Genres / Soul, Funk en R&B / Jouw Neo-Soul favorieten
zoeken in:
0
geplaatst: 19 december 2005, 13:08 uur
Aangezien het gehalte aan Neo(nu)-Soul hier schaar is even een topic.
Wat zijn jou favorieten in dit genre. Ik heb het dan onder andere over artiesten, singles, albums etc.
Graag met onderbouwing.
Wat zijn jou favorieten in dit genre. Ik heb het dan onder andere over artiesten, singles, albums etc.
Graag met onderbouwing.
0
geplaatst: 19 december 2005, 16:38 uur
Ik vind het origineel van de laatste Faith Evans heel goed. En de Freemasons Remix die overal gedraaid wordt ook al. Maar het origineel klinkt echt als zo'n oude soulkraker. Echt heel fijn.
Verder vind ik niet zo gek veel goed. Hier op The Box komt 4 keer per uur Notorious B.I.G. langs.
Verder vind ik niet zo gek veel goed. Hier op The Box komt 4 keer per uur Notorious B.I.G. langs.

0
geplaatst: 19 december 2005, 16:52 uur
Tja, best cliché, ik luister vooral naar Musiq, geweldige platen heeft die man uitgebracht.
0
geplaatst: 19 december 2005, 16:55 uur
Kan hier vast iemand me nu precies het verschil uitleggen tussen de Nu-Soul, echte soul en R&B want die scheidslijn is toch best dun af en toe.
Faith Evans vind ik trouwens weinig aan. Mezmerize gaat nog wel maar die remix vind ik echt zo ongelofelijk standaard dat het me gaat irriteren.
Wat is er trouwens met Bilal gebeurd, of is zijn tweede album nog niet toegevoegd op de site?
Faith Evans vind ik trouwens weinig aan. Mezmerize gaat nog wel maar die remix vind ik echt zo ongelofelijk standaard dat het me gaat irriteren.
Wat is er trouwens met Bilal gebeurd, of is zijn tweede album nog niet toegevoegd op de site?
0
geplaatst: 19 december 2005, 16:59 uur
BoordAppel schreef:
Zeer weinig. Er is geen 2e album. Hoop dat het snel wat gemaakt wordt. Goede stem, alleen wat mindere teksten.
Over de scheidslijn van nu-soul, R&B en Soul ga ik even nadenken en goed formuleren. Komt er aan dus.
0
geplaatst: 19 december 2005, 16:59 uur
Word_Play schreef:
Tja, best cliché, ik luister vooral naar Musiq, geweldige platen heeft die man uitgebracht.
Ben ik het totaal mee eens. Welke van de 3 vind jij het best???
0
geplaatst: 22 december 2005, 04:21 uur
BoordAppel schreef:
Kan hier vast iemand me nu precies het verschil uitleggen tussen de Nu-Soul, echte soul en R&B want die scheidslijn is toch best dun af en toe.
NuSoul is Soul die deels teruggrijpt naar de jaren '70: Marvin Gaye, Al Green,... Hoe zou Marvin Gaye vandaag klinken, zeg maar.... Echte Soul grijpt niet terug maar klinkt gewoon alsof het uit de jaren '60 begin '70 zou komen, echte Soul zou bijvoorbeeld geen hiphop vermengen tenzij als het klinkt als The Last Poets.
R&B daarentegen is een ontstaan uit de Swingbeat/New Jack Swing van de jaren eind '80 begin 90: Bobby Brown, Babyface,... Geen nostalgische geluiden, hier. Maar de scheidslijn is inderdaad behoorlijk dun soms. Artiesten als Alicia Keys en Mary J Blidge zijn behoorlijk moeilijk te plaatsen. Traditioneel wordt Mary J altijd gezet bij de NuSoul-artiesten maar ze is gewoon een hybride artieste die net zo goed R&B brengt.
0
geplaatst: 23 december 2005, 11:46 uur
Reijersen schreef:
(quote)
Juslisen, dan Aijuswanaseing en dan Soulstar. Heerlijke albums. I, John van John Forté is trouwens ook errug lekker.
0
geplaatst: 23 december 2005, 20:47 uur
Noem hier even een lijstje aan artiesten (waarvan ik ook zeker het één en ander kwa albums van toe ga voegen):
-Myron
-Dwele
-Remy Shand (aanwezig op site)
-Donnie (aanwezig op site)
-Raheem Devaughn (aanwezig op site)
-Floetry
-Myron
-Dwele
-Remy Shand (aanwezig op site)
-Donnie (aanwezig op site)
-Raheem Devaughn (aanwezig op site)
-Floetry
0
geplaatst: 28 december 2005, 21:02 uur
Maxwell, jill scot en jaquar wright vind ik goed andere zoals musiq meer middelmatig
0
geplaatst: 5 januari 2006, 21:38 uur
Remy Shand. Heeft helaas nog maar één album uit. Zijn stijl wordt veel, helaas, vergeleken met Prince. Het is toch echt zn eigen stijl, zn eigen ding. Vooral zijn eigen sound met stem en vele gitaargebruik. Check zn album op de site, zekers een aanrader.
0
geplaatst: 9 januari 2006, 14:46 uur
Op deze site zijn weer wat nu-soul cd's bijgekomen. Ik raad jullie aan Dwele en Kindred.
0
geplaatst: 9 januari 2006, 15:12 uur
Ik bespeur ook bij mij een zekere armoede in mijn verzameling. Ik heb jaren gekend waarin ik 50-100 soul/R&B/zwarte albums heb gekocht. Maar sinds Mary J. en Destiny's Child heb ik slechts enkele albums gekocht in het genre (ik maak nu even geen onderscheid R&B/Soul).
Het lijkt alsof het genre zich minder gelukkig ontwikkelt (Alicia Keys vind ik maar niets). Maar het komt deels zeker ook door mijzelf, omdat ik ook niet weet wat er is, en ik hoop dus maar dat ik hier wat tips kan krijgen. Zijn kenners/liefhebbers wellicht bereid een lijstje maken van de belangrijke artiesten in het genre van de afgelopen paar jaar?
Het lijkt alsof het genre zich minder gelukkig ontwikkelt (Alicia Keys vind ik maar niets). Maar het komt deels zeker ook door mijzelf, omdat ik ook niet weet wat er is, en ik hoop dus maar dat ik hier wat tips kan krijgen. Zijn kenners/liefhebbers wellicht bereid een lijstje maken van de belangrijke artiesten in het genre van de afgelopen paar jaar?
0
geplaatst: 9 januari 2006, 15:20 uur
Consider it done.
Ben zelf heel positief over het nieuwe album van Mary J. Blige.
Ben zelf heel positief over het nieuwe album van Mary J. Blige.
0
geplaatst: 9 januari 2006, 19:58 uur
Zal het wat uitgebreider doen, dus kan wat langer duren. Geduld zal beloond worden 

0
geplaatst: 10 januari 2006, 19:40 uur
Ik luister intussen naar enkele tips van hierboven. Ik heb thans van Musiq en Dwele vrij lukraak wat gedownload. Musiq landt bij mij niet neteen, maar ik heb nu "A Pimp´s dream" op staan van Dwele. Daar ben ik nog niet klaar mee, weet ik vast!
0
geplaatst: 10 januari 2006, 19:45 uur
sq schreef:
(Alicia Keys vind ik maar niets).
(Alicia Keys vind ik maar niets).
Je zou eigenlijk eens naar haar unplugged-cd moeten luisteren. Het is net of er een hele nieuwe wereld opengaat.
Nee, die is gewoon echt heel erg goed, niet te vergelijken met haar gewone singles (of haar eerste cd, de andere heb ik niet).
0
geplaatst: 10 januari 2006, 20:08 uur
george clinton schreef:
Je zou eigenlijk eens naar haar unplugged-cd moeten luisteren. Het is net of er een hele nieuwe wereld opengaat.
Nee, die is gewoon echt heel erg goed, niet te vergelijken met haar gewone singles (of haar eerste cd, de andere heb ik niet).
(quote)
Nee, die is gewoon echt heel erg goed, niet te vergelijken met haar gewone singles (of haar eerste cd, de andere heb ik niet).Ik ben het eens met dit. Je merkt op de Unplugged CD dat ze een echte rasartiest is. Goeie stem, goeie live-band. Publiek erbij, intiem sfeertje gekweekt; super om te horen.
De 2e cd is wat meer old-school soul. zoals bv You Don't Know My Name is.
0
geplaatst: 10 januari 2006, 20:46 uur
sq schreef:
Ik luister intussen naar enkele tips van hierboven. Ik heb thans van Musiq en Dwele vrij lukraak wat gedownload. Musiq landt bij mij niet neteen, maar ik heb nu "A Pimp´s dream" op staan van Dwele. Daar ben ik nog niet klaar mee, weet ik vast!
Musiq is misschien iets te veel R&B.
Als je Dwele lekkere muziek vind dan raad ik ook even snel de zanger Donnie aan. Inderdaad simpelweg Donnie. Zn album The Colored Section is op de site terug te vinden.
0
geplaatst: 11 januari 2006, 14:06 uur
Ik zal Alicia Keys nog eens proberen. Ik had ook al van andere kanten gehoord dat ik het nog eens Live moest horen.
0
geplaatst: 11 januari 2006, 18:22 uur
Hier deel 1 van het lijstje voor sq:
- Musiq: wordt wel gerekend onder de Nu-Soul, maar heeft toch het meest invloeden in de R&B. Een zanger met niet de beste stem ooit, maar zeker een stem die goed in het gehoor ligt. Schrijft alles zelf en produceert ook het meeste zelf. Heeft tot nu toe 3 albums uitgebracht: Aijuswanaseing, Juslisen en Soulstar. Persoonlijk vind ik de 1e het beste, met het nummer Just Friends(Sunny), een nummer met een heerlijke intro. Maar Juslisen en vooral Soulstar zijn erg aan te raden.
- D'Angelo: bij de meesten toch wel bekend denk. Een zanger die met erg veel gevoel zingt. Geen verse-refrein-verse zanger, maar meer iemand die in de studio op gaat nemen wel vanzelf wel kijkt waar het nummer strand. Vaak wat langere nummers met ook ruimte voor muzikale stukken. Twee albums uitgebracht: Brown Sugar en Voodoo. Vandezelfde hoge kwaliteit. Misschien het bekendst van het nummer Untitled (How Does it Feel).
- Brian McKnight: Koning van de goede zwijmelliedjes. Meer R&B als Soul. Schrijft zelf zn liedjes die vooral over de goede kant van de liefde gaan. Heerlijke muziek voor met de partner te dineren of op de bank te zitten. Heeft verscheidene albums uitgebracht. Één greatest hits cd die voor een zacht prijsje bij veel winkels te koop is: From There to Here. Waarschijnlijk het meest bekend met het (misschien wel zn beste) nummer: Back at One.
Dit even tot nu toe. Meer volgt in Deel II t/m ....
- Musiq: wordt wel gerekend onder de Nu-Soul, maar heeft toch het meest invloeden in de R&B. Een zanger met niet de beste stem ooit, maar zeker een stem die goed in het gehoor ligt. Schrijft alles zelf en produceert ook het meeste zelf. Heeft tot nu toe 3 albums uitgebracht: Aijuswanaseing, Juslisen en Soulstar. Persoonlijk vind ik de 1e het beste, met het nummer Just Friends(Sunny), een nummer met een heerlijke intro. Maar Juslisen en vooral Soulstar zijn erg aan te raden.
- D'Angelo: bij de meesten toch wel bekend denk. Een zanger die met erg veel gevoel zingt. Geen verse-refrein-verse zanger, maar meer iemand die in de studio op gaat nemen wel vanzelf wel kijkt waar het nummer strand. Vaak wat langere nummers met ook ruimte voor muzikale stukken. Twee albums uitgebracht: Brown Sugar en Voodoo. Vandezelfde hoge kwaliteit. Misschien het bekendst van het nummer Untitled (How Does it Feel).
- Brian McKnight: Koning van de goede zwijmelliedjes. Meer R&B als Soul. Schrijft zelf zn liedjes die vooral over de goede kant van de liefde gaan. Heerlijke muziek voor met de partner te dineren of op de bank te zitten. Heeft verscheidene albums uitgebracht. Één greatest hits cd die voor een zacht prijsje bij veel winkels te koop is: From There to Here. Waarschijnlijk het meest bekend met het (misschien wel zn beste) nummer: Back at One.
Dit even tot nu toe. Meer volgt in Deel II t/m ....
0
geplaatst: 14 januari 2006, 10:58 uur
Deel II
- Dwele: Een nieuw talent kwam in 2003 met een album dat weer heel wat anders was als er gewend was, ik heb het over Dwele en zijn album Subject. Niet iemand met de meest krachtige stem, maar wel erg zuiver en lekker in het gehoor liggend. Twee officiële albums uitgebracht: Subject en Some Kinda... Verder nog een bootleg cd-tje die ikzelf nog niet bemachtigd heb. Gewoon relaxte nu-soul met erg sterke teksten, goeie muziek en easy going voice.
- Kindred the Family Soul: Een tweetal (man en vrouw) die hun basis in de gospel hebben. Dat hoor je ook in de teksten, vaak met een gelovige inslag, maar niet dat je doodgegooid wordt met praising-lyrics. Twee albums uitgebracht tot nog toe: Surrender to Love in 2003 en eind 2005 In This Life Together. Twee albums die kwa stijl niet van elkaar verschillen, beiden van een hoge kwaliteit. Persoonlijk vind ik Surrender to Love net wat leuker.
- Van Hunt Een zanger die een heel eigen geluid heeft en alles zelf speelt. De muziek die hij maakt is van mid-tempo tot slow met hier en daar een gitaarrifje. Zijn debuutalbum Van Hunt is een cd met veel funky invloeden. Ook hoor je echt de invloeden van de ouderwetse soul erin. Ik vind het vooral iets van: je moet er van houden. Dat doe ik, en ik vind het dan ook helemaal geweldig. Aan te raden nummers zijn: Precious, Her December, Out of the Sky en Seconds of Pleasure.
- Leela James: Een soul-zangeres die hoge ogen heeft gegooid met haar debuutalbum A Change is Gonna Come (volgens mij ook een nr van Sam Cooke, i'm not for sure). Rauwe soul met haar wat rauwe stem. Het meest bekend is waarschijnlijk de single Music. Gewoon een lekker plaatje van een echte liefhebber en fantastisch zangeres.
- Dwele: Een nieuw talent kwam in 2003 met een album dat weer heel wat anders was als er gewend was, ik heb het over Dwele en zijn album Subject. Niet iemand met de meest krachtige stem, maar wel erg zuiver en lekker in het gehoor liggend. Twee officiële albums uitgebracht: Subject en Some Kinda... Verder nog een bootleg cd-tje die ikzelf nog niet bemachtigd heb. Gewoon relaxte nu-soul met erg sterke teksten, goeie muziek en easy going voice.
- Kindred the Family Soul: Een tweetal (man en vrouw) die hun basis in de gospel hebben. Dat hoor je ook in de teksten, vaak met een gelovige inslag, maar niet dat je doodgegooid wordt met praising-lyrics. Twee albums uitgebracht tot nog toe: Surrender to Love in 2003 en eind 2005 In This Life Together. Twee albums die kwa stijl niet van elkaar verschillen, beiden van een hoge kwaliteit. Persoonlijk vind ik Surrender to Love net wat leuker.
- Van Hunt Een zanger die een heel eigen geluid heeft en alles zelf speelt. De muziek die hij maakt is van mid-tempo tot slow met hier en daar een gitaarrifje. Zijn debuutalbum Van Hunt is een cd met veel funky invloeden. Ook hoor je echt de invloeden van de ouderwetse soul erin. Ik vind het vooral iets van: je moet er van houden. Dat doe ik, en ik vind het dan ook helemaal geweldig. Aan te raden nummers zijn: Precious, Her December, Out of the Sky en Seconds of Pleasure.
- Leela James: Een soul-zangeres die hoge ogen heeft gegooid met haar debuutalbum A Change is Gonna Come (volgens mij ook een nr van Sam Cooke, i'm not for sure). Rauwe soul met haar wat rauwe stem. Het meest bekend is waarschijnlijk de single Music. Gewoon een lekker plaatje van een echte liefhebber en fantastisch zangeres.
0
geplaatst: 14 januari 2006, 20:48 uur
Fijn om dit zo bij elkaar te hebben. Ik ken nog maar 2 van de genoemde namen. Ik ga hier zeker wat van nalopen.
0
geplaatst: 14 januari 2006, 20:56 uur
Ik luister nu naar Raphael Saadiq. die mag ook wel in het rijtje
0
geplaatst: 14 januari 2006, 21:08 uur
Erykah Badu ken ik al enige tijd. Interesseert me, maar ik heb er nog niets van in huis. John Legend heb ik al eens geprobeerd maar viel me tegen.
0
geplaatst: 15 januari 2006, 14:35 uur
Lijstje wordt ook zeker nog uitgebreid. 3 per keer denk ik zo. Maar anders wordt het zoveel typen. Geduld people.
* denotes required fields.