MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / DJ Premier-KO

zoeken in:
Halve finales!

1. Gang Starr (ft. Inspectah Deck) - Above the Clouds vs. Nas - Memory Lane (Sittin' in Da Park)
2. Gang Starr (ft. Big Shug & Freddie Foxx) - The Militia vs. Nas - Represent

Tot de 5, 2 verschil

Heel toevallig heeft Random.org de vier nummers in precies dezelfde volgorde gehouden.

1. Gang Starr (ft. Inspectah Deck) - Above the Clouds vs. Nas - Memory Lane (Sittin' in Da Park)

1-0

Dit doet me een beetje denken aan de Champions League. En Nas is een spaanse club. Ik heb helemaals niks met Spaans voetbal, maar ik ga toch voor Nas.

2-1

3-1

5-1

2. Gang Starr (ft. Big Shug & Freddie Foxx) - The Militia vs. Nas - Represent

0-1

0-2

0-3

1-4

1-5

FINALE!

Gang Starr (ft. Inspectah Deck) - Above the Clouds

DJ Premier heeft de meeste muziek gemaakt samen met wijlen Guru als het duo Gang Starr. Al in '89 brachten ze hun eerste album uit, en in '91 scoorden ze zowaar een hitje in de Nederlandse Top 40. Above the Clouds staat op Moment of Truth uit 1998, hun vijfde album, en misschien wel het album met de grootste status. Het staat vol met klassiekers, waaronder het titelnummer, You Know My Steez, Work, The Militia. Uiteindelijk is het echter Above the Clouds geworden dat de grote finale heeft weten te halen. Dit nummer leunt op een sampletje uit de intro van Two Piece Flower, een stukje jazz van ene John Dankworth dat DJ Premier heel inventief tot een fantastische beat heeft omgezet. Premier heeft het nummer nog wat opgeleukt met samples uit een speech van John F. Kennedy en uit een gesproken versie van een Superman-strip. Bovendien komt Inspectah Deck van de Wu-Tang Clan nog even langs om Guru fantastisch bij te staan. Al deze ingrediënten vormen samen een ware klassieker.

vs.

Nas - Represent

Begin jaren '90 had het men het ineens over een ontzettend jonge en zeer talentvolle rapper uit Queensbridge, die op een paar gastoptredens op waanzinnige wijze de show stal. Was die jongen echt nog maar 18/19 jaar oud?! Al snel kwam de eerste single uit, Halftime, een paar jaar later dan eindelijk gevolgd door zijn debuutalbum Illmatic, dat nog steeds door velen wordt gezien als het beste hiphopalbum aller tijden. Nas zelf is echt in absolute topvorm, iets dat hij zelf ook nooit meer heeft weten te evenaren, maar bovendien had hij een groepje ijzersterke producers om zich heen verzameld, waaronder DJ Premier. Die leverde de beats voor N.Y. State of Mind, Memory Lane en Represent. Voor Represent gebruikte hij een sample uit de soundtrack van Thief of Bagdad, een film uit 1924! Wacht, hadden films toen al geluid? Nee, maar in bioscopen speelden toen wel een orkest om de film te begeleiden, met speciaal voor de film gecomponeerde stukken. In de jaren '70 heeft ene Lee Erwin de muziek van Thief of Bagdad opnieuw gespeeld, opgenomen en uitgebracht, en de plaat, met daarop dit stuk (luister naar 0:54). De plaat kwam in handen van ene Christopher Martin en de rest is geschiedenis!

Tot de 7, 2 verschil (het is immers wel de finale!)

1-0

2-0

Sterke finale, maar had hier toch liever N.Y. State of Mind of Memory Lane (Sittin' in da Park) gezien.

3-0

Het was wikken en wegen. Represent was altijd een groot favoriet van me, maar ik merk dat ik in de loop der tijd toch meer met N.Y. State of Mind ben gaan hebben. En in deze battle merk ik toch dat ik Above the Clouds met nog net wat meer plezier draai. Maar natuurlijk zijn ze allebei fenomenaal.

panjoe (moderator)
3-1

Droomfinale.

3-3

4-3

Maar prachtige finale sowieso

4-5

5-5

Misschien wil ArthurDZ of waxs nog even de genadeslag uitdelen?

Of thgryda of nedbed bijvoorbeeld.

nedbed
6-5

6-6 nipt hoor! Vind de beat van Represent nog net iets mooier, en daar gaat het hier ook een klein beetje over, dus...

ArthurDZ schreef:
6-6 nipt hoor! Vind de beat van Represent nog net iets mooier, en daar gaat het hier ook een klein beetje over, dus...

Arthur zorgt voor een onverwachte plot twist. Zou gezworen hebben dat je voor Above the Clouds ging gaan Maar Represent mag het ook worden van mij hoor.

7-6

Gast
geplaatst: vandaag om 06:33 uur

geplaatst: vandaag om 06:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.