MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
11. The Woman in Me (1982)
Songwriters: John Bettis, Michael Clark
Aantal stemmen: 5
Punten: 33
Nummer 1 van: dynamo d

I’ve never had a change like this before,
To unlock all the doors to the woman in me.

Op elke zichzelf respecterende fuif moeten de stomende dansritmes even wijken voor een slow. Donna Summer had ook de vocale mogelijkheden om een expressieve ballad te zingen. De gesproken inleiding en de saxofoon van Ernie Watts op de achtergrond dragen bij aan de zwoele sfeer.

10. Love Is in Control (Finger on the Trigger) (1982)
Songwriters: Quincy Jones, Merria Ross, Rod Temperton
Aantal stemmen: 6
Punten: 38

Your name is on the bullet,
And it’s gettin’ ready to explode.

west schreef:

Michael Jackson producer Quincy Jones produceerde en schreef dit samen met Rod Temperton voor Donna en dat is te horen ook. Een soort Donna Summer's versie van Wanna Be Startin' Somethin' of Rock With You: erg fijn hoor!

Donna Summer was overgestapt van Casablanca naar Geffen Records. Als een van de weinige discozangeressen maakte ze met succes de overgang van disco naar de synthpop van de jaren ‘80. Haar stem wordt even vervormd door een voice vocoder. In navolging van Cupido schiet ze op het hart van haar amoureuze doelwit. In de videoclip moest ze haar zwangerschap maskeren.

9. Bad Girls (1979)
Songwriters: Donna Summer, Bruce Sudano, Eddie Hokenson, Joe Esposito
Aantal stemmen: 14
Punten: 55
Nummer 1 van: catdog

Friday night and the strip is hot,
Sun’s gone down and they’re out to trot.

Op Sunset Boulevard in Los Angeles werd Donna's secretaresse door de politie per vergissing voor een prostituee aangezien. Dit incident bracht haar op het idee voor een liedje over straatmadeliefjes, met politiefluitjes en autoclaxons: “toot toot, beep beep”. Haar latere echtgenoot Bruce Sudano schreef eraan mee.

Even een klein applausje voor de fijne presentatie

8. On the Radio (1979)
Songwriters: Giorgio Moroder, Donna Summer
Aantal stemmen: 15
Punten: 69
Nummer 1 van: Superbitch

It must have fallen out of a hole in your old brown overcoat,
They never said your name, but I knew just who they meant.

Dit is gebaseerd op de instrumentale muziek die Giorgio Moroder voor de film Foxes schreef. Na een trage, krachtig gezongen inleiding komt er een discobeat onder dezelfde melodie. Summer schreef de tekst over een radioprogramma waarin liefdesbrieven voorgelezen worden. Het geeft het standpunt weer van een luisteraar die meent dat een van die brieven voor haar geschreven is. Wellicht is dit een illusie, maar ze gaat er helemaal in op.

7. Last Dance (1978)
Songwriters: Paul Jabara, Bob Esty
Aantal stemmen: 14
Punten: 74

Yes, it’s my last chance for romance tonight.

Het is alweer tijd voor de op zes na laatste dans. Dit liedje uit de discofilm Thank God It’s Friday, waarin Donna Summer en songwriter Paul Jabara zelf meespeelden, won de Oscar voor Beste Originele Song. Na de trage inleiding leiden opzwepende dansritmes naar een climax .

6. Could It Be Magic (1976)
Songwriters: Barry Manilow, Frédéric Chopin, Adrienne Anderson
Aantal stemmen: 19
Punten: 104

Spirits move me every time I’m near you
Whirling like a cyclone in my mind.

Toen Frédéric Chopin zijn Prélude op. 28 no. 20 schreef, kon hij onmogelijk vermoeden dat Barry Manilow daar een akkoordenreeks uit zou lenen voor een popliedje. Barry op zijn beurt was verrast toen drie jaar later deze discoversie een wereldhit werd. Moroder en Bellotte gaven het meer fut en daaraan werd de krachtige en sensuele stem van Vrouw Zomer toegevoegd.

5. Hot Stuff (1979)
Songwriters: Pete Bellotte, Harold Faltermeyer, Keith Forsey
Aantal stemmen: 17
Punten: 111
Nummer 1 van: laxus11

Dialed about a thousand numbers lately,
Almost rang the phone off the wall.

west schreef:
Eén van de beste funky disco nummers ever, van een geweldig dubbelalbum. Wat een heerlijke beat ook en fantastisch gezongen.

Hier ontmoeten disco en rock elkaar. Jeff “Skunk” Baxter, die ook met Steely Dan en de Doobie Brothers werkte, speelt elektrische gitaar. Een van de producers was Harold Faltermeyer - later verantwoordelijk voor het instrumentale Axel F. De opwinding van het uitgaansleven wordt bezongen.

4. Love to Love You Baby (1975)
Songwriters: Giorgio Moroder, Pete Bellotte, Donna Summer
Aantal stemmen: 18
Punten: 119
Nummer 1 van: Brunniepoo

Do it to me again and again,
You put me in such an awful spin, in a spin.

Dit liedje betekende haar doorbraak als discozangeres. Het heeft een hypnotisch sfeertje met gitaar- en basriffs en zwoele harmonieën. Het gekreun en gehijg was geïnspireerd door het succes van Je t’aime… moi non plus. Het leidde tot een verbod op de BBC. Ze zong het in een donkere studio, liggend op haar rug. Het gaf haar een sensueel imago, in weerwil van haar streng christelijke achtergrond. De versie van zestien minuten, bedoeld om langer te kunnen dansen, was de eerste maxi-single.

3. MacArthur Park (1978)
Songwriters: Jimmy Webb
Aantal stemmen: 18
Punten: 120
Nummer 1 van: E-Clect-Eddy, Johnny Marr, Papartis, Shaky, west

All the sweet, green icing flowing down,
Someone left the cake out in the rain.

west schreef:
Eén van haar allergrootste hits en Donna won er een Grammy mee. De 12" versie van ruim een kwartier is een suite, één van de beste 12" ooit gemaakt.

Tijd voor het meest polariserende liedje! Voor Jimmy Webb was MacArthur Park in Los Angeles een herinnering aan z’n voormalige geliefde. Richard Harris zong de eerste versie. Toen Giorgio Moroder dit tien jaar later hoorde, dacht hij: dit zou een leuk covertje zijn voor Donna! Ze gebruikten een trage inleiding met strijkers, in een toonaard die de zangeres toeliet een variatie aan klankkleuren te laten horen. Wanneer de discobeats binnenvallen, blijft dat nostalgische in de melodie hangen.

2. State of Independence (1982)
Songwriters: Vangelis, Jon Anderson
Aantal stemmen: 21
Punten: 151
Nummer 1 van: Arno, EttaJamesBrown, johan de witt, musicfriek, musicfriek

Shot to the soul the flame of Oroladian,
The essence of the word, the state of independence.

“Shablamidi, shablamida...” Een achtergrondkoor met grote namen als Michael Jackson, Stevie Wonder, Lionel Richie, Dionne Warwick en Christopher Cross werd bijeengetrommeld door producer Quincy Jones. Jon and Vangelis schreven dit voor hun album één jaar eerder. De Griekse synthesizerpionier schreef de muziek; de zanger van Yes de tekst. Deze versie is beter gezongen dan het origineel en werd een klassieker. Het gaat over een staat van trance die de mens kan bereiken via meditatie.

I Feel Love (1977)
Songwriters: Giorgio Moroder, Pete Bellotte, Donna Summer
Aantal stemmen: 21
Punten: 164
Nummer 1 van: aERodynamIC, andré, Marco dB, Salvadore, teus, vigil, zaaf

Ooh fallin’ free, fallin’ free,
Fallin’ free, fallin’ free, fallin’ free.

Dit blijft toch haar grootste klassieker. Voor het eerst werden in een disconummer uitsluitend elektronische klanken gebruikt, afgezien van de zangstem. Verschillende klanklagen werden over elkaar opgenomen met een eenstemmige Moogsynthesizer. Het elektronische slagwerk beweegt in stereo en er zijn echo-effecten. De zangstem werd meermaals overdubd en mooi vermengd met de futuristische klanken. De melodie beeldt een vrije val uit.

't Was een heerlijk Bella Donna weekje!
Thanks Superbitch

Zo, daarmee zit deze editie erop. Donna Summer heeft dat weekje aandacht wel verdiend. Er zaten een aantal merkwaardige toevalligheden in de eindlijst, zoals al die eentjes bij Hot Stuff en vier liedjes op rij uit hetzelfde album. Nogmaals bedankt aan alle deelnemers, en niet dronken achter het stuur kruipen na zo'n hevige discofuif. De beurt gaat nu naar catdog met een van Donna's opvolgsters, te weten Rihanna.

Of vannacht of morgenochtend starten we met Rihanna!

Een 10 voor de hele mooie presentatie/omlijsting

Donna Summer is broeierig genoeg voor Etta. Mijn Superbitch!

Dank Superbitch voor het ontsteken van het zomerse vuurtje.

Rum-pum-pum-pum, rum-pum-pum-pum, rum-pum-pum-pum

What's Her Name? Bad Gyal Ri-Ri.

De schone van Barbados is dan eindelijk aan de beurt in de Greatest Hits. Maar liefst 8 albums onder haar riem. Dat is ook hetzelfde aantal Grammy's dat ze inmiddels in huis heeft. Of tenminste, had. Dit jaar mocht ze er een Grammy voor 'Loyalty' aan toevoegen. Maar daar kunnen wel wat bij toch? Recent is het vrij stil rond haar, afgezien wat promo voor haar eigen Fenty lijn. Vooralsnog vieren we haar hits tot aan nu.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1WQVWXcuYBuNkSmRyq6AA3pXaN/P0520-Rihanna-Tattoo-Hot-Sexy-Girl-ART-print-photo-Poster-for-meeting-room-40x60cm.jpg_640x640.jpg

Deze 20 songs zijn al geselecteerd:

Bitch Better Have My Money
Diamonds
Disturbia
Don't Stop the Music
FourFiveSeconds (with Kanye West & Paul McCartney)
Love on the Brain
Man Down
Only Girl (In the World)
Pon de Replay
Pour It Up
Rude Boy
Russian Roulette
S.O.S.
S&M
Stay (feat. Mikky Ekko)
Umbrella (feat. JAY Z)
Unfaithful
We Found Love (feat. Calvin Harris)
What's My Name (feat. Drake)
Work (feat. Drake)

Nomineer maar los! Maximaal 10. Features zijn niet opgenomen in de lijst hierboven, maar mag je ook nomineren!

Deadline: 06/08

Hierbij gelijk mijn 10 nominaties:

All of the Lights (with Kanye West, Fergie & KiD CuDi)
Birthday Cake (feat. Chris Brown)
California King Bed
Kiss It Better
Lemon (with N*E*R*D)
Needed Me
No Love Allowed
Rehab
Run This Town (with Jay-Z & Kanye West)
Te Amo

Zou ArthurDZ of Teunnis de naam van het topic kunnen wijzigen?

Super gedaan Superbitch: dank!

Edit: en ook nog eens MacArthur Park (Suite) op 3!

Te gekke Donna Summer week achter de rug, bedankt voor de mooie presentatie Superbitch.

Nu tijd voor Rihanna... haar muziek ligt ver buiten mijn interessegebied maar ik zal me er wat meer in verdiepen en zeker meedoen. Tien songs toevoegen gaat m niet worden, maar vanaf ronde twee haak ik aan.

Featurings mogen dus? Bijv. I Love The Way You Lie en The Monster?

Count me in! Eigenlijk zijn dit de leukste edities omdat Rihanna zowel enorme toppers als vreselijke draken heeft uitgebracht.

jordidj1 schreef:
Featurings mogen dus? Bijv. I Love The Way You Lie en The Monster?

Doe gewoon van wel, anders mogen songs als Wild Thoughts en This Is What You Came For ook niet, die eigenlijk gewoon bijna volledige Rihanna tracks zijn

Top gedaan, Superbitch! En ook voor Rihanna ben ik wel te vinden

All of the Lights
Desperado
Kiss It Better
LOYALTY.
Needed Me
Run This Town
Same Ol' Mistakes
Where Have You Been
Wild Thoughts
Woo

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:37 uur

geplaatst: vandaag om 00:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.