MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
[respectloos mode] Dodelijk saai, veredelde lift-muzak, het kabbelt maar en wriemelt maar en wordt nergens ook maar enigszins interessant. [/respectloos mode]
3 tracks helemaal geluisterd en de rest door gezapt.

Voor de liefhebbers van het '4 Corners'-album van Vandermark/Lane/Broo/Nilssen-Love dat hier al de revue passeerde, kunnen het hier nog eens beleven; (DVD valt trouwens ook te bestellen bij het label)

Wie zich tegoed wil doen aan nog zo'n muzikaal avontuur (zij het met Mingusiaanse proporties) moet zich hier eens aan wagen:

Adam Lane's Full Throttle Orchestra - Ashcan Rantings (2010)
Geweldige composities, uitstekende muzikanten (Nate Wooley!) en uiteraard de geweldige op CleanFeed opname kwaliteit. Zware aanrader!

Leuk topic dit. leeft het nog een beetje?

Als je er een vaste gewoonte van maakt om iedere dag een item te schrijven lukt dat zeker

Soledad
Jazz... soms voel ik me een roepende in de woestijn. Het lijkt behoorlijk doodgeslagen hier op mume. Jammer

Afijn, ik wil toch gewoon weer eens een poging gaan wagen. Wees alsjeblieft eerlijk als het je niet gaat lukken, het topic is namelijk al zo vaak doodgeslagen.

Het lijkt mij leuk om het topic weer eens nieuw leven in te blazen. Nou heb ik zelf een idee van een aantal users die wellicht geïnteresseerd zijn, maar schroom niet jezelf aan te melden of andere potentiële kandidaten te vragen.

Beste:
Supernormal
Misterfool
Ataloona
Stijn_Slayer
Tony
heartofsoul
Toon1
spoon
blabla
Sandokan-veld
The Scientist
Supersid
josbosvos
Niels van Mil
MdoubleU

Bij deze nodig u allen uit het topic weer op te starten.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit zien zitten. En hoe meer zielen, hoe meer vreugd, dus weet je nog anderen die dit leuk vinden, laat het ze weten.

Misterfool
Het gaat wellicht lastig worden om dit topic wekelijks bij te houden, maar het idee spreekt me wel aan.

In het verleden pakte ik dit altijd verkeerd aan door mijzelf te verplichten uitgebreide berichtjes te typen bij de albums, waardoor ik naar verloop van tijd geen zin meer had. Ik doe dus liever op vrijblijvende basis mee (ook vanwege drukte bij de studie); deelnemen aan discussies en wanneer ik mij verleid zie te reageren op een album dan doe ik dat natuurlijk ook graag. Lijkt mij leuk om vooral hier een kleine community te hebben. Pessimist in mij zegt dat dit na een paar maanden weer doodbloed, maar who cares!

Daarnaast heb ik natuurlijk genoeg te tippen
(en nog genoeg klaarstaan dat ik weldra zal moeten beluisteren)

Ik sluit me heel erg bij het verhaal van Ataloona aan. Het is altijd lastig om voldoende tijd te vinden om de keuzes van anderen de aandacht te geven die ze verdienen, en binnen een week tot een gefundeerd oordeel te komen. Ik moet bekennen dat ik ook één van die mensen ben die in het verleden 'afhaakte', gewoon uit tijdgebrek of omdat mijn aandacht even naar andere zaken afdwaalde.

Desondanks steun ik elk initiatief om dit weer tot leven te brengen, de tijden dat de community leefde heb ik erg toffe ontdekkingen gedaan en genoten van de interactie met andere jazz-fans.

Een alternatief zou misschien een vorm zijn die meer lijkt op wat ze hebben gedaan in topics als 'de top 100 van...' e.d. waarin users die op dat moment tijd en interesse hebben kunnen schrijven over opnames die zij interessant vinden (dat kan dan bijvoorbeeld ook een playlist zijn of een live-opname op Youtube), zodat je meer een wisselblog krijgt en niet de 'verplichting' creëert dat alle deelnemers wekelijks een recensie schrijven?

Ook dat is maar een ideetje, als er genoeg gegadigden zijn voor een 'album van de week'-format dan ben ik ook zeker in voor een nieuwe poging dat te laten herleven.

Soledad
Ik denk dat onderstaande reacties eigenlijk de toekomst al een beetje voorspellen: het gaat hem niet worden. Sandokan's voorstel is misschien een betere optie. We hebben al:

Maak kennis met Jazz en beoordeel - MusicMeter.nl

Is dat wellicht een beter idee?

Misterfool
Dat lijkt me inderdaad een beter idee.

Ik wil wel weer meedoen maar ben niet zo actief meer op MusicMeter.

Soledad
We zijn hier begonnen Ruud:

Maak kennis met Jazz en beoordeel - MusicMeter.nl

Misschien kun je daar af en toe je ongezouten mening uiten

Soledad, ik doe graag mee! Was een zeer leuk initiatief destijds en heb er veel mee ontdekt, dus graag opnieuw. Maar ik ben meer voorstander van het luisteren van volledige albums. Dat geeft je een beter beeld van de artiest en het gezelschap, stijl etc.

Eén per week lijkt me inderdaad wat optimistisch, maar om de twee weken is misschien wel doenbaar?

Nog gebruikers die misschien geïnteresseerd zijn:

Ik Doe Moeilijk
Jesse
korenbloem
Yann
sq
Nakur
Paap_Floyd
jeroenf

Soledad
Ik waardeer je enthousiasme Supernormal maar ik vrees het ergste. Lees (vooral het gebrek aan) onderstaande reacties. Het andere topic met één nummer te beoordelen komt zelfs nauwelijks van de grond. Daar doen nu welgeteld 4 mensen aan mee...

Ik wil ook wel meedoen

Soledad schreef:
Misschien kun je daar af en toe je ongezouten mening uiten

Eerst hier maar even....
Ik ga en wil geen artiesten, tracks of albums beoordelen die op YouTube (of andere video sites) staan, de compressie, en dus de geluid kwaliteit is meestal prut daar. Ik stel hogere eisen aan mijn muziek beleving.

Ik wil wel een album presenteren/ selecteren, tenminste als er volk zin heeft om het te beluisteren! Iemand anders mag ook hoor.

Die paar jazz albums die ik ken zijn bij de meeste kenners allang gesneden koek vrees ik. Heb hier als tipgever niets te zoeken dus, wil ik maar zeggen, maar ik zou het heel leuk vinden als de kenners hier weer wat leven in de brouwerij zouden brengen.

Het is jammer dat de mooie hoezen niet afgedrukt zijn maar gelukkig zijn die op internet te vinden.

Twee leuke en goedkope boxen waarmee je samengeteld 38 Blue Note albums hebt. I love it.

https://www.propermusic.com/cache/images/3/b/5/3b537f3f70096d53afb3b835a3d2d005.jpg

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51QW6nsuFKL._SY355_.jpg

Grappig, ik zat net te lezen hoe Andrew Hill eind jaren '60 door Blue Note nogal genegeerd werd, omdat het label toen vol op de soul jazz inzette en niet op de "moeilijke" hardbop met modal elementen van Hill. Hierdoor zijn ware parels als Hill's Dance with Death (1968) en Passing Ships (1969) op de plank blijven liggen en pas in resp. 1980 en 2003 gereleased door Blue Note in de connaisseurs serie. En dus nauwelijks opgepikt. Ik ben in de gelukkige omstandigheid beide albums sinds kort fysiek in bezit te hebben en man, ik kan ze iedere jazz liefhebber meer dan aanraden.

Waarmee het aantal jazz albums voor deze week op 40 komt...

Kronos schreef:
Het is jammer dat de mooie hoezen niet afgedrukt zijn maar gelukkig zijn die op internet te vinden.

Twee leuke en goedkope boxen waarmee je samengeteld 38 Blue Note albums hebt. I love it.

(afbeelding)

(afbeelding)

Hoe is de geluidskwaliteit van deze opnames? Ik neem dat ze niet de beschikking hebben over de originele mastertapes voor deze release.

soundtrip schreef:
Hoe is de geluidskwaliteit van deze opnames? Ik neem dat ze niet de beschikking hebben over de originele mastertapes voor deze release.

Ik vind de geluidskwaliteit gewoon goed maar ben geen audiofiel. Het album Davis Cup van Walter Davis, Jr. heb ik ook als cd van Blue Note. Zonet eens enkele keren na elkaar met de koptelefoon het begin beluisterd. De cd van de box klinkt iets luider en mogelijk wat scheller. Of misschien is dat maar een gedacht. Ik hoor in ieder geval niet zo'n verschil dat ik de box daarvoor zou laten liggen. Maar als je echt absoluut zekerheid wil hebben over de best mogelijke geluidskwaliteit kan je wellicht beter op zoek naar de originele uitgaven van Blue Note zelf. Dan het je ook het mooie artwork erbij en dat is ook wat waard.

Kronos schreef:
(quote)

Ik vind de geluidskwaliteit gewoon goed maar ben geen audiofiel. Het album Davis Cup van Walter Davis, Jr. heb ik ook als cd van Blue Note. Zonet eens enkele keren na elkaar met de koptelefoon het begin beluisterd. De cd van de box klinkt iets luider en mogelijk wat scheller. Of misschien is dat maar een gedacht. Ik hoor in ieder geval niet zo'n verschil dat ik de box daarvoor zou laten liggen. Maar als je echt absoluut zekerheid wil hebben over de best mogelijke geluidskwaliteit kan je wellicht beter op zoek naar de originele uitgaven van Blue Note zelf. Dan het je ook het mooie artwork erbij en dat is ook wat waard.

Bedankt voor het testen. Ik zie dat box 1 met 21 albums bij Bol 18 euro kost, die gok wil ik wel nemen.
Als het bevalt kan ik vervolgens box 2 voor 22 euro kopen.

Mssr Renard
https://www.musicmeter.nl/images/cover/53000/53225.jpg

Van de week deze plaat ontdekt. Nu ben ik niet zo goed in goede reviews tikken omdat ik muziek vaak meer ervaar en het goed vind, zonder dat ik weet waarom. Vaak probeer ik dat wel uit te leggen, maar verzand ik meer in een soort tekst vol superlatieven en ongebreideld enthousiasme in plaats van dat ik keurig kan ontleden wat er nou precies op een plaat gebeurt.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze plaat vinden.

Soledad
The Awakening is een bijzonder fijn en luchtig plaatje. Niets wereldschokkends maar uitstekend spel van alledrie de heren. Vooral de uitvoering ban de Wave vind ik erg goed.

Leuk trouwens dat je de jazz induikt! Het is al heel lang erg stil hier en dat is echt weleens anders geweest.

Mssr Renard
Soledad schreef:
The Awakening is een bijzonder fijn en luchtig plaatje. Niets wereldschokkends maar uitstekend spel van alledrie de heren. Vooral de uitvoering ban de Wave vind ik erg goed.

Leuk trouwens dat je de jazz induikt! Het is al heel lang erg stil hier en dat is echt weleens anders geweest.

Mijn volgorde is wat vreemd progrock > hardrock/metal > fusion > bluesrock > blues > jazz

Maar nu ik bij de jazz ben aanbeland voelt het wel als thuiskomen. Alsof er altijd al een jazzcat in mij schuilde.

The Awakening is lange tijd het enige album geweest dat ik van Ahmad Jamal kende. Het is denk ik zijn meest bekende plaat, samen met At the Pershing, en uitgebracht door Impulse! Als ik me goed herinner heb ik deze blind aangeschaft op de beurs in Utrecht voor €4,00, omdat ik de hoes herkende uit de vele jazz toplijsten die online circuleren. Ik heb 'm niet vaak, maar toch een aantal keren beluisterd. Heel fijne piano jazz plaat. Ik vind het alleen jammer dat Stolen Moments erop staat. Dat nummer is door Oliver Nelson zelf in de ultieme en definitieve versie al op de plaat gezet, dus iedere poging het te coveren en beter te doen, als dat al het streven is, is wat mij betreft per definitie mislukt. Maar verder een prima album.

Pas sinds enkele weken opeens ook ander werk van hem aan het beluisteren, te beginnen met At the Pershing, en dat beviel zo goed dat ik inmiddels zo'n 13 albums van hem heb beluisterd en er een aantal in bestelling staan: Ahmad's Blues en The Essence deel 1 en 2 o.a. Heel fijne, herkenbare techniek, die mij erg aanspreekt. Fijne keuze dus, Mssr Renard.

Mssr Renard
Tony schreef:
Ahmad's Blues en The Essence deel 1 en 2 o.a. Heel fijne, herkenbare techniek, die mij erg aanspreekt. Fijne keuze dus.

Deze gaan bij ook op de luisterlijst dan. At the Pershing van de week ook tot mij genomen. Fijne plaat ook.

Mssr Renard
Ik heb (denk ik) wel een nieuwe plaat van de week. Een plaat die ik pas heb ontdekt maar goed grijs draai.

Mssr Renard
https://pisces.bbystatic.com/image2/BestBuy_US/images/products/2592/25929451_sa.jpg;maxHeight=640;maxWidth=550

Mag ik deze fantastische mide-seventies Hard/Post Bop plaat onder de aandacht brengen.
Er is ook een geweldige video op youtube, die dit kwartet laat zien. Vier mid-seventies jazz-filosofen met wat mooie interviews erbij. En kijk die Billy Higgins zweten in zijn coltrui. Hoe hot wil je je jazz hebben?

Gast
geplaatst: vandaag om 09:15 uur

geplaatst: vandaag om 09:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.