menu

Mijn Updates +
Genres / Jazz / De avonturen van aERodynamIC en Zachary Glass in jazzland

zoeken in:
Angeliquek schreef:
Beste jazzliefhebbers, aangezien het alweer bijna kerst is wordt het zo langzaam aan tijd om kerstcadeautjes in te gaan slaan. Bij deze wilde ik jullie graag om een gunst vragen. Ik wilde een vriend van me graag een paar mooie jazz albums cadeau doen. Helaas heb ik totaal geen verstand van Jazz. Kan iemand mij hierbij helpen? Ik zat te denken aan het album "kind of blue" en het album "Saxophone Colossus". Ik wil eigenlijk 2 verschillende stijlen jazz cadeau doen. 1 rustiger album en een vlotter album. Suggesties iemand?

Misschien wel een risico om dit soort albums cadeau te doen aan een liefhebber.
Wat dan ook leuk is om te geven is een van de Deelder-verzamelaars. Dat zijn trouwens lekkere swingende albums.
Deze cd's staan op de site.

Ook ik heb ervaren dat de jazz-wereld ontzettend groot is en daardoor bijna ondoordringbaar.

Ik ben begonnen met klassiekers zoals 'Kind of blue' van Miles Davis en dat beviel heel erg goed. Verder Chet Baker en meer van dergelijke overbekende artiesten.

Behulpzaam voor mij is de Rough Guide Jazz (jaja, dezelfde uitgever als de reisgidsen). Dat boek geeft een schat aan informatie en van de ene artiest (die je al kent) komt je vanzelf bij de andere (die nog onbekend is). Zo word ik steeds op nieuwe ideeën gebracht. Per artiest een verhaaltje en een opsomming van hun belangrijkste platen. In elk verhaaltje worden ook weer andere artiesten genoemd, zodat je dus van de ene tip in de andere belandt. Meer info hier.

Mijn absolute favoriet is de trompetist Kenny Wheeler. Deze Canadees maakt avant garde-jazz. En daarbij moet je niet denken aan freaky muziek met snelle en heftige solo's, maar juist aan sfeervolle, dromerige en melodieuze jazz. Het ligt wel in lijn met 'Kind of blue' maar is wat moderner. Mij ligt deze variant nogal omdat hij soms wat in de buurt komt van de dromerige muziek van bijvoorbeeld Sigur Rós.

Kenny Wheeler heeft veel platen gemaakt bij het label ECM dat hofleverancier is van deze jazz-stroming. ECM staat voor zeer hoge kwaliteit en brengt veel smaakvols uit (altijd te herkennen aan de prachtige albumcovers. Via ECM ben ik dan ook weer op andere artiesten gekomen, zoals John Taylor, Bill Frisell, Ralph Towner, Dave Holland, Lee Konitz, die stuk voor stuk allemaal wel eens met Wheeler hebben gespeeld.

Voorlopig is 'Angel song' mijn favoriete Wheeler-plaat. Overigens wel een van zijn meest fladderige cd's, in de zin dat de muziek allerlei kanten opgaat. Mensen die van vastigheid houden in muziek - duidelijke ritmes en coupletje-refreintje - zullen dit niks vinden. Wie wat meer het experiment aan wil en kan, moeten dit zeker luisteren.

In Nederland is trompettist Eric Vloeimans heel groot. Hij won allerlei prijzen, speelt veel in het buitenland en met buitenlanders en heeft een zeer experimentele stijl ontwikkeld. Vloeimans is overigens wat freakeriger dan Wheeler. Een keer bij een concert heb ik een hoop van dat gefreak meegemaakt, maar het was zeer aanstekelijk omdat met heel veel (zichtbaar) plezier muziek wordt gemaakt. Aanraders van Vloeimans zijn 'Umai' en 'Brutto gusto'.

Ik vergeet bijna Keith Jarrett, de pianist. Ook hij zweeft en droomt er wat op los, solo op zijn piano. Hij heeft twee beroemde live-cd's gemaakt die een perfecte introductie zijn voor zijn muziek: 'Köln concert' en 'Vienna concert'. (Let op het zachtje geneurie en ander achtergrondgeluid: Jarrett "zingt" in zijn opperste concentratie zachtjes mee met zijn pianomuziek.)

Martin Visser schreef:
Behulpzaam voor mij is de Rough Guide Jazz.

Voor mij ook ja, die hele serie vind ik een aanrader. Ik gebruik de rough guide to classical music vaak. Erg fijn als je een beetje overzicht zoekt in zo'n veelomvattend muziekgenre.

Aanraders van Vloeimans zijn 'Umai' en 'Brutto gusto'.

Vloeimans is erg gaaf inderdaad, vooral live. Brutto Gusto vind ik wel vrij ontoegankelijk, trouwens. Als iemand een beginnend jazzliefhebber is, zou ik gaan voor Hidden History, die ligt denk ik relatief gemakkelijk in het gehoor.

Jarrett lijkt mij ook goede tip inderdaad.

Koekebakker schreef:
Vloeimans is erg gaaf inderdaad, vooral live. Brutto Gusto vind ik wel vrij ontoegankelijk, trouwens. Als iemand een beginnend jazzliefhebber is, zou ik gaan voor Hidden History, die ligt denk ik relatief gemakkelijk in het gehoor.

Heel toegankelijk is het inderdaad niet. Klopt. 'Hidden history' ken ik dan weer niet. Moet ik maar eens gaan proberen.

Alles op het Challenge-label (en dus ook alles van Vloeimans) is trouwens gratis digitaal te leen via Digileen, de digitale (en legale) uitleenservice van de Centrale Discotheek Rotterdam. Je hoeft alleen maar hun speler te downloaden, je aan te melden en de liedjes binnen te halen.

Ook de complete backcatalogue van Naxos is op die manier te leen.

Zijn er nog nieuwe jazz-ervaringen te melden. Sommigen hier zijn bezig met een zoek- en speurtocht. Altijd benieuwd wat dat heeft opgeleverd....

Zo af en toe is er wel collectie-uitbreiding.
Wel op een iets lager pitje dan voorheen, maar zulke dingen gaan ingolfbewegingen he

Ik ken er niet veel van en heb nu een aantal nummers van een vriend gekregen. Maar echt geweldige jazz ontdekt: Fela kuti. Experimentele jazz met een enorme afrikaanse groove. Waardoor het door de jembee's net wat anders klinkt. En erg swingend ook. Top!

Een tweede afrikaanse jazz naam die ik doorkreeg is mulatu astatke. Maar nog niks van gehoord zelf!

Ik ga iig opzoek en zal mijn bevindingen later vermelden.

Woody schreef:
Ik ken er niet veel van en heb nu een aantal nummers van een vriend gekregen. Maar echt geweldige jazz ontdekt: Fela kuti. Experimentele jazz met een enorme afrikaanse groove. Waardoor het door de jembee's net wat anders klinkt. En erg swingend ook. Top!

Een tweede afrikaanse jazz naam die ik doorkreeg is mulatu astatke. Maar nog niks van gehoord zelf!

Ik ga iig opzoek en zal mijn bevindingen later vermelden.

dank voor de tips. ik ga eens op zoek. ik zag ondertussen al dat van die Mulatu Astatke een nummer in de film Broken Flowers zat.

Dat zit idd bij die film. Ik wist niet meer bij welke film dat was had alleen de naam opgeschreven van de band. Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

Woody schreef:

Een tweede afrikaanse jazz naam die ik doorkreeg is mulatu astatke. Maar nog niks van gehoord zelf!.

Wat ik zelf ook écht héél goed vind, binnen de Afrikaanse Jazz, is Abdullah Ibrahim - African Symphony

shappy1010
Waarom kom ik in al die verhalen hier en opsommingen van legendarische artiesten nergens Louis Amstrong tegen, die man is wat mij betreft de absolute koning van de Jazz!

Hij is meer van de vroege 'swing'-stijl, maar mag zeker niet ontbreken inderdaad.

En Sir Duke ook niet, hé.

shappy1010
Ik vind dat we in genres een apart Jazz topic verdienen op de forum.

Ik ben onlangs Oliver Nelson op het spoor gekomen. De CD's Blues and the Abstract Truth en Sound Pieces vind ik heel lekker. Ik ben echter zelf absoluut niet thuis in de jazzwereld, dus ik vroeg me af of hier mensen zijn die vergelijkbare artiesten/albums kennen of die weten onder welk subgenre de genoemde albums vallen?

Sonny Rollins, vooral zijn jaren 50 en 60 werk.

blabla schreef:

Jij moet je weer eens wat meer gaan bemoeien in topics als deze blaba: er is behoefte aan

een echte aanrader is de serie "The Rudy Van Gelder Edition"; allemaal Blue Note uit jaren 50 en 60 van grote namen als Horace Silver, Wayne Shorter, Art Blakey, Hank Mobley, Sonny Rollins, Lee Morgan, Jimmy Smith etc...geremaster in the Van Gelder Studio in New Yersey

waarschijnlijk op www.bluenote.com de hele serie

zojuist gekeken; het lijstje is nog indrukwekkender dan ik dacht

aERodynamIC schreef:

Jij moet je weer eens wat meer gaan bemoeien in topics als deze blaba: er is behoefte aan

Doe ik toch op mijn manier
Als er een vraag is en ik weet een antwoord plaats ik dat bijna altijd.

Wat echt een geweldige serie jazz cd`s is, is de serie "La tresors du jazz". Dit is een overzicht van de geschiedenis van de jazz beginend in 1898 en eindigend.............weet ik niet.
Op dit moment zijn er 5 delen uit.
Deel 3 is het interressantst. 1952. Een chronologische samenstelling van dat jaar op 5 cd`s met een overzicht van 2 cd`s van 1898 t/m 1951.
daarna zijn 1953 (10 cd`s) en 1954 (10 cd`s) uit
daarvoor al 2 boxjes van 1898 t/m 1951. Elk 10 cd`s.
De serie is nog in ontwikkeling. Echt geweldige mogelijkheid om je kennis van de jazz te vermeerderen.
en 1952 kost slechts 29.99 voor 7 cd`s.

http://www.amazon.fr/exec/o...

ettettummu schreef:
een echte aanrader is de serie "The Rudy Van Gelder Edition"

Prachtige serie!

blabla schreef:

dank voor de tip, k zal het eens opduikelen.

ik ben ook net binnengewandeld in de wonderenwereld die jazz heet. pat metheny, miles davis ed. ken ik al heel lang maar sinds kort doet de noorse jazz zowel bij mij als bij de rest van de wereld zijn opmars en daar zijn heel wat pareltjes te ontdekken zoals:

Supersilent - 6 maar ook hun laatste (7) is een waar meesterwerk. Wel behoorlijk freaky en avant-garde volgens mij.

Arve Henriksen trompetist van Supersilent, maar dan solo. Prachtig trompetspel met invloeden uit Japan.

Food Wederom met Arve Henriksen maar nu onder leiding van Iian Bellamy, Engelse saxofonist. Zeker het beluisteren waard.

en natuurlijk Jaga Jazzist, een stuk bekender dan de andere artiesten denk ik. Wat meer rock en drum and bass maar ook zeker wel jazz.

Hoe het Zach is vergaan weet ik niet, maar bij mij is het de laatste tijd een beetje stil komen te staan......

Ik wil daarom eens wat verder gaan kijken bij wat meer hedendaags werk: niet te moeilijk, goed te behappen en werk dat de sluimerstand een beetje doet opheffen

Wat me wel is opgevallen is het feit dat users met een redelijk overeenkomstige (pop/rock-) smaak inmiddels ook het jazz-avontuur zijn gaan opzoeken.

aERodynamIC schreef:

Wat me wel is opgevallen is het feit dat users met een redelijk overeenkomstige (pop/rock-) smaak inmiddels ook het jazz-avontuur zijn gaan opzoeken.

aERodynamIC schreef:
Hoe het Zach is vergaan weet ik niet, maar bij mij is het de laatste tijd een beetje stil komen te staan......

Voor wat betreft het eerste betreur ik nog steeds dat ik moet zeggen niet te weten hoe de avonturen van de starter van dit topic zijn verdergegaan.

Bij mij stond het even op een lager pitje in de tijd van deze quote. Inmiddels al weer wat jaartjes terug naar vinyl teruggegaan en dat heeft een ongelooflijke jazz-impuls gegeven die maar door blijft gaan.
Ik merk dat dit genre me momenteel de meeste voldoening geeft qua enthousiasme. Feit is dat ik me, ondanks een behoorlijke collectie en behoorlijk wat jaren interesse, nog steeds geen 'kenner' durf te noemen.

aERodynamIC schreef:
Feit is dat ik me, ondanks een behoorlijke collectie en behoorlijk wat jaren interesse, nog steeds geen 'kenner' durf te noemen.

Is denk ik voor veel mensen herkenbaar. Jazz heeft zo'n lange geschiedenis dat je niet snel het woord 'kenner' voor jezelf gebruikt. Ik prefereer daarom vaak het neutralere 'liefhebber', ook als het gaat om andere genres trouwens.

Je merkt bij jazz wel dat mensen, eerder dan bij andere genres wellicht, de neiging te hebben om elke uitspraak die ze doen in te leiden met woorden als: 'ik heb er nog niet veel verstand van, maar...' Als ik oude berichten van mezelf op MuMe lees, betrap ik mezelf daar ook op. Eigenlijk wel gek: over platen van André Hazes, jr. hoor je nooit iemand praten in de trant van: 'Ik heb me nog niet grondig verdiept in honderd jaar geschiedenis van het Nederlandstalige levenslied, maar...'

Een paar jaar geleden was ik aan het lezen in de laatste editie van The Penguin Guide To Jazz Recordings. Er stond een memoriam in van een van de co-auteurs, Richard Cook, die het jaar daarvoor was overleden. Daarin stond dat Cook, als iemand tegen hem zei dat ze jazz niet snapten, zei: 'Just listen.' Dat was wel een eye-opener voor mij. Als iemand als Cook, die schijnbaar zelfs op de wc nog naar jazzplaten luisterde, vond dat je gewoon kon luisteren en je eigen oordeel volgde, waarom zou ik me dan schamen om precies datzelfde te doen?

Om maar te zeggen: voel vooral geen koudwatervrees om nog wat meer te schrijven over je avonturen in jazzland, mocht je daar behoefte aan hebben. Als liefhebber van jazz, en je recensies, zal ik ze in ieder geval zeker met plezier lezen!

Sandokan-veld schreef:
Als liefhebber van jazz, en je recensies, zal ik ze in ieder geval zeker met plezier lezen!

Daar schuilt ook het probleem. Het lukt mij niet om, zoals bij andere albums, er iets interessants of enthousiasmerend over te schrijven. Ik zou niet weten hoe. Dat vind ik uiteraard best jammer, maar ik heb me daar al bij neergelegd

Ook dat is herkenbaar, althans dat had ik ook jarenlang wel bij jazz. Het lukt me de laatste tijd wel aardig, maar om een of andere reden blijft het wel makkelijker om woorden te vinden om pop of rock te omschrijven. Scheelt ook wel natuurlijk dat mijn recensies sowieso eigenlijk nooit ergens over gaan.

Maar goed, het moet natuurlijk vooral leuk blijven. Wie weet lukt het je in de toekomst beter.

In mijn vriendenkring komen ze ook niet verder dan Owner of a Lonely Heart als je over Jazz begint.

aERodynamIC schreef:

Voor wat betreft het eerste betreur ik nog steeds dat ik moet zeggen niet te weten hoe de avonturen van de starter van dit topic zijn verdergegaan.

Ik heb de afgelopen jaren hem nog wel eens gesproken. Ook nog een keer naar eens jazzconcert met hem geweest, dus ook zijn reis staat niet stil.

Verder heeft hij nog steeds over vrijwel elke culturele uiting een mening die hij slechts zelden in een paar oneliners weet te vangen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:36 uur

geplaatst: vandaag om 01:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.