menu

Genres / Jazz / De avonturen van aERodynamIC en Zachary Glass in jazzland

zoeken in:
avatar van Zachary Glass
Ik heb mezelf de vrijheid gegund aERodynamIC in de titel op te nemen

De queeste doorheen jazzland is enorm muzikaal verrijkend voor mezelf, maar het compas in soms moeilijk af te lezen

Daarom dacht ik: "het zou leuk zijn mochten een paar jazz-liefhebbers (blabla ) hun coördinaten doorgeven in jazzland".

Bij deze

Ik ken niets van jazz, maar ik luister wel elke week naar In de club, het jazzmagazine van Radio 1 (De Vlaamse radio 1 dan he) Dat is zeker aan te raden, gewoon al voor de charmante manier waarop het gepresenteerd wordt. En ik vermoed dat de gespeelde muziek ook kwalitatief best behoorlijk is, maar daar kan ik dus moeilijk over oordelen

ElMeroMero
Zachary Glass schreef:

Daarom dacht ik: "het zou leuk zijn mochten een paar jazz-liefhebbers (blabla ) hun coördinaten doorgeven in jazzland".


Tja, ik denk dat ik niet zozeer in "jazzland" zit, dan wel tegen de grenzen aanschurk met mijn voorkeur voor fusion(Garbarek, Erkan Ogur) en bossanova(Jobim, Regina, Mendes).

Smooth jazz(Ome Chet , Dexter Gordon) en bigband(Ellington) wil ik ook nog wel eens opzetten, maar (afgezien van enkele losse artiesten en bands zoals Miles Davis, Weather Report en Keith Jarrett) daar houdt het eigenlijk wel mee op.

Be-bop jazzartiesten zoals Charlie Parker, John Coltrane, en Dizzy Gillespie konden me in het verleden weinig bekoren vanwege de felle, schrille tonen die hun instrumenten voortbrachten. Met andere woorden, ik voelde al snel naar de aan/uit-knop van mijn stereo.

Maar goed, met felle en schrille tonen heb ik over de afgelopen jaren toch wel vrede gesloten, dus het is heel goed mogelijk dat ik binnenkort weer eens een poging ga ondernemen om Coltrane te doorgronden.

avatar van aERodynamIC
Dank Zachary om mij in dit topic op te nemen
Prima (het was je blijkbaar al opgevallen) !

Wel kom ik er steeds meer achter dat de wereld der jazz wel heel erg groot is, en aangezien ik heel klein ben in die wereld heb ik nog behoorlijk wat koudwatervrees.
Ik merk dat ik erg dicht tegen ElMeroMero aanleun met zijn idee over "jazz". Ook ik schurk er tegenaan, maar vind wel dat het boeiend genoeg is om eens verder te kijken dan dat. En dat doe ik dan ook steeds meer.

Bossa doet het ook goed bij mij, maar doet dat al erg lang. Ome Chet (zoals ElMeroMero hem noemt) is een ware ontdekking voor mij, maar een echte jazz-kenner als Blabla kan daar weer niet veel mee (wat ik me op zich ook kan voorstellen, want het is allemaal wel heel erg smooth: ik vind Jamie Cullum en consorten ook erg leuk en daar moet je bij jazz-liefhebbers geloof ik niet mee aankomen)
Tips zijn dus leuk, maar slaan niet altijd aan bij mij.

Ik ben dan ook gewoon begonnen met de zg. klassiekers en ik moet zeggen dat dat soms nog best pittig is (Coltrane bijvoorbeeld kost me veel moeite, maar gaat wel steeds beter en daar durf ik nu pas een waardering aan te geven).

Wat me wel erg opvalt is dat nadat ik "jazz" heb geluisterd ik het erg moeilijk vind een omschakeling te maken naar het werk dat ik normaliter draai. Dat doet me dan heel even wat minder dan normaal. Heel even hoor, want mijn hart ligt nog steeds het meest bij de "alternatieve rock/pop albums".

neo
Als ik mij er even in mag mengen:

Jon Hassell is een aanrader! Een van de beste trompetisten die hier op deze aardbol leven. Daarnaast kan ik ook wel jazzy filmscores aanraden indien de behoefte daaraan er is

avatar van blabla
aERodynamIC schreef:

Wat me wel erg opvalt is dat nadat ik "jazz" heb geluisterd ik het erg moeilijk vind een omschakeling te maken naar het werk dat ik normaliter draai. Dat doet me dan heel even wat minder dan normaal.

Zie mijn stemgedrag, dat even wordt steeds langer.

avatar van blabla
Zachary Glass schreef:

Daarom dacht ik: "het zou leuk zijn mochten een paar jazz-liefhebbers (blabla ) hun coördinaten doorgeven in jazzland".

Bij deze

Moeilijk hoor, ik ben altijd op zoek geweest naar muziek die me aansprak, nooit echt een bewuste keuze gemaakt om helemaal voor een genre te gaan.
Ben ooit begonnen met allerlei pop, rock en synfonisch werk, halverwege jaren 70 helemaal debiel van Punk en New wave en daarna is het zwerven, zoeken en ontdekken geworden van Jazzy popmuziek naar Free Jazz.

Belangrijkste ontdekkingen die voor grote sprongen hebben gezorgd in mijn honger naar meer zijn geweest:
Jazzy - Sade, Working Week, Style council, Joni Mitchell (de platen met Jaco Pastorius vooral) en Simply Red.
Jazz - Steps Ahead, Weather Report, Jan Garbarek, Charlie Parker, Miles Davis en de vroege John Coltrane.
Free Jazz - de late John Coltrane, Keith Jarrett, Charlie Haden, John Zorn en Ornette Coleman.

En daar doorheen loopt nog allerlei niet Jazz werk zoals Primus, Wire, Buckethead en Bill Laswell.

De laatste 4 jaar staat muziek een beetje op een te laag pitje want sinds ik een DVD speler heb ben ik me veel meer gaan interesseren in speelfilms en houd ik voor muziek veel te weinig geld en vooral tijd over, een muziekje is leuk als je achter je puttertje zit, maar moet eigenlijk met volle overgave en aandacht worden geluisterd om er echt van te genieten.

avatar van aERodynamIC
blabla schreef:
(quote)

Zie mijn stemgedrag, dat even wordt steeds langer.


Geloof me: mijn waarderingen voor die albums zullen zeker niet het lage-ster-niveau van jou gaan halen. ABSOLUUT NIET !

avatar van blabla
Wait and see

avatar van aERodynamIC
Helaas moet ik als antwoord nu jouw nickname gaan gebruiken: blablabla...........

avatar van blabla


Ik hoop het voor je, mijn ervaring door de loop der jaren is in ieder geval dat ik bij heel veel platen, als ik ze nu hoor, ik niet meer de beleving en het gevoel heb dat ik er vroeger bij had, veel dingen komen nu op mij gedateerd en muzikaal slecht of matig over.
De herinneringen blijven leuk, de muziek helaas niet.
Wat ik vaak ook als storend ervaar bij veel van die vroegere favorieten van me is dat de latere albums bijna allemaal 'more of the same' worden, ze hebben en trucje en een sound gevonden en houden dan op met ontwikkelen en dat laatste is nu juist zo leuk in de Jazz en zeker de Free Jazz, de muzikanten blijven meestal zichzelf herontdekken en uitdagen.

avatar van aERodynamIC
Dat van dat trucje herken ik zeker !
En ik kan nu (nog) niet zeggen dat dat voor de jazz niet opgaat. Daar zal het toch zeker ook niet voor alle artiesten opgaan zeker ?

avatar van blabla
Gaat in Jazz ook op, maar wat je al zegt, niet voor alle artiesten.
Mooi voorbeeld is Jan Garbarek, vond ik vroeger briljant, maar als ik nu iets van hem hoor heb ik altijd het gevoel van 'been there done that', hij heeft een riedeltje dat hij altijd weer afspeelt, soms met variaties, maar het blijft dat riedeltje dat hij ooit heeft ontdekt op zijn tweede of derde plaat.

Op zich zijn dit soort dingen niet zo erg, maar wordt ineens zo 'niet' muzikaal als je het een maal door hebt, althans voor mij.

ElMeroMero
Worden er tegenwoordig nog avonturen door Zach en aERodynamIC beleefd in Jazzland ? Volgens mij wel toch ?

Gelet op de toevoegingen van aERodynamIC van de afgelopen weken, haalt hij de jazzplaten met kruiwagens tegelijk binnen.

Ik wil verhaaltjes lezen en snel een beetje !

Misschien zou je dit album eens kunnen proberen. Ik heb een livealbum van ze en daar ben ik erg van onder de indruk. Het is wel vrij experimenteel en er wordt veel gewerkt met tempowisselingen.

avatar van aERodynamIC
ElMeroMero schreef:

Worden er tegenwoordig nog avonturen door Zach en aERodynamIC beleefd in Jazzland ? Volgens mij wel toch ?

Gelet op de toevoegingen van aERodynamIC van de afgelopen weken, haalt hij de jazzplaten met kruiwagens tegelijk binnen.

Ik wil verhaaltjes lezen en snel een beetje !


Ja natuurlijk: zit nu helemaal in het oeuvre van Mingus en oei wat bevalt me dat. Verhaaltjes schrijven vind ik dan weer een stuk moeilijker, omdat mijn kennis gewoon te beperkt is vrees ik. Dus met dat hele kleine beetje dat ik te melden heb hoop ik dat je iets kunt
Maar meneer Mero mag ook meedoen: graag zelfs, dan hou ik u ook goed in de gaten.

Mijn oma is ook helemaal weg van jazz, vroegr heeft ze zelf ook opgetreden als jazz-zangeres. Persoonlijk vind ik het niet zo'n geweldig genre.
Trouwens, valt Sade onder Rock of is het ook een beetje Jazz? (want die vind ik wel erg goed).

avatar van blabla
aERodynamIC schreef:

Verhaaltjes schrijven vind ik dan weer een stuk moeilijker, omdat mijn kennis gewoon te beperkt is vrees ik.

Mijn kennis van dit genre is groot genoeg, maar verhaaltje schrijven blijft moeilijk.

avatar van blabla
jassonn schreef:

Trouwens, valt Sade onder Rock of is het ook een beetje Jazz? (want die vind ik wel erg goed).

Niet echt, is gewoon popmuziek met een jazzy sfeertje, echter wel leuk als opstapje naar 'echte' jazz.

Ziet er eng uit die laatste 2 woorden, maar ik weet niet hoe ik het anders zo simpel kan omschrijven, het is in ieder geval niet elitair of denigrerend bedoeld.

avatar van blabla
aERodynamIC schreef:

Ja natuurlijk: zit nu helemaal in het oeuvre van Mingus

Volgende stap Eric Dolphy?

Heeft eind jaren 50 veel met Mingus samen gewerkt, hij is wel erg vrij in zijn eigen muziek maar de 'at the five spot' albums zijn denk ik behoorlijk toegangkelijk als je Mingus eenmaal gewend bent.

avatar van aERodynamIC
blabla schreef:

Volgende stap Eric Dolphy ?


Laat ik er maar eens naar gaan luisteren dan

ElMeroMero
aERodynamIC schreef:

Maar meneer Mero mag ook meedoen: graag zelfs, dan hou ik u ook goed in de gaten.


Deal !!

Ik ga meteen aan de slag !

avatar van lebowski
Hoe staat het met deze avonturen eigenlijk?

avatar van aERodynamIC
Prima hoor!

(Maar vooralsnog nuttig ik nieuwe dingen als een ontbijtje, aan het diner ben ik nog lang niet toe ).

avatar van Paalhaas
Hier even een lijstje van enkele van mijn favoriete jazz-platen voor jullie. Een boel zul je wellicht al gehoord hebben, maar daar ga ik geen rekening mee houden. Kijk gewoon wat je nog moet horen en doe er wat mee als je wilt.

John Coltrane - A love supreme, Giant steps, My favorite things
Miles Davis - A kind of blue, Bitches brew
Charles Mingus - The black saint and the sinner lady, Pithecanthropus erectus, Mingus presents Mingus, Oh yeah, Live at Antibes
Eric Dolphy - Out to lunch!
Pharoah Sanders - Karma
Modern jazz quartet - Fontessa
Charles Earland - Black talk!
Ornette Coleman - Shape of jazz to come
Cecil Taylor - Unit structures
Art ensemble of Chicago - Les stances a Sophie
Goerge Russell - Ezz-thetics
David Holland - Conference of the birds
Charlie Haden - Liberation music orchestra
Gato Barbieri - Latin America
Carla Bley & Paul Haines - Escalator over the hill
Thelonious Monk - Brilliant corners
Andrew Hill - Point of departure
Marty Ehrlich - The traveller's tale
Bobby Previte - Bump the renaissance
Mahavishnu orchestra - The inner mounting flame
Sonny Rollins - Saxophone Colossus

Zo, daar moeten jullie wel even mee vooruit kunnen.

avatar van aERodynamIC
Een hoop (inderdaad) bekend spul, maar zeker ook dingen die meegenomen kunnen worden in de avonturen

Wat dachten jullie van Don Byron - Ivey-Divey (heb ik toegevoegd, Byron speelt trouwens klarinet)? Genomineerd voor de Klara muziekprijzen 2005, en volgens mij ook verdiend.

Beste jazzliefhebbers, aangezien het alweer bijna kerst is wordt het zo langzaam aan tijd om kerstcadeautjes in te gaan slaan. Bij deze wilde ik jullie graag om een gunst vragen. Ik wilde een vriend van me graag een paar mooie jazz albums cadeau doen. Helaas heb ik totaal geen verstand van Jazz. Kan iemand mij hierbij helpen? Ik zat te denken aan het album "kind of blue" en het album "Saxophone Colossus". Ik wil eigenlijk 2 verschillende stijlen jazz cadeau doen. 1 rustiger album en een vlotter album. Suggesties iemand?

avatar van T.O.
Charles Mingus - Mingus Ah Um
John Coltrane - A Love Supreme

Lijken mij allebei anders genoeg dan Kind of Blue, die je overigens zeker moet kopen.

avatar van Koekebakker
The Ballad of the Fallen van het Charlie Haden Liberation Music Orchestra lijkt me ook een aardige keus. Da's een avontuurlijke en toch ook toegankelijke en warme bigbandplaat.

En een favoriet van een van de naamgevers van dit topic

Gast
geplaatst: vandaag om 15:28 uur

geplaatst: vandaag om 15:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.