menu

Genres / Jazz / Recente Jazz-tips

zoeken in:
Kronos schreef:
(quote)

Het is echt een prachtboek, Soledad. Ik heb het momenteel in huis, exemplaar uitgeleend van de bibliotheek. Naast de rijk geïllustreerde geschiedenis van Blue Note staan er ook beschrijvingen van vele albums in, telkens met de mooie covers groot afgedrukt ernaast. Op de kwaliteit van het boek zelf valt ook niks aan te merken. Zeker een aanrader dus. Staat in hoofdletters op mijn verlanglijstje.

Ik heb em inmiddels aangeschaft. Prachtig boek inderdaad echt een aanrader. Hele mooie foto's van sessies, de geschiedenis van Blue Note, aparte stukken over albums en gewoon heel mooi uitgevoerd.

Veel lees- en kijkplezier!

Ziegler
Geen idee of het nu precies Jazz is, maar Testimoni van Martin Fondse is erg mooi.

Ziegler
shappy1010 schreef:
Heeft iemand wel eens naar Ketil Bjørnstad geluisterd? Ik heb deze man live gezien op North Sea Jazz en vond hem geweldig! Helaas zijn zijn albums slecht verkrijgbaar en zijn optredens nog zeldzamer.

Mooie muziek inderdaad. Niet om reclame te maken, maar online is zijn muziek wel beschikbaar. iTunes heeft hem sowieso, maar ik denk amazon e.d. ook wel.
Ik heb Remembrance. Luister ik graag naar.

Kronos schreef:
Veel lees- en kijkplezier!

Dankjewel. Zit inmiddels alweer op bladzijde honderd. En het boek was ook weer reden om allerlei Blue Note klassiekers af te stoffen en te draaien. En man: wat is er een hoop moois op uitgebracht zeg... Overigens heb ik alweer een nieuw boek om voor te sparen. Jazzlabel Verve heeft namelijk een soortgelijk boek uitgebracht!

Ik vind zelf Christian Mcbride met z'n band Inside Straight echt fantastisch. Het is allemaal vrij traditioneel qua bezetting, en opbouw invulling van de nummers, maar ontzettend sterk, lekker en energiek gespeeld, en ook absoluut heel eigen en herkenbaar. M'n favoriete album is op dit moment Kind of Brown (2009). Ook People Music uit 2013 vind ik superleuk. Beide staan op Spotify.

Het boek van Verve: The Sound of America inmiddels ook aangeschaft voor een kleine 40 euro. Ik laat weten hoe het boek is. Als het net zoiets is als die van Blue Note... ben ik een heel gelukkig mens!

FRIPI
Voor de fans van Jazz wil ik graag deze tip mee geven.

Kamasi Washington - The Epic.

Staat hier op mume maar ik gebruik DuckDuckGo als search engine en kan geen links delen.

Goed nieuws, van het boek Jazz Covers (Taschen) is nu ook een compactere en goedkopere uitgave verschenen. Mooi verzorgd, hardcover.

Ook voor Funk & Soul Covers, dat volgens mij al niet meer verkrijgbaar was, is dit het geval. Maar eens snel bestellen.

Wil jullie allemaal aanraden Zubatto Syndicate te proberen. Erg lekker, redelijk funky jazz. Hun eerste album vond ik zelfs zo goed dat ik het via bandcamp heb besteld, want hier in Nederland is het nergens te krijgen. En nu is deze maand hun tweede uit gekomen:

Zubatto Syndicate - music.zubattosyndicate.com

Mijn top 10 voor 2015:

* Chamber 4 - s/t [FMR]
* Shofar - Gold of Malkinia [Kilogram Records]
* Rodrigo Amado / Joe McPhee / Kent Kessler / Cris Corsano - This is Our Language [Not Two]
* Sant'Anna Arresi Quintet By Evan Parker - Filu 'E Ferru [Not On Label]
* Augusti Fernandez - River Tiger Fire [Fundacja Słuchaj!]
* Benjamin Duboc / Alexandra Grimal - Le Retour D'Ulysse (Promenade) [Improvising Beings]
* RED Trio - Live in Munich [Astral Spirits]
* Pedro Sousa / Johan Berthling / Gabriel Ferrandini ‎– Casa Futuro [Clean Feed]
* Léandre / Delbecq / Houle ‎– 14 Rue Paul Fort, Paris [Leo Records]
* Switchback ‎– s/t [Multikulti Project]

En mijn top 10 van albums die ik heb gekocht in 2015, maar iets ouder zijn:
* Daunik Lazro / Joëlle Léandre - Hasparren [NoBusiness Records]
* Joe McPhee / Michael Zerang - Creole Gardens (A New Orleans Suite) [NoBusiness Records]
* Other Dimensions In Music - Now! [AUM Fidelity]
* X Trio* - Live In Vilnius [NoBusiness Records]
* Eve Risser / Benjamin Duboc / Edward Perraud - En Corps [Dark Tree]
* Nuts (6) - Symphony For Old And New Dimensions [Ayler Records]
* Luis Vicente, Rodrigo Pinheiro, Hernani Faustino, Marco Franco - Clocks And Clouds [FMR]
* Lotte Anker / Craig Taborn / Gerald Cleaver - Floating Islands [ILK Music]
* RED Trio + Nate Wooley - Stem [Clean Feed]
* David S. Ware / Cooper-Moore / William Parker / Muhammad Ali - Planetary Unknown: Live at Jazzfestival Saalfelden 2011 [AUM Fidelity]

(afbeelding)

Tip van de week wat mij betreft.

ikhouvanmuziek schreef:
Zonet een nieuwe plaat gehoord op Sublime FM, die eind deze week gepresenteerd gaat worden. Artiest is pianist Frans Heemskerk. Een aantal ontzettend lekkere tracks om bij weg te dromen. Ik ben onder de indruk.

Link: Frans Heemskerk - PERSONA - Frans Heemskerk - fransheemskerk.nl
Deze heb ik deze week ontdekt en nu ook toegevoegd aan de site. Inmiddels is het geen recente tip meer maar dat wordt hopelijk door de vingers gezien. Want dit is een zeer fraaie en afwisselende plaat die aandacht verdient. Met een goede balans tussen catchy thema's en improvisaties.

(afbeelding)

Gast
geplaatst: vandaag om 08:23 uur

geplaatst: vandaag om 08:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.