MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Top 40 1993 ladder

zoeken in:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/57/Pearl_Jam_-_Go_single_cover.jpg

11. Pearl Jam - Go (133 punten)
de nummer 1 van nelis

Vanaf nu zitten de nummers erg dicht bij elkaar in punten. Ik ontdekte Pearl Jam net iets na de big bang in 1991. Alive heb ik nooit wat aan gevonden, maar de singles van VS. des te meer. Heerlijk dynamisch dit, wat meer alternatieve 90's rock en wat verder weg van de hardrock van Ten. Een hele fijne debuutsingle van het tweede album.

https://images.eil.com/large_image/NIRVANA_%28US%29_HEART%2BSHAPED%2BBOX%2B-%2BRED%2BVINYL-361071.jpg
10. Nirvana - Heart shaped box (134 punten)

Nog zo'n mega-grunge-band die inmiddels na het album na het doorbraakalbum toewas. En ook hier de eerste single van dat album. Grappig dat ze hier zij aan zij staan. Weergaloos mooi nummer, alleen die zin "I wish I could eat your cancer, when you turn black" getuigt al van zoveel liefde. Jammer dat Kurt Cobain toen dit nummer een hitje was, al aan zijn laatste maanden toe was... hij had nog zoveel moois kunnen schrijven. Ook hier vind ik de singles wel beter dan die van het doorbraakalbum, maar ik ben dan ook een late instromer wat grunge betreft.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/03/No_Rain_by_Blind_Melon.jpg

9. Blind Melon - No Rain (135 punten)

Nog een beroemde video, met het intro met het bijenmeisje. Verder een heel lief liedje van een groep die verder geen beroemde nummers heeft en door de vroege dood van zanger Shannon Hoon sowieso al snel ophield te bestaan. Een aantal jaar terug is er wel een album opgenomen met een nieuwe zanger, maar dat is nooit echt een succes geworden volgens mij.

https://images.eil.com/large_image/DEACON_BLUE_YOUR%2BTOWN-311406.jpg

8. Deacon Blue - Your town (136 punten)
de nummer 1 van Poek

Meeslepende one-hit-wonder van deze Schotse groep. Ik weet niet of het in de Top 2000 staat, maar daar vind ik dit nou typisch een nummer voor. Mooi lang mysterieus intro en gewoon prachtig gezongen. Deze stond lange tijd op een podiumplaats, maar de laatste stemmers hadden er minder punten voor over dus het is bij deze achtste plaats gebleven.

http://theinspirationroom.com/daily/musicvideos/2006/5/everybody-hurts-michael-stipe.jpg

7. R.E.M. - Everybody hurts (136 punten)
de nummer 1 van Bucquoy en luigifort

Het valt me op dat ik bijna alle bijbehorende videoclips hier kan dromen. Als R.E.M.-fan vind ik het erg te betreuren dat uitgerekend dit nummer een van hun grootste hits werd (het is oprecht mijn minst favoriete nummer van Automatic for the People, laat staan binnen hun hele geweldige oeuvre), maar de video is prachtig en hartverwarmend en zorgt altijd voor een mooi hart-onder-de-riem. No, no, no, you're not alone.

Overigens gelijk in punten met nummer 8, maar met 1 eerste plek meer alsnog op plek 7 geëindigd.

Schandalig lage plek (ondanks 3 nummer 1s) voor The Beloved.

Everybody H idd het slechtste nummer van Automatic

https://images.genius.com/b431ef049b07d6dc9e94c4ec90197d1b.400x400x1.jpg

6. Rage Against the Machine - Killing in the name of (139 punten)
de nummer 1 van El Ninjo en sheep67

Zonder twijfel het nummer uit de finale dat ik het meeste gehoord heb. Er gaat eigenlijk geen feestje voorbij met generatiegenoten waar dit nummer niet gedraaid wordt. Ik kan me ook nog wel een after party op Pinkpop herinneren waar dit nummer ongeveer elk uur gedraaid werd en de hele tent weer compleet plat ging. En nog steeds vind ik het wel gaaf om te horen, al maakt het niet meer zo'n indruk als in 1993, toen RATM na Metallica de tweede gitaarband was die ik beter leerde kennen.

vigil schreef:
Schandalig lage plek (ondanks 3 nummer 1s) voor The Beloved.

Ik had hem nog op 3, maar verder had niemand hem in zijn top 5... helaas. Er is geen enkel nummer dat meer eerste plaatsen heeft gescoord, dus zeer opvallend.

herman schreef:
(quote)

Ik had hem nog op 3, maar verder had niemand hem in zijn top 5...

Dat zeg Ik, schandalig. Als het ook maar iets naar moderne ritmes klinkt is het hier kansloos.

https://68.media.tumblr.com/cd34b4ebc0d96279d4c25405dcc666da/tumblr_nqkk318bEH1smsmqro1_500.gif

5. Björk - Human behaviour (143 punten)
de nummer 1 van andré en mijzelf.

Een nummer dat al stamt uit de jaren '80, maar pas door mevrouw Gudmondsdottir op plaat werd gezet in 1993, toen haar soort van debuutalbum Debut uitkwam. Mooi sprookjesachtig nummer, dito tekst en ook weer een opmerkelijke video. Ik kon er destijds niet meteen wat mee, maar gaandeweg de jaren is zeker de 90's Björk wel uitgegroeid tot één van mijn favoriete artiesten.

https://img.discogs.com/cHjYc2Pjv7ZrdffEbxM8dnavJHc=/fit-in/321x285/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-920671-1173016817.jpeg.jpg

4. Tom Petty & the Heartbreakers - Mary Jane's last dance (145 punten)
de nummer 1 van laxus11

Deze had ik op voorhand wel als winnaar verwacht, mede door een eventuele dodemansbonus. Zover kwam het dus niet, al ging het erg goed in de eerste ladders. Los van het overlijden van Petty is het ook gewoon een schitterend nummer wat mij betreft. Destijds viel het niet eens zo op, maar gaandeweg de (MTV-)jaren bleven juist dit soort liedjes hangen en nu vind ik ze beter dan het gros van de hits die ik toen geweldig vond. Fraai nummer en een mooie stem.

https://vignette.wikia.nocookie.net/duranduran/images/b/b4/160_ORDINARY_WORLD_SINGLE_SONG_FRANCE_8802177_PM_102_the_most_complete_duran_duran_vinyl_discography_available_discogs_wiki.jpeg/revision/latest?cb=20111019185815

3. Duran Duran - Ordinary world (147 punten)
de nummer 1 van @cosmic kid

Eén van mijn eerste muzikale herinneringen is een uitvoering van The Reflex van Duran Duran op de playbackshow van onze school destijds. Ik was zelf nog een kleuter en zou pas in 1993 een tweede nummer van Duran Duran leren kennen: deze Ordinary World. Dit zou jarenlang (in ieder geval tot het downloadtijdperk) een van mijn favoriete nummers aller tijden blijven door de fraaie melodie, maar dat is het nu allang niet meer (al vind ik het nog steeds mooi en reken ik Duran Duran tot de beste popgroepen ooit). In Nederland werd deze comebacksingle een top 20 hit, hun eerste in jaren nadat ze in de jaren '80 gaandeweg minder populair werden. En terecht, want het is een fraaie return to form.

Hier stond ie eigenlijk altijd in de middenmoot, tot de laatste lijstjes erg veel punten opleverde. Met het allerlaatste lijstje bracht Paddy ze op het podium.

https://res.cloudinary.com/teepublic/image/private/s--Hg2v0Ek9--/t_Preview/b_rgb:191919,c_limit,f_jpg,h_630,q_90,w_630/v1488864405/production/designs/1296429_1.jpg

2. Radiohead - Creep (148 punten)
de nummer 1 van 50tracks en Simon77

Voor mij nogal een verrassing deze; eerst dat 'ie uberhaupt de finale haalde en nu dat ie zo hoog eindigt. Ik heb dit altijd nogal een zeurplaat gevonden. Ik moet altijd denken aan Black Box Recorder die zongen "Life is unfair. Kill yourself or get over it" en Beck die vrij snel na Creep al het ironische Loser opnam als antwoordnummer op de depressieve grunge en uitwassen. Verder ook een beetje hetzelfde verhaal als bij R.E.M., want in 1995 viel ik als een blok voor Radiohead door High and Dry en ontdekte ik dat Pablo Honey verder volstaat met geweldige powerpop.
Toch is het wel een classic geworden met wat gevleugelde teksten die iedereen zo kan meezingen.

1. Alice in Chains - Would? (158)
de nummer 1 van ranboy

Mooie nummer 1, de enige song ook die enigszins afstand kon nemen van de rest door veel plaatsen in het linkerrijtje en relatief weinig lage plaatsen. Zelf had ik hem pas op de 13e plaats (slechts 2 mensen hadden hem nog lager), maar dat ligt meer aan de sterkte van de finale dan aan Would. Ik vind het wel een hele sterke krachtige song en een goed (wat harder en depressiever) alternatief voor grungecollega's Pearl Jam en Nirvana.

Allen bedankt voor het meespelen en over een tijdje (iig niet voor de kerst) op naar 1994!

Fijn lijstje hoor!

Goeie en verrassende nummer 1! En mooie presentatie .

Tussen de nummer 13 en de nummer 2 maar 18 punten verschil. Dat betekent dat de individuele lijstjes grote invloed hebben gehad.

The Beloved had vast meer punten gehaald als het ook om de video's zou gaan. Zelfs metalheads kunnen het waarderen!

"This is the coolest video I have ever seen."

Dit was mijn eindlijstje.
De nrs 1 tm 9 vind ik erg goed, daarna wordt het wat minder (vooral mindere nummers van voor mij toch wel enkele favoriete bands) en de onderste 2 vind ik ronduit saai.

01. Rage Against the Machine - Killing in the name of
02. Blind Melon - No rain
03. Björk - Human behaviour
04. Alice in Chains - Would?
05. Björk & David Arnold - Play dead
06. Pearl Jam - Go
07. Black Crowes - Remedy
08. Claw Boys Claw - Rosie
09. Duran Duran - Ordinary world
10. Radiohead - Creep
11. R.E.M. - Everybody hurts
12. Nirvana - Heart shaped box
13. The Beloved - Sweet harmony
14. Tom Petty & the Heartbreakers - Mary Jane's last dance
15. Soul Asylum - Runaway train
16. Deacon Blue - Your town

Bedankt herman voor de organisatie en mooie presentatie vd finale.

Gaan we hier eigenlijk nog mee verder (of is dat misschien al gedaan )

Ik was het eerst wel van plan en had ook al een beginnetje gemaakt, maar ik merkte ook dat het plezier er bij mij al snel vanaf ging vanwege wat Poek hier verwoordt. Laatste maanden ook weinig tijd naast de topics die ik al doe, dus ik vrees dat het er niet meer van komt, tenzij iemand anders het oppakt.

Poek schreef:
Ik vind het jammer dat alle hiphop, eurodance en techno weggestemd is. Ik heb het idee dat zelfs de beste nummers in deze genres het hier afleggen tegen willekeurige blanke gitaren... maar daar is wel vaker over geklaagd op MuMe.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:57 uur

geplaatst: vandaag om 11:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.