menu

Mijn Updates +
Genres / Jazz / Recente Jazz-tips

zoeken in:
Zoals een aantal mensen zullen weten ben ik het laatste jaar een beetje in de jazz beland, na veel tips en luisteren ken ik een aantal platen.
Probleem dat ik een beetje heb is dat de meeste jazz-tips die ik hier zie/lees vaak over allemaal oude jazz-albums gaan, zitten een boel geweldige platen bij, en hierin in ben ik ook zeker geinteresseerd.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar wat er nou tegenwoordig allemaal voor mooie jazz-platen uitkomen. Nu houd ik zelf het ECM-label en het Rune Grammofon label vrij aardig bij, maar dat geeft ook maar een beperkt beeld natuurlijk. Is er iemand die me meer tips kan geven over sites waar ik (en anderen) verder kan zoeken, of gewoon losse albumtips kan geven?

Jazz is vaak wat lastiger te vinden op internet vind ik. Zeker als je een beetje de diepte in wilt mbt moderne jazz. Om te beginnen zou je eens kunnen rondbladeren op All About Jazz met als genre: Modern Jazz/Free Improvisation

Maar vaak ga je dan alsnog niet genoeg de diepte in om de echte parels te vinden. Neem nu een collectief als Northwoods Improvisers met Faruq Z. Bey, die zul je vrijwel nergens tegenkomen op internet (zie de crappy website ook maar eens), maar als je dan vervolgens hoort wat voor waanzinnig mooie muziek ze maken... Dit nummer bijvoorbeeld van hun laatste album op Qbico: Fragment van 'Oncala'. Super kleine oplage, enkel op vinyl, maar wel allemachtig mooi.

Zo gaat het vaak met moderne jazz, je moet verdomd goed zoeken. Het helpt dan wel om je aan bepaalde artiesten vast te houden en daarmee verder te zoeken. We zagen laatst The Box Music Project, geen idee wat gitarist Bjorkenheim nog meer doet naast Scorch Trio, maar daar zitten ongetwijfeld toffe dingen tussen. Zo zocht ik onlangs naar de muziek van de bassist van die avond, Trevor Dunn, en kwam toen zijn vrij geniale samenwerking met Marc Ribot tegen: Asmodeus - Book of Angels, Volume 7 op Tzadik. Als je op die manier via artiesten en labels gaat zoeken dan kom je ongetwijfeld toffe dingen tegen.

En natuulijk het programma van het Bimhuis in de gaten houden!

Kijk, dat is nog eens een interessant topic.

VInd het zelf ook moelijk om nieuwe tips op te doen. Ik vaar vooral op tips van een aantal bekenden, op een paar users op deze site en op de nieuwste aanwinsten van de CD-Uitleen in Enschede - Scientist ook wel bekend. Daar zit een inkoper met kennis van zaken en met smaak. De site geeft ook nog eens goede beschrijvingen. Nieuwste jazz-aanwinsten staan hier.

En een gouden tip blijft wat mij betreft digileen. Met erg veel platen van o.m. de jazz-labels ECM en Challenge, ook de nieuwe releases. Eenvoudig helemaal gratis en helemaal legaal te downloaden.

Dank bubba en Koekebakker, zal er zeker eens achteraan allemaal, ziet er interessant uit.

En niet eens genoemd, maar ik geloof dat je het al wel gezien had: de mooiste recente jazzplaat die ik de laatste tijd heb gehoord is One van Wolfert Brederode en Joost Lijbaart.

Te beluisteren bij zowel digileen als de CD-Uitleen.

En jij? Heb jij zelf nog tips?

Oh ja, moet ik ook zeker nog eens achteraan ja

Zelf niet heel veel tips qua werk dat niet van ECM of Rune Grammofon (zit momenteel in zware Supersilent-periode) komt. Wat dit jaar betreft is daar Arve Henriksen - Strjon een plaat die me erg ligt.

Verder doet Cuong Vu - It's Mostly Residual het al een tijd goed bij mij (met dank aan bubbachups.

Heb een beetje jazz-gebrek gehad sinds de harde schijf waar het grootste deel ervan opstaat even niet meer bruikbaar was, maar die is gemaakt, dus nu weer wat actiever op zoek en aan het luisteren. Zal vast zelf ook wel met nieuwe tips komen die ik dan wel mee zal delen

Heb zelf ook heel Rune en ECM-werk in de kast staan.

Luister ook eens naar "Held on the tips of fingers" van Polar Bear, en "Last Chance Disco" van Acoustic Ladyland.
Ook de andere platen van deze gasten zijn zeer de moeite waard.

Als je een beetje improv-bestand bent kun je je lol met spullen van de Thirsty Ear Blue Series. William Parker, Matthew Ship, Craig Taborn. Allemaal fraai.

Verder ben ik zelf erg fan van jazz-outfits die gerelateerd zijn aan postrockbandjes. Denk aan Isotope 217, HIM (nee niet die Finse metalmietjes!), Chicago Undergroud Duo (maar ook Trio, Quartet, Orchestra), Tied and Tickled Trio.

Ga hier maar eens in graven en je komt vanzelf wel wat van je goesting tegen!

Stefano Battaglia - Re: Pasolini.

Al is het ook zowat modern klassiek. Maar vooral bloedmooi.

Jammer dat dat digileen alleen voor PC/windows gebruikers is...

Hoe dan ook: jazztip: Enrico Pieranunzi! De laatste tijd luister ik naar weinig anders. Normaal luister ik vaak naar E.S.T. (Polar Bear, maar dan mét melodieen ), maar dit is vergelijkbaar met een Italiaanse sportauto op muziek gezet; stijlvol, subtiel en vooral veel melodie.

en emotie....

fredpit
en rammelende onderdelen....

raffael77
Yesterday's New Quintet - Yesterday's Universe (2007)

Luister hier maar eens naar.

Dit album, Jazz gemengd met electronica, ambient, electrische gitaar en progressieve hoogstandjes

The Scientist schreef:
(zit momenteel in zware Supersilent-periode) komt. Wat dit jaar betreft is daar Arve Henriksen - Strjon een plaat die me erg ligt.

het komende najaar gaat de Paradox (een jazzclub in Tilburg) extra aandacht besteden aan Scandinavische, maar vooral Noorse, jazz.
dat betekent een aantal interessante concerten zoals:

ma 17 september: Supersilent
wo 17 oktober: Scorch Trio

en dat voor maar acht euro...

.. die had ik allebei al in de planning ja , alleen Scorch Trio in Utrecht

uit dezelfde hoek trouwens ook erg lekker:
Humcrush - "Hornswoggle"

Het mag niet als album op deze website, omdat deze dame haar cd's niet via de winkel verkoopt, maar de nieuwe cd van het Maria Schneider Orchestra 'Sky Blue' is een meesterwerk!
Als je Vince Mendoza of Gil Evans weet te waarderen, dan is dit een tip!

Ook erg prettig: Enders Room

Koekebakker schreef:
En niet eens genoemd, maar ik geloof dat je het al wel gezien had: de mooiste recente jazzplaat die ik de laatste tijd heb gehoord is One van Wolfert Brederode en Joost Lijbaart.

Prachtig ja, niet meer uit mijn cd-speler te krijgen.

we tigers schreef:
uit dezelfde hoek trouwens ook erg lekker:
Humcrush - "Hornswoggle"

Heb ik binnen, moet ik nog wel luisteren, verwacht ik ook veel van. Veel andere tips hier inmiddels ook gedownload.

Re: Pasolini viel me licht tegen, maar nog geen slechte plaat. Binnenkort meer nieuws

fredpit
Fijn label met goede jazz, mooie overzichtelijke site, en fraai artwerk (het oog wil ook wat)

CAM Jazz

Probeer Fred Hersch ( Trio ) misschien eens uit... Ik heb de brave man vorig jaar nog solo aan het werk gezien in een klein zaaltje, en was me dat even genieten! Heerlijk...

Maarten||
The Cinematic Orchestra - Motion. Eentonig, maar zeer sterke achtergrondmuziek. Luisteren!

Social_Mask
Esbjörn Svensson Trio
Heerlijke muziek. 1 van de beste Jazz ervaringen van mij persoonlijk.

Social_Mask schreef:
Esbjörn Svensson Trio
Heerlijke muziek. 1 van de beste Jazz ervaringen van mij persoonlijk.

Leuke muziek! Er komt binnenkort een live-album (2cd) van ze uit van een recent concert in Hamburg!

Jeremie
Een cd uit 2004, dat ik iedereen die op zoek is naar een rustige jazzalbum, met veel ballades zonder melig te worden, kan aanraden is Enrico Rava- Easy Living.

Zeer goed en verassend debuut album van deze Britse jonge honden. Een album dat blijft boeien. Verassend mooie en goed uitgebalanceerde composities, spetterende solo's en uitstekend opgenomen. Wat een album, misschien wel een nieuwe klassieker. Voor mij de grote verassing van 2007 op het gebied van jazz. Van deze gasten gaan we in de toekomst nog héél véél horen, daar ben ik rotsvast van overtuigd!!!

fredpit
MdoubleU schreef:
Zeer goed en verassend debuut album van deze Britse jonge honden. Een album dat blijft boeien. Verassend mooie en goed uitgebalanceerde composities, spetterende solo's en uitstekend opgenomen. Wat een album, misschien wel een nieuwe klassieker. Voor mij de grote verassing van 2007 op het gebied van jazz. Van deze gasten gaan we in de toekomst nog héél véél horen, daar ben ik rotsvast van overtuigd!!!

klinkt goed, maar waar gaat het over?

Oeps, te snel geweest. Deze jonge honden luisteren naar de naam Empirical!

Nuspirit Helsinki - Nuspirit Helsinki (2002)

Gast
geplaatst: vandaag om 05:55 uur

geplaatst: vandaag om 05:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.