Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018
zoeken in:
0
geplaatst: 13 mei 2019, 22:33 uur
Bedankt voor het taggen. Voor het eerst in jaren(?) ook weer een lijst ingestuurd 
Aardig gevarieerde lijst, duidelijk wat minder rock dan een aantal jaar terug. En veel vrouw! Aangezien ik verder niet heb meegedaan veel onbekend werk, het bekende eindigt op 1,4,9 en 12. Met een duidelijke nummer 1, de rest ontloopt elkaar nauwelijks, zelfs de nummer laatst kan me bekoren.

Aardig gevarieerde lijst, duidelijk wat minder rock dan een aantal jaar terug. En veel vrouw! Aangezien ik verder niet heb meegedaan veel onbekend werk, het bekende eindigt op 1,4,9 en 12. Met een duidelijke nummer 1, de rest ontloopt elkaar nauwelijks, zelfs de nummer laatst kan me bekoren.
1
geplaatst: 14 mei 2019, 09:50 uur
Ik geef iedereen nog twee uur om een lijstje in te zenden. Om 12.00 uur sluiten de lijnen definitief!
0
geplaatst: 14 mei 2019, 11:24 uur
Lijstje zojuist opgestuurd, dank voor de langere deadline! 
2 mindere nummers; een iets te monotoon nummer en een dame die hier niet hoort, verder mooie finale!

2 mindere nummers; een iets te monotoon nummer en een dame die hier niet hoort, verder mooie finale!
0
geplaatst: 14 mei 2019, 11:30 uur
Oeh jeez, mis ik gewoon bijna nog de deadline ook. Dit jaar dan maar even een keer geen stukjes én geen Fietstocht des Oordeels helaas. Wie weet schrijf ik er vanmiddag nog wel iets naast maar ja, Super Tip Topper enzo.
1. (9,7)
2. (9,2)
3. (9,0)
4. (8,8)
5. (8,5)
6. (8,3)
7. (8,0)
8. (7,5)
9. (7,3)
10. (7,0)
11. (6,3)
12. (6,0)
1. (9,7)
2. (9,2)
3. (9,0)
4. (8,8)
5. (8,5)
6. (8,3)
7. (8,0)
8. (7,5)
9. (7,3)
10. (7,0)
11. (6,3)
12. (6,0)
6
geplaatst: 14 mei 2019, 12:37 uur
De lijnen zijn gesloten! Ik bedank de volgende 25 users voor hun finalelijstje:
123poetertjes, Arno, Arrie, Cervantes, charlotte2807, Choconas, Dance Lover, DjFrankie, dumb_helicopter, Edgar18, gerre, Gretz, hoi123, inquestos, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, Masimo, Ploppesteksel, Simon77, stardust_be, Teunnis, Titmeister, Vince vega en yeahyeahyeah.
Dat we een sterke finale in de breedte hadden is te merken aan het hoge puntenaantal van de nummer laatst. Die zal hier spoedig tevoorschijn komen. Daarna ook nog de #11 en #10. Dan heb ik hopelijk later in de middag tijdens werk wat tijd om de #9-#7 te plaatsen, anders komt alles pas 's avonds vanaf een uur of zeven.
123poetertjes, Arno, Arrie, Cervantes, charlotte2807, Choconas, Dance Lover, DjFrankie, dumb_helicopter, Edgar18, gerre, Gretz, hoi123, inquestos, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, Masimo, Ploppesteksel, Simon77, stardust_be, Teunnis, Titmeister, Vince vega en yeahyeahyeah.
Dat we een sterke finale in de breedte hadden is te merken aan het hoge puntenaantal van de nummer laatst. Die zal hier spoedig tevoorschijn komen. Daarna ook nog de #11 en #10. Dan heb ik hopelijk later in de middag tijdens werk wat tijd om de #9-#7 te plaatsen, anders komt alles pas 's avonds vanaf een uur of zeven.
1
geplaatst: 14 mei 2019, 13:14 uur
12. Kali Uchis - In My Dreams (60 punten, 15 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van charlotte2807
Maand: maart
Maandpositie: 11e
We openen De Finale met de Colombiaans-Amerikaanse Kali Uchis. Al in 2012 begon ze in de aandacht te komen dankzij een mixtape genaamd Drunken Babble en er volgden dan ook samenwerkingen met o.a. Snoop Dogg, Diplo en Gorillaz. Haar debuutalbum uit 2018 was een doorslaand succes, zowel commercieel als kwalitatief. Bijna alle grote muziekbladen en kranten hadden Isolation in hun eindejaarslijsten staan. Wat mij betreft is After the Storm (met Tyler, the Creator and Bootsy Collins en geproduceerd door BadBadNotGood) het prijsnummer van dat album, maar dat nummer mocht al na de tweede ladder van het jaar de biezen pakken.
Titmeister schreef:
jordidj1 schreef:
Ploppesteksel schreef:
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van charlotte2807
Maand: maart
Maandpositie: 11e
We openen De Finale met de Colombiaans-Amerikaanse Kali Uchis. Al in 2012 begon ze in de aandacht te komen dankzij een mixtape genaamd Drunken Babble en er volgden dan ook samenwerkingen met o.a. Snoop Dogg, Diplo en Gorillaz. Haar debuutalbum uit 2018 was een doorslaand succes, zowel commercieel als kwalitatief. Bijna alle grote muziekbladen en kranten hadden Isolation in hun eindejaarslijsten staan. Wat mij betreft is After the Storm (met Tyler, the Creator and Bootsy Collins en geproduceerd door BadBadNotGood) het prijsnummer van dat album, maar dat nummer mocht al na de tweede ladder van het jaar de biezen pakken.
Titmeister schreef:
Net als Jorja Smith was Kali Uchis een nieuwkomer in 2018 met crossover-potentieel. In My Dreams is zo'n heerlijk niets-aan-de-hand-wegdroom-nummer.
jordidj1 schreef:
Colombiaanse pop vergoten in een Gorillaz-sausje. Lekker zomers!
Ploppesteksel schreef:
Is dit nu ontzettend vrolijk of uitermate deprimerend? Die dualiteit maakt dit nummer zo bijzonder, evenals de bijdrage van Albarn en de wat argeloze zang van jonkvrouw Uchis. Pop as it should be.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 13:32 uur
11. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen ""Brooklyn"" (63 punten, 17 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van Cervantes
Maand: oktober
Maandpositie: 14e
De oude rot in De Finale; Masta Ace brak al in 1988 door toen hij een van de gastverses verzorgde op Marley Marls The Symphony (met onder meer ook Kool G Rap en Big Daddy Kane). De jaren '90 bracht Masta Ace, of Duval Clear zoals hij echt heet, een debuutalbum en aardig wat gastbijdrages, maar het duurde tot de jaren '00 voordat hij echt een grote naam werd. Hij wijzigde zijn muzikale koers naar serieuzer en meer maatschappijkritisch werk. Het nieuwe decennium leverde hem twee zeer succesvolle albums op, maar tegelijkertijd hield hij geheim dat hij in 2000 de diagnose MS werd gesteld. In 2013 wilde hij het pas aan het grote publiek kwijt en sindsdien is hij gelukkig ook weer actiever met muziek bezig. Samen met de Canadese producer Marco Polo (in het echte leven: Marco Bruno) maakte hij in 2018 een schitterend album over Brooklyn. Het titelnummer daarvan heeft het (wat mij betreft terecht) gehaald tot De Finale.
Ploppesteksel schreef:
jordidj1 schreef:
hoi123 schreef:
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van Cervantes
Maand: oktober
Maandpositie: 14e
De oude rot in De Finale; Masta Ace brak al in 1988 door toen hij een van de gastverses verzorgde op Marley Marls The Symphony (met onder meer ook Kool G Rap en Big Daddy Kane). De jaren '90 bracht Masta Ace, of Duval Clear zoals hij echt heet, een debuutalbum en aardig wat gastbijdrages, maar het duurde tot de jaren '00 voordat hij echt een grote naam werd. Hij wijzigde zijn muzikale koers naar serieuzer en meer maatschappijkritisch werk. Het nieuwe decennium leverde hem twee zeer succesvolle albums op, maar tegelijkertijd hield hij geheim dat hij in 2000 de diagnose MS werd gesteld. In 2013 wilde hij het pas aan het grote publiek kwijt en sindsdien is hij gelukkig ook weer actiever met muziek bezig. Samen met de Canadese producer Marco Polo (in het echte leven: Marco Bruno) maakte hij in 2018 een schitterend album over Brooklyn. Het titelnummer daarvan heeft het (wat mij betreft terecht) gehaald tot De Finale.
Ploppesteksel schreef:
The sound of Brooklyn is in 2019 nog altijd vers als je het doet zoals deze twee. Strakke flow, heerlijke piano- en vioolsample(?): muziek maken kan toch eenvoudig zijn.
jordidj1 schreef:
Ook na zijn vijftigste klinkt Masta Ace nog altijd erg hongerig. Polo brengt de perfecte boombap-productie, elk woord dat Ace op je afvuurt is raak en oudgedienden Smiff-n-Wessun doen een goede duit in het zakje. Old school. No sleep til' Breukelen!
hoi123 schreef:
Geen origineel nummer. Wel echt gruwelijk lekker, en ik wil een knuffel geven aan de beatmaker die die piano in de beat zo heerlijk gloedvol heeft laten klinken.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 13:43 uur
10. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (63 punten, 16 keer genoemd)
Genomineerd door Titmeister
Nummer 1 van Arrie, Masimo en Ploppesteksel
Maand: september
Maandpositie: 7e
Yves Tumor strandt op een tiende plek, maar veel hoger werd ook niet voorspeld voor de extraverte Amerikaan. Zijn echte naam is Sean Bowie en hij is sinds zijn zeventiende bezig met experimentele electronische muziek. Zijn oude werk wordt op Wikipedia post-chillwave genoemd en wat ik er van heb gehoord is dat het ook wel richting ambient gaat. In 2017 tekende hij een contract bij het befaamde label Warp Records. Dat luidde ook een muzikale koerswijziging in, want hij begon te zingen en de nummers kregen een soort van popstructuur. Een behoorlijk geniale zet, zijn debuutalbum bij Warp, Safe in the Hands of Love, werd dan ook bedolven onder de loftuitingen. Overigens werd er slechts één nummer vaker op #1 gezet, maar toch blijft Licking an Orchid steken op #10.
Ploppesteksel schreef:
dumb_helicopter schreef:
Titmeister schreef:
hoi123 schreef:
Genomineerd door Titmeister
Nummer 1 van Arrie, Masimo en Ploppesteksel
Maandpositie: 7e
Yves Tumor strandt op een tiende plek, maar veel hoger werd ook niet voorspeld voor de extraverte Amerikaan. Zijn echte naam is Sean Bowie en hij is sinds zijn zeventiende bezig met experimentele electronische muziek. Zijn oude werk wordt op Wikipedia post-chillwave genoemd en wat ik er van heb gehoord is dat het ook wel richting ambient gaat. In 2017 tekende hij een contract bij het befaamde label Warp Records. Dat luidde ook een muzikale koerswijziging in, want hij begon te zingen en de nummers kregen een soort van popstructuur. Een behoorlijk geniale zet, zijn debuutalbum bij Warp, Safe in the Hands of Love, werd dan ook bedolven onder de loftuitingen. Overigens werd er slechts één nummer vaker op #1 gezet, maar toch blijft Licking an Orchid steken op #10.
Ploppesteksel schreef:
Honestly, ik kan niet eens beschrijven waarom dit nummer me zo grijpt. Die uitbarsting na de eerste hemelse keer James K is niets dan pain en torture, but baby, I enjoy it. Pijn en liefde hebben elkaar nog nooit zo innig omhelsd. Closer than no one has ever done before.
dumb_helicopter schreef:
Als ik er naar luister vind ik dit altijd een nummer met een fijne, weemoedige sound en als die uitbarsting op het einde er door komt dan vind ik het nog een stukje beter, maar anderzijds blijft het ook nooit lang genoeg hangen om echt hoog te scoren bij mij.
Titmeister schreef:
Mijn tweede nominatie in de finale - wat een luxe! - en tevens een nieuwkomer. Yves Tumor neemt je met zijn album Safe in the Hands of Love mee op een intrigerende trip langs de wondere wezens van de nacht. Prijsnummer Licking an Orchid bundelt de kwaliteiten het best: broeierig, nonchalant, spannend, maar tegelijkertijd zalvend door de prachtige zang van gastzangeres James K.
hoi123 schreef:
Yves Tumor heeft een soort hele nare ondertoon in zijn muziek die me tegelijkertijd fascineert als een beetje bang maakt. Ik weet niet of ik een koffietje met hem zou drinken. Wel weet ik dat ik dit nummer een bijzonder interessant popliedje-met-twist vind: de zanglijn is vrij verwrongen en de percussie die constant op gang komt om weer te stoppen houdt het nummer op een ongemakkelijk traag tempo. Dit zijn echter geen minpunten – juist door deze net-niet-kloppende onderdelen verslapt de aandacht niet. De vrij abrupte en vrij geniale stofzuigersolo bewijst het: Yves Tumor is toch wel een meester in het maken van kapotte pop.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 14:23 uur
Meteen een paar uitersten ervantussen.
1.
2. Kali Uchis - In My Dreams
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
11. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
12.
1.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
12.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 14:54 uur
1.
2.
3.
4. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
5.
6.
7. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
8.
9.
10.
11.
12. Kali Uchis - In My Dreams
Durft men ook een gokje te wagen wie de volgende drie worden?
2.
3.
4. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
5.
6.
7. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
8.
9.
10.
11.
12. Kali Uchis - In My Dreams
Durft men ook een gokje te wagen wie de volgende drie worden?
0
geplaatst: 14 mei 2019, 15:16 uur
Gokje:
9. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
8. Jorja Smith - Blue Lights
7. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
9. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
8. Jorja Smith - Blue Lights
7. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
0
geplaatst: 14 mei 2019, 15:18 uur
Gaat niet lekker dit.....
4. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
8. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
Hopelijk volgen Lucy en de Komeet snel.
4. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
8. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
Hopelijk volgen Lucy en de Komeet snel.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 15:29 uur
Geen verrassingen bij de onderste drie. Kali begin ik wel een beetje klaar mee te raken, Yves groeit dan weer steeds meer. Uiteindelijk staan ze bij mij mooi naast elkaar, wel allebei buiten de punten.
1. (9,7)
2. (9,2)
3. (9,0)
4. (8,8)
5. (8,5)
6. (8,3)
7. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (8,0)
8. (7,5)
9. Kali Uchis - In My Dreams (7,3)
10. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (7,0)
11. (6,3)
12. (6,0)
En nog mijn voorspellingen:
9. Julia Holter - I Shall Love 2
8. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
7. Jon Hopkins - Emerald Rush
1. (9,7)
2. (9,2)
3. (9,0)
4. (8,8)
5. (8,5)
6. (8,3)
7. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (8,0)
8. (7,5)
9. Kali Uchis - In My Dreams (7,3)
10. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (7,0)
11. (6,3)
12. (6,0)
En nog mijn voorspellingen:
9. Julia Holter - I Shall Love 2
8. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
7. Jon Hopkins - Emerald Rush
1
geplaatst: 14 mei 2019, 15:44 uur
Redelijk begin.
1. (9,6)
2. (9,2)
3. (9)
4. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (8,8)
5. (8,5)
6. (8,2)
7. (8)
8. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (7,5)
9. (7)
10. (6,5)
11. Kali Uchis - In My Dreams (6)
12. (5)
Geef mij deze Kali maar.
Voorspelling voor de andere 3:
9. Jorja
8. Jon
7. Lucy
1. (9,6)
2. (9,2)
3. (9)
4. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (8,8)
5. (8,5)
6. (8,2)
7. (8)
8. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (7,5)
9. (7)
10. (6,5)
11. Kali Uchis - In My Dreams (6)
12. (5)
Geef mij deze Kali maar.
Voorspelling voor de andere 3:
9. Jorja
8. Jon
7. Lucy
0
geplaatst: 14 mei 2019, 15:58 uur
Yves Tumor is toch geen maandwinnaar? Verder geen verrassingen hier, al verwacht ik wel dat Julia Holter nu toch eens komt...
9. Julia Holter
8. Sons of Kemet
7. Jorja Smith
1.
2.
3. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
4.
5.
6.
7. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
8.
9. Kali Uchis - In My Dreams
10.
11.
12.
9. Julia Holter
8. Sons of Kemet
7. Jorja Smith
1.
2.
4.
5.
6.
8.
10.
11.
12.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 16:07 uur
Titmeister schreef:
Yves Tumor is toch geen maandwinnaar?
Yves Tumor is toch geen maandwinnaar?
Daar kwam ik ook achter toen ik bezig was met het volgende blokje hint! hint! hint! Geen idee hoe ik hierbij kwam.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 16:10 uur
1. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid
2.
3. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
4.
5. Kali Uchis - In My Dreams

Volgende drie (niet nadenkend over Teuns maandwinnaartip): Julia Holter, Sons of Kemet, Jon Hopkins
2.
3. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn"
4.
5. Kali Uchis - In My Dreams

Volgende drie (niet nadenkend over Teuns maandwinnaartip): Julia Holter, Sons of Kemet, Jon Hopkins
0
geplaatst: 14 mei 2019, 16:18 uur
Teunnis schreef:
Daar kwam ik ook achter toen ik bezig was met het volgende blokje hint! hint! hint! Geen idee hoe ik hierbij kwam.
(quote)
Waar ik Jorja Smith zei, bedoelde ik Beach House. Stop de tijd!
0
geplaatst: 14 mei 2019, 17:00 uur
123poetertjes schreef:
Jorja is ook maandwinnaar geweest hiphip
Verdammt, dat is ook zo. Ik blijf dan bij mijn oorspronkelijke antwoord!
0
geplaatst: 14 mei 2019, 17:05 uur
123poetertjes schreef:
Ja, die zal zo wel voorbij komen dan. Net zoals Julia Holter en Jon Hopkins. De 3J's, zeg maar.
2
geplaatst: 14 mei 2019, 17:21 uur
9. Lucy Dacus - Night Shift (65 punten, 14 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van Choconas en Simon77
Maand: januari
Maandpositie: 6e
We beginnen het blokje met het al veelbesproken Night Shift. In mijn ogen één van de grotere verrassingen in De Finale. Het was een goed jaar voor Lucy. Niet alleen bracht ze een goed gewaardeerd tweede album uit - getiteld Historian - maar ook bundelde ze haar krachten met Julien Baker en Phoebe Bridgers onder de noemer boygenius. Die zogenoemde supergroep bracht maar liefst vier nummer in De Grote Finale en als groep leken ze kansrijker dan Lucy Dacus solo. Maar boygenius viel tegen in De Grote Finale en dus was er ruimte voor deze break-upsong. Night Shift werd uiteindelijk het minst van alle finalisten in de top-8 gezet en eindigt daardoor in de onderste regionen. Meer zat er echt niet in, zeker als je kijkt hoe Night Shift presteerde in de voorgaande rondes van De Grote Finale. En in de maandfinale van januari werd ze ook al dik verslagen door Lemon Glow en It Makes You Forget (Itgehane), twee nummers die we pas vanavond tegen gaan komen.
hoi123 schreef:
dumb_helicopter schreef:
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van Choconas en Simon77
Maand: januari
Maandpositie: 6e
We beginnen het blokje met het al veelbesproken Night Shift. In mijn ogen één van de grotere verrassingen in De Finale. Het was een goed jaar voor Lucy. Niet alleen bracht ze een goed gewaardeerd tweede album uit - getiteld Historian - maar ook bundelde ze haar krachten met Julien Baker en Phoebe Bridgers onder de noemer boygenius. Die zogenoemde supergroep bracht maar liefst vier nummer in De Grote Finale en als groep leken ze kansrijker dan Lucy Dacus solo. Maar boygenius viel tegen in De Grote Finale en dus was er ruimte voor deze break-upsong. Night Shift werd uiteindelijk het minst van alle finalisten in de top-8 gezet en eindigt daardoor in de onderste regionen. Meer zat er echt niet in, zeker als je kijkt hoe Night Shift presteerde in de voorgaande rondes van De Grote Finale. En in de maandfinale van januari werd ze ook al dik verslagen door Lemon Glow en It Makes You Forget (Itgehane), twee nummers die we pas vanavond tegen gaan komen.
hoi123 schreef:
Ondanks de schijnbare controverse van dit nummer durf ik ervoor uit te komen: dit is gewoon een supergoed geschreven liedje. Dacus heeft duidelijk een oor voor hoe akkoorden elkaar moeten opvolgen en hoe ze hier zo naadloos mogelijk zanglijnen op kan aansluiten. Tel daarbij op de sterkste tekst die in deze finale voorkomt en een onverwachte twist naar 90’s-gruisrock en je hebt een heel erg degelijke break-up-song die zich kan meten met het werk van Angel Olsen rond Burn Your Fire.
dumb_helicopter schreef:
Ikzelf focus minder op de lyrics bij nummers en naar ik de commentaren lees bij dit nummer is dit eerder spijtig. De eerste 4 minuten doen me dan ook niet bijzonder veel, maar zijn anderzijds ook zeker niet matig. Vanaf de 'ontploffing' met de elektrische gitaar wordt mijn aandacht een stuk meer gewekt en dat blijft zo tot het einde.
1
geplaatst: 14 mei 2019, 17:28 uur
8. Jorja Smith - Blue Lights (67 punten, 17 keer genoemd)
Genomineerd door Choconas
Nummer 1 van niemand
Maandpositie: 1e
De eerste maandwinaar die we in De Finale tegenkomen. Het was destijds een verrassende winnaar, waarvan niet meteen werd verwacht dat het een grote kanshebber zou worden voor de titel Song van het Jaar 2018. Ondanks een veelbelovende virtuele derde plek in de Halve Finale bleek dat uiteindelijk ook wel te hoog gegrepen; het blijft bij een achtste plek. Blue Lights is het enige nummer dat geen enkele keer bovenaan een lijstje stond. En in totaal ook maar drie podiumplekken. Jorja Smith moest het in De Finale vooral hebben van een hele bak aan subtopplekken. Alweer de zoveelste voor wie 2018 een prachtig doorbraakjaar was. Blue Lights haalde in Engeland zelfs de hitlijsten en daarmee is het volgens de enige die in een serieus land de hitlijst heeft gehaald - Arrie weet ongetwijfeld precies hoe dit zit.
Titmeister schreef:
Ploppesteksel schreef:
jordidj1 schreef:
Genomineerd door Choconas
Nummer 1 van niemand
Maandpositie: 1e
De eerste maandwinaar die we in De Finale tegenkomen. Het was destijds een verrassende winnaar, waarvan niet meteen werd verwacht dat het een grote kanshebber zou worden voor de titel Song van het Jaar 2018. Ondanks een veelbelovende virtuele derde plek in de Halve Finale bleek dat uiteindelijk ook wel te hoog gegrepen; het blijft bij een achtste plek. Blue Lights is het enige nummer dat geen enkele keer bovenaan een lijstje stond. En in totaal ook maar drie podiumplekken. Jorja Smith moest het in De Finale vooral hebben van een hele bak aan subtopplekken. Alweer de zoveelste voor wie 2018 een prachtig doorbraakjaar was. Blue Lights haalde in Engeland zelfs de hitlijsten en daarmee is het volgens de enige die in een serieus land de hitlijst heeft gehaald - Arrie weet ongetwijfeld precies hoe dit zit.
Titmeister schreef:
Elders heb ik Jorja Smith al eens benoemd als de Beyoncé van de jaren '20 - lekker stempeltjes drukken - maar zonder dollen, die potentie heeft ze wel: ze heeft de stem, de uitstraling en het songwriterstalent. Logischerwijs dat ze al veelvuldig als featuring gevraagd wordt. Blue Lights is met afstand haar meest indrukwekkende solo-effort tot nu toe: een nummer met een lekkere old-school vibe, dat handelt over criminaliteit bij jongeren.
Ploppesteksel schreef:
Storytelling in R&B-vorm met referenties naar Mobb Deep en Dizzee: kortom, flawless. Het is trouwens altijd genieten geblazen als een uitstekende zangeres precies weet wanneer ze moet uithalen en dat niet het hele nummer door doet. Als Jorja - blauwe zwaailichten op haar tronie of niet - op me afkomt, ren ik in ieder geval niet weg.
jordidj1 schreef:
Oehh! In Engeland kan ze waarschijnlijk niet meer onherkenbaar over straat, maar in Nederland is deze R&B-zangeres (of course ) volkomen onbekend. Toch zonde, fijne artieste - die wel ietwat op safe speelt in haar songs - waar de rek nog lang niet uit is.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 17:28 uur
7. Julia Holter - I Shall Love 2 (71 punten, 15 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van gerre
Maand: augustus
Maandpositie: 3e
Deze update is een heuze vrouwenupdate. Maar goed, die kans is ook niet heel erg klein wanneer De Finale bestaat uit zes vrouwelijke artiesten + een band met vrouwelijke zangeres. Feminisme heeft in dit topic goed haar werk gedaan! Al is dat iets wat we al heel veel langer zien. Sinds 2015 is het in De Finale minstens fifty-fifty. Holter is een van de oudgedienden in deze finale. Er staan in De Finale vier artiesten die deze ronde al in een eerdere editie hebben bereikt. Julia Holter is daarvan de enige die niét het linkerrijtje haalt. Daarentegen eindigt ze nu wel boven Yves Tumor en Kali Uchis, nummers die ze eerder in de Halve Finale nog voor zich moest dulden. Sowieso was presteerde I Shall Love 2 erg grillig deze editie, maar uiteindelijk verbeterd ze hiermee wel de prestatie van Feel You (8e in 2015).
Dance Lover schreef:
jordidj1 schreef:
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van gerre
Maand: augustus
Maandpositie: 3e
Deze update is een heuze vrouwenupdate. Maar goed, die kans is ook niet heel erg klein wanneer De Finale bestaat uit zes vrouwelijke artiesten + een band met vrouwelijke zangeres. Feminisme heeft in dit topic goed haar werk gedaan! Al is dat iets wat we al heel veel langer zien. Sinds 2015 is het in De Finale minstens fifty-fifty. Holter is een van de oudgedienden in deze finale. Er staan in De Finale vier artiesten die deze ronde al in een eerdere editie hebben bereikt. Julia Holter is daarvan de enige die niét het linkerrijtje haalt. Daarentegen eindigt ze nu wel boven Yves Tumor en Kali Uchis, nummers die ze eerder in de Halve Finale nog voor zich moest dulden. Sowieso was presteerde I Shall Love 2 erg grillig deze editie, maar uiteindelijk verbeterd ze hiermee wel de prestatie van Feel You (8e in 2015).
Dance Lover schreef:
Hogere religie; waarin Julia, na ongetwijfeld vele teleurstellingen, zichzelf weer probeert te overtuigen dat ze maar beter kan geloven in de liefde. Hoogtepunt is het einde, waarin ze toch nog niet helemaal overtuigt lijkt en het dan maar gooit op het eindeloos herhalen van wat ze haar hart toewenst, geloven in onvoorwaardelijke liefde. En het werkt! Door de maalstroom aan woorden en de in frequentie toenemende muzikale begeleiding, overstemt ze haar immer rationele brein. Een bezwerend geheel dat je hart sneller doet laten slaan, de godin van de liefde is gekomen en laat je houden van deze eloquente dame!
jordidj1 schreef:
Betoverende muziek die mooi wordt opgebouwd naar een licht bombastisch einde. Deze chick gaat je onder de huid zitten en is vele luisterbeurten vereist. In deze finale ga ik het toch wel lichtjes waarderen.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 17:38 uur
Win ik de mainstreamprijs deze finale? M'n hele top-5 is nog in de game, al denk ik dat m'n nummer 12 wel een podiumplek gaat krijgen.
1. (9,5)
2. (9,5)
3. (9,3)
4. (8,8)
5. (8,5)
6. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (8,3)
7. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (8)
8. Lucy Dacus - Night Shift (8)
9. Julia Holter - I Shall Love 2 (7,8)
10. Jorja Smith - Blue Lights (7,5)
11. Kali Uchis - In My Dreams (7,5)
12. (4)
1. (9,5)
2. (9,5)
3. (9,3)
4. (8,8)
5. (8,5)
6. Masta Ace & Marco Polo feat. Smif-N-Wessun - Breukelen "Brooklyn" (8,3)
7. Yves Tumor feat. James K - Licking an Orchid (8)
8. Lucy Dacus - Night Shift (8)
9. Julia Holter - I Shall Love 2 (7,8)
10. Jorja Smith - Blue Lights (7,5)
11. Kali Uchis - In My Dreams (7,5)
12. (4)
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:06 uur
Dat was een update met de enige twee mindere nummers, gelukkig. Ik verwacht nu:
6. Sons of Kemet
5. Jon Hopkins
4. Beach House
1.
2.
4.
5.
6. Jorja Smith - Blue Lights
8.
10.
11. Julia Holter - I Shall Love 2
12. Lucy Dacus - Night Shift
6. Sons of Kemet
5. Jon Hopkins
4. Beach House
1.
2.
4.
5.
6. Jorja Smith - Blue Lights
8.
10.
11. Julia Holter - I Shall Love 2
12. Lucy Dacus - Night Shift
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:13 uur
Kom maar door met de voorspellingen van de volgende drie.
Ronde een uur of 20.00 kun je ze verwachten.
Ronde een uur of 20.00 kun je ze verwachten.
0
geplaatst: 14 mei 2019, 18:18 uur
Mooie #07 voor Julia Holter 
6. Sons of Kemet
5. Peggy Gou
4. Jon Hopkins

6. Sons of Kemet
5. Peggy Gou
4. Jon Hopkins
0
geplaatst: 14 mei 2019, 19:25 uur
De linkerhelft wordt gevuld.
1.
3. Jorja Smith - Blue Lights
4.
5. Julia Holter - I Shall Love 2
6. Lucy Dacus - Night Shift
7.
8.
9.
12.
Gokje:
6. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
5. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
4. Jon Hopkins - Emerald Rush
1.
3. Jorja Smith - Blue Lights
4.
5. Julia Holter - I Shall Love 2
6. Lucy Dacus - Night Shift
7.
8.
9.
12.
Gokje:
6. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
5. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
4. Jon Hopkins - Emerald Rush
* denotes required fields.