MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:

Vervolgens moeten er nog 36 nummers genomineerd worden door onszelf. Iedereen mag twee nummers nomineren. Dit hoeven geen nummers uit de betreffende maand te zijn. Er zijn zoals gezegd maar twee voorwaarden en dat is 1) dat het nummer in 2018 moet zijn uitgebracht - op welke manier dan ook (album/ep/single/videoclip/iets anders officieels) en 2) dat het niet al eerder genomineerd mag zijn - in welke Song van het Jaar-editie dan ook. Een andere versie van een nummer mag wel meedoen (bijvoorbeeld een remix of wanneer album- en singleversie duidelijk verschillen). Het wordt op prijs gesteld als je een Youtube-linkje én een Spotify-URI geeft bij je nominaties.

Als we het reglement in post 1 letterlijk opvolgen leidt het in ieder geval niet tot diskwalificatie voor Stella Donnelly.

Gretz schreef:
Als ik persoonlijk de regels had mogen bepalen zou ik zelf niet al te rigide met de regels omgaan. Een release (welke dan ook) in het betreffende jaar lijkt me voldoende grond om mee te doen. Dezelfde gang van zaken vind je ook bij 3voor12's Song van het Jaar.
Je bent in ieder geval consistent want ook toen schreef je woorden van gelijke strekking.

Het geleuter van toen begint hier.

Overigens ben ik persoonlijk van mening dat ie gewoon mee mag doen. Ik vind dat gezeur over exacte releasedata onnodig en overbodig. Hoe vaak zitten we nu met een twijfelgeval als dit? Misschien drie keer per jaar. Laat die nummers lekker meedoen.

Edgar18 schreef:

Overigens ben ik persoonlijk van mening dat ie gewoon mee mag doen. Ik vind dat gezeur over exacte releasedata onnodig en overbodig. Hoe vaak zitten we nu met een twijfelgeval als dit? Misschien drie keer per jaar. Laat die nummers lekker meedoen.

Mooi. Ik hoor graag nog van de rest van de organisatie hoe zij precies over het geval van Stella Donnelly denken. Het argument dat Teun destijds hanteerde bij Marlon Williams lijkt in tegenspraak te zijn met de basisregel dat een genomineerd nummer tenminste op 1 drager of via 1 medium in het betreffende jaar moet zijn uitgebracht. I'm Lost Without You werd imo ongenadig hard gediscrimineerd.

Dat de regel niet automatisch tot gevolg heeft dat oude uitgaves die een remastering hebben gekregen in een bepaald jaar ook opeens mogen meedoen spreekt wel voor zich voor de deelnemers lijkt me. Song van het Jaar richt zich immers op de categorie nummers die recent voor het eerst zijn uitgebracht.

Goed voor mij alvast.

1. The Tallest Man on Earth - Somewhere In The Mountains, Somewhere In New York
2. April Marmara - Blossoms
3. PassCode - Taking You Out
4. Empress Of - When I'm With Him

1. PassCode - Taking You Out
2. Julia Holter - I Shall Love 2
3. Empress Of - When I'm With Him
4. Death Grips - Death Grips is Online

1. Empress Of - When I'm With Him
2. The Tallest Man on Earth - Somewhere In The Mountains, Somewhere In New York
3. April Marmara - Blossoms
4. Julia Holter - I Shall Love 2

1. Julia Holter - I Shall Love 2

2. The Tallest Man on Earth - Somewhere In The Mountains, Somewhere In New York
3. Empress Of - When I'm With Him
4. Big Red Machine - I Won't Run From It

Julia Holter is wel veel beter dan de rest.

Gretz schreef:
(quote)

Mooi. Ik hoor graag nog van de rest van de organisatie hoe zij precies over het geval van Stella Donnelly denken. Het argument dat Teun destijds hanteerde bij Marlon Williams lijkt in tegenspraak te zijn met de basisregel dat een genomineerd nummer tenminste op 1 drager of via 1 medium in het betreffende jaar moet zijn uitgebracht. I'm Lost Without You werd imo ongenadig hard gediscrimineerd.

Dat de regel niet automatisch tot gevolg heeft dat oude uitgaves die een remastering hebben gekregen in een bepaald jaar ook opeens mogen meedoen spreekt wel voor zich voor de deelnemers lijkt me. Song van het Jaar richt zich immers op de categorie nummers die recent voor het eerst zijn uitgebracht.

In die regel zit impliciet dat het wel moet gaan om een nieuwe release. Ik heb me niet ingelezen over hoe het in dit geval exact zit, maar als een album/EP/single eerst in 2017 in land A uitkomt en in 2018 als dezelfde release in land B, dan geldt dat niet als een 2018-release.

Als Gertjan, Geert en ik het alle drie geen probleem vinden dan lijkt het me duidelijk toch? Lekker mee laten doen dat liedje.

Het nummer waar het om gaat was voor 2018 niet op spotify te vinden, veruit het belangrijkste medium waar de deelnemers aan het spel hun muziek luisteren. Daar heb ik het ook ontdekt. En zoals Choconas al aangaf zit er ook een verschil tussen beide EP-uitgaven. Op de meest recente uitgave van Thrush Metal staat een extra nummer (geen bonustrack). Dus daarmee kunnen we het gewoon beschouwen als een nieuwe release.

Choconas schreef:
(quote)

Er is inderdaad een verschil tussen de Australische/Nieuw-Zeelandse uitgave uit 2017 en de wereldwijde versie van dit jaar. Er zijn dan ook twee Bandcampversies, die in jouw link heeft volgnummer 2, hier is de eerste: Thrush Metal (AUS/NZ Edition) (Bandcamp).

1. Daughters - The Reason They Hate Me
3. Big Red Machine - I Won’t Run From It
4. Empress Of - When I’m With Him

1. Empress Of - When I'm With Him
3. Big Red Machine - I Won’t Run From It
4. The Tallest Man on Earth - Somewhere In The Mountains, Somewhere In New York

Edgar18 schreef:
Als Gertjan, Geert en ik het alle drie geen probleem vinden dan lijkt het me duidelijk toch? Lekker mee laten doen dat liedje.

Ik wilde ook niet oordelen over dit geval, maar extra toelichting op de spelregels geven.

Sowieso ga ik hier niet de beslissingen nemen als ik me er tegenwoordig maar halfslachtig mee bemoei.

Wederom een matige ladder. Dat nummer van PassCode is een grap, neem ik aan?

1. Julia Holter - I Shall Love 2
2. Death Grips - Death Grips is Online
3. Big Red Machine - I Won't Run From It
4. The Tallest Man on Earth - Somewhere In The Mountains, Somewhere In New York

Wat een mooie verrassing, dat Blossoms! Steekt er duidelijk bovenuit in deze ladder, doet me wel een beetje aan Beth Orton denken. Helaas kan het nog niet op veel liefde van jullie rekenen tot nog toe! Ik ga snel maar eens wat meer van April Marmara beluisteren.

1. April Marmara - Blossoms

3. The Tallest Man on Earth - Somewhere In The Mountains, Somewhere In New York
4. PassCode - Taking You Out

ik stem vanavond

2. April Marmara - Blossoms
3. Daughters - The Reason They Hate Me
4. Big Red Machine - I Won't Run From It

ik pas deze ladder, weinig boeiends

Uitslag ladder 8 (10 deelnemers):

1. The Tallest Man on Earth - Somewhere In The Mountains, Somewhere In New York (22)
2. Julia Holter - I Shall Love 2 (22)
3. Empress Of - When I'm With Him (14)
4. April Marmara - Blossoms (12)
5. Daughters - The Reason They Hate Me (9)
6. PassCode - Taking You Out (9)
7. Big Red Machine - I Won't Run From It (8)
8. Death Grips - Death Grips is Online (4)

Finaleladder 1:

Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
Black Dresses - Go Inside
De Staat - KITTY KITTY
Dizzy - Backstroke
J Mascis - See You at the Movies
Let's Eat Grandma - Cool & Collected
Nubya Garcia - Source
The Tallest Man on Earth - Somewhere In The Mountains, Somewhere In New York

Finaleladder 2:

Anderson .Paak - Bubblin
Donny Benét - Konichiwa
Haley Heyndericks - The Bug Collector
Interpol - If You Really Love Nothing
Janelle Monáe - I Like That
Julia Holter - I Shall Love 2
Kikagaku Moyo - Dripping Sun
Szun Waves - Temple

Finaleladder 3:

Actors - Face Meets Glass
April Marmara - Blossoms
boygenius - Bite The Hand
Kurt Vile - Loading Zones
Lizzo - Boys
Mothers - PINK
Oktoberklubben - Flying
Stella Donnelly - Boys Will Be Boys

Finaleladder 4:

Alice in Chains - Fly
Big Red Machine - Gratitude
boygenius - Stay Down
Empress Of - When I'm With Him
girl in red - Girls
iTAL tEK - Blood Rain
Jade Bird - Uh Huh
Thom Yorke - Suspirium

MusicMeter: Song van het Jaar 2018 (Augustus) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Finaleladder 1:

Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
Black Dresses - Go Inside
De Staat - KITTY KITTY
Dizzy - Backstroke
J Mascis - See You at the Movies
Let's Eat Grandma - Cool & Collected
Nubya Garcia - Source
The Tallest Man on Earth - Somewhere In The Mountains, Somewhere In New York

MusicMeter: Song van het Jaar 2018 (Augustus) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Wat een beroerde loting. Is alles wel goed gegaan? Ladder twee is veruit het sterkst.

Ik heb gewoon automatisch geloot op dezelfde manier die we altijd toepassen. Wat betekent dat nummers die al in de eerste ronde in dezelfde ladder zaten niet nogmaals tegen elkaar kunnen loten. Verder telt elke ladder 2x #1, 2x #2 enz.

2. Dizzy - Backstroke
3. J Mascis - See You at the Movies
4. Nubya Garcia - Source

Het was ook maar een grapje Gretz. Maar ik vind twee wel veruit het sterkst.

1. Nubya Garcia - Source
2. Let's Eat Grandma - Cool & Collected

3. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
4. Dizzy - Backstroke

1. De Staat - KITTY KITTY
2. Nubya Garcia - Source
3. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
4. Dizzy - Backstroke

1. Black Dresses - Go Inside
2. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
3. De Staat - KITTY KITTY
4. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud

1. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
2. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
3. Black Dresses - Go Inside
4. Nubya Garcia - Source

Gast
geplaatst: vandaag om 11:43 uur

geplaatst: vandaag om 11:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.