Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2017 [De Top 2000 van MusicMeter] #2
zoeken in:
0
geplaatst: 14 december 2017, 16:51 uur
Nou ja, hangt af van de artiest. Ik vind het makkelijker te begrijpen dat mensen Joanna Newsom echt kut vinden dan dat ze Bill Withers kut vinden. Zo kan ik me ook voorstellen dat jij je meer kan inleven in iemand die Queensryche verschrikkelijk vindt in vergelijking met R.E.M.
0
geplaatst: 14 december 2017, 17:07 uur
hoi123 schreef:
Ik denk ook dat Elliott Smith de nummer 32 is, maar aan de andere kant vind ik het moeilijk om me voor te stellen dat zo veel mensen Waltz #2 echt slécht vinden. Ik kan me voorstellen dat mensen het nummer gewoon een beetje éne-oor-in-andere-oor-uit-materiaal kunnen vinden, maar ik vind het moeilijk om me in te beelden dat het echt bottom-5 materiaal zou zijn.
Een laatste plaats in je finalelijstje wil toch niet zeggen dat je dat nummer slecht vindt. Laten we niet vergeten dat in deze finale min of meer de beste 32 nummers aller tijden zitten volgens een groep gebruikers op deze website en dat we allemaal muziekliefhebbers zijn. Natuurlijk zullen sommigen wel een hekel hebben aan een of meerdere nummers, maar ik denk dat er ook users zijn die alle nummers goed vinden of toch een voldoende geven. In deze finale met zoveel sterke nummers zal "éne-oor-in-andere-oor-uit-materiaal" dan ook meestal een plek bij de bottom 5 betekenen en mogelijk een laatste plek schat ik.Ik denk ook dat Elliott Smith de nummer 32 is, maar aan de andere kant vind ik het moeilijk om me voor te stellen dat zo veel mensen Waltz #2 echt slécht vinden. Ik kan me voorstellen dat mensen het nummer gewoon een beetje éne-oor-in-andere-oor-uit-materiaal kunnen vinden, maar ik vind het moeilijk om me in te beelden dat het echt bottom-5 materiaal zou zijn.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 december 2017, 17:21 uur
hoi123 schreef:
Zo kan ik me ook voorstellen dat jij je meer kan inleven in iemand die Queensryche verschrikkelijk vindt in vergelijking met R.E.M.
Is wel waar ja. Hoewel met de abstractieslagen erbij dat R.E.M. (1) enigszins in dezelfde vijver vist als bands die ik ook tamelijk nietszeggend vindt (The Smiths bijvoorbeeld) en (2) hun alomtegenwoordigheid niet helemaal van U2-niveau is, maar toch wel een eind die kant op gaat, kom ik toch een heel eind.Zo kan ik me ook voorstellen dat jij je meer kan inleven in iemand die Queensryche verschrikkelijk vindt in vergelijking met R.E.M.
Ik neem aan dat jij het je bij Elliott Smith ook wel weer beter kunt voorstellen dan bij Bill Withers.

0
geplaatst: 14 december 2017, 17:40 uur
Momenteel 116 lijstjes (incl. startladder verwerkt)....er zijn nog best wel wat vaste deelnemers die niet gestemd hebben...het kan nog alle kanten op alhoewel de top 10 wel min of meer vaststaat qua nummers lijkt het, het is m.n. onderling stuivertje wisselen bovenin dan dat er nog een nummer doorstijgt naar de bovenste 10.
Er zijn nog 6 nummers die niemand op plaats 32 heeft staan en 3 nummers die niemand op 1 heeft staan....en 1 nummer is nog steeds door niemand op 1 of 32 gezet.
Er zijn 3 nummers die duidelijk de love / hate aanvoeren en de winnaar daarvan lijkt ook wel al vast te staan. Het top 5 nummer wat ook top 5 love / hate scoorde is zowel in de eindrangschikking als in de love / hate uit de top 5 gevallen.
Er zijn nog 6 nummers die niemand op plaats 32 heeft staan en 3 nummers die niemand op 1 heeft staan....en 1 nummer is nog steeds door niemand op 1 of 32 gezet.
Er zijn 3 nummers die duidelijk de love / hate aanvoeren en de winnaar daarvan lijkt ook wel al vast te staan. Het top 5 nummer wat ook top 5 love / hate scoorde is zowel in de eindrangschikking als in de love / hate uit de top 5 gevallen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 december 2017, 18:06 uur
Casartelli schreef:
Waltz #2 als liedje kan ermee door, dus dat zit dan tussen beetje éne-oor-in-andere-oor-uit-materiaal en wel ok, maar 's mans o-kijk-mij-eens-kwetsbaar-en-gevoelig-zijn stem verziekt het voor mij toch wel. Net geen zesje. Weliswaar heeft hij op dat punt nog concurrentie in deze finale, maar de goede verstaander begrijpt inmiddels dat het bij mij geen middenmoot is.
Waltz #2 als liedje kan ermee door, dus dat zit dan tussen beetje éne-oor-in-andere-oor-uit-materiaal en wel ok, maar 's mans o-kijk-mij-eens-kwetsbaar-en-gevoelig-zijn stem verziekt het voor mij toch wel. Net geen zesje. Weliswaar heeft hij op dat punt nog concurrentie in deze finale, maar de goede verstaander begrijpt inmiddels dat het bij mij geen middenmoot is.
Goed omschreven. Zo denk ik er ook ongeveer over.
4
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 14 december 2017, 18:50 uur
Op 1 januari dit jaar begon ik met mijn bijna dagelijkse portie MuMeLadder, door mezelf de dagladder genoemd. Vrijwel dagelijks luisterde ik zes nummers en vanzelfsprekend in chronologische volgorde. Soms sloeg ik een dag over wegens vakantie of simpelweg geen tijd.
Hoe dan ook, zojuist klonken de laatste tonen van Heroes door mijn speakers en zit mijn luistertrip door de 2016 editie erop. Het was een zeer aangename dagelijkse reis van de nummer 2000 naar de nummer 1 die geheel toevallig dus eindigt de dag voordat de finale van 2017 bekend wordt gemaakt.
Nieuwsjaardag 2018 start mijn reis door de 2017 ladder. Ik verheug me er nu al op.
Hoe dan ook, zojuist klonken de laatste tonen van Heroes door mijn speakers en zit mijn luistertrip door de 2016 editie erop. Het was een zeer aangename dagelijkse reis van de nummer 2000 naar de nummer 1 die geheel toevallig dus eindigt de dag voordat de finale van 2017 bekend wordt gemaakt.
Nieuwsjaardag 2018 start mijn reis door de 2017 ladder. Ik verheug me er nu al op.

0
geplaatst: 14 december 2017, 19:33 uur
hoi123 schreef:
Ik denk ook dat Elliott Smith de nummer 32 is, maar aan de andere kant vind ik het moeilijk om me voor te stellen dat zo veel mensen Waltz #2 echt slécht vinden. Ik kan me voorstellen dat mensen het nummer gewoon een beetje éne-oor-in-andere-oor-uit-materiaal kunnen vinden, maar ik vind het moeilijk om me in te beelden dat het echt bottom-5 materiaal zou zijn - NMH heeft dan veel scherpere randjes. Maar goed, dat zeg ik dan ook als een fan.
Ik denk ook dat Elliott Smith de nummer 32 is, maar aan de andere kant vind ik het moeilijk om me voor te stellen dat zo veel mensen Waltz #2 echt slécht vinden. Ik kan me voorstellen dat mensen het nummer gewoon een beetje éne-oor-in-andere-oor-uit-materiaal kunnen vinden, maar ik vind het moeilijk om me in te beelden dat het echt bottom-5 materiaal zou zijn - NMH heeft dan veel scherpere randjes. Maar goed, dat zeg ik dan ook als een fan.
Ik vind Waltz #2 zeker niet slecht, maar in dit veld is het mijns inziens een van de mindere nummers, dus het staat wel in mijn bottom 5. Denk dat dit voor wel meer mensen geldt.
0
geplaatst: 14 december 2017, 19:36 uur
Titmeister schreef:
Heeft stoepkrijt zijn lijstje al ingeleverd? Anders is 19 sowieso Enjoy the Silence
Nee, ik heb mijn lijst nog niet ingestuurd, maar ik heb Enjoy the Silence sowieso al een aantal jaren niet meer op 1 staan. Vince vega heeft 'm geloof ik vaak op 1. Heb jij al ingestuurd? Heeft stoepkrijt zijn lijstje al ingeleverd? Anders is 19 sowieso Enjoy the Silence

0
geplaatst: 14 december 2017, 19:54 uur
Hup, mijn lijstje is ook de deur uit. Ik heb geen zin in uitgebreide statistieken, maar ik kan wel melden dat ik mijn nummer 1 van vorig jaar (Troy) kwijt ben en daarom heb teruggegrepen naar een oude nummer 1 van me.
Van de volledig nieuwe binnenkomers staat de hoogste op 6, de rest in mijn rechter rijtje. Het zal niet moeilijk zijn te raden welke die nummer 6 is.
Echt grote stijgers en dalers heb ik niet, maar wel opvallend is één nummer dat jarenlang rond de 25ste plek bivakkeerde, maar inmiddels is opgestoomd tot plek 12. En mijn Bowie-volgorde is flink op de schop gegaan en heeft behoorlijk anders uitgepakt dan ik een week geleden had gedacht.
Van de volledig nieuwe binnenkomers staat de hoogste op 6, de rest in mijn rechter rijtje. Het zal niet moeilijk zijn te raden welke die nummer 6 is.
Echt grote stijgers en dalers heb ik niet, maar wel opvallend is één nummer dat jarenlang rond de 25ste plek bivakkeerde, maar inmiddels is opgestoomd tot plek 12. En mijn Bowie-volgorde is flink op de schop gegaan en heeft behoorlijk anders uitgepakt dan ik een week geleden had gedacht.
0
geplaatst: 14 december 2017, 20:28 uur
stoepkrijt schreef:
(quote)
Nee, ik heb mijn lijst nog niet ingestuurd, maar ik heb Enjoy the Silence sowieso al een aantal jaren niet meer op 1 staan. Vince vega heeft 'm geloof ik vaak op 1. Heb jij al ingestuurd?
Lijstje is al geruime tijd binnen bij Erminio; maar of DM wederom op nr. 1 staat laat ik even in het midden....
1
geplaatst: 14 december 2017, 20:47 uur
Vince vega schreef:
Lijstje is al geruime tijd binnen bij Erminio; maar of DM wederom op nr. 1 staat laat ik even in het midden....
Ik hoop van wel, want anders zou DM wel eens op 19 kunnen staan en dat vind ik pijnlijk laag.(quote)
0
geplaatst: 14 december 2017, 20:53 uur
Er is nog van alles mogelijk in de top gezien de verschillen...ik verwacht in ieder geval nog minimaal 7 lijstjes van de volgende min of meer vaste stemmers van dit topic dan wel uit de laatste rondes.
Arrie , Gebruiker43757 , Guessmaker , luigifort , starbright boy , Sunderland en verder heeft kaj_666 al toegezegd een lijstje te sturen.
Arrie , Gebruiker43757 , Guessmaker , luigifort , starbright boy , Sunderland en verder heeft kaj_666 al toegezegd een lijstje te sturen.
1
geplaatst: 14 december 2017, 20:55 uur
Die van luigifort zal wel 1 minuut voor de deadline komen, dan kan hij nog de meeste invloed uitoefenen op de volgorde. 

0
geplaatst: 14 december 2017, 22:32 uur
Tussen drukte, half ziek zijn en werk in toch een dag voor de deadline mijn lijstje ingeleverd. Verschillende debutanten eindigen aan de lage kant bij mij dit jaar. Doordat het onderin wat drukker wordt ook een paar stijgers in die regionen. Zondag lekker vrijgehouden om met mijn verkouden kop de ontknoping te volgen. Nummer 1-19 vind ik eigenlijk allemaal erg goed erg goed (en de eerste twee zou ik mijn top 20 ooit kunnen zetten op sommige dagen). Vanaf 20 zitten er veel nummers die wat slijtage vertonen en die ik uit mezelf niet zo snel (meer) opzet en enkele nummers die ik best goed vind maar geen echte klik mee heb. De laatste vier zitten daar nog wat onder bevatten een nummer waar ik gewoon weinig mee heb, een nummer waar ik echt op uitgeluisterd ben, een nummer waarvan ik het onbegrijpelijk vind wat anderen er in horen en een zwaar overschat nummer van een band of artiest die (hoewel ik geen fan ben) heel wat beters heeft.
1
geplaatst: 14 december 2017, 22:59 uur
Hier ook druk, maar vandaag tijdens mijn werk als postbezorger in de stromende regen de Spotify-lijst op shuffle gegooid. Gelukkig brak tijdens Sinnerman de zon door, maar toen was ik al behoorlijk doorweekt. De sterke muziek compenseerde de ellende wat. 
Ook maar eens vergeleken met vorig jaar en dan wordt mijn gevoel bevestigd dat de finale minder sterk is dan vorig jaar:
Uit: 1, 2, 4, 7, 11, 12, 13, 18, 24, 25
In: 5, 7, 8, 10, 13, 14, 20, 23, 26, 31
Wel aardig is trouwens dat ik in de afgelopen week twee finalenummers tijdens een college heb bekeken. De één is Street Spirit, voor een vak waarin we momenteel videoclips analyseren. Het andere vak dat ik volg is niet eens van de studie Muziekwetenschap maar gaat over verhalen, en als opdracht moeten we van een nummer zowel het verhaal van de tekst als van de clip analyseren. Mijn docent voor dat vak is nogal fan van Moz en had There Is a Light That Never Goes Out al eens geciteerd, waarbij hij deed alsof het een gedicht was (wat de meesten vermoedelijk gewoon aannamen). Voor deze opdracht gaf hij wat voorbeelden, waarbij hij ook een stukje liet zien van de clip van Het Lichtje, al was zijn voornaamste voorbeeld The Last of the Famous International Playboys van Morrissey.

Ook maar eens vergeleken met vorig jaar en dan wordt mijn gevoel bevestigd dat de finale minder sterk is dan vorig jaar:
Uit: 1, 2, 4, 7, 11, 12, 13, 18, 24, 25
In: 5, 7, 8, 10, 13, 14, 20, 23, 26, 31
Wel aardig is trouwens dat ik in de afgelopen week twee finalenummers tijdens een college heb bekeken. De één is Street Spirit, voor een vak waarin we momenteel videoclips analyseren. Het andere vak dat ik volg is niet eens van de studie Muziekwetenschap maar gaat over verhalen, en als opdracht moeten we van een nummer zowel het verhaal van de tekst als van de clip analyseren. Mijn docent voor dat vak is nogal fan van Moz en had There Is a Light That Never Goes Out al eens geciteerd, waarbij hij deed alsof het een gedicht was (wat de meesten vermoedelijk gewoon aannamen). Voor deze opdracht gaf hij wat voorbeelden, waarbij hij ook een stukje liet zien van de clip van Het Lichtje, al was zijn voornaamste voorbeeld The Last of the Famous International Playboys van Morrissey.
5
geplaatst: 14 december 2017, 23:25 uur
Zondag 17 december: MusicMeter Ladder Finale 2017!
Aanstaande zondag is het weer zover!
De MusicMeter.nl Ladder nadert haar jaarlijkse climax! Een jaar lang stemmen dagelijks MusicMeter forumleden trouw op de zgn. 'ladders' waarin elke keer klassiekers en nieuw genomineerde nummers het tegen mekaar opnemen. Beginnend met duizenden nummers, maar na elke ronde halveert het aantal platen dat nog naar een finaleplek mag meedingen. Op basis van het aantal verkregen punten ontstaat er dan vanzelf een eindlijst, én een finale met de beste 32 nummers.
Aanstaande zondag zullen wij op Orinoco de top100 daarvan gaan uitzenden, met aan het eind dus de 32 finalenummers in de volgorde zoals daar door de forumleden op is gestemd. Hoe die top32 eruit ziet zal tot a.s. zondag geheim blijven. Luister dus mee a.s. zondag naar de ontknoping:
12:00 - 14:30: Ard (aka Grafmat)
14:30 - 17:00: Chevy
17:00 - 19:30: Sokra
19:30 - 22:00: Kaj
22:00 - 00:00: After Party met (waarschijnlijk) Ard
Hopelijk heb ik het op onze site en andere pagina's (Facebook, Wall of Sound Forum) zo een beetje netjes uitgelegd wat hier het hele jaar gebeurt...
Luisteren dus, zondag!
Aanstaande zondag is het weer zover!
De MusicMeter.nl Ladder nadert haar jaarlijkse climax! Een jaar lang stemmen dagelijks MusicMeter forumleden trouw op de zgn. 'ladders' waarin elke keer klassiekers en nieuw genomineerde nummers het tegen mekaar opnemen. Beginnend met duizenden nummers, maar na elke ronde halveert het aantal platen dat nog naar een finaleplek mag meedingen. Op basis van het aantal verkregen punten ontstaat er dan vanzelf een eindlijst, én een finale met de beste 32 nummers.
Aanstaande zondag zullen wij op Orinoco de top100 daarvan gaan uitzenden, met aan het eind dus de 32 finalenummers in de volgorde zoals daar door de forumleden op is gestemd. Hoe die top32 eruit ziet zal tot a.s. zondag geheim blijven. Luister dus mee a.s. zondag naar de ontknoping:
12:00 - 14:30: Ard (aka Grafmat)
14:30 - 17:00: Chevy
17:00 - 19:30: Sokra
19:30 - 22:00: Kaj
22:00 - 00:00: After Party met (waarschijnlijk) Ard
Hopelijk heb ik het op onze site en andere pagina's (Facebook, Wall of Sound Forum) zo een beetje netjes uitgelegd wat hier het hele jaar gebeurt...

Luisteren dus, zondag!
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 december 2017, 23:28 uur
El Ninjo schreef:
Er is nog van alles mogelijk in de top gezien de verschillen...ik verwacht in ieder geval nog minimaal 7 lijstjes van de volgende min of meer vaste stemmers van dit topic dan wel uit de laatste rondes.
Ik zie een patroon.
3 van deze mensen waren bij de laatste 4 die bij De Witte Trui een lijstje in leverden.

0
geplaatst: 14 december 2017, 23:32 uur
Ja, ik zit in een drukke periode, en doe altijd wel lang over mijn finalelijstjes.
Of was ik bij De Witte Trui niet zo laat?
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 december 2017, 23:36 uur
Arrie schreef:
Ja, ik zit in een drukke periode, en doe altijd wel lang over mijn finalelijstjes.
Of was ik bij De Witte Trui niet zo laat? Haha, nee, jij hoorde er niet bij.

Edit; volgens mij zat je rond of vlak na het midden.
0
geplaatst: 14 december 2017, 23:45 uur
We staan momenteel op 122 lijstjes ... en het is nog steeds spannend bovenin...een top 4 binnen de 100 punten, de nummer 1 staat echt al heel lang op kop maar is nog lang niet zeker van de winst, daarvoor is de voorsprong toch echt te klein, de nummers 2, 3 en 4 hebben al regelmatig stuivertje gewisseld.
1
geplaatst: 15 december 2017, 10:44 uur
Casartelli schreef:
Ik zou het liefst helemaal geen Bowie in de finale zien.
Ik zou het liefst helemaal geen Bowie in de finale zien.
In dat geval zou ik het liefst jou helemaal niet in de finale zien...

5
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 december 2017, 13:09 uur
En het bleef nog lang onrustig in de stad na wests eerste bijdrage aan de MuMeLadder 2017.
0
geplaatst: 15 december 2017, 14:36 uur
Casartelli schreef:
En het bleef nog lang onrustig in de stad na wests eerste bijdrage aan de MuMeLadder 2017.

Ik heb een paar keer gestemd en mijn lijstje is weer verzonden. Oh ja: Bowie staat op 1.
1
geplaatst: 15 december 2017, 14:55 uur
west schreef:

Ik heb een paar keer gestemd en mijn lijstje is weer verzonden. Oh ja: Bowie staat op 1.
(quote)

Bowie?
0
geplaatst: 15 december 2017, 18:56 uur
Bijna klaar. Nu eerst eten en dan moet ik alleen nog bepalen welke Radiohead op 1 komt.
1
geplaatst: 15 december 2017, 19:09 uur
El Ninjo schreef:
Het wordt langzaamaan ook wel tijd om wat voorspellingen te gaan doen lijkt me.
1. Wie gaan de top 3 vormen en in welke volgorde?
2. Wat wordt de nummer 32?
3. Wie wordt, t.o.v.vorig jaar, de hoogste nieuwe binnenkomer (dus compleet nieuw of re-entry)?
4. Welk nummer, dat vorig jaar ook in de finale stond, stijgt het meest en welk nummer daalt het meest?
5. Wat wordt de Love/Hate plaat en wie is de allemansvriend (plaat met de hoogste dan wel laagste standaarddeviatie) ?
6. Welk nummer wordt het vaakst op 1 gezet en welk nummer het vaakst op 32?
Het wordt langzaamaan ook wel tijd om wat voorspellingen te gaan doen lijkt me.
1. Wie gaan de top 3 vormen en in welke volgorde?
2. Wat wordt de nummer 32?
3. Wie wordt, t.o.v.vorig jaar, de hoogste nieuwe binnenkomer (dus compleet nieuw of re-entry)?
4. Welk nummer, dat vorig jaar ook in de finale stond, stijgt het meest en welk nummer daalt het meest?
5. Wat wordt de Love/Hate plaat en wie is de allemansvriend (plaat met de hoogste dan wel laagste standaarddeviatie) ?
6. Welk nummer wordt het vaakst op 1 gezet en welk nummer het vaakst op 32?
1.
#1 Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
#2 Radiohead - Paranoid Android
#3 Arcade Fire - Rebellion (Lies)
2.
#32 Elliott Smith - Waltz #2
3.
#14 David Bowie - Lazarus
4.
Grootste stijger: #7 -> #2 Radiohead - Paranoid Android
Grootste daler: #14 -> #19 Depeche Mode - Enjoy The Silence (-5)
5.
Love/Hate: Pearl Jam - Black
Allemansvriend: David Bowie - "Heroes"
6.
Vaakst op 1: Radiohead - Paranoid Android
Vaakst op 32: DJ Shadow - Stem/Long Stem
Voor m'n Top 32-voorspelling zie de MuMe-Nostradamus 2017
0
geplaatst: 15 december 2017, 19:57 uur
Ondertussen ben ik wel wat van mening veranderd, en vraag ik me onder andere af of Rebellion niet weer gewoon het podium gaat halen, maar omdat dat net zo goed nergens op is gebaseerd blijf ik maar consistent met mijn voorspelling in het nostradamus topic:
1.
1. The Cure - A Forest
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
2.
32. Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea
3.
Talking Heads - Once In a Lifetime
4.
Grootste stijger: The Smiths - How Soon Is Now?
Grootste daler: David Bowie - Life On Mars?
5.
Allemansvriend: Depeche Mode - Enjoy The Silence
6.
1.
1. The Cure - A Forest
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
2.
32. Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea
3.
Talking Heads - Once In a Lifetime
4.
Grootste stijger: The Smiths - How Soon Is Now?
Grootste daler: David Bowie - Life On Mars?
5.
Allemansvriend: Depeche Mode - Enjoy The Silence
6.
* denotes required fields.