MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Jouw Neo-Soul favorieten

zoeken in:
Raphael Saadiq, John Legend, Maxwell, Anthony Hamilton, Mary J. Blige, India.Arie, Donnie, Remy Shand, Jill Scott, Erykah Badu, R. Kelly, Raheem DeVaughn, Lucy Pearl en Kem zijn zomaar wat namen die zeker nog voorbij gaan komen. Inclusief nog een paar anderen natuurlijk.

- Raphael Saadiq: bekend van Tony, Toni & Toné en van Lucy Pearl. Vooral veel invloeden van funk hoor je in zijn muziek terug. De man produceerd ook veel, oa voor Anthony Hamilton. Daarnaast heeft hij 2 solo-albums uitgebracht: Instant Vintage en As Ray Ray. Beiden op deze site en zeker de moeite waard.

- Donnie: Een soulzanger met een wat heze, maar volle stem. Teksten die echt ergens over gaan. Politiek getint tot teksten over liefde. De teksten niet altijd even vrolijk, maar de muziek des te meer, ondermeer door veel gebruik van blazers. Zijn, tot nu toe, enige album ontdekte ik per ongeluk en de cd heeft me altijd in bedwang gehouden. Heerlijke soul, van mid-tempo tot slow. Album heet: The Colored Section. Een must have voor elke soul-liefhebber.

- Remy Shand: Een blanke, Canadese soulzanger met een zwarte stem. Zijn stijl wordt veel vergeleken met die van Prince. Maar het is toch echt zijn eigen ding. Heeft maar één album gemaakt, daarna nooit meer iets van gehoord. Maar het is wel een geweldige cd: The Way I Feel. Gebruik van live-instrumenten en veel gitaar-riffs. De man heeft alles zelf ingespeeld en daarna gemixt. Zeker een aanrader om lekker bij te chillen.

SQ, zit er al wat leux voor je tussen tot nog toe???

sq
Ja hoor, heb al een en ander snel geluisterd via Amazon en ga ze allemaal wel proberen. Van Hunt was zo'n naam waar ik nog nooit van had gehoord. Ga ik niet meteen kopen, wellicht wat te soft af en toe, maar is zeker interessant. Dwele als gezegd ga ik zeker wat van aanschaffen. Saadfiq heb ik hier en daar wat geluisterd, maar komt nog even niet aan. Ook informatie is echter welkom, want zo zat Saadiq zonder dat ik het wist al tweemaal in mijn collectie (Lucy Pearl en Toni Tony, Toné). Mocht ik af en toe wat traag reageren: ik ben hier aan t werk .

sq
Erykah Badu ga ik ook wat van in huis halen. Heb de indruk dat dat het beste live moet zijn, is t niet?

Amel Larrieux heeft een mooie stem.
Heb haar album lang niet zo vaak geluisterd als ik zou moeten, maar op het album van Sweetback [Sade zonder Sade Adu] heeft ze een prachtig nummer.

Met Maxwell's Embrya en Badu's Mama's Gun heb je zo'n beetje de beste albums die zijn uitgebracht.

ToNe schreef:
Amel Larrieux heeft een mooie stem.

Zij is ook van Groove Theory

sq schreef:
Erykah Badu ga ik ook wat van in huis halen. Heb de indruk dat dat het beste live moet zijn, is t niet?

Live van Erykah Badu is idd wat spraakmakender als de studio-albums.

ToNe schreef:
Met Maxwell's Embrya en Badu's Mama's Gun heb je zo'n beetje de beste albums die zijn uitgebracht.

Vind van Maxwell het album Embrya nou net de minste. Te eentonig. Geef me dan maar Urban Hang Suite(staat op nr 1 in mn top 10).

Urban Hang Suite is ook ontzettend goed, maar ik vind Embrya net weer een stapje hoger vanwege de dubbelzinnigheid en abstractie.
Waarschijnlijk ook omdat je de Matthewman [Sade] sound hoort.

Yeah, Groove Theory.

ToNe schreef:
Urban Hang Suite is ook ontzettend goed, maar ik vind Embrya net weer een stapje hoger vanwege de dubbelzinnigheid en abstractie.
Waarschijnlijk ook omdat je de Matthewman [Sade] sound hoort.

Het idee achter Embrya, met dubbele titels, is ook erg origineel. Laten we het dus over één ding wel zeker zijn: Maxwell is een zangvirtuoos.

Ooit zn MTV Unplugged CD gehoord?? Zo geweldig kan live-zang zijn.

Da's nou net het album waar ik nooit achteraan gegaan ben.
Yeah, Maxwell is cool. Het is alleen zo stil odm.

ToNe schreef:
Da's nou net het album waar ik nooit achteraan gegaan ben.
Yeah, Maxwell is cool. Het is alleen zo stil odm.

Eind 2006 wordt er een nieuwe album verwacht.

Klinkt goed.

Zal binnenkort weer eens een 3-tal artiesten toevoegen.

Raphael Saadiq en Anthony Hamilton

Auzz schreef:
Raphael Saadiq en Anthony Hamilton

En waarom?

Het heeft even geduurd, maar hier is...

Deel IV

Kem:
Een Amerikaanse zanger die of onderverdeeld wordt in de Nu-Soul of in de Jazz. De raakvlakken van deze twee genres zijn dan ook zeer duidelijk te horen op zijn cd's. Een beetje a la Beautiful Human van Jill Scott, alleen dan van een man. Kem heeft 2 albums uitgebracht: Kemisty en Album II. Beiden terug te vinden op de ze site. Dus als je van relaxte, jazz-achtige soulmuziek houdt is Kem zeker een aanrader.

John Legend:
Tja, wat moet ik nog over John Legend vertellen. Lijkt mij dat de man bekend genoeg is. Heeft één album in de schappen liggen: Get Lifted. En verders zijn er nog een heleboel goede live-performances te verkrijgen. Denk dat over hem alles wel duidelijk is.

Jill Scott:

Een eigenzinnige soul-zangeres. Een big mama met een eigen willetje. Ze doet op haar albums ook vrij veel aan spoken-words, vind dat persoonlijk wat minder. Haar absolute top-cd is Beautiful Human, een cd met veel jazzy-invloeden. Lekkere laidback muziek is Jill Scott vooral. Een vrouw met een geweldige stem.

Weer een een nieuwe nu-soul cd toegevoegd. Vivian Green heb ik het over. Check it out. 100% de moeite waard.

Raheem Devaughn is zeker het beluisteren waard. Glenn Lewis moet je ook eens beluisteren, die is ook echt goed. Heb trouwens Vivian Green eens gecheckt, very nice...

ladyzohra schreef:
Raheem Devaughn is zeker het beluisteren waard. Glenn Lewis moet je ook eens beluisteren, die is ook echt goed. Heb trouwens Vivian Green eens gecheckt, very nice...

Glenn Lewis, is dat van de CD World Oustide my Window??

Deze dus: http://www.musicmeter.nl/al...

That's him indeed...

Prachtige cd is dat inderdaad. Goede stem heeft de man. Goede teksten, de muziek klinkt ook lekker.

Ben je ook bekend met Calvin Richardson?? (staan 2 albums van hem op deze site: 2.35 PM en Country Boy). Zeker het proberen waard.

Martino
Calvin Richardson is inderdaad een goede zanger. Vind zangers als John Legend, Babyface en Boyz II Men wel beter.

Babyface en Boyz II Men zie ik toch meer als R&B ipv Soul.

Ja, maar ik heb hem pas leren kennen toen ik More than a Woman op Angie Stone's cd voor het eerst hoorde. Hij heeft echt een stem om bij weg te dromen.
Trouwens, de mannelijke artiesten zijn hier in de meerderheid geloof ik, dus ik zal wat tegengewicht bieden met deze ladies' namen: Goapele, Maya Azucena, Jessica Care More, Sara Devine ....

Allemaal stuk voor stuk geweldige zangeressen. VOoral Goapele. We hebben een Goapele-fan met Martino zie ik aan zn top 10

ladyzohra schreef:
Maya Azucena

Kende deze artiest nog niet, ben meteen op zoek gegaan naar een cd (ook toegevoegd op de site). Inderdaad heeeerlijke muziek, bedankt voor de tip

You're welcome. Als jullie ook nog leuke tips hebben, keep me informed.

Komt goed

Gast
geplaatst: vandaag om 23:29 uur

geplaatst: vandaag om 23:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.