MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The History of Housemeter (80's & 90's)

zoeken in:
7,5

beest al vind ik de dub version waarop de rest van de muziek zo mooi om die bass heen kronkelt wat verfijnder (b side die hier wel staat afgebeeld)

Enorm tof topic en heerlijke plaat!

8,5

We gaan iets verder terug in de tijd naar 1984 en we verplaatsen ons naar New York. Daar maakte een voormalig disco DJ met de naam Walter Gibbons een mix voor het nummer Set it Off van Strafe, het werd opgepakt door veel dj's, onder andere Lerry Levan van de club The Garage en het werd uiteindelijk een enorme hit in New York. Het is een heerlijk electro nummer en later nog veel gesampled (Ya'll want this party started right here) door andere artiesten.

Strafe - Set It Off

1. Mr. Fingers - Mystery of Love: 7,93 (12 stemmen)
2. Ron Hardy - Sensation [Long Version]: 7,75 (6 stemmen)
3. Jesse Saunders - On and On: 7,08 (9 stemmen)

8,5

Op itunes staat nog wat aardige achtergrondinformatie.
"The Original" Set It Off - EP by Strafe - itunes.apple.com

Edit: en het nummer is op musicmeter te vinden op deze verzamelaar van Gibbons. Walter Gibbons - Jungle Music (2010)

Een aantal jaar geleden haalde een coverversie hiervan (door Tube & Berger) nog de Top 40. Ik was dat hitje echt totaal vergeten, terwijl ik die best leuk vond. Origineel is nog wel een stuk gaver, denk dat ik hem morgen weer eens opzet.

Edit: wellicht is cover niet het juiste woord, maar in ieder geval sterk gebaseerd op...

Ja die ken ik ook, aardig nummer is dat, alleen iets gladder dan het origineel.

8 deze kende ik ook nog niet, maar wat een sound.

panjoe (moderator)
Heel vette sound inderdaad!

8,5

coole track

8

Uit New York komt ook Roger Sanchez, bekend van zijn hit Another Chance. Wat ik tot een paar jaar geleden niet wist is dat hij verantwoordelijk is voor een heleboel deep house en garage producties begin jaren negentig, en dan vooral op het Strictly Rhythm label. Zeker de moeite waard om dat eens uit te zoeken want er zitten echt hele goede producties tussen, later zal ik nog wel een keer één van hem plaatsen. Maar eerst zijn eerste productie die uitkwam op vinyl, en ook op Strictly Rhythm, wat meteen de doorbraak voor dat label betekende. Dit is de versie met vocalen, die ik het mooiste vind en volgens mij de bekendste is.

The Underground Solution - Luv Dancin (In Deep Mix)

1. Strafe - Set It Off: 8,30 (5 stemmen)
2. Mr. Fingers - Mystery of Love: 7,93 (12 stemmen)
3. Ron Hardy - Sensation [Long Version]: 7,75 (6 stemmen)
4. Jesse Saunders - On and On: 7,08 (9 stemmen)

8

Stemmen op de vorige kan ook nog, die zal ik nog verwerken in de totaalscore.

Ben eigenlijk niet zo'n fan van Strictly Rhythm, het wordt al snel een beetje saai.

Maar dit is dan weer eentje die ik wel graag hoor. Toch wel dwingend op een prettige, subtiele manier..

8

8,5 voor Strafe

7,5 voor Underground Solution

herman schreef:
Ben eigenlijk niet zo'n fan van Strictly Rhythm, het wordt al snel een beetje saai.

Houd je niet zo van garage en deep house, of puur dat label niet? Ze hebben toch wel gave dingen uitgebracht zoals CLS - Can You Feel It, Hardrive - Deep Inside, Logic - The Warning, After Hours - Waterfall of The Crucibles - The Letter. Dat was trouwens allemaal begin jaren negentig, daarna gingen ze de commerciele kant op.

7,8

panjoe (moderator)
8,5

Over naar Belgie, waar eind jaren tachtig het genre new beat ontstond, een voorloper van eurohouse.
De Confetti's met Sound of C is een van de bekendere nummers in dat genre, wat toen als best fout werd gezien volgens mij, maar ik vind het een heel aardig genre. Morgen zal ik een wat onbekendere maar erg goede productie uit die tijd plaatsen, maar eerst deze.

Confetti's - The Sound Of C

1. Strafe - Set It Off: 8,30 (5 stemmen)
2. The Underground Solution - Luv Dancin (In Deep Mix): 7,96 (5 stemmen)
3. Mr. Fingers - Mystery of Love: 7,93 (12 stemmen)
4. Ron Hardy - Sensation [Long Version]: 7,75 (6 stemmen)
5. Jesse Saunders - On and On: 7,08 (9 stemmen)

Toch een beetje wat Hakkubar voor de gabber was dit, maar aangezien ik destijds te jong was om dit überhaupt te begrijpen kleeft er nogal wat vroeg jeugdsentiment aan

7,5

8

trebremmit schreef:
Houd je niet zo van garage en deep house, of puur dat label niet? Ze hebben toch wel gave dingen uitgebracht zoals CLS - Can You Feel It, Hardrive - Deep Inside, Logic - The Warning, After Hours - Waterfall of The Crucibles - The Letter. Dat was trouwens allemaal begin jaren negentig, daarna gingen ze de commerciele kant op.

Met name CLS is wel een hele goede plaat, maar ik denk dat de sound me net niet helemaal ligt. Maar heb vooral hun dingen van de jaren '90 beluisterd.

8 keihard draaien en gaaaaan

Ik heb het een en ander in te halen...

Strafe - Set It Off: 8,2. Ik zie op de verzamelaar waar je naar linkt ook Jakki - Sun... Sun... Sun... staan. Die mag hier ook wel eens langskomen

The Underground Solution - Luv Dancin (In Deep Mix): 8,7. Ik ken Roger Sanchez enkel van die ene hit. Wist niet dat hij er al zo vroeg bij was. En nu ik wat verder kijk, blijkt hij toch wel wat groter dan ik dacht. Sowieso heb ik nog steeds veel te leren over house en aanverwanten.

Confetti's - The Sound Of C: 6,8

Morgen plaats ik een nieuwe en bereken ik het gemiddelde. Net een lange vergadering gehad dus nu geen zin meer in.

panjoe (moderator)
6,8

Cijfers van Teunnis heb ik ook nog verwerkt.

1. Strafe - Set It Off: 8,28 (6 stemmen)
2. The Underground Solution - Luv Dancin (In Deep Mix): 8,08 (6 stemmen)
3. Mr. Fingers - Mystery of Love: 7,93 (12 stemmen)
4. Ron Hardy - Sensation [Long Version]: 7,75 (6 stemmen)
5. Confetti's - The Sound Of C: 7,45 (8 stemmen)
6. Jesse Saunders - On and On: 7,08 (9 stemmen)

Niet echt new beat dit, maar meer een stap verder richting techno, ik geloof dat ze dit ook wel hard beat noemen. Het nummer komt uit 1990, kwam uit op het Belgische label Music Man en is wel een undergound klassieker geloof ik, werd veel gedraaid in de clubs maar zelf ken ik het nog niet zo lang. Wel een heerlijk nummer met die typische Belgische sound uit die tijd.

Lhasa - The Attic

Gast
geplaatst: vandaag om 08:30 uur

geplaatst: vandaag om 08:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.