Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
fredpit
geplaatst: 22 oktober 2007, 00:36 uur
Paalhaas schreef:
Even wat gedachten van mijn kant:
- Ik zou opteren voor een wat vrijblijvender systeem. Aanmelding per album lijkt me onnoddig, net als een minimum aantal luisteraars. We zullen er maar van uitgaan dat na de positieve reacties er gewoon genoeg animo is.
- De nieuwe 'opgave' wordt op zondag geplaatst door iemand die de afgelopen week heeft meegedaan. Ik denk dat we zelf wel redelijk kunnen zorgen dat er niet teveel door dezelfden tips worden geplaatst, al zal het er natuurlijk wel op neerkomen dat de niet-kenners niet zo heel veel tips hebben om mee te beginnen. Frequente stemmers die nog geen nieuwe tip hebben mogen plaatsen krijgen voorrang.
- Laten we een maximum van 20 stemmen nemen, dan blijft het ook leuk voor de kenners.
- Het is erg welkom om even een korte beschrijving van het album te geven waarin genre en zo duidelijk worden.
- Laten we geen al te moeilijke jazzalbums gaan plaatsen. Het is natuurlijk de bedoeling om zieltjes te winnen en dat gaat niet door ze direct in het diepe te gooien.
(quote)
Even wat gedachten van mijn kant:
- Ik zou opteren voor een wat vrijblijvender systeem. Aanmelding per album lijkt me onnoddig, net als een minimum aantal luisteraars. We zullen er maar van uitgaan dat na de positieve reacties er gewoon genoeg animo is.
- De nieuwe 'opgave' wordt op zondag geplaatst door iemand die de afgelopen week heeft meegedaan. Ik denk dat we zelf wel redelijk kunnen zorgen dat er niet teveel door dezelfden tips worden geplaatst, al zal het er natuurlijk wel op neerkomen dat de niet-kenners niet zo heel veel tips hebben om mee te beginnen. Frequente stemmers die nog geen nieuwe tip hebben mogen plaatsen krijgen voorrang.
- Laten we een maximum van 20 stemmen nemen, dan blijft het ook leuk voor de kenners.
- Het is erg welkom om even een korte beschrijving van het album te geven waarin genre en zo duidelijk worden.
- Laten we geen al te moeilijke jazzalbums gaan plaatsen. Het is natuurlijk de bedoeling om zieltjes te winnen en dat gaat niet door ze direct in het diepe te gooien.

eens
0
raffael77
geplaatst: 22 oktober 2007, 08:26 uur
Gil Scott-Heron - Pieces Of A Man raad ik wel aan.
Het is een mix van Jazz en soul
Het is een mix van Jazz en soul
0
geplaatst: 22 oktober 2007, 09:58 uur
John Handy van eazyfan is nu inderdaad aan de beurt voor een week. Verder ben ik het helemaal eens met het verhaal van Paalhaas.
0
geplaatst: 22 oktober 2007, 10:08 uur
grovonion en raffael77, dat is dus niet de bedoeling. We hebben al een opgave deze week. Lees anders eerst even de opzet van het topic door alvorens te posten.
0
fredpit
geplaatst: 22 oktober 2007, 10:25 uur
Dan maak ik het maar even officieel.
Album voor week 43, ingebracht door eazyfan

Artiest: John Handy
Titel: Live at the Montery Jazz Festival
Opname.: 1965
stijl: post-bop
opm.: Een ieder die Coltrane kan waarderen zal met dit album ook geen probleem hebben, voor overige info.. allmusic
Ken dit album, heb het een tijdje geleden in een platenzaak beluisterd. De vraagprijs (vinyl) vond ik te hoog. Zodoende niet gekocht en ook niet beoordeeld.
Maar, zou er denk ik wel 4,5* voor willen geven...
Album voor week 43, ingebracht door eazyfan

Artiest: John Handy
Titel: Live at the Montery Jazz Festival
Opname.: 1965
stijl: post-bop
opm.: Een ieder die Coltrane kan waarderen zal met dit album ook geen probleem hebben, voor overige info.. allmusic
Ken dit album, heb het een tijdje geleden in een platenzaak beluisterd. De vraagprijs (vinyl) vond ik te hoog. Zodoende niet gekocht en ook niet beoordeeld.
Maar, zou er denk ik wel 4,5* voor willen geven...
0
fredpit
geplaatst: 22 oktober 2007, 10:34 uur
Paap_Floyd schreef:
Ik doe ook mee
Ik doe ook mee

fijn paap...
Hierna graag enkel opmerkingen over dit geweldige album en/of nuttige bijdrages omtrent de opzet van het topic.

0
geplaatst: 22 oktober 2007, 10:36 uur
Ik ga ook proberen de tijd te vinden om mee te doen,
ben de laatste tijd wat meer bezig om de grote wijde jazzwereld te verkennen...
(Heb deze plaat tot nu toe alleen nog nergens gevonden om te pindakazen, iemand een pm met een tip?)
ben de laatste tijd wat meer bezig om de grote wijde jazzwereld te verkennen...
(Heb deze plaat tot nu toe alleen nog nergens gevonden om te pindakazen, iemand een pm met een tip?)
0
eazyfan
geplaatst: 22 oktober 2007, 12:38 uur
Jesse
Ongelooflijk bedankt voor je Pm 
Paalhaas, bedankt voor je methode, ik sluit me er bij aan.
Iedereen bedankt die deze ronde mee doet, wie is dat allemaal zo? En voor wie het album niet kan bemachtigen, tegen vanavond ga ik voor een link proberen te zorgen, dan Pm je mij voor het album.
Vriendelijke Groeten
Ongelooflijk bedankt voor je Pm 
Paalhaas, bedankt voor je methode, ik sluit me er bij aan.
Iedereen bedankt die deze ronde mee doet, wie is dat allemaal zo? En voor wie het album niet kan bemachtigen, tegen vanavond ga ik voor een link proberen te zorgen, dan Pm je mij voor het album.
Vriendelijke Groeten
0
geplaatst: 22 oktober 2007, 14:11 uur
Ik heb 'm in elk geval al gekaasd en ga 'm zo voor het eerst eens beluisteren, als Andrew Hill afgelopen is.
0
geplaatst: 22 oktober 2007, 14:32 uur
Ik doe wel mee. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken... 
Ik kijk vanavond wel even op Slsk of iemand 'm heeft.

Ik kijk vanavond wel even op Slsk of iemand 'm heeft.

0
geplaatst: 22 oktober 2007, 14:56 uur
Ik vraag me wel af of voor een genre als jazz een week niet te kort is.
0
geplaatst: 22 oktober 2007, 15:03 uur
Een week duurt lang hoor, soms wel zeven dagen.
En jazz lijkt me hier populair genoeg voor.
En jazz lijkt me hier populair genoeg voor.

0
fredpit
geplaatst: 22 oktober 2007, 15:12 uur
Reijersen schreef:
in de nieuwe opzet is er niemand verplicht binnen 7 dagen met een beoordeling (cijfertje) te komen. er wordt slechts een jazzalbum gepresenteerd en (eventueel) een mening gegeven..
Als je na een luisterbeurt al een cijfermatig oordeel denkt te kunnen geven moet je dat dus zeker doen,maar het is dus geen verplichting.
zie verder de opzet zoals geformuleerd door paalhaas.

0
eazyfan
geplaatst: 22 oktober 2007, 16:16 uur
Nouja als je besluit om mee te doen verwacht ik toch dat je al gestemt hebt om een volgende te mogen kiezen. Anders kan je zeggen, ja ik doe mee, luister je ooit es en plaats je de volgende.
0
fredpit
geplaatst: 22 oktober 2007, 16:28 uur
yasper schreef:
Ik wacht wel even tot vanavond dan
Is het niet een idee om na de "luisterweek" een soort van inventarisatie te maken om te kijken of de luisteraars het album wel of niet zouden tippen aan iemand anders? Met andere woorden, soort van tip/geen tip lijst maken; dan krijg je zonder een cijfer te hoeven geven wel een bepaalde indruk. Dit kan leuk zijn voor bijv. overige geinteresseerden die niet hebben deelgenomen.
Just a thought..
(quote)
Ik wacht wel even tot vanavond dan

Is het niet een idee om na de "luisterweek" een soort van inventarisatie te maken om te kijken of de luisteraars het album wel of niet zouden tippen aan iemand anders? Met andere woorden, soort van tip/geen tip lijst maken; dan krijg je zonder een cijfer te hoeven geven wel een bepaalde indruk. Dit kan leuk zijn voor bijv. overige geinteresseerden die niet hebben deelgenomen.
Just a thought..
waarom?
Het te plaatsen album moet randinfo bevatten voor een globaal beeld. Tijdens de luisterweek kun je in dit topic opmerkingen plaatsen omtrent het album, dat zal dus nog wat extra info opleveren. Uiteindelijk zal er ook een cijfer bij het album komen te staan...Indrukken genoeg lijkt me zo
Beste tip: gewoon lekker gaan luisteren, je eigen oordeel vormen, en als je daar behoefte toe voelt je mening of beoordeling geven
0
fredpit
geplaatst: 22 oktober 2007, 16:40 uur
eazyfan schreef:
Nouja als je besluit om mee te doen verwacht ik toch dat je al gestemt hebt om een volgende te mogen kiezen. Anders kan je zeggen, ja ik doe mee, luister je ooit es en plaats je de volgende.
Voor het kiezen van een nieuw album hoef je niet perse gestemd te hebben...participatie aan dit topic is voldoende.
Dat "kiezen van een nieuw weekalbum" gaat vanzelf lopen...zie verder de ideeen die paalhaas in zijn post heeft gezet.

0
fredpit
geplaatst: 22 oktober 2007, 16:52 uur
yasper schreef:
Om zo nog even een overzichtelijk totaalbeeld aan te bieden na de luisterweek (ook al is deze dan ietwat zwart-wit gesteld).
Nogmaals, het was gewoonweg een voorstel...
(quote)
Om zo nog even een overzichtelijk totaalbeeld aan te bieden na de luisterweek (ook al is deze dan ietwat zwart-wit gesteld).
Nogmaals, het was gewoonweg een voorstel...
Ik begrijp dat het een voorstel was
Het lijkt mij onnodig maar je zou idd met een soort van + of - systeem (op zaterdag?) de globale stemming kunnen peilen...
0
eazyfan
geplaatst: 22 oktober 2007, 17:08 uur
Ik heb het album nu ter beschikking gesteld. Iedereen die interesse heeft PM me.
yasper schreef:
Geen idee wat je nu precies bedoelt, maar ik heb het nergens over het kiezen van een volgend album.
Was reactie op Fredpit Geen idee wat je nu precies bedoelt, maar ik heb het nergens over het kiezen van een volgend album.

0
geplaatst: 22 oktober 2007, 18:04 uur
Ik doe ook mee. 
En dat je niet 'verplicht' wordt om een album te luisteren vind ik prettig. Omdat ik niet altijd zin heb om een jazz album te luisteren.
En het is een leuke manier om nieuwe jazz albums te ontdekken.
Momenteel zoek ik meestal op Rateyourmusic en op deze site naar jazz albums met hoge scores.

En dat je niet 'verplicht' wordt om een album te luisteren vind ik prettig. Omdat ik niet altijd zin heb om een jazz album te luisteren.
En het is een leuke manier om nieuwe jazz albums te ontdekken.
Momenteel zoek ik meestal op Rateyourmusic en op deze site naar jazz albums met hoge scores.
0
eazyfan
geplaatst: 22 oktober 2007, 18:51 uur
Je neemt gewoon het album als je wil
Je bent totaal niet verplicht het te luisteren, als het nieuwe album er aan is wil ik wel weten wie mijn album heeft geluistert en bestemt. Die personen krijgen dan de keuze voor het volgende album, lijkt me maar eerlijk aangezien zij de moeite deden om te luisteren en stemmen.
Je bent totaal niet verplicht het te luisteren, als het nieuwe album er aan is wil ik wel weten wie mijn album heeft geluistert en bestemt. Die personen krijgen dan de keuze voor het volgende album, lijkt me maar eerlijk aangezien zij de moeite deden om te luisteren en stemmen.
0
geplaatst: 22 oktober 2007, 19:23 uur
Ik zou best mee willen doen, alleen heb ik me niet zo ver in jazz verdiept om echt mee te kunnen doen, snappen jullie?
Maar jazz heeft wel mijn interesse

0
geplaatst: 22 oktober 2007, 19:27 uur
OldSkool schreef:
Ik zou best mee willen doen, alleen heb ik me niet zo ver in jazz verdiept om echt mee te kunnen doen, snappen jullie?

Dat hoeft toch niet? Je luistert en schrijft het gevoel op die de plaat bij je oproept. Het is net pop

0
geplaatst: 22 oktober 2007, 23:33 uur
fredpit schreef:
in de nieuwe opzet is er niemand verplicht binnen 7 dagen met een beoordeling (cijfertje) te komen. er wordt slechts een jazzalbum gepresenteerd en (eventueel) een mening gegeven..
Als je na een luisterbeurt al een cijfermatig oordeel denkt te kunnen geven moet je dat dus zeker doen,maar het is dus geen verplichting.
Vind ik ook, dit topic komt (denk ik) het best tot zijn recht als er albums onder de aandacht worden gebracht. Binnen een week kunnen er natuurlijk al "eerste reacties" volgen, terwijl de beoordelingen misschien pas na een maand binnen rollen.
0
geplaatst: 22 oktober 2007, 23:52 uur
Hoi, prima idee de jazz hier wat meer te laten leven. Ik zal dit topic wel blijven volgen en soms het album van de week ook 'ns beluisteren. Wat het systeem ook wezen moge.
0
geplaatst: 23 oktober 2007, 00:02 uur
Inmiddels 1 keer beluisterd en al behoorlijk onder de indruk. Goede keus eazyfan.
0
geplaatst: 23 oktober 2007, 00:09 uur
Ach, ik kom hier ook in voor dus mag ik graag Chick Corea's Now He Sings, Now He Sobs nog eens extra onder de aandacht brengen.
Heerlijke onconventionele jazz-muziek, al ben ik nog redelijk een jazz-'noob', om het maar zo te zeggen. Later zou zijn stijl iets verfijnder worden, maar van free jazz houdt moet hier zeker naar luisteren. Het heeft een intieme sfeer en zeker ook een randje voor de avontuurlijke luisteraar (welke jazz-fan is dat niet?).
Maar de reacties op het album van de week staan me dermate aan! Het is nogal duur op cd, maar hou het wel in m'n heufd!
Heerlijke onconventionele jazz-muziek, al ben ik nog redelijk een jazz-'noob', om het maar zo te zeggen. Later zou zijn stijl iets verfijnder worden, maar van free jazz houdt moet hier zeker naar luisteren. Het heeft een intieme sfeer en zeker ook een randje voor de avontuurlijke luisteraar (welke jazz-fan is dat niet?).
Maar de reacties op het album van de week staan me dermate aan! Het is nogal duur op cd, maar hou het wel in m'n heufd!

0
geplaatst: 23 oktober 2007, 03:41 uur
Inderdaad een mooie plaat, kaztor (al heb ik geen idee wat het met free jazz of dissonantie te maken heeft, dit is juist bijzonder oorvriendelijk), maar misschien moet je even wat meer doorlezen hier alvorens je (voor de tweede keer) in het wilde weg albums gaat noemen. Dat is niet de bedoeling van dit topic.
* denotes required fields.