MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2017 [De Top 2000 van MusicMeter] #2

zoeken in:
cosmic kid (moderator)
Vanmiddag de finale herbeluisterd. Ik heb een nieuwe nummer 1. Dat zal niemand verbazen, hoewel het geen uitgemaakte zaak was. Al met al vind ik het een prima finale, vanaf de nummer 31 scoren alle nummers een ruime voldoende. Alleen van mijn nummer laatst snap ik niet wat die in de MuMe finale doet. Ook cijfermatig bezien een betere finale dan verleden jaar, al mis ik wel de soul van Prince en Marvin Gaye.

Eruit zijn: 10,17,18,19,20,21,26,27,30,32
Erin: 1,7,8,11,15,16,27,30,31,32

Meer opvallende zaken:
Mijn grootste stijger is +13, van 22 naar 9
Mijn grootste daler is -18, van 2 naar 20. Hier was ik ook verbaasd over. Vooraf kijk ik nooit naar mijn finale van verleden jaar en dit had ik ook niet verwacht.

Grootste afwezigen t.o.v. voorgaande jaren:
U2, Joy Division (Love will tear us apart) en Sinead O'Connor

Porcupine Head schreef:
flink te rollen
Als dit een hint is...

Een eerste tussenstand na 25 lijstjes (inclusief de startladder).

01. 503 pt.
02. 485 pt.
03. 485 pt.
04. 482 pt.
05. 474 pt.
06. 468 pt.
07. 466 pt.
08. 462 pt.
09. 460 pt.
10. 457 pt.
11. 453 pt.
12. 451 pt.
13. 441 pt.
14. 437 pt.
15. 436 pt.
16. 431 pt.
17. 419 pt.
18. 411 pt.
19. 410 pt.
20. 407 pt.
21. 407 pt.
22. 397 pt.
23. 379 pt.
24. 375 pt.
25. 369 pt.
26. 367 pt.
27. 335 pt.
28. 330 pt.
29. 329 pt.
30. 297 pt.
31. 296 pt.
32. 281 pt.

Er staan momenteel 7 nummers in de top 10 die daar vorig jaar ook te vinden waren...welke 3 zouden ontbreken...en door welke nummers zouden ze zijn vervangen.
De nummers 1 en 10 zijn momenteel het vaakst in een top 5 te vinden, beide 7x.
De nummer 9 is echter het nummer wat het vaakst bovenaan prijkte op de lijstjes tot nu toe, t.w. 3x.
De nummer 23 stond dan weer het vaakst onderaan jullie lijstjes, t.w. 4x, maar de nummer 31 spant dan weer de kroon in de bottom 5, al 10x daar genoemd.
Tot nu toe zijn 18 nummers al eens bovenaan een lijstje verschenen en 17 nummers onderaan.
Er zijn 8 nummers die zowel nog niet op 1 als op 32 zijn genoemd, 3 daarvan zijn in de top 10 terug te vinden.
Als we kijken naar de love / hate verhouding (standaarddeviatie) dan steken er nu 4 nummers bovenuit, 2 daarvan zijn nieuw in deze finale en 2 daarvan speelden vorig jaar ook een finale. De nummer 18 spant de kroon qua love / hate maar de nummer 6 zit daar vlak achter. De overige 2 love / hate nummers vinden we terug in de achterhoede van de voorlopige rangschikking.
De grijze muis (plaat met de laagste standaarddeviatie) vinden we terug op plek 21.

DjFrankie (moderator)
Voor mij is de 2017 de slechtste finale ooit, en dat is ook vooral de diversiteit

10 nummers hieronder van finalisten met meerdere songs in de finale, jammer.

2 x Arcade Fire
3 x David Bowie
3 x Radiohead
2 x The Smiths

Zeker als dit ten koste gaat van nummers die hier ook gemakkelijk hadden kunnen staan, met een iets andere loting een iets ander stempatroon etc etc. Wel voor het eerst in 8 jaar een nieuwe nummer 32.

Benieuwd wat het volgend jaar gaat geven.

DjFrankie schreef:
Voor mij is de 2017 de slechtste finale ooit, en dat is ook vooral de diversiteit

10 nummers hieronder van finalisten met meerdere songs in de finale, jammer.

2 x Arcade Fire
3 x David Bowie
3 x Radiohead
2 x The Smiths

Zeker als dit ten koste gaat van nummers die hier ook gemakkelijk hadden kunnen staan, met een iets andere loting een iets ander stempatroon etc etc. Wel voor het eerst in 8 jaar een nieuwe nummer 32.

Benieuwd wat het volgend jaar gaat geven.

Tsja, dat is elk jaar zo. Vorig jaar hadden we slechts één Bowie minder.

Ik ben na een half jaar nauwelijks muziek draaien (op reis geweest) mijn oren weer wat in vorm aan het luisteren. De ladder is daar een erg leuk vehikel voor, merk ik. Bij eerdere edities hebben users nog wel eens de lijst van onder tot boven gerecenseerd. Daar ben ik nu voorzichtig ook mee begonnen, al ken ik mezelf (en mijn reputatie) en heb niet de illusie dat ik dat tot het einde vol ga houden. Zijn er meer mensen die zo'n topic leuk vinden, en wellicht ook wat willen recenseren? Al is het maar zodat VladTheImpaler zijn stukjesverzameling voor bij de nummers wat kan updaten . En zo ja, waar doen we dat dan? Ik kan er geen overkoepelend oud topic van terug vinden, volgens mij gebeurde dit eerder vaak in het ontknopingstopic of het reguliere laddertopic. Voor een nieuw topic valt echter ook wat te zeggen, dan kunnen we dat hergebruiken voor latere edities/initiatieven.

Ik lees iig graag mee als je dit gaat doen.

Onweerwolf
Lijstje ingeleverd.

Verdwenen:

http://puu.sh/yAULs/7fe527215f.png

Daarvoor terug: 4, 8, 11, 14, 15, 22, 23, 27, 29 & 32

Ik ben wel tevreden.

Ik miste in ieder geval een review bij The Less I Know The Better. Dus ik wil ook wel wat recenseren en meelezen.

Vind de eindlijst tot nu toe denk ik de zwakste ooit.. kan een behoorlijke lijst opnoemen die is verdwenen, maar vooral wat er nu in staat is ongelooflijk zwak en middelmatig. Niks geleerde luisterervaring, gewoon mindere kwaliteit.

Onweerwolf
El Ninjo schreef:

32. 281 pt.

Best veel nog voor De Spijkerbroek.

Kunnen we de bubbling under lijst nu al krijgen? Ben wel benieuwd waar m'n nominaties uiteindelijk gestrand zijn, of moeten we daarvoor ook wachten tot na de volledige uitslag (hoewel dat een beetje vreemd lijkt want de overige posities zijn al wel verdeeld).

El Ninjo schreef:

32. 281 pt.

Onweerwolf schreef:
Best veel nog voor De Spijkerbroek.

Er zijn ook al mensen mét muzieksmaak die gestemd hebben hoor.

Het hoge woord is er uit: ik heb een nieuwe #32. Bij herbeluistering bleek het zelfs overduidelijk (3,2 vs. 4,7).

Kees-Jan schreef:
(quote)

(quote)

Er zijn ook al mensen mét muzieksmaak die gestemd hebben hoor.

Ik moet zeggen dat Bruce ondertussen een paar plaatsen gestegen is in mijn voorlopige rangschikking. Dat moet iets in mijn onderbewustzijn zijn dat speelt.

Teunnis schreef:
Het hoge woord is er uit: ik heb een nieuwe #32. Bij herbeluistering bleek het zelfs overduidelijk (3,2 vs. 4,7).

3,2 op een schaal van 10? Dat is wel extreem laag.

Als ik mijn lijst van dit jaar en vorig jaar in clusters verdeel dan vallen de volgende zaken op:

- één nummer minder in de categorie #1-kandidaat
- één nummer meer in het tweede cluster

- één nummer is gedaald van het tweede naar het derde cluster
- evenveel nummers in dat derde cluster

- twee nummers minder in het vierde cluster
- twee nummers meer in het vijfde en laatste cluster

Oftewel, ik heb een #1-kandidaat ingewisseld voor een net ietsjes minder nummer. Verder is er één nummer dit jaar door het ijs gezakt (alhoewel, nog steeds een 8,3 waard). Als ik dat nummer in beide lijstjes weg streep heb ik dus nog één nummer meer in cluster 2 en één minder in cluster 3. En tot slot heb ik twee aardige nummers (cluster 4) ingewisseld voor twee matige tot zeer slechte nummers.

Als ik nog wat meer inzoom op het tweede (en grootste) cluster, zien we daar wel veel nieuwkomers bovenin dat cluster. Er zijn twee nummers in dat cluster flink gedaald (van 9 -> 13 en 10 ->16) zonder dat ze veel in waardering zijn gedaald. Het tweede cluster is dus van een iets hoger niveau geworden.

Al met al een minder jaar dan 2016. Vooral het ontbreken van Donna Summer - al was dat te verwachten - en de intrede (zelfs debuut) van twee erg matige nummers brengt me tot die conclusie. Gelukkig zijn die twee debutanten volgens mij niet heel kansrijk om het volgend jaar weer te halen, terwijl de debutanten in het tweede cluster wel blijvertjes lijken te zijn. Er is dus potentie voor een beter 2018.

Nog even wat cijfers:

gemiddelde: 8,52
(st. dev.: 1,54)
gem. pos. afvallers: 17.33
gem. pos. binnenkomers: 17,60

AstroStart schreef:
(quote)

3,2 op een schaal van 10? Dat is wel extreem laag.

Jup. Had hem al een tijd niet meer geluisterd uit zelfbescherming en gaf hem gisteren weer een serieuze kans. Hilarisch slecht nummer, misschien was ik zelfs nog wat te mild met mijn 3,2.

Teunnis schreef:
(quote)

Jup. Had hem al een tijd niet meer geluisterd uit zelfbescherming en gaf hem gisteren weer een serieuze kans. Hilarisch slecht nummer, misschien was ik zelfs nog wat te mild met mijn 3,2.

Begraven dan maar?

corn1holio1 schreef:
(quote)

Begraven dan maar?

Ik probeer het, maar hij rent steeds weg.

Onweerwolf

Onweerwolf
Ik had één nummer waarvan ik op voorhand dacht dat ik het nog wel aardig vond maar bij beluistering van alle nummers bleek dat in de context van een MML finale dit nummer gewoon geheel in z'n eigen categorie zit. De categorie onder de categorie waar alle andere nummers uit de finale in zitten dus.

Gisteren mijn lijst ingeleverd en de volgende nummers hebben mijn lijst helaas moeten verlaten. Mijn nummers 1,2,3,8 en 11 hadden waarschijnlijk top 5 gescoord dit jaar als ze het gehaald hadden.
1. Sinéad O'Connor - Troy
2. dEUS - Instant Street
3. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
8. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
11. Donna Summer - I Feel Love
14. Prince - Sign O The Times
19. The Knife - Silent Shout
22. R.E.M. - Drive
24. Leonard Cohen - Suzanne
32. U2 - The Unforgettable Fire

Een gemiddelde positie van 12,8. Daarvoor in de plaats krijg ik de volgende terug:

5.
11.
17.
19.
20.
22.
23.
26.
29.
32.

Met een gemiddelde positie van 20,8. Oftewel, deze finale is een stuk minder als vorig jaar. Veel nummers die al jaren in een dalende lijn zaten van de vaste klanten stijgen dus plotseling weer. De finale vind ik nog steeds goed, maar vooral vanaf nummer 22 zijn het nummers die me toch minder weten te ontroeren dan de nummers van vorig jaar. Nog steeds goede nummers, want vind geen enkel nummer in de finale heel slecht, de nummer 32 van dit jaar is beter dan U2 bijvoorbeeld.
Maar de opschoning van de top van mijn lijst zorgt er bijvoorbeeld voor dat mijn nummer 7 doorstijgt naar nummer 1 (samen met mijn nummer 2 behorende tot mijn meest gedraaide nummers dit jaar, nummer 1 door de populariteit van het nummer in mijn vriendengroep in het buitenland en de nummer 2 door een geweldige live-ervaring dit jaar). Opvallendste stijgers in mijn lijst zijn de nummer 16 van vorig jaar, die doorstijgt naar nummer 8, en de nummer 21 die stijgt naar 12. Opvallend is dat er maar één daler is te vinden in mijn lijst, de nummer 29 die daalt naar nummer 30.

Ik heb ingezonden. Ten opzichte van vorig jaar iig een nieuwe nummer 1. Hoog in mn lijstje bewust ook wat aandacht voor de underdogs. Op de onderste 3 plekken drie nummers waarvan ik vind dat ze absoluut niet in de top 32 thuishoren. Daarna gaat het niveau al vrij snel omhoog.

Ondertussen 35 lijstjes verwerkt....als je tijd hebt om je eindlijst op te maken dan liefst zo snel mogelijk (als voor het einde van dit weekend zou kunnen, graag), zodat ik niet alles op het einde binnenkrijg en dan nog moet gaan verwerken...ik zit volgende week namelijk een paar dagen erg krap in m'n tijd.

El Ninjo schreef:
Ondertussen 35 lijstjes verwerkt....als je tijd hebt om je eindlijst op te maken dan liefst zo snel mogelijk (als voor het einde van dit weekend zou kunnen, graag), zodat ik niet alles op het einde binnenkrijg en dan nog moet gaan verwerken...ik zit volgende week namelijk een paar dagen erg krap in m'n tijd.

Ja ja deze komt dit weekend

Op voorhand excuus. Het hele jaar heb ik niet gestemd en toch ga ik een lijstje inleveren dat even zwaar meetelt als van de diehards.

Ik treur om de afvallers: dEUS, REM en Nick Cave.

9. dEUS - Instant Street
10. REM – Drive
12. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
15. The Knife - Silent Shout
16. U2 - The Unforgettable Fire
18. Prince - Sign O The Times
20. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
22. Sinéad O'Connor – Troy
24. Leonard Cohen – Suzanne
32. Donna Summer - I Feel Love

De nieuwe nummers komen mooi verdeeld binnen op 2, 5, 7, 15, 16, 19, 21, 25, 26, 32.

Uiteraard treur ik enorm om het verdwijnen van Prince uit de lijst (maar was vorig jaar al verrast dat hij de finale eindelijk eens wist te halen). Sowieso heeft mijn top 3 aardige schade opgelopen, maar een nieuwe vult het prima op.

01. Prince - Sign O' The Times
03. Nick Cave And The Bad Seeds - The Mercy Seat
15. R.E.M. – Drive
18. dEUS - Instant Street
20. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
21. U2 - The Unforgettable Fire
24. Donna Summer - I Feel Love
27. The Knife - Silent Shout
28. Leonard Cohen – Suzanne
29. Sinéad O'Connor - Troy

De nieuwe nummers komen bij mij binnen op (over het algemeen dus flink onderaan, maar ook eentje heel hoog):

02.
04.
19.
22.
25.
26.
28.
29.
30.
31.

Verdwenen in vergelijking met vorig jaar :

2. Donna Summer – I Feel Love
5. Leonard Cohen – Suzanne
9. U2 - The Unforgettable Fire
15. R.E.M. - Drive
17. Prince - Sign O The Times
18. Sinéad O'Connor - Troy
22. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
29. The Knife - Silent Shout
30. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
31. dEUS – Instant Street

De nieuwe nummers staan op :

04.
05.
06.
09.
11.
12.
16.
17.
18.
28.

Ik mag dus absoluut niet klagen. Er is maar 1 nummer dat ik matig vind (ongeveer een 5) en de nummer 31 zou ik al een 7 geven.

Ik ga er per saldo denk ik een piepklein beetje op vooruit.

2. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
6. Sinéad O'Connor - Troy
9. The Knife - Silent Shout
10. Donna Summer – I Feel Love
14. Leonard Cohen – Suzanne
22. R.E.M. - Drive
23. Prince - Sign O The Times
24. dEUS – Instant Street
26. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
32. U2 - The Unforgettable Fire

Met nieuwe nummers op:

03.
06.
08.
09.
11.
18.
19.
20.
22.
32.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:03 uur

geplaatst: vandaag om 22:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.