MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1985

zoeken in:
8. Talk Talk - Life's What You Make It (30 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: wibro)

Dertig punten, dat zijn er evenveel als de nummers zes en zeven. Talk Talk eindigt als nummer acht omdat het één derde plek tekort komt t.o.v. van de nummer zeven. Het nummer werd wel een keer vaker genoemd. Vooraf had ik deze wat hoger ingeschat daar het zijn finaleladder met Killing Joke en The Waterboys won. Beide zijn in de finale echter boven Life's What You Make It geëindigd.

Life's What You Make It nu al? Die zag ik voor aanvang van de finale niet aankomen. Wel toen de eerste lijsten passeerden.

7. The Waterboys - The Whole of the Moon (30 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: luigifort)

In de reguliere ronde scheelde het tien punten met Talk Talk maar hier winnen The Waterboys nipt. Lange tijd leek het erop dat dit nummer boven Don't Bang The Druk zou eindigen maar daar kwam op het einde (gelukkig) verandering in. Desalniettemin is deze zevende plek een goede score.

(jammer juist)

6. Falco - Jeanny (30 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: vigil, jordidj1, laxus11 en Edgar18)

Vier nummer één noteringen maar liefst, er is maar één nummer dat nog vaker bovenaan werd gezet dan Oostenrijker Hans Hölzel, de echte naam van synthpop held Falco. De meningen over Jeanny zijn nogal verdeeld en dat kan ik ook wel begrijpen. Zelf vind ik dit nummer vooral erg catchy en tijdloos. Een soort jaren '80 monumentje. Slechts zeven mensen zetten Falco in hun lijstje (het minste van de hele top tien) maar zes van die zeven plekken waren top twee posities en die hoge scores tikken natuurlijk wel aan. Een verrassende en mooie zesde plek .

5. Killing Joke - Love Like Blood (34 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer één van Arno)

Een bekende eighties klassieker die verrassend genoeg niet automatisch genomineerd was. Het nummer werd veertien keer in een finalelijstje opgenomen. Alleen de top twee is vaker genoemd. Dat het nummer goed zou presteren is geen verrassing want ook de voorgaande rondes werden al met gemak overleefd. Killing Joke een eendagsvlieg noemen zou niet terecht zijn maar het succes van Love Like Blood werd nooit meer geëvenaard.

4. The Cult - She Sells Sanctuary (34 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: DjFrankie & musicfriek)

Daar waar de nummers acht t/m zes dicht bij elkaar liggen daar doen de nummer vijf t/m drie dat ook. The Cult scoort evenveel punten als Killing Joke maar wint het op nummer één noteringen. Deze Cult klassieker haalde zelfs bijna de top drie, één puntje is het verschil. Beide vorige ronden won She Sells zijn ladder dus een goede finaleprestatie lag wel in de lijn der verwachting.

3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret (35 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Poeha, nummer 1 van: charlotte2807, Poeha & Cervantes)

Op plek drie vinden we één van mijn ultieme jaren '80 helden. Sowieso een ultieme muzikale held maar zijn beste muziek maakte hij wel in de eighties. Prince geeft deze finale letterlijk en figuurlijk wat kleur en dat is fijn. Tien keer genoemd slechts (evenveel als bijv. Inbetween Days) maar wel vijf keer op plek één of twee. In de halve finale scoorden The Cure (Close to Me) en Dire Straits nog meer punten maar Prince wist op het goede moment te pieken. Dit is tevens de hoogste user nominatie van dit jaar.

2. The Waterboys - Don't Bang the Drum (41 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Co Jackso, dumb_helicopter & 50tracks)

"

Ik zou het natuurlijk spannend kunnen maken en de nummers één en twee in dezelfde post plaatsen maar in deze song van het jaar editie was er weinig spanning te bekennen. The Waterboys mogen zeer content zijn met deze tweede plek en bijbehorende titel "best of the rest". Het nummer kwam wat laat op gang maar pakte uiteindelijk genoeg punten om een duidelijke tweede plek te scoren. Dit was overigens het nummer met het hoogste stempercentage in ronde 1!

1. The Smiths - How Soon Is Now? (64 punten, 18 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: andré, sheep67, nelis, Teunnis & GrafGantz)

De overduidelijke winnaar en Song van het Jaar 1985 is geworden: How Soon Is Now? De meeste punten, de meeste keren genoemd, de meeste nummer één posities, het (by far) hoogste stempercentage in de halve finale en vast nog meer. Het moge duidelijk zijn, niemand kwam ook maar in de buurt van deze MuMe-klassieker. Waar Street Spirit nog verrassend werd verslagen daar heeft dat er bij deze Smiths nooit ingezeten.

En terecht.

Song van het Jaar podia:

1985:

1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret

1995:

1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

En wat wordt het volgende jaar. Ik zou zeggen gezien de vele aandacht die onlangs besteed werd aan de mei revolutie in Parijs van 50 jaar geleden: 1968. Maar dat is natuurlijk aan Edgar18 om dat te beslissen. Elk ander jaar vind ik ook prima.

Oh ja, ik kan uitstekend leven met de winning song "How Soon is Now". Gelukkig geen The Cure.

wibro schreef:
En wat wordt het volgende jaar.
Ik bepaal het jaar dat gespeeld wordt volledig willekeurig. Ik heb een lange lijst en die haal ik door random.org. Het jaar dat bovenaan staat wordt het.

En? En? En?

Of staat er nog niets bovenaan?

Ik gok op 1975.

Ik denk 1945

GrafGantz schreef:
Ik gok op 1975.

Sowieso een mooi jaar

vigil schreef:
(quote)

Sowieso een mooi jaar

Ouwe bok!

2004 ?

DjFrankie (moderator)
1981

Maar goed, twee nominaties in de finale dit jaar, ik mag niet klagen, voor mijn doen is dat extreem veel. Jammer dat het niveau bizar hoog lag in de finale, waardoor ik zelfs Close To Me op een vijfde plek moest neerzetten.

How Soon is Now? was natuurlijk de gedoodverfde winnaar, ook al wilde Edgar dat eerst niet toegeven.

Het maakt mij geen biet uit welk jaar er nu komt, zo lang ik maar - zoals elke editie - weer mooie nummers ontdek.

Het nieuwe jaar is inmiddels bekend en ik verwacht binnen een uurtje het topic opgestart te hebben....

Stay tuned!

Song van het Jaar 1985:

1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret
4. The Cult - She Sells Sanctuary
5. Killing Joke - Love Like Blood
6. Falco - Jeanny
7. The Waterboys - The Whole of the Moon
8. Talk Talk - Life's What You Make It
9. Dire Straits - Brothers in Arms
10. The Cure - Inbetween Days
11. The Smiths - The Boy With the Thorn in His Side
12. The Cure - Close to Me
13. Kate Bush - Running Up That Hill (A Deal With God)
14. Madonna - Into The Groove
15. Pet Shop Boys - West End Girls
16. Frank Boeijen Groep - Kronenburg Park
17. The Smiths - Barbarism Begins at Home
18. Talking Heads - Road to Nowhere
19. U2 - Bad [Live]
20. The Smiths - The Headmaster Ritual

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.