MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met... 2018

zoeken in:
Edgar18 schreef:
Volgens mij heb ik er vorig jaar ook al eens een opmerking over gemaakt maar een jaar top tien met een nummer een die maar drie stemmen heeft is een beetje gek. Op zich leuk dat er een jaar top tien wordt bijgehouden maar ik zou daarin alleen nummers opnemen met meer dan een X-aantal (zeven bijv.) stemmen want dit geeft een vertekent beeld.

Mee eens, 7 is mss wat veel gezien het aantal deelnemers, maar minimaal 5 lijkt me wel de ondergrens.

Edgar18 schreef:
Volgens mij heb ik er vorig jaar ook al eens een opmerking over gemaakt maar een jaar top tien met een nummer een die maar drie stemmen heeft is een beetje gek. Op zich leuk dat er een jaar top tien wordt bijgehouden maar ik zou daarin alleen nummers opnemen met meer dan een X-aantal (zeven bijv.) stemmen want dit geeft een vertekent beeld.

Eens! Maar dan zou je er ook over moeten nadenken misschien om het hoogst en het laagst gegeven cijfer niet mee te tellen. Want er worden ook nog wel eens zware onvoldoendes gegeven die een gemiddelde met gemak meer dan een heel punt naar beneden halen. Als een nummer me totaal niet ligt stem ik zelf meestal gewoon niet.

Edgar18 schreef:
Op zich leuk dat er een jaar top tien wordt bijgehouden maar ik zou daarin alleen nummers opnemen met meer dan een X-aantal (zeven bijv.) stemmen want dit geeft een vertekent beeld.

En daar gaan we weer. Jij zegt minimaal 7 een ander zegt minimaal 10 en weer een ander 5. Ja, wat is het nou?

Ik zeg: mensen moeten gewoon wat vaker hier komen meedoen en verder geen grenzen stellen. Het is geen wedstrijd.
Het is soms best sneu dat er maar 3 mensen moeite doen (en nu niet zeggen geen tijd of weet ik het wat: veel mensen doen wel dagelijks aan andere topics mee: dat is een keuze, niet erg, maar laten we dan a.u.b. niet moeilijk gaan doen over een jaarlijstje... nogmaals: mensen moeten dan maar wat meer belangstelling tonen hier).

Er is een zeer harde kern (3?) die zich dagelijks laat zien hier. Als die nu eens gaan klagen over de jaarlijst.....

Gretz schreef:
Eens! Maar dan zou je er ook over moeten nadenken misschien om het hoogst en het laagst gegeven cijfer niet mee te tellen. .

edit: dus van die harde kern, die vaak lage cijfers uitdeelt, mogen de stemmen niet meetellen??? Man, man, man. Ik ben blij dat zij er dagelijks bij zijn (laag cijfer of niet).

Jongens hou eens op met al die rare regeltjes. Het is een maak kennis topic. Neem die lijst voor lief en haal er alsnog je tips uit omdat die lijstjes je misschien wijzen op iets wat je gemist zou kunnen hebben. Wedstrijdjes doen we wel in de ladders

aERodynamIC schreef:
Wedstrijdjes doen we wel in de ladders
Waarom zou je het dan überhaupt bijhouden? Je spreekt jezelf behoorlijk tegen hoor .

Wees blij dat mensen zich ervoor interesseren. En stel je daarvoor open i.p.v. gelijk de "ja, maar" aan te zetten...

Gebruik die lijstjes als tip lijst en pik er dingen uit die je gemist hebt. Dat schreef ik toch vrij duidelijk.

Edgar18 schreef:
Wees blij dat mensen zich ervoor interesseren. En stel je daarvoor open i.p.v. gelijk de "ja, maar" aan te zetten...

Aha, maar interesse voor dit topic uit zich voor mij meer in regelmatige deelname. Ik kijk dus anders tegen dit topic aan dan jij blijkbaar.

En als mensen vaker deelnemen dan hoeven we ook niet te gaan onderhandelen over wanneer een nummer nu wel of niet in een lijst gezet mag worden.

Het is feitelijk wel een beetje maf dat Gazpacho - Soyuz One met 3 stemmen waarschijnlijk het hele jaar bovenaan blijft staan. Het zal mij een worst zijn op zich, maar met zo'n kleine sample krijgt een lijst objectief gezien wel minder waarde. Volgens mij wilde Edgar18 enkel dit opmerken toch?

De MuMeAfrekening zou ik ook minder intensief volgen als er elke week gemiddeld maar 3-6 mensen zouden meestemmen.

Maar goed, ik stem zelf ook vaker niet dan wel mee, er zijn gewoon teveel topics om bij te houden en er is teveel nieuwe muziek om te ontdekken.

Gretz schreef:
(quote)

Eens! Maar dan zou je er ook over moeten nadenken misschien om het hoogst en het laagst gegeven cijfer niet mee te tellen. Want er worden ook nog wel eens zware onvoldoendes gegeven die een gemiddelde met gemak meer dan een heel punt naar beneden halen. Als een nummer me totaal niet ligt stem ik zelf meestal gewoon niet.

Dat is bijna altijd, want zo vaak stem je hier niet toch? Ik vind het een beetje raar om de stemmen van mensen die bijna elke dag stemmen niet mee te rekenen. Dat geeft juist een vertekend beeld eigenlijk.

Ben het ergens wel met aERo eens. Voor mij is dit puur een kennismakingstopic, die toplijst heb ik destijds meer bedacht als extraatje dan als doelstelling. Persoonlijk sla ik ook vaak genoeg nummers over als ik er op voorhand weinig van verwacht (zoals Gazpacho, anders had die nu eerder rond de 7,6 ofzo gehad).

Gretz schreef:
Het is feitelijk wel een beetje maf dat Gazpacho - Soyuz One met 3 stemmen waarschijnlijk het hele jaar bovenaan blijft staan.

Dan hecht jij daar blijkbaar veel waarde aan. Je kan het ook anders bekijken: hey dat nummer was me niet opgevallen, laat ik het nog eens opzoeken. De nadruk mag van mij op het kennismaken blijven liggen. Lijstjes helpen het een beetje ordenen.

Verder wel eens met aERodynamIC dat we dit topic ook weer niet te serieus moeten nemen. Het is geen Ladderspel, geen Afrekening en ook geen knock-out. Daar worden de echte prijzen verdeeld. dit is puur en alleen een ontdekkingstopic voor de meeste mensen

aERodynamIC schreef:
hey dat nummer was me niet opgevallen, laat ik het nog eens opzoeken. De nadruk mag van mij op het kennismaken blijven liggen. Lijstjes helpen het een beetje ordenen.

Goed punt. Soyuz One doet volgende maand mee met Song van het Jaar dus ik zal hem zeker een paar keer gaan beluisteren

Gretz schreef:
Verder wel eens met aERodynamIC dat we dit topic ook weer niet te serieus moeten nemen. Het is geen Ladderspel, geen Afrekening en ook geen knock-out. Daar worden de echte prijzen verdeeld. dit is puur en alleen een ontdekkingstopic voor de meeste mensen

Ik neem dit topic juist heel serieus en daarom ben ik er ook altijd. Ik heb toch echt vaak dingen leren kennen door de compactheid ervan (dank aan de plaatsers van die nummers). 'Wedstrijdjes' doen we in andere topics met de daarbij horende spanning en discussies.

Als we nu regeltjes gaan bedenken voor een eindlijst ben ik voorstander om helemaal te stoppen met die lijst. Ik zie het juist als service aan de stemmers die hier af en toe eens voorbij komen
En voor mezelf meer een 'o ja, wat was dat ook alweer'.
Ik vind het niet echt tof om de mensen die hier zowat altijd zijn hun lage stemmen te ontnemen om tot een 'rechtvaardig' lijstje te komen.

M.a.w. ik kijk er gewoon heel anders tegenaan. Het is geen ladder, KO of meter.........

Dat van die tiplijsten heb je wel een punt, vorig jaar deed ik nog niet actief mee, maar door die lijsten heb ik wel wat dingen ontdekt.

Dit jaar heb ik veelal meegestemd, maar Gazpacho heb ik net gemist, anders hadden ze wrs niet de eerste plek gepakt...

Titmeister schreef:
Dit jaar heb ik veelal meegestemd, maar Gazpacho heb ik net gemist, anders hadden ze wrs niet de eerste plek gepakt...

Dat dus. Ook al heeft het maar 3 stemmen: het valt even op door het lijstje en dan ben je misschien sneller geneigd toch even te gaan luisteren.

Is er ooit iemand geweest aan het einde van het jaar die nog even stil stond bij de eindlijst zoals we dat zien bij de ladders? Nee toch. Daar maalt helemaal niemand om. Geen discussies, eigen lijstjes en weet ik het wat. Altijd een soort stille afsluiting. Helemaal prima voor dit topic.

Ik heb te doen met degene die morgen wat plaatst, want zie nu maar eens die paar cijfers uit deze hoeveelheid berichten te filteren

Gazpacho is ook geplaatst op een zondag, dan zijn er bijna altijd weinig stemmen.
In februari iig 3 keer 3 en 1 keer 5.

herman schreef:
Gazpacho is ook geplaatst op een zondag, dan zijn er bijna altijd weinig stemmen.
In februari iig 3 keer 3 en 1 keer 5.

Nou kom maar op: zondagen sluiten we uit van deelname en Gazpacho mag gewoon niet meedoen

Goed, zullen we maar weer gewoon doorgaan bij waar we gebleven zijn?

Jaaa, Gwenno! Ook wel iets voor Gretz

herman schreef:

Oh gaat dat zo: zieltjes winnen voor een hoge score! En nu is het leuk geweest........ stemmers gezocht zullen we maar zeggen.

Ok Gwenno. Hey pianomelodietje kan ik ook niet direct thuisbrengen, doet me wel een beetje aan Future Sound of London denken. Verder wel een aardig nummer.

7,5

herman schreef:

Ik had al geluisterd toen je haar tipte in je Afrekening. Nu nog even een cijfer bepalen

8,5 erg mooie taal dat Welsh

Het is blijkbaar Cornish, eerder zong ze wel in het Welsh. Niet dat ik het kan verstaan...

Zou iemand de voorgaande discussie willen samenvatten? Ik heb geen tijd om.het helemaal te lezen. Wat mij overigens opvalt.is dat.zo'n nummer van Gazpacho waarschijnlijk met 3 stemmen het hele jaar boven aan staat in de jaarlijst. Dat kan toch niet? Ik vraag me af of dit al eerder is besproken in dit topic! ......

5 voor het nummer van vandaag

Gretz schreef:
Het is feitelijk wel een beetje maf dat Gazpacho - Soyuz One met 3 stemmen waarschijnlijk het hele jaar bovenaan blijft staan. Het zal mij een worst zijn op zich, maar met zo'n kleine sample krijgt een lijst objectief gezien wel minder waarde. Volgens mij wilde Edgar18 enkel dit opmerken toch?
Precies .

Het is leuk om in een topic als dit bij te houden welke tien nummers het hoogst gescoord hebben. Niet omdat het een wedstrijd is o.i.d. maar gewoon omdat het tof is om na een jaar te kunnen kijken welke tien nummers bij eerste beluistering veel indruk maakte. Om daarover een enigszins eerlijke en objectieve uitspraak te doen heb je echter een bepaalde sample-size nodig van bijvoorbeeld vijf stemmers. Neem je alles mee (zoals nu het geval is) dan snap ik niet waarom je het bij zou houden want een nummer met slechts twee of drie stemmen dat zegt niets. Één 'zesje' erbij en het nummer zou al wegvallen bij de bovenste tien. Oftewel, zoals het nu gebeurt is het niet representatief en dus eigenlijk zinloos. Leuk dat Gazpacho met drie stemmen het hoogste gemiddelde haalt maar zo'n nummer twee en drie met tien resp. acht stemmen worden natuurlijk veel breder gedragen.

En ja, dat niet iedereen iedere dag stemt dat is nou eenmaal zo. Gewoon blij zijn als er op een dag aardig wat stemmers zijn en als dit om wat voor reden ook een keer niet het geval is dan is dat jammer. Maar, mensen verwijten dat ze dan maar iedere dag mee moeten stemmen is niet helemaal mijn manier. Ik stem ook niet dagelijks, en daar heb ik prima redenen voor. Voorts luister ik ook nog regelmatig zonder te stemmen, simpelweg omdat ik één keer luisteren vaak niet voldoende vind.

Gwenno heeft nu twee kansen gehad maar das mijn ding niet zo.

6,5

Het gemiddelde van gisteren klopt trouwens niet. Het leek me erg hoog en dat blijkt het ook te zijn want er waren tien stemmers i.p.v. negen.

herman, kun je je bericht nog bewerken?

Helaas niet meer, ik heb blijkbaar jouw 5 over het hoofd gezien. Dit betekent dat Chvrches wat lager scoort en daardoor ook buiten het jaarlijstje valt. Dit zijn de nieuwe lijsten.

01-02: Jono McCleery - Halo (aERodynamIC / 7 / 5,40)
02-02: Brandi Carlile - Whatever You Do (Jerome988 / 5 / 6,88)
03-02: Karen O feat. Michael Kiwanuka - YO! MY SAINT (Cervantes / 4 / 6,58)
04-02: And the Golden Choir - How to Conquer a Land (aERodynamIC / 5 / 6,80)
05-02: Jon Allen - Jonah's Whale (Edgar18 / 3 / 5,83)
06-02: Jesse Marchant – Frame For One (WhyNotSmile / 8 / 7,22)
07-02: Xylouris White - Only Love (Cervantes / 3 / 6,67)
08-02: GoGo Penguin - Bardo (aERodynamIC / 11/ 7,01)
09-02: Rae Morris - Push Me To My Limit (Cervantes/ 7 / 6,39)
10-02: Jóhann Jóhannsson - The Good Ship Teignmouth Electron (bonothecat / 5 / 6,26)
11-02: Karmon - Acido (aERodynamIC / 3 / 5,63)
12-02: Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) (Titmeister/10/8,33)
13-02: Lyons - Mile Deep Hollow (Cervantes / 4 / 5,50)
14-02: Iceage - Catch It (VladTheImpaler / 7 / 6,36)
15-02: Loma - Black Willow (Vince Vega /5 /7,34)
16-02: Ryan Bingham - How Shall A Sparrow Fly (Cervantes / 3 / 6,60)
17-02: Courtney Barnett - Nameless, Faceless (VladTheImpaler/8/6,58)
18-02: Lucien & The Kimono Orchestra - Horizon (Cervantes / 3 / 6,33)
19-02: Marlon Williams - Come to Me (aERodynamIC / 7 / 7,16)
20-02: Ash Koosha - Earth (Ploppesteksel / 7 / 5,70 )
21-02: Nakhane - Presbyteria (aERodynamIC / 4 / 7,70)
22-02: Goat Girl - The Man (VladTheImpaler / 6 / 6,80)
23-02: Parquet Courts - Almost Had To Start A Fight / In And Out Of Patience (VladTheImpaler / 6 / 6,22)
24-02: Janelle Monáe - Make Me Feel (Edgar18 / 13 / 7,32 )
25-02: Gazpacho - Soyuz One (Vince Vega /3 /8,40 )
26-02: Millie Turner - The Shadow (Cervantes / 5 / 6,16)
27-02: DMA's - In The Air (VladTheImpaler / 5 / 5,9)
28-02: CHVRCHES ft. Matt Berninger - My Enemy (Gretz // 10 / 7,21)

---------------------

Top 10 februari:

01. Gazpacho - Soyuz One (Vince Vega /3 /8,40 )
02. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) (Titmeister/10/8,33)
03. Nakhane - Presbyteria (aERodynamIC / 4 / 7,70)
04. Loma - Black Willow (Vince Vega /5 /7,34)
05. Janelle Monáe - Make Me Feel (Edgar18 / 13 / 7,32 )
06. Jesse Marchant – Frame For One (WhyNotSmile / 8 / 7,22)
07. CHVRCHES ft. Matt Berninger - My Enemy (Gretz // 9 / 7,46)
08. Marlon Williams - Come to Me (aERodynamIC / 7 / 7,16)
09. GoGo Penguin - Bardo (aERodynamIC / 11/ 7,01)
10. Brandi Carlile - Whatever You Do (Jerome988 / 5 / 6,88)

---------------------

Top 10 2018:

01. Gazpacho - Soyuz One (Vince Vega /3 /8,40 )
02. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) (Titmeister/10/8,33)
03. EELS - The Deconstruction (aERodynamIC / 8 / 7.88)
04. Nakhane - Presbyteria (aERodynamIC / 4 / 7,70)
05. Dirtmusic - Bi De Sen Söyle (aERodynamIC / 4 / 7,53)
06. Camila Cabello ft. Young Thug - Havana (Ploppesteksel / 9 / 7,40)
07. Typhoon - Rorschach (aERodynamIC / 4 / 7,40)
08. Loma - Black Willow (Vince Vega /5 /7,34)
09. Janelle Monáe - Make Me Feel (Edgar18 / 13 / 7,32 )
10. Jesse Marchant – Frame For One (WhyNotSmile / 8 / 7,22)

---------------------

01-03: Gwenno - Tir Ha Mor (herman /

Ik hoor wel hoe hier verder met lijstjes omgegaan wordt. Verschil van mening hierover blijft. Maar hey, daar is een discussiesite voor.
Representatiever? Nou nee. Je kunt bij plaatsing van nummers vaak al voelen aankomen of er waardering voor zal zijn of niet en ook zie je dan het aantal stemmers ineens toenemen. Dat is verder niet erg natuurlijk. Mensen met die specifieke muzieksmaak zijn hier dan gewoon beter vertegenwoordigd of voelen dan meer de neiging om te stemmen. Herman schrijft dan ook heel eerlijk: 'Persoonlijk sla ik ook vaak genoeg nummers over als ik er op voorhand weinig van verwacht (zoals Gazpacho, anders had die nu eerder rond de 7,6 ofzo gehad)'. Worden lijstjes daarmee objectiever?!
En dan het voorstel over te lage stemmen die geen goed beeld geven en beter niet kunnen meetellen blijft ook raar. Waarvoor geven we dan nog uiting d.m.v een cijfer?!

Kijk naar de maand top 10: de helft mag er dan gewoon al uitgekieperd worden, omdat mensen geen tijd hadden, geen interesse, het nummer op voorhand al niks vinden vanwege de artiest, het topic uit het oog verloren waren of wat ook.

Ik snap heus wat er gezegd wordt, maar ben het er niet mee eens vanwege een andere insteek. Daarin ben ik een minderheid blijkbaar. Het is niet anders, dan moet je mee met de meerderheid.

Voor mij is maart dan ook een mooi startpunt om anders met dit topic om te gaan. Als passieve deelnemer kan ik altijd nog ontdekken zonder zelf te stemmen (en minder te plaatsen, want veel heb ik geplaatst omdat het topic anders stil zou kunnen vallen). Dan is het voor mij waar het echt om gaat: ontdekken. Eigenlijk ben ik daar sowieso meer voorstander van: geen cijfers maar opmerkingen en reacties. Alleen snap ik ook wel dat cijfers uitdelen mensen nog enigszins triggert hier te komen.
Het beoordelen van muziek d.m.v. cijfers doe ik wel in de andere topics

Ik hoop in elk geval nog heel wat moois tegen te komen hier, zal heus ook wat opmerkingen plaatsen en als ik zelf iets heb zal ik het posten, maar dan alleen als ik hoop anderen echt kennis te laten nemen, niet meer als 'opvulling'. Cijfers laat ik achterwege. De lijstjes zag ik meer als overzichtslijst voor users die minder aanwezig zijn, voor mezelf zijn ze minder belangrijk. Wat Edgar18 zei: 'Waarom zou je het dan überhaupt bijhouden?' klopt wel voor mezelf en anderen zien het anders dan ik en dan is het misschien beter om het aan te passen

01-03: Gwenno - Tir Ha Mor (herman /7,09 /11)
02-03: Waylon - Outlaw in 'em (bonothecat / /)

Outlaw In 'Em, a song by Waylon on Spotify - open.spotify.com

Gast
geplaatst: vandaag om 21:24 uur

geplaatst: vandaag om 21:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.