevuld met toekomstige releases).

Mb.
Ik vind dit specifieke topic wat minder interessant dan voorgaande soultopics, waardoor ik het slechts op de achtergrond volg. Het is voor mij persoonlijk iets te veel een opsomming. Dat neemt overigens niet weg dat ik weet hoeveel werk hierachter zit en dat ik dit ook alleen maar kan toejuichen. Toch ben ik bang dat soultopics weinig perspectief brengen op dit forum - al helemaal participatieve topics.

Ik vind dit wel een interessante geschiedenisles. Beetje bij beetje raak ik meer geïnteresseerd in de soulmuziek van vooral de jaren '60, dus dan is dit wel een heel fijn topic. Dus ga vooral zo door. Ik zal proberen wat vaker te reageren.

MAS
Interessant topic. Ik ga het ook een beetje volgen.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1961

Bobby Bland – Two Steps From the Blues
Blues en soul zijn twee genres die elkaar nooit zo vaak ontlopen. En als je dan naar de muziek van Bobby Bland luistert dan hoor je ook nog gospel en R&B.
Zonder enige twijfel is dit album hét album van Bland. Het staat vol met absolute topsongs waar je de Southern Soul heel goed in hoort, maar dat kan ook niet anders met de Memphis achtergrond van Bobby. Welke songs zijn dan zo goed? Dat zijn er eigenlijk teveel om op te noemen, maar oke. Luister maar eens naar Lead Me On of het prachtige Cry Cry Cry. Maar eigenlijk raad ik vooral aan de gehele plaat te beluisteren, want minder tracks zijn er niet.

Carla Thomas – Gee Whiz
Dit is het debuut van de Koningin van het Stax label. Dit album lijkt helemaal om de tophit/titelsong gebouwd. Maar wat we vooral horen is het unieke stemgeluid van Miss Thomas.
Qua stijl is dit album wel wat meer poppy en doo-wop als we van Stax gewend zijn. Leuk om te vermelden is misschien wel dat de backings onder andere van the Anita Kerr Singers komen.
Dit album bevat naast een maar covers ook zelfgeschreven nummers en een song van de hand van pa Rufus Thomas.

Ben E. King – Spanish Harlem
Dit zou je zo maar een conceptalbum kunnen noemen. De herkenbare sound van King horen we in elk nummer wel terug op deze plaat, met natuurlijk de prachtige titeltrack die door velen gecovered werd. Opvallend zijn ook wel de aanwezig latininvloeden op deze plaat.

Ook interessant
The Marvelettes – Please Mr. Postmanp
Een aardig album waarin de focus qua kwaliteit toch vooral op de titeltrack ligt.

Opnieuw ben ik bekend met de artiesten en de genoemde platen (op Please Mr. Postman na, ken wel 2 andere albums), maar dat is geen enkel probleem. Ik zal ze deze week ook weer even beluisteren, al heb ik Two Steps From The Blues niet zo heel lang geleden nog wat luisterbeurten gegeven en daarbij ook mijn stem uitgebracht. Gisternacht heb ik nog naar I Lost Sight Of The World geluisterd. Mooi lijstje met niks meer dan klassiekers.

Mb.
Moet ik mij schamen als ik totaal niet bekend ben met Carla Thomas, de "koningin van het Stax label"? Is de rest van het album vergelijkbaar met de titelsong? Die overtuigt me niet zo.

Mb. schreef:
Moet ik mij schamen als ik totaal niet bekend ben met Carla Thomas, de "koninging van het Stax label"? Is de rest van het album vergelijkbaar met de titelsong? Die overtuigt me niet zo.

Het album 'Queen Alone' is wel beter, maar die komt pas in 1967 voorbij.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1962

Booker T. & the MG’s – Green Onions

Booker T. op zijn orgel en de rest van de MG´s erachter en je heb het over de huisband van het vermaarde Stax-label. Zij bepaalden de sound van de Stax artiesten, moet je nagaan hoe belangrijk deze groep is geweest voor de geschiedenis van soul.
Hun eigen klassieker is natuurlijk Green Onions, de titeltrack van dit album dat vol staat met stomende grooves. De meeste nummers zijn covers, maar je vindt ook er ook ander eigen werk zoals Mo’Onions..

Ray Charles – Modern Sounds in Country and Western Music, Volume 1
Ray Charles – Modern Sounds in Country and Western Music, Volume 2

Aangezien er in één jaar twee albums warden uitgebracht met hetzefde uitgangspunt zetten we ze graag bij elkaar. Beide albums staan vol met country en western standards, maar dan uitgevoerd door genie Ray Charles.
De albums zijn nog steeds bijzonder te noemen waarin Ray Charles eigenlijk niet wilde dat het gereleased werd doordat er te weinig samenhang in zou zitten, maar gelukkig is het wel uitgebracht. Bekendste nummer van deze reeks is denk ik toch wel I Can’t Stop Loving You.

Sam Cooke – Twistin the Night Away
Het jaar 1962 was het jaar van de twist en daar deed Sam Cooke ook vrolijk aan mee. Dit is niet de eerste keer dat we een album van hem bespreken, maar de man is dan ook een soulgrootheid. Een album dat het niet allen van de twist moet hebben, maar meer biedt. Zoals het prachtige bluesy Somebody Have Mercy of het romantische Somebody’s Gonna Miss Me. Naast de titeltrack is het prijsnummer van dit album toch wel Soothe Me, dat Sam samen met Lou Rawls zong.

Ben E. King – Don’t Play That Song
Waarschijnlijk één van de korste albums die we gaan bespreken. Maar de lengte van een plaat zegt zoals gewoonlijk niks over de kwaliteit, want die is 100% aanwezig. Vooral productioneel is dit een bijzonder album. Hoe de muziek en de zanglijntjes in elkaar zijn gezet, het invoegen van de harpen of het bijvoegen van een koortje, het klopt allemaal. En als het klopt levert het hits op. Natuurlijk kent iedereen Stand By Me, maar de titeltrack doet er zeker niet voor onder.

The Drifters – Save the Last Dance for Me
Ben E. King was reeds weer vertrokken bij de groep en op dit album is hij vervangen door Rudy Lewis. Dit album van The Drifters resulteerde in een eerste echte crossover naar de popliefhebbers. De nummers waren makkelijk behapbaar en het album bracht één absolute wereldhit voort in de persoon van Save the Last Dance for Me.

Arthur Alexander – You Better Move On
Als er één soulartiest is die soul en country op een juiste manier wist te mengen dan was het Arthur Alexander wel. Niet alleen deed hij dat, ook is hij nog steeds een groot voorbeeld voor artiesten. Dat hij dat toen ook al was bewijzen covers van onder andere The Beatles en the Rolling Stones van Alexander’s You Better Move On.

Gene Chandler – Duke of Earl
De vraag bij dit opvallende albums is of het wel een album van Gene Chandler is en niet van de soulgroep The Dukays. Chandler maakte ook wel deel uit van die groep, dus zover zit het niet van elkaar af. Maar zo werd de titeltrack gereleased als een Chander-solo-single terwijl het toch echt een Dukays song is. Maar buiten dat is het gewoon een album van hoge kwaliteit vol met onversneden soul.

Ook interessant:

Little Stevie Wonder- The Jazz Soul of Little Stevie
Met zijn eerste grote hits Fingertips.

The Isley Brothers – Twist and Shout
De titeltrack is zo onderhand wel door duizenden opgevoerd.

The Contours – Do You Love Me
Release uit de vroegere jaren van Motown. De titeltrack werd wereldberoemd doordat het in de film Dirty Dancing kwam.

Erma Franklin – Her Name is Erma
De zus van Aretha die ook met succes een plaat uitbracht. Hierna kwam het grote succes.

Dee Dee Sharp – It’s MashedPotato Time
Wie kan er nou stil blijven zitten als je dit nummer hoort.

Little Eva – Lilloco-motion
Geloof mij, als je de titeltrack opzet dan gaan nog steeds de voetjes van de vloer.

Mb.
Reijersen schreef:
Natuurlijk kent iedereen Stand By Me, maar de titeltrack doet er zeker niet voor onder.

Goed nummer, dat zeker, maar haalt het wat mij betreft alsnog niet bij Stand By Me.

Nog even een aanvulling op 1961

Het eerste album dat op Motown werd uitgebracht mag natuurlijk niet ontbreken.
The Miracles - Hi, We're the Miracles
Alleen al uit historisch oogpunt dient dit album in de lijst opgenomen te worden, maar muziekaal is dit ook de blauwdruk van de Motown sound. Op dit album is al goed te horen wat Motown "anders" maakte dan de rest de o zo bekende formule van voorgrond zang, achtergrond zang de instrumentatie en het tempo er zouden nog vele albums in deze stijl volgen maar dit is de blauwdruk van "The Motown Sound".

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1963

James Brown – Live at the Apollo
Livealbums en soul zijn onlosmakend met elkaar verbonden en al helemaal als je het over het roemruchte Apollo theater heeft. Één van de beste en meest bewierookte live albums in de soulmuziek is zonder twijfel deze energieke plaat van James Brown.
Hoe de band van JB alltijd gedrild werd is goed te horen op deze plaat, want de band speelt retestrak. Daarnaast had deze plaat bijna niet uitgekomen. Brown moest zelf geld inleggen om het project te realiseren.

Marvin Gaye – Stubborn Kinda Fellow
Een eerdere Motownplaat van Marvin Gaye. Hier mocht hij nog niet zijn eigen gang gaan en is de sound ook wel heel erg Motown. Toch is dit album een plaat vol met ijzersterke songs. Natuurlijk de titeltrack, maar ook bijvoorbeeld Pride and Joy, Hitch Hike en Get My Hands on Some Lovin´.

Garnet Mimms & the Enchanters – Cry Baby
Garnet Mimms is daar waar de soul en de gospel elkaar nog volop raken. Deze gospel weet hij in uiteenlopende tracks tentoon te spreiden. Natuurlijk is er de bekende titeltrack Cry Baby, maar ook meer uptempo songs als Anytime You Want Me of Baby Don´t You Weep.

Ook interessant
Solomon Burke – If You Need Me
Vooral de cover van de titeltrack, origineel van Wilson Pickett, is prachtig.

Sam Cooke – Night Beat
Een album vol covers van Sam Cooke. Zijn prachtige stem is natuurlijk te horen en de covers zijn stuk voor stuk prima gedaan.

Martha & the Vandellas – Heatwave
Bijzonder poppy Motown album met natuurlijk de wereldhit.

Ik heb (bezit) totaal niks van de oude soul! Van de tot nu toe genoemde albums ken ik dan ook slechts de bekendere nummers.Ik heb helaas veel te weinig tijd om alle albums te gaan beluisteren. De stok achter de deur die het SAvdW was, is er ook niet meer.

Ik vermoed dat mijn smaak toch iets meer naar de soul en met name funk gaat. Maar ik blijf dit topic zeker wel volgen.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1964

Otis Redding – Pain in my Heart
Een debuut van Otis Redding hier niet bespreken zou natuurlijk uit ten boze zijn. Helemaal als er prijsnummer als Pain in My Heart, These Arms of Mine en Security op staan. Het blijft verwonderlijk om te weten dat Otis 22 jaar jong was bij de opnames van deze plaat. Zoveel gevoel en dramatiek legt hij hier al zijn muziek.

Sam Cooke – Ain’t That Good News
Van een debuut naar een artiest waarvan we zijn laatste hitalbum gespreken. Dit was voor Sam Cooke zijn laatste album dat hij levend opnam. Er zijn nog steeds veel speculaties omtrent zijn dood, maar een stuk minder om zijn muziek. Ook dit album staat weer vol met topsongs. Niemand kan om de soulkraker A Change is Gonna Come heen, maar Good Times, Meet Me at Marry’s Place, Tenessee Waltz en nog een paar anderen zijn allemaal fantastische nummers.

The Temptations – Meet the Temptations
Motowngroepen waren bijzonder populair. Natuurlijk horen the Temptations daar ook bij. Dit is hun debuut. Een debuut waar Jimmy Ruffin maar op één nummer te horen is, vervanger van Elbridge Bryant. Daarna werd Ruffin groot met de groep.
Dit album kent veel verschillende stijlen, simpelweg door de leading vocals te wisselen. Eddie Kendricks, Paul Williams, ze mochten allemaal hun ding doen. Een bijzonder album die qua stijl niet heel erg the Temptations in latere tijden symboliseert.

The Impressions – Keep on Pushing
The Impressions, dat is de groep waar onder andere Curtis Mayfield bekend van is. Tenminste ten tijde van dit album. Mayfield staat bekend om zijn sociaal/politiek/maatschappij kritische teksten en die horen we hier ook al(onder andere de titeltrack). Dit album staat vol met steengoede songs, waarvan er geen enkele zwak is. Amen was nog te horen in de film Lilies of the Field.

Solomon Burke – Rock ‘n Soul
Solomon Burke’s bijnaam is die van de King of Rock & Soul. Of de rock ook echt te herkennen is in dit album is te betwisten, maar het is wel gewoon een goede soulplaat. Op dit album, gereleases bij Atlantic, horen we nummer na nummer Burke’s warme stem met grote hits als Cry to Me en Won’t You Give Him(One More Chance)

Irma Thomas – Wish Someone Would Care
Talent is deze dame niet te ontzeggen. Daarnaast heeft ze op deze plaat ook nog eens de beschikking over louter goede songs en je weet dat je een goed album in handen hebt. Om heel eerlijk te zijn heeft dit album bijna geen zwakke pleken. Vooral de eerste helft is van een bijzonder hoge kwaliteit.

Ook interessant
Mary Wells – Mary Wells Sings My Guy
Bijna geheel door Smokey Robinson geproduceerde plaat met natuurlijk de titeltrack als wereldhit. Motown op z’n best.

Rufus Thomas – Walking the Dog
Een album van de clown van Stax die een soort hondenthema volgt. Walking the Dog is natuurlijk de grootste hit.

Dusty Springfield – Dusty en Dusty Springfield – A Girl Named Dusty
Twee albums van Dusty in één jaar. Dusty is zonder twijfel te rekenen tot de allerbeste zangeresse van het Britse Koninkrijk. Met haar kwam de introductie van de Blue Eyed Soul als genre. Beide albums staan vol met covers.

Brenda Holloway – Every Little Bit Hurts
Altijd een goede verkoopstrategie, de titel van een tophit aan een album verbinden. Dat weten ze bij Motown ook met deze dame. De titeltrack is één van de meeste gecoverede soulnummers.

Jimmy Hughes – Steal Away
Zijn debuut bij FAME die niet over de gehele linie sterk blijft, maar wel bijzonder goed boeit met onder andere het titelnummer en Stormy Monday Blues.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1965

Vast voor de nieuwsgierigen onder ons. De rest kopieer ik er later in.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1965

Nina Simone – Pastel Blues
Hoe soul is de muziek van Nina Simone eigenlijk? Naar onze mening soul genoeg, helemaal als je naar dit album luistert. Nina Simone is natuurlijk altijd te herkennen aan haar eigen geluid en op dit album pakt ze die ook nog eens prachtig in. Of het nu een cover als Strange Fruit is of good old Sinnerman, het is allemaal spot on. Geweldig album!

Wilson Pickett – in the Midnight Hour
Pickett zal vooral worden herinnerd aan zijn Altantic jaren. Dit is zijn tweede plaat, maar de eerte bij Atlantic. De meeste nummers zijn eigenlijk al voor 1965 opgenomen. Zo vinden we op deze plaat ook nummers die eigenlijk van The Falcons zijn, een vroegere groep van Pickett.
Het prijsnummer is natuurlijk de titeltrack.

Otis Redding – Otis Blue/Otis Redding Sings Soul + Otis Redding – The Great Otis Redding Sings Soul Ballads
Twee albums van Otis Redding in dit souljaar. In beide titels wordt er gezegd dat Otis soul zingt, dat wisten we natuurlijk al. Ware het niet dat Otis soul is!
Of Otis nou OV Wright covert op That’s How Strong My Love Is, of Sam Cooke op A Change is Gonna Come, het is altijd genieten geblazen. Op Blue staat ook Otis’ beste song. Twee albums lang geen zwak moment te ontdekken.

The Impressions – People Get Ready
Je ziet de titel van dit album en je weet dat je de grootste hit van The Impressions te pakken hebt. In deze tijd bestond The Impressions nog uit Mayfield, Gooden en Cash wat altijd voor een prachtige harmonie gezorgd heeft. Kwaliteitsoul met tekstuele inhoud.

Smokey Robinson & the Miracles – Going to a Go-GO
Hoe je deze band ook noemt, Smokey wel of niet los, je weet dat we het over Motown glorie hebben. Luister maar eens naar de eerste zes nummers van dit album en de kwaliteit druipt er van af. Op dit album staan vier absolute tophits, die allemaal een eigen stijl hebben. Doo wop met Ooo Baby, Baby, de traantjes de vrije loop op Tracks of My Tears, orkestraal met My Girl Has Gone en de voetjes van de vloer op Going To A Go-Go.

Ook interessant
Don Covay – Mercy!
Mercy Mercy is niet voor niks één van zijn grootste hits.

Joe Tex – Hold What You’ve Got
De diversiteit is hoog op de het debuut van Tex. Je hoort jazz, je hoort rock&roll, je hoort country en je hoort soul. Vocaal is deze man een absolute topper

The Temptations – The Temptations sing Smokey
Smokey Robinson was één van de grootste hitschrijvers van Motown, waar ook The Temptations onder contract stonden. Met wereldhit My Girl.

Four Tops – Second Album
Nog een Motown groepje. Was hun debuut al goed, dan is dit album nog beter.

Chuck Jackson – Mr. Everything
Was zanger van de Dell-Vikings en probeerde het eens solo. Prima soulplaat.

Marvin Gaye – How Sweet it is to be Loved by you
Contradictie op het eerste echte soulalbum van Gaye. Vrolijke nummers, met minder vrolijke teksten.

Wat een lijsten!!!

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1966

Ike & Tina Tuner – River Deep/Mountain High
Zonder twijfel één van de meest besproken duo’s in de muziekwereld. Maar we hebben het hier niet over persoonlijk rompslomp. Nee, we hebben het hier over de muziek. In deze periode was de muziek van het duo nog van hoge kwaliteit en hitmateriaal zoals de titeltrack. Op deze plaat staan ook een zestal nummers die geproduceerd zijn door de beroemde producer Phil Spector.

James Brown – It’s a Man’s Man’s Man’s World
James Brown staat natuurlijk bekend om zijn funky tracks, maar een tergende soulballad is misschien wel zijn grootste hit geworden. Niet alleen het titelnummer waarover ik het hier heb is prachtig, maar op dit album staan ook nog tophits als Ain’t That a Groove en I Don’t Mind.

Otis Redding – Complete & Unbelievable: the Otis Redding Dictionary of Soul
Een album waarin de herkenbare sound van Otis alleen maar herkenbaarder wordt. Otis houdt zich op deze plaat zowel bezig met covers als met nieuwe soulsongs. Zo is de cover Day Tripper een duidelijke poging om voet aan grond te krijgen in Engeland. Maar als er één nummer op deze plaat is die zeker aandacht verdient dan is het natuurlijk Try a Little Tenderness.

Don Covay – See-Saw
Stomende soulnummers met een funkyinslag nodig? Luister dan eens naar deze plaat van Don Covay. Een man die invloed had op artiesten als Mick Jagger en op deze plaat onder andere wordt bijgestaan door MG Steve Cropper. Als je alleen deze naam al leest dan weet je dat het een meer dan prima plaat moet zijn. Dat is het dan ook.

Otis Redding – The Soul Album
Een minder album dan het eerder besproken Dictionary van Otis, maar nog steeds een plaat van hoge kwaliteit. Wederom houdt Otis het bij een combinatie van covers en eigen materiaal. Op deze plaat covert hij onder andere Sam Cooke, Roy Heard, Smokey Robinson en Eddie Floyd. Van zijn eigen nummers verdient vooral het mede door Jerry Butler geschreven Cigarettes and Coffee de aandacht.

Lee Dorsey – Ride Your Pony
Op de hoes prijken twee tophits. De titeltrack en de cover Get Out of My Life Woman. Dan heb je nog tien andere nummers over die van een evengereed hoge kwaliteit zijn. Misschien niet de bekendste titels, maar zeer genietbaar. De stijl ligt in de lijn van de New Orleans soul.

Barbara Dane – Barbara Dane and the Chamber Brothers
Een bijzondere combinatie horen we op dit album. Aan de ene kant hebben we folkzangeres Barbara Dane, aan de andere kant de soulgroep the Chamber Brothers. Wat je dan krijgt is een muzikaal interessante smeltkroes en album vol met songs die druipen in tekstuele verwijzingen naar de burgerrechtenbeweging. Een groot onderwerp in die tijd. Een bijzonder, zeer bijzondere plaat.

Ook interessant:
Sam & Dave – Hold On! I’m Comin’
Prachtig album van dynamite duo met veel door Hayes en Porter geschreven nummers.

Nina Simone – High Priestress of Soul
Album dat meer richting de soul gaat, maar nog steeds de duidelijke mix van soul, jazz, pop, blues en gospel. Met natuurlijk prijsnummer Come Ye.

Jr. Walker & the Allstars – Road Runner
Swingend, iet wat rechtoe-rechtaan soul album van Motowns Jr. Walker.

Wilson Pickett – The Exciting Wilson Pickett
De rauwe, ruwe, stampende soul die je van Pickett gewend bent. Hier staat het fantastische Land of 1000 Dances op.

Percy Sledge – When Man Loves a Woman
Een country-soul topalbum met de wereldberoemde titeltrack.

Marvin Gaye & Kim Weston – It Takes Two
Na Tammi de beste samenwerking van Gaye. Wie kent de titeltrack niet?

The Impressions – Ridin’ High
The Impressions waren een chartsbewoner ten tijde van dit album. Natuurlijk zeer genietbaar door de aanwezigheid van Mayfield.

Nina Simone – Wild is the Wind
Album opgebouwd uit leftovers. Maar als je leftovers van deze kwaliteit zijn dan is dat zeker te prijzen.

Marvin Gaye – Moods of Marvin Gaye
Album vol met prima soulpop liedjes.

Percy Sledge – Warm and Tender Soul
Te vaak ondergesneeuwd door het eerder genoemde album When a Man Loves a Woman. Maar misschien van hogere kwaliteit.

Het wordt nu steeds interessanter en meer herkenbaar voor mij.

Voor mij ook. Nog nooit van Lori Burton gehoord trouwens, maar eens vlug verandering in brengen dus!

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1969

Isaac Hayes – Hot Buttered Soul
Een meer dan legendarisch soulalbum dat maar vier nummers bevat, maar toch ruim drie kwartier duurt. Een bijzonder album met uitgesponnen, psychedelische en funky soulnummers. De baritonstem van de legendarische Isaac Hayes wordt daaraan toegevoegd en door de jaren heen heb je een cultstatus te pakken.

Sly & the Family Stone – Stand!
Na een aantal albums komt de stijl van Sly & the Family Stone dan echt tot zijn grote uitbloeiing. Met dit album zet Sly & the Family Stone neer waar ze bekend om zijn geworden. Funky, psychedelisch, sociaalkritisch en ijzersterk. Ook het prettig gestoorde ingrediënt is nooit ver weg bij deze artieten, net als de absolute topkwaliteit.

Marlena Shaw – Spice of Life
Bij Marlena’s Spice of Life zijn kwaliteitsmuziek en politiek geladen teksten nooit ver van elkaar. Bijvoorbeeld een Woman of the Ghetto en Liberation Conversation zijn daar voorbeelden van op dit legendarische album. Wat kan je verwachten? Veel verschillende stijlen (soul, funk, jazz etc) en een prachtstem, met inhoud.

Dusty Springfield – Dusty in Memphis
Een zangeres waar je sowieso niet omheen kan, maar dit keer ook nog eens met een album waar je niet omheen kan. Het absolute pronkstuk van de collectie van de Britse Springfield. Zwoele sound, heldere stem en stuk voor stuk topsongs.

Roberta Flack – First Take
Jeetjemina, dit zou toch je debuut zijn zeg! De stijl van Flack is misschien wel te zien als een combinatie van de stemmen van Nina Simone, Aretha Franklin en folkzangeressen als Judy Collins, maar bovenal als die Flack zelf. Bij dit album is het eigenlijk heel simpel. Zet ‘m op, neem je tijd en laat je meevoeren door alle nummers die zullen verbazen van kwaliteit en intensiteit.

Billy Preston – That’s The Way God Planned It
The Beatles, Ray Charles en Little Richard zijn een kleine greep uit de lijst vol met namen waarmee Billy Preston samenspeelde. Voor een echt solosucces moest hij wachten tot dit album. Een album vol met beroemde namen. George Harrison produceerde het, Keith Richards speelt bass, Clapton gitaar en Ginger Baker de drums. Belangrijkste van allemaal zijn de keys van Preston zelf. Voeg daar zijn warme stem aan toe en vele gospelinvloeden en niemand mag dit album overslaan.

Candi Staton – I’m Just a Prisoner
De naam van de Muscle Shoals studio’s komt zo langzamerhand vaker en vaker voorbij. Ook dit debuutalbum van Staton is in die beroemde studio’s opgenomen. Candi stond altijd wat in de schaduw van nanen als Franklin, maar komt met dit fantastische debuutalbum vol in de schijnwerpers te staan.

David Ruffin – My Whole World Ended
Een debuut om van te watertanden. Geweldige instrumentatie, een prachtstem en gewoon ijzersterke liedjes (onder andere dank aan Johnny Bristol) zorgen ervoor dat dit een niet te missen soulalbum is. Altijd samen met The Temptations geweest, maar solo staat hij ook zijn mannetje.
David Ruffin – Feelin’ Good
Maar zes maanden na zijn debuut My Whole World Ended kwam hij al met deze tweede plaat. De voormalig Temptations voorman had dan ook een lading songs op de plank liggen van eerdere, nooit afgemaakte projecten.
Dit album is bijzonder gevarieerd en laat horen dat Ruffin met zijn stem altijd 100% sterk staat.

The Impressions – The Young Mod’s Forgotten Story
Curtis Mayfield was ten tijde van dit album nog leadzanger en songwriter voor The Impressions. Zoals altijd op tekstueel vlak sociaal bewogen en op muzikaal vlak met een funky inslag. Voor de arrangementen werd nieuwkomer Donny Hathaway ingeschakeld, een bijzonder leuk feitje bij dit sterke album.

Ook interessant
William Bell – Bound to Happen
Als geheel minder sterk als de voorganger, maar herbergt wel het prachtige I Forgot to Be Your Lover

Aretha Franklin – Soul ‘69
Dit coveralbum is misschien wel Aretha’s meest jazzy werk.

James Brown – Say it Loud I’m Black and I’m Proud
Vooral de titeltrack is wereldberoemd.

Rare Earth – Get Ready
De lange, zeer lange, titeltrack neemt alle aandacht op zich. Maar ook die andere vijf songs mogen er zijn.

Hank Ballard – You Can’t Keep a Good Man Down
Deze man had al zo zijn successen met the Midnighters. Dit door James Brown geproduceerde album moest dat succes weer terugbrengen.

Mavis Staples – Mavis Staples
Het was natuurijk wachten op dit debuut. Het pakt nog goed uit ook

Tyrone Davis – Can I Change My Mind
Helaas vaak onderschatte zanger brengt hier een prachtdebuut. Ook mooi is de getekende cover.

Jerry Butler – Ice on Ice
Lang niet zo goed als voorganger The Ice Man Cometh, maar nog steeds erg sterk.

The Jackson 5 – Diana Ross Presents the Jackson 5
Hier begon het allemaal mee. Als groep werden ze een hitmachine en één bepaald lid solo ook.

The Meters – The Meters
Debuutalbum van de bekende New Orleans funkgroep. Er staan twee grote hits op, maar hierna werd het met de albums wel alleen maar beter.

The Temptations – Cloud Nine
Album dat zich bevind op het keerpunt van zoetgevooisde Motown songs naar het meer psychedelische werk.

The Watts 103rd Street Rhythm Band – In the Jungle, Babe
Later werd Charles Wright los toegevoegd aan de artiestennaam. Vrij ruige, funky soul.

Clarence Carter – Testifyin’
Alleen al door het funky Snatching it Back verdiend dit album aandacht.

Willie Hutch – Soul Portrait
Vooral bekend als songwriter (Jackson 5 o.a.), maar zoals je hier hoort ook sterk als artiest.

Darrell Banks – Here To Stay
Was niet alleen als zanger, maar ook als songwriter belangrijk voor Stax/Volt. Werd helaas veel te vroeg vermoord.

Marva Whitney – It’s My Thing
Één van de vele protégés van James Brown. Goede stem, goed album.

Joe Tex – Buying a Book
Genieten met Tex is niet zo moeilijk, zo bewijst ook deze plaat.

Jimmy Ruffin – Ruff ’n Ready
De “andere” Ruffin is ook solo bezig. Minder dan het werk van David, maar nog steeds erg genietbaar.

Rufus Thomas – Do the Funky Chicken
De grote lolbroek van Stax brengt weer eens plaat uit vol met lol. En blij wordt je er zeker van.

The Dynamics – First Landing
Ontstaan in Detroit, bekend geworden in Memphis. Een bijzonder album.

Eddie Holman – I Love You
Meer dan uitstekend Philly Soul album. Vooral als je van romantische soul houdt.

Otis Redding – Love Man
Die titeltrack doet het ‘m op dit postuum uitgebrachte album.

Steve Cropper, Pops Staples, Albert King – Jammed Together
Drie groter namen van het Stax-label werken samen op dit gevarieerde, door blues voortgestuwde album.

SOULED OUT! the Essentials in Soul | 1970

Funk
In de funk was de stem niet zo belangrijk als in de soul. De grootste rol was misschien wel weggelegd voor de bassgitaar. Één van de grootsten op dat vlak was James Jamerson, die al plukkend een inspirtatiebron is geweest voor bijvoorbeeld Larry Graham en Sly & the Family Stone.
Later waren er groepen als Parliament en Funkadelic die funk een eigen gezicht gaven. Ook belangrijk in de funk is het werk van Joseph “Zigaboo” Modeliste. Deze drummer van The Meters ontwikkelde een geheel eigen backbeat die uit duizenden te herkennen is. Andere genres die de basis in de funk hebben zijn de electro, funkcore en g-funk

Philly Soul
Philly Soul is een soulsound die zijn basis kreeg in Philadelphia. Bij de mannen van PIR (Cameo/Parkway) lag deze basis. Kenny Gamble en Leon Huff waren de mannen van het eerste uur bij deze sound. Zo produceerden zij onder andere hits voor The Intruders, Jerry Butler en Archie Bell and the Drells.
Net als alle andere grote labels hadden ook zij een eigen huisband. Mother, Father, Sister, Brother (beter bekend als MFSB) werden een ware hitmachine.
De Philly Soul kwam pas echt los in de jaren ’70 met groepen als The O’Jays, Harold Melvin & the Blues Notes, Teddy Pendergrass en de vrouwen van Three Degrees. De sound karakteriseerd zich als gepolijste swing. Soms wat zoetjes, maar altijd met een herkenbare groove. Later ontwikkelde het zich naar de disco en was het ook belangrijk in de house.

----

Souljaar 1970

Curtis Mayfield – Curtis
Als prominent lid van The Impressions was het wachten op het solodebuut van Curtis Mayfield, maar dat dit debuut een klassieker zou worden had niemand durven dromen. Curtis is samen met Superfly zonder twijfel het meest prominente album van Curtis Mayfield.
Zoals je mag verwachten van Curtis Mayfield worden ook de sociaalkritische onderwerpen niet vermeden, maar Mayfield weet er toch altijd een positieve draai aan te geven. Van de teneergeslagen opener naar het houdt je hoofd omhoog van Move On Up, alles klopt aan dit album.

Donny Hathaway – Everything is Everything
Persoonlijk heb ik altijd een beetje het gevoel dat Donny Hathaway te vaak vergeten wordt in de soulwereld. Misschien komt dat wel door zijn veel te korte carriere door een vroege dood, maar dat doet niks af aan zijn nummers. Zijn nummers zijn namelijk van constante topkwaliteit. Ook op dit debuut weet Hathaway te overtuigen en werd niet voor niks als een soulbelofte gezien. Opvallend aan de muziek van Hathaway is dat hij best vaak covers speelde, maar die altijd zo naar eigen hand zette dat het een eigen nummer werd. Eeuwig zonde dat zijn paranoìa en depressies hem tot zelfdoding brachten.

The Temptations – Psychedelic Shack
The Temptations begonnen als brave Motown groep, die door een goede combinatie van vocalen hit na hit scoorden. Naarmate het succes vorderde wilde de groep ook meer brengen op muzikaal vlak en ontwikkelde zich meer en meer richting de pychedelische kant. Hiermee werd het alleen maar beter met The Temptations

Allen Toussaint – Toussaint
Allen Toussaint en New Orleans zullen altijd in één adem genoemd worden. Hij had altijd wel ergens invloed op gehad als er in de contreien van New Orleans muziek uitgebracht werd. Dit album is een combinatie van covers in een totaal eigen stijl en eigen geschreven nummers. Eveneens wisselen vocale nummers en instrumentale nummers (vooral als het funky wordt) zich af op dit geniale album.

The Meters – Look-ka Py Py
Strakke drums, groovende bass en swingen toetsen. Dat is de basis van de sound van deze funkband uit New Orleans. The Neville Brothers waren de leden van deze groep die met dit Look-ka Py Py één van de allerbeste funkalbums allertijden uitbrachten.

Billy Preston – Encouraging Words
Doordat er nooit singlesucces was werd die album niet in vergetelheid gebracht, maar dat zegt natuurlijk niks over de kwaliteit. Een mix van soul, gospel en rock voortgedreven door het fantastische toetsenspel van Preston. Preston krijgt op dit album weer hulp van klinkende namen als Clapton en Harrison. Van die laatste covert hij op prachtige wijze My Sweet Lord.

Syl Johnson – Is It Because I’m Black
In de schaduw van labelgenoot Al Green spijkerde Johnson ook aan zijn carriere. Was er in het begin vooral feelgoodsoul, gaat dit album meer de sociaalkritische kant op. Een kant die we veel terugzien in deze soultijden. Zijn warme en prachtige producties overtuigen op dit beste album van Syl Johnson.

Lee Dorsey – Yes We Can
Wat een plaat is dit zeg! Obama maakte de titel nog eens populair, maar de echte kwaliteit zit in de muziek. The Meters als begeleidingsband… check. Allen Toussaint als producer… check. Lee Dorsey als zanger… check. En genieten maar!

Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band – Express Yourself
Het meest essentiële album van dit gezelschap. De ritmes zijn altijd even strak en vocaal is Charles Wright in topvorm. Wereldbekende hits als de titeltrack, I Got Love en nog veel meer songs sieren dit fantastische soulfunkalbum. Met misschien wel de opener als grootste parel.

Clarence Carter – Patches
De titeltrack zal altijd de grootste hit van Clarence Carter blijven. De rest van dit album is van even zo hog niveau. Nummers als It´s All In Your Mind, I Can´t Leave Your Love Alone en Your Love Lifted Me hadden ook makkelijk tophits kunnen zijn. Op zijn eigen bluesy manier overtuigd Carter toch bijna altijd.

Maceo & All the King’s Men – Doing Their Own Thing
De band van James Brown maakte zich los van de main man en kwam op de proppen met een eigen plaat. De titel zegt mij inziens al genoeg en dat eigen ding doen ze echt heel erg goed. Funky, groovend en qua sound borduurt het voort op de traditie van JB, maar dan zonder die man. Topplaat!

Marie Queenie Lyons – Soul Fever
Ze is een protégé van James Brown en bracht maar één album uit omdat deze plaat flopte. Maar floppen deed het zeker niet terecht, want wat een topplaat is dit. Marie zingt de longen uit het lijf en overtuigd nummer voor nummer. Over vergeten soulparels gesproken.

Swamp Dogg – Total Destruction to Your Mind
Swamp Dogg is het synoniem van Jerry Williams Jr. die vooral achter de schermen bezig was, maar met de naam Swamp Dogg ook zelf op de voorgrond wilde treden. Muzikaal gezien manifesteerd hij zich niet echt als andere deep soul zangers. Het is juist tekstueel dat deze man zich onderscheidt.

Tyrone Davis – Turn Back the Hands of Time
Geniaal soulalbum die eigenlijk veel te kort duurt. De blaasinstrumentatie heeft een duidelijk vinger in de pap als het gaat om de sfeersetting op dit album. Daarnaast is Tyrone Davis ook nog eens een fantastische zanger. Vooral de uptempo song weten te boeien.

----
Ook interessant

Roberta Flack – Chapter Two
Met haar kraakheldere, soepele, warme, prachtige stem overtuigd Roberta Flack ook op haar tweede plaat.

Buddy Miles – Them Changes
Buddy Miles was drummer bij Band of Gyspsy´s, onder andere bekend van Jimi Hendrix. Bij dit album kan je soul verwachten met een rocky randje. Veel groove, funk en slam.

Parliament – Osmium
Nog zo´n George Clinton project. Nog niet de latere P-funk, maar wel funky as hell.

Minnie Riperton – Come To My Garden
Over haar stem is al veel gesproken en ook al is de productie soms wat glad, dit een plaatje om in te lijsten.

Funkadelic – Free Your Mind… and Your Ass Will Follow
George Clinton heeft project na project. Funkadelic was één van zijn meest prominte muzikale uitspattingen. Vooral het titelnummer is erg cool.

Gil Scott-Heron – Small Talk at 125th and Lennox
Live opgenomen street poetry, alleen maar ondersteund door bongo´s en conga. Heron vestigde hiermee zijn naam en breidde deze uit.

Doris Duke – I’m a Loser
Dit is misschien wel één van de lastigst verkrijgbare soulalbum ooit. Toch wel opvallend voor een album dat men nu toch een klassieker rekent.

Shuggie Otis – Here Comes Shuggie Otis
Waarom dit album bijzonder is? Shuggie Otis was hier naar maar 15 jaar oud. Moet je nagaan, als je dan dit al kan!

The Jackson 5 – ABC
Fijne feelgood muziek op een wat onevenwichtig album.

James Brown – Sex Machine
James Brown live is een verademing. Dat horen we na de Apollo reeks ook op deze plaat.

The Meters – Struttin’
Op deze plaat voegen ze iets meer vocalen toe aan hun herkenbare sound. Een kant die ze later alleen maar meer en meer opgingen.

Aretha Franklin – Spirt in the Dark
Misschien niet het beste album van Aretha en ook niet het album dat iedereen meteen met haar tophits zal associëren, maar nog steeds een meer dan prima album van de Queen of Soul

Eugene McDaniels – Outlaw
Headless Heroes of the Apocalypse is natuurlijk hét album van deze man, maar dit Outlaw mag er ook zeker zijn. Meer van hetzelfde, van hetzelfde topniveau welteverstaan.

The Invaders – Spacing Out
Spacey? Zeker, dat is de funk van The Invaders. Niet de makkelijkste plaat, maar als je hem eenmaal door hebt wil je nooit meer terug.

Isaac Hayes – The Isaac Hayes Movement
Isaac Hayes gooit weer eens een aantal covers totaal om en maakt er zijn eigen, geniale en uitgesponnen versies van. Altijd genieten met deze man.

Sandra Phillips – Too Many People in One Bed
Ik zeg Swamp Dogg en dan weet je dat dit album productioneel fantastisch is. Dat is het ook, want ook al is Sandra een goede zangeres, ze is geen topzangers.

Edwin Starr – War & Peace
War was eigenlijk bedoeld als hit voor The Temptations, maar Edwin Starr werd er zelf groot mee. Later deden The Temptations ook nog een versie

Jimmy & David Ruffin – I Am My Brother’s Keeper
Van The Temptations naar een gezamenlijk album. Een echt Motown album met goede vocalen.

Demon Fuzz – Afreaka!
Een groep van zeven die een mengelmoes van van stijlen brengen op dit stuiterende album. Je hoort soul, funk, rock en van alles meer.

Funkadelic – Funkadelic
Ook deze plaat van Funkadelic heeft nog niet die latere P-Funk stijl in zich. Psychedelisch is het zeker. Ook bijzonder bluesy.

Kool & the Gang – Kool and the Gang
Geen disco, maar gewoon funk. Kool and the Gang waren er vroeger bij dan je denkt.

Mavis Staples – Only for the Lonely
Energieke en overtuigende plaat van Mavis die ook nog eens opvalt door de prachtige cover.

Stevie Wonder – Signed, Sealed and Delivered
Vooral de swingende titeltrack overtuigd. Er is hier al goed te horen welke geniale kant het later met Wonder op zou gaan.

Bo Diddley – The Black Gladiator
Bo Diddley goes funk. En hoe! Een erg, erg fijn album.

The Persuasions – We Came to Play
Het blijft bijzonder om een volledig a capella album te horen. The Persuasions brengen het dan ook wel erg mooi en sfeervol.

The Gaturs featuring Willie Tee – “Wasted”
Veelal muzikale New Orleans funk die af en toe ingeschilderd wordt de de herkenbare vocalen van Willie Tee.

The Jackson 5 – Third Album
Niet heel anders dan eerdere albums. Het bekende recept dat weer veel hits opleverde.

Eric Burdon & War – Erik Burdon Declares “War”
War is een groep die we nog tegen gaan komen. Ook de platen met Eric Burdon zijn erg sterk.

Wat een namen en wat een albums!!!!
Er zitten hier wel een paar persoonlijke favorieten tussen (Parliament, Demon Fuzz, Curtis, Swamp Dogg) en ook een stel die ik ooit nog eens ga aanschaffen (Buddy Miles, Edwin Starr, Minnie Ripperton).

Ik had deze update vanochtend al op facebook gezien en de persoonlijke favorieten zijn voor mij ook talrijk!!

Curtis, Donny, Allen, The Meters, Maceo, Swamp Dogg zijn allemaal top en dan vergeet ik er nog wel een paar.

Veel van deze albums heb ik al, die van Tyrone Davis net besteld , erg benieuwd naar die van Bo Diddley, even zoeken naar een goedkoop exemplaar nog.

Die van Eric Burdon & War heb ik ( net als de opvolger ervan), hoogste tijd om die een keer goed te gaan beluisteren!

Van een aantal artiesten heb ik goede greatest hits en zal het daar ook bij blijven (WAR, Temptations). Er zitten echter ook artiesten die mij niet liggen (Allen Tousaint, Roberta Flack, Eugene McDaniels). Maar desondanks zou ik niet-soul kenners aanraden om te beginnen met een aantal van de genoemde albums (natuurlijk zijn er nog veeel meer).

Gast
geplaatst: vandaag om 04:48 uur

geplaatst: vandaag om 04:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.