MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:
Arrie schreef:
(quote)

Vooral omdat het ten faveure van het m.i. zeer oninteressante Chvrches is.

Dit.

Blijkbaar ben ik lang niet de enige die er zo over denkt, en toch is de uitslag wat ie is.

Ik ben 6 juni weer in NL. De dag erna sluiten de lijnen.

DE DEADLINE IS DONDERDAG 7 JUNI 14.00 UUR!!!

Prachtfinale, de beste van het jaar tot dusver. Alleen dat Moon Moon Moon doet me niet zoveel.

1. Actors - Bury Me
2. CHVRCHES - Never Say Die
3. Let's Eat Grandma - It's Not Just Me
4. Between Mountains - Into the Dark
5. Childish Gambino - This Is America

6. Fatoumata Diawara - Nterini
7. Beach House - Black Car
8. Gwenno - Eus Keus?
9. Jon Hopkins - Everything Connected
10. Maribou State - Turnmills
11. Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths

12. Moon Moon Moon - Tim Knol Becoming My Hero After Calling Giel Beelen an Idiot

DjFrankie (moderator)
idd goeie finale, met toch zeker 7 erg mooie nummers

1 CHVRCHES - Never Say Die
2 Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths
3 Moon Moon Moon - Tim Knol Becoming My Hero After Calling Giel Beelen an Idiot
4 Between Mountains - Into the Dark
5 Actors - Bury Me

6 Let's Eat Grandma - It's Not Just Me
7 Fatoumata Diawara - Nterini

Mooie finale met drie groepen die ik afgelopen weekend op Primavera gezien heb.

1. Let's Eat Grandma - It's Not Just Me
2. Beach House - Black Car
3. Between Mountains - Into the Dark
4. CHVRCHES - Never Say Die
5. Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths

1. CHVRCHES - Never Say Die
2. Let's Eat Grandma - It's Not Just Me
3. Jon Hopkins - Everything Connected
4. Actors - Bury Me
5. Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths

Magere finale.

1. Between Mountains - Into the Dark
2. Childish Gambino - This Is America
3. Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths
4. Let's Eat Grandma - It's Not Just Me
5. Moon Moon Moon - Tim Knol Becoming My Hero After Calling Giel Beelen an Idiot

7. Maribou State - Turnmills
8. Gwenno - Eus Keus?
9. Jon Hopkins - Everything Connected
10. Beach House - Black Car
11. CHVRCHES - Never Say Die

12. Actors - Bury Me

Edit: ik schuif Between The Breaths nog wat door, wordt met de luisterbeurt beter.
Prima finale in de breedte, met één van de sterkere van Beach House slechts op 10. Vlak boven één van de zwakkere van de KΣRKJES. Let's Eat Grandma laat eigenlijk zien hoe CHVRCHES had moeten klinken op hun derde plaat.

Verder mis ik hier vooral Jimothy en een beetje ALASKALASKA.

1. Childish Gambino - This Is America
2. Moon Moon Moon - Tim Knol Becoming My Hero After Calling Giel Beelen an Idiot
3. Maribou State - Turnmills
4. Actors - Bury Me
5. Jon Hopkins - Everything Connected

6. Gwenno - Eus Keus?
7. Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths
8. Let's Eat Grandma - It's Not Just Me
9. Beach House - Black Car
10. Fatoumata Diawara - Nterini

Van 4 t/m 9 was het best moeilijk rangschikken.

Ik weet niet of ik zomaar kan instappen, maar ik vind dit concept gewoon veel te leuk, plus het feit dat het veel gevarieerder is dan andere spelletjes.

1. Jon Hopkins - Everything Connected
Ontdekking van het jaar tot nu en dan niet alleen het nummer zelf.
2. Childish Gambino - This Is America
3. CHVRCHES - Never Say Die
4. Maribou State - Turnmills
5. Let's Eat Grandma - It's Not Just Me

7. Beach House - Black Car
8. Gwenno - Eus Keus?
9. Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths
10. Actors - Bury Me
11. Between Mountains - Into the Dark
12. Moon Moon Moon - Tim Knol Becoming My Hero After Calling Giel Beelen an Idiot

1. Between Mountains - Into the Dark
2. Fatoumata Diawara - Nterini
3. Childish Gambino - This Is America
4. Gwenno - Eus Keus?
5. Beach House - Black Car

6. Let's Eat Grandma - It's Not Just Me
7. Moon Moon Moon - Tim Knol Becoming My Hero After Calling Giel Beelen an Idiot
8. Maribou State - Turnmills

DjFrankie (moderator)
jordidj1 schreef:
Ik weet niet of ik zomaar kan instappen, maar ik vind dit concept gewoon veel te leuk, plus het feit dat het veel gevarieerder is dan andere spelletjes.

Natuurlijk Jordi, juist goed om zoveel mogelijk deelnemers te hebben.

jordidj1 schreef:

Volgens mij zijn de meesten hier zomaar ingestapt, net zoals bij de andere forumspelletjes. Dat is juist het leuke aan MuMe, alles is open voor iedereen.

Meer Jordi is meer beter

Maar uiteraard juich ik iedere nieuwe deelnemer toe!

Teunnis schreef:
Ik ben 6 juni weer in NL. De dag erna sluiten de lijnen.

DE DEADLINE IS DONDERDAG 7 JUNI 14.00 UUR!!!

Vanwege het mooie weer (en het gebrek eraan de afgelopen twee weken in Portugal), verplaatst ik hem naar de avond.

DE DEADLINE IS NU DONDERDAG 7 JUNI 22.00 UUR!!!

Ah kijk, kan ik vanavond nog wat dingen beluisteren. Komt goed uit.

1. Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths
2. Jon Hopkins - Everything Connected
3. Childish Gambino - This Is America
4. Maribou State - Turnmills
5. Gwenno - Eus Keus?

1. Childish Gambino - This Is America
2. Maribou State Turnmills
3. Moon Moon Moon - Tim Knol Becoming My Hero After Calling Giel Beelen an Idiot
4. Gwenno - Eus Keus?
5. Let's Eat Grandma - It's Not Just Me

1. Maribou State - Turnmills
2. Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths
3. Moon Moon Moon - Tim Knol Becoming My Hero After Calling Giel Beelen an Idiot
4. Jon Hopkins - Everything Connected
5. Fatoumata Diawara - Nterini

6. Gwenno - Eus Keus?
7. Childish Gambino - This Is America
8. Beach House - Black Car
9. Let's Eat Grandma - It's Not Just Me

10. Between Mountains - Into the Dark
11. Actors - Bury Me
12. CHVRCHES - Never Say Die

1 Beach House - Black Car
2 Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths
3 Jon Hopkins - Everything Connected
4 Let's Eat Grandma - It's Not Just Me
5 CHVRCHES - Never Say Die

De lijnen zijn gesloten! De volgende negentien users dank ik voor hun stem in deze maandfinale:

123poetertjes, Arno, Arrie, Cervantes, Choconas, Dance Lover, DjFrankie, dumb_helicopter, Edgar18, gerre, Gretz, hoi123, jordidj1, Masimo, Ploppesteksel, stardust_be, Teunnis, Titmeister en wibro.

12. Actors - Bury Me (11 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Arno)

Dit bandje uit Vancouver maakt met Bury Me haar SvhJ-debuut en doet dat niet onverdienstelijk, want meteen wordt de maandfinale bereikt. Veel meer zat er duidelijk niet in, want het komt veel te kort in deze finale. Actors is al in 2012 opgericht en heeft sindsdien al vele singles uitgebracht, waaronder Bury Me in 2016. Vorig jaar kwam er zelfs al een compilatie van al die singles. Toch is het pas dit jaar dat ze met hun debuutalbum komen en ook daar staat Bury Me op.

11. Beach House - Black Car (16 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van gerre)

Onderhand staat Beach House ergens bovenaan in een aantal aller-tijden-lijstjes van SvhJ. Black Car is de veertiende deelname en ook alweer de achtste maandfinalist van het duo uit Baltimore. In januari wist Lemon Glow nog de maandwinst te pakken, maar dat zat er voor Black Car de gehele maand geen moment in. Sterker nog, het was het laatste lijstje dat Black Car van de laatste plek stootte. Komt er nog een albumtrack in de komende maanden of hebben we er na de eerste vier singles wel weer genoeg van?

10. Gwenno - Eus Keus? (17 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover)

Eus Keus? is één van de twee nummers die het in de maandfinale zonder #1-noteringen moest stellen. Dat geldt ook voor het andere nummer met 17 punten en dus kwam het aan op #2-noteringen. Gwenno Saunders is geen gewone. Ze zingt in het Cornish, een voorheen uitgestorven taal, die vandaag de dag door enkele honderden vloeiend gesproken wordt. Ook heeft ze een tijdje in Vegas opgetreden met traditionele Ierse dans. En nu maakt ze psychedelische indie pop. Tot slot: "Eus keus?" betekent "Waar is de kaas?".

9. Fatoumata Diawara - Nterini (17 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Fatoumata Diawara vertolkt de hedendaagse versie van Wassalou. Wassalou is naast een muziekgenre ook een cultureel gebied dat Mali, Ivoorkust en Guinee overlapt. Fatoumata is van Malinese origine, maar geboren in Ivoorkust. Voordat ze in 2011 doorbrak met haar debuutplaat Fatou, was ze voornamelijk bezig met een acteercarrière en dat is ze daarna blijven voortzetten. Mede door dit drukke leven, ze heeft na 2011 ook enorm veel getoerd, hebben we lang moeten wachten op een opvolger. Nu die er eindelijk is, lijkt het wachten beloond te worden. Fatoumata Diawara leek op papier een aardige kanshebber, aangezien het beide reguliere ladders won, maar achteraf bleken het twee zwak bezette ladders te zijn en is deze negende plek toch best logisch.

8. Between Mountains - Into the Dark (21 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van 123poetertjes en Choconas)

IJslanders en sfeervolle muziek is als Rafael Nadal en Roland Garros; het gaat eigenlijk altijd helemaal goed. Between Mountains, een duo met de pakkende namen Katla Vigdísi Vernharðsdóttur en Ásrósu Helgu Guðmundsdóttur, is de volgende vangst. Ze wonnen vorig jaar al een prestigieuze nationale talentenprijs en bestormen nu het internationale podium. De zegetocht is pas net begonnen, want voorlopig moeten we het doen met slechts twee singles. De tweede single, Little Sunny Flower, is al meer dan twee maanden uit, maar is voorlopig minder dan 10.000 keer gestreamd op Spotify, terwijl Into the Dark al ver over het half miljoen zit. Gaat dit een one-hit-wonder worden of komen we ze later dit jaar nog tegen?

7. Let's Eat Grandma - It's Not Just Me (22 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van stardust_be)

Dat de dames van Let's Eat Grandma geen eendagsvliegen zijn bewezen ze een maand geleden al, toen Falling into Me het podium haalde. Dat ze nu opnieuw de maandfinale halen en daar best aardig weten te scoren mag je gerust een mirakel noemen. Tweemaal wisten ze nog net aan uitschakeling te ontsnappen. Ze weten ons in ieder geval goed hyped te maken voor het aankomende album, getuige de prestaties in SvhJ en de MuMeAfrekening (waar dit nummer acht (!) weken op #1 heeft gestaan). En voor wie nog niet siked genoeg is: op het album staan twee nummers van 9+ minuten, waarbij de afsluiter voorbij de elf minuten klokt en Donnie Darko heet.

6. Moon Moon Moon - Tim Knol Becoming My Hero After Calling Giel Beelen an Idiot (24 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Cervantes)

Moon Moon Moon is een project van Mark Lohmann. Het studiowerk is bijna volledig solowerk en opgenomen in zijn eigen slaapkamer. Ik kwam hem via dit spelletje op het oog met het prachtige Disintegration Loop en kan vooral het debuutalbum I Want! I Want! aanraden. Na het laatste album (waar ook Disintegration Loop op staat) is Lohmann begonnen met een soort van dagboekreeks. Die reeks doet sterk denken aan de laatste twee albums van Phil Elverum (a.k.a. Mount Eerie), maar dan met een flink dikkere laag humor. Op de vijfde post/single van het dagboek laat hij zijn (haast altijd) bipolaire gevoelens over de Nederlandse radiostations de vrije loop. Een tijdje later komt Tim Knol langs bij Giel Beelen en de rest van het verhaal zal de meesten wel bekend zijn. Dat incident inspireerde Lohmann om zijn vijfde dagpoekpost opnieuw op te nemen, nu als ode aan Tim Knol.

Falling Into Me heeft acht weken op 1 gestaan, niet It's Not Just Me.

Arrie schreef:
Falling Into Me heeft acht weken op 1 gestaan, niet It's Not Just Me.

Ah, dat is ook een stuk logischer.

5. Xiu Xiu & Mitski - Between the Breaths (27 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Masimo)

Soms heb je van die samenwerkingen waarvan je van tevoren weet dat het niet mis kan gaan. Xiu Xiu en Mitski is er zo eentje. Voor de film How to Talk to Girls at Parties - een film met Elle Fanning ( ) en Nicole Kidman, die schijnbaar niet helemaal slaagt in zijn opzet - kwamen de dames en heren van Xiu Xiu en de Japans-Amerikaanse Mitski (Miyawaki) samen en maakten ze het bombastische Between the Breaths. Ik ben niet de enige die er als een blok voor viel. Het scoort van begin af aan goed en deze vijfde plek is misschien zelfs lichtjes teleurstellend.

4. CHVRCHES - Never Say Die (27 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van DjFrankie, dumb_helicopter en Gretz)

Net als Beach House kun je het Schotse CHVRCHES onderhand wel SvhJ-veteranen noemen. Voor hun is dit de twaalfde deelname aan SvhJ en de vijfde maandfinalist. Opvallend is dat net zo veel nummers net buiten de maandfinale bleven (tussen #13 en #20). Ik heb het idee dat CHVRCHES met de tijd fanatiekere fans krijgt, maar ook steeds meer niet-fans afstoot. Dat is ook wel te zien aan de statistieken: drie #1-noteringen maar liefst, maar toch flink tekort komend voor een podiumplek. De vierde plek betekent wel de beste maandprestatie ooit voor CHVRCHES, want ze kwamen hiervoor nooit verder dan de vijfde plek (Lies, september 2013). Wie weet kan Never Say Die ook de finale van De Grote Finale halen...

DjFrankie (moderator)
Morgen live op BKS, zin in

Gast
geplaatst: vandaag om 13:18 uur

geplaatst: vandaag om 13:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.