Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2017 [De Top 2000 van MusicMeter] #2
zoeken in:
0
geplaatst: 6 december 2017, 08:38 uur
Erg jammer van The Knife en Deus, die horen gewoon in het lijstje thuis. Voor de rest moet ik precies niet klagen. Maar van al de nieuw bijgekomen nummers zal alleen Born To Run iets in de top 10 krijgen denk ik, de rest is vooral middelmaat (in dit lijstje).
2 The Knife - Silent Shout
7 dEUS – Instant Street
12 Leonard Cohen – Suzanne
14 Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
16 Donna Summer – I Feel Love
23 R.E.M. - Drive
26 Sinéad O'Connor - Troy
27 Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
31 Prince - Sign O The Times
32 U2 - The Unforgettable Fire
2 The Knife - Silent Shout
7 dEUS – Instant Street
12 Leonard Cohen – Suzanne
14 Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
16 Donna Summer – I Feel Love
23 R.E.M. - Drive
26 Sinéad O'Connor - Troy
27 Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
31 Prince - Sign O The Times
32 U2 - The Unforgettable Fire
0
geplaatst: 6 december 2017, 08:44 uur
Gretz schreef:
Minneapolis laten we gewoon OOR tot zondebok uitroepen.
Zij zorgen er indirect voor dat 'de Nederlander' maar naar blanke gitaarrock blijft luisteren.
(afbeelding)
Minneapolis laten we gewoon OOR tot zondebok uitroepen.

Zij zorgen er indirect voor dat 'de Nederlander' maar naar blanke gitaarrock blijft luisteren.
(afbeelding)
De covers geven een vertekend beeld, want bij OOR interviewen ze juist een breed spectrum van artiesten. Er is ook focus op Nederlandse artiesten en echt niet alleen de indierock-types. Alleen de albumreviews zijn soms hit & miss.
0
geplaatst: 6 december 2017, 09:54 uur
You win some, you lose some. De afvallers stonden gemiddeld op plaats 14,6 vorig jaar, de nieuwkomers zullen waarschijnlijk rond 13,5 afklokken. Lichte verbetering dan toch! Maar nu moet ik nog even alles herbeluisteren.
2. The Knife - Silent Shout
3. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
4. U2 - The Unforgettable Fire
6. Donna Summer – I Feel Love
10. R.E.M. - Drive
14. dEUS – Instant Street
21. Prince - Sign O The Times
25. Sinéad O'Connor - Troy
29. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
32. Leonard Cohen – Suzanne
2.
3.
5.
7.
8.
14.
15.
21.
28.
32.
2. The Knife - Silent Shout
3. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
4. U2 - The Unforgettable Fire
6. Donna Summer – I Feel Love
10. R.E.M. - Drive
14. dEUS – Instant Street
21. Prince - Sign O The Times
25. Sinéad O'Connor - Troy
29. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
32. Leonard Cohen – Suzanne
2.
3.
5.
7.
8.
14.
15.
21.
28.
32.
0
geplaatst: 6 december 2017, 10:01 uur
Gezien de positive in de stand van vorig jaar van The Knife bij iedereen is het toch onwaarschijnlijk dat dit nummer de finale niet gehaald heeft!
3
geplaatst: 6 december 2017, 10:13 uur
0
geplaatst: 6 december 2017, 10:18 uur
T.o.v. 2015. Prima!
1.
2.
3. Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
4.
5.
6.
7.
8.
9. the Beatles - Eleonor Rigby
10.
11. Nick Cave & the Bad Seeds - the Mercy Seat
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18. Sigur Ros - Untitled #8 (popplagid)
19. the Knife - Silent Shout
20. U2 - the Unforgettable Fire
21.
22.
23. the Smiths - Bigmouth Strikes Again
24. Sinead O'Connor - Troy
25.
26.
27. R.E.M. - Drive
28.
29. Gorky - Mia
30. the National - Fake Empire
31. the The - Uncertain Smile
32.
1.
2.
3. Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
4.
5.
6.
7.
8.
9. the Beatles - Eleonor Rigby
10.
11. Nick Cave & the Bad Seeds - the Mercy Seat
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18. Sigur Ros - Untitled #8 (popplagid)
19. the Knife - Silent Shout
20. U2 - the Unforgettable Fire
21.
22.
23. the Smiths - Bigmouth Strikes Again
24. Sinead O'Connor - Troy
25.
26.
27. R.E.M. - Drive
28.
29. Gorky - Mia
30. the National - Fake Empire
31. the The - Uncertain Smile
32.
0
geplaatst: 6 december 2017, 10:28 uur
1
geplaatst: 6 december 2017, 10:34 uur
Minneapolis schreef:
Ik ben ook een blanke man, maar ik snap niet waarom dat zou bepalen dat ik van "blanke gitaar muziek" moet houden.
Ik snap je punt wat betreft het actief deelnemen, maar je kunt misschien ook begrijpen dat dat niet heel aantrekkelijk is. Kijk voor de gein eens naar de top 100 artiesten hier. Die is ronduit absurd voor een grote muziek site die ik ook graag zou willen raadplegen voor inspiratie. Er staan misschien 5 a 10 gekleurde artiesten in. Niet dat het letterlijk om huidskleur gaat, maar "zwarte muziek" is i.m.o toch enorm bepalend geweest in de muziek geschiedenis. In breedheid van stijlen.
Ik ben ook een blanke man, maar ik snap niet waarom dat zou bepalen dat ik van "blanke gitaar muziek" moet houden.
Ik snap je punt wat betreft het actief deelnemen, maar je kunt misschien ook begrijpen dat dat niet heel aantrekkelijk is. Kijk voor de gein eens naar de top 100 artiesten hier. Die is ronduit absurd voor een grote muziek site die ik ook graag zou willen raadplegen voor inspiratie. Er staan misschien 5 a 10 gekleurde artiesten in. Niet dat het letterlijk om huidskleur gaat, maar "zwarte muziek" is i.m.o toch enorm bepalend geweest in de muziek geschiedenis. In breedheid van stijlen.
Het is op MuMe al zelf zo erg dat nummers als Hip hop hooray en Tease me in de Top 40 1993-ladder al in de tweede ronde uitgeschakeld zijn. Relatief te veel AOR-stemmers die eraan meedoen naar mijn idee. Ik heb geen speciale voorkeur voor hiphop of reggae maar voel me in dat draadje toch erg 'zwart' qua muzieksmaak.
Het goede nieuws is dat er voor de liefhebbers ook nog draadjes zoals Muziek >> Muziekgames >> 00's R&B K.O. zijn. Maar uit het aantal mensen dat stemt is wel te halen dat het geen populair genre is op MuME.
0
geplaatst: 6 december 2017, 11:09 uur
corn1holio1 schreef:
Gezien de positive in de stand van vorig jaar van The Knife bij iedereen is het toch onwaarschijnlijk dat dit nummer de finale niet gehaald heeft!
Extreem lastige loting in ladder 7 (met vier duidelijke winnaars). En dan net buiten de boot vallen voor de herkansingsronde. Gevalletje pech.
In de finale scoort het nummer nooit goed: 30 of 31e plek (https://mumeladder.nl/the-knife-silent-shout/). En dat is erg laag voor een liedje dat heel anders is dan andere nummers. Neutral Milk Hotel stond vorig jaar 32e, maar heeft natuurlijk veel meer concurrentie in zijn segment én is meer love/hate.
0
geplaatst: 6 december 2017, 11:44 uur
Heel de finale nog eens een keertje beluisterd, het valt me goed mee. Ik kan niet vergelijken met vorig jaar want toen niet gestemd omdat ik geen enkele ladder heb meegedaan en dat niet helemaal opportuun vind. Dit jaar weinig gemist (denk ik) en toch 2 nominaties in de lijst gekregen. Ben wel benieuwd hoe ver onderaan de overige zaten.
Binnen een paar dagen alles nog eens herbeluisteren en de huidige stand misschien door elkaar schudden (voornamelijk in het middenveld dan)
Binnen een paar dagen alles nog eens herbeluisteren en de huidige stand misschien door elkaar schudden (voornamelijk in het middenveld dan)
0
geplaatst: 6 december 2017, 12:30 uur
01. R.E.M. - Drive
04. Marvin Gaye - Inner City Blues (Makes Me Wanna Holler)
05. Leonard Cohen - Suzanne
11. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
12. Sinéad O'Connor - Troy
16. The Knife - Silent Shout
20. Prince - Sign O The Times
22. U2 - The Unforgettable Fire
25. Donna Summer - I Feel Love
26. dEUS - Instant Street
Maar liefst 3 nummers uit mijn top 5 verdwenen en geen enkel nummer uit mijn bottom 6
Wordt echt dringen dit jaar onderin, plek 32 is zoals altijd voor dat vreselijke Debaser. Van de nieuwelingen gaat Elliott Smith zeker in de top 10 binnen komen. Had liever The River van Bruce in de finale gezien, deze doet me vrij weinig.. Voor mij de minste finaleladder tot nu toe.
04. Marvin Gaye - Inner City Blues (Makes Me Wanna Holler)
05. Leonard Cohen - Suzanne
11. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
12. Sinéad O'Connor - Troy
16. The Knife - Silent Shout
20. Prince - Sign O The Times
22. U2 - The Unforgettable Fire
25. Donna Summer - I Feel Love
26. dEUS - Instant Street
Maar liefst 3 nummers uit mijn top 5 verdwenen en geen enkel nummer uit mijn bottom 6

Wordt echt dringen dit jaar onderin, plek 32 is zoals altijd voor dat vreselijke Debaser. Van de nieuwelingen gaat Elliott Smith zeker in de top 10 binnen komen. Had liever The River van Bruce in de finale gezien, deze doet me vrij weinig.. Voor mij de minste finaleladder tot nu toe.
0
geplaatst: 6 december 2017, 12:50 uur
1 Prince - Sign O The Times
2 Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
3 Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
6 Donna Summer – I Feel Love
9 U2 - The Unforgettable Fire
15 dEUS – Instant Street
17 The Knife - Silent Shout
21 Leonard Cohen – Suzanne
25 Sinéad O'Connor - Troy
29 R.E.M. - Drive
BAM! Hele top 3 eruit.
De keuzes onderaan blijven voor mij het meest makkelijk. Al jaren.
2 Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
3 Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
6 Donna Summer – I Feel Love
9 U2 - The Unforgettable Fire
15 dEUS – Instant Street
17 The Knife - Silent Shout
21 Leonard Cohen – Suzanne
25 Sinéad O'Connor - Troy
29 R.E.M. - Drive
BAM! Hele top 3 eruit.
De keuzes onderaan blijven voor mij het meest makkelijk. Al jaren.
0
geplaatst: 6 december 2017, 13:24 uur
Toch wel erg jammer van mijn nummer 3, 5 en 7 niet in de finale zitten
3. Prince - Sign O The Times
5. U2 - The Unforgettable Fire
7. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
11. Sinéad O'Connor - Troy
13. Leonard Cohen – Suzanne
15. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
18. R.E.M. - Drive
23. Donna Summer – I Feel Love
27. dEUS – Instant Street
31. The Knife - Silent Shout
3. Prince - Sign O The Times
5. U2 - The Unforgettable Fire
7. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
11. Sinéad O'Connor - Troy
13. Leonard Cohen – Suzanne
15. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
18. R.E.M. - Drive
23. Donna Summer – I Feel Love
27. dEUS – Instant Street
31. The Knife - Silent Shout
0
geplaatst: 6 december 2017, 13:30 uur
Logischerwijs mis ik mijn nummer 1 en 3 het meest.
Weinig soul weer. Nu staat Sinnerman er voor in de plaats, maar dat vind ik nu net persoonlijk niet de beste afgevaardigde van het genre.
Ach ja...had ik maar mee moeten stemmen. Wie weet had het onderweg misschien een ietsiepietsie uitgemaakt.
01. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) (-)
03. The Knife - Silent Shout (3
Weinig soul weer. Nu staat Sinnerman er voor in de plaats, maar dat vind ik nu net persoonlijk niet de beste afgevaardigde van het genre.
Ach ja...had ik maar mee moeten stemmen. Wie weet had het onderweg misschien een ietsiepietsie uitgemaakt.
01. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) (-)
03. The Knife - Silent Shout (3
0
geplaatst: 6 december 2017, 13:49 uur
Te lui om het op te zoeken, maar logischerwijs had ik Sign o the times en Inner City blues op 1 en 2.
Troy vind ik ook een gemis. dEUS ben ik ook wel van, maar dan wel meer het Pocket revolution werk i.p.v. Instant street.
The Smiths, Neutral milk hotel, Nick Cave, R.E.M. en dat soort deprimerend maar hier onuitroeibaar spul, vullen bij mij als eerste de plekjes onderaan voor het overzicht.
Wel leuk dat DJ Shadow nu Massive gezelschap houdt. Lazarus en Talking heads erbij is ook top. Lioness helemaal!
En The Cure, Nina en Kate Bush staan er gelukkig ook nog in.
Troy vind ik ook een gemis. dEUS ben ik ook wel van, maar dan wel meer het Pocket revolution werk i.p.v. Instant street.
The Smiths, Neutral milk hotel, Nick Cave, R.E.M. en dat soort deprimerend maar hier onuitroeibaar spul, vullen bij mij als eerste de plekjes onderaan voor het overzicht.
Wel leuk dat DJ Shadow nu Massive gezelschap houdt. Lazarus en Talking heads erbij is ook top. Lioness helemaal!
En The Cure, Nina en Kate Bush staan er gelukkig ook nog in.
0
geplaatst: 6 december 2017, 14:00 uur
Minneapolis schreef:
The Smiths, Neutral milk hotel, Nick Cave, R.E.M. en dat soort deprimerend maar hier onuitroeibaar spul, vullen bij mij als eerste op de plekjes onderaan voor het overzicht.
Lioness helemaal!
The Smiths, Neutral milk hotel, Nick Cave, R.E.M. en dat soort deprimerend maar hier onuitroeibaar spul, vullen bij mij als eerste op de plekjes onderaan voor het overzicht.
Lioness helemaal!
Grappig dat je The Smiths, NMH, Cave en R.E.M. deprimerend noemt maar Lioness dan wel kan hebben.
Ik vind ze allemaal top trouwens.
1
geplaatst: 6 december 2017, 14:04 uur
Johnny Marr schreef:
Grappig dat je The Smiths, NMH, Cave en R.E.M. deprimerend noemt maar Lioness dan wel kan hebben.
Ik vind ze allemaal top trouwens.
(quote)
Ik vind ze allemaal top trouwens. Ik begrijp je wel.
Bij het schrijven besefte ik het ook al. Maar toch is het zo dat ik deze wel erg mooi vind (het hele album ook).
0
geplaatst: 6 december 2017, 14:05 uur
Minneapolis schreef:
Ik begrijp je wel.
Bij het schrijven besefte ik het ook al. Maar toch is het zo. Prachtig album ook.
(quote)
Ik begrijp je wel.
Bij het schrijven besefte ik het ook al. Maar toch is het zo. Prachtig album ook. Zo is het. The Black Crow snijdt nog iets dieper vind ik, die mocht hier ook wel hebben gestaan.
0
geplaatst: 6 december 2017, 14:15 uur
Het zijn de baslijntjes waar ik erg vrolijk van word! Neem een album als Faith bijvoorbeeld.
Die bas die zo vaak verwaarloosd wordt in Rock en Dance (een raadsel dan ook waarom dat genre zich zo mag noemen) of pop in het algemeen.
Morphine is ook een band die je misschien als "niet vrolijk" zal bestempelen, en wellicht niet mijn meest logische favoriet, maar wel onderscheidend lekker in sound. Ook hier (oa) die bas..
1
geplaatst: 6 december 2017, 14:19 uur
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 6 december 2017, 16:03 uur
Casartelli schreef:
Zal morgen eens op mijn gemak een en ander herbeluisteren.
Dat is inmiddels gebeurd. Sterker nog: voor het eerst heb ik álle nummers herbeluisterd. Het lijstje is nu ingediend.Zal morgen eens op mijn gemak een en ander herbeluisteren.
Net als in eerdere jaren weinig échte toppers (zonder Drive tel ik nog 1 nummer uit de Top 100 die ik in 2014 hier besprak), maar de subtop is wel vrij royaal vertegenwoordigd. Onderaan ook nog wel enkele onvoldoendes.
Voor de scorebordjournalistiek:
- Gemiddeld cijfer: 7,6 (2016: 7,5 - 2015: 7,6 - 2014: 7,6 - 2013: 7,2 - 2012: 7,0 - 2011: 6,5 --- Witte Trui 2014: 7,0 --- Nederlandstalige ladder 2014: 8,1 --- Prog ladder 2016: 8,9 - 2015: 8,9).
- Uit de finale van vorig jaar ben ik mijn nummers 1, 9, 14, 15, 16, 21, 23, 28, 29 en 32 kwijt en ik heb er nieuwe nummers 6, 10, 11, 14, 18, 24, 28, 29, 31 en 32 voor terug. Van 18,8 naar 20,3... de winst zit hem dus in positieve herwaardering van een aantal bestaande nummers.
0
geplaatst: 6 december 2017, 16:40 uur
Poek schreef:
Het is op MuMe al zelf zo erg dat nummers als Hip hop hooray en Tease me in de Top 40 1993-ladder al in de tweede ronde uitgeschakeld zijn. Relatief te veel AOR-stemmers die eraan meedoen naar mijn idee. Ik heb geen speciale voorkeur voor hiphop of reggae maar voel me in dat draadje toch erg 'zwart' qua muzieksmaak.
.
.
Tease Me is misschien ook wel een niet zo heel sterk nummer of is mijn ziel niet 'zwart' genoeg om die dope shit goed tot me te nemen?
0
geplaatst: 6 december 2017, 16:56 uur
Vier nummer uit de top10 kwijt:
Prince - Sign O The Times
Donna Summer – I Feel Love
Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
The Knife - Silent Shout
Ook mijn nummer 31 van vorig jaar kwijt (dEUS), maar helaas is mijn nummer 32 van 2015 van 2013 weer terug.
Nu acht nummers waar ik geen fluit aan vind, een ongeveer even groot aantal nummers dat me niet zo veel doet en uiteindelijk toch ook wel weer een hoop mooie nummers. Als ik mijn lijst vergelijk met die van vorig jaar zie ik vooral forse stijgingen voor Nina Simone en Rolling Stones, die artiesten ben ik echt veel meer gaan waarderen het afgelopen jaar.
Prince - Sign O The Times
Donna Summer – I Feel Love
Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
The Knife - Silent Shout
Ook mijn nummer 31 van vorig jaar kwijt (dEUS), maar helaas is mijn nummer 32 van 2015 van 2013 weer terug.
Nu acht nummers waar ik geen fluit aan vind, een ongeveer even groot aantal nummers dat me niet zo veel doet en uiteindelijk toch ook wel weer een hoop mooie nummers. Als ik mijn lijst vergelijk met die van vorig jaar zie ik vooral forse stijgingen voor Nina Simone en Rolling Stones, die artiesten ben ik echt veel meer gaan waarderen het afgelopen jaar.
0
geplaatst: 6 december 2017, 17:15 uur
Inmiddels 20 lijstjes binnen...zonder over specifieke posities of zo te spreken...toch wel een vrij verrassende stand, maar dat gebeurt wel vaker na 20 lijstjes...de nummers liggen bovenin ook nog vrij dicht bij elkaar, onderin blijft 1 nummer nu een beetje achter en die vind ik toch wel verrassend , was door een aantal mensen toch wel iets hoger ingeschat denk ik....maar goed, er kan nog heel veel veranderen natuurlijk.
1
geplaatst: 6 december 2017, 17:20 uur
De Bruce-fans zijn zich nog aan het beramen over wat er op nummer 2-32 komt, dus die maakt nog wel een inhaalslag 

0
geplaatst: 6 december 2017, 17:34 uur
Minneapolis schreef:
Het zijn de baslijntjes waar ik erg vrolijk van word!
Het viel me gisteren bij herbeluistering (wederom) op dat die baslijn vooral het begin en einde van het nummer draagt. Dat begin is natuurlijk formidabel. Helaas kakt het daarna zo snel in dat The Cure in een sterk deelnemersveld als dit weleens in de achterhoede terecht kan komen.Het zijn de baslijntjes waar ik erg vrolijk van word!
0
geplaatst: 6 december 2017, 17:54 uur
El Ninjo schreef:
Inmiddels 20 lijstjes binnen...
Inmiddels 20 lijstjes binnen...
En deze keer niet eens dezelfde naam die als eerste heeft ingeleverd

0
geplaatst: 6 december 2017, 18:10 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
Het viel me gisteren bij herbeluistering (wederom) op dat die baslijn vooral het begin en einde van het nummer draagt. Dat begin is natuurlijk formidabel. Helaas kakt het daarna zo snel in dat The Cure in een sterk deelnemersveld als dit weleens in de achterhoede terecht kan komen. Gelukkig kakken de overige 31 nummers bij het begin al in, waardoor The Cure nog wel eens op één terecht kan komen

0
geplaatst: 6 december 2017, 20:20 uur
En zojuist mijn allereerste finalelijst voor de MuMeladder ingeleverd. Toch wel een vrij goeie finale naar mijn mening, al mis ik The National, The Sound en dEUS. Na lang wikken en wegen en indelen in groepen zijn er vijf hele duidelijke bottomklanten (vrijwel geen klik mee), vijf nummers die goed zijn in kwaliteit, maar in dit geweld toch het onderspit delven, en 10 nummers die een sterke middenmoot vormen.
Over de top 10 kan ik weinig kwijt, behalve dat ie geweldig is
. Maar één ding kan ik er wel over zeggen: Er zit zit één nummer in die ik in eerste instantie vrij weinig punten gaf (ik verwachtte hem in eerste instantie ook in groep 5, de één na laagste groep). Maar langzaam maar zeker begon het kwartje flink te rollen, en maakte het een flinke stijging van waar het eerst begon. Voor mij toch wel een verrassing.
Welk nummer het is, laat ik in het midden muhahaha!!!
Over de top 10 kan ik weinig kwijt, behalve dat ie geweldig is
. Maar één ding kan ik er wel over zeggen: Er zit zit één nummer in die ik in eerste instantie vrij weinig punten gaf (ik verwachtte hem in eerste instantie ook in groep 5, de één na laagste groep). Maar langzaam maar zeker begon het kwartje flink te rollen, en maakte het een flinke stijging van waar het eerst begon. Voor mij toch wel een verrassing. Welk nummer het is, laat ik in het midden muhahaha!!!
* denotes required fields.