menu

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:
avatar van jordidj1
Kijk eens aan.

1. (9,6)
2. (9,2)
3. (9)
4. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (8,8)
5. (8,5)
6. (8,2)
7. (8)
8. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (7,5)
9. Julia Holter - I Shall Love 2 (7)
10. Jorja Smith - Blue Lights (6,5)
11. Kali Uchis - In My Dreams (6)
12. Lucy Dacus - Night Shift (5)

Gokje:

6. SOK
5. Jon
4. Peggy

avatar van Teunnis
6. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman (75 punten, 16 keer genoemd)
Genomineerd door Choconas
Nummer 1 van hoi123, Koenr en Vince vega
Maand: mei
Maandpositie: 2e



De Britse jazzformatie Sons of Kemet wordt geleid door Shabaka Hutchings, de drijvende kracht achter meerdere muzikale projecten. Zo zagen we hem in 2016 debuteren in deze competitie, direct onder twee verschillende projecten: Shabaka and the Ancestors en The Comet Is Coming. Met die laatste groep staat hij overigens op dit moment in de maandfinale van de 2019-editie. Voor Sons of Kemet was dit jaar de vuurdoop in deze competitie en wat presteert het meteen indrukwekkend. My Queen Is Harriet Tubman strandde in de Halve Finale en de koningin Ada Eastman haalt dus het linkerrijtje en bovendien is het maar liefst drie keer op #1 gezet - net zo vaak als Yves Tumor en dus slechts één nummer die dat beter deed. Overigens is dit absoluut niet het eerste grote jaar voor Sons of Kemet; al in 2013 wonnen ze verschillende prestigieuze prijzen en awards. Tot slot wil ik nog de volgende tip meegeven: ga dit live aanschouwen!


hoi123 schreef:
Ik houd niet van bijna alle jazz en ik weet niet zo goed waarom. Een paar jaar geleden dacht ik dat de reden eindelijk had ontdekt: het is het gebrek aan emotionele diversiteit in jazzmuziek dat het hem doet! Het genre is gekenmerkt door de meest virtuoze solo’s, of het meest chaotische gefreak, maar nooit zou je angstige jazz horen, of écht boze jazz. Nou ja, ziehier: wat een ongelooflijk tof, pisnijdig nummer (en album) is dit. Ik geef toe dat er hier een beetje valsgespeeld wordt - de spoken word van Josh Idehen is niet kenmerkend voor het genre, maar wel een belangrijke bron van genialiteit in dit nummer. Schuimbekkend spuwt hij zijn venijn uit over de ruïnes van de racistische, kapitalistische Westerse wereld, terwijl hij wordt aangestuwd door bezeten drums en een saxofoon en tuba die elkaar constant meer lijken op te zwepen. My Queen Is Ada Eastman is uniek, spannend, intens en om de een of andere reden niet uit je hoofd te krijgen – in het kort wat mij betreft dus waardig om de titel Song van het Jaar 2018 te dragen.

Fuck the fascists, end of story!

Ploppesteksel schreef:
Was Shabaka Hutchings' overgrootmoeder even vinnig als de percussionist bij Sons of Kemet? In combinatie met die ontzettend lage blaastonen en het bezeten spoken-wordstuk is dit een heksenketel waarin ik mij maar al te graag dansend zou onderwerpen aan de koningin.

jordidj1 schreef:
Wat een helden zijn dit zich! Afgelopen zomer stonden ze op Lowlands en daar zijn we eigenlijk puur op de gok heen gegaan, wat zich uitmondde in het beste optreden van het festival mijn inziens. Ze opende met dit nummer en sindsdien heb ik geen seconde meer stil gestaan. Swingen, zweten en vooral: dansen!

avatar van Edgar18
1.
2. Julia Holter - I Shall Love 2 (8,2)
3. Kali Uchis - In My Dreams (8,2)
4. Jorja Smith - Blue Lights (8,0)
5.
6. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman (7,8)
7. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (7,7)
8. Lucy Dacus - Night Shift (7,6)
9. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (7,5)
10.
11.
12.

Teunnis schreef:
Tot slot wil ik nog de volgende tip meegeven: ga dit live aanschouwen!
Juist live viel het me tegen. Ik had er zoveel meer van verwacht/ gehoopt. De virtuositeit die hun muziek kenmerkt ontaarde in een voor mij te chaotische warboel.

avatar van jordidj1
Live was het juíst goed

avatar van Teunnis
5. Jon Hopkins - Emerald Rush (78 punten, 19 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van Edgar18 en inquestos
Maand: februari
Maandpositie: 2e



Nog maar vijf te gaan en het is tijd voor de grote spelers. Jon Hopkins haalde in 2013 al eens De Finale: destijds werd hij zevende met Open Eye Signal. Dat was de definitieve doorbraak voor de Britse producer. Alhoewel, zijn debuutalbum Opalescent uit 1999 bleef niet geheel onopgemerkt en uiteindelijk leverde het hem zelf een invloedrijke rol op bij de totstandkoming van Coldplays Viva la Vida or Death and All His Friends. Maar het was Open Eye Signal waar hij het geluid vond waarmee hij voor zichzelf grote naam en faam maakte. Meer techno, meer dansvloergeschikt. En het wordt nog steeds gesmaakt. Emerald Rush werd (samen met een nog te komen nummer) het meest in de top-8 gezet; een echte allemansvriend. In 2018 stond Hopkins op de grootste festival, werd miljoenen keer gestreamd en als kers op de taart: top-5 bij Song van het Jaar 2018 op deze site!


Titmeister schreef:
2018 was ook het jaar van de comeback van Jon Hopkins. Hij zegevierde met liveshows op DTRH en ADE, en kwam met deze knaller van een track, die in een ander jaar een zeer goede kans had gemaakt op de titel Song van het Jaar bij mij. In 3 woorden samengevat: diepgaand, kristalhelder en climaxopbouw.

hoi123 schreef:
Jon Hopkins heeft met Collider naar mijn mening nog steeds het beste dancenummer ooit gemaakt: benauwder en ijzingwekkender dan dat ga je het niet krijgen. Is Emerald Rush op hetzelfde niveau? Nee, daarvoor is het piano-intro wat te lang en de opbouw iets formulematiger. Is het nog steeds buitenklasse dance? Ja. De manier waarop de beat hortend en stotend uit die pianomelodie komt kruipen is applauswaardig, en net zoals op Collider weet Hopkins met Emerald Rush de zeldzame kruising tussen een larger-than-life geluid en toch een ongelooflijke opzwependheid. Wat mij betreft heeft Hopkins hiermee z’n hoekje gevonden - waarom zou je dan nog afwijken?

jordidj1 schreef:
Hopkins heeft de gave om beats te produceren die heel meeslepend en tegelijkertijd episch zijn. Ook op deze track zet 'ie weer een indrukwekkende wall-of-sound neer, waar je vanaf seconde één ingezogen wordt.

avatar van Teunnis
4. Beach House - Lemon Glow (84 punten, 17 keer genoemd)
Genomineerd door stardust_be
Nummer 1 van jordidj1 en yeahyeahyeah
Maand: januari
Maandpositie: 1e



De beste prestatie ooit voor Beach House uit veel - maar dan ook echt enorm veel - nominaties door de jaren heen, maar toch voelt het een beetje als een teleurstelling. Podium was zeer goed mogelijk, eigenlijk zelfs het minste wat verwacht kon worden. Met het album 7 was Beach House weer even helemaal de talk of the town, net als in 2010 en 2012. In de allereerste maand van deze editie won Beach House met deze leadsingle de prijs voor Song van het Maand, niet voor de eerste keer in hun carrière. Lemon Glow was al vanaf de eerste keer dat ik hem hoorde een geduchte kandidaat Song van het Jaar 2018. Het kwam heel dichtbij, maar uiteindelijk belandt de band van Victoria Legrand en Alex Scally net buiten het podium. In ieder geval verbreken ze wel hun oude record, de zevende plek met Myth in 2012.


jordidj1 schreef:
Bij het uitkomen van 7 wist ik het al: dit is een album voor de eeuwigheid. Een erg fijne luistertrip, maar ook de nummers op zichzelf zijn de moeite waard. Lemon Glow was al gauw een favoriet. Stom genoeg viel ik op de valreep voor de schoonheid van dit nummer, want die melodie is echt om van te smullen zeg! Durf haast wel te zeggen dat ik geen beter dreampop-nummer ken.

Titmeister schreef:
In de afrekening noemde ik dit al het beste Beach House-nummers sinds Bloom, en daar blijf ik bij - ik zou zelfs durven te stellen dat deze in mijn BH Top 3 komt. Naast de vertrouwde dromerige synthpop komt er in dit nummer een wat donkerder ondertoon naar voren. Die is vaker te horen op het album 7, maar nergens zo sterk uitgevoerd als op Lemon Glow.

dumb_helicopter schreef:
Typische Beach House-sound maar zeker de moeite waard. Enige probleem dat ik heb met Beach House is dat het bij momenten vrij inwisselbaar is, maar dit nummer steekt er wat bovenuit (hoewel Dark Spring nog een stukje beter is van de laatste plaat) en heeft voldoende spanning in zich om het tot de laatste noot uit te zitten.

hoi123 schreef:
Eens in de paar jaar brengt Beach House een album uit. Op dat album staat dan, laten we eerlijk zijn, grotendeels enigszins vergeetbare nummers, en dan een paar ongelooflijke bangers waarin ze hun traditionele geluid nét wat manipuleren (PPP, Walk in the Park, Myth). Hier zijn het die wiebelige synths die het hem doen: Lemon Glow klinkt net wat abstracter dan het rest van hun oeuvre en is daardoor meteen een superinteressant nummer. Zangmelodieën schrijven is namelijk het echte sterke punt van mevrouw LaGrand, en als je dan ondersteund wordt door zo’n toffe combinatie van vreemde synthesizers en scheurende gitaren, krijg je een liedje dat uitblinkt in zijn afstandelijkheid én warmheid.

avatar van Teunnis
Over een uurtje de ontknoping!


Laatste kans om je geld te zetten op een van de drie paarden! Wordt het een knaldebuut voor Peggy Gou, de kroon op het werk van de laatste jaren voor Let's Eat Grandma of een brute overwinningskreet voor La Dispute?

avatar van Choconas
Edgar18 schreef:
Juist live viel het me tegen. Ik had er zoveel meer van verwacht/ gehoopt. De virtuositeit die hun muziek kenmerkt ontaarde in een voor mij te chaotische warboel.

Waar heb je de Sons Of Kemet gezien, Edgar? Ik zag ze nu drie keer (Bimhuis, Lowlands en Le Guess Who?) en met name op Lowlands werd ik helemaal meegezogen in hun wervelende optreden. Voor mij één van de topoptredens op Lowlands vorig jaar.

avatar van Arno
1.
2. Kali Uchis - In My Dreams
3. Jorja Smith - Blue Lights
4. Beach House - Lemon Glow
5. Julia Holter - I Shall Love 2
6. Lucy Dacus - Night Shift
7. Jon Hopkins - Emerald Rush
8.
9.
10. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
11. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
12. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman

Top 3 pronostiek:

3. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
2. Let's Eat Grandma - Donnie Darko
1. La Dispute - FULTON STREET I

avatar van Teunnis
Choconas schreef:
(quote)

Waar heb je de Sons Of Kemet gezien, Edgar? Ik zag ze nu drie keer (Bimhuis, Lowlands en Le Guess Who?) en met name op Lowlands werd ik helemaal meegezogen in hun wervelende optreden. Voor mij één van de topoptredens op Lowlands vorig jaar.

No doubt, optreden van het jaar op Lowlands. Helemaal vooraan in een volgepakte X-Ray en dansen tot je de laatste zweetdruppels uit je lichaam hebt geperst.

avatar van Choconas
Ik ga mee met Arno:

3. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
2. Let's Eat Grandma - Donnie Darko
1. La Dispute - FULTON STREET I

avatar van Gretz
Ik ga mee met Arno en Choconas, kan niet anders dat dit het verdict is:

3. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
2. Let's Eat Grandma - Donnie Darko
1. La Dispute - FULTON STREET I

avatar van stardust_be
Ongelooflijk dat dit de hoogste positie voor Beach House ooit is!

1.
2. Lucy Dacus - Night Shift
3. Beach House - Lemon Glow
4.
5. Jorja Smith - Blue Lights
6. Jon Hopkins - Emerald Rush
7. Julia Holter - I Shall Love 2
8. Kali Uchis - In My Dreams
9.
10. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
11. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
12. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"

Ik ga voor de bomma-eters
1. Let’s Eat Grandma - Donnie Darko
2. La Dispute - FULTON STREET I
3. Peggy Gou - It Makes You Forget

avatar van Gretz
1.
2. Lucy Dacus - Night Shift
3.
4. Kali Uchis - In My Dreams
5.
6. Beach House - Lemon Glow
7. Jon Hopkins - Emerald Rush
8. Jorja Smith - Blue Lights
9. Julia Holter - I Shall Love 2
10. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
11. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
12. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"

Ik verwacht ook Peggy, LEG en La Dispute dan op 1, maar ik hoop stiekem op meer voor Peggy.

avatar van jordidj1
1. Beach House - Lemon Glow (9,6)
2. (9,2)
3. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman (9)
4. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (8,8)
5. (8,5)
6. (8,2)
7. Jon Hopkins - Emerald Rush (8)
8. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (7,5)
9. Julia Holter - I Shall Love 2 (7)
10. Jorja Smith - Blue Lights (6,5)
11. Kali Uchis - In My Dreams (6)
12. Lucy Dacus - Night Shift (5)

Donnie op één! Denk ik.

avatar van Edgar18
Choconas schreef:
Waar heb je de Sons Of Kemet gezien, Edgar?
Tijdens Le Guess Who? in de XL-bezetting. Op North Sea Jazz heb ik een stukje gezien, dat beviel wel beter.

Jullie denken dus allemaal FULTON STREET I. Ik hoop dat het klopt maar ik ben bang dat het minste nummer van de twaalf er met de hoofdprijs vandoor gaat.

1. Jon Hopkins - Emerald Rush (8,5)
2. Julia Holter - I Shall Love 2 (8,2)
3. Kali Uchis - In My Dreams (8,2)
4. Jorja Smith - Blue Lights (8,0)
5.
6. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman (7,8)
7. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (7,7)
8. Lucy Dacus - Night Shift (7,6)
9. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (7,5)
10.
11. Beach House - Lemon Glow (5,0)
12.

avatar van Teunnis
stardust_be schreef:
Ongelooflijk dat dit de hoogste positie voor Beach House ooit is!

Het is meer dan David Bowie, Grimes, Nick Cave & The Bad Seeds, PJ Harvey, Radiohead, Sigur Rós, Sufjan Stevens, The War on Drugs, The xx ooit hebben gehaald. Om er gewoon maar even een paar te noemen.

avatar van Teunnis
Gretz, ik zag hem wel Eefje heeft dezelfde recordpositie. Vreemd genoeg met Jong. Dat soort fratsen krijg je als ik even niet meespeel.

avatar van Gretz
Haha edit: mijn statement klopt idd niet, Eefje was in 2016 4e (met Jong nota bene, Scheef werd slechts 10e in '15). Spinnie werd vorig jaar 5e, de hoogste positie voor hem.

avatar van Dance Lover
Kom op Donnie!!! * Maar ik denk dat La Dispute er met de overwinning vandoor gaat.

1. ( 9,7 )
2. Kali Uchis - In My Dreams ( 9,4 )
3. Julia Holter - I Shall Love 2 ( 9,2 )
4. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid ( 9 )
5. Beach House - Lemon Glow ( 9 )
6. Jon Hopkins - Emerald Rush ( 8,5 )
7. ( 8,5 )
8. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" ( 7,5 )
9. Jorja Smith - Blue Lights ( 7,5 )
10. ( 7,5 )
11. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman ( 6,5 )
12. Lucy Dacus - Night Shift ( 4 )

avatar van Masimo
Hopen op La Dispute

1. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
2. Julia Holter - I Shall Love 2
3. Jon Hopkins - Emerald Rush
4.
5. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
6. Kali Uchis - In My Dreams
7. Beach House - Lemon Glow
8. Jorja Smith - Blue Lights
9. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
10.
11.
12. Lucy Dacus - Night Shift

avatar van Teunnis
Masimo schreef:
Hopen op La Dispute

U vraagt, wij draaien.

avatar van Teunnis
3. La Dispute - FULTON STREET I (86 punten, 17 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van dumb_helicopter en Johnny Marr
Maand: december
Maandpositie: 1e



Veelvuldig getipt als eindwinnaar en de berichten hierboven lezende lijkt het zelfs de favoriet volgens de vaste deelnemers, maar La Dispute blijft steken op een derde plek. FULTON STREET I haalde nog wel - samen met de winnaar - de meeste podiumplekken, maar moet zich tevreden stellen met het brons. Of beter gesteld, ze hebben brons gewonnen. Want ik had eigenlijk niet snel zien aankomen dat La Dispute nog met zo'n instant klassieker zou komen. De (prachtige) videoclip die bij de release vrij werd gegeven bevat twee nummers: het korte intro zoals dat uiteindelijk ook op het album verscheen genaamd ROSE QUARTZ en vervolgens vloeit het over in FULTON STREET I. Als één videoclip verschenen, maar als single-release duidelijk als twee losse nummers. Dit is de hoogste automatische genomineerde van dit jaar. Ik heb er trouwens voor mezelf van gemaakt dat ze de intro hebben vernoemd naar Rose Quartz, een karakter in Steven Universe, die vlak voor deze uitgave de hoofdrol speelde in een briljant stukje televisie.


jordidj1 schreef:
Afstandelijkheid in één nummer samengevat. De onmogelijkheid om een verloren nabestaande te vergeten, zo'n naargeestig sfeertje bevind ik me in als ik dit luister. Eigenlijk gebeurt er niet heel veel in deze song, maar je bent constant geveld door de impact die de climaxen op je afvuren...

hoi123 schreef:
Ook op de tweede plek in mijn lijstje staat een nummer van een (sub)genre waar ik normaal gesproken niet zo veel van moet hebben. Toevallig had ik net voordat dit nummer werd uitgebracht het bekende album van deze mannen geluisterd en ik had last van hetzelfde euvel als bij wel meer screamo: die zanger moet zich gewoon eens niet zo aanstellen. De emo-manier van zingen is normaal gesproken wat te theatraal en weinig genuanceerd voor me. Juist hier echter is het die zang die het nummer naar een hoger niveau tilt, van de subtiele trillingen in het gefluisterde begin tot de huiveringwekkende snik in de stem van Dreyer wanneer het refrein gezongen wordt. De instrumentatie slaat er naadloos op aan: de postrockerige gitaren en verrassend kalme drums zorgen ervoor dat de wanhoop diep onder je huid kruipt, om niet snel te verdwijnen.

dumb_helicopter schreef:
Het beste nummer van de finale van dit jaar. Puike emo die crescendo gaat en je meepakt neerwaartse spiraal van pijn en tristesse. Minpuntje voor mij is het plotse einde.

Titmeister schreef:
Het is een luxe dat ik een nummer als deze op 10 kan zetten. Sterk hardcore-punk-nummer van La Dispute, dat ook zijn gevoelige kanten heeft. Wel vind ik (zoals wel vaker in dit genre) de zang ietwat te pathetisch.

avatar van hoi123
Verdomme. Wel echt een teleurstelling als Donnie Darko nu wint.

avatar van Masimo
Teunnis schreef:
U vraagt, wij draaien.
shit.

avatar van Dance Lover
Spannend.....Donnie! Itgehane ook meer dan prima.

Net als bij Titmeister was ook Fulton Street mijn #10. Fijn nummer dat net buiten de punten viel.

avatar van Teunnis
2. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) (89 punten, 19 keer genoemd)
Genomineerd door Titmeister
Nummer 1 van Teunnis en Titmeister
Maand: januari
Maandpositie: 2e



Peggy Gou, onze favoriete Koreaanse DJ, heeft het (tot mijn eigen spijt) net niet gehaald. De omaatjes waren een klasse apart dit jaar. Peggy Gou debuteerde deze editie in januari en ging direct brutaal de strijd aan met Beach House. Destijds werd die strijd nog verloren, maar sindsdien is de status van Gou groter en groter geworden en in de Halve Finale liet ze al merken dat Beach House te verslaan was. In De Grote Finale is ze maar één keer niet als eerste geëindigd: in Ronde 4 eindigde It Makes You Forget (Itgehane) net onder, u raadt het al, Donnie Darko. Overigens versloeg ze datzelfde nummer een ronde eerder nog vrij overtuigend. Een zeer serieus te nemen kandidaat voor de eindwinst en dat is gebleken. It Makes You Forget (Itgehane) is in De Finale het vaakst in de top-8 genoemd en bovendien maar liefst acht keer op het podium. Het was alleen niet genoeg voor de enige niet-maandwinnaar uit de top-4. Er kan er maar één de beste zijn...


Titmeister schreef:
Tevens mijn favoriete nummer overall van 2018 en een van de beste housenummers deze eeuw gemaakt. Het overkomt mij niet heel vaak dat ik in één klap verkocht ben bij een nieuw nummer - zeker niet bij een voor mij compleet nieuwe artiest, maar Peggy Gou lukte het begin 2018 met het nummer It Makes You Forget (Itgehane).

Het nummer draait om 3 warme melodielijnen, die om beurten invallen. Het begin met een trommeltje, daarna komt een marimba(?) erbij en uiteindelijk valt de synthlijn in. De rest van het nummer draaien deze melodielijn repetitief maar subtiel meanderend om je heen als een warme bries op een zwoele zomeravond. Als dan ook nog de zang van Gou invalt - ik versta er niks, mijn Koreaans is niet meer wat het geweest is - is het geheel compleet: een warme, exotische, blijmakende, instant-classic houseknaller, die absoluut niet zou misstaan als Song van het Jaar 2018.

Ploppesteksel schreef:
Oh, die drums. Ooh, die belletjes. Ooh, die baslijn. Ooooh, die synths. Oooooooooooh, Peggy in het Koreaans. Zomeranthem numero uno. Belletjes door de boxen blazen for life.

jordidj1 schreef:
De zomer van 2018 samengevat in één song! Toen ik het de eerste keren luisterde ging het mij wat voorbij, maar langzamerhand viel het kwartje. Feest!

hoi123 schreef:
Dit is een erg laidback dancenummer. Dat betekent dat het op het eerste gezicht helemaal niet zo dansbaar klinkt: hoewel het moeilijk is om vanaf het begin niet verliefd te raken op het door mevrouw Gou herself gemompelde zangmotiefje, is de beat er niet eentje die meteen tot wild dansen uitnodigt. Toen was ik een keertje dronken en in een club en snapte ik hem: dit is inderdaad het dancenummer van 2018. Juist de achteloze manier waarop de akkoorden worden neergelegd over die eigenwijze basmelodie is de reden dat dit nummer zo heerlijk licht laat klinken. Itgehane is heel bezweet dansen in een beachbar waar iedereen om je heen veel knapper is dan jij en veel duurdere kleding aanheeft, maar toch lief is. Itgehane is een veelzijdig, kleurrijk en godvergeten catchy klein meesterwerkje.

avatar van Teunnis
1. Let's Eat Grandma - Donnie Darko (99 punten, 18 keer genoemd)
Genomineerd door stardust_be
Nummer 1 van 123poetertjes, Arno, Dance Lover, DjFrankie, Gretz en stardust_be
Maand: juni
Maandpositie: 1e



En - met overtuigende cijfers - is Donnie Darko gekozen als beste nummer van deze editie. Let's Eat Grandma heeft met Donnie Darko de Song van het Jaar 2018 gemaakt! In 2016 stonden ze al eens in de finale. Toen nog als echte benjamins, inclusief knikkende knieën, podiumvrees en al. Het werd toen een (voor mij) enigszins teleurstellende tiende plek voor Eat Shiitake Mushrooms. Twee jaar later en twee jaar ouder - en dat telt als je zo jong bent als deze twee dames! - kwamen ze met hun volgende album. Het kon zowaar nóg beter dan dat we in 2016 al van ze hoorden. Overtuigende singles, overtuigende albumtracks en een overtuigend geheel. Met een aantal gelauwerde producers en bovenal subliem songmateriaal maakten ze een album dat hier enorm in de smaak viel. Het was niet de vraag óf ze De Finale zouden halen, maar met welk nummer of eerder nog met hoeveel nummers. Het werd uiteindelijk alleen Donnie Darko, maar ik denk eigenlijk dat ze ook met Falling into Me "gewoon" gewonnen hadden. Donnie Darko pakte maar liefst zes (!) #1-noteringen in deze finale en verpulvert daarmee de concurrentie. Gecombineerd met achttien noteringen in totaal - alleen Jon Hopkins en Peggy Gou stonden vaker in de lijstjes - was dat genoeg om met tien punten voorsprong de titel Song van het Jaar 2018 te pakken.


Dance Lover schreef:
De oma`s bewijzen dat ze geen eendagsvlieg zijn. Ze waren HOT het afgelopen jaar en dat zonder opvallend gebruik van hoofdletters. Ze wisten er zelfs een nummer uit te peuren van maar liefst 11 minuten die geen minuut verveelt. Het begint allemaal vrij lo-fi, met veel gepingel en schattige zang waarna het nummer op instrumenteel vlak volledig wordt overgenomen en na ruim 3 minuten wat uit zijn schulp komt. Bij de eerste kortstondige synth storm kun je mij al opvegen, maar er is meer moois onderweg. Na de tweede synth storm wordt het nummer langzaam zwaar bombastisch en bouwt daar op een voortreffelijke, sprookjesachtige, larger than life manier naartoe. De oma`s schrijven een modern sprookje hier!

jordidj1 schreef:
Elk muziekjaar worden er meesterwerkjes op deze aardkloot afgevuurd en deze van de omaatjes is dat zeker. Ondanks de lengte vliegt de song voorbij en wordt het mooi opgebouwd tot een euforische climax. Melodisch is het ook fantastisch, want hoe kun je hier nou niet vrolijk van worden?

Titmeister schreef:
Echt aan boord de hype omtrent de 2 Britse jongedames van Let's Eat Grandma ben ik niet, maar zoals voor elke regel is hierop een uitzondering en die heet Donnie Darko. Op dit nummer laat het duo haar belofte als volwassen popartiest horen met een episch, 11-minuten durende trip over Donnie Darko, hoofdpersoon van de gelijknamige cultfilm. In deze track staat hij synoniem voor het gevoel langzaam gek te worden. Meer nog dan de tekst, blinkt dit nummer uit in de fenomenale opbouw, die is werkelijk om je vingers bij af te likken.

avatar van Teunnis
Schitterende winnaar hoor, maar vooral een fenomenaal podium

Mijn top-12:

1. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
2. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
3. La Dispute - FULTON STREET I

4. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
5. Let's Eat Grandma - Donnie Darko

6. Jorja Smith - Blue Lights
7. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
8. Jon Hopkins - Emerald Rush
9. Beach House - Lemon Glow

10. Julia Holter - I Shall Love 2
11. Lucy Dacus - Night Shift

12. Kali Uchis - In My Dreams


Kali Uchis het enige niet-finalewaardige nummer wat mij betreft, maar nog steeds een hele dikke voldoende (iets van een 7 ofzo).

Gast
geplaatst: vandaag om 13:09 uur

geplaatst: vandaag om 13:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.